Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:30

Volg dit topic al een tijdje,wil nu toch even reageren.
Geen zuivere 2 takt zie je aan het begin van het filmpje al.
Ruiter werkt klein beetje in en paard krijgt een stukje spanning en hup! tactfouten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:32

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:
2-of 4-takt heeft weinig te maken met v.a. n.v. rijden.
Een paard kan volkomen recht in zuivere 2-takt nog volledig op voorhand lopen

;(
2 takt en op de voorhand?
dan is het dus geen 2 takt
dan is er nog steeds een moment in de beweging dat 1 voorbeen langer aan de grond is
en is er dus geen sprake van 2 takt

Dat is volkomen onzin,youtube maar verder,ik ga geen filmpjes plaatsen van willekeurige mensen maar kijk toch gewoon eens rond.
Kan je eens een filmpje plaatsen wat precies jouw theorieen mbt het rijden laat zien?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:35

nombrado schreef:
overigens als je goed naar dit filmpje kijkt,
zie je dat er momenten zat zijn , dat er geen sprake is van 2 takt
maar ik denk niet dat iemand dat hier heeft gezien.
http://www.youtube.com/watch?v=y2ZbeZFE ... re=related

Over alle 3 de filmpjes valt een hoop te zeggen Nombrado waarbij vwbt de laatste Flugeltje al spijker op de kop sloeg.
Aangezien je zelf aangeeft dat dit willekeurige filmpjes zijn en de discussie anders ligt word er niet op ingegaan

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:39

Doma_clasica schreef:
Hieronder een foto van Balagur waarbij duidelijk te zijn is dat het paard zijn buikspieren gebruikt tijdens deze verzameling.

Afbeelding

zou ik ook doen, als er iemand zo hard met een spoor in mijn buik zit te porren. ;(
geen fraaie foto

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:40

flugeltje schreef:
Ik heb ook om verschillede onderbouwing gevraagd van je theorie maar ook daar krijg ik geen antwoord op en die waren gewoon ontopic hoor :D
Maar zodra het warm onder je voeten word reageer je niet meer, das wel jammer, want je bent nogal druk met reageren, behalve als het om onderbouwing gaat.

wat wil je voor onderbouwing?
waarvan?
als ik van die domme vragen krijg over cv of mijn persoonlijke vakopleiding krijg je geen antwoord.
vind ik in dit topic absoluut niet van belang.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:43

loriene schreef:
Ruiter werkt klein beetje in en paard krijgt een stukje spanning en hup! tactfouten.

precies....en dan heeft het paard dus idd 1 voorbeen aan de grond in draf
dus geen 2 takt.
het is ook wel eens leuk te kijken, hoe dit ontstaat, door welke inwerking dit paard spanning krijgt en op deze manier gaat bewegen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:45

nombrado schreef:
flugeltje schreef:
Ik heb ook om verschillede onderbouwing gevraagd van je theorie maar ook daar krijg ik geen antwoord op en die waren gewoon ontopic hoor :D
Maar zodra het warm onder je voeten word reageer je niet meer, das wel jammer, want je bent nogal druk met reageren, behalve als het om onderbouwing gaat.

waarvan?
als ik van die domme vragen krijg over cv of mijn persoonlijke vakopleiding krijg je geen antwoord.

waar ik ergens in de laatste 10 pagina's verschillende keren om gevraagd heb... Moet ik dat nu nog allemaal een x gaan doen of ga je wat beter lezen ??

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:48

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

waarvan?

Bijv je rijfoto's waar ik commentaar op heb gegeven en heb geen waarom gekregen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:51

nombrado schreef:
loriene schreef:

dus geen 2 takt.
het is ook wel eens leuk te kijken, hoe dit ontstaat, door welke inwerking dit paard spanning krijgt en op deze manier gaat bewegen.

Vind het erg moeilijk om een uitleg te verwoorden....ben wel nieuwsgierig of jij dat wel kan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:52

flugeltje schreef:
waar ik ergens in de laatste 10 pagina's verschillende keren om gevraagd heb... Moet ik dat nu nog allemaal een x gaan doen of ga je wat beter lezen ??

Blijkbaar heb ik óf de vraag niet gezien?
óf is de vraagstelling niet duidelijk of oprecht geweest.
ik vraag me ten zeerste af, of dit topic niet aan het veranderen is in een afzeiktopic.

hetgeen ik hier post, is het rijden hoe ik het doe, hoe ik het zie en hoe ik het ervaar.
als dat een reden is van omstanders om mij hierin aan te vallen? waardoor anderen hier in dit topic niet "durven" reageren en per pb maar weer contact opnemen? om hun vraag te stellen?
Wat doe ik hier dan nog?
Ik had gehoopt dat dit nu eens een keer een informatief topic kon worden, waarin verschillende ideeen naast elkaar gezet kunnen worden. Maar blijkbaar is erg lastig op bokt.
Ik heb geen zin, om alle persoonlijke aantijgingen over me heen te laten krijgen, negativiteit en andere op de man af acties.
daar pas ik voor
dan ben ik weg!

JNAWA_Nienke

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:54

Ik ga dit even volgen! :j

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:55

[quote=flugeltje]
Kijk naar de fot's in je eigen profiel, je zit of met je handen op schoot met een te grote inwerking in zijn mond, of je hebt een boog in je teugels. Op een los vast verbinding kan een paard niet fijn in balance lopen. Ook op de foto met de losse teugel, neigt je paard naar een kanteling in zijn hoofd.
[/quote]

Deze bijvoorbeeld............

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:57

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

Blijkbaar heb ik óf de vraag niet gezien?
óf is de vraagstelling niet duidelijk of oprecht geweest.
ik vraag me ten zeerste af, of dit topic niet aan het veranderen is in een afzeiktopic.

hetgeen ik hier post, is het rijden hoe ik het doe, hoe ik het zie en hoe ik het ervaar.
als dat een reden is van omstanders om mij hierin aan te vallen? waardoor anderen hier in dit topic niet "durven" reageren en per pb maar weer contact opnemen? om hun vraag te stellen?
Wat doe ik hier dan nog?
Ik had gehoopt dat dit nu eens een keer een informatief topic kon worden, waarin verschillende ideeen naast elkaar gezet kunnen worden. Maar blijkbaar is erg lastig op bokt.
Ik heb geen zin, om alle persoonlijke aantijgingen over me heen te laten krijgen, negativiteit en andere op de man af acties.
daar pas ik voor
dan ben ik weg!

Onderbouw het dan eens en praat en doe geen verschillende dingen............

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:58

loriene schreef:
dus geen 2 takt.

Vind het erg moeilijk om een uitleg te verwoorden....ben wel nieuwsgierig of jij dat wel kan.[/quote]

Het overgrote deel wordt veroorzaakt door onrustig handgebruik, paard wordt vaak "gedwongen" dieper te lopen (achter de ll) en haar binnenhand gebruik is te heftig.
door haar inwerking binnenhand, kan het paard nauwelijks zijn binnenachterbeen naar voor zetten en wordt daardoor scheef.
de ruiter zit bovendien met een veel te holle rug en haar bovenlijf zit niet recht boven het middelpunt van het paard.
Dit paard wordt dus niet van achter naar voor gereden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:59

flugeltje schreef:
Kijk naar de fot's in je eigen profiel, je zit of met je handen op schoot met een te grote inwerking in zijn mond, of je hebt een boog in je teugels. Op een los vast verbinding kan een paard niet fijn in balance lopen. Ook op de foto met de losse teugel, neigt je paard naar een kanteling in zijn hoofd.

Deze bijvoorbeeld............

het zal wel aan mij liggen
maar ik zie hierin geen vraag, maar jou mening
dus daar ga ik niet op in :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:16

Laatst bijgewerkt door nombrado op 30-11-11 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:17

Ben ik gedeeltelijk mee eens,vind niet dat het paard veel achter de loodlijn word gereden.
Wel veel op de hand teruggenomen vooral in de overgangen stap..galop.
Eerste drafgedeelte misschien in de wendingen even achter de LL maar verder toch van de hand af.
Heb het filmpje tot de stap..galop overgangen gezien.Vond ik niet een fijn beeld.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:30

nombrado schreef:
flugeltje schreef:

waarvan?

Lijkt mij volkomen on-topic als jij zegt dat dit je vakgebied is. Als dat inderdaad zo is dan kunnen we er alleen maar van leren lijkt mij. Dan vind ik het interessant om te lezen waar jouw vakgebied dan ligt in het bewegingsmechanisme van het paard en dat je dat uit kunt leggen dat buikspieren ontwikkelen niets te maken heeft met goed ruggebruik. Want goed ruggebruik willen we allemaal, daar staat of valt het goed over 4 benen gaan en het recht gaan van het paard mee lijkt mij. :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:34

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:34

gaat volgen.

Heb niet alles gelezen maar ik dacht van achteren naar voren rijden is .... voorwaarts rijden en voor afblijven maar wel nagefelijk houden

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:37

tita schreef:
gaat volgen.

Heb niet alles gelezen maar ik dacht van achteren naar voren rijden is .... voorwaarts rijden en voor afblijven maar wel nagefelijk houden

Voorwaarts rijden doen wij vooral in het begin van de africhting.
Wanneer het paard wat meer is bevestigd rijden we pas van voor naar achter.

tita

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:42

dat zeg ik toch in feite is het gas geven niet remmen wel nageflijk (en dan niet door middel van kneepjes maar das een andere discussie) ... om het ff makkelijk te maken in simpele woorden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:43

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:44

nombrado schreef:
Het gaat hier over het van achter naar voor rijden
misschien even handig ons daar op te focussen ipv naar een cv van iemand te vragen.
en weer ontopic te gaan.
Het bewegen over 4 benen bij een jong paard is belangrijk en dan is er dus al sprake van van achter naar voor. de draf is 2 takt dwz, dat er in draf altijd 2 benen aan de grond zijn...(als je het in de vertraging zou afspelen) je kan dit als ruiter (leren) voelen.
De filmpjes die ik geplaatst had, gingen over 2 takt in draf, en heb ik willekeurig even van youtube geplukt.
Leer als ruiter eerst maar eens te zien of te voelen, of een paard daadwerkelijk in 2 takt beweegt.
Als een paard recht gaat, voel je dat ook in de beweging. De passen worden beter afgemaakt en het voelt meer als gelijkmatig "glijden" , niet meer als "staccato"

Het is zeer ontopic om deze vraag te stellen, het gaat immers om dat geen wat je vertelt over het onderwerp, dus is het alles behalve of topic, zelf doe ik niet zo geheimzinnig over waar ik wat heb gevolgd qua opleiding in de rijerij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:44

loriene schreef:
Voorwaarts rijden doen wij vooral in het begin van de africhting.
Wanneer het paard wat meer is bevestigd rijden we pas van voor naar achter.

ik hoop toch wel dat je dit verkeerd om hebt geschreven? ;)

het voorwaarts is niets meer dan de drang naar voren te gaan
dat heeft niets met het tempo te maken