Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:58

Als hij iets moeilijk vind tijdens het rijden begint hij ineens zijn voorpluk vervelend te vinden.. die zit er al zeven jaar :D maar om onder het werk uit te komen begint hij te hoofdschudden en oh oh wat zitten ze in de weg. Knotje en er is niks meer aan de hand, hij vind wat anders om onder het werk uit te komen tot hoesten aan toe zodat hij zijn hals kan strekken. Nou, klieren vind ik het :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:02

Sizzle schreef:
Ehm, oneens :D

Die link tussen uitbreken en geen eten gaat hij echt niet snappen. Verstandig is het echter wel gezien koliek of bevangenheid, maar als correctie levert het niets op. Eerder het omgekeerde. Hij krijgt geen eten, vind dat hij honger heeft, dus breekt weer uit.

Hoezo oneens ? Wat zeg jij anders dan wat ik zeg dan :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:04

Ik vind het het toedichten van menselijke eigenschappen aan een paard :) Hoofdschudden heeft altijd een reden; niet zelden de hand van de ruiter, maar ook ander ongemak, Hoesten kan voortkomen door de buiging hals. Bij de buiging van de hals, zeker als te diep wordt gebogen, komt druk op de luchtpijp (zie anatomie en een eerder wetenschappelijk artikel wat ik daarover heb geplaatst). Het hoesten en hals willen strekken is een logische reactie bij het onprettig vinden van die druk.
Wellicht je eigen rol in dit gedrag bekijken?

*edit* wat voor zipporah bedoeld
Laatst bijgewerkt door liljebo op 17-03-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:04

pmarena schreef:
Sizzle schreef:
Ehm, oneens :D

Die link tussen uitbreken en geen eten gaat hij echt niet snappen. Verstandig is het echter wel gezien koliek of bevangenheid, maar als correctie levert het niets op. Eerder het omgekeerde. Hij krijgt geen eten, vind dat hij honger heeft, dus breekt weer uit.

Hoezo oneens ? Wat zeg jij anders dan wat ik zeg dan :P

Dat ze de link tussen het eten niet snappen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:06

Maar jij denk dan blijkbaar dat ik dat wel denk :+

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:12

liljebo schreef:
Ik vind het het toedichten van menselijke eigenschappen aan een paard :) Hoofdschudden heeft altijd een reden; niet zelden de hand van de ruiter, maar ook ander ongemak, Hoesten kan voortkomen door de buiging hals. Bij de buiging van de hals, zeker als te diep wordt gebogen, komt druk op de luchtpijp (zie anatomie en een eerder wetenschappelijk artikel wat ik daarover heb geplaatst). Het hoesten en hals willen strekken is een logische reactie bij het onprettig vinden van die druk.
Wellicht je eigen rol in dit gedrag bekijken?

*edit* wat voor [naam] bedoeld

Met knot doet hij het niet? Hij gaat duidelijk ineens als het moeilijk word en ik zie dat hij het niet snapt zich irriteren aan zijn voorpluk in zijn oren. Het dan maar beginnen een keer te hoesten zodat mijn teugels uit mijn handen getrokken worden is ook om onder het werk uit te komen. Is ook logisch soms is het ook even zwaarder dan anders en heeft hij er geen zin meer in. Dan begint hij in mijn ogen te klieren.

Edit: het UIT zich in klierderig gedrag.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 17-03-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:12

pmarena schreef:
Maar jij denk dan blijkbaar dat ik dat wel denk :+

Ja :D dat begreep ik uit jou post?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:13

pmarena schreef:
Je geeft zelf een bepaalde lading aan een woord , maar dat wil nog niet zeggen dat een ander dat ook doet.

:)

het is natuurlijk mogelijk dat ik met hele andere mensen te maken heb gehad in mijn leven dan jij. Laat ik het dan zo stellen. Ik ben al een ouwe doos en heb enorm veel in pensionstallingen, maneges, privepaardenmensen en op concours rondgehangen en in mijn ervaring is het zo dat ruiter of eigenaar begint te mopperen dat het dier kliert/ettert e.d. is hij/zij per definitie van mening dat het paard het expres doet en volgt per definitie straf (want hij mag niet klieren/etteren whatever)
De mensen die wel bij zichzelf kijken, hoor ik die uitdrukking nooit maken (behalve voor de flauwekul als het paard elastiekjes van je jas uittrekt en laat schieten, maar daar wordt dan meestal wel de humor van ingezien)

Maar zoals gezegd... wellicht heb jij hele andere mensen in je omgeving. Kan.
Ik heb overigens genoemd dat het mij niet uitmaakt wat je voor een woord gebruikt, als je maar beseft waar de oorzaak ligt en daar iets mee doet, ipv paard op zijn donder geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:13

