Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:55

Liselot schreef:
Imo weten de mensen die in de lagere rubrieken of recreatief rijden net zo goed wat er allemaal mis gaat en/of goed gaat ;)

En toch is dat niet helemaal waar.
Alsje nog nooit appeltaart hebt gegeten weet je niet hoe die smaakt. En dan kun je wel alle recepten en ingredienten uit je hoofd leren. Zo lang je het nooit geproeft hebt kun je je alleen maar een voorstelling maken van de smaak maar weet je eigenlijk niet waar je over praat.

DDW1190

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:55

Haha wat is dat nou weer voor een vergelijking?? :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:58

abacab bedoeld wat ik ook al ergens schreef, als je nooit een goed voorbeeld hebt gehad, hoe moet je dan weten dat je het verkeerd doet?
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 05-07-11 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:00

Ja Dat snapte ik al wel, maar vond de vergelijking nogal vreemd :)
En toch vind ik dat punt wel dubbel! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:02

Ookal rijd je in de B of gewoon helemaal geen wedstrijden, dan alsnog is het belangrijk om te weten hoe het plaatje er uit hoort te zien en hoe het plaatje er niet uit hoort te zien.
Gespannen kaken, verkeerde knik, holle/gespannen rug, op de voorhand etc. horen niet bij het plaatje 'juist'. En al helemaal niet in het Z.

Ik vat hem anders op schoentje?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:03

ja maar als er dus nooit iemand zn mond opendoet gebeurd er ook nooit wat he?
weet je ik zou hier zoveel op willen schrijven maar dat wordt dan door zoveel mensen weer verkeerd begrepen..iedereen hier praat voor eigen parochie, instrukteurs doen het niet goed knhs niet,jury niet,niks gaat ooit op een lijn komen ,nooit niet. mensen die in mijn ogen een paard te kort in de nek met weggedrukte rug,maar met wapperende voorbenen, zittend als een cowboy,met glim en bling en laklaarzen, 67 % scoren en iemand die heel correct zittend een prachtige foutloze proef neerzet op een veel minder pompeuze manier,met een normaal paard,maar dik 6 procent minder scoren..waar gaat iedereen lessen? juist bij de trainenr van de eerste,want die scoort ;is het dan een goede trainer? >;) en de juryleden? zijn die dan goed? houding van de ruiter en lichaamsgebruik van het paard >;) door wie word iedereen opgeleid?
zijn er hier instrukteurs die het trainersseminar van de knhs hebben gevolgd? en de laatste hoge kaderopleiding? iemand de dvd van het trainersseminar goed bekeken ? met adelinde [onze trots op de voorkant? achteroverhangend ,voeten naar voren, ellebogen achter het lichaam en de stang overdwars >;) >;)
het is nog een lange weg....... :x

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:04

Abacab schreef:
Liselot schreef:
Imo weten de mensen die in de lagere rubrieken of recreatief rijden net zo goed wat er allemaal mis gaat en/of goed gaat ;)

Alsje nog nooit appeltaart hebt gegeten weet je niet hoe die smaakt. En dan kun je wel alle recepten en ingredienten uit je hoofd leren. Zo lang je het nooit geproeft hebt kun je je alleen maar een voorstelling maken van de smaak maar weet je eigenlijk niet waar je over praat.

dat vind ik appels met peren vergelijken. Ook als je geen wedstrijden rijdt weet je dondersgoed dat het verkeerd is als je je paard schopt en slaat om niets, of dat je hem rammels in de bek geeft
en daarbij kan en recreatieruiter prima zien als een paard ontspannen en aan de hulpen is, daar hoef je echt geen Z voor gereden te hebben ;)
Laatst bijgewerkt door Liselot op 05-07-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:05

Air schreef:
Ookal rijd je in de B of gewoon helemaal geen wedstrijden, dan alsnog is het belangrijk om te weten hoe het plaatje er uit hoort te zien en hoe het plaatje er niet uit hoort te zien.
Gespannen kaken, verkeerde knik, holle/gespannen rug, op de voorhand etc. horen niet bij het plaatje 'juist'. En al helemaal niet in het Z.

dat behoor je te weten, maar het ook werkelijk zien of voelen is een ander verhaal. De meeste foute in de lagere klassen komen imo ook door onervarenheid en onwetendheid. Denk dat je niet altijd van het slechte van een mens uit moet gaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:06

is al heel lang zo.. Bij ons op stal wordt er vrij pittig gejureerd. Afgelopen weekend is er in het B 1 winstpunt gereden en in het L en M niet 1. Van het Z weet ik het niet.

ik vind het niet zo erg.. Er loopt niet 1 ontspannen paard.. Maar goed.. Ik ken ook iemand die haar paard verkocht omdat ze in het L2 geen winst reed omdat meerdere malen op de coupons stond dat er te braafjes gereden werd. Met andere woorden, relaxed en ''netjes'' is niet goed genoeg. Er moet wel een show in zitten.

