Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:19

Ik heb van mezelf denk ik ook wel zweefdraf materiaal van toen ik dacht dat ik vooruitstrevend bezig was, maar zoals ik al zei, ik kan geen filmpjes bekijken.....
Maar hierbij belooft dat ik (ooit) op zoek ga!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:27

een zweefdraf heeft een lang en traag achterbeen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:45

Citaat:
“Ik kan eeuwen bezig zijn met het stretchen en buigen van mijn paarden. Veel mensen stoppen daar op een gegeven moment mee. Ze vinden het saai of te moeilijk. Ik niet, omdat bij mij de basis bestaat uit deze twee onderdelen”, aldus dressuurruiter Carl Hester. Met zijn Engelse team was Carl Hester de revelatie van het EK, afgelopen augustus in Rotterdam. Tijdens het Global Dressage Forum (GDF) legt hij zijn trainingsmethoden uit in een clinic.

Op stal bij Hester werken de wedstrijdpaarden slechts vier dagen per week. Twee dagen gaan ze de galoppeerbaan op en één dag hebben ze vrij. “De paarden moeten fris blijven, dat is het allerbelangrijkste. Voordat ik zelf in het zadel van mijn wedstrijdpaarden stap, heeft één van de stalamazones al zo’n twintig minuten stretchwerk met het paard gedaan. Ik ga daarna met hem aan het werk en vervolgens wordt het paard nog twintig minuten gestapt. Onze paarden hebben per dag tenminste drie verschillende soorten ondergrond onder hun voeten. Omdat wij onze paarden zo goed mogelijk proberen te managen, hebben we weinig last van blessures.”

Na de presentatie van Nip Tuck op het GDF komt EK-topper Valegro de baan in onder Charlotte Dujardin. De zwarte Negro-zoon was dé verrassing in Rotterdam en verbaasde vriend en vijand. Dujarding en Valegro reden in Rotterdam pas hun zesde Grand Prix-proef ooit, maar het weerhield hen er niet van om het tweede Britse resultaat in de landenwedstrijd neer te zetten. “Valegro is nog niet in wedstrijdconditie, hoor”, lacht Hester. “Hij is een tikkeltje te vet”, knipoogt de ruiter. “Dat komt omdat Valegro na het EK in Rotterdam vijf weken vakantie op de wei heeft gehad. Valegro is met zijn negen jaar nog erg jong en ik vond het niet nodig hem heel hard door te werken. Na de vijf weken is hij drie weken aan de hand gestapt en een paar weken geleden zijn we weer met de training begonnen.” Hester geeft aan dat hij van sensibele, hete paarden houdt. “Ik zie graag een sensitief paard. Een paard dat op elke hulp reactie geeft. Hete paarden zijn niet altijd gemakkelijk, maar ik kan goed met ze uit de voeten. Zowel Nip Tuck als Valegro hebben dat karakter.”

De Engelsen hebben het vizier gericht op de Olympische Spelen, volgend jaar in Londen. “Met Uthopia ben ik bezig met de opbouw in training en voor Valegro hebben we al een planning gemaakt. Hij loopt begin volgend jaar in Florida, zal daarna in maart of april een grote wedstrijd starten en daarna komen de grote concoursen richting de Spelen. Steeds wel met behoorlijke pauzes tussen de wedstrijden, om Valegro de kans te geven tot rust te komen.”

Bron: www.horses.nl

Overigens zoek ik ook iemand die mijn paarden 20 minuten wil stretchen voor het rijden en 20 minuten wil stappen na het rijden :):)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:12

Wat betaald het?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:27

Een kopje koffie! :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:31

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:53

Equimotion schreef:
In zo'n zweefdraf zijn ze meestal achter het been en maken ze de onderlijn langer ipv korter.

