Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:00

Professor schreef:
Om terug te komen op Steinbrecht over zijn contra oefeningen, dat zijn oefeningen buiten SB altijd oefeningen op gebogen lijnen.
Dat is logisch een contragalop op de rechtelijn is geen contra oefening, het begint in de hoeken.
Schouderbinnenwaarts of Buitenwaarts zijn indentische oefeningen, en bewerken hetzelfde, men denke maar aan de middenlijn.
Alleen wij zijn tegenwoordig vastgeroest aan de hoefslag, en Schouderbuitenwaarts rijdt men nooit op de hoefslag.
Trouwens daar schiet mij wat te binnen, hoe weinig men op de tweede hoefslag rijdt, wat juist het paard vrij maakt om zijn schouder naar de omheining te brengen waardoor de natuurlijke scheefheid nog meer gevorderd wordt.
Schrijf hier wat dingen op om eens na te denken over de werkelijk Klassieke dingen waarom men bepaalde oefeningen doet.
Het leuke is dat men alles opschrijven kan, maar de oplossingen alleen met een goede instructeur opgelost kan worden, die de ervaring heeft problemen die in bijna geen enkel boek beschreven word op te lossen. Dit is niet anders dan logisch na te denken, en het zelf toegepast te hebben, en weet wat de oefeningen doen(wat de uitwerking en reactie is).

Datzelfde geldt ook voor de renvers, een ondergesneeuwde oefening.
Men zou veel meer op de renverseerlijn (a-C-lijn) moeten doen.
In de praktijk zie je maar weinig "instructeurs" hiermee werken, helaas. Dan zie je goed hoe correct je paard echt gebogen is ipv bij die hoefslag te hangen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:00

wat Zooist en ik al zeiden dus Professor: op een gegeven moment is het punt om werkelijk dressuurmatig met een paard aan de gang te gaan, wel een beetje voorbij.

gewoon lekker in het bos rijden, afentoe in de bak en je erbij neerleggen dat ie nou eenmaal stijf en scheef is? paard gaat er niet dood van, lijkt me. en als ie daar nou plezier in heeft, wat maakt het dan uit. passend zadel erop, en anders ga je toch lekker stap en draf ritjes maken. misschien overneem je dat paard wel als je er heel veel draf en galopwerk mee wilt gaan doen. maak je meer kapot dan je denkt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:07

Citaat:
afentoe in de bak en je erbij neerleggen

Dat doe ik nooit, ziet er zo raar uit........... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:10

quadripes schreef:
wat Zooist en ik al zeiden dus Professor: op een gegeven moment is het punt om werkelijk dressuurmatig met een paard aan de gang te gaan, wel een beetje voorbij.

gewoon lekker in het bos rijden, afentoe in de bak en je erbij neerleggen dat ie nou eenmaal stijf en scheef is? paard gaat er niet dood van, lijkt me. en als ie daar nou plezier in heeft, wat maakt het dan uit. passend zadel erop, en anders ga je toch lekker stap en draf ritjes maken. misschien overneem je dat paard wel als je er heel veel draf en galopwerk mee wilt gaan doen. maak je meer kapot dan je denkt.

Nee, veel draf en galop werk is absoluut niet de bedoeling. Ook nooit de bedoeling geweest. Sorry als ik die indruk wekte.
Net zo min wil ik er dressuurproeven mee rijden.

Het is alleen zo dat een scheef paard niet lekker zit en dat een paard wat niet goed aan de hulpen is, niet handig is bij een buitenrit.
En natuurlijk dat ik zelf het idee heb dat het beter voor hen is om in beweging te blijven, uiteraard aangepast.

En last but not least... ik mijn zelfvertrouwen terug moet krijgen en dat gaat alleen door er veel op te gaan zitten. En dan is 1 ritje per week, hooguit, buiten, niet echt genoeg.

Omdat ik ze bezig wil houden, lijkt het mij ook leuk om straks sil als handpaard mee te nemen, maar ook dan moeten ze weer goed luisteren. Anders wordt het gevaarlijk.

Bovendien merkt ik echt dat silja positief is verandert tijdens de buitenrit, door de oefeningen thuis. Ik vind het eigenlijk jammer om dat dan overboord te gooien omdat ze er te oud voor zou zijn.
Temeer omdat ze bezig gehouden wil worden.
Ze verpietert als er weinig naar om wordt gekeken/niets meer mee wordt gedaan.
En ik vind het leuk. Dat ook nog.

Maar nee, veel eisen stellen is niet de bedoeling.

Alleen goed aan de hulpen zijn ivm veiligheid buiten, beetje recht zijn opdat je comfortabel zit, bezigheidstherapie en zelf weer vertrouwen opbouwen.

