bigone schreef:Jammer genoeg heb ik geen filmpje van een door Gert zadelmak gemaakt paard van ons, dochter zat er inderdaad binnen een kwartier zelf op. Paard kon toen ook niets anders meer dan het ene been voor het andere zetten anders viel hij van de stress en vermoeidheid ( was in dat kwartier ervoor dus continue in volle galop met een stuk tuinslang als zweep vooruit gejaagd) om. Compleet overdonderd, zowel het paard als wij naar huis gegaan en direct besloten dat hij naar iemand zou gaan die het op de andere manier zou doen. Na drie maanden, zolang heeft het geduurd, kon er normaal gereden worden maar wel met een paard die na zijn ervaring bij Gert in onze ogen gewoon autistisch is geworden. Hij kon zich overal zomaar voor de buitenwereld en ruiter afsluiten als er iets spannends gebeurde, dan was er geen land meer mee bezeilen, elke wedstrijd was een avontuur en soms ronduit levensgevaarlijk en op z'n zesde hebben we hem met pensioen gestuurd omdat we het niet meer vertrouwden.
Dit paard hadden we van veulen af aan en er was een duidelijke lijn te trekken van voor/na de aanpak van Gert, bij paarden die al langer onder het zadel zijn, zoals De Sjiem, die toen volgens mij nog niet door Jeroen werd gereden, zal zijn aanpak succesvol zijn maar jonge, sensibele dieren kun je traumatiseren voor het leven. Gert laat zijn kunsten graag zien aan de buitenwereld maar hij overdonderd het paard aan alle kanten en het is gewoon een kunstje wat hij doet en dat beheerst hij heel goed. Het gaat alleen wel ten koste van een aantal paarden die dit niet aankunnen, helaas was de onze er één van.
Tja, en hoe vervelend ik het vind om dit te zeggen, had je dit niet zien aankomen?
Gert maakt er geen geheim van hoe hij werkt, dat zijn manier werkt is ook geen geheim, echter voor hele sensibele dieren of paarden die zich afsluiten is dit niet de manier. Had je tijdens het longeren of aan de hand nooit het idee van dit beesie heeft meer tijd nodig en is niet geschikt voor de manier van Gert.