Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:44

Maar ik denk dat je niet moet vergeten dat sommige dingen hard aan kunnen komen. Daarom kan iemand feller reageren dan eigenlijk de bedoeling is. Ik denk dat ik bijvoorbeeld 3 jaar geleden heel anders had gereageerd op dit topic, dan ik nu doe.

Ik wil het allerbeste voor mijn paardje en dan het idee dat ik (door mijn gewicht) het haar moeilijker maak, dat is niet fijn. De stap om er iets aan te gaan doen, is moeilijker dan iemand kan denken. Ik heb er ook een tijd over gedaan. En als je het 'knopje' tussen je eigen oren (nog) niet om kan zetten, dan wordt het erg moeilijk.

Maar ga vooral door met dit topic, ik heb er veel aan (als motivatie) en ik hoop anderen ook.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:10

marjootje schreef:
pinto_1 schreef:

Kom op zeg, het is toch een discussieforum, dus mag toch iedereen zijn mening geven? Volg dit topic ook al sinds het begin, maar word er een beetje moe van dat mensen die een andere mening hebben gelijk afgebrand worden als kinderachtig.
Zo krijg je mijns insziens geen eerlijke discussie, alleen een groep mensen die allemaal hetzelfde zeggen.
Respecteer dan ook andermans mening, ook al ben je het er niet mee eens, je hoeft het niet gelijk kinderachtig te noemen.

Ten eerste zeg ik nergens dat iemand kinderachtig is, en ik brand zeker niemand af.

Ook zeg ik niet dat er niet gediscusserd mag worden, maar dat de discussie niet moet verzanden in een welles nietus situatie.
Ik heb ook zeker respect voor andermans mening, en zeg dus ook dat het prima is als iedereen zijn mening mag geven.
Daarnaast zit ik in dezelfde situatie als @brenndaa, dus ik snap haar heel goed, zeg alleen tegen haar dat ze zich niet zo aangevallen moet voelen, omdat dat niet de bedoeling van dit topic is.

En tegen jou @pinto_1 wil ik zeggen dat als je al zo lang mee leest met dit topic, en je besluit om je er nu in te mengen, kom dan met iets nuttigs, en zeg geen dingen die ik niet gezegd heb.

Ik heb jou gequote om de zin die ik even gearceerd heb, tessa gebruikte het woord kinderachtig (om even alle puntjes op de i te zetten), dat was jij inderdaad niet. Ik vond het alleen vervelend dat je schrijft dat het mis ging omdat iemand haar mening post.
Je noemt wel mijn post 'niet nuttig', het enige wat ik wil zeggen is dat er in dit topic ook ruimte moet zijn voor mensen die er anders over denken. Sterker nog, die een andere gewichtsgrens hanteren als wat jullie zeggen.
Ik denk trouwens dat er altijd wel een welles/nietes discussie mag zijn, daarvoor is het immers een forum? ;)

Overigens vind ik je laatste zin wat denigrerend over komen, ik heb al eerder gepost in het eerste topic, geeft niet als je het niet gelezen hebt, maar kom dan niet met zo'n opmerking...

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:31

oke, naja ik vind dat ik wel een mening geef met mijzelf als voorbeeld.

maar goed, blijkbaar wordt dit niet gewaardeerd dus ik hou me wel gedeist :)

Bovendien wordt ik ook persoonlijk aangevallen, dus is het logisch dat ik me ook persoonlijk aangevallen voel toch? Dat ik een andere mening heb als jullie, betekend toch niet dat mijn mening geen mening is?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:44

[q
marjootje schreef:
pinto_1 schreef:

Kom op zeg, het is toch een discussieforum, dus mag toch iedereen zijn mening geven? Volg dit topic ook al sinds het begin, maar word er een beetje moe van dat mensen die een andere mening hebben gelijk afgebrand worden als kinderachtig.
Zo krijg je mijns insziens geen eerlijke discussie, alleen een groep mensen die allemaal hetzelfde zeggen.
Respecteer dan ook andermans mening, ook al ben je het er niet mee eens, je hoeft het niet gelijk kinderachtig te noemen.

