Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:37

_Covergirl_ schreef:
De manier die Mindfields en Sodeletuut beschrijven is natuurlijk heel mooi, maar er zijn zo ontzettend veel ruiters die er hun geld mee verdienen, en dus geen tijd hebben om zo een paard zadelmak te maken. Die doen het dus op de snellere manier. Of dat per definitie slecht is weet ik niet. Het ene paard is sneller toe aan de volgende stap dan een andere. Maar ik ga er vanuit dat professionele ruiters, die het wat sneller doen, er genoeg verstand van hebben. Daarbij, als die manier zo slecht zou zijn, zouden die paarden ook niet zo goed kunnen presteren. En er zijn legio toppaarden die op die manier zadelmak zijn gemaakt of een herscholing hebben gehad bij iemand als Gert. En daarbij zijn ook genoeg toppaarden die met plezier voor hun ruiter werken, een goed leven hebben en lang meegaan. Uitzonderingen daargelaten.

Idd, zoals de Sjiem....ter correctie bij Gert geweest...anders had Jeroen er nooit zover mee kunnen komen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:39

_lautje_ schreef:
Mindfields schreef:
Weet je wat het kost als je een paard in training moet zetten omdat je na een paar maanden grote problemen hebt omdat het zadelmak maken te snel is gegaan?

Die problemen hebben wij nog nooit gehad :Y)
Wat wij wel krijgen zijn paarden die verprutst zijn door een stel knooiers die dachten het zelf te kunnen... En helaas voor die mensen zijn niet alle paarden mak geboren.

Jullie misschien niet maar er zijn een hoop recreatieruiters die dus wel tegen dit soort problemen aanlopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:40

Bij wie hebben de recreatieruiters het paard dan zadelmak laten maken? Bij Gert? Bij Lautje?

Mindfields

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:41

Ik heb het over de manier van Gert indd.

EvelienH

Ik denk dat er meer paarden in training moeten doordDat zal wel meevallen Mindfields, dan zou 90 procent van de paarden in training moeten. Ik ken geen sportpaard die op een houtje-touwtje manier zadelmak is gemaakt.
Ieder zijn ding maar ik vind het een beetje ver gaan om te zeggen dat paarden er getraumatiseerd door raken.

_Covergirl_

Klopt Mindfields, maar er zijn ook een hoop profs die tegen de problemen aanlopen die door amateurs bij een paard zijn aangeleerd... het mes snijdt van twee kanten dus.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:42

als ik het goed heb ik die een keerop de manege geweest waar ik toen reed! Ik weet wel dat iedereen vol verbazing keek, dat paard was gewoon echt bang! :(

maarja het zal mij keus niet zijn om een paard zo te beleren!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:42

Die bedoel ik ook met knooiers. Ga niet zelf prutsen maar laat het door iemand doen met verstand ervan, zoals gert! Of Koop geen paard. En dat denk ik heel vaak bij betreffende knooiers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:43

Mindfields schreef:

Op de manier van Gert of door Gert zelf?
Als er ook maar iets aan de timing verkeerd zit, kan het idd contra uit gaan pakken ja.
Maar als mensen denken te moeten copieren zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn...is dan meteen de hele methode slecht?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:44

Ik ga morgen even reageren hier, want ik ga nu afsluiten. Want ik heb het gevoel dat mijn boodschap nog steeds niet bij iedereen duidelijk is hier.. Maar nu even geen tijd om uitgebreid te reageren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:44

Ik zit in het segment waar zulke paarden dan weer in training komen om helemaal opnieuw zadelmak te worden gemaakt dus ik kom dit heel veel tegen. Mijn eerste vraag is dan altijd: Hoe is het zadelmakmaken gebeurt. En in 90% van de gevallen is dit in 1 week tijd gedaan zonder dat het paard ook maar de kans kreeg om het te snappen. Daarom ben ik dus tegen die snelle manier.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:46

Mindfields schreef:

Er komen geen problemen door die Manier van makmaken, maar doordat het merendeel van de ruiters die er Dan opgaan geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:47

Dan zou het zadelmakmaken dus zo moeten gebeuren dat er voor zowel paard als die ruiters geen gevaren ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 30-04-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:48

Ja is al laat, ga zo ook slapen. Lees morgen weer verder!
Truste allemaal!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:55

Mindfields schreef:
Dan zou het zadelmakmaken dus zo moeten gebeuren dat er voor zowel paard als die ruiters geen gevaren ontstaan.

