Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:30

Tendance schreef:
Het opvoedende karakter van haar bericht stond me even niet aan. Sorry. Niet tegen jou dus!

Opvoedend karakter? :roll:
Ik denk dat Arabesk probeert de discussie weer wat leven in te blazen.

Je zou ook ontopic kunnen reageren, in plaats van gewoon maar wat zeggen om toch iets negatiefs tegen Arabesk te hebben gezegd. Zo komt dat nu over. Gelukkig zeg je zelf al dat het kinderachtig is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:37

Floortje_89 schreef:
Als ik het plaatje goed begrijp is alles behalve de rug nog niet uitgegroeid. Hoe schadelijk is rijden op een niet-volgroeide rug, meenemend dat dat rijden gedoseerd gebeurt (3 keer in de week 20 minuten bijvoorbeeld) en de goede kant op (niet trekken en plukken maar in eigen balans) is.
Ik denk dat als je aanvoelt wat wel/niet kan en alles met mate doet en niet teveel kleine bochtjes draait, het niet schadelijk is. Je gaat bij een jong paard toch nog niet doorzitten, over het algemeen komen ze met lichtrijden prima over de rug dus waar lopen ze dan schade op?

Hier kun je er meer over lezen als je wilt: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Ook in het topic staan al interessante dingen, even doorlezen :)

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:54

Ja, er wordt aangegeven dat het niet goed is. Arabieren voorbeeld met zwakke rug, oke.. ik zie regelmatig arabieren waarvan ik vind dat je er überhaupt niet op moet gaan zitten, arm beest.
Waar ik meer op doel is in hoeverre is het schadelijk, de paarden die op het hoogste niveau lopen worden zwaar belast, zoveel is zeker. Die paarden houden dat vol (niet tot hun 30e, maar dat doet ook een menselijke topsporter niet), die zijn ook op hun 3e/4e zadelmak gemaakt. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van daadwerkelijke schade van op 3/4jarige leeftijd zadelmak maken, en dan kan het argument aangehaald worden dat paarden zo jong mogelijk ''klaar'' moeten zijn voor de verkoop of wat dan ook, maar een kapot paard levert ook niks op dus daar geloof ik niet zo in. Als het zo was dat paarden die op hun derde zadelmak worden gemaakt op latere leeftijd kapot zouden zijn, zou dat niet gebeuren en die leeftijd opgeschroefd worden, want niemand heeft wat aan een paard dat op zijn negende niet meer loopt ;)
Daarom zijn er regels, dat een vierjarige maximaal L mag lopen etc.
En een vierjarige kan makkelijk L lopen, mits de ruiter kundig genoeg is om het paard in zijn eigen balans en met de juiste ondersteuning door die proef te loodsen.

Uiteraard ben ik het eens met de auteur van het door jou gelinkte artikel, op een eenjarige pony moet geen zadel, op een tweejarige quarter ook niet en ook een renpaard dat met 4 jaar helemaal versleten is sta ik niet achter.

truitje

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:24

Ik ben het helemaal eens met Floortje. Mijn 3jarige heeft veel energie en vindt het alleen maar leuk om veel gereden te worden. elk paard is anders op zijn 3e

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:07

Floortje_89 schreef:
Daarom zijn er regels, dat een vierjarige maximaal L mag lopen etc.
En een vierjarige kan makkelijk L lopen, mits de ruiter kundig genoeg is om het paard in zijn eigen balans en met de juiste ondersteuning door die proef te loodsen.

Maar juist daar zit het grote probleem. Hoeveel ruiters zijn kundig genoeg? Ga maar eens kijken naar de foto's op Sporthorses, Marktplaats en niet te vergeten hier op Bokt, dan worden de jonge paarden niet door kundige ruiters voorgesteld die in staat zijn het paard in zijn eigen balans te rijden. Het is allemaal (een enkele uitzondering daargelaten) op de voorhand stortend en in de krul getrokken. Niks eigen balans, niks van achter naar voren, niks voorwaarts neerwaarts, niks ontspanning ;(

Floortje_89 schreef:
Ik denk dat als je aanvoelt wat wel/niet kan en alles met mate doet en niet teveel kleine bochtjes draait, het niet schadelijk is. Je gaat bij een jong paard toch nog niet doorzitten, over het algemeen komen ze met lichtrijden prima over de rug dus waar lopen ze dan schade op?

Als ik zie hoe weinig paarden er op latere leeftijd over de rug komen bij een lichtrijdende ruiter, dan is dat bij de driejarigen echt niet beter. De meeste ruiters voelen niet aan wat wel of niet kan, het wordt ze namelijk niet geleerd. En dat is dus het begin van het probleem, mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, ook de instructie weet dat vaak niet. Dus hoe kun je dan een fijne ruiter worden die een jong paard met gevoel ruiterwijs kan maken?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:28

Mijn 3-jarige is zondag meegeweest naar het bos. We zijn naar het kralingse bos geweest en daar is een rondje van ong. 40 minuten. We hebben lekker veel gestapt en ook wat gedraaft en een stukje galop gedaan. Ze heeft zich keurig gedragen, zowel op de vrachtwagen als in het bos.