Ik heb jou gequote om de zin die ik even gearceerd heb, tessa gebruikte het woord kinderachtig (om even alle puntjes op de i te zetten), dat was jij inderdaad niet. Ik vond het alleen vervelend dat je schrijft dat het mis ging omdat iemand haar mening post.
Je noemt wel mijn post 'niet nuttig', het enige wat ik wil zeggen is dat er in dit topic ook ruimte moet zijn voor mensen die er anders over denken. Sterker nog, die een andere gewichtsgrens hanteren als wat jullie zeggen.
Ik denk trouwens dat er altijd wel een welles/nietes discussie mag zijn, daarvoor is het immers een forum? ;)

Overigens vind ik je laatste zin wat denigrerend over komen, ik heb al eerder gepost in het eerste topic, geeft niet als je het niet gelezen hebt, maar kom dan niet met zo'n opmerking...

Dan weet je dus ook dat het vorige topic alleen nog maar een welles nietes discussie was, als je daar ook al gepost hebt.
Wat ik bedoelde met dat het mis ging toen @brenndaa haar mening gaf, is dat ze sommige dingen gewoon niet goed gelezen had, en heel fel van leer trok.
En dat is juist niet nodig, want iedereen mag hier zijn mening geven, maar dan wel op een nette manier.
Als iedereen eerst eens goed zou lezen wat er door wie gezegd word, dan krijg je niet zo'n over en weer gediscuseer over wat er nu wel en wat er nu niet gezegd is.
En als je mijn posts in dit topic hebt gelezen dan heb je ook gezien dat ik ook een andere mening heb wat betreft de gewichtsgrens, en mijn ideeen meer in de richting van @brenndaa komen.

Je gaf zelf aan dat je alleen mee gelezen hebt, dus ik heb niet de moeite genomen om terug te kijken.
En mijn laatste zin komt voort uit het feit dat alles wat je schreef totaal de plank mis sloeg over mijn stukje.
Als je dan 1 bepaalde zin bedoeld, zeg dat dan duidelijk, en haal er geen dingen van een ander bij, want dat kan ik niet waarderen.
En voor dat wij nu ook in een eindeloze discussie belanden, het was niet denigrerend bedoeld

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:51

Jammer dat je het zo ziet, ik vond juist je andere posts wel waardevol. Ik weet je mening, kan die ook waarderen... Het ging mij in mijn reactie alleen niet om een mening, maar om de reactie naar andere meningen. En de laatste reactie van freeride op brendaa vond ik dan wel weer respectvol (hoewel ik het niet altijd met freeride eens ben), even uitleggen wat ze precies bedoelde, daar gaat een discussie toch om? Jouw zin over "het misgaan van een topic" schoot mij in het verkeerde keelgat, daar reageerde ik op.

Voor wat betreft het duidelijk maken om welke zin het ging, daarvoor had ik juist die vet gedrukt, leek me wel zo duidelijk. ;)

Enne.. niet om vervelend te zijn, maar ik had niet geschreven dat ik alleen had gelezen, alleen dat ik het topic gevolgd had. Kan nou wel iets zeggen over goed lezen, maar ja, dat is natuurlijk wel een inkoppertje... ;)

Nee, bedoel het niet verkeerd naar jou toe, hoop alleen dat er, juist met dit soort gevoelige onderwerpen, ook naar twee kanten toe gediscussieerd kan worden. Volgens mij zijn we het er allemaal eens dat het welzijn van het paard voorop staat, dus moeten we ook kunnen discussieren over wat wel of niet kan in onze ogen... En ja, dat kan welles/nietes worden, maar let's agree to disagree... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:03

Oke, zullen we nu weer verder met de discussie? Wat vinden we van zwaardere mensen te paard? Zijn er nog meer mensen die willen reageren op de foto's van marjootje?
Daar vraagt ze nl om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:26

brenndaa schreef:

Bovendien wordt ik ook persoonlijk aangevallen, dus is het logisch dat ik me ook persoonlijk aangevallen voel toch? Dat ik een andere mening heb als jullie, betekend toch niet dat mijn mening geen mening is?