Dat ik dit topic volg, wil niet zeggen dat ik met deze paarden KR wil doen. Maar ik neem aan dat basisideeen hiervan altijd bruikbaar zijn, Bovendien ga ik regelmatig naar wedstrijdrijdende familieleden kijken en is het gewoon een interesse kwestie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:12

Professor schreef:
Citaat:
afentoe in de bak en je erbij neerleggen

Dat doe ik nooit, ziet er zo raar uit........... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nja, ik heb het wel eens gedaan hoor.... had geen zadel en mijn man hielp mij even erop (gewoon ff uitproberen), maar ik was onhandig en ja... daar lag ik, naast het paard, in de bak. Geloof inderdaad dat het wat mal was, want mijn man lag dubbel.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:15

Dat laatste snap ik Lijebo, dat daarvoor niet maar dat is puur omdat ik een andere bezigheid heb.
Dus daar kan ik je echt niet bij helpen.
Ik heb mijn ouder paard in een rusthuis staan waar ze elke dag buitenloopt en bij kou binnen komt.
Ik kan er altijd heen en maak dan een lekker buitenritje. Daar heeft ze plezier in.
Dit paard heeft echter altijd dressuur gelopen en veulens gehad en is nu weer zo scheef als een banaan en was voorheen behoorlijk recht. Ik ga daar echt niets mee doen verder omdat ik daar geen doel meer in zie. Ze heeft haar leven "hard" gewerkt en vind het nu verdiend.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:17

een paard op twee teugels rijden kan je met elk paard. dan ben je van de grootste scheefheid af. ik begrijp niet waarom dat elke keer zo'n probleem blijft. voltes rijden, overgangen rijden en wijken voor de kuit moet toch met elk paard wel te doen zijn? dat is niet 'dressuur rijden' dat is gewoon je paard loswerken. als je dat twee keer per week 20 minuten doet in stap en draf, lijkt mij dat jouw paard prima wat bosritten aan kan en gehoorzaam is.

verder zou ik longeren als gehoorzaamheidsoefening doen. en dan werkelijk in stap en draf, veel overgangen laten maken. dan moet dat toch op een gegeven moment gewoon goed gaan?

of begrijp ik het probleem nou volkomen verkeerd?

edit: Flex staat nu ook op de wei. die heb ik tot aan de herfst nog afentoe gereden. super scheef nu, 10 minuutjes in de bak. en nu staat ie voltijds op de wei. paard heeft er geen last van, vindt het wel prima zo. en ach ja dat ie dan scheef is met rijden, dat heeft me toen echt niet meer gestoord in die paar keer dat ik er nog op gezeten heb.

liljebo

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:28

Sil is ook wat scheef. Is verder ook niet zo'n probleem. Maar Hälga zit gewoon super ongemakkelijk omdat ze echt helemaal naar een kant helt. Ik zou haar graag iets comfortabeler hebben.

Zooist, iets meer dan af en toe buiten doe ik vooral omdat ik er anders zelf niet meer op durf (heb na een ongeluk met paard daar echt gigantische problemen mee gekregen. Zolang ik regelmatig op een paard stap gaat het goed, maar rij ik slechts sporadisch dan kickt de onzekerheid in... en ik wil nog zo graag he) en omdat de paarden graag bezig worden gehouden. Ik merk dat verschil wel erg goed.
En idd omdat ik gehoorzaamheid buiten wel belangrijk vind.
Bij een paard wat een levenlang goed gereden is, zit dat er vanzelf al echt in, denk ik. Dat is voor mijn paarden iets minder vanzelfsprekend.

Quadripes, losmaken is idd genoeg. Ik rekende dat, mogelijk onterecht, ook tot dressuur. Meer hoeft idd niet. Misschien zoek ik het ook gewoon te ver.
Je wordt zo doodgegooid met alles wat je 'moet' dat je op de toppen van je tenen gaat lopen. (vroeger nooit gehad... toen was alles simpel.)
Misschien moet ik ook gewoon accepteren dat ze wat minder voor het been is, als ik al zie dat ze wel al goed vooruit is gegaan. En waken voor het 'teveel' doen. Zelfs als ik alleen in stap werk tot nu toe. Dan kan ik hen wellicht nog teveel belasten met alles wat ik denk te moeten. Kan best zijn dat daar mijn probleem zit. Hm
Bedankt iig voor jullie visie.
Het is altijd goed om aan het denken gezet te worden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:30

een paard is in stap ook moeilijk voor het been als het niet van zichzelf een heter type is. het is de lastigste gang. een hele belangrijke gang, maar ik zou met een gewoon recreatie paard dat al niet erg voor het been is niet blijven stappen. daar los je het niet mee op.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:40

Is het niet een tip wat Quadripes zegt om toch stukjes draf erbij te nemen?
Al draaf je maar 10 meter en dan weer naar stap?
Dat maakt het werk ook spannender.

