Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mindfields schreef:Daarom, kom maar een keer langs. Ik laat me graag overtuigen, maar dan wil ik het zelf met eigen ogen zien. Verder is er op dit niveau niet te communiceren, wederom aannames, geen argumenten alleen een mening, kinderachtige reacties, ongeacht of er normaal geantwoord wordt, er komt weer een rare reactie op, en dat allemaal uit de mond van meiden van 13-14 die niet al jaren ervaring hebben met heel veel paarden. Geeft niks, maar er is geen discussie te voeren. Mocht je foto's en filmpjes kunnen laten zien van hoe jij rijdt, dan zou ik die graag zien. Eventueel kunnen we dan verder discussieren.
Bandida schreef:Misschien is het gewoon niet stoer genoeg?
Bandida schreef:Maar alle bekende triggers voor dat soort gedrag wegnemen, en verder gewoon eerlijk en duidelijk rijden wil wel eens helpen.
Bandida schreef:Goeie kans dat je die er bitloos wel door kan rijden en aan wat echte gehoorzaamheid (= wil van het paard om samen met die ruiter iets te doen) kan gaan trainen.
donnie13 schreef:Dat paard heeft ze niet meer , ze heeft haar paard ook niet zomaar weg gedaan.
omdat ze er zelf niks mee kon.
anneliesdj schreef:Misschien kun je beter je eigen problemen gaan oplossen ipv iemand die ándermans problemen oplost te lopen afkatten.
Xiniee schreef:@Jasmijn, heb je nog andere dingen geprobeert voordat je er een Stang en trens in hing ?
Zo ja, welke ?
Mindfields schreef:De mensen die zeggen dat elk paard respect voor je heeft en je vertrouwt als je ze maar genoeg respect en vertrouwen geeft. In zekere zin is dat wel waar, maar niet altijd binnen een paar seconden, dagen, weken, maanden. Daarbij heeft een paard geen vertrouwen in iemand die hij niet respecteert.
donnie13 schreef:dat is egt niet altijd waar maar goed,
donnie13 schreef:En een hengst moet gewoon ze plaats weten , dan heb je er ook geen problemen mee.
Mindfields schreef:Verder is er op dit niveau niet te communiceren, wederom aannames, geen argumenten alleen een mening, kinderachtige reacties, ongeacht of er normaal geantwoord wordt, er komt weer een rare reactie op, en dat allemaal uit de mond van meiden van 13-14 die niet al jaren ervaring hebben met heel veel paarden. Geeft niks, maar er is geen discussie te voeren. Mocht je foto's en filmpjes kunnen laten zien van hoe jij rijdt, dan zou ik die graag zien. Eventueel kunnen we dan verder discussieren.
donnie13 schreef:tuurlijk moet je een paard corrigeren ,en dat vind ik helemaal niet zielig ,dat maak je er zelf van.
donnie13 schreef:Een paard respecteert je, als jij dat ook bij je paard doet
Xiniee schreef:Dat het paard van Jasmijn zo een "moeilijkerd" is geweest ligt niet aan het paard,
Xiniee schreef:ik denk dat er ook andere opties geweest zijn, en er beter eerst met het paard zelf gewerkt werd en dan pas het rijden. Of had deze buiten het rijden wel graag mensen op zich heen ?
Mindfields schreef:Er zitten duidelijk een paar mensen in het topic die alleen maar heel brave goedsullen rijden, dat is superfijn voor die mensen, maar rij maar eens een paard wat niemand meer vertrouwt, en alleen maar op hol wil slaan. Die zijn er hoor, zelfs als je superrelaxed blijft en ze het vertrouwen geeft, duurt het een tijdje voor ze echt op jou durven vertrouwen. En dan nog is het soms nog niet makkelijk.
Mindfields schreef:Die met de juiste aanpak een paar weken later superrelaxed te rijden waren. Helaas lukt dat niet altijd zo.
jasmijn78 schreef:donnie13 schreef:tuurlijk moet je een paard corrigeren ,en dat vind ik helemaal niet zielig ,dat maak je er zelf van.
Hoe ziet jouw correctie obv respect er in zo'n situatie dan uit? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Want dit:donnie13 schreef:Een paard respecteert je, als jij dat ook bij je paard doet
is nogal een weinig concreet antwoord...
Mindfields schreef:Klopt en sommige eigenaren willen zich niet aanpassen aan zo'n paard, en hangen er gewoon weer een slof aan nadat je eindelijk het vertrouwen van zo'n paard gewonnen hebt. heb ik ook al meegemaakt. Erg sneu zoiets...
Mindfields schreef:Sees schreef:[
Ik haal dit uit mijn ervaring in mijn werk. Bijvoorbeeld 1 geval gehad van een volgens de eigenaar hysterisch paard dat heel bang was in de mond en zodoende bitloos gereden werd. Dus ik kom en we beginnen, paard reageerde inderdaad hysterisch op elke vorm van contact met de hand op het bitloze hoofdstel. Na een poosje van proberen wilde ik zien wat er gebeurde met bit in. Exact dezelfde manier van rijden toegepast, paard ontspande binnen een half rondje hoefslag. Eigenaar stomverbaasd, paard blij.
.
dat jij zo relaxed blijft, overal antwoord op blijft geven en ook nog 'sense' maakt met je antwoorden.
. Ik ben inmiddels oud en wijs genoeg om dat soort op papier vaak overdreven uitspraken om de eigen mening kracht bij te zetten met een enorme korrel zout te nemen.
.Supervixen schreef:Ik lees al een tijdje mee, maar nu wil ik toch even reageren.
@Jasmijn: jammer dat je anderen verbetert omdat ze spelfouten maken, terwijl ik er ook een aantal bij jou heb gezien. Komt wel heel betweterig over, net als een aantal van je antwoorden. (hoewel ik het wel met de meeste antwoorden eens ben)
Verder wordt er hier vaak gesproken over pijn of angst die een paard heeft als er met bit of sporen wordt gereden. Wij willen graag paardrijden en ik denk dat iedereen hier zijn paard wel eens bewust of onbewust pijn doet. Dat gebeurt nou eenmaal (en natuurlijk zegt iedereen hier nu: nee dat heb ik nog nooit gedaan. Daarom heb ik er ook onbewust bij gezet). Ze doen elkaar in de kudde ook pijn om elkaar te laten zien wie de baas is.
Als je de hele discussie hier even in het extreme trekt, kun je beter maar helemaal niet op een paard stappen, laat je hem gewoon lekker in de wei staan.. of nog beter; hij moet eigenlijk vrij rondrennen op een uitgestrekte prairie in Amerika, Australië of Mongolië of iets dergelijks. Misschien zijn ze dan toch op hun gelukkigst.
Sees schreef:Bandidadat jij zo relaxed blijft, overal antwoord op blijft geven en ook nog 'sense' maakt met je antwoorden.
Bandida schreef:Een paard wat 'ruiterangst' heeft opgebouwd is het lastigste wat er is.
Mindfields schreef:Nou je kunt het wel goedkrijgen maar niet in alle gevallen, en sommige zijn bij de minste verandering toch weer terug bij af.
Bandida schreef:Ja maar wat er in zit gaat nooit meer echt weg, daar kunnen die ruiters zich dan maar beter van bewust zijn toch?
Sees schreef:En een paard blijft een paard dus die zal zich niet als een porseleinen poppetje gaan gedragen omdat jij hem zo behandeld. Iig, niet als dat er niet al een beetje inzit.