Maar het lijkt mij dat niemand dat bewust wil trainen toch? Dus hoe kom je er van af? :D

Zooist schreef:

Las het net ook. Had mij heel interessant geleken om daar bij te zijn. Eerder hadden we het hier over Andrew Maclean. Nu ik lees dat hij een manier heeft op paarden binnen no time van scheerangst af te helpen, ben ik wel heel geinteresseerd in dat stukje hoe hij dat doet. Ik heb er namelijk eentje op stal die ik door de DA plat moet laten spuiten voordat ik hem kan scheren (en dan nog moet ik oppassen). Een kleine tondeuse is geen punt, maar die grote... Die maakt ook zoveel herrie... Dat vind hij maar helemaal niks. En als ik hem laat spuiten, kan ik daarna weken niet op concours, want als je dopingtest krijgt dan test je positief. En als je doet wat je ded, en niet kreeg wat je had willen krijgen, dan moet je het dus blijkbaar anders aanpakken :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:54

Haha, misschien komen er nog filmpjes van! Ik had ook graag willen gaan maar dat kan ik me echt niet veroorloven. Wat een toegangsprijzen zeg :oo

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:02

Ik ben geen dressuurruiter, maar het leek zelfs mij boeiend om daarbij te zijn.
Maar goed...

Jasmijn... soms kan een gedragsbioloog met zijn wetenschappelijke benadering toch handig zijn. Tenslotte leidt onderzoek toch tot een betere kennis hoe zaken aangepakt kunnen worden.
En dat komt toch eigenlijk altijd wel van pas, denk ik zo.
Vandaar ook mijn interesse in hem

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:11

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:20

dat kan best een interessant boek zijn, maar voor het vlak waarop ik werk waarschijnlijk toch de specifiek alleen dressuur. Ik vind het boeiend om bepaalde zaken te weten, maar ik denk niet dat ik momenteel echt makkelijk door zo'n boek heen kom

Bovendien heb ik pas drie boeken besteld, die meer aansluiten bij de dingen waarmee ik bezig ben en mijn uitgaves zijn in dat opzicht toch aan grenzen gebonden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:51

Er staan wat stukjes over het GDF in Het Sportpaard. Zal vana of morgen wat samenvatten als daar belangstelling voor is :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:00

Equimotion schreef:
In zo'n zweefdraf zijn ze meestal achter het been en maken ze de onderlijn langer ipv korter.

En nog een kenmerk van de zweefdraf is het handgebruik van de ruiter waardoor de hals zeer in elkaar wordt getrokken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:05

Zooist schreef:
Er staan wat stukjes over het GDF in Het Sportpaard. Zal vana of morgen wat samenvatten als daar belangstelling voor is :)

Ik heb daar altijd belangstelling voor :j
Dus hoop dat er meerdere zijn en je het wilt samenvatten.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:46

@Liljebo en Jasmijn

McLean is al diverse malen genoemd op Bokt, ook een paar keer in discussies zoals deze waar LDR ter sprake kwam, ik dacht door Horseyfries en in ieder geval ook door mij. Volgens mij deed jij ook mee aan zo'n discussie Liljebo, maar toen bleven we helaas hangen in een doodlopende weg met "beren op een gloeiende plaat". Fijn dat er nu wel geprobeerd wordt om een echte discussie te voeren.

McLean is het 100% eens met dat gedeelte van de training van Anky dat betrekking heeft op nooit gelijktijdig een hand en een been signaal geven. Doe je dat wel dan krijg je een effect dat "overshadowing" heet. De sterkste prikkel wordt opgevolgd door het paard en de zwakste prikkel dooft uit. Dus als je steeds met je hand werkt terwijl je been geeft dan luistert het paard naar de sterkste prikkel meestal hand en reageert niet meer op het been waarna de ruiter harder been geeft of zelfs elke pas moet drijven met sporen enz.

In dit artikel legt hij dat uit:
http://www.hoofbeats.com.au/articles/ov ... owing.html

Overigens zei Klimke ook altijd dat je nooit twee dingen tegelijk moest vragen van je paard dus dat lijkt ook helemaal niet in tegenspraak met wat Anky beweert en wat McLean met een wetenschappelijke blik bevestigt. Ik heb soms het idee dat mensen tegenstellingen zoeken waar ze helemaal niet bestaan. "Klassiek" noemt het onafhankelijkheid van de hulpen, Baucher noemt het been zonder hand en hand zonder been en Anky noemt het go/ho maar het is allemaal hetzelfde volgens mij.

