LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:10

svdijk86 schreef:
ZZonneglans schreef:
Ik wil daar nog wel even het volgende aan toevoegen:
Voordat een paard de kracht heeft om de rug los te laten en te laten deinen, zit je eerst in de fase rug "bol" maken. Door dat 'bollen' spant het paard zijn buikspieren. Dier moet kracht ontwikkelen om ten eerste de ruiter te dragen en ten tweede om de ruiter te dragen verdeeld over voorhand en achterhand, in een door ons gewenste houding.
Deze vormspanning is een basisvoorwaarde, pas als deze kracht goed ontwikkeld is, dan krijg je een ontspannen aanspannen van de spieren en komt het loslaten aan de beurt, in deze fase kan het paard de rug los laten.

Vergelijk het met leren zitten te paard. Aanvankelijk ben je krampachtig bezig met het op de goede plek houden van lichaamsdelen, -spieren, door het aanspannen van spieren en naar verloop van tijd, als je hebt leren zitten, komt daar een ontspanning in. Die ontspanning is een ontspannen aanspannen, vormspanning dus.

Maar het paard leren de buikspieren aan te spannen gebeurd toch door het
van achteren naar voren rijden? Omdat het paard geactiveerd wordt aan de
achterkant en zelf zoekt naar een stille aanleuning zet het beter onder en
zou het dus ook imo zijn buikspieren beter (leren) gebruiken? Vanuit die positie
moet hij in de rug "loslaten" toch?

Ja, ik geloof niet dat ik dat ontken. Door het van achteren naar voren rijden krijgen we die verbinding van voor- en achterhand, door de rug, daar worden ondermeer de buikspieren mee aangespannen. Je schreef zelf al dat je instructie nog niet al te hoge eisen stelt. Zij is bezig, denk ik, in deze krachtopbouwfase, passend bij het L-niveau.
Ik kies ervoor om "bol" tussen aanhalingstekens te zetten, omdat het niet zo letterlijk is, zoals bijvoorbeeld in geval van de bouw van jouw paard.
Maar goed, wat belangrijk is is dat er dus 2 fases zijn, deze zijn niet strikt te scheiden. Het is een proces. Daarom merk je dat het soms wel lukt en soms niet. Om nog even op het voorbeeld van de ruiter terug te komen, leren zitten is een proces waarin je merkt dat het steeds makkelijker gaat en dan weer even lastiger om vervolgens een 'kunnen' te worden, je bezit nu die vormspanning.

Verder wil ik nog even die stille aanleuning aanstippen. Ik zie dat anders, in mijn ogen is stil synoniem voor star, ik gebruik zelf de termen aanleuning (zonder voorvoegsel) of stabiele, lichte, rustige, etc, al naar gelang van toepassing. Om te voorkomen dat je je handen vastzet zou ik dus de term stil niet gebruiken, maar heb geen idee hoe je rijdt of hoe je de term stil ziet dus wil je zeker niet bekritiseren.

S_en_Z

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:46

Nee, niet stil als in strak of star. Ik heb mijn handen gewoon ontspannen voor me uit maar wel gedragen,
ik rijd haar aan mijn been en als zij nageeft gaan mijn handen wat mee naar voren, heb mijn teugels alleen
vast.. niet strak of gedwongen.. als ze écht de teugel hebben wil heeft ze hem door 1 rukje te geven.

Daalt ze in de hals (te diep) gaan mijn handen met haar mee en rijd ik haar van achteren naar voren, komt
haar hoofd weer op de loodlijn komen mijn handen ook weer op "de plek" Ik veer dus zegmaar met haar mee.

Als zij fijn in de aanleuning blijft zijn mijn handen dus "stil" (op 1 plek) maar wel zo flexibel dat ze meegaan
met haar beweging/kauwen etc.

Met stille aanleuning bedoel ik meer geen geruk en gepluk.. niet meenemen met lichtrijden waardoor je de
contact met de mond verliest en geen handhulpen om het paard in de houding te krijgen.

Handen worden alleen gebruikt om een aanwijzing te geven waar we mee bezig zijn en/of om stelling te vragen
en om wat te begrenzen

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:52

:j precies :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:17

We hebben van ver moeten komen hoor.. het heeft een hele tijd geduurd voor ze uberhaupt
wat druk van de hand op het bit accepteerde (als in alleen teugeltjes op maat zoals ik nu doe)..
met teugels in een waslijntje liep zij al zwaar opgekropt en in de krul met een flink weggedrukte
rug. We hebben een maand lang alleen maar met lieve woordjes geoefend naar het halsstrekken
toe.. want dat wou/kon ze ook niet en ook aan de longe kon ik haar niet inspannen want dat was
teveel druk.. dan raakte ze in paniek.

Uiteindelijk ging ze zelf ondernemen.. door op een gegeven moment de teugels uit mijn handen
te "pikken" zodat ze zich lang in het lichaam kon maken en op de voorhand kon sukkelen. Toen
heb ik langzaamaan mn teugels steeds wat korter kunnen pakken en uiteindelijk snapte ze dat
ze geen pijn meer heeft bij mij (bleek zwaar verwaarloosd gebit te hebben paar dagen nadat ik
haar had gekocht, had ik gelukkig snel gezien maarja.. ze is jaren zo gereden dus psychologisch
was ze helemaal niet oke) en sinds kort eigenlijk gaat ze echt op zoek naar de hand zonder dat
ik tegendruk hoef te geven of haar iets dwing.. en daar ben ik heel trots op en blij mee.. heb ook
pas 2 lessen met haar gevolgd en probeer er zoveel mogelijk uit te halen (en uit de wijze woorden
van bokt, die me heel logisch doen klinken zo nu en dan) maar daar was ze eerst absoluut niet
klaar voor.. nu komt ze eindelijk "tot rust" en kunnen we écht werken aan de basis.

Longeren aan een tuig zoals pessoa of touwtjes/elastieken hebben we geprobeerd maar die heb ik
al gauw een gooi gegeven, die werken door haar beweging teveel in op de mond. Ik wil haar fijn
hebben vanuit ontspanning en van achteruit.. niet door dwang van (ongelijke) druk.

