Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:45

Mijn god..
Wie opent er nu zo'n topic :=

Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat volslanke mensen hun paard in de weg zouden zitten ? ;)
Je ziet genoeg ruiters rondhobbelen op paarden/pony's waar ze véél te groot voor zijn, zij hinderen net hun paarden/pony's door hun benen..
Volslanke mensen die paardrijden zijn misschien niet het 'ideaalbeeld' van wat wij zien als paard en ruiter.
Maar dat is standaard in de maatschappij, ongeacht welke sport of welke hobby of wat dan ook, iedereen doelt op slanke mensen en volslanke mensen zijn daarom niet mooi.

Er wordt ook snel geoordeeld, zoals de TS doet, jij beweert dat deze mensen geen moeite willen doen om af te vallen ?
Dan zouden ze ook niet paardrijden :)

Je zou je eens moeten inleven in de gedachten van die mensen, dan zou je snappen hoe moeilijk ze het er wel niet mee (kunnen) hebben om af te vallen.

En dat het egoïstisch is tegenover het paard, liever een volslank iemand die vriendelijk paardrijd en haar paarden ook alle liefde geeft en op en top verzorging, prima weidegang en noem maar op.
Dan een slanke (topsport)ruiter die met brute kracht haar paarden rijd en waarvan de paarden elke dag in een stalletje mogen verblijven en nauwelijks buiten komen :=
Want dát, kom je tegenwoordig ook veel te vaak tegen !
DAT vind ik egoïstisch tegenover een paard, DAAR mag je over gaan zeuren en een topic openen !

Je beseft niet eens hoeveel mensen je hier mee kan kwetsen, dit is ook iets psychologisch hoor, niet enkel lichamelijk, besef DAT maar eens goed ! ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:46

pinuts schreef:
Een paard in de weg zitten om je overgewicht moet niet mogen, maar als je een paard zoekt die je kan houden, kun je gewoon rijden.

Er zullen weinig paarden zijn die letterlijk door hun beentjes zakken omdat ze het niet kunnen dragen. De vraag luidt dan ook, als het paard gewoon zijn rondje loopt, is het dan rechtvaardig om er met ernstig overgewicht op te stappen? Wat mij betreft dus niet.

mika11 schreef:
Iedereen heeft het recht inderdaad om paard te rijden.
Maar ook iedereen heeft de plicht om dat voor het paard zo aangenaam mogelijk te maken.
Of dat nu geldt voor je eigen gewicht, aan teugels trekken etc.

Naar mijn idee heeft niet iedereen zomaar het recht om paard te rijden. Waar blijven de rechten van het paard en waar blijft de verantwoordelijkheid van de ruiter?

Quellian schreef:
pinuts schreef:
de meeste mensen met overgewicht hebben dat omdat ze gewoon teveel eten,

Juist en dat willen veel mensen niet horen. Of nou ja, ze wéten het wel, maar wensen het niet van derden te horen.
Er zijn uiteraard wel mensen die door een medische oorzaak overgewicht hebben, maar die vallen in het niet bij de mensen die het lekkers niet kunnen laten.
Dat is een keuze, of je wel of niet dikker wordt, maar ik vind dat een dier daar buiten gehouden moet worden.

Mee eens. Die keuze van wel of niet iets aan je overgewicht doen, zal mij verder worst wezen, maar als je vervolgens op je paard gaat zitten, kies je voor je paard dat ook hij al die extra kilo's met zich mee moet torsen.

ZarcoTje schreef:
Je zou je eens moeten inleven in de gedachten van die mensen, dan zou je snappen hoe moeilijk ze het er wel niet mee (kunnen) hebben om af te vallen.

Je zou je eens moeten inleven in het paard.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:46

Quellian schreef:
Mindim schreef:
Ze heeft paarden als drijfveer om af te vallen, kan ze niet meer paardrijden dan stopt ze met afvallen. Ze rijdt dus paard om af te vallen en doet ze dat niet meer dan valt ze niet meer af.
Dus ik zou dan zeggen ga sporten om af te vallen want dat kan prima met als drijfveer om weer paard te gaan rijden, maar gebruik je paard niet als fysiek middel om af te vallen. Dus ik bedoel wat dejavu zegt, gebruik je paard niet als vervanging van een sportschool, maar gebruik de sportschool als vervanging van je paard.