Nogmaals was mijn reactie zeker niet op jou persoonlijk gericht, maar ik vraag me oprecht af, hoe het mogelijk is dat je 10 kg aankomt? Ik begrijp echt niet hoe zoiets kan gebeuren. Misschien komt mijn reactie niet zo subtiel over, maar ik zou niet weten hoe ik het anders (nog eerlijker) zou moeten vragen.
Ik hou zelf wekelijks mijn gewicht in de gaten en als ik iets zwaarder wordt bijv 0.5 tot 1 kg (want ja, ik word ook gewoon zwaarder, kan niet alles eten wat ik wil), dan pas ik direct mijn eetgewoonten aan. Om te voorkomen dat ik steeds mijn grens ga verleggen. Heb zelf ook een blessure gehad, waardoor ik ruim 2 jaar niet kon sporten en ben hooguit 2 kg aangekomen en die ben ik in die 2 jaar ook weer kwijtgeraakt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:25

10kg is er zo bij gegeten hoor.
ik heb de afgelopen jaren veel te verhappen gehad en het helaas van me af gegeten.
ik heb mijn verdriet met eten verzacht,dan voelde ik me prettig
en in zo`n periode geef je verder nergens om en al helemaal niet om je gewicht, daar denk je niet eens aan
en ik denk dat alleen mensen die dit overkomen het begrijpen
ik heb mijn kilo`s er gewoon bij gegeten,en eraf is veel moeilijker maar langzaam aan verdwijnen ze wel .
en niet iedereen is zo sterk,ik ben wat dat aangaat ook zwak.
troost eter, dat leer je niet zomaar af.
en ik vind het triest om te lezen dat sommige er zo makkelijk over denken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:45

mirgino schreef:
ik heb de afgelopen jaren veel te verhappen gehad en het helaas van me af gegeten.
en in zo`n periode geef je verder nergens om en al helemaal niet om je gewicht, daar denk je niet eens aan
ik heb mijn kilo`s er gewoon bij gegeten,en eraf is veel moeilijker maar langzaam aan verdwijnen ze wel .

Wow, Mirgino, dat is nu precies de spijker op zijn kop, doro de ellende geef je nergens meer om, dus ook niet om jezelf en je eigen gezondheid,
dat begrijp ik heel goed, toch komen de meeste mensen weer uit zo'n dip, en gaan weer om zichzelf geven, wat zorgt er nu voor dat je die ommezwaai maakte? Dacht je misschien, nu moet ik goed voor mezelf zorgen, pas dan kan ik ook goed voor anderen en mijn paard zijn?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:53

eerlijk gezegd was mijn gewicht/paard rijden geen gedachte
ik ging rijden om te vergeten ,om mijn hoofd leeg te waaien gelukkig ben ik niet TE zwaar voor mijn paard
de problemen losten een deel op waardoor het troosteten ook minder werd.
je moet ermee om leren gaan, maar als het even wat minder is grijp je toch weer naar eten.

het zit tussen je oren en gaat echt niet weg, misschien een hersenspoeling :+

en dan ook nog eens aanleg om dik te worden,als ik mijn hele familie bekijk[ oom/tantes/nichtjes ], dat zijn allemaal zwaarder dan gemiddelde mensen

gelukkig heb ik geen hekel aan mezelf en voel ik me prima.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:52

@Mirgino: dat klinkt bekend, goed dat je het zo opschrijft. Het is denk ik moeilijk te begrijpen, als je zelf geen emo-eter bent. Op het moment dat dat gebeurd, sta je inderdaad niet (bewust) erbij stil. Je weet het deep down wel, maar daardoor ga je eigenlijk alleen meer troost in het eten zoeken. Dat je zwaarder wordt dat WEET je wel, maar je wil het niet weten dus druk je dat weg. Het zit inderdaad allemaal tussen je oren.

Als je je lekker voelt, is het ook veel makkelijker om op je gewicht te letten. Bij zwakke momenten, moet je iets vinden om je af te leiden. Ik probeer tegenwoordig aan mijn paard te denken :D Dat helpt.

Even ironie: als ik van mijn paard naar huis rijd, kom ik langs de macdrive.... beetje vervelend als ik vanuit mijn werk rechtstreeks naar de paarden ga en dus behoorlijk honger heb als ik onderweg naar huis ben hihi

Om on topic te blijven, ik vind het wel behoorlijk afhankelijk van het soort paard. Leeftijd, is hij uitgegroeid, wat doe je er mee, gaat er een beginner of een meer gevorderde ruiter op?

