wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

juliaolthof

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:32

Okee bedankt ! Dat leek mij ook al de beste oplossing, omdat dat wel de meest vriendelijke hulpteugel is, ik hou normaal helemaal niet van hulpteugels, alleen als het om veiligheid gaat vind ik het wel nodig ! Ik denk dat als je je pony rond moet rijden met behulp van een hulpteugel je zelf nog veel moet leren! Het is beter dat het lang duurt om te leren dan dat je je pony vast zet.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:41

Niet, nooit! Mijn merrie pikt dit absoluut niet. Hoe los het ook zit... Zodra ze hem voelt, gaat ze in protest/achterover. Ik heb 1x met een los martingaaltje gesprongen in een les van Harro Goudsmit, ben er nog nooit zo hard afgelazerd. Ze raakte volledig in paniek toen ze merkte dat haar hoofd niet verder omhoog kon. Moet er ook wel bij zeggen dat ze op 2 pinkies te rijden is en het ook gewoon niet nodig is... Maar gevaarlijk was het wel.

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:49

Je hebt gelijk, ik zou eerst goed moeten kijken of hij het wel pikt en niet nog harder gaat doordrammen. Maar idd gevaarlijk, ik ben helemaal niet snel bang maar voor de mensen om me heen kan het nog wel is vervelend zijn. Maar is een martingaal ook te combineren met een passoa bit (1 ring boven en 1 ring onder, die gebruik ik alleen voor buiten omdat hij anders echt totaal niet te houden is) ?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:50

Ik heb voorheen bij mijn oude haf een thiedeman gebruikt die niet strak afgesteld stond (ze liep zelf afgebogen al ook) maar dat was meer om haar te remmen en dat werkte perfect, dus ik misbruikte dat ding zeg maar niet want heb aan dat ding een hekel.

Verder gebruik ik op al mijn paarden die ik gereden heb en rijd een martingaal tenminste al voor het buitenrijden omdat ik dan iets meer te vertellen heb. Al werkte het op mijn draver averechts want die raakte er helemaal in paniek van (zat ook een letterlijk steek in los in hoofd)

Momenteel rijd ik mijn jonge haf in en daar gebruik ik nu niks bij want ze is gewoon superbraaf alleen ze wil geen aanleuning nemen hoe zeer ik het ook probeer (En ja ik krijg hier goede begeleiding voor en nee er zit niks in haar hals vast want ze is nagekeken op alles) dus ik twijfel nu of ik er iets extra's voor de hulp (tijdelijk) aan moet hangen. Heeft iemand hier tips voor eventueel?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:52

Met springen een borsttuig met vorkjes, zodat het zadel niet te veel kan schuiven en het hoofd niet te ver omhoog gaat, maar met normaal rijden niets, tenzij er aan het einde van de les gesprongen word.

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:55

xNK schreef:
Met springen een borsttuig met vorkjes, zodat het zadel niet te veel kan schuiven en het hoofd niet te ver omhoog gaat, maar met normaal rijden niets, tenzij er aan het einde van de les gesprongen word.

Was dat voor mij bedoeld ?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:56

Laurabyoux schreef:
Niet, nooit! Mijn merrie pikt dit absoluut niet. Hoe los het ook zit... Zodra ze hem voelt, gaat ze in protest/achterover. Ik heb 1x met een los martingaaltje gesprongen in een les van Harro Goudsmit, ben er nog nooit zo hard afgelazerd. Ze raakte volledig in paniek toen ze merkte dat haar hoofd niet verder omhoog kon. Moet er ook wel bij zeggen dat ze op 2 pinkies te rijden is en het ook gewoon niet nodig is... Maar gevaarlijk was het wel.

Dit snap ik nooit goed, bij mij heeft een paard niets de kiezen of niet te pikken? Al wil ik dat die de macarena danst met zijn hoofd tussen zijn achterbenen heeft 'ie dat te pikken. Tuurlijk gaan ze in verzet, ze gaan niet uit zich zelf dressuurkunstjes lopen doen omdat ze dat zo leuk vinden?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:57

juliaolthof schreef:
xNK schreef:

Was dat voor mij bedoeld ?

Nee, haha, sorry, heb gewoon gereageerd ;)

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:58

superlise schreef:
Laurabyoux schreef:

Dit snap ik nooit goed, bij mij heeft een paard niets de kiezen of niet te pikken? Al wil ik dat die de macarena danst met zijn hoofd tussen zijn achterbenen heeft 'ie dat te pikken. Tuurlijk gaan ze in verzet, ze gaan niet uit zich zelf dressuurkunstjes lopen doen omdat ze dat zo leuk vinden?

Ik ben het totaal met je eens dat je paard moet luisteren naar wat jij wil en dat alles niet vanzelf gaat maar het moet wel plezierig blijven voor beide. En een paard gaat niet vanzelf zo lopen maar het gaat wel sneller als je op jou plaats ook respect afgeeft aan je paard, zo krijg je een band en niet door te zorgen dat je paard alles doet!

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:00

Citaat:
Nee, haha, sorry, heb gewoon gereageerd

haha okee !

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:01

In principe gebruik ik geen hulpteugels. Af en toe een voortuig die tevens ook als martingaal werkt als ik denk dat het nodig is, maar verder in principe niks. Is ook niet nodig met mijn paard.

Toen ik nog veel jonge paarden reed hong ik er wel af en toe een slofteugel aan. Voorkomen is beter dan genezen is mijn motto. Met een slofteugel krijg je bepaalde dingen soms net iets beter voor mekaar dan zonder, met name met een jong paard. Maar dan werd die er 2 of 3 keer aangehangen en dan werd er weer zonder gereden.

