is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:39

@S_imonee, waarvoor heb je de thiedeman nodig dan, als ik vragen mag?

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:41

Askja schreef:
Als je ermee om kunt gaan, lijkt mij een slof geen probleem. Maar waarom zou je, als het ook zonder kan? Als de slof 99% van de tijd doorhangt, dan zou je die 1% ook zonder slof moeten kunnen oplossen. Misschien is het iets psychologisch hoor, dan alleen het idee dat je er een slof aan hebt hangen al zorgt dat je beter rijdt ...?? Ik vraag me overigens wel af hoe veel mensen die zeggen/denken dat ze goed met een slof kunnen rijden, dat ook daadwerkelijk kunnen.

Ik denk dat 50% verkeerd rijd met een slofteugel.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:46

bijna niemand kan goed met hulpteugels rijden, zelfde geld voor scherpere bitten, als je dan foto's plaats kan je reacties verwachten, want bij fout gebruik maak je meer kapot dan dat je verbetert, vind het ookwel een afgang eigenlijk als je met hulpteugels gaat rijden, zonder duurt misschien langer, maar dan heb je het wel zelf gedaan, ik heb ooit ook op aanraden van een instructrice met slof gereden, maar mijn paard werd steeds moeilijker en was niet meer zonder te rijden, met veel moeite hebben we de slof er met een andere instructrice met veel lef afgehaald en ik doe hem er nooit meer om, bij geen een paard, enige hulpteugel die ik goed kan begrijpen is een martingaal voor t springen of buitenrijden, de rest gewoon niet aan beginnen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:51

Freeride: :D ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:24

Askja schreef:
Freeride: :D ;)

great minds think kind of alike, I guess? :j

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:35

Miepie77 schreef:
bijna niemand kan goed met hulpteugels rijden, zelfde geld voor scherpere bitten, als je dan foto's plaats kan je reacties verwachten, want bij fout gebruik maak je meer kapot dan dat je verbetert, vind het ookwel een afgang eigenlijk als je met hulpteugels gaat rijden, zonder duurt misschien langer, maar dan heb je het wel zelf gedaan, ik heb ooit ook op aanraden van een instructrice met slof gereden, maar mijn paard werd steeds moeilijker en was niet meer zonder te rijden, met veel moeite hebben we de slof er met een andere instructrice met veel lef afgehaald en ik doe hem er nooit meer om, bij geen een paard, enige hulpteugel die ik goed kan begrijpen is een martingaal voor t springen of buitenrijden, de rest gewoon niet aan beginnen

helemaal mee eens :j

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:53

Ik sta nogsteeds achter mijn eerdere post (kort: eenmalig gebruik van slof om de zoveel tijd),

Daar wil ik ook aan toevoegen, -na wat Miepie77 post-

Dat ik OOK denk dat de slof niet zozeer ALLEEN voor (zogenaamde)rij-technische problemen wordt gebruikt;
Hiermee bedoel ik bijv. mijn eigen situatie:

IK gebruik hem voor het herstellen van de verhoudingen paard/ruiter.
Sommige paarden zijn nou eenmaal HEEL dominant en hebben een volhardend temperament.
(en dat is HEEL fijn zolang het meewerkt, niet zo leuk als het tegen je werkt :+ )

IMO: Soms heb je even niet genoeg meer aan 'alle zeilen bijzetten' met alleen een normaal teugeltje.
In mijn geval gebruik ik hem ook alleen om weer duidelijk te maken dat Ho écht ho is.
Dit is voor mij eigenlijk de enige reden waarom de slof er om hangt; en dan dus eenmalig.
Sommige paarden, mijn merrie dus, piepen er telkens weer tussenuit.
Gaat hele periodes goed, maar ze is ALTIJD bezig om het tempo over te nemen.
Geen milliseconde laat ze onbenut. (pubertijd zal het ook wel zijn hoor :D )

Heel leuk en aardig om hier tijd in te stoppen en op de 'normale' manier proberen op te lossen,
maar die tijd dat ik geen goed werkende rem heb is ze ook niet trainbaar; ze stelt zich niet trainbaar op.
Dominant merrie'tje neemt, zodra de rem niet naar behoren werkt, gaande weg ALLES over> nog verder van huis.
HO is nou eenmaal geen HO meer op dat moment, kan ik nog zo consequent en duidelijk zijn;
merrie heeft een HELE lange adem en geeft gewoon NIET op als het eenmaal zo ver is.
Kan ik uren, dagen, weken, maanden lopen prutsen, plukken, rukken, of juist vriendelijk blijven..
Ze WEET wat een rem is, ze vertikt het alleen.

