wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:35

KarinvdM schreef:
Tendance, wat bedoel jij dan met een apart paard?
Bovenaan deze pagina zeg je nog dat jouw paard apart beweegt.

Een apart paard is een paard, die al van nature een grandioos goede manier van bewegen heeft.
Die wat bewegen betreft ruim boven het gemiddelde paard staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:37

Tendance schreef:
themuisje schreef:
en een paard wat dezelfde proef loopt, maar met zichtbaar meer kwaliteit moet dan dezelfde punten lopen volgens jouw?
dan ben ik het daarin niet met je eens.

Lees even mijn posts na want daarin heb ik al gezegd, dat als 2 paarden eenzelfde proef rijden maar de een beter beweegt dan de ander, het natuurlijk logisch is dat deze meer punten krijgt.

Als mensen nu iets beter lezen dan hoeft niet iedereen alles een 2e keer te vertellen. Niet boos bedoeld hoor, maar wel de realiteit.

je kan toch niet zo via een forum beoordelen wie er dan de punten hoort te rijden?
het aparte paard met de fouten (wat voor fouten, hoeveel, wie zijn schuld etc)
of het simpele paard wat een nette brave proef loopt (hoe simpel is het paard, zijn er echt geen fouten, hoe zit de amazone, hoe werkt ze in etc)

lijkt me nogal onmogelijk om te beoordelen :)

KarinvdM

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:39

In dat geval begrijp ik je dus prima. Jij mij waarschijnlijk niet, maar laat maar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:43

Tendance schreef:
Nee ik heb het over een in zijn geheel fijn gereden proef. Een proef waar enkel apart bewegen in ontbreekt, omdat het paard nu eenmaal die mogelijkheid niet heeft.

Dat is toch niet zo gek, dat die lager scoort? De aparte beweger heeft van nature al schwung, scoort hoger op de middengangen en hoger op de gangen onderaan. Ik vind dat niet vreemd hoor.
Daar gaat ook de vergelijking van de turnster weer op. Iemand met veel souplesse in het lijf zal hoger scoren dan iemand waarbij het allemaal net aan is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:44

Tendance schreef:
KarinvdM schreef:
Dat ben ik niet met je eens Tendance.
Vergelijk het met ballet, degene met het meeste talent en het meest lenige/atletische lichaam zal beter zijn dan iemand met een minder geschikt lijf.
Als ik aan ballet ga doen krijg ik ook niet extra punten omdat ik zo gracieus ben als een olifant... :D

Ik denk dat je mijn standpunt niet helemaal begrijpt.
Ik heb het hier over een apart paard, dat de oefeningen nog niet altijd voldoende beheerst. Niet over een paard met de aparte beweging en de juiste lichaamsbeheersing. En vergelijken met ballet, dat lijkt me niet logisch, want dan is het degene die na moet denken over zijn eigen beweging. Er is zoals bij paardrijden op dat moment niet iemand, die voor jou denkt. Dus het heeft ook nog eens met begrip te maken.

Als je de wens hebt om bovenaan te rijden met een super apart bewegend paard dan moet je zo'n paard kopen. Dus dan gaat de vergelijking wel
op. Alleen dan wordt de ballerina vergeleken met het paard en niet met de ruiter.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:48

themuisje schreef:
je kan toch niet zo via een forum beoordelen wie er dan de punten hoort te rijden?
of het simpele paard wat een nette brave proef loopt (hoe simpel is het paard, zijn er echt geen fouten, hoe zit de amazone, hoe werkt ze in etc)

Ik heb het continu over 2 mensen waarvan de een met het apart bewegende paard grote fouten maakt en die met het minder apart bewegende paard, die maar hele kleine, minder belangrijke foutjes maakt, maar daar een 4 voor krijgt, terwijl de ander een 6 krijgt, terwijl de fout zwaarder was.
Ik heb niet gezegd, dat de een een simpele proef rijdt. Ik heb gezegd een keurige proef. Een proef zoals hij hoort, maar dan zonder dat beetje extra bewegen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:49

KarinvdM schreef:
In dat geval begrijp ik je dus prima. Jij mij waarschijnlijk niet, maar laat maar.