Bij Prutsers of een niet passende combinatie gaat het zowiezo niet goed. Mensen moeten beter hun eigen kunnen inschatten en goed en voldoende begeleiding zoeken. Zou al heel veel schelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:55

Jammer genoeg heb ik geen filmpje van een door Gert zadelmak gemaakt paard van ons, dochter zat er inderdaad binnen een kwartier zelf op. Paard kon toen ook niets anders meer dan het ene been voor het andere zetten anders viel hij van de stress en vermoeidheid ( was in dat kwartier ervoor dus continue in volle galop met een stuk tuinslang als zweep vooruit gejaagd) om. Compleet overdonderd, zowel het paard als wij naar huis gegaan en direct besloten dat hij naar iemand zou gaan die het op de andere manier zou doen. Na drie maanden, zolang heeft het geduurd, kon er normaal gereden worden maar wel met een paard die na zijn ervaring bij Gert in onze ogen gewoon autistisch is geworden. Hij kon zich overal zomaar voor de buitenwereld en ruiter afsluiten als er iets spannends gebeurde, dan was er geen land meer mee bezeilen, elke wedstrijd was een avontuur en soms ronduit levensgevaarlijk en op z'n zesde hebben we hem met pensioen gestuurd omdat we het niet meer vertrouwden.
Dit paard hadden we van veulen af aan en er was een duidelijke lijn te trekken van voor/na de aanpak van Gert, bij paarden die al langer onder het zadel zijn, zoals De Sjiem, die toen volgens mij nog niet door Jeroen werd gereden, zal zijn aanpak succesvol zijn maar jonge, sensibele dieren kun je traumatiseren voor het leven. Gert laat zijn kunsten graag zien aan de buitenwereld maar hij overdonderd het paard aan alle kanten en het is gewoon een kunstje wat hij doet en dat beheerst hij heel goed. Het gaat alleen wel ten koste van een aantal paarden die dit niet aankunnen, helaas was de onze er één van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 05:23

bigone schreef:
Jammer genoeg heb ik geen filmpje van een door Gert zadelmak gemaakt paard van ons, dochter zat er inderdaad binnen een kwartier zelf op. Paard kon toen ook niets anders meer dan het ene been voor het andere zetten anders viel hij van de stress en vermoeidheid ( was in dat kwartier ervoor dus continue in volle galop met een stuk tuinslang als zweep vooruit gejaagd) om. Compleet overdonderd, zowel het paard als wij naar huis gegaan en direct besloten dat hij naar iemand zou gaan die het op de andere manier zou doen. Na drie maanden, zolang heeft het geduurd, kon er normaal gereden worden maar wel met een paard die na zijn ervaring bij Gert in onze ogen gewoon autistisch is geworden. Hij kon zich overal zomaar voor de buitenwereld en ruiter afsluiten als er iets spannends gebeurde, dan was er geen land meer mee bezeilen, elke wedstrijd was een avontuur en soms ronduit levensgevaarlijk en op z'n zesde hebben we hem met pensioen gestuurd omdat we het niet meer vertrouwden.
Dit paard hadden we van veulen af aan en er was een duidelijke lijn te trekken van voor/na de aanpak van Gert, bij paarden die al langer onder het zadel zijn, zoals De Sjiem, die toen volgens mij nog niet door Jeroen werd gereden, zal zijn aanpak succesvol zijn maar jonge, sensibele dieren kun je traumatiseren voor het leven. Gert laat zijn kunsten graag zien aan de buitenwereld maar hij overdonderd het paard aan alle kanten en het is gewoon een kunstje wat hij doet en dat beheerst hij heel goed. Het gaat alleen wel ten koste van een aantal paarden die dit niet aankunnen, helaas was de onze er één van.

Tja, en hoe vervelend ik het vind om dit te zeggen, had je dit niet zien aankomen?
Gert maakt er geen geheim van hoe hij werkt, dat zijn manier werkt is ook geen geheim, echter voor hele sensibele dieren of paarden die zich afsluiten is dit niet de manier. Had je tijdens het longeren of aan de hand nooit het idee van dit beesie heeft meer tijd nodig en is niet geschikt voor de manier van Gert.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 06:41

Bigone, heel vervelend dat je paard 'verpest' is door Gert. Maar ik vraag me ook af of waarom je uberhaupt voor Gert hebt gekozen, als je wist hoe hij werkt, het karakter van het paard in aanmerking genomen. Ik neem dan aan dat je je paard goed genoeg kende om te weten hoe sensibel hij was, en dat je de nodige research naar Gert hebt gedaan voor hem te vragen op je paard te stappen.
Hij staat er om bekend succes te hebben bij sterke paarden die een eigen willetje hebben, en het is ook vrij bekend dat zijn aanpak niet bij de echt gevoelige paarden past. Of wist je dit alles vooraf niet?