Longeren is dus eigenlijk rolfeest en bokfestival := Werken onder het zadel gaat gewoon veel fijner
(zolang ik het op de goede manier aanpak)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:58

Professor schreef:
Citaat:
en met mijn hand nieteens iets vraag ) Hierbij krijg ik lengtebuiging, het binnenachterbeen van het paard
stapt in het spoor van het buitenvoorbeen (dan zeg ik het goed toch?) en is in het hele lichaam licht gebogen.

Dat is niet goed gezegd, het binnenachterbeen spoort in de spoor van het binnenvoorbeen, het buitenachterbeen in die van het buitenvoorbeen, dan is een paar eerlijk gebogen op de lijn die het gaat.

Ik neem aan dat u bedoelt, Professor, op de rechte lijn. Dat het paard dan in 2 sporen gaat agv de lengtebuiging.
Tijdens een schouderbinnenwaarts treedt het binnnenachterbeen natuurlijk wel in de voetafdruk van het buitenvoorbeen over 3 sporen om na beëindiging van deze oefening in 2 sporen te komen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:06

murphy102 we hadden het over lengtebuiging in een volte.

Of het binnenachterbeen dan in het spoor van het buitenvoorbeen hoort te treden
(onderzetten en licht overkruisd naar buiten wegzetten en de eerste wervels van
de hals wat gebogen)
Of dat het binnenachterbeen in het spoor van het binnenvoorbeen blijft (dat deed
ik eerst namelijk)

Ik moet het eerste namelijk trainen.. en er was me niet helemaal duidelijk waarom ik
die oefening moet rijden.. wellicht voor het activeren van het achterbeen en het wat
meer gaan dragen (vanwege de overstap)

Ben wat verward dus..

Afbeelding
vanaf dit plaatje gaat mijn paard met het (voor ons) rechterachterbeen
in deze buiging naar het spoor waar het (voor ons) linkerbeen daar vlak
voor werd opgetild. Hij overkruist licht dus...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-06-11 15:47, in het totaal 3 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:09

ZZonneglans schreef:
quadripes schreef:
het paard moet de rug niet bol maken.

het paard moet de rug loslaten en dan gaat deze deinen en is het goed.

sommige paarden hebben bijv een gezonken rug (zoals mijn oudere paard) en dan krijg je een beeld waar men in NL niet aan gewend is, dan wordt er meteen gegild: oh hij drukt zijn rug weg.

kijk maar eens goed naar plaatjes van mensen uit de jaren '60 en '70 die hun paarden op de klassieke manier rijden. daar zie je dat de paarden de rug loslaten ipv bolmaken. dat bolmaken komt doordat mensen hun paarden zo diep rijden dat de rug omhoog komt. maar dan blijft ie even goed gespannen en kan dus in feite niet dragen. op zulke paarden kan men ook niet doorzitten of de passage (welke die paarden in feite niet gaan, maar een zweefdraf) uitzitten. omdat de rug niet meedeint. dat is een fout tegen het Skala der Ausbildung.

Ik wil daar nog wel even het volgende aan toevoegen:
Voordat een paard de kracht heeft om de rug los te laten en te laten deinen, zit je eerst in de fase rug "bol" maken. Door dat 'bollen' spant het paard zijn buikspieren. Dier moet kracht ontwikkelen om ten eerste de ruiter te dragen en ten tweede om de ruiter te dragen verdeeld over voorhand en achterhand, in een door ons gewenste houding.
Deze vormspanning is een basisvoorwaarde, pas als deze kracht goed ontwikkeld is, dan krijg je een ontspannen aanspannen van de spieren en komt het loslaten aan de beurt, in deze fase kan het paard de rug los laten.

Vergelijk het met leren zitten te paard. Aanvankelijk ben je krampachtig bezig met het op de goede plek houden van lichaamsdelen,
-spieren, door het aanspannen van spieren en naar verloop van tijd, als je hebt leren zitten, komt daar een ontspanning in. Die ontspanning is een ontspannen aanspannen, vormspanning dus.

Quadripes heeft gelijk, maar ZZonneglans ook.
Deze term wordt inderdaad in het Nederlands nog al eens gebruikt. Dit wil niet letterlijk zeggen "bol" maken, maar feitelijk wordt er bedoeld: stel het paard "in de hand". Dus creeër een situatie waarin een paard de rug los kán laten.
Dit is denk ik ook zo'n voorbeeld dat je kunt krijgen als niet door iedereen dezelfde terminologie gebruikt wordt, waar Professor ook wel eens op doelde.
Daarnaast is het zo dat m.n. bij beginners zij in eerste instantie beter begrijpen wat de bedoeling is als men het heeft over de rug "bol" maken ipv een paard met een rug als een badkuip, een weggedrukte rug agv een harde hand die niet nageeft, waardoor een paard zich gaat verzetten.
Maar het klopt dus niet: de rug wordt niet bol, maar los gemaakt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:17

svdijk86 schreef:
Nee, niet stil als in strak of star. Ik heb mijn handen gewoon ontspannen voor me uit maar wel gedragen,
ik rijd haar aan mijn been en als zij nageeft gaan mijn handen wat mee naar voren, heb mijn teugels alleen
vast.. niet strak of gedwongen.. als ze écht de teugel hebben wil heeft ze hem door 1 rukje te geven.

Daalt ze in de hals (te diep) gaan mijn handen met haar mee en rijd ik haar van achteren naar voren, komt
haar hoofd weer op de loodlijn komen mijn handen ook weer op "de plek" Ik veer dus zegmaar met haar mee.

Als zij fijn in de aanleuning blijft zijn mijn handen dus "stil" (op 1 plek) maar wel zo flexibel dat ze meegaan
met haar beweging/kauwen etc.

Met stille aanleuning bedoel ik meer geen geruk en gepluk.. niet meenemen met lichtrijden waardoor je de
contact met de mond verliest en geen handhulpen om het paard in de houding te krijgen.

