Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:28

Dat vind ik inderdaad wel heel vaag Motje11, dat je de paarden persé een hoofdstel om moet doen :=
4 paarden die met halsters aan elkaar verbonden zitten vind ik juist gevaarlijk :+

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:47

Volgens mij is het ook gewoon een gevoel als er een bit in zit heb ik meer controle. Als je paard echt in paniek is gaat het bit je in mijn idee ook niet verder helpen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:48

uh dat is raar met elkaar verbinden? Mag hopen dat je niet te veel obstakels onderweg tegen komt en je vier paarden aan de ene kant van de boom staan en jij aan de andere kant

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:50

ik ben van mening dat dit een eindeloze discussie is..
Mijn mening, als een paard wil gaat hij wel. Met of zonder optomingen.
En ik vind het iemands eigen verantwoording als diegene dit buiten zonder optoming doet.
Er slaan vaak genoeg paarden op hol met gewonden die wel bit e.d. hebben.
Dus ik zie het probleem niet echt in. :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:55

Happie schreef:
uh dat is raar met elkaar verbinden? Mag hopen dat je niet te veel obstakels onderweg tegen komt en je vier paarden aan de ene kant van de boom staan en jij aan de andere kant

:') *ziet het voor zich*

Nog erger, als je met 4 stresskippen loopt en er vliegt een stel eenden uit de berm, LEUK, met 4 paarden!

Dan rijd het menigeen van Bokt liever met neckrope. :Y)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:56

Maar ze hebben dan wel eem bit in dus dat is dan niet erg :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:57

Nee, dan maakt het niet uit, ben je niet strafbaar. :')

Wat een vage boel eigenlijk he.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:59

Niet dacht van wel op de vorige blz. Maar het is idd vaag ik blijf toch maar gewoon bij mijn eerste idee haha

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:00

We dwalen een beetje af. :P

Maar er staat toch dat je met 4 paarden tegelijk mag lopen, zolang ze een hoofdstel dragen?
Dus dan ben je inderdaad niet strafbaar.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:02

kim345 schreef:
Dat misschien niet, maar het werkt altijd beter/sneller dan een halsring.
Omdat het een natuurkundige wet is, daar kan zelfs jij niet omheen al denk ik niet dat je dat toe gaat geven. Maargoed dat hoeft ook niet persee.

Daar kan ik zeker wel om heen :) het feit is gewoon dat ik kan trekken wat ik wil, maar dat ik mijn paard als ze echt schrikt echt niet omkrijg. Dat krijg ik dan nog eerder voor elkaar op mijn zit dan op mijn teugels.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:03

ach een beetje maar ;) Maar je hebt gelijk idd ik vindt het altijd altijd al een kunst om met 2 paarden aan de hand te rijden laat staan vier

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:05

Marjoow schreef:
Borisje schreef:
Kun jij dan bewijzen dat je op een (goed getraind!!) paard met neckrope minder controle hebt dan met hoofdstel?

En dan erbuiten laten dat een paard er vandoor kan gaan, want daar hebben we het eigenlijk over, over paarden die er in blinde paniek vandoor gaan. Je gaat mij niet vertellen dat je een paard met hoofdstel dan wel kunt houden :+

Nog een keer dan: Je hebt nog altijd een STUUR. Daar waar de neus heen gaat, volgt het lichaam.

Hoeveel paarden zijn er nou echt goed getraind op neckrope? Ik denk dat dat er heel weinig zijn.

Je hebt een STUUR dat niet altijd LUISTERD. We hebben het hier grotendeels over schrik/paniek/gevaarlijke gevallen. In dat soort gevallen werkt het stuur over het algemeen niet, mits het paard 'nep' schrikt.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:06

Happie schreef:
Maar ze hebben dan wel eem bit in dus dat is dan niet erg :D
_O- Toch nog lachen hier vanavond!