Als je zulke jury's vaker treft dan krijg je natuurlijk het idee datje je paard meer op moet porren voor de show. En als hij dan sterk wordt dan weten wij niet beter dan het paard van voren tegen te houden (ik heb inmiddels al een tijdje het licht gezien)

Maar goed.. Ik heb nog niet gestart.. Ik train wel maar pas het aan op het paard, is ze een dagje sloom dan zetten we 3 stappen terug.

Loopt ze als een trein probeer ik op een rustige manier de training wat op te voeren, gaat ze daarin mee is ze dus fijn.. Zo niet dat moeten we nog meer loswerken.

Maar spectaculair kan ik onze combi niet noemen. Op goede dagen(hebben we er genoeg van)kun je duidelijk zien dat ze niet wordt belemmerd en dat ze lekker ontspannen en fijn werkt..

Maar vooral op en brave manier.. En niet dat het spettert.

Hoe we straks beoordeeld gaan worden is voor mij dus ook een raadsel.. Want ik heb vroeger al mijn punten gehaald door ruk en pluk werk. Van voren vasthouden en van achter ertegenaan rijden.
En dan had ik iedere week les op die manier.

En dat bij verschillende (dure en bekende) instructrices,
Inmiddels heb ik iemand gevonden die me leert hoe fijn het paardrijden kan zijn.. En hoe graag het paard voor me werken wil als ik haar niet dwing en overvraag.

Toch ziet mijn moeder dat niet.. Die heeft soms zoiets van ermoet meer porriemorrie in, de paarden op wedstrijd lopen hoger in de halshouding, die van mij wat laag, en soms nog wat te diep. Ze wil het liever zien zoals bij hun..
Alleen loopt hun paard met een weggedrukte rug en hun achterhand aan de andre kant van de baan.. En die van mij niet.

Er staat idd teveel druk op prestatie

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:07

Liselot schreef:
Abacab schreef:

dat vind ik appels met peren vergelijken. Ook als je geen wedstrijden rijdt weet je dondersgoed dat het verkeerd is als je je paard schopt en slaat om niets, of dat je hem rammels in de bek geeft
en daarbij kan en recreatieruiter prima zien als een paard ontspannen en aan de hulpen is, daar hoef je echt geen Z voor gereden te hebben ;)

Dus de mensen die die fouten begaan doen dat in jou ogen bewust en met opzet het paard te pesten?
Ik denk van niet...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:09

schoentje schreef:
Air schreef:

dat behoor je te weten, maar het ook werkelijk zien of voelen is een ander verhaal. De meeste foute in de lagere klassen komen imo ook door onervarenheid en onwetendheid. Denk dat je niet altijd van het slechte van een mens uit moet gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
De echt buitensporige gevallen op concour daarbuiten gelaten, maar gelukkig is die laatst genoemde groep sterk in de minderheid....eerder uitzondering imo!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:10

schoentje: waar hoor je mij dat zeggen? Ik zeg alleen dat het geen zak uitmaakt dat je wedstrijd of recreatieruiter bent. Je kan mij niet vertellen dat ruiters die hun paard na een weigering afronselen denken dat het normaal is en gewoon door de beugel kan. Over het algemeen weten ze heel goed dat ze fout zitten, alleen willen ze dat niet toegeven aan hunzelf

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:14

Liselot schreef:
schoentje: waar hoor je mij dat zeggen? Ik zeg alleen dat het geen zak uitmaakt dat je wedstrijd of recreatieruiter bent. Je kan mij niet vertellen dat ruiters die hun paard na een weigering afronselen denken dat het normaal is en gewoon door de beugel kan. Over het algemeen weten ze heel goed dat ze fout zitten, alleen willen ze dat niet toegeven aan hunzelf

Ik denk dat het vaak te maken heeft met wedstrijdspanning en onmacht. Achteraf hebben deze mensen vaak spijt van hun gedrag.
Daarom is het goed deze discussie te hebben en mensen erover na te laten denken. Als deze groep onwetende terplaatsen aangesproken worden op hun gedrag door een official, dan kan dat misschien wel wat schelen. Laat Joolien die brief dus maar schrijven naar de KNHS.

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:14

Ik ben het helemaal met je eens, mij zit het ook al een tijdje dwars dat alles zo moet.
Ik rijd mijn paarden gewoon met een normale watertrens/bustrens en de ene met martingaal de ander zonder en ze lopen gewoon goed.
Al dat gezaag in een mond is niet nodig, en als iets niet gelijk goed gaat doen we het gewoon nog een keer en des noods nog 100 keer.

Maar als je naar wedstrijden kijkt, zelfs op tv, dan denk ik: jongens, jongens waar zijn we/jullie mee bezig?
Zelfs op tv zie je in bijv. de springsport dat er mensen zijn die niet normaal op hun paard kunnen zitten, laat staan springen.