Handen worden alleen gebruikt om een aanwijzing te geven waar we mee bezig zijn en/of om stelling te vragen
en om wat te begrenzen

Een "stille" hand is géén statische hand, maar een dynamische hand...! Een stille hand maakt alle bewegingen van een paard mee.
Er zijn mensen, bijv. op het Totilas-forum, die vinden dat A.M. Rath een onrustige hand heeft.
Zij begrijpen dus níet wat een stille hand werkelijk is.
Bij veel topruiters in binnen- en buitenland, maar ook in de breedtesport zie je echter vaak een harde, statische hand die niet het paard volgt.
Dit zijn dan doorgaans Schenkelgangers of paarden in de Absolute Oprichting. Beiden dus paarden die géén losgemaakte, swingende rug hebben, waardoor het paard níet ontvankelijk is voor de hulpen van achteren naar voren en weer terug naar achteren.
Vreemd genoeg

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:24

svdijk86 schreef:
Mag ik misschien een hele domme vraag stellen? Aangezien het hier ook over "over de rug gaan" ging..

Ik moet mijn paard van het been naar de hand toe rijden, waarbij ik een constante aanleuning moet bieden
maar niet af mag dwingen. Moet mijn handen stil houden en zakt het paard naar de hand moet ik mezelf
lang maken en mijn hakken uitdrukken tot ik ze "nodig" heb.

Daarbij moet ik op voltes met lichte stelling het paard van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden,
zonder druk op de teugels, enkel begrenzing buitenhand. Binnenhand VRAAGT stelling.. dwingt niet.
Geeft het paard geen stelling (en buiging icm het binnenbeen aanleggen) gaat de hand automatisch terug
naar de hals en vraagt deze opnieuw. (nou moet ik zeggen dat ze soms al stelling geeft als ik mijn been aanleg
en met mijn hand nieteens iets vraag := ) Hierbij krijg ik lengtebuiging, het binnenachterbeen van het paard
stapt in het spoor van het buitenvoorbeen (dan zeg ik het goed toch?) en is in het hele lichaam licht gebogen.

De combinatie van deze oefeningen maken de achterhand sterker en het paard moet hierbij de buikspieren
gebruiken. Naar wat ik begrepen heb.. doe ik het goed.. maar ik hoor toch vaak dat mijn paard de rug
boller moet maken? (niet van instructrice)

Mijn paard heeft een iets gezonken rug en heeft dagen dat haar rug met rijden zo goed als recht is.. maar
ook al zou daar een licht deukje in lopen..(haar natuurlijke lijn) zolang het paard van achteren actief is en van voren de hand
opzoekt lijkt het me toch goed? (alle Zplus ruiters die ik ken rijden van voor naar achter.. hun paarden
lopen als negerinnen.. met opgeheven hoofd, rug hol, kont omhoog en achterbeen achter de massa...

Mijn paard heeft nog weinig draagkracht en stuwt graag maar ze zet hem wel ECHT onder...

Sommige tips om het paard dragende te krijgen is dus om van voren naar achteren te werken.. maar wat
moet ik daarmee??? (niet van instructrice.. die vind dat nog niet zo belangrijk voor een paardje dat L1
moet starten, als ze maar actief is, van achteren naar voren gereden is en op de zit gereden wordt
ipv op de teugels.)

Het is misschien een vraag voor rijtechnisch maar ben bang dat ik van de meesten die DAAR reageren niet
veel op ga steken.. :o

Jouw zin: "Sommige tips om het paard dragende te krijgen is dus om van voren naar achteren te werken... maar wat moet ik daarmee???".
Heel gauw vergeten...!!! Zo zal hij nooit kunnen gaan dragen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:30

Uhm.. Murphy102 heel leuk maar je bericht moet ik lezen met behulp van google sorry.. :=

Of het nu statisch of dynamisch dat zal mij wat :P Als mijn paard haar dag niet niet heeft
door moe zijn of spierpijn knikt ze vaak door en is ze onrustig in de hoofd/halslijn en dan is
dat aan mijn "onrustige" handhouding terug te zien (omdat ik meeveer... dat betekent voor mij
dat ik haar meer van achteren naar voren moet rijden en voorwaarts te gaan en tempowisselingen rijden
zodat zij vanzelf weer de hoofd/hals gaat dragen als ze door haar lichaam loslaat.)

Dan schreeuwt moeders inderdaad weleens "Hou je handen stil" maar daar trek ik me niet zoveel van aan :P
Uiteindelijk sluiten we altijd op een fijn stukje af :)

Jullie typen allemaal zo netjes.. is er geen klassiek dressuurboek in Jip en Janneke taal? Dan zou ik er vast
meer van begrijpen (niet onaardig bedoeld.. ik ben gewoon echt verschrikkelijk simpel)

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld Murphy (denk ik) betreffende de handhouding.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:32

svdijk86 schreef:
murphy102 we hadden het over lengtebuiging in een volte.

Of het binnenachterbeen dan in het spoor van het buitenvoorbeen hoort te treden
(onderzetten en licht overkruisd naar buiten wegzetten en de eerste wervels van
de hals wat gebogen)
Of dat het binnenachterbeen in het spoor van het binnenvoorbeen blijft (dat deed
ik eerst namelijk)

Ik moet het eerste namelijk trainen.. en er was me niet helemaal duidelijk waarom ik
die oefening moet rijden.. wellicht voor het activeren van het achterbeen en het wat
meer gaan dragen (vanwege de overstap)

Ben wat verward dus..

http://www.harmonischerijkunst.nl/uploa ... ingnw.jpg'

vanaf dit plaatje gaat mijn paard met het (voor ons) rechterachterbeen
in deze buiging naar het spoor waar het (voor ons) linkerbeen daar vlak
voor werd opgetild. Hij overkruist licht dus...

Oh, dan heb ik wellicht te snel gelezen. Dat plaatje kan ik niet openen.
Dan heeft Professor natuurlijk gelijk (waar ik ook niet aan twijfelde hoor), want ook op de volte dient het paard RECHT te gaan, welliswaar volgens het beloop van de wending.
Om dit dus te kunnen verkrijgen dien je schouderbinnenwaarts te gebruiken voor de lengtebuiging en om je paard te verzamelen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:37

svdijk86 schreef:
Uhm.. Murphy102 heel leuk maar je bericht moet ik lezen met behulp van google sorry.. :=

Of het nu statisch of dynamisch dat zal mij wat :P Als mijn paard haar dag niet niet heeft
door moe zijn of spierpijn knikt ze vaak door en is ze onrustig in de hoofd/halslijn en dan is
dat aan mijn "onrustige" handhouding terug te zien (omdat ik meeveer... dat betekent voor mij
dat ik haar meer van achteren naar voren moet rijden en voorwaarts te gaan en tempowisselingen rijden
zodat zij vanzelf weer de hoofd/hals gaat dragen als ze door haar lichaam loslaat.)

