Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:06

zoek even een filmpje dan kun je het zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:10

Ik heb je filmpjes gezien, welke hulpen geef je? Dat wil ik graag weten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:13

oow nou mijn pony is best voor waarts dus die hoef ik niet wakker te schudden als ze moet werken. en als ik mijn teugels op maakt maak zakt ze zelf al zo, word ze stek of iest, maak ik haar weer los. dit komt eigenlijk bij na nooit voor, alleen dat ze ooit te lang word en dan haal ik haar naar me toe, en laat ik weer los. veel is er niet voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:22

Denk je dat ze zou kunnen wijken voor druk in haar mond? Heb je wel iets gewicht in handen?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:25

wel iet hoor, maar niet dat je arme er af vallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:30

Hm, dan weet ik het niet.

Misschien iemand anders.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:33

nicky_rilana schreef:
.... maak ik haar weer los .......

Hoe dan?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:35

net wat er nodig is hoe sterk, of eventjes spelen of kleine ophouding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:39

En dat versta ik onder zagen.......

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:40

nee, dat absoluut niet, want dan vlieg ik door de bak omdat ze dat niet leuk vind

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:18

Citaat:

Citaat:

Beetje kort door de bocht. Zagen is links-rechts-linksrechts knijpen, kneden, plukken of iets soortgelijks, waardoor je het bit door de mond van het paard flost teneinde het hoofd naar beneden te werken. Een kleine ophouding, spelen, lijkt mij eerder even je vingers of zelfs alleen je ringvingers sluiten en direct weer ontspannen als het paard ontspant. Daar is mits juist getimed en gedoseerd, en ondersteund met subtiele zit- en beenhulpen, niets mis mee lijkt mij. Zagen is slikken of stikken, een kleine ophouding geeft het paard altijd 'lucht', ruimte om naar het bit te reiken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:32

Askja schreef:
Citaat:

Citaat:

Beetje kort door de bocht. Zagen is links-rechts-linksrechts knijpen, kneden, plukken of iets soortgelijks, waardoor je het bit door de mond van het paard flost teneinde het hoofd naar beneden te werken. Een kleine ophouding, spelen, lijkt mij eerder even je vingers of zelfs alleen je ringvingers sluiten en direct weer ontspannen als het paard ontspant. Daar is mits juist getimed en gedoseerd, en ondersteund met subtiele zit- en beenhulpen, niets mis mee lijkt mij. Zagen is slikken of stikken, een kleine ophouding geeft het paard altijd 'lucht', ruimte om naar het bit te reiken.

Dat is interpretatie. Ze zegt namelijk spelen ÓF een kleine ophouding, dan is dat vast niet hetzelfde toch?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:24

wat je denkt moet je zelf doen, maar mijn bit gaat niet van links naar rechts door haar mond

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:31

Ik denk zeker niet dat Nicky zaagt. Wèl denk ik dat haar paarden te diep en te rond lopen (wat ik op filmpjes en foto's gezien heb dan).
Ik denk zelf dat het een houding is van de paarden die te diep lopen en dat het niet voorkomt uit een voorwaarts, dragend paard.
Ik zie er veel bij mij op stal (de meesten eigenlijk) die hun paarden diep en rond rijden en persoonlijk vind ik het geen fraai gezicht. Het is niet ontspannen en het is een gedwongen houding, in plaats van het opzoeken van de hand.
Daarnaast heb je ook paarden die heel gemakkelijk in "de houding" gaan lopen.
Ik blijf altijd jammer vinden dat dergelijke paarden minder dragend zijn, maar stuwen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:39

ik heb al vaker gezegt, kom maar voelen het voelt echt wel onstannen. maar ik heb hele goeie ervaringen met dit rijden, en ik zie ook het verschil van paarden die eerst liepen zo als jullie willen. en nu dus ronder moeten. die gaan gewoon stukke beter lopen. maar ieder zijn eige manier.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:02

Oh, Nicky, ik zeg niet dat het niet ontspannen is. Bovendien moet je een paard echt zien lopen voor je het goed kan beoordelen. Maar hoe veel van de paarden bij mij op stal lopen vind ik er echt niet ontspannen uitzien. Was geen aanval op jou. In ieder geval niet zo bedoeld!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:05

nee, snap ik, ik denk dat veel mensen ook maar een beetje in de krul trekken, maar dat is dus juist niet de bedoeling, zo rijden kan niet van de 1 op de andere dag ik ban daar al jaren mee bezig.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:57

Nikass schreef:
Yamcha schreef:
Een valse knik is in wezen een afbuigen van de hals, terwijl de rest van het lijf daar niet mee klopt.
Voorbeeldje: paard drukt de rug weg, en zelfs de achterbenen zijn eigenlijk heel recht, en tóch loopt hij afgebogen. Dan is dat een valse knik, het is een knik, die eigenlijk niet kán.

Als een paard op de goede manier nageeflijk is, dus de achterhand is ondergebracht, en draagt min of meer (dat kun je zien aan de mate van buiging in de gewrichten, niet aan de plaatsing van het achterbeen op zich) de buikspieren spant het paard aan, laat de bovenlijn los, en laat los in kaak en nek, en legt de onderkaak tegen het bit (en ik kán niet genoeg benadrukken hoe belangrijk juist dit is, het komt vanuit het paard, en wordt niet bewerkstelligd door druk zetten en pas loslaten als het paard de druk eraf haalt, nee, het paard legt zelf de onderkaak tegen het bit, en dan zul je letterlijk, zeker bij een jong paard, meer in handen krijgen, later wordt dat veel lichter, maar zo een aanleuning voel je altijd, als je niks in handen hebt, is het foute boel) dan komt het paard never nooit achter die loodlijn.
En dus kun je idd stellen dat achter de loodlijn altijd een valse knik is.

Jawel, die van bitje loopt er wel echt achter, LL is een rechte lijn echt recht van boven naar beneden trekken langs het hoofd vh paard.

Ik zie dat niet zo. Achter de loodlijn lopen is niet goed, maar imo geen valse knik.
En bovendien loopt haf van Bitje niet echt achter de loodlijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:05

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-09-23 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:08

Een mooi boek hier over is van Gerd Heuschmann, dressuur onder vuur.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:45

Nikass schreef:
Beetje late reactie, sorry, was er even niet aan toe gekomen.
Als een paard achter de loodlijn loopt kan dit meerdere oorzaken hebben. Het hoeft niet zo te zijn dat er helemaal geen contact is met de ruiter. Bij een valse knik is er volgens mij wel sprake van geen contact. Dat is imo het verschil.

Wanneer een paard achter de LL loopt, loopt hij automatisch ook in een valse knik:
Achter de LL is onlosmakelijk verbonden aan het feit dat het hoogste punt van de hals te ver naar achteren ligt, waardoor de kaak niet correct ontspant en er dus geen zuivere correcte nageeflijkheid kan zijn, dit betekent niet dat er geen contact kan zijn dat staat er los van.
Dus een valse knik kan met en zonder contact, achter de LL kan ook met en zonder contact, maar bij een paard dat achter de LL loopt is altijd sprake van een valse knik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:28

freeride schreef:
Wanneer een paard achter de LL loopt, loopt hij automatisch ook in een valse knik:
Achter de LL is onlosmakelijk verbonden aan het feit dat het hoogste punt van de hals te ver naar achteren ligt, waardoor de kaak niet correct ontspant en er dus geen zuivere correcte nageeflijkheid kan zijn, dit betekent niet dat er geen contact kan zijn dat staat er los van.
Dus een valse knik kan met en zonder contact, achter de LL kan ook met en zonder contact, maar bij een paard dat achter de LL loopt is altijd sprake van een valse knik.

Volgens mij niet.
Een valse knik is een knik bij de 3e nekwervel achter het oor.
Wanneer het paard achter de LL loopt wil het niet zeggen dat hij inbuigt bij de 3e nekwervel.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:29

volgensmij zijn de meningen er nog erg over verdeeld, wat nou echt een valse knik is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:16

nicky_rilana schreef:
volgensmij zijn de meningen er nog erg over verdeeld, wat nou echt een valse knik is

beetje raar, want letterlijk spreekt het voor zich....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:04

Btw kan de kaak zich zonder valse knik zich ook spannen. Met een valse knik zijn er een hoop dingen die niet goed gaan, dat is een soort kettingreactie, máár valt imo niet onder 1 noemer