Uhm pmarena dat zeg je toch echt in je vorige post ;)
Ik ben het er mee eens dat paarden soms dingen doen om onder het werk uit te komen maar daar vind ik hoofdschudden niet onder vallen, dat heeft altijd een reden. Jij denkt met vlechtjes dat het veranderd, ik denk aan andere spanning tijdens een wedstrijd van de ruiter uit.
Ook hoesten is geen manier om onder het werk uit te komen :n

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:14

Zipporah schreef:
Met knot doet hij het niet? Hij gaat duidelijk ineens als het moeilijk word en ik zie dat hij het niet snapt zich irriteren aan zijn voorpluk in zijn oren. Het dan maar beginnen een keer te hoesten zodat mijn teugels uit mijn handen getrokken worden is ook om onder het werk uit te komen. Is ook logisch soms is het ook even zwaarder dan anders en heeft hij er geen zin meer in. Dan begint hij in mijn ogen te klieren.

Zipporah... wie zegt dat de pluk op het voorhoofd hem tijdens het werk niet irriteert? Misschien is dat wel zo, als hij zich wil concentreren. Prima toch, als je dat met een knot kunt oplossen.
En hoesten om onder het werk uit te komen? Sorry, kan er bij mij niet in.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:21

liljebo schreef:
[naam] schreef:

[naam]... wie zegt dat de pluk op het voorhoofd hem tijdens het werk niet irriteert? Misschien is dat wel zo, als hij zich wil concentreren. Prima toch, als je dat met een knot kunt oplossen.
En hoesten om onder het werk uit te komen? Sorry, kan er bij mij niet in.

Omdat hij weet, als hij hoest - verbinding weg.

En tuurlijk kan het hem tijdens het werk ineens gaan irriteren! En dat uit zich in het klieren, haren uit ze oren willen die er al de hele priveles hangen.

Ik vind het klieren, maar dat betekend niet dat ik hem daarvoor straf? Dat is weer iets heel anders, straffen voor klieren, grenzen verleggen, whatever. Een andere vraag! Het gaat mij om dat ik dat klieren vind, en het oplossen daarvan zal zich bij iedereen anders uiten.

Dan moest de vraag zijn; Wat doe jij bij een paard dat kliert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:35

Zo knap dat mensen andermans paard ongezien beter kennen dan de eigenaar zelf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:40

Anoniem schreef:
Zo knap dat mensen andermans paard ongezien beter kennen dan de eigenaar zelf :+

Heeft niks met kennis van het betreffende paard te maken, maar de kennis van paarden in het algemeen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:48

Je moet eigenlijk goed bekijken waar klieren vandaan komt, wat het eigenlijk precies inhoudt.

Elke levend wezen zoekt grenzen op. Elk levend wezen probeert ook steeds de grens van hoever het kan gaan te verleggen. Grens verleggen is uitproberen en het is heel natuurlijk gedrag. Als het de grens niet vindt omdat de ander dat niet aangeeft, wordt het dier of het kind of de volwassene zelfs uitermate vervelend. Terwijl het natuurlijk gedrag is. Eigenlijk is het van de andere kant NIET natuurlijk om niet aan te geven waar de grens ligt.
Er zijn heel veel ouders en heel veel eigenaren van dieren die zich hier schuldig aan maken. En die hebben dan "vervelende kinderen" of een vervelende hond of paard. Maar die dieren of kinderen zijn normaal, alleen worden ze niet normaal behandeld.

Dus grensverleggen doen kinderen, mensen en dieren allemaal. En grenzen verleggen kan ontaarden in klieren. De reactie van de ander kan lonend zijn, en daarmee blijft het geklier in stand.
En daarom denk ik dat ook paarden wel degelijk kunnen klieren.

Het begint met een oefening onder het zadel die ze om de een of andere reden niet leuk vinden. Dat komt omdat ze de oefening lastig of moeilijk vinden omdat ze moeite hebben met de balans, of omdat het kracht kost die ze nog niet in huis hebben, of omdat bepaalde spieren moeten verlengen en omdat die nog wat kort en stijf zijn voelt dat niet lekker.
En dan gaan ze dus proberen om er onder uit te komen, om het niet te hoeven doen. De ruiter afleiden door niet meer de hoeken door te willen, (want in een hoek moeten ze ook aan de buitenkant oprekken) of ze gaan trekken aan de teugels.
En als ze dan bereiken dat ze niet meer toekomen aan die nare oefening, dan is dat lonend.
Dus de volgende keer weer lekker klieren.

Maar onderling ook: kijk eens naar jonge paarden hoe die met elkaar omgaan, elkaar lekker happen en bijten, uitdagen. Dat is in feite óók klieren. Ze vinden het leuk om te doen, het amuseert ze.
En wij mensen gaan soms ook klieren als we iets moeten doen wat we niet leuk vinden en we proberen er onder uit te komen. Kijk eens naar kinderen die de leraar pesten in de klas.

Er zijn veel eigenschappen die diersoorten (waaronder de mens) met elkaar gemeen hebben.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:38

@Langcara, precies!

Het is ook maar net hoe je als eigenaar er mee omgaat. Zoals wij onze 'offday' hebben kunnen dieren dat ook hebben. Ik merk het bv aan mijn honden, helemaal als we bij de dierenarts vandaan komen. Maar merk het ook aan de paarden die ik heb gereden, en het paard dat ik nu rij. Ik ben zelf iemand die er niet voor kiest een gevecht aan te gaan. Als het paard kliert omdat het iets lastig vind of totaal niet wil dan kies ik voor de middenweg. Pietje het paard dat ik nu rij vind altijd alles wel leuk om te doen, maar soms als we de bak ingaan merk ik direct dat hij 'de kop' erop zet en absoluut niet wil. Ik vraag dan een kwartiertje gehoorzaamheid en rij hem los en ga dan lekker het bos in. Het heeft dan namelijk bij voorbaat al geen zin om echt te gaan trainen. Waarom zou je dan jezelf de frustratie op de hals halen en het bij het paard als je in de eerste 10 minuten al weet dat het niks gaat worden? In plaats daarvan zoeken we cross weggetjes op, heuveltjes om op en af te klauteren en wie weet staat de ijsco man bij het begin van het bos.

Met die insteek heb ik ook altijd dieren ingereden. Soms laten winnen -merkte ik- maakte mentaal sterke dieren. Inferno was een paard dat toen die zadelmak werd gemaakt iemand zo genadeloos tegen de bakrand had gegooit dat ze wat botten had gebroken. Hetgeen wat mij werd verteld nadat ik was afgestapt na de eerste keer rijden. Het dier was erg gevoelig met een enorm sterk karakter en daar moest je afspraken mee maken. Mee overleggen en vooral NIET grof zijn. Zij was op de pinken te rijden en met de meest zachte aanrakingen van het been kon je haar sturen. Toen ik merkte dat ze rechtsom draaien lastig vond door steeds maar linksom te willen en daarbij zelfs ernstig te drammen liet ik haar maar een keer. Om vervolgens de rechtse afwendingen grooot te maken ipv op de normale manier af te wenden waarbij ze die draai moest maken. Klieren = voor mij een paard dat je verteld dat hem wat niet lukt, een manier van cominuseren en wij als ruiters hebben de verandwoording er naar te luisteren. Aan het einde van de les altijd vervelend? stop dan gewoon wat eerder. Voorkomen is beter dan genezen.

En even een side note. Paarden hebben wel degelijk Humor :P Gisteren werd ik aardig voor banketstaaf gezet door Pietje na een buitenrit. Wou een doek pakken 2 meter van ons vandaan en liet hem los. Toen ik omdraaide zag ik hem al met 'pretoogjes' en hij rende er snel vandoor de bak in :P OM daar vervolgens heel trots te staan loeren naast zijn vriendje Frapant die in de wei ernaast staat. Ik moet daar altijd ontzettend om lachen om dat soort dingen en liep naar hem toe. Toen ik er bijna was vloog hij er weer vandoor! staart in de lucht en zo macho achtig als hij kon rende hij naar de andere kant van de bak. Daar bleef hij staan totdat ik hem had, de tranen liepen over mijn wangen van het lachen. Straffen? Waarom!? Ik gaf hem een klopje, een knuffel en zadel hem lekker af. Paarden mogen soms best van je winnen :P Is goed voor hun ego, en ze komen uiteindelijk toch weer bij je. Of hij nou weg rent in de wei.. mooi moment voor foto's maken! En het duurt hoogstens 5 minuten.. who cares?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:50

Inderdaad, als je merkt ook dat je paard vandaag minder wil, dan zal hij een off day hebben. Had ik gisteren met tennis dus ik weet wel hoe dat voelt. We kunnen helaas niet alle dagen gelijk presteren. Een lichaam is niet elke dag gelijk. Daar moet je rekening mee houden.