Dan schreeuwt moeders inderdaad weleens "Hou je handen stil" maar daar trek ik me niet zoveel van aan :P
Uiteindelijk sluiten we altijd op een fijn stukje af :)

Jullie typen allemaal zo netjes.. is er geen klassiek dressuurboek in Jip en Janneke taal? Dan zou ik er vast
meer van begrijpen (niet onaardig bedoeld.. ik ben gewoon echt verschrikkelijk simpel)

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld Murphy (denk ik) betreffende de handhouding.

Zoals je het omschreef, doe je het netjes, hoor.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een stille hand dus niet STIL ís in de letterlijke betekenis van het woord, omdat je paard nu eenmaal een levend bewegend wezen is, begrijp je.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:46

murphy102 schreef:
Jouw zin: "Sommige tips om het paard dragende te krijgen is dus om van voren naar achteren te werken... maar wat moet ik daarmee???".
Heel gauw vergeten...!!! Zo zal hij nooit kunnen gaan dragen.

Ja weet ik ook wel.. maar soms wordt het goed bedoeld.. (instructrice zegt dit niet hoor overigens) maar ben nu
alleen maar bezig met activeren en naar de hand toe rijden.. en dan krijg je te horen. "Hou hem van voren tegen en dan
goed bijdrijven, als je voelt dat hij loslaat dan meegeven en dan draagt ie"

En op een gegeven moment hoor je het echt zo vaak.. en dan weet je dat het niet zo hoort.. maar dan rest de vraag..
"Hoe leer je een paard dan WEL correct dragen??" Mijn paard heeft geen verschrikkelijk mooi gedragen achterbeen. Ze tilt
ze op, ze maakt mooie ruime passen en werkt ze tactmatig goed af maar het is en blijft meer gestuwd dan gedragen. Komt
dat door de activiteit? Krijg je het echte dragen pas bij gaan verzamelen?? (vandaar ook de opmerking "wat moet ik ermee?")

Het is best lastig om "goed" te begrijpen hoe sommige dingen precies werken (en ik ken ABSOLUUT geen Duits dus Duitse teksten
filmpjes en boeken begrijp ik echt helemaal niet..)

Bedankt trouwens Murphy.. dan begrijp ik je toch goed en dan hebben we het dus wel over hetzelfde.. (dacht dat je bedoelde dat
ik het niet goed deed.. (en ik doe al zo hard mn best het goed te doen :o )

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:26

In het kader van het doel van dit topic nog enkele onderdelen van een post van mij aan Murphy, de volgende vragen staan nog open.
Ook andere posters worden natuurlijk van harte uitgenodigd mee te denken en wanneer mogelijk te reageren.

ZZonneglans schreef:
murphy102 schreef:
Nou ZZonneglans, die Rollkur/Hyperflexie is geïntroduceerd door Sjef Janssen. Voordat hij met Anky "omging", heeft hij geprobeerd dit systeem aan Engeland te "verkopen" toen hij daar als coach aan de gang mocht. Bínnen het jaar is hij daar door ruiters en staf eruit gezet.
Anky is heel klassiek opgeleid. Ook haar vader was een zeer begenadigd klassiek dressuurruiter die helemaal níets van Sjef janssen wilde weten (hij kwam daar de dam níet op). Haar vader overleed net voor de O.S in Athene, waar Anky met Bonfire (Salinero, red.) -nog op de klassieke wijze gereden- won.
Toen kwam SJ dus in beeld. Bonfire schijnt die Rollkur toch niet geaccepteerd te hebben, aldus Professor.
Begrijpelijk, vanwege de dwang die je dus klassiek in het geheel niet gebruikt.
Want láng niet alle paarden accepteren Rollkur/LDR. (…) Meestal "vertrokken" die paarden via de achterdeur...?!

Ja, dit heb ik ook allemaal gelezen in AR vs KR.
Als zij klassiek is, evenals haar vader, wat ziet zij dan voor nut in deze methode? Dit was ook mijn vraag. What’s in it for Anky?

Citaat:
Waarom? Nou, je voelt het al aan: het "werkt" ogenschijnlijk SNEL bij paarden die het accepteren.

Maar wat werkt nou ogenschijnlijk snel? De oefeningen erin? De oprichting?

Citaat:
Waarom moet het snel werken? Puur commercieel belang! Tijd is geld! De hengstenboeren staan klaar met de volgende hengsten. Volg de Paardenkrant en zie hoeveel onze top en subtoppers te rijden hebben...!

Dit argument geldt naar mijn mening niet voor Anky, zij heeft maar een paar wedstrijdpaarden. Zij lijkt ook niet het type dat zich op laat jagen.
NB. zie ook de andere commentaren, het ‘commercie’- argument gaat niet helemaal op.

Citaat:
Dat paarden er zo "los" van worden is natuurlijk een prima "argument" om mee te schermen.

De lossigheid die verkregen wordt is dus een steekhoudend argument vóór LDR. Waar onderstaand argument weer gelijk tegenover staat.
Citaat:
We hébben prachtige losmakende en buigingsoefeningen om je paard zo "los als een draadje" te maken, waardoor je op een éérlijke manier je paard durchlässig maakt en álle medewerking van hem krijgt.

Citaat:
Hopelijk heb ik bij deze je vraag kunnen beantwoorden, ZZonneglans…

Helaas, ik ben zoals je kunt lezen, nog niet helemaal tevreden. Hopelijk kun je me nóg verder helpen. Mijn vraag was en blijft, wat ziet Anky erin? En ook de dames Bartels, eveneens van oudsher klassiek.