Ze heeft vandaag vrij (lekker los in de paddock, wandelen en grazen aan de hand. Land is helaas gesloten bij ons) en dan mag ze deze week 3 keer onder het zadel rondjes lopen en de rest lekker spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:04

goh....

ik zou zeggen (binnen een half jaar heb ik een 3 jarige) eerst 1x tot 2x in de week en dan rustig opbouwen... niets overhaasten

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:45

@chalika: was die "goh" op mijn tekst of was dat ergens anders op?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:19

Ik gok ergens anders op ;)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:23

)ik twijfelde, dus denk vraag het ff. Straks reageer ik terwijl het niet op mij sloeg en krijgen we weer van die nutteloze discussies op bokt (die zijn er al genoeg ;)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:26

ongeveer 2x in de maand stukje stappen, meer zitten dus dan rijden.. De rest komt wel wanneer ik klaar ben met school.. (over 2/2,5 jaar) Dan is Emiel 5 misschien dan zelfs 6.

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:46

Mijn nu 4 jarige is dit jaar ingereden, rij nu ongeveer twee keer in de week ongeveer 20 min.
Rijden eigenlijk alleen maar rechte stukken (buiten, ik heb geen rijbak) En eigenlijk alleen overgangen stap, draf met af en toe een galop. Beetje schakelen en sturen!!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:55

Vienna2007 schreef:
lilly_s18 schreef:
Nee, geen argument. Ik longeerde haar ook elke dag, ze was gewoon te pittig. Ik heb zelf nog niet zo veel ervaring met een eigen paard dus heb zowat half de stal gevraagd over wat ik het beste kon doen. Sommige zeiden ander eten, sommige zeiden minder eten maar dat was allebei geen optie omdat ze al hetzelfde eten kreeg als de manegepaarden en pony's en ze stond ook al niet zo dik. Dan zei iedereen dat ik ze dan maar meer moest rijden. Blijkbaar is alles goed gegaan want iedereen zegt de laatste tijd dat ze echt is opengebloeid en dat ze een prachtig paardje is geworden. :)

Geef dan niet zoveel krachtvoer. Dan zal je zien dat het paard ineens niet meer pittig is hoor. Of laat haar overdag buiten lopen.

haha xp ze krijgt manegepaarden-voer dat er voor zorgt dat ze rustig zijn en er goed uitzien. En heb al helemaal uitgelegd dat ik haar zo vaak mogenlijk buiten laat maar dat ik mij ook enkel aan de regels van de manege houd.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:19

Onze 3-jarige rijden we nu 2/3x per week en 1/2x rustig longeren.
Voor de rest wordt hij met 2kg brok en 4kg kuil + dag en nacht wei gevoerd.
Hij is in februari zadelmak gemaakt en toen weer op de wei gegaan tot april/mei

Afbeelding

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:02

Citaat:
Als ik het plaatje goed begrijp is alles behalve de rug nog niet uitgegroeid. Hoe schadelijk is rijden op een niet-volgroeide rug, meenemend dat dat rijden gedoseerd gebeurt (3 keer in de week 20 minuten bijvoorbeeld) en de goede kant op (niet trekken en plukken maar in eigen balans) is.

De groeiplaten in de rug zijn nog niet gesloten op 3 jarige leeftijd en dat is dus de plek waar je zit. Je legt dus ook druk van bovenaf. De wervels liggen horizontaal dus de druk zorgt ervoor dat de wervels niet recht groeien. (heel extreem gezegd) De groeiplaten in de benen liggen verticaal en kunnen dus meer hebben, deze groeiplaten worden samengedrukt door druk van bovenaf. Misschien een beetje raar gezegd. Je kunt het vergelijken met blokjes die je voor een been op elkaar stapelt (kun je druk van bovenaf op zetten zonder dat er iets gebeurd) en blokjes die je naast elkaar legt (dan wel in de lucht) als ruggegraat, als je daar van bovenaf op drukt dan donderen de blokjes in elkaar. Er werd tijdens een presentatie waarin dit werd aangegeven wel gezegd dat je met 4 rustig aan kon beginnen maar ik stap niet meer op een 3-jarige (heb ik bij mijn eerste paard wel gedaan maar je leert altijd weer wat bij)

EYSCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:54

hallo,
mijn 3 jarige merrie heb ik eerst 2 maand gelongeerd en daarna ben ik eropgegaan met om de dag rijden of longeren zodat ze en de dag ernaa lekker kan verwerken.
xx

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:56

Mijn drie jarige worden ook nog niet gereden, daar zijn ze gewoon nog niet klaar voor. Wel doen we dingen als schriktraining (met een zeil/vlaggetjes etc.), gaan ze aan de hand mee naar t bos en zijn ze al gewend aan het zadel maar verder staan ze lekker met leeftijdsgenootjes in de wei.

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:59

R_ali_R schreef:
xMarit_ schreef:
Mijn verzorgpaard werd niet heel veel gereden. Meer nog gelongeerd.
Het is overigens een quarter en niet te vroeg ingereden. Ze was ruim 3.

Mag ik vragen hoe het paard gelongeerd werdt?

Dat kan ik je niet vertellen :n
Ik doe dr pas sinds ze begonnen met inrijden.
Longeren gebeurd nu met halster, longeerlijn en zweep.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:08

Mijn paard is nu ongeveer 2.5 maand zadelmak en probeer er wel een beetje ritme in te houden.. en dan ook om de dag er even lekker uit te halen .. We rijden 3x per week en 1x per week doen we aan grondwerk/longeren...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:35

De groeiplaten in de rug zijn nog niet gesloten op 3 jarige leeftijd en dat is dus de plek waar je zit. Je legt dus ook druk van bovenaf....

Ik dacht al: Wanneer zal iemand er over beginnen. xp Ik heb zelf mijn paard ook gekocht op 3jarige leeftijd toen ze net was opgeleerd bij iemand anders. (Ik zou het zelf nu ook wel anders doen, een beetje later misschien) Maar toch heb ik overlaatst iets gelezen in CAP wat me toch weer tot nadenken heeft gezet. En kerel die jonge paarden opleerde zei dat het beter was om ze op 3 op te leren omdat als ze ouder zijn hun, (ik weet niet goed) spieren, gewrichten, beenderen,.. dan al gevormd zijn naar een manier die niet goed schijnt te zijn voor rijden, maar voor het leven op de wei... en als ze jong opgeleerd worden, worden die gevormd naar een manier die het makkelijker voor ze maakt om te rijden of zo iets stond er. En dat ze het dan daar door weer moeilijker gingen krijgen op oudere leeftijd. En ergens klinkt dat wel erg logisch. Dus ik denk dat je best op 3 begint of een klein beetje later, zolang het maar rustig en gedoseerd is en je hen rust en vrijheid geeft en tijd om te verwerken wat er gebeurt en wat ze moeten doen. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:53

lilly_s18 schreef:
Ik dacht al: Wanneer zal iemand er over beginnen. xp Ik heb zelf mijn paard ook gekocht op 3jarige leeftijd toen ze net was opgeleerd bij iemand anders. (Ik zou het zelf nu ook wel anders doen, een beetje later misschien) Maar toch heb ik overlaatst iets gelezen in CAP wat me toch weer tot nadenken heeft gezet. En kerel die jonge paarden opleerde zei dat het beter was om ze op 3 op te leren omdat als ze ouder zijn hun, (ik weet niet goed) spieren, gewrichten, beenderen,.. dan al gevormd zijn naar een manier die niet goed schijnt te zijn voor rijden, maar voor het leven op de wei... en als ze jong opgeleerd worden, worden die gevormd naar een manier die het makkelijker voor ze maakt om te rijden of zo iets stond er. En dat ze het dan daar door weer moeilijker gingen krijgen op oudere leeftijd. En ergens klinkt dat wel erg logisch. Dus ik denk dat je best op 3 begint of een klein beetje later, zolang het maar rustig en gedoseerd is en je hen rust en vrijheid geeft en tijd om te verwerken wat er gebeurt en wat ze moeten doen. :D

Er is een verschil tussen een paard in de wei laten lopen tot je hem onder het zadel gaat brengen en het paard vanaf de grond voorbereiden op het werk dat gaat komen. Je kunt vanaf de grond het paard heel goed de juiste eigenhouding leren om op een goede manier een ruiter te kunnen dragen zonder dat je erop gaat zitten en ook al veel dingen bijbrengen waar je veel gemak van hebt als je er uiteindelijk opstapt.
Veel mensen willen graag een 3-jarige beleren omdat ze die nog gemakkelijk kunnen overdonderen, dan is het gemakkelijker beleren, alleen krijg je de rekening daarvan later wel gepresenteerd als ze daarna gaan "puberen". Dat "puberen" heeft vaak minder met pubertijd te maken als met het zich gaan realiseren dat bepaalde dingen die gebeuren niet fijn zijn en dat gaan ze op latere leeftijd (4 of 5) uiten in echt protest.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:02

Wat voeren jullie je 3jarigen die onder het zadel zijn?
Ik rijd hem soms 1x in de week (kwartier) soms 2x en soms niet en soms 1x longeren (10min/15min)

Hij krijgt onbeperkt hooi, soms kuil in de bak. Smiddags loopt hij de hele middag buiten in de bak (soms land) met zijn bruine vriend.
Brokken 1/2 conditiebrok + 1/2 musli natures best pavo. S avonds en s morgens.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:29

Mijn 3 jarige rijd ik zo'n 2x per week nooit langer dan een half uurtje, verder longeer ik hem nog een keer in de week. Toen hij net zadelmak was liep hij wel iets vaker maar dan korter zodat het allemaal wat bevestigd was.

