[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:05

ponyparadijs schreef:
Ik heb ook niet alleen maar hele goede foto's geplaatst. Er zijn zat foto's geplaatst die juist omdat ze niet geweldig zijn goed leer materiaal zijn!

ik heb me ook verdiept in de foto's van 't paard nynke en de tuiger, die lijnen die bij die tuiger waren getekend, is dit echt juist, dat je ziet dat ie stuwt? of kan je het aan nog meer dingen zien?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:08

@Lovulle94

wat ik bedoel met redelijk opgericht is dat veel friezen (vaak in combinatie met een ruiter) de neiging hebben om hun neusje bijna op de borst te leggen. Vaak gebruikt een fries zijn rug niet en doet veel in zijn nek en hals. Waardoor het wel lijkt dat hij aan de teugel loopt en zijn rug gebruikt, maar dan is dat niet zo.
Tuigpaarden hebben veelal dezelfde neiging. In het begin van het topic staat ook een Fries, die loopt los in de bak, en daar zie je ook wel een beetje wat ik bedoel.

oh, wat is dit moeilijk! Ik snap wel wat ik bedoel, maar nu moeten jullie het nog snappen, haha

ik zie bij jou geen neusje op de borst en ga er bij deze foto dus vanuit dat zij redelijk netjes met het hoofd loopt. Maar ook ik vind deze foto best moeilijk te beoordelen, dus ben wel benieuwd naar je draffoto's dan.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:23

Teigetje008 schreef:
@Lovulle94

wat ik bedoel met redelijk opgericht is dat veel friezen (vaak in combinatie met een ruiter) de neiging hebben om hun neusje bijna op de borst te leggen. Vaak gebruikt een fries zijn rug niet en doet veel in zijn nek en hals. Waardoor het wel lijkt dat hij aan de teugel loopt en zijn rug gebruikt, maar dan is dat niet zo.
Tuigpaarden hebben veelal dezelfde neiging. In het begin van het topic staat ook een Fries, die loopt los in de bak, en daar zie je ook wel een beetje wat ik bedoel.

oh, wat is dit moeilijk! Ik snap wel wat ik bedoel, maar nu moeten jullie het nog snappen, haha

ik zie bij jou geen neusje op de borst en ga er bij deze foto dus vanuit dat zij redelijk netjes met het hoofd loopt. Maar ook ik vind deze foto best moeilijk te beoordelen, dus ben wel benieuwd naar je draffoto's dan.

Ik snap je friezen gedeelte, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, ahah
kijk.. waardoor loopt wobyn opgericht? doordat haar achterhand er goed onderzit, door het aanspannen van de buikspieren?
waarom loopt een paard met zijn kin op de borst? wat voor spieren zijn daar voor nodig, en wat gebeurt er dan allemaal, veel of weinig ruggebruik, buikspieren aangespannen of niet? bekken gekantelt? dus mijn vraag echt, Waarom en Hoe een paard zo kan lopen? (hoop dat je het snapt :o)

En ik zal even een draffoto uploaden, kunnen we er misschien samen uitkomen als mijn paard stuwt, draagt, bekken kantelt etc.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:33

goed, de draf-foto
ik had zo straks nog een mooie draffoto dat ze los liep, maar die ben ik even kwijt....

Afbeelding

goed, ik denk:
Ulla kantelt haar bekken wel iets, maar mag nog veel meer. (this nog best een groentje)
het lijkt ook alsof ze haar achterbeen ietsjes scheef onder zich zet, en ze lijkt nog erg op de voorhand te vallen, ze loopt erg vlak en niet dragend, als ik haar benen met die van die tuiger vergelijk (waar de lijnen zijn getrokken) staan haar benen ook zo schuin om het zo maar te zeggen dus stuwt ze volgens mij ook best erg.
Zit ik nu heel erg verkeerd? of valt het mee? ik vind het iig heel moeilijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:36

Naar mijn idee heeft een fries (net als een tuiger) een hoger ingezette hals aanzet. Daardoor gaan de paarden van nature meer met een hoger (bijna verticaal) gedragen hals lopen. Door die aanzet hebben deze paarden naar mijn idee moeite met het loslaten van de rug. Veel paarden die in die houding lopen van nature maken nauwelijks gebruik van de rug EN buikspieren.
Deze paarden lijken dus opgericht te lopen. maar gebruiken daarbij dus niet het onderbrengen van de achterhand.
Wat betreft het kin op de borst brengen is het voor veel tijdens het rijden het ontduiken van de teugeldruk.
Bij het kin op de borst brengen hoeven de paarden volgens mij alleen de hals spieren aan te spannen. En doen ze dus niets met rug en buikspieren.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:38

ponyparadijs : bedankt voor je handige uitleg!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:39

loveulla94 schreef:
goed, de draf-foto
ik had zo straks nog een mooie draffoto dat ze los liep, maar die ben ik even kwijt....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-63P6YOFT.jpg

goed, ik denk:
Ulla kantelt haar bekken wel iets, maar mag nog veel meer. (this nog best een groentje)
het lijkt ook alsof ze haar achterbeen ietsjes scheef onder zich zet, en ze lijkt nog erg op de voorhand te vallen, ze loopt erg vlak en niet dragend, als ik haar benen met die van die tuiger vergelijk (waar de lijnen zijn getrokken) staan haar benen ook zo schuin om het zo maar te zeggen dus stuwt ze volgens mij ook best erg.
Zit ik nu heel erg verkeerd? of valt het mee? ik vind het iig heel moeilijk.

Paard loopt naar mijn idee op de voorhand. Lijkt door de benen licht in een wending te zitten. waardoor ze het binnen achterbeen onder de massa gaat zetten.
Paard stuwd naar mijn idee. Met een iets gekanteld bekken. lijkt de buikspieren wel aan te spannen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:50

Dat friezen probleem ken ik ja. Ze doen idd veel met hun hals, kroppen op en lopen snel met hun neus op de borst. Wat ik dan (persoonlijk) graag zie is puur en alleen wat meer lengte in de hals.

Mijn friesje is ook zo'n opkropster als ze de kans krijgt (en duikt snel op de voorhand). Daarom ben ik met onderstaand beeld al erg blij. Het is nog steeds niet optimaal (we trainen vooral nog op het horizontale evenwicht), maar goed, perfectie bestaat niet he. ;)

De probleempunten zijn hier de kracht in de achterhand, voordat ze zich echt kan dragen (langere tijd) moet ze meer kracht ontwikkelen van achteren. Daarbij is haar bouw ook neerwaarts, want ze heeft een kort voorbeen en is overbouwd, dus dat zijn dingetjes die het er ook nog eens niet makkelijker op maken.

Afbeelding

Afbeelding

De foto van de galopperende fries vind ik wel wat lastig te beoordelen, omdat ze/hij net in een wending zit. Hier zou ik toch wat meer lengte in de hals willen zien (alsof hij zijn neus meer naar voren wil steken) en de rug nog beter kan gebruiken. Misschien dat het paard dan ook wat meer balans heeft (het ziet er nl. uit of het paard nog niet helemaal in balans is)
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 07-03-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:57

Jibbel: Ik ga ook een poging bij jouw'n foto's doen.

Ik vind dat ze inderdaad op de voorhand duikt, en weinig haar bekken kantelt. het lijkt ook alsof ze haar rug niet helemaal goed gebruikt, (maar dit kan ik fout hebben) haar achterhand mag ze meer onder de massa plaatsen en verder... wie helpt mij?!
ohja de buikspieren, volgens mij spant zij deze wel aan.
Wie kan mij zeggen als ik goed zit of niet?

Jibbel

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:05

Klopt hoor, je haalt precies de 'probleempunten' aan. Het op de voorhand duiken, het moeite hebben met het bekken kantelen (en daaruit volgend meer op het achterbeen komen / achterbeen beter onder de massa zetten. Moet wel eerlijk bekennen dat deze foto's van zomer 2010 zijn. Inmiddels zijn we dus al verder in de training.

Onlangs gaf ze me echt een gaaf gevoel. Door haar sneller en scherper te maken op mijn hulpen en meer naar de verzameling toe te rijden, ging ze op een gegeven moment echt een soort zakken en voelde ik haar van voren omhoog komen. Zonder al te veel gewicht op je hand en dan lekker swingen. Echt zo gaaf was dat!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:07

Ik heb bij Jibbel haar paard niet echt het idee dat de buikspieren zijn aangespannen.
Vindt haar wat op de voorhand vallen. Maar moet daar bij zeggen dat ik haar voor een fries een fijn beeld vindt geven.
De eerste foto vindt ik haar rug gebruik wat beter dan op de 2de.
Ze loopt stuwend. Bekken kantelt naar mijn idee nog niet.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:08

hmm nou ik doe het steeds aldoor half goed en half fout... moet nog veel oefenen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:14

Ik weet ook niet of ik het goed doe hoor loveulla. Voor mij is het ook 'nieuwe' kost!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:21

ponyparadijs : je lijkt er anders wel veel verstand van te hebben :D misschien dat we vanmiddag/vanavond hulp krijgen van mede-bokkers :)

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:29

wat een leerzaam topic, bedankt allemaal voor de info!