Nog een argument vóór: LDR/Rollkur/hyperflexie-ruiters zijn op het moment, sterker nog, de laatste jaren, zeer succesvol. De jury’s –die dit belonen- kun je onmogelijk allemaal als idioten afserveren. Dat het -onwetende- publiek graag naar spektakel kijkt kun je het publiek niet kwalijk nemen. Jury's zijn echter terzake kundig, zij zien blijkbaar iets dat ze goed vinden en belonen dat, denk ik. (Wat dat iets is kan ik niet uitleggen, maar goed.)
Begrijp me goed, ik rij geen LDR/Rollkur/hyperflexie, nooit gedaan ook, omdat ik simpelweg niet op dat niveau (LT/ZT) rijdt of de ambitie daarvoor heb. Ik ben er nl. altijd vanuit gegaan, tot dusver, dat je het alleen op dat niveau nodig hebt. Ook ben ik er geen voorstander van. Ik wil slechts mijn mening vormen.
Je hebt een al oud adagium: je kunt pas een goede discussie voeren als je er van uit gaat dat die ander ook gelijk zou kunnen hebben. Dit heb ik altijd goed in mijn oren geknoopt, vandaar mijn kritische houding.
[/quote]

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:11

Anky is LDR gaan rijden (en dus de absolute controle en het stop en go principe) oa om ze de KR te ingewikkeld vond. Vooral bijvoorbeeld dat je soms tegelijk been en hand geeft. Dus het simpele achter de methode sprak haar erg aan (volgens eigen zeggen). Verder zie je bij LDR en stop en go dat de paarden met een behoorlijk hoog tempo gereden worden en dat dat oa een reden is waarom het er spectaculair uitziet. Echte verzameling en trouwens ook lengtebuiging zie je weinig. Kijk bijvoorbeeld naar het lichaam van bijvoorbeeld Scandic en Sisther de Jeu in de verzamelende oefeningen zoals passage en piaffe. Het lichaam (kijk naar de bovenlijn schoft, heupkop) blijft horizontaal. Bij Sisther zie je zelfs in de passage de hakken van het paard naar achteren omhoog gaan. De lengtebuiging in de drafappuyementen zie je eigenlijk ook nauwelijks. Is ook erg lastig met zo'n hoog tempo. De uitgestrekte draf is niet goed in mijn ogen. De overstap van de achterbenen is minimaal of helemaal niet aanwezig bij de LDR -stop en go gereden paarden. Dat zie ik bij veel anderen veel beter. Door het stop en go worden paarden superheet, dus moet je ook wel een absolute controle hebben om dat allemaal te beteugelen. Het voordeel van de methode van LDR en stop en go is voor mij dat je zelf super geconcentreerd moet rijden en trainen. De paarden moeten super konsekwent gereden worden en dus super aan de hulpen komen. Je ziet dan ook weinig of geen fouten in de proeven zoals je vaak bij anderen ziet. De activiteit in de piaffe is ook vaak veel beter, wat je ook bij anderen vaak mist (kleven met achterbenen aan de bodem). Dat actieve (hoge tempo), spectakel en foutloze scoort. Ook al gaat het paard dan wat minder zitten. Waarom dat zo is, mag joost weten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:04

Citaat:
Je ziet dan ook weinig of geen fouten in de proeven zoals je vaak bij anderen ziet. De activiteit in de piaffe is ook vaak veel beter, wat je ook bij anderen vaak mist (kleven met achterbenen aan de bodem). Dat actieve (hoge tempo), spectakel en foutloze scoort. Ook al gaat het paard dan wat minder zitten. Waarom dat zo is, mag joost weten

Dat laatste is toch eenvoudig te verklaren, wanneer de hankenbiegung niet uitgevoerd is is het veel makkelijker de hoeven van de grond te krijgen, maar het is dan geen Piaffe of Passage maar het bewegen van de benen en niet voldoet wat men een Piaffe of Passage noemt.
En dat zijn dus technische fouten en die zijn eigenlijk veel zwaarder aan te rekenen als uitvoerings fouten die door de vrijheid die de Klassieke Dressuur geeft aan het paard weleens naar voren komen.
Dus de leek ziet wel die fouten maar de technische fouten niet en dat is de vervlakking van de Dressuur de sport is kapot gemaakt door de zogenaamde Foutlose proeven uitgevoerd door geknechte paarden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:35

Citaat:
Het voordeel van de methode van LDR en stop en go is voor mij dat je zelf super geconcentreerd moet rijden en trainen.

Deze zins spraak begrijp ik geheel niet, dat doet vermoeden wanneer men Klassiek rijdt dit niet het geval zou zijn???

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:58

vur schreef:
Anky is LDR gaan rijden (en dus de absolute controle en het stop en go principe) oa om ze de KR te ingewikkeld vond. Vooral bijvoorbeeld dat je soms tegelijk been en hand geeft. Dus het simpele achter de methode sprak haar erg aan (volgens eigen zeggen). Verder zie je bij LDR en stop en go dat de paarden met een behoorlijk hoog tempo gereden worden en dat dat oa een reden is waarom het er spectaculair uitziet. Echte verzameling en trouwens ook lengtebuiging zie je weinig. Kijk bijvoorbeeld naar het lichaam van bijvoorbeeld Scandic en Sisther de Jeu in de verzamelende oefeningen zoals passage en piaffe. Het lichaam (kijk naar de bovenlijn schoft, heupkop) blijft horizontaal. Bij Sisther zie je zelfs in de passage de hakken van het paard naar achteren omhoog gaan. De lengtebuiging in de drafappuyementen zie je eigenlijk ook nauwelijks. Is ook erg lastig met zo'n hoog tempo. De uitgestrekte draf is niet goed in mijn ogen. De overstap van de achterbenen is minimaal of helemaal niet aanwezig bij de LDR -stop en go gereden paarden. Dat zie ik bij veel anderen veel beter. Door het stop en go worden paarden superheet, dus moet je ook wel een absolute controle hebben om dat allemaal te beteugelen. Het voordeel van de methode van LDR en stop en go is voor mij dat je zelf super geconcentreerd moet rijden en trainen. De paarden moeten super konsekwent gereden worden en dus super aan de hulpen komen. Je ziet dan ook weinig of geen fouten in de proeven zoals je vaak bij anderen ziet. De activiteit in de piaffe is ook vaak veel beter, wat je ook bij anderen vaak mist (kleven met achterbenen aan de bodem). Dat actieve (hoge tempo), spectakel en foutloze scoort. Ook al gaat het paard dan wat minder zitten. Waarom dat zo is, mag joost weten.

Bedankt voor je post Vur, zinvolle aanvulling denk ik. Met name de toevoeging stop and go, dat hoort inderdaad ook bij ldr, maar lijken we vaak te vergeten, wel stop and go willen maar geen rollkur..
Dus relatief simpel (vergeet niet dat Anky toen al heel wat jaren te paard zat) en spektakel (gezien het eerder genoemde succes van ldr/rollkur/hyperflexie-ruiters) zijn argumenten pro.
Zeker je zin Door het stop and go worden paarden superheet, dus moet je ook wel een absolute controle hebben om dat allemaal te beteugelen. vind ik relevant voor de discussie. Je kunt je geen fouten permitteren door het super consequente rijden, je kunt je geen fouten permitteren anders ontploft je paard of is het hele stopandgo/absolute controle onbereikbaar. Voorwaarde is wel dát je zo consequent kunt rijden. Absoluut onafhankelijke zit, alsook zeer goed inzicht in je paard én het belangrijkste misschien, een heel snel reactievermogen. En een sensibel paard..
Zo bezien is de klassieke methode voor minder begaafde en/of geschoolde ruiters praktischer. Dan hebben we nog niet het belang van het paard in ogenschouw genomen.
Vur, is er een belang voor het paard?
Heeft een (bepaald) paard meer belang bij de LDR-methode dan de klassieke methode?

edit:typo

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:27

Oké ZZonneglans, via PB weer ontopic.
Kritisch zijn is altijd goed. Om kritisch te kunnen zijn moet je wel iets met iets kunnen vergelijken.
Voor mij is de logica het belangrijkste in samenhang met een eerlijke manier in omgang met het paard.

Je had nog 2 vragen.
1. Wat zien Anky en Tineke Bartels in LDR/Hyperflexie, terwijl zij klassiek onderlegd zijn?
2. Zijn juryleden onwetend? Door welke bril kijken zij?

Ad 1.:
Voor mij blijft het commerciële belang staan.
Het doel van de Klassieke Rijkunst is een geheel andere dan die van LDR.
* Binnen de Klassieke Rijkunst willen wij een paard opleiden, zodanig gymnastiseren dat een paard een ruiter kan dragen zónder "schade" en het paard zijn natuurlijke eigenschappen kunnen laten ontwikkelen en verbeteren.
Deze opleiding duurt zijn gehele leven en ook die van de ruiter. Perfectie is immers nog nooit behaald.
Het paard dient álle fases van training te doorlopen. Zo maakt men een paard sterk en lenig, waardoor slijtage uit zal blijven.
De wedstrijd is een maatstaf, een test.
De faktor TIJD is hierbij het belangrijkste, de weg ernaar toe het belangrijkste doel...!

* LDR-gereden paarden geven een ogenschijnlijk SNEL "resultaat". Als je nagaat dat Baucher destijds de paarden in 8 maanden tijd op Grand Prix niveau had klaar gestoomd, dan zegt dat genoeg. Vroeger was de gemiddelede leeftijd van een GP paard 15-16 jaar. Nu worden ze alszijnde oud afgeserveerd, ik zou zeggen alszijnde OP.
Een gouden plak betekent niet automatisch een Akte van Vermogen.
Deze sneel manier van resulteren, betekent op dát niveau: Kassa..!
Anky is volgens het tijdschrift "Quote" de rijkste paardenvrouw van Nederland en ook tineke schijnt het goed te doen.
De commerciële belangen winnen het van het langzamere, klassieke rijden.
Beiden hebben dus een geheel ander doel.

Ad 2.: Natuurlijk zijn veel juryleden niet onwetend, maar ze zijn ook niet allemaal wétend.
De taak van een jury is het beoordelen wat hij/zij in een proef ziet. Niet hoe dat resultaat verkregen wordt.
Juryleden worden verblind door het spektakel en zien door alle "franje" niet meer waar het daadwerkelijk omgaat.
De FEI stelt dat het Skala der Ausbildung het uitgangspunt moet zijn om te beoordelen en de meeste juryleden zijn ook klassiek gevormd.
Echter, de bijscholing van in ieder geval de Nederlandse juryleden is niet meer klassiek.
Men ziet/herkent niet een correct gereden paard met een losse, swingende rug van een LDR- gereden paard met een vastgezette rug.
Wel ziet men de "extremen" van de LDR-paarden, dus wel een hoog voorbeen, maar niet een achterbeen wat niet onder de massa kán treden. Die extremen ziet men bij klassiek opgeleide paarden met een "saai" imago niet.
Daarbij is het zo dat het applaus van het publiek, dat gek op het spektakel is, zeker beïnvloed.
Wat ook invloed heeft is de "overwinnende" arm in de lucht alsof men de overwinning al op zak heeft (komt van Anky).
Dit is psychologische beïnvloeding.
Daarnaast is het zo dat er geen jury zal zijn die een Anky, een Adelinde lager zal plaatsen als zijn/haar collega's die persoon bovenaan zetten. Hij/zij zal dan heel wat uit te leggen hebben.

Jureren is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig als vroeger, er zijn meerdere belangen, lijkt wel politiek.
Vroeger reed iedereen klassiek en werd er slechts het rijtechnische beoordeeld. Deed je dat niet kreeg je een 2, waar nú een 9 voor wordt gegeven. Vroeger werd afgestraft wat nu wordt beloond.

De dressuur "verwatert", alsmede de jurering en instructie. Zodoende verloedert de dressuur...
Het is jammer dat vele mensen niet meer klassiek onderricht zijn. Als dat wel zo zou zijn, zou deze discussie niet nodig hoeven zijn.
Het feit alleen al dat LDR/Hyperflexie zoveel weerstand biedt over de gehele wereld, zou voor de FEI voldoende reden moeten zijn om deze trainingsmethode te verbieden.
Toch denk ik dat er een ommekeer komt. Je merkt het aan de ruiters, de roep om klassieke instructie.
Men wil weer samenwerking en dus medewerking van het paard die uiteindelijk de harmonie geeft en tot uiting komt in lichtheid.
Het is een kwestie van tijd...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:32

als paarden 'heet worden' van een trainingssysteem dan moet je eens gaan nadenken, want dat kan niet de bedoeling zijn. paarden worden heet als ze iets als onprettig ervaren, als ze spanning opbouwen.

dressuur was nou juist uitgevonden om paarden mentale en fysieke rust te gunnen, zodat ze in alle rust en ontspanning (denk aan het Skala) hun werk kunnen doen.

in die zin staat LDR dus haaks op het Skala (immers een heet paard is niet Durchlaessig (want ze zijn moeilijk te controleren) en ook niet 'Losgelassen' maar gespannen en heet) en kan het dus niet als 'Skala' waardig trainingssysteem gezien worden. Dientengevolge gaat het in tegen de FEI trainingsregels en gaat het voorbij aan alle doelstellingen van de dressuur.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:03

Professor schreef:
Citaat:
Het voordeel van de methode van LDR en stop en go is voor mij dat je zelf super geconcentreerd moet rijden en trainen.

Deze zins spraak begrijp ik geheel niet, dat doet vermoeden wanneer men Klassiek rijdt dit niet het geval zou zijn???

Mijn ervaring is dat er minder aandacht aan wordt geschonken in de training (door de trainers) en dat de leerlingen hier wat minder op gefocused zijn dat bij de LDR-methode. En ja, misschien kun je dat onder knechten scharen in de LDR-methode en dat staat me tegen, maar het idee en de eisen die aan de ruiter worden gesteld met het konsekwente toepassen van de hulpen en zorgen dat je de reacties krijgt, die je bedoelt, spreken we wel aan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:10

ZZonneglans schreef:
vur schreef:

Bedankt voor je post Vur, zinvolle aanvulling denk ik. Met name de toevoeging stop and go, dat hoort inderdaad ook bij ldr, maar lijken we vaak te vergeten, wel stop and go willen maar geen rollkur..
Dus relatief simpel (vergeet niet dat Anky toen al heel wat jaren te paard zat) en spektakel (gezien het eerder genoemde succes van ldr/rollkur/hyperflexie-ruiters) zijn argumenten pro.
Zeker je zin Door het stop and go worden paarden superheet, dus moet je ook wel een absolute controle hebben om dat allemaal te beteugelen. vind ik relevant voor de discussie. Je kunt je geen fouten permitteren door het super consequente rijden, je kunt je geen fouten permitteren anders ontploft je paard of is het hele stopandgo/absolute controle onbereikbaar. Voorwaarde is wel dát je zo consequent kunt rijden. Absoluut onafhankelijke zit, alsook zeer goed inzicht in je paard én het belangrijkste misschien, een heel snel reactievermogen. En een sensibel paard..
Zo bezien is de klassieke methode voor minder begaafde en/of geschoolde ruiters praktischer. Dan hebben we nog niet het belang van het paard in ogenschouw genomen.
Vur, is er een belang voor het paard?
Heeft een (bepaald) paard meer belang bij de LDR-methode dan de klassieke methode?

edit:typo

Ik moet eerlijk zegggen, dat ik zo 1,2,3 geen antwoord op de vraag heb, of er een belang is voor het paard. Ik weet het eigenlijk niet. Misschien dat er minder hulpen worden gegeven aan het paard?
Tja en of een bepaald paard meer belang bij de LDR-methode heeft? Volgens mij volgens Anky en Sjef wel. Ik weet alleen niet meer precies hoe ze dat zeiden, maar volgens mij had het te maken met stijve paarden. Deze zouden er juist baat bij hebben? Maar zo zijn er waarschijnlijk ook wel paarden die er niet geschikt voor zijn. Anky heeft een voorkeur voor hete sensibele paarden, daar kun je zo mooi stil op zitten zegt ze. Met Idool lukte het kennelijk wat minder want die haalde niet de absolute top, deed wel leuk mee (wat flauwer van karakter) en met Junior ook minder, (deze was te slim voor haar zegt ze en staakte en was stout in de proef, op internet te vinden). Bonfire weet ik niet. Die is trouwens in eerste instantie klassiek opgeleid. Trouwens, Jup van Sonja Gademan, lukte het ook niet, die bleef doorknikken in de hals (rollkur houding aannemen) in de proef en Sonja zei toen toe dat ze de methode van Coby bij nader inzien prefeleerde en stopte met lessen bij A+J.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:43

verder is het heel mooi bedacht: als je maar consequent dezelfde hulpen geeft, dan moet het paard altijd zo en zo reageren.

maar zo werkt het gewoon niet. elk paard is een individu en elke ruiter is een individu. en soms zit een ruiter net even te veel op de binnenkant of op de buitenkant en kan het paard dan op dat moment helemaal niet die 'oefening' uitvoeren. of is er een andere reden waarom iets op dat moment even niet gaat. en dat komt helemaal niet voor in de versimpeling van de dressuur met 'go of no go'. dressuurrijden is veel fijnzinniger dan dat. het is een communicatie tussen twee zielen en dat gaat veel verder dan alleen de eenvoudige hulpen 'hand en been'. het paard heeft ook een stem. en in de klassieke dressuur wordt die stem gehoord. natuurlijk moet een paard gehoorzamen maar er is altijd een reden waarom het paard soms niet gehoorzaamt.

het is wel erg simpel te veronderstellen dat juist dit systeem voor 'betere ruiters' zou zijn, terwijl Anky en Sjef gezegd hebben dat met hun systeem zelfs een meisje van 14 een groot, sterk paard onder controle zou kunnen houden.

het gaat dus niet om Feinabstimmung, want wat wordt er gezegd: 'je krijgt meer controle' 'tegenwoordig begrijpen mensen uitdrukkingen als halve ophouding niet meer dus zeggen we maar 'opvangen' of 'remmen'. in feite komt het er dus op neer dat mensen van nu van zichzelf vinden en toegeven dat ze te dom zijn om de klassieke dressuur te begrijpen dus dan maar genoegen nemen met een versimpelde opleiding. en dat kan alleen met een bepaald type paarden, namelijk paarden die niet voor zichzelf opkomen (en dus weinig karakter en intelligentie hebben), paarden die zich onzeker laten maken (dus heet worden met rijden) en die zich niet laten rijden door mensen die ze niet snel afbluffen (dus ontploffen als je niet helemaal doet wat ze verwachten, want ze zijn bang dat ze dan op hun lazer krijgen).

