Waratje schreef:Maar juist daar zit het grote probleem. Hoeveel ruiters zijn kundig genoeg? Ga maar eens kijken naar de foto's op Sporthorses, Marktplaats en niet te vergeten hier op Bokt, dan worden de jonge paarden niet door kundige ruiters voorgesteld die in staat zijn het paard in zijn eigen balans te rijden.
Dat ben ik met je eens. Maar als ik op bijvoorbeeld sporthorses kijk, dan zie ik toch bij de meer proffessionele stallen de jonge paarden het best gereden worden. En vaak vallen die paarden dan weer in de hogere prijsklassen. Dan zie je goede getalenteerde jonge paarden gereden door een handige ruiter. En dat ziet het er al heel snel fantastisch mooi uit. Waar de meeste amateurs met een eenvoudig paard jarenlang voor moeten trainen, zo lopen die getalenteerde paarden al bijna uit zichzelf. Daarom kunnen dat soort mensen zich misschien ook niet voorstellen dat die jonge paarden lang niet overbelast en geforceerd worden als ze zo worden voorgesteld?
Bij de particulier/amateur die een paard verkoopt in de lagere prijsklassen zie ik juist de meest schrijnende voorbeelden.
Waratje schreef:De meeste ruiters voelen niet aan wat wel of niet kan, het wordt ze namelijk niet geleerd. En dat is dus het begin van het probleem, mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, ook de instructie weet dat vaak niet. Dus hoe kun je dan een fijne ruiter worden die een jong paard met gevoel ruiterwijs kan maken?
.
Maar een ruiter die niet kan rijden en geen gevoel heeft kan een ouder paard net zo goed kapot rijden. Zo'n ruiter is niet alleen nadelig voor een jong paard. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van ruiters met voor bijvoorbeeld dressuur (sport) totaal ongetalenteerde/ongeschikte paarden die zich tot doel stellen met dat paard Z te behalen 'om te bewijzen dat dat paard/ras' het ook kan. Dat is imo ook puur 'ego'. En in die gevallen ontstaan ook veel blessures etc. Een belg is niet gemaakt om 60 m zijn draf uit te strekken. Een fries is niet gemaakt om een parcours van 1.30 af te leggen. En een draver is niet gemaakt om te galloperen en om dan in verzamelde galop voltes 8 m te draaien. En helemaal niet als ze daarbij nog eens verkeerd en ondeskundig getraind worden. Wat in dat soort gevallen meestal het geval is. Want een ruiter met verstand en gevoel kiest een paard dat past bij zijn doelen en respecteert de grenzen/mogelijkheden van een paard.
In dit soort discussies staat altijd de prof/wedstrijdruiter/handelaar te boek als 'veroorzaker' van paardenleed en overbelasting, alleen maar uit op geld, succes etc. Terwijl wat mij betreft situaties als Mientje die met haar Belg de ambitie heeft om Z dressuur te rijden juist vaker ter discussie gesteld zou moeten worden.
Maar als je hier eens rondneust, dan zal je zien dat de gemiddelde bokker dat juist fantastisch vindt! Het wordt zelfs aangemoedigd. Ik kan dat niet begrijpen...