En dat van die angst snap ik (helaas) wel volledig.
Maar ik kan j ook vertellen dat dat ook wel weer slijt! Maar ik moet er ook niet aan denken om heel lang niet op Miss Universe te rijden en er dan weer op te moeten %)
Ondanks dat het nu heel erg goed gaat en ik gisteren zelfs met een buitenritje heb kunnen uitstappen.
Was een beetje jammer van mijn extreem hoge hartslag maar die had ik echt niet onder controle :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:42

quadripes schreef:
een paard is in stap ook moeilijk voor het been als het niet van zichzelf een heter type is. het is de lastigste gang. een hele belangrijke gang, maar ik zou met een gewoon recreatie paard dat al niet erg voor het been is niet blijven stappen. daar los je het niet mee op.

Ik denk niet dat ik haar thuis in draf krijg zonder alles uit de kast te halen :o . Buiten misschien wel, maar mijn man kan nog niet draven.
Ik krijg haar met grondwerk nauwelijks in draf.
(desinteresse thuis)

Toch mee plagen en streng zijn, of toch eerst in stap een snellere reactie op het been vragen alvorens de volgende stap te zetten?

Kan haar trouwens wel tot meer beweging stimuleren als ik met haar met de bal speel.
(doe ik wel eens ter afwisseling)

Misschien ook gewoon laten zoals het is en idd af en toe wat vaker afwisselen met spel... Hmmmm....

zal er eens over nadenken.

*edit* zie net pas je reactie zooist. Klinkt idd logisch met die draf, maar dan moet ik haar eerst zover krijgen. Zal er eerst vanaf de grond aan werken. Hoeft idd maar een paar pasjes te zijn.
En anders een hengel met wortel gebruiken :D

Doe me wel stiekem goed om te horen dat ook een fanatiek ruiter als jij die angst herkent.
Het is echt een ellendig probleem, maar goed... het is nu al stukken minder.
Maar dan moet ik er dus echt regelmatig op gaan zitten. Anders ben ik terug bij af,
Laatst bijgewerkt door liljebo op 09-06-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:42

nog een tip: niet elk paard kan fantastisch stappen, dat moet ontwikkeld worden. als je je paard in een te hoog tempo wil rijden dan lijkt ie telkens wel 'niet voor het been' te zijn, maar kan ie het misschien ook lichamelijk helemaal niet aan.

en een paard dat in het werk niet wordt uitgedaagd, wat gewoon niet gebeurt als je alleen maar stapt (sorry), dan worden ze vanzelf klierig en moeilijk te rijden.

edit: ik neem aan dat je met een zweep rijdt toch? als ze geen reaktie geeft, geef je toch meteen tik? hoe wil je anders een paard duidelijk maken dat een reaktie verwacht? (je kan ook een wortel voor zn neus hangen :D)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:44

liljebo schreef:
Misschien moet ik ook gewoon accepteren dat ze wat minder voor het been is, als ik al zie dat ze wel al goed vooruit is gegaan.

Bij paarden die niet goed aan het been zijn, gaan we soms ongemerkt steeds grotere/sterkere hulpen geven. Reageert het paard op zo'n sterkere hulp, bijv. spoorprik, of tik zweep o.i.d. dan belonen we dat vaak ook nog eens en laten het dan daarbij.

Wat we het paard dan eigenlijk leren is om alleen op die sterkere hulp te reageren. Uiteraard weet ik niet of dit bij jou het geval is, maar je zou eens kunnen proberen om als je een sterkere hulp nodig hebt gehad om bijv. in draf te gaan, nog niet belonen, terug te gaan naar stap en opnieuw aandraven maar nu weer met alleen de lichte hulp, lukt dat, dan goed belonen! Daarna hier heel consequent in blijven.

Misschien heb je hier iets aan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:49

Quadripes... je kwam al op hetzelfde wortelidee als ik. Ik rij eigenlijk altijd zonder zweep, maar het ligt idd in de lijn van wat monique al zegt...
Het is dat of de hengel met wortel he.

En niets sorry... je hebt vast gelijk als je zegt dat het te saai wordt met alleen stappen.
Zal dat eens serieus laten doordringen en kijken hoe verder.

*bedankt voor het meedenken allemaal. Het was misschien allemaal een beetje off topic... hoewel aan de hulpen zijn ook onlosmakend met dressuur verbonden is, natuurlijk.
*edit... monique bedankt. Zal idd eens nagaan of ik dat onbewust doe. Zou best kunnen,

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:00

Het paard is toch niet aan het been???
Het heet toch voor het been.

Het paard wordt voor het been gebracht door het met de zweep te laten reageren op het been, dit beschrjft de handleiding heel goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:13

Professor schreef:
Het paard is toch niet aan het been???
Het heet toch voor het been.