Klimke liet zelfs kinderen en beginners op zijn GP paarden rijden. En die paarden waren zo goed afgericht en zulke meesters, dat ze zich lieten rijden door mensen die afentoe niet helemaal de goede hulpen gaven. Dat waren werkelijke leermeesters geworden.

Waarom zijn er zulke paarden niet meer tegenwoordig? Omdat ze niet te rijden zijn door anderen?

Alweer: dat gaat in tegen elke bedoeling van paardentraining. Training dient er nou juist voor dat een paard makkelijker te rijden wordt.

En als er dan een 'mindere god' op stapt, moet zo'n goed afgericht paard juist heel fijn te rijden zijn en dan gaat het waarschijnlijk niet voor 100%, maar voor 50%, maar het paard is dan de leermeester. Die geduldig de verkeerde reactie geeft totdat de ruiter het eens goed doet. Dan heb je een goed afgericht paard.

Deze grondbeginselen van paardentraining worden gewoon aan de kant geveegd en omgedraaid door het LDR verhaal, helaas.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:36

Hierboven gestelde is zeker waar..

Mijn vorige paard was(ik noem het even "modern") opgeleid... Ik kon er mee lezen en schrijven.
Wist wat hij moeilijk vond.. en reed hem altijd over zijn grens om toch dat beetje meer te krijgen..
dat moest ik van mijn toenmalige instructrice..

Boze ruiter op een boos paard.. geen enkele proef die hij niet staartzwiepend reed. LDR hoorde ook
bij onze "training" (dan heb ik het over 5 tot 7 jaar geleden) Achterwaarts en vanuit daar middendraf
wegrijden was niets nieuws.. niet reageren? Spoor erin of zweep erbij. Hij MOET. Paard was altijd wel
al wat flegmatiek (was 14 toen ik hem kreeg, heb een hoop fout gedaan vandaar dat ik nu zo fanatiek
ben om het GOED te doen) maar op een gegeven moment wou hij nieteens meer oprichten, op het
achterbeen of niet. Hij vertikte het.. moest hem tillen en daar houden, flink veel tempowisselingen rijden
net zolang tot hij los liet.. (nou vergeet het maar) Wat resulteerde in een paard dat eerst 45 minuten
met zijn hoofd geheven probeerde zijn neus er uit te drukken en uiteindelijk opgaf maar toch door bleef
drammen om diep in te zakken dat hij constant ja liep te knikken.

Uiteindelijk kwamen we eens binnen in verzamelde galop X halt.. voorwaarts verzamelde draf.. nou...
heb 5 minuten staan klooien om hem vooruit te krijgen.. en toen hij eenmaal de proef inzette gallopeerde
hij constant aan :')

Ben gestopt met lessen, sporen afgedaan en heb anderhalf jaar zn neus eruit gereden en ben zelf
vriendelijker gaan rijden.. toen liep hij na die tijd al veel beter en was toen ik uiteindelijk met sporen reed
en eindelijk mijn benen eens stil had en leerde de kuit te gebruiken ipv continu sporen erin toen ging ie
pas lopen..

Dat LDR voor stijve, flegmatieke paarden zou zijn ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik heb 3 jaar
lang gezocht naar iemand die toch meer richting klassiek ging qua lesgeven.. voor mijn vorige paardje
vond ik haar te laat.. maar bij deze ben ik hard op weg om "fijn" te rijden..

Ik heb haar nu zo'n 5 maanden... we hebben eigenlijk nooit "ruzie" onder het zadel.. voelt ze niet fijn
doen we weinig behalve de basis, van achter naar voor en voltes.. als ze wat losser voelt doen we er
her en der een oefening bij (doorvragen naar halt vanuit draf etc..)

Soms is het vrij lastig... want als paard er niet klaar voor is doet ze het ook niet.. als ze niet fijn aanvoelt
vraag ik het haar ook niet namelijk.. en straks in de proeven zal ze het toch echt moeten doen als ik het
vraag en niet pas een halve lange zijde verder :=

Verder heb ik zelf gemerkt dat er veel minder spanning komt in het lijf als er geen druk op het paard staat..
LDR zou dit paard zonder enige twijfel makkelijk aankunnen.. aangezien ze er zelf een handje van heeft
makkelijk op te krullen.. maar ik zou nooit meer die kant uit willen. Ik wil een paard dat zelf aanbied dat ze
toe is aan iets moeilijkers.. in plaats van dat ze alles binnen een week MOET. Daarnaast accepteert ze
ook geen dwang.. en dat is prettig :P

(sorry dat ik het zo persoonlijk maak)

Maar het is wel zo.. Zette ik op het andere paard een B of een Z ruiter.. een B ruiter trok hij de teugels
uit de hand en liep als een manegepaard... reed ze hem 3 dagen kreeg ze vliegles aangezien meneer dan
teveel energie "over" had. Bij een Z ruiter begon hij direct al met vechten.

En dit paard.. ik durf te wedden als ik er een kindje van 4 op zet en ik druk met mijn vinger 2x tegen haar
buik op de plek waar normaal mijn kuit ligt dan loopt madam al in een stelling heel licht nageeflijk zoekend
naar de hand. Zet ik er een M ruiter op of een B ruiter die rijden er zo mee weg. Ze begint zo verschrikkelijk
fijn te worden nu we echt toch wel veel (of het 100% klassiek is durf ik niet over mezelf te zeggen)
op de klassieke manier bezig zijn. (op zit en kuitdruk, indien geen oefening gevraagd ook geen hulpen.
Tenzij ze in de hoofd halshouding en/of tempo moet veranderen of toch nog wat meer van achteren
naar voren moet.)

Paard heeft nog niet 1 x met haar staart gezwiept (op naar een vlieg na) en kwispelt zelfs als ik haar tijdens
het rijden aanspreek. Ook toen ik haar een keertwending om de achterhand vroeg.. die ze helemaal niet kende..
voerde ze al bijna helemaal correct uit alleen al omdat ze wist wat mijn beenhulpen inhielden omdat ik daar
consequent en eerlijk mee omga..

Dit paard gaat met sprongen vooruit en werkt geweldig mee als ze goed in haar vel zit.. dus een andere
manier van trainen zou ik echt niet aan beginnen.

tjoppie

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:53

Reed jij in de subtop mee dan Svandijk?