Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:11

Ninx schreef:
Zooist schreef:

Ja, als het paard er klaar voor is

Even m.b.t. tot je eerste antwoord: dan zou dat paard dus een anatomisch wonder moeten zijn, en eerder dan al zijn soortgenoten al veel verder volgroeid moeten zijn? Het lijkt mij dat dat net zo min voorkomt als sneeuw in augustus...
Dus mijn antwoord op de eerste vraag is al nee.... dan wordt vraag twee ook automatisch nee.... en de derde is maar de vraag: hoe kundig is de ruiter in kwestie en wat is de aanleg vh paard?

Waarom is het antwoord op vraag 2 ook automatisch nee? wat is er zo erg aan L niveau?
Ben het eens met zooist wil er nog aan toevoegen met de juiste ruiter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:30

Tendance schreef:
deeva schreef:
Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald de profs en de amateurs.
Bij profs is het een geld kwestie die willen ook hun boterham verdienen en als jij het niet doet gaan ze naar een ander zo simpel is het.niet dat ik deze manier goed keur maar is wel begrijpelijk er gaat soms om veel geld.
Bij de amateurs die moeten realistisch blijven denken en zo ook met hun paard omgaan we kunnen niet allemaal anky worden.
Ik loop al een tijdje mee en heb al veel gezien nare dingen maar ook hele goede dingen.
Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag tegen over paarden en dat instructeurs hier ook hun bijdrage aan hebben.

Ik vraag me zelfs af of je dat moet willen. Ik zou mijn rustige leventje niet willen ruilen met het leven van adelinde, maar gelukkig is het haar ding wel en zorgt ze voor mooie beelden op tv.
en dat is nou dat geen wat dus niet waar is, en jij en velen andere naar kijken en willen de zo genaamde mooie beelden.

Abacab

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:55

Moll, hou toch eens op met dat gekat op de sport. Jij doet aan KR, dat is gewoon niet te vergelijken met top-sport. Door dat wel te doen haal je de KR enorm naar beneden. Zie het gewoon als een andere discipline, dan hoeven we daar ook niet meer over te zeuren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:03

Abacab schreef:
Moll, hou toch eens op met dat gekat op de sport. Jij doet aan KR, dat is gewoon niet te vergelijken met top-sport. Door dat wel te doen haal je de KR enorm naar beneden. Zie het gewoon als een andere discipline, dan hoeven we daar ook niet meer over te zeuren.

_/-\o_

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:43

Moll schreef:
en dat is nou dat geen wat dus niet waar is, en jij en velen andere naar kijken en willen de zo genaamde mooie beelden.

Buiten de beelden op tv heb ik haar ook zien rijden en ik vind het haar heel goed doen met in haar achterhoofd altijd het welzijn van het paard.
Jammer, dat je mijn denkwijze niet in orde vind, terwijl je mijn exacte denkwijze niet eens kent.
Een mening niet delen wil niet zeggen, dat die mening verkeerd is!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:13

Abacab schreef:

Paardrijden is paardrijden, daar verander je niks aan, losheid en zachtheid en correctheid zitten allemaal in elke discipline, dus ik ben niet de geen die de Kr onderuit haalt, maar jij die zegt dat de topsport geen paardrijden meer is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:18

Toen mijn dochter laatst een clinic reed bij Adelinde, heb ik niets raars kunnen ontdekken in haar lesgeven/denkwijze. Gewoon actie/reactie en goed nadenken: waarom geef je die hulp, waarom doe je dit of dat. Vorige week was er een clinic van Laurens van Lieren, maar was mijn dochter helaas op vakantie. Ik vind het altijd wel leuk zo'n clinic van een IMO topruiter. Vooral om te kijken/horen of ze dezelfde aanwijzingen/opmerkingen hebben als onze vaste instructeur.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:47

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:02

Electra63 schreef:
ik ken Moll niet en zijn vriendin ook niet IRL, maar vooral de topics van zijn vriendin zien er zeer netjes uit. Maar dat zegt niets over andere ruiters. Waarom zouden bijv. Tendence, Jasmijn niet net zo netjes en paardvriendelijk rijden? Het één sluit het ander niet uit.

Mochten ze willen, zo getalenteerd als Mindfields zijn er maar weinigen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:40

joenohoe schreef:
Electra63 schreef:
ik ken Moll niet en zijn vriendin ook niet IRL, maar vooral de topics van zijn vriendin zien er zeer netjes uit. Maar dat zegt niets over andere ruiters. Waarom zouden bijv. Tendence, Jasmijn niet net zo netjes en paardvriendelijk rijden? Het één sluit het ander niet uit.

Mochten ze willen, zo getalenteerd als Mindfields zijn er maar weinigen...

Het gaat hier niet om talent in de post waar jij op reageert maar om paardvriendelijkheid.
En verder zeg ik er niets over.
Getalenteerd zal ik mezelf nooit noemen. Ik moet hard werken om de dingen te kunnen doen, zoals ik ze doe en dat gaat me echt niet altijd makkelijk af, maar dat ik minstens zo paardvriendelijk ben als Noor, dat durf ik wel te zeggen.
Verder vind ik Noor een aardige meid, maar kijk ik zeker niet tegen haar op en dat zal ook vast niet gaan doen.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:01

je weet nooit of je wel of niet iets goed doet.
je kunt niet bij iedereen kijken en je ziet ook niet alles.
dat is maar goed ook denk ik.
er zijn genoeg top ruiters die het beste met hun paarden voor hebben.
maar er zijn ook genoeg die niet aan hun paarden denken, ik zal geen namen noemen.
hier ben ik ooggetuige van geweest.
en er zijn ook stallen waar je bij mag zijn als zij hun paarden trainen, maar als het niet gaat zoals zij willen
wordt je even verzocht om even de hal te verlaten en buiten te wachten.
en als je dan een paard hoort gillen als een varken die wordt geslacht, dan draait mijn maag om.
ben je dan nog met top sport bezig, nou dacht het niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:40

Joolien,
Ik zie in jouw profiel je "advertentie" voor lesgeven. Het laatste woord: resultaatgericht kan in tegenstelling zijn tot jouw OP. Wat doe je dan? Als je jouw berichten lees, is resultaat behalen bijna altijd het gevolg van te jong, te snel en vaak niet paardvriendelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:23

Wat ik gewoon zo storend vind is dat 'de wedstrijdruiter' gewoon weer eens lekker afgezeken wordt. Wat ik storend vind aan dit soort topic zijn de totaal niet onderbouwde en niet concrete voorbeelden die men steeds maar weer aanhaalt om te 'bewijzen' dat 'de wedstrijdruiter' zo slecht is.

Het spijt me zeer, maar als men hier roept ja-maar ik-zie-ik-zie en 'ik kom op stallen waar'... Daar kan ik echt zo weinig mee. Ik vind het ook arrogant dat men dat verwacht dat anderen zijn/haar oordeel dan maar meteen voor waarheid aannemen. Ik doe dat niet. Je zult bij mij echt met concrete voorbeelden moeten komen (namen en foto's en liever nog film) als je mij ergens van wilt overtuigen.

Ik heb ook een bepaald beeld van de paardensport, maar die ligt veel genuanceerder dat wat menigeen hier aangeeft. Ik ga niet zomaar mee in geklaag over 'ze' en 'hun'. Ik vind echt dat de 'narcistische paardensporter' hier echt oververtegenwoordigd is. Niemand doet het goed, behalve zijzelf. Alleen zij nemen genoeg tijd voor hun paard. En als je ze niet snel genoeg inziet hoe goed/paardvriendelijk zij wel niet zijn of hoe waardevol hun mening/oordeel wel niet moet zijn, dan ben je gewoon niet uniek en bijzonder genoeg om dat te kunnen begrijpen. Dan snap je per definitie dus niets van paardensport. Want alleen mensen die uniek en bijzonder zijn begrijpen hun (en dan zijn dan de mensen die alleen maar oh en ah roepen, en vooral NOOIT god-verhoedde-het een kritisch geluid laten horen op de verrichting van de narcistsische bokker)
Maar iets van zichzelf laten zien, dat gebeurd dan weer niet want stel je voor dat je kritiek krijgt; de narcistische bokker is overgevoelig voor kritiek...

Los van wie nu wat met zijn paard doet, walg ik gewoon van dat type mens. En dat is ook een tendens van deze maatschappij: narcisten zijn oververtegenwoordigd. Een ander een momentje in de spotlights gunnen is er niet bij. Alle aandacht, bevestiging en bewondering moet exclusief naar hun. Kijk naar programma's al Idols met al die audities: Een wanprestatie neerzetten van heb ik jou daar en dan de jury beschuldigen dat ze maar een stelletje oenen zijn dat zij het talent niet zien. En dan commentaar leveren op de mensen die WEL iets kunnen of het in ieder geval proberen en er een gezondere mentaliteit op nahouden. Het is echt het zelfde verhaal in de paardensport.

De minkunkels die een keer geflopt zijn in de ring, of zelfs te laf zijn om de ring te betreden en dus het risico te lopen kritiek te krijgen gaan lekker hun frustratie en afgunst afreageren op mensen die dat wel doen/durven. Ze pakken ze op hun kwetstbaarste moment: als zij zich blootstellen aan de kritiek van een jury en een poging wagen om onder andere omstandigheden dan thuis (waar het vertrouwd is) een goede verrichting neer te zetten. Ik vind het gewoon te triest voor woorden.

Nee hoor, de echt paardvriendelijke paardensporter met talent, ervaring, gevoel en liefde voor het paard vind je niet op wedstrijd. Die treden niet in het openbaar. Zij zijn hier wel vertegenwoordigd hoor; digitaal en zonder paard. Zij komen ook op alle stallen, bij alle topruiters en kijken overal mee achter de gesloten deuren. Big brother is watching you. Maar het gekke is: wij wedstrijdruiters zien ze nooit ergens in actie? De grote voorbeelden van hoe het allemaal moet zijn er dus, maar als zij zich nooit eens ergens presenteren hoe moeten wij dommies, wedstrijdruiters dat ooit het goede voorbeeld aanschouwen?

Verder snap ik niet dat mensen zoveel tijd hebben om zich bezig te houden met wat 'ze' en 'hun' allemaal met hun paard doen? Want om een gefundeerd beeld van de paardensport te kunnen geven moet je dan wel echt dagelijks met een hele grote schare van ruiters van allerlei niveau bezig houden. Ze elke dag volgen in hun training etc.

Als ik in mijn directe omgeving kijk heb ik misschien van hooguit een 10 tal ruiters echt een beetje een beeld van hoe en wat zij met hun paard doen... En dan kom ik ook nog eens heel regelmatig op wedstrijd. Maar ik weet dus als geen ander dat een wedstrijd altijd maar een momentopname is; dus ik zal niet zo heel snel daaruit iets opmaken. Maar kennelijk hebben een hoop anderen hier dus weinig beters te doen? Blijft er dan nog wel tijd over voor de training van hun eigen paard?

Dus waarom moet alles zo snel? Wie ben jij om te bepalen dat er iets te snel gaat? Over wie heb je het? Naam, toenaam, film, geschiedenis, behaalde niveau's en winstpunten en aantal wedstrijden uitgezet in de tijd. Kom daar eerst maar eens mee. Dan praten we verder. Ik heb in het begin al aangegeven dat mijn huidige paarden met 6 jaar beiden Z liepen en een aantal anderen hier ook. Ik draag mijzelf aan als concreet voorbeeld aan. Maar niemand stelt vragen? Over concrete voorbeelden die ook hun kant van het verhaal kunnen verwoorden is dus kennelijk geen behoefte in deze discussie?

Tsja, ik begrijp wel waarom: laten we het vooral niet concreet maken. Dan is het risico op tegengas veel te groot. Lekker met elkaar meeklagen: ja-dat-zie-ik-ook en oh wat zijn we toch kundig met elkaar dat wij dat zo zien en natuurlijk doen wij het zelf niet zo... Is natuurlijk veel leuker? Of niet?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:32

Maar dan andersom Jasmijn, niet iedereen heeft het geld om een eigen paard zo lang aan te houden dat je ermee in de ZZ-regionen en hoger komt. Heb ik nooit gehad, nog nooit een ECHT eigen paard wat zo lang kon blijven. Alles wat ik t/m Z2 opgeleidt heb., werd zsm onder mijn kont vandaan verkocht door de eigenaren. Ik durf wel te zeggen dat als dat wel zo was geweest, ik inmiddels ook verder was geweest dan Z2. Heb nu een jonkie van 4 die wel van mezelf is, daar heb ik net drie keer opgezeten.

Verder voel ik me niet aangesproken door je bericht vwb zelf nooit iets laten zien, aangezien er van mij talloze foto's en video's te vinden zijn, gister nog een videootje op bokt gepost van mijn hengst.

Maar ook jouw beeld van de stallen waar ik het over heb gehad hier, is naar mijn mening erg rooskleurig. Ik heb al zoveel ellende gezien, helaas!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:33

@Jasmijn ik weet niet waar je het vandaan haalt, en bewonder je manier van onder woorden brengen dus, _/-\o_ _/-\o_

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:38

@Mindfield ik snap niet helemaal je punt, voor iedereen is de Financiële situatie toch anders? Mijn buurman rijd een porche ja kan ik ook niet betalen, is het dan fout wat hij doet? Of moet dan niemand maar meer hoger op willen? Ik wil wel graag weten waar men het op basseert dat een paard per definitie kapot gaar als hij met 6 jr Z zou lopen? Dit weten we toch niet? Bedoel je kunt toch niet vergelijken, stel een paard loopt met 6 jr Z en met 12 jr is ie op of kapot zoals het zo lekker geroepen wordt! Maar we weten dan toch niet hoe het paard er aan toe zou zijn geweest als hij niet met 6jr Z had gelopen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:40

Ik heb ook niet gezegd dat een paard van 6 geen Z mag lopen. Onder een heleboel mitsen en maren aan voorwaarden kan dat in sommige gevallen best.

Wat ik met mijn laatste post bedoelde is dat Jasmijn zegt: Laat dan zelf eens wat zien, zelf nooit hoog gereden/op wedstrijd etc.

Maar kun jij met volle overtuiging tegenspreken dat vreselijk veel paarden kapot gereden worden voor hun 9e jaar?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:40

Mindfields schreef:
Maar dan andersom Jasmijn, niet iedereen heeft het geld om een eigen paard zo lang aan te houden dat je ermee in de ZZ-regionen en hoger komt. Heb ik nooit gehad, nog nooit een ECHT eigen paard wat zo lang kon blijven. Alles wat ik t/m Z2 opgeleidt heb., werd zsm onder mijn kont vandaan verkocht door de eigenaren. Ik durf wel te zeggen dat als dat wel zo was geweest, ik inmiddels ook verder was geweest dan Z2. Heb nu een jonkie van 4 die wel van mezelf is, daar heb ik net drie keer opgezeten.

Verder voel ik me niet aangesproken door je bericht vwb zelf nooit iets laten zien, aangezien er van mij talloze foto's en video's te vinden zijn, gister nog een videootje op bokt gepost van mijn hengst.

Maar ook jouw beeld van de stallen waar ik het over heb gehad hier, is naar mijn mening erg rooskleurig. Ik heb al zoveel ellende gezien, helaas!

Ik denk dat er niet veel mensen zo paardvriendelijk rijden als jij.
Je hebt iedergeval het talent om meerdere paarden naar de Z2 te rijden op een goede manier.
Dat is wat anders dan van pappie een duur klaargestoomd paard te krijgen.
Ook leuk maar waar leer je nu meer van?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:42

Ja maar er worden misschien nog wel meer paarden kapot gereden na hun 9e jaar! Het komt uiteindelijk weer aan op kunde en kennis van de ruiter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:42

tteettt schreef:
@Jasmijn ik weet niet waar je het vandaan haalt, en bewonder je manier van onder woorden brengen dus, _/-\o_ _/-\o_

_/-\o_
Ik ken niemand op Bokt die haar teksten zo goed onderbouwd als Jasmijn, super.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:52

tteettt schreef:
Ja maar er worden misschien nog wel meer paarden kapot gereden na hun 9e jaar! Het komt uiteindelijk weer aan op kunde en kennis van de ruiter.

Ja, en toch zeg ik: het aantal paarden wat kapot gereden wordt(kissing spines, artrose, geestelijk kapot(onderschat die groep vooral ook niet) kan drastisch naar beneden, als er maar meer goede instructeurs en trainers gaan komen. Want DAAR begint het hele verhaal, niet bij de ruiters zelf. Overal om me heen hoor ik goh mijn paard is geblesseerd. En als ik dan zie hoe die paarden worden gereden dan denk ik ja gek he dat hij zich zo ongelijk belast dattie stuk gaat. Teveel op de hand gereden, jonge beesten die met slof(strakke slof voor iemand weer gaat zeggen oh maar als je de slof niet strak doet is er niks mis mee hoorrrrr)aangereden en doorgereden worden, volledig op de hand, ik vindt het ZO NIET GEK dat die stuk gaan! Ja maar hij heeft zich geblesseerd op de wei met gek doen...ja denk ik dan....als ie helemaal fit is zal ie zich alsnog niet snel blesseren, dat gek doen op de wei was misschien dan wel de laatste druppel die ervoor gezorgd heeft dat het nu ECHT misging in die benen.

En aangezien een betere wereld bij jezelf begint, doe ik het dus anders.

Mijn mening is gekleurd, dat zal best, maar ik ben dus een trainer waarbij de kapotgereden gevallen terechtkomen, vaak geestelijk, dus in de staak, maar ook rijtechnisch kreupel, door dierenartsen niks te vinden, dus ik er mee aan de slag, paard loopt nu beter dan ooit. Was gewoon zo vastgereden dat hij kreupelde. heb daar meerdere gevallen van gehad, en heel vaak zijn ze al bij diverse, waaronder GP trainers geweest ermee, werd alleen maar erger het gestaak of de stress of de stugheid. Ik kan je een waslijst geven aan klanten die hun paarden wilden gaan verkopen omdat ze er niets meer mee konden vanwege staken. Paarden doen het nu PRIMA en baasjes zijn weer helemaal gelukkig. Ik heb er dus geen hoge pet MEER van op. Vroeger keek ik ook tegen die mensen op.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:21

wat ik niet snap dat iedereen hier elkaar loopt af te zeiken volgens mij gaat het over een algemeen beeld.
En zolang je iemand niet kent moet degene niet aanvallen over zijn mening.10 mensen 10 meningen.
Helaas gebeuren er wel degelijk dingen in de sport die niet paardvriendelijk zijn maar volgens mij praten we hier over een aantal profs verder denk ik dat de meeste mensen vinden dat ze zelf goed bezig zijn maar ik ken jullie niet dus ik kan daar niet over oordelen.
Alleen Jasmijn vind ik je verhaal wel een aanvallende houding hebben als het niet op jou slaat waar maak je je dan zo druk over.En iedereen mag zijn mening(visie) geven ook als jij het er misschien niet mee eens bent.Dus maak je niet te druk.
Zoals ik al zei ik heb geen mening over jullie manier van rijden en of het wel of niet goed is dat een paard van 6 Z loopt ik ken jullie en jullie paarden niet,iedere situatie is anders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:33

Joolien,
Ik had je nog een vraag gesteld over je "advertentie" in je profiel m.b.t. resultaatgericht, kan je daar nog antwoord op geven?
En ik vind het geen rellen hoor van Tendence, uit de eerdere berichten van de dames bleek al, dat zij elkaar kennen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:37

Er zijn inderdaad genoeg combinaties die echt te snel gaan met hun puberpaard en die niet luisteren naar de seintjes
die het paard geeft wanneer hij er gewoon nog niet aan toe is. Toch is het wel mogelijk om een jong paard wat gewoon
veel looplust en plezier in het werken heeft op jonge leeftijd 'hoog' te rijden op de juiste manier.

Kijk bijvoorbeeld naar Totilas, een behoorlijk jonge hengst die op die leeftijd op topniveau loopt, en toen iig met edward goed
en fijn gereden werd. Neem aan dat hij wel weet en voelt wat hij doet.
En zo ken ik nog wel enige combinaties met een jong dier die gewoon als een trein gaan, maar wel denken om het welzijn van
het jonge paard.
Ik rijd bijvoorbeeld zelf mijn 5 jarige haflinger, die nu M1 dressuur loopt. En geloof me, ik ken geen paard die zo vrolijk en vol
levenslust zit als hij.

Neemt niet weg dat er genoeg combinaties zijn, of nee ruiters die hun paard als materiaal zien waar ze mee kunnen scoren en totaal
niet letten op of het dier wel lekker in hun vel zit. Nee, bah :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:41

Joolien,
Ik denk dat de meeste mensen denken bij resultaatgericht, wedstrijdgericht. Je kan beter je profiel aanpassen. De springfoto's van jou vind ik ook niet echt paardvriendelijk met op verschillende foto's sporen in de buik, door naar buiten gedraaide benen. Sorry, dat is geen aanval, maar als je op andere ruiters commentaar hebt, moet je zorgen dat er op jou geen kritiek mogelijk is.
En ik vraag me af, waarom jij tijdje terug je vos hebt verkocht? Dat was toch een leuk paard? Je kwam toen op mij over als een fanatieke (spring)ruiter die haar paard verkocht omdat zij er niet verder mee kwam.
Daarom begrijp ik dus niet de topics die je de laatste tijd opent.