Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:11

ik rijd áltijd met cap. Ik voel me gewoon niet veilig zonder, er zijn teveel risico's. Bodyprotector gebruik ik echter nooit, die heb ik niet eens. Ik kan er totaal niet in bewegen, het lijkt me echt verschrikkelijk.

Marocje

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:28

Tegenwoordig altijd met cap, vooral ook omdat het nu verplicht is (en ik het inmiddels gewend ben. ruim 10 jaar geleden reed ik liever zonder cap. Een bp heb ik niet.

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:31

Ik rijd bijna altijd met cap, gewoon standaard
maar als ik zonder zadel in de wei erop spring doe ik er geen op

en bodyprotector heb en hoef ik niet!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:34

Hier een westernruiter, die altijd met cap traint. Op show rijden we voorlopig ook nog met cap.
Mijn beweegredenen: ik ben ervan overtuigd dat een cap bij een ongeval 'schade' aan mij helpt te voorkomen.
Diezelfde overtuiging heb ik niet bij een bodyprotector, integendeel, daarom draag ik er dus ook geen :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:36

Een cap heb ik ook altijd op, maar ik heb geen eigen paard ofzo...
Als ik dat wel zou hebben en buiten zou rijden, weet ik niet of ik m zou dragen altijd... Tis heerlijk zonder volgens mij.

Maar denken jullie niet dat de lelijkheid ervan een beetje ermee te maken heeft?
Teminste... ik vind ze meestal echt lelijk (sorry :o )

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:40

Ik rij altijd maar dan ook echt altijd met cap! Ik vertrouw me paard wel, maar het is en blijt een dier! En ik ben zo vaak gevallen. Wat een geluk dat ik TOEN een cap ophad... Anders zat ik hier nu niet meer.! Bp rij ik niet mee omdat ik dan geen bewegingsvrijheid heb! en de klap komt dan (mijn mening) alleen maar harder aan! :( Ik geloof best dat het zonder fijner is, en ik zou het idd. wel graag willen! :') Maarja mn ouders zijn daar als de dood voor omdat ze al eerder iemand van de fam. verloren zijn aan een man die geen cap op had! (toevallig dacht hij hetzelfde als jou.. T is veel fijner zonder, maar was op slag dood.)
Het is je eigen risico en als jij daar voor kiest. Als jij dat wil best... Maar ik sluit me daar niet bij aan.
Laatst bijgewerkt door _Marell op 05-01-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lousje22Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:42

Ik rijd altijd met cap, het is bij ons ook verplicht. Zelfs als je rondje op het terrein stapt. Vroeger deed ik het niet en ben ook weleens op de stenen geklapt met mijn hoofd, daarna reed ik alsnog zonder. Liefst rij ik buiten zonder, maar heb de laatste jaren jonge paarden onder m'n kont gehad dus toch maar op gezet. Paardje wat ik nu heb zou ik niet snel zonder cap rijden, ze kan nogal onvoorspelbaar zijn.
Bodyprotector reed ik nooit mee, ook niet met springen. Sinds ik Zoë heb spring ik echt niet zonder, ze is net een hert en voorheen viel ik zo goed als nooit en met haar in een jaar tijd al vier keer :+ Crossen moet het ook wel, maar ook dat lijkt me niet fijn zonder. Als je op zo'n boomstam klapt. Het geeft mij ook meer zelfvertrouwen als ik hem om heb.

Vind een cap niet lelijk, maar het staat 'leuker' zonder en geeft meer gevoel van vrijheid vind ik. Maar ja dan maar minder mooi enz dan een gat in m'n kop of erger.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:43

Lelijkheid? Geen idee :D

Weet je; persoonlijk vind ik 'your life is not your own'. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening :)
Oftewel; een cap kan erger voorkomen, dus vind ik het mijn verantwoordelijkheid tegenover mijn dierbaren om er een te dragen.
Sterker nog: mijn vriend heeft me doen beloven om er buiten altijd een te dragen. Hij moet er niet aan denken dat ik iets oploop, dat door het dragen van een cap minder erg had kunnen zijn. En op stal is het bij ons verplicht ;)

Er zijn natuurlijk ook tegenargumenten, maar dit is voor mij een voorname reden om er een te dragen :)
En gewoon goed zoeken, dan kom je echt wel een comfortabele en mooie tegen :)

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:58

Ik draag altijd een cap, en op paarden die ik niet vertrouw, of met springen of crossen altijd een bodyprotector

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:03

Ik ben gisteren op de manege (uurtje vrijrijden) vol door het hek van de buitenbak heen gelanceerd.
Paard kwam uit het niets recht omhoog, ik raak mn beugels kwijt, gaat in een vliegende galop met een aantal fenomenale bokken naar de andere kant van de bak, draait en maakt een noodstop.

Gevolg: ik met mn rug vol door het hek heen gegaan :') Gewoon alle balken gebroken..
Kan je je dan een béétje voorstellen hoe mn rug nu aanvoelt? Juist ja.

Maar een bodyprotector? No way. Dat ding belemmert me in mijn bewegingen.

Edit: ik draag wel altijd een cap. Dat ding heeft toch iets te vaak mijn leven gered om nog zonder te willen rijden.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:04

Ik gebruik ook een cap, puur omdat het om mijn veiligheid gaat. Hoe braaf het paard ook is, er kan altijd wat gebeuren want we hebben te maken met dieren.
Met zadelmak paarden of jonge paarden waar ik de eerste keer op ga heb ik zelfs nog een bodyprotector aan.

Ook omdat ik al een keer een ongeluk heb gehad mèt cap en nog een hersenletsel eraan heb overgehouden, laat staan hoe het met mij was afgelopen zonder cap.
Bodyprotector heb ik om als soort versteviging voor wanneer ik tegen een hek wordt gelanceerd (rug ook een keer gebroken gehad)

Maar goed,
Je veilgiheid is je eigen verantwoordelijkheid dus iedereen is vrij in wat hij/zij wilt gebruiken voor eigen veiligheid.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:35

Wel altijd met cap, die is verplicht op de manege, en afentoe met springen met bodyprotector als ik op een snel onvoospelbaar paard rijd. en mn moeder nogal zorgelijk is en al zit te gillen als het paard begint te bokken :P Maar, een bodyprotector belemmert mijn bewegingen wel een beetje. dus het liefst rijd ik altijd zonder. Het risico van vallen is er gewoon!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:43

Ikzelf rij ALTIJD met cap.

Ik vind het ook zeer onverantwoord om zonder cap te gaan rijden. Je mag dan misschien zelf beter worden en vertrouwen krijgen in je paard, het is en blijft een paard! Paarden schrikken soms van de stomste dingen. Daarbij heb je niet alleen met je paard en jezelf te maken, ook met omstanders die soms onbenullig kunnen doen waar het dier van kan schrikken.

Als je er goed afkiepert, zijn het hoofd, de armen en benen het vaakst getroffen deel van je lijf.

Ook al val je niet op je hoofd, dan kan het paard ook mep na geven van joligheid of schrik. Bij ons op de manege waren de 'nieuwe' caps net verplicht toen dat gebeurde. De cap heeft mooi een hoef weten op te vangen, zonder beschadiging aan het hoofd.

Je verzekering wordt overigens ook niet heel gelukkig als je zonder cap hebt gereden...

En wat is nu de moeite om een cap op te doen...?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:45

Mij is verteld dat wanneer je zonder cap rijdt dat je verzekering helemaal NIKS dekt, dat kan flink in de papieren lopen..

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:47

Aieshja schreef:
Mij is verteld dat wanneer je zonder cap rijdt dat je verzekering helemaal NIKS dekt, dat kan flink in de papieren lopen..

Mij is hetzelfde verteld. En VOLLEDIG terecht!