Maar het betekent ook dat iedereen die op straat zijn paard inlaad (in de trailer) met een halster en halsertouw strafbaar is. Dat is toch zo ongeveer... iedereen? Als het er echt zo staat mogen ze die wet wel eens aanpassen lijkt me. En met vier paarden tegelijk in het verkeer? Dat vind ik nou ouderwets. :roll:

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:10

Volgens mij was het als je op je paard zit ben je bestuurder en naast je paard ben je iets anders voetganger? Daar zit wel verschil in :D Je hoeft niet te trailer laden met hoofdstel en zadel op hahaha

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:10

Motje11: Het is maar goed dat 99% van de agenten hier niet van op de hoogte zijn :=
Zou toch wat zijn als je iedere keer aangehouden wordt als je met halster loopt

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:12

Heb het opgezocht maar ik zit verkeerde informatie te geven ook als je met je paard loopt ben je bestuurder.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:12

Happie schreef:
Volgens mij was het als je op je paard zit ben je bestuurder en naast je paard ben je iets anders voetganger? Daar zit wel verschil in :D Je hoeft niet te trailer laden met hoofdstel en zadel op hahaha

Nee, als je ernaast loopt ben je juist ook bestuurder. :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:16

Opzich ook niet heel logisch want met je fiets/moter/brommer ben je dat ook niet. Of is dat omdat die wel naar je luisteren en je ze uit kan zetten?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:17

Een discussie kan je pas voeren als een ander open staat voor je opvattingen. Naar mijn mening is dit hier praten tegen de Berlijnse muur.

Maar goed, even ene stukje geheel uit mezelf;
op de manege rijd ik een quarter; leuk beestje, goed op zit, en (nou komt ie) ook te rijden op neckrope. Iets wat ik dus regelmatig doe.
Hartstikke leuk en leerzaam, aangezien ik hiermee meer op mijn zit wordt terug gewordpen, maar er zijn een paar feiten;
- met hoofstel kan ik veel kortere wendingen rijden
- met neckrope kan paard veel makkelijker onder me vandaan rennen (recht op een ander paard af...heel fijn. Ik heb het geluk in een groep te rijden die veel van elkaar kan hebben)
- met hoofdstel kan ik meer verzameling vragen.

In een bak maakt het me niet zoveel uit als paard het op een rennen zet; verder als de 4 muren komt ie niet. Maar buiten wil ik een noodrem. Voor mijn veiligheid, voor de veiligheid van paard, en voor de veiligheid van anderen. En die noodrem zit dus niet op de neckrope, aangezien meneer daarmee op andere paarden af kan rennen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:51

Zelfs al heb je het volledige vertrouwen van je paard (dat kan niet eens, maargoed, even in de hypothetische situatie dat het wel zo is), zijn er altijd omstandigheden waar je geen invloed op hebt. En je hebt ook altijd te maken met een publieke opinie. En de gemiddelde voorbijganger op straat, die geen greintje verstand heeft van paarden, passeert met een geruster hart een paard dat een bitje in heeft dan een paard dat niet eens iets om het hoofd heeft. En juist die reactie van omstanders, kan jou als ruiter in verdomd vervelende situaties brengen.

Ik garandeer dat wanneer 2 combinaties op straat, de een met neckrope en de ander met een hoofdstel of touwhalster, mensen het paard met iets om het hoofd minder gespannen passeren, dan het paard dat niets om het hoofd heeft. Volgens veel mensen zijn paarden immers enorme, levensgevaarlijke monsters die uit het niets aanvallen en graag mensenvlees eten, en er ook genoegen in scheppen zoveel mogelijk schade aan te richten. En dieren reageren ook op hun omgeving, paarden zijn daar geen uitzondering op, dus is de kans dat je hoofdstelloos in de problemen komt gewoon groter dan met een hoofdstel, en die problemen zijn niet eens jouw schuld. Hoe kan je van een paard verlangen dat hij volledig op jou vertrouwt als alle andere mensen in de omgeving knettergek doen?

Ik vraag me ook af waar die dringende behoefte bij sommige mensen vandaan komt om maar te pas en te onpas te laten zien hoe goed ze wel niet zijn en hoe fijn ze wel niet kunnen sturen. Hoe klein is de moeite een hoofdstelletje/ touwhalstertje om te knopen en daarmee voor de massa's paardenleken op straat in elk geval de illusie te wekken dat je veilig bezig bent en weet wat je doet?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:16