Als een paard niet rechtsom wil, dan is dat inderdaad omdat hij dat moeilijk vindt. Inderdaad wendingen groot rijden, niet het gelijk te moeilijk maken. Zelf help ik een paard dan een beetje, probeer ik het wat gemakkelijker te maken. Door hem op rechts in de wending naar buiten, dus naar links te stellen. Dan gaat het wat gemakkelijker.

Ik heb bij honden ook wel eens gezien hoe ze keken tijdens het klieren. Daar hadden ze lol in. Net als ik zelf soms trouwens.....

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:31

Benfan schreef:
@Langcara, precies!

Het is ook maar net hoe je als eigenaar er mee omgaat. Zoals wij onze 'offday' hebben kunnen dieren dat ook hebben. Ik merk het bv aan mijn honden, helemaal als we bij de dierenarts vandaan komen. Maar merk het ook aan de paarden die ik heb gereden, en het paard dat ik nu rij. Ik ben zelf iemand die er niet voor kiest een gevecht aan te gaan. Als het paard kliert omdat het iets lastig vind of totaal niet wil dan kies ik voor de middenweg. Pietje het paard dat ik nu rij vind altijd alles wel leuk om te doen, maar soms als we de bak ingaan merk ik direct dat hij 'de kop' erop zet en absoluut niet wil. Ik vraag dan een kwartiertje gehoorzaamheid en rij hem los en ga dan lekker het bos in. Het heeft dan namelijk bij voorbaat al geen zin om echt te gaan trainen. Waarom zou je dan jezelf de frustratie op de hals halen en het bij het paard als je in de eerste 10 minuten al weet dat het niks gaat worden? In plaats daarvan zoeken we cross weggetjes op, heuveltjes om op en af te klauteren en wie weet staat de ijsco man bij het begin van het bos.

Met die insteek heb ik ook altijd dieren ingereden. Soms laten winnen -merkte ik- maakte mentaal sterke dieren. Inferno was een paard dat toen die zadelmak werd gemaakt iemand zo genadeloos tegen de bakrand had gegooit dat ze wat botten had gebroken. Hetgeen wat mij werd verteld nadat ik was afgestapt na de eerste keer rijden. Het dier was erg gevoelig met een enorm sterk karakter en daar moest je afspraken mee maken. Mee overleggen en vooral NIET grof zijn. Zij was op de pinken te rijden en met de meest zachte aanrakingen van het been kon je haar sturen. Toen ik merkte dat ze rechtsom draaien lastig vond door steeds maar linksom te willen en daarbij zelfs ernstig te drammen liet ik haar maar een keer. Om vervolgens de rechtse afwendingen grooot te maken ipv op de normale manier af te wenden waarbij ze die draai moest maken. Klieren = voor mij een paard dat je verteld dat hem wat niet lukt, een manier van cominuseren en wij als ruiters hebben de verandwoording er naar te luisteren. Aan het einde van de les altijd vervelend? stop dan gewoon wat eerder. Voorkomen is beter dan genezen.

En even een side note. Paarden hebben wel degelijk Humor :P Gisteren werd ik aardig voor banketstaaf gezet door Pietje na een buitenrit. Wou een doek pakken 2 meter van ons vandaan en liet hem los. Toen ik omdraaide zag ik hem al met 'pretoogjes' en hij rende er snel vandoor de bak in :P OM daar vervolgens heel trots te staan loeren naast zijn vriendje Frapant die in de wei ernaast staat. Ik moet daar altijd ontzettend om lachen om dat soort dingen en liep naar hem toe. Toen ik er bijna was vloog hij er weer vandoor! staart in de lucht en zo macho achtig als hij kon rende hij naar de andere kant van de bak. Daar bleef hij staan totdat ik hem had, de tranen liepen over mijn wangen van het lachen. Straffen? Waarom!? Ik gaf hem een klopje, een knuffel en zadel hem lekker af. Paarden mogen soms best van je winnen :P Is goed voor hun ego, en ze komen uiteindelijk toch weer bij je. Of hij nou weg rent in de wei.. mooi moment voor foto's maken! En het duurt hoogstens 5 minuten.. who cares?

Ben ik het helemaal mee eens hoor!
En je side note wat een humor inderdaad hahahaha ik zou ook dubbel liggen op dat moment, eiegnwijs kunnen ze zijn he :+

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:34

Ik vind dat wanneer je het gedrag bij dieren interpreteert te snel wordt beschuldigt van antropomorfisme. "je moet niet vermenselijken" zegt men dan.

Maar we zijn allemaal dieren en er zijn nog altijd meer overeenkomsten dan verschillen met andere diersoorten.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:48

Langcara schreef:
Ik vind dat wanneer je het gedrag bij dieren interpreteert te snel wordt beschuldigt van antropomorfisme. "je moet niet vermenselijken" zegt men dan.

Maar we zijn allemaal dieren en er zijn nog altijd meer overeenkomsten dan verschillen met andere diersoorten.

Ja dat is ook zo hoor :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:04

liljebo schreef:
Zipporah schreef:

Omdat hij weet, als hij hoest - verbinding weg.

En tuurlijk kan het hem tijdens het werk ineens gaan irriteren! En dat uit zich in het klieren, haren uit ze oren willen die er al de hele priveles hangen.

Ik vind het klieren, maar dat betekend niet dat ik hem daarvoor straf? Dat is weer iets heel anders, straffen voor klieren, grenzen verleggen, whatever. Een andere vraag! Het gaat mij om dat ik dat klieren vind, en het oplossen daarvan zal zich bij iedereen anders uiten.

Dan moest de vraag zijn; Wat doe jij bij een paard dat kliert?

Hoesten=verbinding weg, is iets dat paarden heel soms inderdaad gaan begrijpen. Een kennis van me heeft dit inderdaad ook bij haar paard gehad, helemaal nagekeken door VA, en toen maar besloten een poosje door te rijden als het hoesten gebeurde bij het rijden. Ging best snel over toen.

Wij hebben zelfs een shetlander gehad die fake kreupel kon lopen, het ging ons pas opvallen toen ie regelmatig van been wisselde.
Slim, maar niet slim genoeg. :D

Het gaat hier echter wel om uitzonderlijke situaties van enerzijds een heel slim individu en anderzijds genoeg leermomenten.... Het is dus uiteindelijk ook weer gedrag dat wij zelf beloond hebben. ;)

Het zou een beetje raar zijn om gedrag dat wij wensen, en dus belonen, braaf te noemen, en gedrag dat we geheel onbewust in de hand werken, door per ongeluk te belonen, klieren te noemen.

Wat betreft klieren, het wordt voor mij een beetje een semantische discussie.

En als we al weer zover gaan dat een paard dat iets sloopt in zijn weiland, bijv. een boom, eigenlijk best wel zal snappen dat ie het baasje daarmee wel boos zal maken, dan ligt er nog heel wat ontwikkelingswerk....

Even afgezien van het feit dat aan een boom kluiven, schuren enz voor een paard volstrekt natuurlijk gedrag is, en dat de eigenaar heeft te zorgen dat dieren gewoon niet bij die zaken kunnen die sloopbaar zijn, heeft een paard uiteraard GEEN benul van of een baas iets heel wil houden of niet.

Een paard dóet iets, probeert iets uit, en gaat dan uit van de reactie van de omgeving om te besluiten of ie ergens mee door zal gaan. Meer is er echt niet.

Maar de bottom hier blijft dat klieren gedrag is en blijft, dat door mensen als zodanig wordt uitgelegd.

Overigens vind ik mijn paarden ook wel eens etterbakken als ik weer een gesloopte draad kan repareren hoor, maar ik ga er vooralsnog niet vanuit dat een paard die draad sloopt OM te klieren. :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:17

randalinpony schreef:
Overigens vind ik mijn paarden ook wel eens etterbakken als ik weer een gesloopte draad kan repareren hoor, maar ik ga er vooralsnog niet vanuit dat een paard die draad sloopt OM te klieren. :Y)

Ik denk niet dat paarden omheiningen slopen om mensen dwars te zitten. Maar ik heb wel eens gedacht dat bepaalde paarden omheiningen en sluitingen zien als een uitdaging, als puzzle, waarbij het uitbreken op zich al de voldoening geeft van 'ha, het is me gelukt.'

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:27

Ja, maar wat wil je daarmee zeggen?

Overigens, als het paard bij zijn eerste uitbraakpogingen ontmoedigd is, geeft ie het gauw op.

Als je een échte houdini wilt kweken, dan moet je iedere keer een nét niet sloop- of uitbraakvaste omheining plaatsen en als het paard er dan door komt, een verbetering aanbrengen die maar nét iets lastiger is voor het paard dan de vorige. :D

tis een beproefd concept. ;)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 19-03-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:29

randalinpony schreef:
Ja, maar wat wil je daarmee zeggen?

Eigenlijk niet veel, behalve dan dat paarden best grappig (en slim) kunnen zijn :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:31

Slim en grappig zijn ze wel ja. :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:28

Mijn ruin geeft al eens een bok hier en daar weg als hij de oefening te moeilijk vindt. Ik noem dat niet klieren, maar aangeven dat hij het nog niet aankan of gewoon moeilijk vindt.
Maar er zijn genoeg mensen die dit dan weer 'klieren' noemen