Bij een manege kan ik me heel goed voorstellen dat de grens op 80/85 ligt, ivm niveau ruiters. Bij een ruiter met een redelijke rijkunst en goede begeleiding, zou je dan iets hoger mogen gaan. Persoonlijk zou ik erg graag tussen de 65/75 willen wegen, ik zou dan niet meer twijfelen of het kan (op mijn paardje dan he)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:37

*meldt zich*

Heb een tijdje niet meegelezen dus moet later vandaag even bijlezen, maar hoop dat we nu toch de discussie krijgen die we eigenlijk wilden hebben :j.

Ik zag op de eerste pagina een stukje over de voltige, daar hebben we het in het eerste topic helemaal niet eens over gehad, dat lijkt me inderdaad ook wel een mooie om mee te nemen in de discussie :j. Zal vanavond even uitgebreider reageren, nu eerst mijn eigen paardje eens pesten :)!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:38

mirgino schreef:

Heel mooi uitgelegd! En dan is emo-eten nog maar 1 van de mogelijke psychische redenen om aan te komen...
Om mezelf als voorbeeld te nemen, vroeger was ik een flinke emo-eter. Verder was ik enorm zelfdestructief dus deed het zelfs expres... Goed voor mijn lichaam zorgen? Waarom zou ik? Dat verdiende ik niet.... Dat was heeeeeeel kort samengevat mijn gedachtegang. Voor mensen die zulke problemen niet kennen, is het idd moeilijk te begrijpen dat je het zo ver laat komen. Maar je moet jezelf echt de moeite waard vinden om gezond te leven!
Heel langzaam gaan de kilo's er nu af maar ik heb mijn spijsvertering aardig om zeep geholpen door periodes veel te eten af te wisselen met periodes niks eten (ik kan doorslaan naar beide zijdes...), waardoor mijn lichaam acuut in spaarstand gaat als ik 'gewoon wat minder' ga eten. Meer dan 1500 kcal per dag kom ik bij aan.... Ik heb er eindelijk een manier in gevonden om voldoende te eten en langzaam af te vallen maar dat heeft wel wat jaartjes gekost! Opmerkingen als 'dan eet je toch gewoon iets minder' kunnen bij mij ook echt pijnlijk aanvoelen omdat het dus zo simpel niet is. Bij mij kan iets minder eten in een slechte periode zo weer uitlopen op dagen niet eten en dat is toch ook echt niet gezond....dan maar een kilo meer en wel blijven eten!

We moeten niet weer verzanden in een discussie over de oorzaken van overgewicht, maar aangzien het gevraagd werd wilde ik toch graag mijn uitleg erbij geven want door te stellen dat het zo simpel is, kan je mensen echt kwetsen....

Voltige vind ik ook een heel interessant discussiepunt! Veel gewicht op de rug en ook nog met puntbelasting (staan e.d.). Wat doet dat wel niet met een paardenrug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:03

Ok, duidelijk. Ik wil ook niemand kwetsen. Ben zeker op de hoogte van psychische klachten met overwicht als gevolg. Verder gaf ik in mijn eerdere post ook aan, dat ik op mensen doelde die GEEN aandoening o.i.d. hebben. Maar die door een blessure zomaar 10 kg of meer aankomen.

Maar goed, voltige dus. Vind ik een erg lastige. Want dat zit er al snel een 150 kg op het paard. Het gewicht is wel anders verdeeld dan wanneer een ruiter in het zadel op één punt zit. Vaak staan of zitten ze ook aan de zijkant van de rugwervel? Moet eerlijk zeggen dat het vaak lijkt dat het paard er geen moeite mee heeft. Maar dat vind ik tevens een volgend discussiepunt. Veel zwaardere mensen zeggen dat hun paard geen last heeft of lijkt te hebben van het overgewicht, maar hoe weet je dat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:03

Voltige heb ik altijd een beetje een rare sport gevonden, al toen ik klein was vond ik het zielig dat er soms 5 kinderen op zo'n paard zitten/staan hangen..en 5x30kg is ook nog altijd 150 kg, dus ik vind met de wijsheid van tegenwoordig dat het eigenlijk not-done is.( daarbij wordt zo'n paard ook nog in een trage gang(meestal galop) serieus bijgezet gelongeerd...kan niet gezond zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:14

Ik heb te weinig verstand van voltige denk ik, maar logisch redenerend vind ik het een flinke belasting en hoop trek en hang-werk voor het paard....Vind het eigenlijk (sorry als ik mensen beledig) geen paardensport, het paard is in dit geval echt alleen een atribuut terwijl bij dressuur, western, springen juist de combinatie/samenwerking tussen ruiter en paard juist maakt welke prestatie je neerzet.

