Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:22

@Murphy
Even twee super slowmo filmpjes van uitgestrekte draf uit de Kür op het EK in Windsor:

De eerste Totilas, die volgens jou door Edward te diep getraind is:
http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU

De tweede de klassiek getrainde Whisper van Monica Theodorescu:
http://www.youtube.com/watch?v=8femXl_g9KE

Als je deze beelden bekijkt dan denk ik dat Totilas
- met zijn achterbeen verder over de afdruk van de voorhoef heen gaat dan Whisper
- meer verlengt in zijn frame
- meer zijn neusje eruit heeft

De BBC heeft ten tijde van het EK ook super slow-mo beelden van Totilas laten zien. Daarbij was commentaar van Carl Hester. Hij legde uit waarom Totilas geen voorbeenzwaaier was, maar dat zijn achterhand wel degelijk meekwam. Eigenlijk kun je wel zeggen dat Carl bij alle oefeningen uitlegde waarom Totilas zulke hoge waarderingen kreeg. Mij leek het commentaar van Hester heel deskundig en daar zit hem nu net het probleem. Er wordt dus beweerd op Bokt dat met de manier van rijden van Edward alleen het voorbeen iets doet in de uitgestrekte draf, terwijl ik duidelijk zie in deze beelden dat dat niet klopt en ook Carl Hester legde dit perfect uit waarbij er zelf rondjes werden getekend op de plekken waar de hoeven landen. Het zou best kunnen hoor dat de klasse van Totilas zo groot is zoals jij opmerkte Murphy dat hij zelfs met "foute" africhting toch beter is dan de andere paarden en daardoor zo hoog scoorde (volgens Hester volkomen verdiend trouwens). Maar dan zou ik denken dat dit alles met de klassieke training van nu nog zou moeten verbeteren, maar zonder dat ik mee wil doen aan het modieuze bashen van Rath, is toch duidelijk te zien dat het allemaal net ietsje minder gaat nu.

Hierin zit dus mijn probleem, de een zegt dit, de ander zegt dat en ik zie zelf dat het niet noodzakelijkerwijs zo is dat een klassiek getraind paard een bepaalde oefening beter uitvoert dan een LDR getraind paard of andersom. Eigenlijk denk ik dat als niemand iets zou weten over ruiter en paard het heel moeilijk zou zijn om te zeggen met welke training het resultaat tot stand is gekomen. En waarom zou ik bij het bepalen van hoe goed iets wordt uitgevoerd de mening van een willekeurige Bokker moeten laten prevaleren boven die van Carl Hester?

Voor de goede orde ik weet zelfs niet helemaal zeker of Totilas wel "diep" getraind is, ik heb ook wel eens het tegendeel gelezen.
Ik probeer dus niet in een pro of contra kamp te zitten maar ik wil gewoon een open geest houden.

Ben heel benieuwd naar je commentaar.

Ik weet niet over welke B- of A-kaderleden jullie het hebben maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een optoming had bestaande uit stang/trens en slof, behalve eenmaal wat echte amateurs. De enige ruiter die ik ken die wel eens les heeft van een B kaderlid bezit geeneens een hulpteugel. Dat kaderlid is het in ieder geval niet, dan blijven er nog maar vier over. Als het waar is lijken het mij uitwassen die ergens gemeld zouden moeten worden. In ieder geval gaat het hier om best wel bekende ruiters en het lijkt mij niet helemaal correct om zoiets over zo'n kleine groep te beweren. Als je het hard kunt maken pak ze aan zou ik zeggen, zoniet dan lijkt het wel erg op laster.

Mindfields

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:25

Ik heb voor een GP ruiter gewerkt die de paarden dagelijks met stang en trens en slof reed hoor. En daar werd elk paard standaard elke dag met slof gereden. dat jij het nooit gezien hebt betekent niet dat het er niet is he :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 07:05

setteke schreef:
Uhm xmarlies, wil jij zeggen dat je jouw paard altijd in de houding rijdt van het plaatje wat jij als goed bestempelt?
Daar ben ik echt benieuwd naar :D

Nee en natuurlijk wordt er afgewisseld in hoofd hals houding alleen wel binnen het frame van het paard. Voor een constante aanleuning heb je een ‘constant’ paard nodig, dwz een paard die in evenwicht is en dat kan alleen als het allemaal klopt, de hoofd hals houding, gebruik van achterhand, een paard dat los is etc etc. Het plaatje is een voorbeeld, het laat zien dat het paard niet achter de loodlijn loopt en niet langer in de nek gemaakt wordt dan nodig. Hierdoor zie je ook dat een paard minder op de voorhand zal lopen dan bij de plaatjes van LDR.