Het is natuurlijk wel zo dat hoe verder de africhting hoe sneller hulpen na elkaar kunnen komen, maar twee "actieve" hulpen tegelijkertijd dat werkt dus niet.
Verder lijkt het me dat in elk systeem wel eens een "actieve" hulp samen met een "passieve" hulp gebruikt wordt.
In tegenstelling tot wat iemand hier ergens beweerde gebruikt Anky wel degelijk zithulpen: zij zegt kleiner op je zit maar de overgang op de hand, dat lijkt mij voor een paard volkomen duidelijk.

Overshadowing kun je ook gebruiken om ongewenst gedrag te laten uitdoven (zoals angst voor een scheerapparaat). We kennen dat vast allemaal wel. Als je paard echt goed op je let en aan het werk is zal hij niet schrikken van dingen die hij anders wel eng vindt. Een paard is eenvoudigweg niet in staat om zich met twee dingen tegelijkertijd bezig te houden, En zelfs een mens schijnt het niet te kunnen, al zeggen vrouwen meestal dat ze uitstekend kunnen multitasken. ;)
Je moet dus een andere en sterkere aanwijzing geven dan het scheerapparaat, in het artikel van de link hierboven komt ter sprake hoe McLean dat doet. Je laat je paard vooruit en achteruit stappen, hij moet echt goed en op een lichte hulp reageren. Dan kom je (nou ja iemand anders) met het scheerapparaat terwijl je hem stapopdrachten geeft. Omdat hij als het goed is zich op jouw opdracht concentreert kan hij zich niet op dat scheerapparaat concentreren en wordt die "enge" prikkel overshadowed door jouw opdrachtprikkel. Maar als je paard echt heel erg bang is dan duurt het wel even want dan moet je heel ver weg beginnen met dat apparaat anders slaat de paniek toe en zal het scheerapparaat juist het naar achter en naar voren plaatsen van je paard gaan overshadowen en dat is foute boel. Dan krijg je een paard dat en bang is voor een scheerapparaat en door je hand heen dendert.

Als ik het me goed herinner doet hij stap vooruit, stap achteruit en dan twee stappen vooruit. Zo komt het paard zelf steeds dichter bij het enge ding terwijl zijn hersens met het stappen bezig zijn en wordt de enge scheerapparaatprikkel overshadowed.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:15

cherie78 schreef:
Equimotion schreef:

En nog een kenmerk van de zweefdraf is het handgebruik van de ruiter waardoor de hals zeer in elkaar wordt getrokken.

Dat hoeft helemaal niet. Een paard kan best in zweefdraf gaan zonder handgebruik van de ruiter, al zal de oorzaak misschien wel liggen bij teveel handgebruik denk ik (of te weinig actief).

@Liljebo
Volgens mij kun je het het beste zien op een foto of een stilstaand beeld van een filmpje. In passage zullen de achterbenen van het paard onder zijn achterhand geplaatst worden. In zweefdraf trekt hij ze juist achter zijn achterhand omhoog. Het lijkt dan of hij wel buigt in zijn achterbeen en het geeft soms ook de ruiter een goed gevoel. Het is dus een "trucje" wat sommige paarden hebben geleerd om niet te hoeven dragen met hun achterbenen. Het is dus veel gemakkelijker voor een paard dan passage. Ik denk niet dat je bij Grand Prix ruiters nog zweefdraf zult aantreffen, dus hopelijk komt er iemand met wat eigen beelden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:47

Toch vreemd dat er steeds gedacht wordt dat mensen die klassiek werken (met 't Scala als richtlijn) dat die 2 tegenstrijdige hulpen zouden geven, nl. gas geven en remmen tegelijk...?!
Het zegt mij iets over díe mensen, nl. dat die nog nooit gevoeld hebben wat de uitwerking is van de minimale hulpgeving van de ozo belangrijke halve ophouding, nl. met hand, zit en been. Zonder deze halve ophouding geen Piaffe of Passage. En ja, deze wordt gelijktijdig gegeven.
Het grote misverstand, Hermelientje o.a., zit hem in het feit dat een been niet alleen domweg gas geeft.
Wel eens opgelet waar het been in de Piaffe en Passage ligt...????
Dat been werkt in de takt van de gang in op het paard.