En JA, dit stuk begint natuurlijk op de grond.
Maar mijn paard weet dondersgoed wanneer ik in het zadel zit de verhoudingen een stuk wankeler zijn dan op stal of met wandelen. IMO komt dat JUIST door te lang blijven sleutelen in het verleden met volgens de 'normale' weg oplossen, waarbij geen resultaat geboekt is.

Een keer de slof er om en dametje weet weer wie er het tempo bepaald.
Eens in de 3-5 maanden moet dat in mijn geval,.
Consequent blijven vanaf het punt dat ze het weer weet is natuurlijk een pré,
maar, zoals ik al zei, mijn merrie BLIJFT het proberen, ongeacht het haar al een jaar niet is gelukt of wel.
Geniale paarden, maar het moet wel meewerken :Y)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:12

freeride schreef:
@S_imonee, waarvoor heb je de thiedeman nodig dan, als ik vragen mag?

Toen ik mijn paard net het, nam zij altijd een loopje met mij. Ik had nog nooit eerder een paard gehad, alleen een pony waar ik gewoon lekker mee reed.
Ik kreeg vroeger altijd les met mijn pony van mijn buurmeisje (die toen 17/18 was) ik was toen een jaar op 10/11 denk ik. Ik heb nooit echt met mijn benen leren rijden.
Toen ik mijn paard kreeg (was ik 13), kon ik haar echt niet houden, omdat ze veel te sterk voor mij was. Ik heb nu 3 jaar les van een goede instructrice, die mij advieseerde om hier een poosje mee te rijden, ook omdat ik haar niet nagevelijk kon krijgen, ze liep altijd met haar hoofd omhoog en trok zich overal uit.
Ik heb nu meer het gevoel en rij met mijn benen, dus heb de theideman niet echt meer nodig.
Toen was het ook meer voor mij, maar ook voor mijn paard, want het blijkt dus dat zij bij de vorige eigenaar nooit goed gereden is. Werd altijd naar beneden getrokken met haar hoofd enzo.

Ik kan het niet echt goed uitleggen waarom, maar ik gebruik de thiedeman wel goed.

Volgens mij heb ik heel veel spelfouten, mijn excuus daarvoor :o

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:42

Ik ben niet tegen de hulpteugels als ze gewoon gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn. Ach, Bokt mensen zijn gewoon een geval apart! Als de paardenwereld alleen maar uit bokt mensen bestond dan werden er ondertussen geen hulpteugels meer verkocht geloof ik.
Daarom hecht ik ook niet veel waarde aan wat Bokkers zeggen over de manier van rijden van andere mensen. Ten eerste zijn het momenten (of kleine stukjes film) en ten tweede, wie zegt dat de mensen die commentaar geven het zo goed weten? Je gelooft toch ook niet iedereen op stal als die je 'tips' geeft over je rijden? Dat is net zo op bokt. Het is makkelijk om iemand af te kraken op internet hoor, daarom gebeurt het ook zo vaak. Laat ze lekker praten :)
Je hoeft je verantwoording niet te geven aan een stel onbekende mensen, kom op zeg.

Anoniem

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 09:53

Meestal wordt er gezegd, paard is stout, paard is vervelend, hij snapt de ho knoop niet etc. Dat ligt niet aan het paard, dat ligt aan de ruiter. Zolang jij als ruiter duidelijk en op de juiste manier de hulpen doorgeeft heb je imo geen hulpteugels nodig, paarden zijn namelijk van nature heel meegaande dieren en doen wat je van ze vraagt zolang ze snappen wat de bedoeling is of het lichamelijk en geestelijk aankunnen. En in dat laatste ligt het probleem want mensen zien staken vaak als stout zijn, niet willen. Maar dan wordt er nooit verder gedacht WAAROM een paard dat doet? Nee dat wordt niet bedacht, hup een ander bit, hup een slofteugel zodat ie de kop wel omlaag doet.
Paarden moeten zich altijd maar aanpassen aan de ruiter, aan zijn manier van trainen, maar dat is natuurlijk hartstikke oneerlijk, elk paard vraagt om een andere aanpak.

Tegenwoordig gaat het steeds vaker om het plaatje dan om de manier waarop je een paard traint, want immers maakt het die jury geen bal uit hoe je iets voor elkaar krijgt, als het er in de ring maar goed uit ziet...

Persoonlijk keur ik een slof alleen maar goed als extra noodrem op bijv een buitenrit.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:21

@S_imonee, zo bedoel ik het gebruik van hulpteugels door minder ervaren ruiters in mijn eerdere posts ook. Jij hebt er veel aan gehad, beter leren rijden en hebt ze nu niet meer nodig. Prima toch?
@_Sanne, zo is niet alleen Bokt, maar gaat het ook op de gemiddelde manege of pensionstal. Mensen hebben altijd het liefste commentaar op anderen, vaak betere ruiters, terwijl ze zelf vaak geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:08

Gelukkig valt het bij mij op stal dan heel erg mee met commentaar! (ik sta op een pensionstal). Commentaar hebben blijft makkelijker dan het zelf doen hè :) Als het opbouwende kritiek is heb je er tenminste wat aan, vaak zien mensen wel wat er fout wordt gedaan maar niet wat goed gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:29

@joolien, ben het helemaal met je eens! En dan het geneuzel, dat het paard "een loopje met je neemt, onder het werk uit wil, gewoon dwars is" en meer van dat soort onzin uitspraken.
Een paard kan dergelijke dingen niet eens bedenken!!!!!
Als hij wel op een dergelijk niveau zou kunnen denken, dan is het allemaal erg simpel. Dan zou je aan je paard uitleggen dat hij op wedstrijd gewoon 2x6 min gewoon even moet doen wat jij wil en dat hij dan een zak wortels krijgt o.i.d. Zo simpel zou het zijn.

Een paard doet bepaalde dingen met een reden die voor hem duidelijk zijn, NIET omdat hij zijn ruiter wil pesten (daar is een paard dus niet slim genoeg voor), maar omdat hij iets niet prettig vind of niet begrijpt. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat hij het wel begrijpt op een vriendelijke duidelijke manier.

Ik ben NIET tegen het gebruik van hulpteugels als je daarmee je paard iets beter duidelijk kan maken. Maar een paard met een slof, aan mekaar scheuren vind ik erg triest...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-11 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:47

___Sanne schreef:
Ik ben niet tegen de hulpteugels als ze gewoon gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn. Ach, Bokt mensen zijn gewoon een geval apart! Als de paardenwereld alleen maar uit bokt mensen bestond dan werden er ondertussen geen hulpteugels meer verkocht geloof ik.

Als dat nou eens waarheid zou kunnen worden!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:13

Ik wil altijd (proberen) zo min mogelijk en het liefst niet met hulpteugels te rijden, ik denk zo: als je wedstrijden wilt gaan rijden mag je ze toch niet gebruiken. En als het niet nodig is waarom zou ik het dan gebruiken? Een arabier op de manege waar ik reed werd met thiedeman gereden omdat hij andders z'n neus omhoog deed en keihard ging galopperen. maar zo was er op de manege ook een meisje die nooit met hulpteugels had gereden, toen kreeg ze een eigen pony, pony had al M dressuur gelopen, en opeens had ze een slof, wij: waarom rij je met slof? Zegt ze: 'nou dat vind ik wat chiquer staan.' En zo vind ik dus niet dat je er mee om moet gaan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:46

Joolien schreef:
Meestal wordt er gezegd, paard is stout, paard is vervelend, hij snapt de ho knoop niet etc. Dat ligt niet aan het paard, dat ligt aan de ruiter. Zolang jij als ruiter duidelijk en op de juiste manier de hulpen doorgeeft heb je imo geen hulpteugels nodig, paarden zijn namelijk van nature heel meegaande dieren en doen wat je van ze vraagt zolang ze snappen wat de bedoeling is of het lichamelijk en geestelijk aankunnen.

Paarden zijn lang niet allemaal meegaand, er zitten vaak genoeg draken tussen. Verder kan een paard ook gewoonweg niet snappen wat de bedoeling is, of verkeerd zijn aangereden. Wat is er mis met wat dwang om een paard een zetje in de goede richting te geven, wanneer je uit ervaring weet dat je er een fijner paard voor terugkrijgt? En als eerlijk gebruik van een slof (=consequentie wanneer het nodig is) daaraan bijdraagt om een fijner paard te krijgen, zie ik er geen kwaad in.
Joolien schreef:
in dat laatste ligt het probleem want mensen zien staken vaak als stout zijn, niet willen. Maar dan wordt er nooit verder gedacht WAAROM een paard dat doet? Nee dat wordt niet bedacht, hup een ander bit, hup een slofteugel zodat ie de kop wel omlaag doet.
Paarden moeten zich altijd maar aanpassen aan de ruiter, aan zijn manier van trainen, maar dat is natuurlijk hartstikke oneerlijk, elk paard vraagt om een andere aanpak.

Tuurlijk wel, je kan bedenken dat een paard gewoonweg niet snapt dat het laten zakken van het koppie een fijnere consequentie heeft, en dan kun je als ruiter bewust het besluit maken om de slof erbij te pakken. Het feit dat slofgebruik niet in jouw straatje past, betekent niet dat wel-slofgebruikers deze maar zonder achterliggende gedachte omknopen. Over het vetgedrukte gedeelte; precies, en daarom kan goed gebruik bij dat ene paard nou net een wereld van verschil maken en bij een ander paard weer helemaal niet.

Joolien schreef:
Tegenwoordig gaat het steeds vaker om het plaatje dan om de manier waarop je een paard traint, want immers maakt het die jury geen bal uit hoe je iets voor elkaar krijgt, als het er in de ring maar goed uit ziet...

Persoonlijk keur ik een slof alleen maar goed als extra noodrem op bijv een buitenrit.

Zo'n dooddoener dit, want natuurlijk doet iedereen die wedstrijden rijdt dit alleen maar voor het plaatje, geeft die niets om zijn paard, maakt de methode waarop geen bal uit etc. Je kan ook een paard trainen omdat je er wel goed over na hebt gedacht en je de slof oprecht een fijn middel vindt en zo een fijner paard krijgt.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:19

Joolien schreef:
Meestal wordt er gezegd, paard is stout, paard is vervelend, hij snapt de ho knoop niet etc. Dat ligt niet aan het paard, dat ligt aan de ruiter. Zolang jij als ruiter duidelijk en op de juiste manier de hulpen doorgeeft heb je imo geen hulpteugels nodig, paarden zijn namelijk van nature heel meegaande dieren en doen wat je van ze vraagt zolang ze snappen wat de bedoeling is of het lichamelijk en geestelijk aankunnen. En in dat laatste ligt het probleem want mensen zien staken vaak als stout zijn, niet willen. Maar dan wordt er nooit verder gedacht WAAROM een paard dat doet? Nee dat wordt niet bedacht, hup een ander bit, hup een slofteugel zodat ie de kop wel omlaag doet.

Helemaal mee eens. Ik ben redelijk anti slof omdat ik te vaak zie dat een ruiter rijdt als een krant maar wel verwacht dat paardlief de sterren van de hemel loopt, Lukt dat niet, dan moet het maar afgedwongen worden.

Ik heb Franke Sloothaak ooit met slof zien rijden en daar kon ik niks op aanmerken. Maar wees eerlijk, hoeveel mensen kunnen nu zo met een slof omgaan?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:22

Hulpteugels zijn voor niks nodig

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:28

Ik ben anti... Met name slof.

Waar de kunde van de ruiter stopt beginnen de hulpteugels.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:21

schoentje schreef:
@S_imonee, zo bedoel ik het gebruik van hulpteugels door minder ervaren ruiters in mijn eerdere posts ook. Jij hebt er veel aan gehad, beter leren rijden en hebt ze nu niet meer nodig. Prima toch?
@_Sanne, zo is niet alleen Bokt, maar gaat het ook op de gemiddelde manege of pensionstal. Mensen hebben altijd het liefste commentaar op anderen, vaak betere ruiters, terwijl ze zelf vaak geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Ik heb er heel veel aan gehad.
Ik heb hem er ook nog wel om, maar hij zit er nu vaak voor de sier. hij wordt nauwlijks gebruikt.
Als mijn paard zich tegen werkt, dan ben ik wel blij dat ie eraan zit. Ik hoop ook dat ie er binnenkort af kan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:15

Bij ons op stal komt af en toe iemand rijden die een uur lang met de slof strak gespannen rijdt. Verder gebruikt hij ook nog twee zwepen tegelijk en zie ik dat hij soms zo hard trekt dat het paard zijn mond open doet en ook met zijn tong uit de mond loopt. Het verhaal gaat dat hij paarden soms ook met slof aangespannen op stal zet... Als ik deze persoon zie rijden, weet ik weer precies waarom zoveel mensen tegen slofgebruik zijn. Ik zelf rij mijn paard nooit met slof.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:22

Mijn paarden lopen op redelijk niveau. Slof gebruik ik met name als extra "ho-teugel" als ik over de weg moet en op het moment dat ik ze wat "duwerig" op mn hand vind worden.

Ik ben geen Edward of Anky en kan dus ook niet met die fijne motoriek rijden. Dus in dit geval klopt het wel dat mijn rijkunst stopt waar de hulpteugels beginnen. Echter rij ik nog mee in de prijzen, zijn mijn paarden het voorbeeld van de happy athletes en zijn ze fijn na te rijden door anderen.

Deze discussie blijft altijd bestaan want wanneer mag je een slofteugel gebruiken en hoe gebruik je hem het best? Ik rij liever met een slof dan dat ik mijn spierballen moet gebruiken om ze los te krijgen door zigzaggende bewegingen met mn handen te maken of dat de paardentong helemaal blauw wordt door de aanhoudenende kracht op het bit, zoals deze meneer zo mooi kan demonstreren....
Afbeelding

Door die slof dan bijvoorbeeld even 1 a 2 minuten aan te halen is het voor het paard ook duidelijk waar hij zn hoofd moet houden. Niemand houdt het vol om 2 minuten "vast te houden"...
Het heet daarom ook een hulpteugel. Of haal ik met dit berichtje half bokt op mn nek omdat dit "zielug voor me paardje is"?!

Het moge duidelijk zijn dat ik dus niet afwijzend tegenover een slofteugel sta echter het is niet dé bedoeling om het te misbruiken...
Afbeelding

Mits op de juiste manier gebruikt kan het een nuttig hulpmiddel zijn tijdens de africhting. En als je in het begin de slofteugel per ongeluk iets te veel gebruikt en daardoor het paard wat te diep instelt, is dat naar mijn mening altijd nog minder slecht voor het paard dan wanneer het paard te hoog met zijn hoofd en met een holle rug loopt, want dat is naar mijn mening pas echt slecht voor een paard. Hetgeen door de criticasters van het rond rijden niet begrepen wordt.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:53

Wie is die bovenste ruiter?

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:04

Saar4 schreef:
Wie is die bovenste ruiter?

Das ist eine überdeutsche reiter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:11

Een goede ruiter kan met een slofteugel rijden. Echter heeft die hem niet nodig. Een instructeur die je vertelt dat je een slofteugel om moet doen, heeft niet voldoende kennis om je uit te leggen hoe je een paard correct nageeflijk rijdt. Simple as that.