Hij loopt nu overdag nog lekker op de wei en krijgt 2 kilo basisbrok en een kilo sportmusli per dag. Hij is overigens ook flink aan het groeien vandaar de hoeveelheid krachtvoer.

AfbeeldingAfbeelding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:47

Waratje schreef:
Maar juist daar zit het grote probleem. Hoeveel ruiters zijn kundig genoeg? Ga maar eens kijken naar de foto's op Sporthorses, Marktplaats en niet te vergeten hier op Bokt, dan worden de jonge paarden niet door kundige ruiters voorgesteld die in staat zijn het paard in zijn eigen balans te rijden.

Dat ben ik met je eens. Maar als ik op bijvoorbeeld sporthorses kijk, dan zie ik toch bij de meer proffessionele stallen de jonge paarden het best gereden worden. En vaak vallen die paarden dan weer in de hogere prijsklassen. Dan zie je goede getalenteerde jonge paarden gereden door een handige ruiter. En dat ziet het er al heel snel fantastisch mooi uit. Waar de meeste amateurs met een eenvoudig paard jarenlang voor moeten trainen, zo lopen die getalenteerde paarden al bijna uit zichzelf. Daarom kunnen dat soort mensen zich misschien ook niet voorstellen dat die jonge paarden lang niet overbelast en geforceerd worden als ze zo worden voorgesteld?

Bij de particulier/amateur die een paard verkoopt in de lagere prijsklassen zie ik juist de meest schrijnende voorbeelden.

Waratje schreef:
De meeste ruiters voelen niet aan wat wel of niet kan, het wordt ze namelijk niet geleerd. En dat is dus het begin van het probleem, mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, ook de instructie weet dat vaak niet. Dus hoe kun je dan een fijne ruiter worden die een jong paard met gevoel ruiterwijs kan maken?
.
Maar een ruiter die niet kan rijden en geen gevoel heeft kan een ouder paard net zo goed kapot rijden. Zo'n ruiter is niet alleen nadelig voor een jong paard. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van ruiters met voor bijvoorbeeld dressuur (sport) totaal ongetalenteerde/ongeschikte paarden die zich tot doel stellen met dat paard Z te behalen 'om te bewijzen dat dat paard/ras' het ook kan. Dat is imo ook puur 'ego'. En in die gevallen ontstaan ook veel blessures etc. Een belg is niet gemaakt om 60 m zijn draf uit te strekken. Een fries is niet gemaakt om een parcours van 1.30 af te leggen. En een draver is niet gemaakt om te galloperen en om dan in verzamelde galop voltes 8 m te draaien. En helemaal niet als ze daarbij nog eens verkeerd en ondeskundig getraind worden. Wat in dat soort gevallen meestal het geval is. Want een ruiter met verstand en gevoel kiest een paard dat past bij zijn doelen en respecteert de grenzen/mogelijkheden van een paard.

In dit soort discussies staat altijd de prof/wedstrijdruiter/handelaar te boek als 'veroorzaker' van paardenleed en overbelasting, alleen maar uit op geld, succes etc. Terwijl wat mij betreft situaties als Mientje die met haar Belg de ambitie heeft om Z dressuur te rijden juist vaker ter discussie gesteld zou moeten worden.

Maar als je hier eens rondneust, dan zal je zien dat de gemiddelde bokker dat juist fantastisch vindt! Het wordt zelfs aangemoedigd. Ik kan dat niet begrijpen...

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:11

@classeygurl, dat is inderdaad vrij veel krachtvoer. Maar als hij er goed op loopt, waarom niet. Wat is zijn afstamming? Mooi paard!

Die van mij is nu ongeveer 6weken hier en voelt zich helemaal thuis. Daarvoor was er ongeveer 15x op gezeten en groeit hier lekker. Hij krijgt een rechthoekige buik/middenstuk en de kont komt er nu ook aan! Hij wordt echt mooi <3 . Nu het weer zulk mooi weer is lopen ze weer in het gras, gaat het weer erg regenen gaan ze weer in de bak overdag.

Ik twijfel of ik de mijne op basisbrok moet zetten ipv de conditiebrok die hij nu krijgt. Hij is mij behoorlijk aan het uitproberen en niet moe te krijgen, echt een boefje. Daarom rijd ik hem deze week even een paar keer vaker.