Hermelientje, helaas niet in Nederland aangezien hier het grootste deel LDR rijdt... Anders zou ik even naar de Spaanse Rijschool kijken, deze paarden worden allemaal Klassiek getraind en daar zie je ook het eindresultaat.

Mindfields, ik zeg niet wat jij doet dat, dat fout is, ik geef commentaar op het commentaar op jouw plaatje op de site. Wat jij daar over schreef etc. Dat wil niet zeggen dat ik jouw methode van rijden bekritiseer, ik bekritiseerde de tekst van jou over de foto. Ik lees alleen wat je schrijft en daar reageer ik op.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:58

Hermelientje, zoals al eerder aangegeven zijn de kwaliteiten van Totilas ongekend, want gek genoeg presteert Gal datzelfde niet met de andere paarden, allemaal heel Diep en Rond getraind (zo ook Totilas), zoals alle filmpjes aantonen en precies eender als zijn maat Minderhoud. Kijk ook even voor de beelden naar de foto's die Xmarliez heeft geplaatst op een ander topic over Diep en Rond. Daar staat Totilas tussen: al standaard in de voor hem gebruikelijke Hoofd-halshouding. Krijg dat er maar eens uit.
Er zijn even zovele momenten waarbij zelfs Totilas wel degelijk een veel minder achterbeengebruik laat zien.
En voor een beter voorbeeld zou je een ander paard moeten nemen van Gal als voorbeeld, waarbij je continue hetzelfde beeld ziet.
Dat dit beeld moeilijk terug te vinden is bij Totilas heeft alles te maken met die korte rug en zijn belachelijk goede achterbeentechniek, ondanks de Diep en Rond-methode.
Uiteraard kan Hester niet om deze kwaliteiten heen.
Bovendien is Hester een diplomaat ten top, die veel in Nederland is.
De Nederlandse top rijdt allemaal -zelfs de klassieke Sander Marijnissen helaas- volgens methode Sjef. Pak een willekeurig paard en je ziet een slepend achterbeen dat níet onder de massa kán komen.
Dat Rath problemen heeft met Totilas is vantevoren al bekend gemaakt dat dat zou gebeuren. Het is ook niet voor niets dat geen enkele Duitse Klassieker zijn handen hieraan wilde branden.
Het schijnt dat een paard als Totilas dat zo lang Diep en Rond is gereden onmogelijk terug te brengen is naar een klassiek om te vormen paard: dit paard is zo lang zo mechanisch gereden: hij "speelt zijn harde schijf af".
Andersom is gemakkelijker míts het paard zich overgeeft aan deze trainingsmethode. De dwarsliggers gaan er via de achterdeur uit!
Anky heeft het ook nog niet gemakkelijk he, met Upido ...!

Ik noem hier geen namen van B-kaderruiters. Dat vind ik niet chique (evt. via PB). A-kaderleden vangen nu eenmaal meer wind, is een ander verhaal. En nee Hermelientje, dat zijn geen incidenten.
Erbij zeggende dat ik ook B-kaderleden ken die wel sympathiek werken, maar dat zijn er niet zoveel. Sjef Janssen bepaald! En men wil toch ook verder, he.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:31

setteke schreef:
Pfoe, dan hebben jullie het druk om te repareren met alles wat stuk is. Ik zou geen tijd meer hebben voor Bokt :D
Heel apart dat ik zulke mensen en paarden dus nagenoeg nooit tegenkom. Misschien komt het doordat ik geen mensen werf via dit forum.

of jou verwachting is niet dat wat murphy, mindfields en ik zelf verwachten, en zie jij die problemen niet, en beschouw je ze als wow momenten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:02

De naam van beroemde trainers, maar het waren maar er 2, die de slofteugel gebruikten op de trens van de stang en trens-optoming, zijn bij mij via pb op te vragen. Beide claimen absoluut te werk te gaan. De een heb ik het zien gebruiken bij een extreem groot paard (1m84 stokm.) dat zelf nog twee jaar daarvoor bij meneen van Loon (op dien verzoek) gereden heb trens. De ander heb ik in de tijd dat ik deze meneer regelmatig zag, nooit zonder slof zien rijden. Ook mijn medecursisten spraken er schande van. Tegenwoordig is hij een bekeerling die in een andere functie de rolkür bestijdt.
Waarbij Mindfield ik met deze twee voorbeelden niet wil beweren dat in het kamp der 'rolkür-rijders' deze misstanden niet voorkomen. De reden dat ik deze heren ben tegengekomen, ligt daarin dat ik in mijn zoektocht naar geschikt instructeurs op zoek ging naar mensen die claimde klassiek trainde en de rolkür afwezen. Beide heren hadden op dit gebied een reputatie hoog te houden. Ik heb dank zij Balkenhol en Jan Nivelle mijn eigen weg teruggevonden, en ik ben tot het inzicht gekomen dat in alle stromingen slecht en systematisch onaangenaam gereden wordt.

Hermelientje; ik ben zeer blij met uw zeer grondige en bijna mathematische benadering van de hier gestelde problematiek; chapeau.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:30

Ja Xmarlies, het eindresultaat van de Spaanse heb ik pasgeleden mogen bewonderen; een groot gedeelte dezer prachtig klassiek opgeleidde paarden toonde taktstoringen tot en met een telgang die een 9 zou krijgen van de jury als het gevraagd zou zijn.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:41

Elk systeem kan op verkeerde wijze,in de breedste zin van het woord, uitgevoerd worden.
Een systeem wat in strijd is met de fysiek van het paard kan per definitie niet goed uitgevoerd worden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:08

Aangezien paardrijden geen exacte wetenschap is en empirisch voor mij is aangetoond dat LDR positieve uitwerking heeft op de daarmee getrainde paarden, snijdt u redenering voor mij geen hout. Ik heb het heel duidelijk niet over Rolkür, naar de definitie van het FEI. Maar over die vorm waar hierboven een overeenstemming werd bereikt dat het een toelaatbaar was. Hoe men dan het andere zou moeten noemen is niet verder over geschreven.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:48

Kadankovitch schreef:
Aangezien paardrijden geen exacte wetenschap is en empirisch voor mij is aangetoond dat LDR positieve uitwerking heeft op de daarmee getrainde paarden, snijdt u redenering voor mij geen hout. Ik heb het heel duidelijk niet over Rolkür, naar de definitie van het FEI. Maar over die vorm waar hierboven een overeenstemming werd bereikt dat het een toelaatbaar was. Hoe men dan het andere zou moeten noemen is niet verder over geschreven.

Ik heb het inderdaad over Rollkür,door velen zo niet de meeste ruiters uitgevoerd onder de noemer LDR.
Met de beste bedoelingen,geloof ik graag,maar in onwetendheid.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:21

murphy102 schreef:
Hermelientje, zoals al eerder aangegeven zijn de kwaliteiten van Totilas ongekend, want gek genoeg presteert Gal datzelfde niet met de andere paarden, allemaal heel Diep en Rond getraind (zo ook Totilas), zoals alle filmpjes aantonen en precies eender als zijn maat Minderhoud. Kijk ook even voor de beelden naar de foto's die Xmarliez heeft geplaatst op een ander topic over Diep en Rond. Daar staat Totilas tussen: al standaard in de voor hem gebruikelijke Hoofd-halshouding. Krijg dat er maar eens uit.
Er zijn even zovele momenten waarbij zelfs Totilas wel degelijk een veel minder achterbeengebruik laat zien.
En voor een beter voorbeeld zou je een ander paard moeten nemen van Gal als voorbeeld, waarbij je continue hetzelfde beeld ziet.
Dat dit beeld moeilijk terug te vinden is bij Totilas heeft alles te maken met die korte rug en zijn belachelijk goede achterbeentechniek, ondanks de Diep en Rond-methode.
De Nederlandse top rijdt allemaal -zelfs de klassieke Sander Marijnissen helaas- volgens methode Sjef. Pak een willekeurig paard en je ziet een slepend achterbeen dat níet onder de massa kán komen.
Dat Rath problemen heeft met Totilas is vantevoren al bekend gemaakt dat dat zou gebeuren. Het is ook niet voor niets dat geen enkele Duitse Klassieker zijn handen hieraan wilde branden.
Het schijnt dat een paard als Totilas dat zo lang Diep en Rond is gereden onmogelijk terug te brengen is naar een klassiek om te vormen paard: dit paard is zo lang zo mechanisch gereden: hij "speelt zijn harde schijf af".
Andersom is gemakkelijker míts het paard zich overgeeft aan deze trainingsmethode. De dwarsliggers gaan er via de achterdeur uit!

Ik noem hier geen namen van B-kaderruiters. Dat vind ik niet chique (evt. via PB). A-kaderleden vangen nu eenmaal meer wind, is een ander verhaal. En nee Hermelientje, dat zijn geen incidenten.
Erbij zeggende dat ik ook B-kaderleden ken die wel sympathiek werken, maar dat zijn er niet zoveel. Sjef Janssen bepaald! En men wil toch ook verder, he.

Als al dat klassieke zo goed is, waarom gaan alle klassieke ruiters als ze er zelf niet uitkomen (en dus niet goed scoren op wedstrijd) dan trainen bij Ome Sjef?
vast en zeker omdat de paarden slechter gaan lopen bij hem.......
Op concoursen gaat het nu eenmaal om het eindresultaat, niet om de manier van trainen. En de klassieke ruiters van deze tijd, scoren niet of nauwelijk op concours, en als je een echte wedstrijdruiter bent, en daar dus wilt presteren, zul je moeten kijken naar een andere aanpak om dat resultaat te behalen.
(of uiteindelijk moeten stoppen met wedstrijden rijden omdat het niet leuk is constant achter aan te eindigen).....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:41

noem eens een klassiek ruiter die bij Sjef lest?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:59

je zei het zelf al, Sander Marijnissen?, De heren Rath willen erheen gaan, fam. Bartels komen er ......verder weet ik zo niet wie er precies klassiek rijden, modern of alles ertussen in.
Toch denk ik dat uit de wereld top er een hoop in erp gaan trainen. (op Hester en leerling na, wie ik overigens super netjes vindt rijden, maar ik weet niet hoe ze thuis trainen).
dat is natuurlijk niet voor niks???? als het geen resultaat zou geven zou iedereen er vandaag nog mee stoppen en geen duizenden euro's uitgeven voor trainingsweken daar.

(het gaat er overigens niet om of ik het er wel of niet mee eens ben, overigens staan jullie ook niet dag in dag uit in erp te kijken hoe er daar gereden wordt. Dus ook jullie kunnen geen conclusies trekken wat er daar gebeurt en hoe er gereden wordt. en in een bepaald systeem rijden, wil niet zeggen dat je dat iedere dag weer altijd doet)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:21

Sky_As schreef:
murphy102 schreef:

Als al dat klassieke zo goed is, waarom gaan alle klassieke ruiters als ze er zelf niet uitkomen (en dus niet goed scoren op wedstrijd) dan trainen bij Ome Sjef?
vast en zeker omdat de paarden slechter gaan lopen bij hem.......
Op concoursen gaat het nu eenmaal om het eindresultaat, niet om de manier van trainen. En de klassieke ruiters van deze tijd, scoren niet of nauwelijk op concours, en als je een echte wedstrijdruiter bent, en daar dus wilt presteren, zul je moeten kijken naar een andere aanpak om dat resultaat te behalen.
(of uiteindelijk moeten stoppen met wedstrijden rijden omdat het niet leuk is constant achter aan te eindigen).....

Scoren,presteren,eindresultaat.
Je vat kernachtig samen waar het om draait. Maar tenkoste van? En wie presteren er dan?
De tweespalt tussen rijkunst en rijsport (overigens de enige met levend "materiaal').

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:28

Sky_As schreef:
(het gaat er overigens niet om of ik het er wel of niet mee eens ben, overigens staan jullie ook niet dag in dag uit in erp te kijken hoe er daar gereden wordt. Dus ook jullie kunnen geen conclusies trekken wat er daar gebeurt en hoe er gereden wordt. en in een bepaald systeem rijden, wil niet zeggen dat je dat iedere dag weer altijd doet)

Dat ben ik niet helemaal met je eens;meestal is heel goed te zien hoe er thuis getrained word. Er hoeven geen ongefundeerde conclusies getrokken te worden.
Erp is zeer open over haar trainingswijze. Achter de gesloten deuren van bijna elke stal gaan methoden vaak een tikje verder,daar wil ik niet eens over nadenken.

Scusi me de duopost

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:32

Moll schreef:

MAR

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:32

ja maar goed, in de SPORT, draait het om winnen....in de rijkunst, om scholen van je paard. (en als je weer wilt " meten" hoe goed je bent, ga je op concours en krijg je weer SPORT).
Dus ik geloof niet dat de mensen er hier uit gaan komen. Omdat er nogal een verschil zit. Ik kan mijn paard ook piaffe leren, maar of dat dan goed gebeurt...misschien vinden de klassiekers mijn paard wel heel goed piafferen, terwijl ik er op concours een 3 voor krijg...WAT DAN????

Hier in het topic verwarren mensen van alles, dat is ook de reden dat dit een eindeloze discussie is.

Anky presteert al JAREN, evenals Edward Gal, Hans Peter Minderhoud en ondertussen ook Patrick Kittel en Morgan zijn goed op weg.....dus ja, het is maar niet wie waarmee meet.

Als je het over SPORT hebt, kun je gewoon niet ontkennen, dat de methode van sjef zijn vruchten af werpt, (sportief gezien)..... en aan de andere kant, bonfire is met zijn bijna 30 nog zo fit als een hoentje, dus als die het echt zo slecht had gehad.... zelfde geldt voor Salinero, 18 jaar en nog op topniveau kunnen presteren, denk inderdaad dat je zwaar versleten bent als je al 10 jaar (en langer) in de TOPSPORt mee loopt en nog steeds hoge scores kunt halen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:34

Abacab schreef:
Moll schreef:

MAR

is hij echt klassiek opgeleid?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:38

Sky_As schreef:
ja maar goed, in de SPORT, draait het om winnen....in de rijkunst, om scholen van je paard. (en als je weer wilt " meten" hoe goed je bent, ga je op concours en krijg je weer SPORT).
Dus ik geloof niet dat de mensen er hier uit gaan komen. Omdat er nogal een verschil zit. Ik kan mijn paard ook piaffe leren, maar of dat dan goed gebeurt...misschien vinden de klassiekers mijn paard wel heel goed piafferen, terwijl ik er op concours een 3 voor krijg...WAT DAN????

Hier in het topic verwarren mensen van alles, dat is ook de reden dat dit een eindeloze discussie is.

Anky presteert al JAREN, evenals Edward Gal, Hans Peter Minderhoud en ondertussen ook Patrick Kittel en Morgan zijn goed op weg.....dus ja, het is maar niet wie waarmee meet.

Als je het over SPORT hebt, kun je gewoon niet ontkennen, dat de methode van sjef zijn vruchten af werpt, (sportief gezien)..... en aan de andere kant, bonfire is met zijn bijna 30 nog zo fit als een hoentje, dus als die het echt zo slecht had gehad.... zelfde geldt voor Salinero, 18 jaar en nog op topniveau kunnen presteren, denk inderdaad dat je zwaar versleten bent als je al 10 jaar (en langer) in de TOPSPORt mee loopt en nog steeds hoge scores kunt halen.

tja de hengsten van de spaanse rijschool springen met hu n 20+ de sprongen boven de aarde, en lopen nog actief mee in de voorstellingen.
sport is als turnen, en klassiek als ballet, het lijkt op elkaar maar is totaal verschillend, en als je paard piaffeerd op de klassieke wijze kan je niet anders dan hoge ogen gooien.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:44

Sky_As schreef:

Wedstrijd en sport zijn niet hetzelfde. Het probleem ligt daarin dat de regels van de FEI de regels van de Dressuur zijn er er in de wedstrijdring andere dingen geshowed worden. Sportief? voor wie dan? Zijn ruiters gelijk aan atleten?
Bonfire liet zich niet op deze wijze trainen. Functionele schoonheid versus spektakel ter vermaak van het publiek.
Op het moment dat het laatste schadelijk wordt voor het vehikel;in deze immers levende have,komen er ethische vragen om de hoek kijken.
Als het verschil tussen klassiek(zoals voorgeschreven door FEI) en sport zo groot is kan je je afvragen of het laatste dan de titel dressuur mag dragen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:45

Nou ja, welke klassieke ruiter presteert er dan nu op (wedstrijdniveau) altijd bovenin met hoge scores?

Misschien dat de wedstrijdsport niet meer is wat het dan zou moeten zijn (niet mijn mening, conclusie n.a.v. alle opmerkingen hier). Als je jezelf wilt meten, ga je op wedstrijd, wat daar hoog scoort, is blijkbaar wat er graag gezien wordt, zolang het dat is, en op die manier gaat, zal er daar ook naar getraind worden...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:59

Sky_As schreef:
Nou ja, welke klassieke ruiter presteert er dan nu op (wedstrijdniveau) altijd bovenin met hoge scores?

Misschien dat de wedstrijdsport niet meer is wat het dan zou moeten zijn (niet mijn mening, conclusie n.a.v. alle opmerkingen hier). Als je jezelf wilt meten, ga je op wedstrijd, wat daar hoog scoort, is blijkbaar wat er graag gezien wordt, zolang het dat is, en op die manier gaat, zal er daar ook naar getraind worden...

Dit ben ik met je eens.
Als er op wedstrijd een bepaalde manier van rijden HOOG scoort, gaat iedereen dit nadoen.
Daarom vermeldt Anky ook altijd: DON'T TRY THIS AT HOME

Maar of het allemaal even diervriendelijk er aan toe gaat, wordt niet naar gekeken.
In een ander topic kwam ik foto's tegen van een paard die met een stro-touwtje in een Rollkür-positie werd opgeknoopt.
Ook kwam er de opmerking voorbij met "stang,-trenshoofdstel en slof"
Nu heb ik dit laatste gezien in Ermelo tijdens een Gelderse hengstenshow. In Ermelo nb!!!!
En maar bijtikken met de lange dressuurzweep.

Maar doordat de trainings-wijze van SJ blijkbaar toch hoge ogen gooit op wedstrijden is de enige die hier de verantwoordelijkheid zou moeten nemen de FEI en hun aanhang (lees jury-leden etc)
Want de jury-leden beoordelen die proeven als GOED.

Als ik materiaal van Hester en leerling bekijk, ziet dit er toch heel wat vriendelijker uit. Dus het kan blijkbaar toch anders en dan ook nog eens hoog eindigend.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:13

precies, maar overal waar je voorstanders voor hebt, heb je ook tegenstanders, hetzelfde geldt voor dat hele Natural Horsemanship...... de join up >> wat voor mishandeling dat is etc. (heb ik geen mening over), ik vraag me gewoon af of ze hier in het topic over trainen hebben, of over de wedstrijdsport, want dat zijn wel degelijk 2 heel verschillende dingen.
Ik kan ook roepen dat het mishandeling is om je paard niet laag te rijden, omdat bovenin lopen slecht voor de rug is, hetzelfde geldt voor laag lopen, belast de voorbenen heel erg, dus is ook heel slecht.
Ten slotte, 50 - 90 kg op een paardenrug is vast ook niet heel goed.....net zoals dat stang en trens ook vast niet heel fijn is voor een paard, maar wel verplicht vanaf bepaalde klasses (nog 101 dingen om topics over te openen om zieltjes te winnen)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:30

Abacab schreef:
Moll schreef:
MAR

is hij echt klassiek opgeleid?

Ja en de reden waarom hij bij SJ gaat trainen komt doordat hij wel moet als hij naam wil houden in de wedstrijd sport. Dat is namelijk zo geregeld dat als je niet op die manier rijdt dat je 'niet meer telt'. Je hebt geen keus, of eigenlijk wel het is of LDR of je naam verliezen. En MAR kiest voor zijn eigen ego net zoals heel veel andere.
Sjef Janssen heeft gewoon te veel macht in de paardensport en dat is jammer aangezien hij nog geen deuk in een pakje boter rijdt en dus voor de centen kiest ipv het welzijn van de paarden. Maargoed dat doen tegenwoordig bijna alle Nederlandse ruiters.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:11

xmarliez schreef:
aangezien hij nog geen deuk in een pakje boter rijdt

Heb je dat zelf gezien dan?