Nog over gewicht en fysiek fit zijn...Geldt natuurlijk ook voor ruiters met een lichter gewicht. Als ik mezelf als voorbeeld neem. Ik heb helaas instabiele schouders, dat maakt dat mijn schouderkop te veel 'uit de kom' gaat. Hierdoor kan ik niet boven mijn macht werken (zadel op hoge steun hangen) en ben ik geneigd bij 'trekkracht' mijn schouders/nek/rug te verstarren (spieren aanspannen zodat schouder 'stabiel' blijft) ik kan daarnaast soms moeilijk inschatten hoeveel 'druk' ik geef van voren...Reden voor mij om daar dus iets aan te gaan doen wat betekend dat ik toch weer naar de sportschool ga onder begeleiding. Daarnaast wil ik mijn rompstabiliteit en soepelheid beter trainen zodat ik rechter op mijn paard kan zitten

En zo zie ik het ook met gewicht, ben je te zwaar, dan kan je daar iets aan doen zodat je je paard minder in de weg zal zitten en samen in betere fysieke conditie bent

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:54

Colway, heb precies hetzelfde gehad, bij mij zijn de banden van mijn floep schouder strakker gezet destijds, is al dik 16 jaar terug, en sindsdien geen last meer,ook niet van verstarren.
Ik gym altijd even voordat ik opstap of ga werken aan de lange lijnen, helicopteren met beide armen, worden paarden heel schrikproof van haha.
Maar idd, zo kan elk fysiek 'ongemak' zorgen voor verstoring in het rijden, zolang men zich bewust is van(en eerlijk oprecht durft te zijn tegen zichzelf) zo'n ongemak, kun je er ook naar handelen, de kop in het zandsteek techniek is hierbij af te raden, net zo goed als dat die is af te raden bij overgewicht.
Een paard blijft een dier, en de meeste paardeneigenaren houden zielsveel van hun paard, ik hoop dat ook de zwaardere of de te zware ruiters inzien of gaan inzien hoe schadelijk iets onbenulligs als gewicht kan zijn voor hun paard op lange termijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:46

Ohhh nee ik mag niet helicopteren meer, dan rek ik mij banden uit, maar goed inderdaad veel gymnasticeren en ga nu dus proberen mn schoudenspieren sterker te maken

Citaat:
Heel mooi uitgelegd! En dan is emo-eten nog maar 1 van de mogelijke psychische redenen om aan te komen...
Om mezelf als voorbeeld te nemen, vroeger was ik een flinke emo-eter. Verder was ik enorm zelfdestructief dus deed het zelfs expres... Goed voor mijn lichaam zorgen? Waarom zou ik? Dat verdiende ik niet.... Dat was heeeeeeel kort samengevat mijn gedachtegang. Voor mensen die zulke problemen niet kennen, is het idd moeilijk te begrijpen dat je het zo ver laat komen. Maar je moet jezelf echt de moeite waard vinden om gezond te leven!

Begrijp best dat zoiets ingewikkeld is om te doorbreken, maar los van dat, (daar gaan we weer) het paard moet daar toch geen boete voor doen? De reden waarom mensen te zwaar zijn, gaat mij niets aan, in sommige gevallen begrijp ik het, andere gevallen niet, maar het paard koopt er niets voor. Want of je nu psychische problemen hebt, fysieke problemen, of je nu echt werkelijk erfelijk belast bent, het je weinig interesseert of wat dan ook...Je moet niet naar jezelf kijken, maar naar wat eerlijk is voor je paard

Is overigens een algemene reactie hoor, dus niet specifiek op jou gericht ;-)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:22

Ik denk dat je eerlijk naar jezelf moet kijken en bepalen wat JIJ kan doen, om het je paard makkelijker te maken. Dat kan overgewicht zijn, maar ook bepaalde problemen in je eigen lichaam.

Colway en Freeride: jullie zijn je bewust van je lichamelijke 'minpunten' en ik ben het eigenlijk wel met jullie eens: overgewicht is op te lossen net als bijvoorbeeld een zwakke schouder door een blessure. En inderdaad: het zal mijn paard niet boeien waarom ik zwaarder ben :D

Ik vind dat je als ruiter eerlijk moet zijn naar jezelf, dan ben je al een eind op weg. De tweede stap is er dan ook wat aan gaan doen.

Voltige vind ik een aparte situatie, weet er weinig van. Maar drie meiden van 50 kilo lijkt me toch ook een behoorlijke last... Hoop dat er iemand die aan voltige doet hier wat meer over kan zeggen?? Lijkt me interessant voor de discussie

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:39

@colway: ben ik helemaal met je eens hoor! Ik had het er nog bij willen zetten maar blijkbaar vergeten.... Want het paard boeit het idd totaal niet waarom baasje te zwaar is. Te zwaar is gewoon te zwaar en dat is het enige wat voor het paard telt.
Daarom rijd ik momenteel dus ook niet. Mn paard kan er niks aan doen dat ik zoveel problemen met eten heb en heb gehad dus daar ga ik hem ook niet mee belasten!

Ik vind het goed dat jullie andere beperkingen erbij halen want dat valt eignelijk in dezelfde categorie. Je paard moet gewoon geen last hebben van je eigen lichamelijke ongemakken. Ik vind dat je als eigenaar alles moet doen om ervoor te zorgen dat je paard geen hinder van jou als ruiter heeft. Ik heb zelf bijv een zwakkere knie en zorg ervoor dat ik dit been beter heb getraind dan mn andere, om eventueel verschil op te heffen zodat het paard hier weinig tot niks van merkt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:40

[***] schreef:
brenndaa schreef:

Nogmaals was mijn reactie zeker niet op jou persoonlijk gericht, maar ik vraag me oprecht af, hoe het mogelijk is dat je 10 kg aankomt? Ik begrijp echt niet hoe zoiets kan gebeuren. Misschien komt mijn reactie niet zo subtiel over, maar ik zou niet weten hoe ik het anders (nog eerlijker) zou moeten vragen.
Ik hou zelf wekelijks mijn gewicht in de gaten en als ik iets zwaarder wordt bijv 0.5 tot 1 kg (want ja, ik word ook gewoon zwaarder, kan niet alles eten wat ik wil), dan pas ik direct mijn eetgewoonten aan. Om te voorkomen dat ik steeds mijn grens ga verleggen. Heb zelf ook een blessure gehad, waardoor ik ruim 2 jaar niet kon sporten en ben hooguit 2 kg aangekomen en die ben ik in die 2 jaar ook weer kwijtgeraakt.

[***], ik begrijp je helemaal, snap ook niet hoe dat kan, en denk ook dat dat bij niemand zomaar gebeurd, maar dat er bewust of onbewust gewoon dan geen aandacht voor is, door andere zaken eventueel.Jij bent zoals een aantal anderen onder ons er zo een die daar wel erg op let en dus direct actie onderneemt om dat tegen te gaan, niet iedereen heeft dat bewustzijn blijkbaar.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:42

Hey colway, erg offtopic, maar kunnen ze bij jou die banden oo kniet wat inkorten, is effe erg vervelend, maar mijn schouder floept niet meer :) is wel wat stugger dan de andere, je hoort 'm met helicopteren, knik krek knak haha.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:43

Zwerte schreef:
@colway: ben ik helemaal met je eens hoor! Ik had het er nog bij willen zetten maar blijkbaar vergeten.... Want het paard boeit het idd totaal niet waarom baasje te zwaar is. Te zwaar is gewoon te zwaar en dat is het enige wat voor het paard telt.
Daarom rijd ik momenteel dus ook niet. Mn paard kan er niks aan doen dat ik zoveel problemen met eten heb en heb gehad dus daar ga ik hem ook niet mee belasten!

*\o/* wat knap!!!! en lijkt me heel moeilijk, dus RE SPECT!

Ik vind het goed dat jullie andere beperkingen erbij halen want dat valt eignelijk in dezelfde categorie. Je paard moet gewoon geen last hebben van je eigen lichamelijke ongemakken. Ik vind dat je als eigenaar alles moet doen om ervoor te zorgen dat je paard geen hinder van jou als ruiter heeft. Ik heb zelf bijv een zwakkere knie en zorg ervoor dat ik dit been beter heb getraind dan mn andere, om eventueel verschil op te heffen zodat het paard hier weinig tot niks van merkt.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:46

[***] schreef:
brenndaa schreef:

[***], ik begrijp je helemaal, snap ook niet hoe dat kan, en denk ook dat dat bij niemand zomaar gebeurd, maar dat er bewust of onbewust gewoon dan geen aandacht voor is, door andere zaken eventueel.Jij bent zoals een aantal anderen onder ons er zo een die daar wel erg op let en dus direct actie onderneemt om dat tegen te gaan, niet iedereen heeft dat bewustzijn blijkbaar. (UITSPRAAK FREERIDE, KON NIET MEER QUOTEN)

Oke ik probeer nog één keer antwoord te geven. Hoop dat dit mogelijk is. Ten eerste heb ik niet gezegd dat het zomaar is gebeurd.
Toen ik niet kon bewegen viel een enorme conditie weg, ik sportte namelijk erg veel: handballen fanatiek en paardrijden erg fanatiek + al het werk erom heen. Ik kan nog steeds niet handballen en vele andere dingen (bijv. steps in de sportschool) omdat mijn knie mij daar in belemmert.

Toen ik thuis zat, ben ik ook uit verveling gaan eten en omdat ik me heel erg kloten voelde omdat ik thuis zat en een aantal andere omstandigheden.

Ook heb ik er enorme aanleg voor, mijn hele familie, ik zeg niet dat iedereen veel te dik is heb ook nooit gezegd dat ik veel te dik ben, maar we hebben er ontzettend aanleg voor.

Ook heb ik bij mijn antwoord gezet dat ik vind dat er wat aan te doen is en dat ik daar dus ook mee bezig ben. Dus ik heb nooit gezegd dat het vanzelf gaat of dat er niks aan te doen is. Vind het erg kwetsend dat er wordt gezegd dat ik met "excuusjes" kom. Ik denk dat bovenstaande de reden is waarom ik ben aangekomen. Ook mijn huisarts/fysio/diëtiste steunen deze redenering :).

Overigens ben ik niet begonnen met posten omdat ik hierover een discussie wilde aangaan. Ik dacht: ik vertel even mijn verhaal en dan mijn mening over dit topic. Helaas werd dit niet gewaardeerd, dit vind ik echt heel erg jammer. Had eigenlijk verwacht dat er wel goede reacties op zouden komen omdat ik zelf van mening ben dat ik erg goed bezig ben, maar helaas.

Heel jammer, het zou een leuke discussie-onderwerp kunnen zijn wanneer er normaal gereageerd wordt op elkaar en elke mening wordt gerespecteerd. Ja, ook ik reageerde erg fel, maar vond dat het wel een beetje te ver ging dat ik zo werd aangevallen op mijn verhaal:

> Heb echt geen begrip voor mensen die 10 kilo aankomen met een blessure, en andere uitspraken < (Ja, dit is echt gezegd hoor)

Het feit dat ik 10 kilo ben aangekomen hangt af van vele factoren. Alleen het aanpassen van een eetpatroon was niet voldoende geweest om dit te voorkomen. Tuurlijk zou het geholpen hebben, maar ik heb het helaas niet gedaan. Het heeft dus ook geen zin om mij hier nu nog op te wijzen. Of nou ja, er op wijzen vind ik nog tot daar aan toe, maar dit vond ik gewoonweg niet fatsoenlijk. Het zou een stuk leuker zijn wanneer we elkaar proberen te steunen en niet uitspraken/beschuldigingen gaan maken terwijl we totaal geen weet hebben van de stand van zaken.

Hoop dat nu het een en ander duidelijk is voor jullie en dat jullie antwoord hebben op jullie vraag waarom iemand 10 kilo kan aankomen als gevolg van een blessure, dat jullie nu enigszins begrijpen waarom ik fel reageerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:31

@brendaa, thanks voor je eerlijke en uitgebreide verhaal. Het is mij duidelijk. Denk dat we het hierbij moeten laten en verder gaan met de discussie.

Wat vind jij van voltige? Ik denk eigenlijk hetzelfde als freeride. Eerlijk gezegd heeft het niet zoveel met paardensport te maken, maar in mijn ogen meer met turnen. Vind voltigepaarden ook altijd erg strak worden bijgezet. En dan dat gehang aan de zijkant van zo'n paard??? Wordt er volgens mij niet beter op voor zo'n dier!
Volgens mij las ik al eerder ergens in het topic dat veel voltigepaarden "stuk" gaan.