Het is je natuurlijk goed recht dat je daarna naar iemand anders bent gegaan, maar daar zal wel even tijd tussen hebben gezeten. Wie weet, als je de dagen na Gert gewoon opgestapt was, was er geen enkel probleem geweest en kon je er zo op weg tuffen. Jammer dat je er geen filmpje van hebt trouwens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 06:51

Ga met covergirl mee. Bigone, wat is het dat je heeft overtuigd dat de reactie van je paard door het beleren van Gert komt, en niet door het traject wat er daarna is gevolgd?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:37

Ik werk ook altijd volgens de manier van Mindfields en zet er idd ook een krukje naast.
Zo lang ze daar niet normaal op reageren ga ik niet eens een stap verder.
Toch heb ik er 1 gehad waar ik al niet eens aan kon hangen en 1 waar ik heel ontspannen aan kon hangen en zelfs op kon zitten,maar die met wegstappen compleet over de rooie ging en recht overeind kwam.
Ik ging er af,wanneer ik was blijven zitten was het waarschijnlijk gelijk over geweest.
Nu zijn we toch wat langer bezig geweest.
Bij zulke paarden is snelheid en een hele stevig zit vereist,die paarden moet je brengen.Niet de gewone dieren die je zonder probleem mak maakt en de kenner ziet dat ook gelijk.
Tevens vind ik dat je,wanneer je je paard mak laat maken,zelf je voor werk moet doen.
Zorg dus dat het dier gelongeerd is,na kan geven en met een singel/zadel kan lopen.
Dan is die laatste stap niet zo groot.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:46

saskiakefie schreef:
Tigra: hoeft nog niet eens lichamelijk mishandelen te zijn er bestaat ook nog geestelijk mishandelen. En daar doel ik vooral op

Met deze uitspraak (en diverse anderen ook met hun uitspraken) vermenselijk je je paard. Een paard heeft niet de geestelijke vermogens zoals wij ze kennen. Als ze dat maar enigzins hadden dan zouden we ze absoluut niet kunnen berijden!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 07:52

@Kruidenpotje: dus jij denkt dat je paarden mentaal niet kunt mishandelen?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:00

Kruidenpotje schreef:
saskiakefie schreef:
Tigra: hoeft nog niet eens lichamelijk mishandelen te zijn er bestaat ook nog geestelijk mishandelen. En daar doel ik vooral op

Met deze uitspraak (en diverse anderen ook met hun uitspraken) vermenselijk je je paard. Een paard heeft niet de geestelijke vermogens zoals wij ze kennen. Als ze dat maar enigzins hadden dan zouden we ze absoluut niet kunnen berijden!

_/-\o_ Je kan een paard vast mentaal mishandelen maar een paard is geen mens! Paarden zijn niet intelligent op de manier dat mensen dat zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:05

Nee maar waar zeg ik dat een paard zo intelligent is als een mens? Feit blijft dat -of je het nu geestelijk of mentaal noemt het mishandeling is.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:29

saskiakefie schreef:
@Kruidenpotje: dus jij denkt dat je paarden mentaal niet kunt mishandelen?

Niet op een manier zoals wij, mensen, die ervaren. Ook in de natuur zal de leider van een kudde mentaal invloed uitoefenen om leden van een kudde onder controle te houden. Soms zal hij daar ook fysieke kracht bij gebruiken.

Lange tijd bezig zijn om een lid van de kudde in het gareel te krijgen heeft een kudde niet, teveel gevaren. Daarom: korte en soms krachtige signalen om iets voor elkaar te krijgen heeft niets met mishandeling te maken. Echter, niet iedereen is in staat om dit op een natuurlijke wijze toe te passen.

In het filmpje van 10 minuten zie ik (en dat is mijn mening) geen bovenmatig gebruik van fysieke of mentale kracht, je kan het ook zien als het paard te helpen bij het overwinnen van een paar van zijn angsten en hem als leider laten zien dat er niets ergs aan is. Kort stressmoment, goed resultaat.