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:29

Wat een ontzettend leuk topic, ik leer hier echt van!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:37

suikerp & original, jullie kunnen ook meedoen :D misschien zien jullie dingen die ik of andere bokkers niet zien :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:40

loveulla94 schreef:
ponyparadijs : je lijkt er anders wel veel verstand van te hebben :D misschien dat we vanmiddag/vanavond hulp krijgen van mede-bokkers :)

Ik denk dat dat komt omdat ik gewoon zeg wat ik zie en wat ik denk.
Dat het overkomt als iemand die er veel vanaf weet.
Tuurlijk heb ik ervaring in de paarden.
Maar de manier waarop we in dit topic leren kijken is weer anders.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:40

Ik vind het ook erg leerzaam, maar ook erg lastig om het zelf goed te zien. Zoals ik het begrijp laat het paard met zijn buikspieren de bekken kantelen waardoor ze over de rug komen. Heb even gekeken naar een foto van mijn pony.

Afbeelding
Zo wat ik eruit haal kantelt ze haar bekken niet echt en loopt ze op de voorhand. Maar ik heb wel het idee dat ik haar buikspier zie werken? Zie ik dit verkeerd of is hier een verklaring voor? En als ik het goed zie loopt ze hier stuwend?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:42

ponyparadijs schreef:
loveulla94 schreef:

Ik denk dat dat komt omdat ik gewoon zeg wat ik zie en wat ik denk.
Dat het overkomt als iemand die er veel vanaf weet.
Tuurlijk heb ik ervaring in de paarden.
Maar de manier waarop we in dit topic leren kijken is weer anders.

Jaa dat klopt.
maar zoals ik zeg heel veel: Volgens mij zie ik dit en dat, jij zegt het meer bevestigd, :o
heel leuk dit

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:43

capopjekop schreef:
Ik vind het ook erg leerzaam, maar ook erg lastig om het zelf goed te zien. Zoals ik het begrijp laat het paard met zijn buikspieren de bekken kantelen waardoor ze over de rug komen. Heb even gekeken naar een foto van mijn pony.

Afbeelding
Zo wat ik eruit haal kantelt ze haar bekken niet echt en loopt ze op de voorhand. Maar ik heb wel het idee dat ik haar buikspier zie werken? Zie ik dit verkeerd of is hier een verklaring voor? En als ik het goed zie loopt ze hier stuwend?

Volgens mij zit je aardig op de goede weg, stuwend en op de voorhand,

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:46

capopdekop het is de bedoeling niet om lukraak foto's neer te knallen.
De bedoeling is dat je eerst zelf eens aan de slag gaat met de foto's die er al staan. Voordat je een foto neer zet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:54

Is dat interessant dan. Heb bij de 2 foto's op deze pagina dezelfde dingen ontdekt als al gezegd zijn, ik zie er geen nieuwe dingen in. Wil het best neerzetten daar niet van, maar of het iets toevoegd? Overigens staat in de openingspost dat je een foto mag plaatsen mits je zelf eerst erbij zet wat je denkt dat het is.

Maar goed, loveulla94, naar mijn idee mag ie wel een stuk meer kantelen in zijn bekken. Ik kan niet zien of de buikspier werkt. Naar mijn idee loopt ie nog wel wat op de voorhand. En ik schat in dat een beetje tussen stuwen en dragen inzit, weet niet of dat kan, maar echt stuwen zie ik er niet in, maar dragen ook niet.

Jibbel: De bekken lijken me iets gekanteld, maar nog niet genoeg. Ik heb het idee dat ze op de voorhand loopt. Buikspier lijkt me niet echt aangespannen. Maar ik vind dat heel erg lastig om te zien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:55

Wanneer een buikspier trouwens goed getraind is, zie je hem vaak ook wanneer hij niet heel actief is. Helemaal wanneer ze geen gevuld buikje hebben, het is knapper een buikspier te zien (in training) wanneer het paard overgewicht heeft. Mijn paarden vertonen regelmatig in stilstand een mooie buikspier (gewoon goed getraind dus maar niet ingespannen) al zijn ze gelukkig niet dik.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:55

Nog even op de dravende vos met ruiter. Ik vind het er niet verkeerd uit zien.

Je lijkt toch al richting de horizontale balans te gaan, want zoals ik het zie loopt ze niet extreem op de voorhand en stuwend, maar ook nog niet dragend. Het binnenachterbeen lijkt niet recht in het spoor van het voorbeen te komen. Dus of je paard is in een wending of het paard is wat scheef en slap in dat been.
Het bekken is volgens mij niet (voldoende) gekanteld, waardoor er nog niet gedragen kan worden. Als ze meer zakt van achteren, zal het neusje er ook wat mooier uit komen denk ik. Nu is het netjes op de loodlijn, dat wel.
De buikspier..tsja..dat vind ik lastig om te zien..