Maar stel je nou s voor he, dat je ergens rijdt waar je paard al meer dan 2 jaar bijna elke dag loopt.
Er komt daar bijna geen verkeer, en als er verkeer komt kun je dat van een grote afstand aan zien komen.
Je paard is ook al meer dan 1,5 jaar getraind op de neckrope en reageert hier soms beter op dan op het hoofdstel.
Dat het dan gevaarlijk over komt op mensen die nog nooit met de neckrope of stemhulpen hebben gereden is te begrijpen, maar als je dit erbij weet, dan nog steeds?
Ja, een paard kan altijd van iets schrikken, maar als ie de druk van de neckrope of het stemcommando net zo goed respecteert als de druk van een neusriem of bit, wat is er dan zo fout aan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:41

Het gaat op de openbare weg niet om wat jij denkt te weten dat het paard gaat doen, maar wat omstanders denken dat jouw paard kan gaan doen. En dat komt meestal niet overeen kan ik je vertellen.

Zodra je de weg op gaat heb je rekening te houden met andere mensen, mensen die niets van paarden weten, mensen die bang zijn voor paarden. En alleen al om die andere mensen een bepaald gevoel van veiligheid te geven als jij met je paard langskomt is het handig een hoofdstelletje of iets dergelijks aan je paard te hebben hangen.

Is jouw paard nog zo braaf als de hele omgeving in paniek is omdat jij hoofdstelloos rond rijdt? En zij niet weten dat jij jouw paard op zich goed aan de hulpen hebt staan en je dat hoofdstel niet nodig hebt? Of niet nodig denkt te hebben?

Er is helemaal niets fout aan hoofdstelloos rondrijden, zolang je in je eigen, vertrouwde bak blijft. Zodra je daarbuiten komt heb je ook rekening te houden met paardenleken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 06:41

Juut schreef:
Een discussie kan je pas voeren als een ander open staat voor je opvattingen. Naar mijn mening is dit hier praten tegen de Berlijnse muur.

op de manege rijd ik een quarter; leuk beestje, goed op zit, en (nou komt ie) ook te rijden op neckrope. Iets wat ik dus regelmatig doe.
Hartstikke leuk en leerzaam, aangezien ik hiermee meer op mijn zit wordt terug gewordpen, maar er zijn een paar feiten;
- met neckrope kan paard veel makkelijker onder me vandaan rennen (recht op een ander paard af...heel fijn. Ik heb het geluk in een groep te rijden die veel van elkaar kan hebben)

In een bak maakt het me niet zoveel uit als paard het op een rennen zet; verder als de 4 muren komt ie niet. Maar buiten wil ik een noodrem. Voor mijn veiligheid, voor de veiligheid van paard, en voor de veiligheid van anderen. En die noodrem zit dus niet op de neckrope, aangezien meneer daarmee op andere paarden af kan rennen.

goed, dat geld dus voor dát paard, betekend niet dat dat voor alle paarden per direct geld natuurlijk. Imo als je paard echt góed getraint is gebeurt dat dus niet.

Maybe we should just agree to disagree :Y)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 08-04-12 06:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 06:44

Juut schreef:

Dan is hij dus niet echt met neckrope te rijden :)
Wat ik hier al eerder gezegd heb, ik denk dat je prima met neckrope naar buiten kan mits de basis er meer dan goed in zit. Als jij je paard niet altijd kunt houden Met neckrope zit de basis er dus niet goed in, en hoor je niet langs de weg te gaan met neckrope.
Oefen in de bak op terugnemen op zit/ademhaling.. Wat trouwens ook al las, en wat je ook kunt doen, breng de neckrope naar voren, dus meer richting midden van de hals, dan kun je je paard beter omtrekken :)

Over het met halster naar buiten gaan: ik doe niet anders, maar mijn paard is gewend aan minibikes, tractoren, vrachtwagens, laagvliegende vliegtuigen, maar ook de sloot kan gewoon uitgebaggerd worden met een tractor en grote uitbagger armding. Hij loopt echt als een hondje met je mee, en je moet hem echt aansporen om actief mee te lopen ipv andersom ;)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:06

Happie schreef:
Opzich ook niet heel logisch want met je fiets/moter/brommer ben je dat ook niet. Of is dat omdat die wel naar je luisteren en je ze uit kan zetten?

Een paard kan je niet zomaar stil zetten en weglopen , en die moet je ook als je ernaast loopt echt besturen zonder hij alle kanten op gaat.

jaa :j