Ik vind dat ze dat voor motorrijders (ben er zelf ook een!) ook mogen doen.
Geen beschermde kleding gedragen: Dokken maar.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:49

ik rij bijna altijd met cap, alleen als:
- het 30 graden is
- ik niet buiten ga rijden
- niet ga springen
- mijn moeder thuis is
- en de buurman de hond niet gaat uitlaten.
ik doe dit alleen op mijn pony van 8 jaar en die ik al 4 jaar rij en nog nooit heeft gebokt of gestrijgert.
op mijn paard heb ik altijd een cap op ook omdat ie jong is, maar ook iets schrikachtiger.

ik heb bijna nooit een bodyprotercor aan heel soms met het springen

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:50

Ik rij zonder cap en body in dressuur
Mijn cap zet ik op als ik spring.
& mijn Cap en body voor het crossen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:53

Daaphh schreef:
Ik rij zonder cap en body in dressuur
Mijn cap zet ik op als ik spring.
& mijn Cap en body voor het crossen

met de cross ben je het toch ook verplicht?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:53

Kala schreef:
Aieshja schreef:

Geldt dat nog niet voor motorrijders?? Ik dacht dat beschermende kleding verplicht was..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:57

Kala schreef:
Aieshja schreef:

En toch is het een L*lverhaal }>
Je ziektenkostenverzekering betaalt gewoon je ziektenkosten, cap of geen cap, beschermende kleding of geen beschermende kleding. Wel is het zo dat je ziektenkostenverzekering wat zou kunnen terugclaimen als iemand anders (b.v. manege of lesgeefmens) verwijtbare dingen heeft gedaan die jouw letsel hebben veroorzaakt. En dan kan de Aansprakelijkheidsverzekering van zo'n bedrijf wel een clausule hebben over verplichte maatregelen.
Toen mijn vriend zijn enkel had gebroken bij een val van zijn paard heeft er niemand gevraagd naar de toedracht, is gewoon zijn enkel behandeld en heeft de verzekering dat gewoon braaf betaalt.

Motorrijders zijn alleen verplicht een helm te dragen, beschermende kleding wordt niets over vermeld in de wet.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 05-01-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:58

Aieshja schreef:
Geldt dat nog niet voor motorrijders?? Ik dacht dat beschermende kleding verplicht was..

Nope, alleen de helm is verplicht.
Ze zijn daar in België mee bezig geweest, maar dat hebben ze er niet doorheen gekregen geloof ik.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:59

Ik rij meestal met allebei,
Met een bp aan heb ik een veel veiliger gevoel, maar ik kan ook wel zonder hoor :D
Cap omdat ik em niet af mag en omdat ik em zelf op wil

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:00

ik ken ook iemand en die is van het paard gevallen, en het eerste wat ze vroegen is 'had je een cap op'. omdat zij op haar hoofd was gevallen.
als je een cap op hebt kun je nog je enkelbreken, maar als je geen cap op heb heb je al veel sneller een hersenschudding

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:01

nicky_rilana schreef:
ik ken ook iemand en die is van het paard gevallen, en het eerste wat ze vroegen is 'had je een cap op'. omdat zij op haar hoofd was gevallen.
als je een cap op hebt kun je nog je enkelbreken, maar als je geen cap op heb heb je al veel sneller een hersenschudding

Is een vrij normale vraag lijkt mij :+

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:02

Waratje schreef:
Toen mijn vriend zijn enkel had gebroken bij een val van zijn paard heeft er niemand gevraagd naar de toedracht, is gewoon zijn enkel behandeld en heeft de verzekering dat gewoon braaf betaalt.

Je enkel heeft ook niks te maken met een cap of een vest...

Bij mij werd het wel gevraagd in het ziekenhuis, toen ik eraf was gevallen en ik even de weg kwijt was.

Of het waar is of niet, dat je verzekering niet dokt, weet ik niet. Ik ken het verhaal en ik zou het volledig terecht vinden als ze het in zouden voeren als dat nog niet het geval is.