Het paard wordt voor het been gebracht door het met de zweep te laten reageren op het been, dit beschrjft de handleiding heel goed.

Klopt...
'aan het been' wordt veelal in de topics gebruikt.
Maar het is idd 'voor het been' voor zover ik weet uit een grijs verleden.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:18

Een paard is inderdaad voor het been. Ik zat in mijn hoofd met "de gehoorzaamheid van het paard aan de hulpen" wat resulteerde in de typo ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:31

MoniqueB schreef:
Een paard is inderdaad voor het been. Ik zat in mijn hoofd met "de gehoorzaamheid van het paard aan de hulpen" wat resulteerde in de typo ;)

Ben nu eenmaal precies typetje omdat men anders in een spraakverwarring komt.
Maar dit punt is zover afgehandeld.
Mijn vraag is nu welke contra oefeningen men zoal kent?
En waarom rijdt men contra oefeningen?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:25

Professor,
hoe bedoelt U die vraag precies?

Alle oefeningen kun je contra rijden, als je maar weet wat je aan doen bent en vooral waarom, wat heeft het voor nut om nou juist die ene oefening contra te rijden.
Dat moet je je afvragen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:05

ullaatje schreef:
Professor,
hoe bedoelt U die vraag precies?

Alle oefeningen kun je contra rijden, als je maar weet wat je aan doen bent en vooral waarom, wat heeft het voor nut om nou juist die ene oefening contra te rijden.
Dat moet je je afvragen.

Wat ik bedoel, en uw antwoord?
U bent aan het twijfelen, anders gaf u niet een half antwoord.
Waarom rijden wij contra oefeningen en welke rijdt u dan contra?
Wat bedoeld u dat men "alle" oefeningen contra kan rijden???
Appuyeren contra?? Pirouetten contra???

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:37

Mee eens met jolin , prachtig stuk !

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:58

xhenkexspons: verkeerde topic?

contra oefeningen zijn renvers/travers, schouderbinnen/buiten, galop, contragalop, contravolte. (meer weet ik er zo gauw niet te noemen)

deze rijd je om de buiging en verzameling op dezelfde hand te verbeteren, doordat het paard dan in contrastelling/buiging moet gaan (dus rechterbuiging op de linkerhand bijv) moet het andere achterbeen meer dragen en wordt de buiging 'minder vanzelfsprekend' dus moeilijker. contragalop op de rechte lijn is in feite gewoon doorgalopperen in de natuurlijke buiging van het paard, dus heeft geen extra werking. in een wending heeft dat pas een functie vanwege de gebogen lijn dus een verhoogde buiging en verzameling.

meer kan ik even niet bedenken zo snel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:11

quadripes schreef:
xhenkexspons: verkeerde topic?

contra oefeningen zijn renvers/travers, schouderbinnen/buiten, galop, contragalop, contravolte. (meer weet ik er zo gauw niet te noemen)

deze rijd je om de buiging en verzameling op dezelfde hand te verbeteren, doordat het paard dan in contrastelling/buiging moet gaan (dus rechterbuiging op de linkerhand bijv) moet het andere achterbeen meer dragen en wordt de buiging 'minder vanzelfsprekend' dus moeilijker. contragalop op de rechte lijn is in feite gewoon doorgalopperen in de natuurlijke buiging van het paard, dus heeft geen extra werking. in een wending heeft dat pas een functie vanwege de gebogen lijn dus een verhoogde buiging en verzameling.

meer kan ik even niet bedenken zo snel.

Dan begrijp ik even niet dat Renvers en Travers contra oefeningen zijn???
Bij beide oefeningen zijn de Stelling/Buiging naar de richting van de beweging.
Contra oefeningen zijn oefeningen waarbij de Stelling/Buiging contra(tegenovergesteld) van de beweging zijn.
Schouder binnen en buiten waarts dat is duidelijk daar is de buiging/stelling tegenover de beweging.
Beweging= richting waar het paard naar toe gaat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:17

ik weet niet beter dan dat de renvers de tegenovergestelde oefening is van travers dus een contra oefening. maar dat zal dan wel niet goed aangeleerd zijn. en ik vermoed dat Ullaatje dit ook bedoelde... aj aj zijn we toch weer niet goed geinformeerd...
Laatst bijgewerkt door quadripes op 09-06-11 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:20

quadripes schreef:
ik weet niet beter dan dat de renvers de tegenovergestelde oefening is van travers dus een contra oefening. maar dat zal dan wel niet goed aangeleerd zijn.

Het is de tegenovergestelde oefening van, maar met contra oefeningen bedoeld men dat de stelling en of buiging contra (tegenovergesteld) zijn van de beweging.