Prima, die McLean, maar ik vraag mij af hoe goed zijn rijkunstig gevoel is ontwikkeld.
Biomechanica wil zeggen dat een paard van NATURE op een aktie (hulp) van de ruiter op een bepaalde manier reageert. Daar is ahw de hulpgeving "omheen" gebouwd.
Dat er een gaspedaal en een rempedaal op een paard moet zitten is wel duidelijk. Maar dat is wel aangeleerd gedrag. Geen enkel jong paard zal bij de allereerste kuitdruk uit zichzelf naar voren gaan. Door de stemhulp en door te belonen hebben ze dat snel aangeleerd. En dat is nodig als basis.
Daarná gaat het er echter om dat in samenspraak met de biomechanica een paard LEERT...!
En dan kom je al heel snel uit op samenwerkende hulpen, waarop het paard vanuit zijn natuur reageert.
Dan werk je met respect voor de natuur van het paard.
Het Stop & Go- principe is als het leren van het alfabet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:12

liljebo schreef:
Maar nu zit ik nog steeds met mijn vraag zweefdraf/passage.
Zoals gezegd komt die vraag voort uit een discussie, waarbij werd genoemd dat de zweefdraf onder de man slecht voor de rug van het paard is. Maar niemand kan mij nu eens helder uitleggen wat het exacte verschil is en hoe je dat dan herkent (bij voorkeur met beeldmateriaal) ^)

Setteke jij noemt dat het ongeveer hetzelfde is? Hoe zit het dan met de bewering dat zweefdraf de rug zou verklooien en passage niet? Of is dat naar jouw mening niet zo?

Moll, met jouw antwoord kan ik niet veel. Met alleen maar 'kijk maar eens naar de rug en achterbenen' schiet ik niet zo veel op. Kun je exacter de verschillen volgens jouw uitleggen?

Het verschil tussen passage en zweefdraf zit hem in de condities, de voorwaarden:

* Bij een correcte passage zijn de voorwaarden aanwezig.
Passage is een sterk verzamelde draf. Het paard draagt zichzelf, heeft het gewicht over 4 benen verdeeld,
Het paard gaat in zuivere takt, in líchte aanleuning met een losse, swingende rug met veel Schwung.
Het paard zakt dieper door zijn grote gewrichten in de achterhand, waardoor de croupe daalt (blijft dis níet hoog in het kruis wat we vaak zien).
Als gevolg van de opgewekte, energieke aktiviteit van de achterbenen wordt het zweefmoment langer en blijft energiek (Schwung).
De lange rugspier móet los en ontspannen zijn. Dit is de voorwaarde om de buikspieren aan te kunnen spannen!!
Het zijn nl. de buikspieren die de ruiter dragen op een losse, swingende rug!
Het beeld hierbij is er één van lichtheid, ongedwongenheid en harmonie.

Dan de zweefdraf:
De zweefdraf is iets wat we liever níet zien, is ongewenst.
Deze "passage-achtige" draf vloeit voort uit de huidige LDR-methode.
Eén van de grote nadelen van deze trainingsmethode is dat paarden té lang té diep gereden worden, waardoor de voorhand sterk belast blijft.
Vanuit de biomechanica (dat is voor míj wetenschap, Liljebo) en puur anatomisch gezien KÁN een paard in deze positie het lichaamsgewicht onmogelijk op de achterhand brengen!
Als je bedenkt dat een paard 3/5e deel van zijn totale lichaamsgewicht op de voorhand draagt en je telt daar deze werkwijze bij op, dan wéét je dus dat het onmogelijk is om de voorwaarden voor een correct uitgevoerde passage te creeëren.
Met zwaar stanggebruik "begrenzen" zij de voorkant/voorhand. Niet zo moeilijk met zoveel hefboomwerking.
Vervolgens wordt er achter gas gegeven.
Het paard heeft door deze manier van werken níet geleerd de buikspieren aan te spannen en KÁN niet anders (heeft geen andere uitweg) dan de rug omhoog te duwen, waardoor er een soort "swing-effect" ontstaat: ...de zweefdraf...!!
Het paard is echter níet verzameld!

Uiterlijke kenmerken van een zweefdraf:
* hoge croupe
* hoog voorbeen
* achterhand wordt áchter de massa geplaatst
* paard buigt tussen de 3e en 4e halswervel ipv dat de nek het hoogste punt is
* de neus is aan of áchter de loodlijn, ipv vóór de loodlijn
* zwaar stanggebruik
* geen lichtheid en ongedwongenheid
* geen juiste aanleuning en geen zuivere takt
* wel spektakel

Een voorbeeld waarbij goed te zien is hoe een paard "getraind" wordt in de zweefdraf is Anky met Idool en verder zie Youtube.

Conclusie:
* een correcte passage verkrijgt men na een lang proces door van achteren naar voren te rijden
* de zweefdraf is een snelle handeling die tot stand komt door van voor naar achteren te rijden

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:03

murphy102 schreef:
Toch vreemd dat er steeds gedacht wordt dat mensen die klassiek werken (met 't Scala als richtlijn) dat die 2 tegenstrijdige hulpen zouden geven, nl. gas geven en remmen tegelijk...?! etc., etc.

Sorry ik volg je niet meer? Wie denkt dat dan? Je hebt het geloof ik tegen mij, maar ik denk dat niet hoor. Jij leest dingen in wat ik zeg die er helemaal niet zijn. Dat maakt een echte discussie wel lastig hoor.

murphy102 schreef:
Het Stop & Go- principe is als het leren van het alfabet.

Zodat je kunt lezen en schijven met je paard. :')

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:57

Hermelientje, dat proef ik een beetje door jou post heen en slaat op sommigen hier op Bokt die dat steeds weer benoemen én Anky brengt het alsof die "anderen" (die klassiek rijden) zich daar "schuldig" aan maken: aan het 2 tegenstrijdige dingen tegelijk doen.
Je zegt: "Overigens zei Klimke ook altijd dat je nooit 2 dingen tegelijk moet doen".
Dáár verwijs ik naar, want dat insinueert dat de tegenstanders van het huidige LDR-systeem dat wél zouden beweren.
Maar goed, ik begrijp dus van jou dat dat niet jouw intentie was in ieder geval..., prima.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 02-11-11 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:08

Ik besef dat mijn zin: "Het Stop&Go- principe is als het leren van het alfabet" een verkeerde indruk geeft.
Dat had ik beter anders kunnen zeggen.
Wat ik ermee bedoelde is dit:
Het zijn zaken die een paard móet kennen om een "opening" te maken in de discussie tussen paard en ruiter, evenals het wijken voor het been aangeleerd is, nodig om daarna de zijgangen te kunnen uitvoeren.
Daarná echter is het de kúnst om deze aangeleerde zaken te vertalen naar de biomechanica van het paard, zodat de ruiter zich aan leert passen aan de "taal" van het paard.
Kortom: de letters van het alfabet moeten we beheersen, maar het is de kunst om er een mooi gedicht van te maken...!
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:36

Hermelientje schreef:
Overshadowing kun je ook gebruiken om ongewenst gedrag te laten uitdoven (zoals angst voor een scheerapparaat). We kennen dat vast allemaal wel. Als je paard echt goed op je let en aan het werk is zal hij niet schrikken van dingen die hij anders wel eng vindt. Een paard is eenvoudigweg niet in staat om zich met twee dingen tegelijkertijd bezig te houden, En zelfs een mens schijnt het niet te kunnen, al zeggen vrouwen meestal dat ze uitstekend kunnen multitasken. ;)
Je moet dus een andere en sterkere aanwijzing geven dan het scheerapparaat, in het artikel van de link hierboven komt ter sprake hoe McLean dat doet. Je laat je paard vooruit en achteruit stappen, hij moet echt goed en op een lichte hulp reageren. Dan kom je (nou ja iemand anders) met het scheerapparaat terwijl je hem stapopdrachten geeft. Omdat hij als het goed is zich op jouw opdracht concentreert kan hij zich niet op dat scheerapparaat concentreren en wordt die "enge" prikkel overshadowed door jouw opdrachtprikkel. Maar als je paard echt heel erg bang is dan duurt het wel even want dan moet je heel ver weg beginnen met dat apparaat anders slaat de paniek toe en zal het scheerapparaat juist het naar achter en naar voren plaatsen van je paard gaan overshadowen en dat is foute boel. Dan krijg je een paard dat en bang is voor een scheerapparaat en door je hand heen dendert.

Als ik het me goed herinner doet hij stap vooruit, stap achteruit en dan twee stappen vooruit. Zo komt het paard zelf steeds dichter bij het enge ding terwijl zijn hersens met het stappen bezig zijn en wordt de enge scheerapparaatprikkel overshadowed.

Grappig is dat. Ik heb wel al behoorlijk wat van mcLean gelezen, mn mbt het overshadowen, wat ik erg boeiend vond en hier ook eerder noemde. Toen kwamen daarop idd verschillende reacties, maar leuk te horen dt dressuurruiters in verschillende richtingen dit actief toepassen. Dat geeft aan dat hij hoe dan ook gelijk heeft daarin. Leek me ook erg logisch. Maar je geeft soms onbewust dubbele signalen, ook met andere zaken. Erg goed om daarop te letten

Maar ik heb het deel met het scheerapparaat even extra geciteerd. Ik wist dus niet hoe hij werkte, maar reden waarom ik dit opvallend vindt, is dat je in de 'clickerwereld' exact hetzelfde werkt. Goed... je gebruikt een clicker. Maar bij het overwinnen van angst, bv ook voor zadel, ruiter of idd scheerapparaat of wat dan ook, geef je het paard een andere taak.
Ik heb met mijn merrie, die hier binnenkwam met singeldwang, het probleem op die manier in slechts 1 sessie kunnen verhelpen.
Voorheen 'gewoon' met clicker gewerkt om het probleem uit de weg te helpen (dus belonen iedere keer als ze rustig bleef staan) maar dat had niet het gewenste effect,.
Pas toen ik idd bovenstaande manier gebruikte, ging het in 1 sessie goed. In mijn geval vroeg ik 'hoofd laag'. Dit bevestigd mij in mijn denken dat dit zeer effectief is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:42

murphy102 schreef:
Tzit hem in het feit dat een been niet alleen domweg gas geeft.
Wel eens opgelet waar het been in de Piaffe en Passage ligt...????
Dat been werkt in de takt van de gang in op het paard.

P.

Kun je het aanleggen van het been, zonder druk, zoals je noemt, niet scharen onder de secundaire hulpen, zoals de zit? In dat geval valt het dus buiten de stelling gas en rem tegelijk. Secundaire hulpen, zoals dus iid zit e.d. worden volgens mij (als ik mc lean tenminste goed begrijp... heb boek besteld en hoop dan nog meer helderheid te krijgen) per definitie in samenspel gebruikt.

McLean geeft ook aan dat de hulpen van de handen en been in de zin van primaire hulpen gas en rem tot een samenspel komen, als paard en ruiter verder gevorderd zijn. Niet gelijktijdig, maar wel in innige samenwerking. Secundaire hulpen zorgen dan voor de ondersteuning van die hulpen.

Maar dat is zoals ik het begrijp.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:47

murphy102 schreef:
Met zwaar stanggebruik "begrenzen" zij de voorkant/voorhand. Niet zo moeilijk met zoveel hefboomwerking.
Vervolgens wordt er achter gas gegeven.
Het paard heeft door deze manier van werken níet geleerd de buikspieren aan te spannen en KÁN niet anders (heeft geen andere uitweg) dan de rug omhoog te duwen, waardoor er een soort "swing-effect" ontstaat: ...de zweefdraf...!!
n

Hieruit begrijp ik dat jij van mening bent dat hier gas en rem hier wel gelijktijdig wordt gebruikt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:50

Ik vind de discussie nu interessant worden. Laat ik even duidelijk maken dat ik geen oordelen wil geven over andere ruiters. Ik probeer mij momenteel vooral een beeld te vormen van de meningen/verschillen/ed en het hoe en waarom, maar ben onvoldoende onderlegd op gebied van dressuur om kritiek te geven. Ik kan mij hooguit een beeld vormen van de zaken die mij logisch of onlogisch lijken.

Mijn dank voor de uitgebreide uitleg omtrent de verschillen passage/zweefdraf. Ik neem aan dat soortgelijke verschillen zich ook tijdens de piaff kunnen voordoen?
Ik zal eens wat filmpjes bekijken om te zien of ik die verschillen zelf kan herkennen.
Bij voorkeur van voor mij onbekende ruiters, zodat ik geen vooroordelen heb. Onwillekeurig wordt je kijk daardoor toch ooit gekleurd, zonder dat je het merkt.
En omdat ik nog moet leren om die verschillen te zien, is dat niet handig.