Ik denk dat het een goed idee is om met jury's e.d. om de tafel te gaan zitten want dit kan gewoon niet langer doorgaan eigenlijk!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:16

Dan ben ik benieuwd welke ruiter op tv jij niet op z'n paard vind kunnen zitten, Anyssax?
Iemand met een minder mooie stijl hoeft geen slechte ruiter te zijn...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:17

schoentje schreef:
Dan ben ik benieuwd welke ruiter op tv jij niet op z'n paard vind kunnen zitten, Anyssax?
Iemand met een minder mooie stijl hoeft geen slechte ruiter te zijn...

inderdaad, ik zie liever een ruiter die wat minder mooi rijd, maar zijn paard niet in de weg zit en vriendelijk is dan een ruiter die volgens het plaatje zit en hard in de hand is

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:17

Ik heb vaak het idee dat mensen hun frustraties bot vieren op hun paard.
Striemen lijken tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld net als open mondhoeken.

Ik vind dat de KNHS veel strenger moet wezen en mensen die zo tegen hun paard doen gewoon een tijd niet mogen starten en een boete krijgen.
Want vaak is het gewoon pure dierenmishandeling.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:18

jepsica: klopt, alleen is er imo een gebrek aan officials. Of in ieder geval een gebrek aan "lef" om er iets van te zeggen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:19

Ja maar een buitenstaander/toeschouwer kan het gevoel of moment onjuist interpreteren :)

(Flink) Pak op de broek is niet verkeerd indien nodig en juist getimed (dus niet afronselen ;) )
Voorbeeldjes:
Springen: paard weigert altijd vies (buiten toedoen van ruiter, dus geen ruiterfout)
Dressuur: Paard is tegen het been, één flinke schop, maar dan zeker niet voor op de rem trekken!

Beter 1 x goed de boodschap als 10 x half...thuis voedt je je kinderen ook op wat wel en niet mag, ander gaan ze ook over grenzen heen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:21

listiglistje schreef:
Ja maar een buitenstaander/toeschouwer kan het gevoel of moment onjuist interpreteren :)

(Flink) Pak op de broek is niet verkeerd indien nodig en juist getimed (dus niet afronselen ;) )
Voorbeeldjes:
Springen, paard weigert altijd vies (buiten toedoen van ruiter, dus geen ruiterfout)
Dressuur: Paard is tegen het been, één flinke schop, maar dan zeker niet voor op de rem trekken!

Beter 1 x goed de boodschap als 10 x half...thuis voedt je je kinderen ook op wat wel en niet mag, ander gaan ze ook over grenzen heen.

absoluut mee eens, je mag een paard gerust op zijn/haar plek zetten. Het is immers een dier wat naar je hoort te luisteren en van mij kunnen ze ook zeker een schop of mep verwachten als ze buiten mijn schuld om stout zijn :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:22

Maar een ander ziet of voelt niet wat er aan vooraf gaat....en die ziet jou meppen of schoppen...snappie ;)

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:24

Dat van die houding dat had ik kunnen zijn toen ik nog wedstrijden reed, mijn houding is altijd heel slecht ook als ik niet op het paard zit, ik loop krom, heb heel veel rugproblemen.
En toch deed ik altijd mijn best zo goed mogelijk te zitten.
Paard werd echt super goed behandeld, echter ik reed wel met een bit dat een stang werd bij verzet, simpelweg omdat ze dat soms nodig heeft. Als ze zich normaal gedraagt is het gewoon een trens.
Ik ben het zeker eens met het feit dat een hoop paarden beter behandelt mogen worden op concour, maar ik ben ook van mening dat je niet altijd kunt oordelen over situaties, wat is eraan vooraf gegaan is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:24

ach wel ja en als de groep prutsers in het z2 en zz-l te groot wordt versimpelen we gewoon de proeven... want waar herken je prutsers aan ? aan het gefrustreerde gedrag op het losrijterrein,en dat moet voorkomen zien te worden, dan houden we het nivo lekker laag maar we rijden wel in een hogere klasse ,straks staren we allemaal zz-z wordt dat te moeilijk maken we dat weer mkkelijk en hup over 15 jaar iedereen butsend in de grand-prix 8)7

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:25

Helemaal gelijk listiglisje :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:26

De mentaliteit van ruiters en hun begeleiders hebben er bij mij toe geleid dat ik mezelf al in het jaar 2000 heb laten uitschrijven als juylid bij zowel het springen als de dressuur.
Dat ouders me gingen bedreigen en 's avonds thuis opbellen om verantwoording af te leggen was de spreekwoordelijke druppel.
Ik kom nog wel eens op een wedstrijd maar kijk dan met stijgende verbazing naar de verbeten gezichten van de ruiters en de in elkaar getrokken paarden, de goede kleine minderheid niet meegerekend.