Dan moet je daarin iets duidelijker zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:53

Tendance schreef:
themuisje schreef:

Ik heb het continu over 2 mensen waarvan de een met het apart bewegende paard grote fouten maakt en die met het minder apart bewegende paard, die maar hele kleine, minder belangrijke foutjes maakt, maar daar een 4 voor krijgt, terwijl de ander een 6 krijgt, terwijl de fout zwaarder was.
Ik heb niet gezegd, dat de een een simpele proef rijdt. Ik heb gezegd een keurige proef. Een proef zoals hij hoort, maar dan zonder dat beetje extra bewegen.

ik vind dit eerlijk gezegd nogal apart...
want je moet volgens mij proeven echt zien om er een goed oordeel over te vellen. waarom zou je anders nog op wedstrijd gaan? geef een jury een briefje met wat er goed gaat en wat niet en dan kunnen ze daar ook wel op beoordelen?

het gaat er toch om waarom iets niet goed gaat? de ene fout is de andere niet en zijn haast niet te vergelijken. een foutloze proef bestaat niet. helemaal in de b niet, want dan zou je (ja zelfs met een gewoon paard) zeker je winstpunten rijden en zomaar je punten hebben en over kunnen.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:56

Dit is net zoiets als dat je een pony/haflinger etc tussen de paarden start. Je moet deze niet beoordelen naar het kunnen van de pony maar hoe deze tussen de paarden presteert.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:56

Fitzroy, Pearlie en Zooist begrijpen het wel.

Jij hebt het over een super getalenteerd paard en een gewoner paard. Ik vergelijk dat met een dito ballerina versus een niet zo super getalenteerde ballerina.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:58

Aaahhhhh!!!! volgens mij halen heel veel mensen nu verschillende dingen door elkaar. En daardoor is bij een aantal mijn mening denk ik niet duidelijk.

Heel simpel gezegd, gaat het erom, dat laat ik het voorbeeld van mijn moeder en mij nemen:

Mijn moeder rijdt keurige, op de letter gereden, zeker geen simpel ogende proeven. Alle overgangen zijn keurig enz. enz. Nu maakt zij bijvoorbeeld het volgende foutje:
Ze gaat van hand veranderen moet middendraf rijden en het paard komt iets uit evenwicht dus is even 1 tel tegen de hand, dan krijgt zij een 4.
Ik maak met mijn apart bewegende ruin dezelfde fout alleen doet hij ook 1 stapje galop, maar krijg een 6. Dat klopt toch niet? Mijn fout was vele malen groter dan die van haar, maar het cijfer dat ik krijg is hoger.

De andere kant van mijn mening. Als mijn moeder en ik allebei een gelijke proef rijden, die nagenoeg zonder fouten is, dan snap ik dat mijn punten hoger zijn, want dan is die beweging gewoon hetgeen dat net iets hogere punten geeft. Het is een extraatje.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:59

themuisje schreef:
ik vind dit eerlijk gezegd nogal apart...
want je moet volgens mij proeven echt zien om er een goed oordeel over te vellen. waarom zou je anders nog op wedstrijd gaan? geef een jury een briefje met wat er goed gaat en wat niet en dan kunnen ze daar ook wel op beoordelen?

het gaat er toch om waarom iets niet goed gaat? de ene fout is de andere niet en zijn haast niet te vergelijken. een foutloze proef bestaat niet. helemaal in de b niet, want dan zou je (ja zelfs met een gewoon paard) zeker je winstpunten rijden en zomaar je punten hebben en over kunnen.

Je gaat nu mijn woorden verbuigen in een richting, die ik niet gezegd heb. lees mijn post hiervoor even, dan is mijn mening denk ik wel duidelijk voor je!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:00

KarinvdM schreef:

Jij hebt het over een super getalenteerd paard en een gewoner paard. Ik vergelijk dat met een dito ballerina versus een niet zo super getalenteerde ballerina.

Het enige wat ik eraan toevoeg is dat die beide ballerina's voor zichzelf kunnen denken en jij dat voor je paard moet doen, die jouw op zijn beurt moet begrijpen, dus dat ik daarom de vergelijking vreemd vind.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:01

@ tendance, ik snap jou punt wel, het is alleen dat de jury waarschijnlijk uitgaat van een soort van uitgangswaarde, die is van het getalenteerde paard hogen bv een 8. Van het mindere paard is dit bv maar een 6. Daardoor krijg je het fenomeen wat je hierboven beschrijft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:01

Als jouw paard super over de benen vertrekt, mooi in balans in, goed terug komt op het achterbeen en een foutje maakt

Als het paard van je moedernormaal verruimd, wat minder over de benen gaat, niet zoveel schwung toont en een foutje maakt

Ik snap het wel!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:02

maudenmarc schreef:
@ tendance, ik snap jou punt wel, het is alleen dat de jury waarschijnlijk uitgaat van een soort van uitgangswaarde, die is van het getalenteerde paard hogen bv een 8. Van het mindere paard is dit bv maar een 6. Daardoor krijg je het fenomeen wat je hierboven beschrijft.

En ik vind dus, dat dat niet zou moeten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:02

Tendance schreef:
KarinvdM schreef:

Het enige wat ik eraan toevoeg is dat die beide ballerina's voor zichzelf kunnen denken en jij dat voor je paard moet doen, die jouw op zijn beurt moet begrijpen, dus dat ik daarom de vergelijking vreemd vind.

Vandaad de vergelijking ballerina - paard en niet ballerina -ruiter :)
Snap je het dan wel?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:04

Zooist schreef:
Als jouw paard super over de benen vertrekt, mooi in balans in, goed terug komt op het achterbeen en een foutje maakt

Als het paard van je moedernormaal verruimd, wat minder over de benen gaat, niet zoveel schwung toont en een foutje maakt

Ik snap het wel!

Maar zoals ik al eerder zei": Mijn paard is nog niet helemaal in balans, komt nog niet helemaal mooi terug op het achterbeen, anders was ik al wel in het L gestart.
Ik vind het gewoon niet kunnen, dat ik grotere fouten mag maken dan bijvoorbeeld mijn moeder. Het gaat in de B toch om de Basis dingen? Die heeft zij beter voor elkaar dan ik, dus zouden ze daar op moeten letten!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:05

ik snap het wel hoor :)
ben het alleen nog steeds niet 100% met je eens.

als je het zo stelt ben ik het ermee eens dat het niet klopt. maar mag ik vragen hoe vaak je zoiets als in je bovenste post meemaakt?
ik zelf heb dat namelijk nog nooit mee gemaakt dat bij een galop pas in de veruiming een 6 word gegeven. ik ga niet zeggen dat ik 2 extreem bewegende pony's heb. maar middelmatig zeker niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:06

Film allebei de proeven eens en vergelijk ze dan nog eens.
Het kan voor jou zo voelen maar voor het oog kan het heel anders zijn :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:08

Zooist schreef:
Vandaad de vergelijking ballerina - paard en niet ballerina -ruiter :)
Snap je het dan wel?

Ik snap je wel, maar toch snap je mij echt niet. Als dat paard die ballerina is, wat ik heus wel begreep en er wordt voor een paard gedacht. Wie denkt er dan voor die ballerina?
De ballerina heeft geen invloed van buitenaf van een ruiter en kan dus bepalen wat ze doet, dat kan het paard nooit helemaal met een ruiter op zijn rug.

Maar volgens mij heb ik mijn mening nu ongeveer 2 posts geleden heel goed verwoord, dus kan iedereen mijn mening best goed begrijpen.
Dat ik de vergelijking tussen de ballerina en het paard niet vind kloppen, daar zal niets aan veranderen, dus is denk ik het proberen ook niet waard.
Jij mag het ermee vergelijken, maar dat zou ik dus niet doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:11

themuisje schreef:
ik snap het wel hoor :)
ben het alleen nog steeds niet 100% met je eens.

als je het zo stelt ben ik het ermee eens dat het niet klopt. maar mag ik vragen hoe vaak je zoiets als in je bovenste post meemaakt?
ik zelf heb dat namelijk nog nooit mee gemaakt dat bij een galop pas in de veruiming een 6 word gegeven. ik ga niet zeggen dat ik 2 extreem bewegende pony's heb. maar middelmatig zeker niet.

Euh ik heb die van mij nu tussen de 18 en 20 proeven gestart en ben het in zijn beginfase (hij was toen 3 en 3 maanden onder het zadel) zeker 4 keer tegen gekomen. Dat van die middendraf, die was toen gewoon nog niet bevestigd.
Maar ander fouten zeker met die 4 erbij inmiddels denk ik 8 of 9 keer.
Ik zeg het dus echt niet zomaar.
En dan heb ik het alleen maar over mezelf en niet of een vriendin van me, die in hetzelfde schuitje zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:12

Zooist schreef:
Film allebei de proeven eens en vergelijk ze dan nog eens.
Het kan voor jou zo voelen maar voor het oog kan het heel anders zijn :j

Dat hebben we dus gedaan! Daarom durf ik het ook te zeggen.
Van beiden in het totaal 4 proeven. Dus 8 proeven, die we konden vergelijken.

Tendance

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:22

En het kopen van zo'n apart paard is natuurlijk ook nog geen garantie, want je moet nog wel met het vaak iets apartere karakter om weten te gaan. Niet te vergeten de beweging uit kunnen zitten.
Iemand met een iets mindere rug kun je beter niet op mijn paarden zetten. Ondanks dat mijn merrie heel mak is, zit gewoon niet iedereen dat uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:27

tendance:
volgens mij gaan wij het hierover niet eens worden :)
dat geeft niet. meerdere helft van de tijd kan ik me in jouw posts vinden en vind ik dat je gelijk hebt.
nu even niet :D

edit* typfouten
Laatst bijgewerkt door 996981 op 25-07-11 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt