Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:04

Klimop schreef:
araber schreef:
neem het niet te serieus het is een voorbeeld van een andere manier van inrijden wat meer tijd kost maar vertel maar want daar ben ik benieuwd naar bij een probleem paard hoeveel maanden heb jhe ongeveer nodig hem in te rijden

Vind dit sowieso een rare vraag waar ik niet serieus op in zou gaan als ik simodi was, want imo kun je nooit vantevoren weten hoe lang een paard nodig heeft om iets te leren en hoe lang je bezig bent met een paard te beleren... elk paard is anders dus bij de een duurt het langer als bij de ander.

:j ;)

araber

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:45

dat is het verschillen tussen jullie methode en deze een soort gelijke de tijd maar goed iedereen moet het op zijn eigen manier doen

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:49

Klimop schreef:
*Ziet Gert voor zich die in het oor van paard fluistert 'niet schrikken hoor, ik ga nu een zadel op je rug leggen en daarna de singel vastmaken, is niet eng is niet eng' :+

_O- ik wist het, hij is echt een paardenfluisteraar :D

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:51

Maar dan in combinatie met een hollandse rodeo cowboy :+

Duval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:55

Knap werk, ik ken hem niet maar het ziet er prima uit. Jammer dat veel mensen reageren op de film terwijl ze dus niet goed kijken wat en hoe hij het doet! Jammer, maar in mijn ogen _/-\o_

Duval

Knap werk, ik ken hem niet maar het ziet er prima uit. Jammer dat veel mensen reageren op de film terwijl ze dus niet goed kijken wat en hoe hij het doet! Jammer, maar in mijn ogen _/-\o_

Duval

Kajanus

Klimop schreef:
Maar dan in combinatie met een hollandse rodeo cowboy :+

Wat kan hij zitten he geweldig!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:56

Duval wat dacht je 3 keer is scheepsrecht :Y) :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:56

Kajanus schreef:
Je kan het leuk vinden je kan het niet leuk vinden maar het is zo van Nick en Simon gepikt
En zo zal je altijd voor en tegenstanders hebben. Twee paarden zijn er van mij naar Gert geweest eentje voor een week en de andere voor 1 keer en hij is op beide blijven zitten :D
En ik had ze wel al het zadel etc op gehad maar ze gingen toch allebei aan de bok het eerste rondje met het zadel van Gert..

En Gert als je mee leest :wave:

Met mijn reltopic van mijn schimmel heeft Gert idd meegelezen :Y)

KLimop: Dat paard wat ik beschreef met die singel is echt heel rustig opgebouwd. Je kijkt het paard aan, is het een beetje een koude zak bind je een longeersingel om, in paddock en lekker laten lopen, 1 of 2 keer herhalen, keer zadel op, los in de paddock, keertje herhalen en zitten maar. 9 van de 10 paarden heb je op deze manier zo zonder stress zadelmak. Echter dan heb je de uitzondering zoals ik die beschreef, dan is het een kwestie van 3 weken longeersingeltje om, 3 weken met zadel longeren en toen zonder probleem gaan zitten. Echter voor je kon zitten wel even 10min longeren een jaar lang, anders ging je. En nee dat voorkom je niet door nog langer voorbereiden. Dat is hoe een paard is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:57

Er wordt hier over overdonderen gesproken alsof het een groot kwaad is. Soms is overdonderen in mijn ogen beter dan alles stapje voor stapje doen, dan krijg je het idee dzat het iets bijzonders is. Na een overdondering 'valt het best wel mee'. Waarschijnlijk kan ee npaard niet zo denken, maar hij heeft dan alles gehad en er is niets engs gebeurd. Ruiter doet niet moeilijk, ruiter is leider, en paard heeft na deze 'overdondering' door de dat de ruiter zorgt dat hem niets overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:00

Klimop schreef:
Ik ben het inderdaad eens dat je het paard beter alvast een goede basis/voorbereiding kan hebben gegeven voor hem weg te brengen zodat hij niet volledig overdonderd wordt. Aan de andere kant is de eigenaar die het paard dan al vanalles heeft geleerd (en die het paard kent en vertrouwt, ga ik vanuit) natuurlijk niet een vreemde voor het paard (Gert) in een vreemde omgeving en zal het me ook niet verbazen als het paard dan alsnog heftig reageert terwijl hij dat in zijn 'veilige' omgeving met mensen die hij kent, nooit heeft gedaan.

Goh, dan zal ik blijkbaar wel een heel makkelijk paard hebben :)* dat was sarcastisch bedoeld, want als mevrouw iets niet zint breek de rodeo los (wat ze ondertussen wel een beetje afgeleerd heeft gelukkig) :')
Nee even serieus... hoe zou het dan komen dat ik toevallig weer een uitzondering heb welke nooit raar heeft opgekeken bij het opzadelen/aansingelen, misschien omdat ze daar helemaal geen reden voor had? Heb het opgebouwd met dekje, dekensingeltje, licht boomloos zadeltje, longeersingel etc. en daarna stelde een écht zadel+singel dus gewoon niks voor... en ik geloof echt niet dat zij het enige paard is waarbij deze methode werkt :=

Als ik mijn paard weg breng om beleerd te laten worden, sta ik in een hoek met een fototoestel, het wordt niet bijster gewaardeerd dat je je met dat procede gaar bemoeien. Zo ook in het laatste filmpje. Dus dan kun je er als eigenaar wel bij zijn, maar als het paard met zijn kont naar je toe staat heb je er niks aan. Het paard moet ook geen steun bij jou gaan zoeken op dat moment, dan ben jij namelijk de afleiding en afleiding moet ie niet hebben. Hij moet met zijn kop er bij blijven.

Je bent schijnbaar een wonder met parden, als jou zoiets nooit gebeurt, misschien moet men de paarden dan maar bij jou brengen. Je moet niet alles projecteren op alleen je eigen ervaring met een eigen paard, maar ook verder kijken en denken dat niet alle paarden zo zijn als die van jou en dat er meer wegen naar Rome leiden, en die weg is voor elk paard verschillend, niet per definitie slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:02

Sheran schreef:
Er wordt hier over overdonderen gesproken alsof het een groot kwaad is. Soms is overdonderen in mijn ogen beter dan alles stapje voor stapje doen, dan krijg je het idee dzat het iets bijzonders is. Na een overdondering 'valt het best wel mee'. Waarschijnlijk kan ee npaard niet zo denken, maar hij heeft dan alles gehad en er is niets engs gebeurd. Ruiter doet niet moeilijk, ruiter is leider, en paard heeft na deze 'overdondering' door de dat de ruiter zorgt dat hem niets overkomt.

Ik vind voor beide manieren wat te zeggen, ligt er maar net aan welk paard je voor je hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:05

Tja het werkt wel goed als het op de juiste manier uitgevoerd wordt , overdonderen.

Maar echt gezellig is het niet en mijn eerste keus zou het dan ook niet zijn.

Ik ben ook blij dat ik heb leren zwemmen door het stap voor stap op te bouwen...en niet doordat een badmeester me onverwachts ineens in 3 meter diep water duwde :P

Maargoed , als je dat "overleeft" heb je inderdaad wel meteen het ergste gehad ja :=

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:06

@Mindim; ik ben geen 'wonder' met paarden, maar ik reageerde op deze opmerking:

Citaat:
En klimop you wish dat een paard met voorzichtig singeltje omdoen niet gaat springen op een singel de eerste keer.

..wat ik heel frapant vond omdat ik met mijn paard iets heel anders ervaren heb en ik me niet voor kan stellen dat ze nou zo'n uitzondering is op de rest.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:07

Mindim schreef:
Sheran schreef:

Ik vind voor beide manieren wat te zeggen, ligt er maar net aan welk paard je voor je hebt.

ik denk niet dat het aan het paard ligt eerder aan de eigenaar ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:07

pmarena schreef:
Ik ben ook blij dat ik heb leren zwemmen door het stap voor stap op te bouwen...en niet doordat een badmeester me onverwachts ineens in 3 meter diep water duwde :P

Maargoed , als je dat "overleeft" heb je inderdaad wel meteen het ergste gehad ja :=

Vind ik wel een mooie vergelijking :D

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:17

is dat ook niet appels met peren vergelijken? soms liggen meningen zo uit een dat je het moet accepteren dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat een andere manier niet perse slecht hoef te zijn als het uiteindelijke resultaat hetzelfde is ........... en daarmee verban ik mezelf hier ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:21

araber schreef:
is dat ook niet appels met peren vergelijken? soms liggen meningen zo uit een dat je het moet accepteren dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat een andere manier niet perse slecht hoef te zijn als het uiteindelijke resultaat hetzelfde is ........... en daarmee verban ik mezelf hier ;)

Helemaal mee eens, en laat elke persoon en elke methode dan ook in zijn waarde, zeker als je niet eens precies weet wat die inhoudt ...! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:26

Klimop schreef:
@Mindim; ik ben geen 'wonder' met paarden, maar ik reageerde op deze opmerking:

Citaat:
En klimop you wish dat een paard met voorzichtig singeltje omdoen niet gaat springen op een singel de eerste keer.

..wat ik heel frapant vond omdat ik met mijn paard iets heel anders ervaren heb en ik me niet voor kan stellen dat ze nou zo'n uitzondering is op de rest.

Tja geen paard is hetzelfde. Een van mijn paarden is heel koelbloedig, heeft dekens om eht interessert hem allemaal niets. Alles hebben we stap voor stap opgebouwd. Alleen de eerste maal goed aansingelen flipte hij echt even. Wat ik wil zeggen dat stap voor stap ook geen garantie is voor alels braaf ondergaan en niet van iets schrikken. Jij zegt dat jij 'weer'de uitzondering hebt en daar reageer ik dan weer op. Als jij telkens de uitzonderingen hebt, zal de rest wel iets niet goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:27

araber schreef:

En waarom ligt dat volgens jou aan de eigenaar?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:45

Mindim schreef:
araber schreef:

En waarom ligt dat volgens jou aan de eigenaar?

de eigenaar maakt de keuze ik denk dat ieder paard via deze manier (die van gert) ingereden kan worden

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:17

Mindim schreef:
Tja geen paard is hetzelfde. Een van mijn paarden is heel koelbloedig, heeft dekens om eht interessert hem allemaal niets. Alles hebben we stap voor stap opgebouwd. Alleen de eerste maal goed aansingelen flipte hij echt even. Wat ik wil zeggen dat stap voor stap ook geen garantie is voor alels braaf ondergaan en niet van iets schrikken. Jij zegt dat jij 'weer'de uitzondering hebt en daar reageer ik dan weer op. Als jij telkens de uitzonderingen hebt, zal de rest wel iets niet goed doen.

Volgens mij probeer ik nou al meerdere malen duidelijk te maken dat ik dus juist geen 'uitzondering' heb, maar dat weet men weer om te draaien tot 'ze kan alles zo goed' en 'de rest doet het blijkbaar fout' :?

Het is misschien geen garantie voor succes, maar imo kunnen op deze manier veel stress-momenten en flippende paarden worden voorkomen.. als sommige mensen iets meer geduld en tijd erin stoppen.

Bij het zien van zo'n filmpje waarop Gert een paard zadelmak maakt en deze uit z'n plaat gaat, ben ik vooral bang dat zo'n dier (wat nog jong is, balans nog moet vinden met ruiter etc) door al die sprongen een keer gigantisch onderuitgaat/struikelt/verstapt oid en daardoor iets oploopt... dat nog bovenop het feit dat er imo hierbij psychisch in één keer te veel over zo'n paard heenkomt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:27

@klimop
Je probeert nu al 2 pagina's lang je mening door te ''duwen". Accepteer gewoon dat er mensen zijn die er anders over denken. :j
Heb je Gert ooit live aan het werk gezien? Ik denk dat je dan pas een goede mening kan vormen over iemand.

Ik vind Gert zelf een vakman en heb hem geregeld aan het werk gezien. Zijn timing om te ontspannen is briljant en dat is wat je bij de paarden terug ziet; het moment dat ze doen wat er gevraagd wordt, is daar de 'beloning'.

Het is duidelijk niet jouw methode; prima toch er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden, net zoals er heel veel soorten paarden zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:35

Persoonlijk denk ik niet dat Klimop het op die manier bedoelt en ik lees ook niet dat ze haar mening aan het doorduwen is... volgens mij zegt ze enkel dat het voor veel paarden ook goed kan zijn om stapje voor stapje te werken, en dat dat meer haar methode is.