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:03

MontyRulezz schreef:
In principe gebruik ik geen hulpteugels. Af en toe een voortuig die tevens ook als martingaal werkt als ik denk dat het nodig is, maar verder in principe niks. Is ook niet nodig met mijn paard.

Toen ik nog veel jonge paarden reed hong ik er wel af en toe een slofteugel aan. Voorkomen is beter dan genezen is mijn motto. Met een slofteugel krijg je bepaalde dingen soms net iets beter voor mekaar dan zonder, met name met een jong paard. Maar dan werd die er 2 of 3 keer aangehangen en dan werd er weer zonder gereden.

Hier sluit ik me bij aan, alleen ik denk wel dat je zo veel mogelijk, ook met jonge paarden zelf moet oplossen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:03

Omdat mijn pony in het bos niet te houden is heb ik een slofteugel aangeschaft. Hoe rustiger ze wordt hoe meer release ze krijgt. Als het goed blijft gaan kan hij er daarna weer helemaal af.
Naar mijn mening kan een hulpteugel goed uitkomst bieden, als het maar tijdelijk is. Het heet toch niet voor niets een hulpteugel.

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:04

Lous schreef:
Omdat mijn pony in het bos niet te houden is heb ik een slofteugel aangeschaft. Hoe rustiger ze wordt hoe meer release ze krijgt. Als het goed blijft gaan kan hij er daarna weer helemaal af.
Naar mijn mening kan een hulpteugel goed uitkomst bieden, als het maar tijdelijk is. Het heet toch niet voor niets een hulpteugel.

Je hebt gelijk, alleen vind ik wel dat een slof soms niet goed wordt gebruikt, bij een martingaal kan er niet veel verkeerd aan gebruikt worden!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:08

Het is ook de ruiterhand en de manier waarop de hulpteugel gespannen is die de inwerking bepaald. Daarnaast is ook niet elke hulpteugel geschikt voor ieder paard. Een martengaal werkt dus niet bij de mijne.
Laatst bijgewerkt door Lous op 06-05-12 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:09

Lous schreef:
Het is ook de ruiterhand en de manier waarop de hulpteugel gespannen is die de inwerking bepaald. Daarnaasts is ook niet elke hulpteugel geschikt voor ieder paard. Een martengaal werkt dus niet bij de mijne.

Ja, soms is een hulpteugel niet geschikt voor een bepaald paard, en natuurlijk licht het aan de ruiter hoe de hulpteugel gebruikt wordt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:12

juliaolthof schreef:
MontyRulezz schreef:

Hier sluit ik me bij aan, alleen ik denk wel dat je zo veel mogelijk, ook met jonge paarden zelf moet oplossen.

Klopt, maar ik ben dus helemaaaal niet van het trek en ruk werk en in zo'n geval kan je met een slofteugel net iets beter en rustiger in werken zodat zo'n jong ding al heel snel snapt wat de bedoeling is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:14

als we buiten rijden moet er bij eclair een tiedeman er bij op. hij is echt niet te houden anders :S

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:33

Citaat:
Klopt, maar ik ben dus helemaaaal niet van het trek en ruk werk en in zo'n geval kan je met een slofteugel net iets beter en rustiger in werken zodat zo'n jong ding al heel snel snapt wat de bedoeling is.

Snap ik

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:45

superlise schreef:
Laurabyoux schreef:

Dat zou dan het verschil zijn qua rijden tussen jou en mij. Ik dwing NIETS af, ik vraag het... Kan je wel 1 ding vertellen, het werkt!!!

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:52

@Laurabyoux ik vind wel dat jullie beide gelijk hebben, een paard moet absoluut weten dat hij naar jou moet luisteren maar ik vind wel dat je gelijk Gent dat wanneer je het vraagt dat je dan meer respect toont en zo het paard dus ook sneller zou luisteren !! En zo is het voor beide plezieriger....

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:55

Maar mijn paard weet dat ze naar mij moet luisteren... Alles wat ik aan mijn paard vraag gebeurd ook, maar dan zonder hulpteugel, ik wil ook geen paard met kin op de borst of een paard dat de macarena danst. Ik wil een paard dat lekker over de rug loopt, het achterbeen gebruikt, nageeft en onstpant... Respect is geven en nemen... Plezier hebben wij hoor! Zonder hulpteugels, die zijn niet nodig in ons geval...

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:02

Laurabyoux schreef:
Maar mijn paard weet dat ze naar mij moet luisteren... Alles wat ik aan mijn paard vraag gebeurd ook, maar dan zonder hulpteugel, ik wil ook geen paard met kin op de borst of een paard dat de macarena danst. Ik wil een paard dat lekker over de rug loopt, het achterbeen gebruikt, nageeft en onstpant... Respect is geven en nemen... Plezier hebben wij hoor! Zonder hulpteugels, die zijn niet nodig in ons geval...

Snap ik, ik wil ook zo weinig mogelijk met hulpteugel rijden en kunstjesvan hem vragen. Gewoon lekker plezier maken maar bij mij kan het gevaarlijk worden zonder hulpteugel en dat gaat me toch iets te ver

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:05

Ik heb een hele korte tijd met martingaal gereden, omdat de pony nogal graag haar hoofd naar boven gooide en onbestuurbaar werd. Martingaal kan ik nog begrijpen, en een losse slofteugel geeft hetzelfde effect als een martingaal. Voor de rest ben ik absoluut niet van de hulpteugels. Eigenlijk ben ik er in alle gevallen tegen, ze gaan je paard echt niet helpen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:14

Tuurlijk , dan is het logisch dat je met een hulpteugel rijd. Enige wat ik aan gaf is dat je dat soort dingen niet op mijn merrie hoeft te proberen hihi