Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Askja schreef:Als je ermee om kunt gaan, lijkt mij een slof geen probleem. Maar waarom zou je, als het ook zonder kan? Als de slof 99% van de tijd doorhangt, dan zou je die 1% ook zonder slof moeten kunnen oplossen. Misschien is het iets psychologisch hoor, dan alleen het idee dat je er een slof aan hebt hangen al zorgt dat je beter rijdt ...?? Ik vraag me overigens wel af hoe veel mensen die zeggen/denken dat ze goed met een slof kunnen rijden, dat ook daadwerkelijk kunnen.
Miepie77 schreef:bijna niemand kan goed met hulpteugels rijden, zelfde geld voor scherpere bitten, als je dan foto's plaats kan je reacties verwachten, want bij fout gebruik maak je meer kapot dan dat je verbetert, vind het ookwel een afgang eigenlijk als je met hulpteugels gaat rijden, zonder duurt misschien langer, maar dan heb je het wel zelf gedaan, ik heb ooit ook op aanraden van een instructrice met slof gereden, maar mijn paard werd steeds moeilijker en was niet meer zonder te rijden, met veel moeite hebben we de slof er met een andere instructrice met veel lef afgehaald en ik doe hem er nooit meer om, bij geen een paard, enige hulpteugel die ik goed kan begrijpen is een martingaal voor t springen of buitenrijden, de rest gewoon niet aan beginnen
)
)
freeride schreef:@S_imonee, waarvoor heb je de thiedeman nodig dan, als ik vragen mag?

Als het opbouwende kritiek is heb je er tenminste wat aan, vaak zien mensen wel wat er fout wordt gedaan maar niet wat goed gaat... 
___Sanne schreef:Ik ben niet tegen de hulpteugels als ze gewoon gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn. Ach, Bokt mensen zijn gewoon een geval apart! Als de paardenwereld alleen maar uit bokt mensen bestond dan werden er ondertussen geen hulpteugels meer verkocht geloof ik.
Joolien schreef:Meestal wordt er gezegd, paard is stout, paard is vervelend, hij snapt de ho knoop niet etc. Dat ligt niet aan het paard, dat ligt aan de ruiter. Zolang jij als ruiter duidelijk en op de juiste manier de hulpen doorgeeft heb je imo geen hulpteugels nodig, paarden zijn namelijk van nature heel meegaande dieren en doen wat je van ze vraagt zolang ze snappen wat de bedoeling is of het lichamelijk en geestelijk aankunnen.
Joolien schreef:in dat laatste ligt het probleem want mensen zien staken vaak als stout zijn, niet willen. Maar dan wordt er nooit verder gedacht WAAROM een paard dat doet? Nee dat wordt niet bedacht, hup een ander bit, hup een slofteugel zodat ie de kop wel omlaag doet.
Paarden moeten zich altijd maar aanpassen aan de ruiter, aan zijn manier van trainen, maar dat is natuurlijk hartstikke oneerlijk, elk paard vraagt om een andere aanpak.
Joolien schreef:Tegenwoordig gaat het steeds vaker om het plaatje dan om de manier waarop je een paard traint, want immers maakt het die jury geen bal uit hoe je iets voor elkaar krijgt, als het er in de ring maar goed uit ziet...
Persoonlijk keur ik een slof alleen maar goed als extra noodrem op bijv een buitenrit.
Joolien schreef:Meestal wordt er gezegd, paard is stout, paard is vervelend, hij snapt de ho knoop niet etc. Dat ligt niet aan het paard, dat ligt aan de ruiter. Zolang jij als ruiter duidelijk en op de juiste manier de hulpen doorgeeft heb je imo geen hulpteugels nodig, paarden zijn namelijk van nature heel meegaande dieren en doen wat je van ze vraagt zolang ze snappen wat de bedoeling is of het lichamelijk en geestelijk aankunnen. En in dat laatste ligt het probleem want mensen zien staken vaak als stout zijn, niet willen. Maar dan wordt er nooit verder gedacht WAAROM een paard dat doet? Nee dat wordt niet bedacht, hup een ander bit, hup een slofteugel zodat ie de kop wel omlaag doet.
Paarden moeten zich altijd maar aanpassen aan de ruiter, aan zijn manier van trainen, maar dat is natuurlijk hartstikke oneerlijk, elk paard vraagt om een andere aanpak.
Tegenwoordig gaat het steeds vaker om het plaatje dan om de manier waarop je een paard traint, want immers maakt het die jury geen bal uit hoe je iets voor elkaar krijgt, als het er in de ring maar goed uit ziet...
Persoonlijk keur ik een slof alleen maar goed als extra noodrem op bijv een buitenrit.
schoentje schreef:@S_imonee, zo bedoel ik het gebruik van hulpteugels door minder ervaren ruiters in mijn eerdere posts ook. Jij hebt er veel aan gehad, beter leren rijden en hebt ze nu niet meer nodig. Prima toch?
@_Sanne, zo is niet alleen Bokt, maar gaat het ook op de gemiddelde manege of pensionstal. Mensen hebben altijd het liefste commentaar op anderen, vaak betere ruiters, terwijl ze zelf vaak geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.