_/-\o_

Ik heb geen geld voor een sportschool, dus inderdaad, ik fiets, wandel en let op mijn eetpatroon. Door mijn stoornis mag ik echter niet te veel sporten omdat ik dan namelijk de stoornis ga verplaatsen naar een andere stoornis. 'Mijn' paard kan me prima aan. De een een grof gebouwde KWPN en in de toekomst ga ik hopelijk ook rijden op een Knabstrupper (zie profiel). Naar mijn weten rijd ik op paarden die mij prima aankunnen, dus bovenstaand commentaar vind ik niet gepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:47

Sythaa schreef:
@Mindim wat je daar stelt kan gewoon niet kloppen. Door te sporten je BMI 1,5 omhoog dat bestaat niet. Dan ligt je gewicht in beginsel gewoon te hoog. Dat het weefsel steviger wordt door sporten wil niet zeggen dat het spieren zijn.
Ik heb jouw stelling mezelf doorgerekend ik zou dan door bijvoorbeeld fanatiek te gaan wielrennen (wat ik altijd deed) 8 kilo aan spiermassa op moeten trainen om er 1,5 punt bij te krijgen. Nou dat bestaat niet, no way. En dan nog val ik binnen de categorie "gezond" overigens, mijn huidige is 22.

Mijn bmi is van 19.2 naar 21.6 gegaan. Ik woog vroeger zwaar 88kg , ben toen door een eetstoornis erg afgevallen naar 46 kilo. Woog na mijn zwangerschap 57 kilo, jaren gewogen, ik sport nu fanatiek en mijn gewicht is doorgestegen naar 64 kilo. Dus het kan prima. Ik zit strak in het pak en eet veel maar gezond en buiteom snaai ik aardig wat weg. Dus het kan prima.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:47

Daar heb ik het niet over JDL ;) Die vergelijking "beter dik en netjes rijden dan dun en lomp rijden" slaat nergens op, die keuze hoeft namelijk niet gemaakt te worden omdat er meer opties dan die twee zijn.

& met 100 kg op een arabier stappen vind ik ook onverantwoord. Heb zelf een NRPS gehad, heb nog wel een foto van hem met 100+ kg, daar wordt niemand vrolijk van.

ZarcoTje schreef:
liever een volslank iemand die vriendelijk paardrijd en haar paarden ook alle liefde geeft en op en top verzorging, prima weidegang en noem maar op.
Dan een slanke (topsport)ruiter die met brute kracht haar paarden rijd en waarvan de paarden elke dag in een stalletje mogen verblijven en nauwelijks buiten komen :=

Waarom deze vergelijking? Het gaat toch niet over netjes of bruut rijden, maar over gewicht?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 11-07-11 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:48

riekie15 schreef:
en wat wil je hiermee bereiken?

sommige mensen hebben overgewicht door medicijnen enzo, omdat iemand "te dik" is zou die persoon maar gelijk geen wedstrijden meer mogen doen omdat jij dat niet mooi vindt, nouja?
dan vindt ik dat die botjes ook van dr paard afmoeten voor ze eraf waaien ;)

maar dit gaat helemaal nergens om,
en je zegt dat je niks verkeerds bedoelt maar stel het jezelf is voor altijd al steun gevonden bij de paarden, lekker wedstrijdjes zo nu en dan, en dan krijg je dit ineens?

hmm >;)

Je valt de TS aan vanwege zijn post, maar je bent zelf ook maar weinig respectvol, dus ga niet op een ander stampen als je zelf ook geen fatsoen kunt houden.

pinuts

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:50

typisch dat mensen meteen boos beginnen over superdunne meisjes die niet kunnen rijden en waarvan je de botten kan tellen..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:51

Wat ik me afvraag als mensen nu echt overgewicht hebben en dan heb ik het niet over een kilo of 10. Maar wat is de reden om door te rijden en niet eerst zoveel kilo's af te vallen en dus als doel te hebben als je zoveel afgevallen bent je weer kunt gaan paard rijden. Waarom zouden paarden dat moeten doen, bedoel het is toch niet hun "probleem". Vindt persoonlijk dat sommige best egoïstisch klinken. Een paard is toch niet alleen om te rijden. Waarom zou je niet tot de tijd dat je een aantal kilo's bent af gevallen niet wat grondwerk gaan doen of misschien wel gaan mennen. Ben je toch ook met het paard bezig alleen minder belastend voor het paard. Ik zou toch zelf mijn paard dan gewoon voor de kar zetten en zo de lol erin houden. Als dat niet je ding is weet je waarvoor je af moet vallen toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:51

ZarcoTje schreef:
Mijn god..

Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat volslanke mensen hun paard in de weg zouden zitten ? ;)
Je ziet genoeg ruiters rondhobbelen op paarden/pony's waar ze véél te groot voor zijn, zij hinderen net hun paarden/pony's door hun benen..
Volslanke mensen die paardrijden zijn misschien niet het 'ideaalbeeld' van wat wij zien als paard en ruiter.
Maar dat is standaard in de maatschappij, ongeacht welke sport of welke hobby of wat dan ook, iedereen doelt op slanke mensen en volslanke mensen zijn daarom niet mooi.

Er wordt ook snel geoordeeld, zoals de TS doet, jij beweert dat deze mensen geen moeite willen doen om af te vallen ?

En dat het egoïstisch is tegenover het paard, liever een volslank iemand die vriendelijk paardrijd en haar paarden ook alle liefde geeft en op en top verzorging, prima weidegang en noem maar op.
DAT vind ik egoïstisch tegenover een paard, DAAR mag je over gaan zeuren en een topic openen !

Je beseft niet eens hoeveel mensen je hier mee kan kwetsen, dit is ook iets psychologisch hoor, niet enkel lichamelijk, besef DAT maar eens goed ! ;)

De oorzaak van overgewicht kan oneindig veel redenen hebben.
De maatschappij maakt het vrijwel iedereen erg makkelijk te dik te worden.... gemaksvoedsel is goedkoper dan gezond voedsel, en iedereen heeft een auto en hoeft dus niet meer te bewegen.
Daarbij is het meeste voedsel verrijkt en dus bijzonder verslavend.
En daar weerstand aan bieden is erg lastig. Kijk maar naar de US, daar is dit al veel langer aan de gang en is vrijwel iedereen te dik.
Volslank is ook echter geen probleem. Volslank vind ik zo iemand als Caro Emerald bijvoorbeeld... erg mooi!

Overgewicht, ernstig overgewicht is echter van een andere orde en gewoonweg gevaarlijk voor een paard. De reden van het overgewicht doet er dan niet toe.
100 kilo is voor een vrouw ALTIJD ernstig overgewicht, en niet alleen onverstandig om paard te rijden maar ook reden om hulp te zoeken.... dit is gevaarlijk voor de persoon zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:52

Hhilde schreef:
Ik heb geen geld voor een sportschool, dus inderdaad, ik fiets, wandel en let op mijn eetpatroon. Door mijn stoornis mag ik echter niet te veel sporten omdat ik dan namelijk de stoornis ga verplaatsen naar een andere stoornis. 'Mijn' paard kan me prima aan. De een een grof gebouwde KWPN en in de toekomst ga ik hopelijk ook rijden op een Knabstrupper (zie profiel). Naar mijn weten rijd ik op paarden die mij prima aankunnen, dus bovenstaand commentaar vind ik niet gepast.

Zoals ik als zij bedoelde ik het verder niet persoonlijk.
Verder weet ik prima wat een eetstoornis inhoudt en niet mogen sporten vind ik dan ook een excuus en geen gegronde reden om met zwaar overgewicht op een paard te gaan zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:54

Ik heb rugproblemen. Wanneer mijn rug weer eens vastzit rijd ik niet.
Waarom niet? Omdat je onwillekeurig te onderrug aanspant en hierdoor je paard niet goed kan ontspannen en het voor paard en ruiter niet goed is om te rijden.
Dan ga ik werken aan de hand, wandelen en longeren totdat het weer goed gaat....

Iemand met overgewicht zou ook zo'n rij-pauze kunnen inlassen om te werken aan zijn/ haar gewicht en daarna het rijden weer op te pakken...

Van paarden houden betekent toch niet dat je er alleen maar van houdt wanneer je erop kunt zitten?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:54

Ninx schreef:
ZarcoTje schreef:
Mijn god..

De oorzaak van overgewicht kan oneindig veel redenen hebben.
De maatschappij maakt het vrijwel iedereen erg makkelijk te dik te worden.... gemaksvoedsel is goedkoper dan gezond voedsel, en iedereen heeft een auto en hoeft dus niet meer te bewegen.
Daarbij is het meeste voedsel verrijkt en dus bijzonder verslavend.
En daar weerstand aan bieden is erg lastig. Kijk maar naar de US, daar is dit al veel langer aan de gang en is vrijwel iedereen te dik.
Volslank is ook echter geen probleem. Volslank vind ik zo iemand als Caro Emerald bijvoorbeeld... erg mooi!

Overgewicht, ernstig overgewicht is echter van een andere orde en gewoonweg gevaarlijk voor een paard. De reden van het overgewicht doet er dan niet toe.
100 kilo is voor een vrouw ALTIJD ernstig overgewicht, en niet alleen onverstandig om paard te rijden maar ook reden om hulp te zoeken.... dit is gevaarlijk voor de persoon zelf.

Even nadenken voor je zoiets neerzet ajb... Ik ken toch weer een vrouw van 1.96, wat in mijn ogen dan met 100kg geen ernstig overgewicht is ;)
Dingen vallen altijd te nuanceren zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:55

Ine23 schreef:

Even nadenken voor je zoiets neerzet ajb... Ik ken toch weer een vrouw van 1.96, wat in mijn ogen dan met 100kg geen ernstig overgewicht is ;)
Dingen vallen altijd te nuanceren zo.[/quote]

Dan moet je even terugbladeren... dan zie je dat ik het nuanceer naar extreem lange mensen. 95% van de vrouwen zit echter tussen de 1:65 en 1:85... gemiddeld 1:70...

ps: nog even ter aanvulling... ook bij een vrouw van 1:95 is 100 nog ernstig overgewicht...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 11-07-11 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:56

Volgens mij gaat het er niet om dat die mensen dun zijn, maar om het feit dat het om het even is of je je paard in de weg zit door je overgewicht of doordat je onwijs slecht rijdt en t paard in de mond trekt en sporen constant in zn buik zet. Blijkbaar denken sommige mensen dan meteen dat in dit topic meteen dunne mensen beledigd worden, maar dat slaat gewoon nergens op.
Het is alleen een vergelijking die behoorlijk terecht is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:59

Mindim schreef:
Hhilde schreef:

Zoals ik als zij bedoelde ik het verder niet persoonlijk.
Verder weet ik prima wat een eetstoornis inhoudt en niet mogen sporten vind ik dan ook een excuus en geen gegronde reden om met zwaar overgewicht op een paard te gaan zitten.

Het is geen excuus inderdaad.

Maar Hhilde, je hoeft niet naar de sportschool om te sporten. Hardlopen of fietsen (mits je een fiets hebt) kost niets, enkel tijd en inspanning.
Mij zie je ook niet in de sportschool, niet dat ik er geen geld voor heb, maar het trekt me niet (en kan het fysiek ook niet), daarom is fietsen een prima oplossing (als ik er eentje heb aangeschaft :D ) en de hometrainer van m'n schoonmoeder mag ik lenen en een 2e hands crosstrainer kost je ook de kop niet via marktplaats. Buiten dat zijn er ook genoeg DVD's te downloaden waarin een goede workout wordt uitgelegd en voorgedaan, dus 'geen geld voor de sportschool' is in mijn ogen een makkelijke dooddoener. Alleen moet je je afvragen wie je in de gek neemt. Het maakt namelijk niemand uit of jij overgewicht hebt of niet, je moet het voor jezelf doen en als je aan alle kanten excuses blijft verzinnen, tja... daar heb je alleen jezelf mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:59

mf31 schreef:
Volgens mij gaat het er niet om dat die mensen dun zijn, maar om het feit dat het om het even is of je je paard in de weg zit door je overgewicht of doordat je onwijs slecht rijdt en t paard in de mond trekt en sporen constant in zn buik zet. Blijkbaar denken sommige mensen dan meteen dat in dit topic meteen dunne mensen beledigd worden, maar dat slaat gewoon nergens op.
Het is alleen een vergelijking die behoorlijk terecht is.

Beide groepen mensen zouden er goed aan doen zichzelf onder de loep te nemen toch?
Er worden al dagelijks topics geopend over de zaken die jij aanhaalt, en ook in HAW wordt overmatig spoortgebruik, en grof rijden subiet afgestraft (terecht)... daar gaat dit topic niet over.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:00

ZarcoTje schreef:
Mijn god..
Wie opent er nu zo'n topic := )

Een 15 jarige puber, die opent zo'n topic. Kan er eigelijk alleen maar om lachen zeker omdat zoveel mensen erop reageren. Komen deze discussies niet elke maand wel een keer voorbij? leven en laten leven denk ik dan, over 15 jaar spreken we hem wel weer kijken of hij dan nog zijn puberale lichaam nog heeft en niet als de grote gros van de jongens van die leeftijd een bierbuik en bijna het dubbele gewicht. Mare.. mooie manier om meisjes te versieren maat! bevooroordeeld zijn is erg sexy.

Zolang je niet te zwaar bent voor jou paard zie ik het probleem niet zo, natuurlijk moet je eerlijk tegenover je paard blijven maar dat moeten we allemaal. Of je nou een overgewicht hebt of een kort lontje, of je nou meer hobbelt dan stil zit, te weinig of teveel tijd besteed, te weinig geld hebt geen weidegang of geen stal de manier waarop je hem aan het trainen en passen onze karakters wel bij elkaar. Dat zijn allemaal dingen waar je op moet letten.

Ik zou zeggen, lach er gewoon om om zulke onbenullige bevooroordeelde suffe gedachten want aan het eind is hij diegene die ongelukkig er van word.

De discussie over meer of minder eten laat ik maar lekker achterwegen, als iemand zichzelf een hartaanval wilt eten dan mag hij of zij dat van mij best doen. Ik word er niet beter of minder van.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:02

Ik ben zelf te zwaar en ik rij wel paard (zwaarder type paard dat dan weer wel)
Ik ben er van overtuigd dat ik met minder gewicht fijner kan rijden. Ik heb ook een hekel aan foto's van mezelf te paard (erg confronterend) Ik vind het gewoon geen mooi plaatje (praat voor mezelf dus he..)

Nu de moitvatie nog vinden om er iets aan te doen.
Want dat afvallen moeilijk is, is een ding wat zeker is..... :j

In het algemeen denk ik dat je gewicht minder speelt dan de manier waarop je rijdt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:04

Wat een kortzichtigheid zeg. Jochie, doe jij eerst eens wat levens ervaring op in deze boze wereld, voordat je een oordeel velt over 'dikke' mensen.
Ik vind het erg respectloos van je. Dik zijn is alles behalve makkelijk, en 9 van de 10 keer ook alles behalve gewenst.

Dus als mensen om wat voor reden ook overgewicht hebben, moeten ze maar stoppen met hun grootste hobby? Wat een crap zeg.

Ja, ik ben het er zeker mee eens dat te zware mensen niet op een pony van 1.30m moeten gaan zitten, bij wijze van, maar ik denk dat ze daar zelf ook wel over na kunnen denken.

Niet zo zwart wit denken TS, dan ziet je wereld er een stuk mooier uit.

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:05

Dus TS.
Jij denk dat als je wil afvallen je het ook echt kan????
Waarom zijn er dan zoveel mensen te dik of roken die (hebben iets waar ze graag van af willen)
En gebeurd het niet. Al die mensen gaan dus expres met hun dikke kont op een paard zitten en vinden die mooie slanke combinatie maar niets.
Natuurlijk willen ze ook slank zijn. Het is alleen erg moeilijk. Ook als je medicijnen gebruik.(die mogen van jou dus wel dik op een paard zitten) maar gewone dikke niet.
Ben jij perfect?????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:06

Je kunt aan de buitenkant soms niet zien hoe zwaar iemand is.
Je hebt mensen die met weinig overgewicht heel zwaar ogen en mensen met redelijk veel overgewicht die veel slanker ogen.
Dus alleen (ver)oordelen na aanleiding van wat je ziet is vaak niet eerlijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:06

Wedgie: maar dat het erg moeilijk is om slank te worden, daar kunnen die paarden toch niets aan doen? Waarom zijn zij daar dan wel slachtoffer van?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:07

shera schreef:
Ik ben zelf te zwaar en ik rij wel paard (zwaarder type paard dat dan weer wel)
Ik ben er van overtuigd dat ik met minder gewicht fijner kan rijden. Ik heb ook een hekel aan foto's van mezelf te paard (erg confronterend) Ik vind het gewoon geen mooi plaatje (praat voor mezelf dus he..)

Nu de moitvatie nog vinden om er iets aan te doen.
Want dat afvallen moeilijk is, is een ding wat zeker is..... :j

In het algemeen denk ik dat je gewicht minder speelt dan de manier waarop je rijdt.

Ik kan me dat goed voorstellen....
Er is niets zo verslavend als voedsel, en ook nog eens overal verkrijgbaar en zo normaal om gewoon maar te eten...
Iedereen, ook slanke mensen, weten welk effect het heeft als je je eens een paar dagen te buiten bent gegaan aan lekkere dingen... je lichaam vraagt er direct de volgende dagen weer om....
Ik hoop dat het je lukt om gewicht te verliezen.... de 'afkickfase' lijkt me het lastigste....

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:07

(ik weet niet of het al eerder gezecht is en anders sorry)

dus in jouw ogen TS mogen er alleen maar dunne mensen op paarden zitten en paardrijden >??
kijk in ben ook niet de dunste en heb overgewicht maar het stoort mijn paard niet. en er zijn meerdere mensen mer overgewicht die paard rijden & veel plezier hebben en hun paard niet storen.

het is eigenlijk gewoon zwaar onzin en ik ben trouwens 15 en heb 2 jaar geleden gewoon nog op een warmbloed gereden en die is om andere redenen weggegaan dan voor mijn overgewicht

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:08

Ninx schreef:
Ine23 schreef:

Dingen vallen altijd te nuanceren zo.

Dan moet je even terugbladeren... dan zie je dat ik het nuanceer naar extreem lange mensen. 95% van de vrouwen zit echter tussen de 1:65 en 1:85... gemiddeld 1:70...

ps: nog even ter aanvulling... ook bij een vrouw van 1:95 is 100 nog ernstig overgewicht...[/quote]

Mijn laatste aanvulling in dit topic:

Vanaf wanneer heeft iemand dan ernstig overgewicht volgens de bokkers?
Volgens de officiele normen heb je overgewicht met een bmi tussen de 25 en 30 en ben je obees met een bmi boven de 30. Vanaf 35 ben je morbide obees.
Een bmi van 26 is dus imo géén ernstig overgewicht en ik neem aan dat een Shire of andere trekpaard wel een persoon van 100kg kan hebben zonder daardoor in de weg te worden gezeten. Zet die persoon niet op een iele arabier, want dat is ook volgens mij niet diervriendelijk.