[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:55

FahyaFemke schreef:
SenZ dankjewel voor de uitleg :j begrijp het nu. ik kan het allemaal ook niet zo goed onder woorden brengen :=

Karin oke klinkt inderdaad logisch! maar ik had het van hier begrepen dat dat dan niet helemaal juist is, maar verkeerd begrepen dan!
want ik dacht aan mijn foto : http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... 110644.jpg te zien aan het achterbeen dat het nog niet klopte.
ik zie ook het voorbeen nog niet afgewikkeld en achterbeen wel.

Maar wat was dat dan met dat het ene achterbeen eerder neerkwam, dat was toch niet goed?

wat is AV? :o

Enne, al die arab berichten. mijn Fahya is halve arabier... :D

AV= arabisch volbloed (een arabier dus :+ maar dan niet een halve zoals de jouwne)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:58

Even snel zonder bij te lezen (zal ik later proberen te doen).

Met betrekking tot mijn dipje vandaag de wijze woorden.
Laat nu eens gewoon los en geef nu eens gewoon gas.
Juist, het is zo simpel. :Y)
Beetje vicieuze cirkel met dit weertype, zij schrikt, ik pak vast, hou haar bij me, laat ik eindelijk weer los, schrikt zij weer...
Vertrouwen. :+
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 22-02-12 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:00

Even de bouw van de pony's erbij.. Weet niet of je daar zo veel van kunt zeggen:

Volledig arabier:

Afbeelding

Nrps:

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:01

Pion schreef:

Beetje vicieuze cirkel met dit weertype, zij schrikt, ik pak vast, hou haar bij me, laat ik eindelijk weer los, schrikt zij weer...

:j Maar dat is niet altijd makkelijk :n

Calimero, dat is geen eerlijke vergelijking, die NRPS is niet meteen typsich
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 22-02-12 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:01

Calimero_ schreef:
Zo te lezen is het dus ook echt wel een stuk moeilijker om een arabier volledig correct op het achterbeen te krijgen...

De meesten van ons zullen onze kwpner ook nooit volledig op het achterbeen krijgen als in verzameld en zakkend genoeg in het bekken om een correcte passage uit te voeren :n Maar dat betekent niet dat we op voorhand al opgeven!!!!

Maar naar gelijkmatige gangen kun je streven..

Er zijn genoeg kwpners die in vrijheid ook liever stuwend draven en niet doorzakken in de spronggewrichten, heeft veel met bouw te maken. Het kost ook meer moeite om zulke paarden mooi dragend te kunnen rijden. Gaat veel spier en krachttraining aan vooraf en het duurt JAREN voor je dichtbij de perfectie komt.

Zeg nu eens eerlijk.. als je het gratis krijgt is het ook niet leuk! Je moet het zien als een wijze les! Van ieder paard kun je leren! Op voorgekauwde paarden leer je niet programmeren, enkel waar de knopjes zitten.

Maak je niet zo druk :(:) Hij loopt echt NIET belabberd hoor, hij loopt ietsjes zo en ietsjes zo.. en zoals ik al zei, op film valt dat waarschijnlijk nieteens op.

Dat het net niet gelijkmatig is betekent niet dat hij constant tactfouten maakt. Tactfouten zijn namelijk overduidelijk met het oog zichtbaar.. zoals BIJV. een paard dat onder een ruiter vandaan rent en de voorbenen die veel kabaal maken en achterbenen die supersnel worden ipv dat alles gelijkmatig naar voren beweegt. Of een paard die als hij kantelt met zijn hoofd of niet genoeg buiging heeft in een zijwaartse gang een huppeltje geeft. Of een soort van kreupelen in stap. Dat zijn ECHTE tactfouten waar je op gestraft wordt.

Op een beetje stuwend wordt je echt niet gestraft.. ja.. vanaf het M en Z willen ze meer gedragenheid zien. Maar er lopen genoeg paarden in het Inter I en Inter II die stuwend draven. En in de GP is het zulk "show-dance" dat het bijna nooit gelijkmatig is! (denk terug aan de overdreven om je oren vliegende voorbenen en achterblijvende achterbenen)

Als jij werkt met tempowisselingen zodat het nekje als hoogste punt komt en neusje er uit ben je al een heel eind :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:02

ooohh :+ sjongejonge. ik bedenken wat het zou kunnen zijn voor oefening hahaha.

maar ligt het aan mij, of heeft de nrps een veel hoger kruis??

Fahya heeft trouwens ook zo'n kuiltje achter dr kruis. heb ik altijd heel raar gevonden, tot de DA zei dat dat een 'arabierenkuiltje' was?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:03

Wat in het NRPS stamboek zit zijn toch manusjes van alles?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:03

Sodeju, wat gaat het snel hier.. ik houd het niet eens bij! :+

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:03

Ben wel benieuwd wat jullie van mijn haf vinden.
(is nog veel om aan te werken)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:04

NRPS is grote vergaarbak, als er maar minstens een bepaald percentage AV in zit.
(hoeveel moet ik jullie schuldig blijven)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:06

Sjolvir schreef:
Pion schreef:

:j Maar dat is niet altijd makkelijk :n

Overigens schrikt ze ook op momenten dat ik haar nog teveel bij me hou, of gaat ze raar hupsen omdat ik teveel tegen hou aan de voorkant
Dus waarom eigenlijk vasthouden vraag ik me achteraf dan af.
Maar dat los durven laten, vooral dat durven... }:0
Altijd maar denken 'straks pakt ze snelheid en dan ga je'. Stom eigenlijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:06

Mijn paard heeft ook een opbollend voorhoofd en een kuiltje bij haar kont achter het kruis

Ik heb een volbloed van 1.67 _O- (grapje)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:06

Sjolvir schreef:
NRPS is grote vergaarbak, als er maar minstens een bepaald percentage AV in zit.

12,5 procent geloof ik.. Maar die van mij had veel meer dan dat.

En ze heeft inderdaad een erg hoog kruis..

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:08

Helaas geen filmpje van mij vandaag, camera gaf het op..
Misschien morgen of vrijdag :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:09

FahyaFemke schreef:
SenZ dankjewel voor de uitleg :j begrijp het nu. ik kan het allemaal ook niet zo goed onder woorden brengen :=

Karin oke klinkt inderdaad logisch! maar ik had het van hier begrepen dat dat dan niet helemaal juist is, maar verkeerd begrepen dan!
want ik dacht aan mijn foto : http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... 110644.jpg te zien aan het achterbeen dat het nog niet klopte.
ik zie ook het voorbeen nog niet afgewikkeld en achterbeen wel.

Maar wat was dat dan met dat het ene achterbeen eerder neerkwam, dat was toch niet goed?

wat is AV? :o

Enne, al die arab berichten. mijn Fahya is halve arabier... :D

Ik denk dat als je je hand hier 2 cm naar voren gestoken had en zij je hand volgde door neusje naar voren te steken dat de benen perfect waren geweest.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:09

Bij sommige paarden is het inderdaad lastiger ze echt op het achterbeen te krijgen.
Maar inderdaad; cadeau krijgen is ook niet leuk en kijk maar eens om je heen; merendeel draagt niet maar stuwt nog teveel.
Over het algemeen is een horizontale balans een goed punt om naar te blijven streven en indien mogelijk kun je altijd een stapje verder richting het echt onderzetten/zitten van de achterhand.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:10

Maartenn schreef:
Helaas geen filmpje van mij vandaag, camera gaf het op..
Misschien morgen of vrijdag :)

Jammer, maar dat filmpje komt er vast wel :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:11

Sjolvir schreef:

Dat valt wel wat mee hoor :) Er wordt wel vanalles in opgenomen, maar het NRPS brengt ook hele fijne sportpony's en -paarden mee :j Denk aan Hickstead, eerst afgewezen door het KWPN, erkend door het NRPS en vervolgens het paradepaardje van het KWPN ;)

De pony's van het NRPS voeren vaak veel AV, dat maakt ze chique.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:11

S_en_Z schreef:
Mijn paard heeft ook een opbollend voorhoofd en een kuiltje bij haar kont achter het kruis

Ik heb een volbloed van 1.67 _O- (grapje)

Mijne nog meer! En draagt staartje van huis.
Moet dus wel een AV zijn.... of NRPS....
Afbeelding

Pion, dat met dat vertrouwen, dat vind ik ook lastig met Toobs, met Sjol geen probleem.
Maar ahum, Toobs en ik moeten duidelijk nog aan onze relatie werken.

FahyaFemke

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:12

ik had zo'n kuiltje toen nog nooit eerder gezien. ik dacht dat er wat mis was :+ haha

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:14

Afbeelding

Giraffe _O-

Nee grapje.. uhm.. en weer Ontopic...

FahyaFemke schreef:
ik had zo'n kuiltje toen nog nooit eerder gezien. ik dacht dat er wat mis was :+ haha

Soms hebben paarden weleens een kuiltje op een vreemde plek (bij het kruis komt vrij regelmatig voor overigens) Het KAN zijn dat daar ooit een spiertje gescheurd is. Als die stukgaat sterft de spier af en dan krijg je een deukje :j Maar dat komt niet zo heel vaak voor, de meeste deukjes op gekke plekken zijn van ongelukken met scherpe voorwerpen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:16

Het is ook niet dat ik me er druk over maak hoor. Maar omdat ik bij alle foto's als commentaar krijg dat ze meer op de achterhand moeten wil ik daar ook erg graag wat aan doen..

Ik merk erg aan die van mij dat hij het inderdaad nog niet aan kan. Als ik teveel van hem vraag qua oprichting en meer op het achterbeen dan begint hij te staken. Dus ik denk inderdaad dat daar veel tijd en training voor nodig is..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:20

Overigens hoe denken jullie hier over (iets waar ik momenteel tussen moet kiezen).

Op dit moment neem ik genoegen met een paard wat iets te rond loopt maar wel ontspannen, ik heb dit liever dan het bezig zijn met 'nek hoogste punt'.
Hebben jullie een bepaalde volgorde als het ware waar jullie in werken?
Ik merk nu dat vooral ontspanning bij mij erg hoog op het lijstje staat en neem er genoegen mee dat het dan iets te rond is of soms zelfs iets teveel op de voorhand.
Uiteraard probeer ik er aan te werken dat het hele plaatje klopt, maar zodra ik merk dat het ten koste gaat van de ontspanning laat ik haar als het ware weer 'inzakken'.
Dat ik gewoon los kan laten, niet teveel ga 'stoeien', want dat win je toch niet.
Wel uitdagen uiteraard, anders kom je nooit verder. :P
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:22

Calimero_ schreef:
Het is ook niet dat ik me er druk over maak hoor. Maar omdat ik bij alle foto's als commentaar krijg dat ze meer op de achterhand moeten wil ik daar ook erg graag wat aan doen..

Ik merk erg aan die van mij dat hij het inderdaad nog niet aan kan. Als ik teveel van hem vraag qua oprichting en meer op het achterbeen dan begint hij te staken. Dus ik denk inderdaad dat daar veel tijd en training voor nodig is..

Veel overgangen rijden, schakelen.
Het is natuurlijk zo dat de achterhand er in de meeste gevallen nog verder onder kan (en dus meer op de achterhand).
Maar streef naar het horizontale evenwicht, en zolang je daar naar toe werkt en misschien zelfs nog iets verder, ben je sowieso goed bezig. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:23

Calimero_ schreef:

Dat is nou net de kloe, meer op de achterhand is iets waar je naar toe moet werken,
kost namelijk veel kracht van het paard, dus je kan ook niet verwachten dat hij dat morgen ineens doet.
Idem als je oprichting vraagt, want ook dan moet hij achter gaan zakken en dus kost dat meer kracht.
Overgangen rijden in een gang en tussen de gangen.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd!