Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:06

Stevig doorstappen en d'r geen tijd geven om na te denken over mogelijke ontsnaproutes :D

Moet ik wel zeggen dat ze heel erg sterk reageert op me. Als ik maar doe alsof er niks aan de hand is, neemt ze dat ook binnen no-time over.. Dus tuurlijk ze zal wel een keer verstijven of aanspannen.. Da's fijn voor d'r, moet ze lekker doen.. Binnen een paar tellen is het over.. Tja baas loopt door.. Kan je er maar beter bij blijven :)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:41

Ik ben nu bezig met verkeersmak maken van de jonge ruin die ik verzorg. Hij vindt sommige dingen nog erg spannend, maar ik merk dat hij wel goed op mij vertrouwt. Vandaag ben ik voor het eerst een vrachtwagen dichtbij tegengekomen, die haalde ons van achteren in. Hij vond het vreselijk spannend, maar hij bleef gelukkig goed bij me, probeerde niet weg te rennen. Kon hem met mijn stem goed rustig houden. Nu scheelt het ook dat ik nooit alleen ga met hem, zodat er ook iemand bij de achterhand kan staan om het omdraaien richting het verkeer tegen te houden.
Als hij schrikt springt hij soms wel eens naar voren of opzij, maar met mijn stem krijg ik hem vaak wel weer rustig. Heb ook een zweepje om eventueel snel een (zacht) tikje te kunnen geven, want daar reageert hij erg goed op. Sowieso staat hij vrijwel altijd meteen stokstijf stil als ik halt zeg. Alleen laatst niet toen er van achter ineens een zwaan opsteeg (ik snapte eerst echt niet waar hij nou zo bang voor was, tot ik die flappende vleugels voorbij zag vliegen _O-). Maar dan blijft hij alsnog wel goed hanteerbaar.

Moet wel zeggen dat ik nog nooit eerder een paard verkeersmak heb gemaakt, vind het ergens wel lastig, omdat we vanaf onze stal meteen over een polderweg moeten, waar aardig wat verkeer rijdt. Je brengt zo toch ook risico's mee voor andere weggebruikers. Ook loopt er een 80km weg langs stal, waar helemaal veel verkeer rijdt. Die weg vindt hij nog erg eng, hij hoeft er gelukkig nooit echt dicht in de buurt te lopen, maar hij kan wel alles horen en zien wat er over rijdt. Terwijl hij dat ook allemaal ziet vanuit zijn weide, maar dan is het niet eng. :P

Het belangrijkste bij hem is iig dat ik zelf rustig blijf, aangezien hij echt erg op degene naast hem vertrouwt. Daarom loop ik er meer mee dan zijn eigenaresse. Zij heeft de laatste tijd namelijk veel last van haar arm en is daardoor toch altijd wat onzeker dat ze hem niet goed kan houden (al trekt hij eigenlijk zo goed als nooit). Aangezien ze dat niet op hem wil overbrengen, wat ik ook verstandig vind, loopt ze alleen met hem op de rustigere stukken.

Stevig doorstappen hielp ook goed bij mijn vorige verzorgpaard, bij deze helpt stilstaan en even kijken juist beter. Enge objecten lokken we hem vaak heen door er zelf naast te gaan staan, eventueel met een snoepje en dan wint de nieuwsgierigheid het toch van de angst. :D Vervolgens is hij er dan de keren daar na ook niet meer bang voor.

Ik beloon hem trouwens wel uitgebreid na iets wat hij duidelijk eng vond, maar waarbij hij rustig is gebleven. Ik ga soms ook gewoon langs het fietspad staan om brommers en fietsers te kijken (want die zijn veel enger dan auto's en vrachtwagens :')). :D

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:41

Beetje laten kijken, maar zo dat hij niet weg kan draaien en dus wel een beetje druk op de teugels houden. Veel praten, goed zo (naam paard) niks aan de hand blah blah. Praat je ook jezelf moed mee in! En een beetje kriebelen op z'n hals, en veel drijven!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:42

ontspannen. een paard voelt precies jouw spanning. laat merken dat er niks is

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:27

Door rijden!
Zeker nooit een weiland of iets dergelijks in gaan. Als we er even van uit gaan dat er een tractor ofzo langs komt.
Als jij aan je paard laat merken dat jìj het eng vind, vind hij/zij het automatisch ook eng.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:53

Ligt er bij mij echt aan wat voor soort paard het is.
Vorige verzorgpaard was echt een angsthaas, dat ze voor witte strepen op de weg achter uit gaat lopen, dat soort dingen. Daarbij probeerde ik het eerst rustig (bij echt enge dingen) en dan word ik meer boos en spoor ik echt aan met mijn sporen. Als er bij die een tractor aan kwam sprong ik eraf, paard gaat namelijk stijgeren en kleine rondjes draaien.

Bij verzorgpaard wat ik nu heb, moedig ik echt aan, paard is voorwaarts aan gelegd en in paniek of met angst zet die het dus echt op het rennen, dus dan is het een kwestie van rust erib te krijgen. Vb. Laatst kwam er vanachter een bakbeest van een gierauto aan, op een 1 baars weg met aan 2 kanten een sloot. Toen geseind naar de beste man of hij even iets gas terug wou nemen, (maar nee hoor), vervolgens een stuk door gedraaft en na een kruising in de berm gaan staan. Paard vond het dood eng (ik ook). En belande als nog bijna in de sloot.

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:08

Bij mij op de manege staat van iemand een pension paardje. En de vorige eigenaren daarvan hadden haar aangeleerd dat als ze iets eng vond, ze er achteruit langs moest gaan.
Nu zijn we met balkjes lopen bezig. Met z'n allen achter elkaar op de hoefslag staan, en omstebeurt een 'parcousje' draven. Maar dat paardje staat nu dus elke keer omgedraaid, de eigenaren krijgen het er gewoon niet uit...

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:13

ik moedig hem aan met een zachte stem waar zon minmogelijk spanning inzit
stel word zelf ook wat bang van dat 'iets'

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:22

Ik zorg dat ik mezelf ontspan, en zo ga staan dat het hoofd van het paard naar het 'enge' ding staat, zodat die er naar kan kijken. gewoon lekker ontspannen en beetje tegen je paard praten.

Als je snel door gaat rijden, en je wordt zelf ook gespannen, zeg je eigenlijk tegen je paard: 'dat is eng, vluchten !' (paarden zijn tenslotte vluchtdieren). En zo maak je een paard dus niet verkeersmak, maar juist bang voor dingen. En gaan er alleen maar ongelukken gebeuren :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:25

JesdaPower schreef:
Door rijden!
Zeker nooit een weiland of iets dergelijks in gaan. Als we er even van uit gaan dat er een tractor ofzo langs komt.
Als jij aan je paard laat merken dat jìj het eng vind, vind hij/zij het automatisch ook eng.
En dat doe je dus door snel door te rijden.. ontspannen en er naar laten kijken werkt het beste. paarden spiegelen hea,, dus als jij bang wordt, wordt hij het ook. als jij je relaxed, doet hij dat ook (meestal dan). :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:27

Relaxed blijven en net doen of jij niet ziet wat je paard eng vindt. Daarna (als paard angst overwint) wel grondig belonen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:35

:)ddd Ik ga zingen of neurieen. :+ (met mijn hart in mijn keel en mijn hartslag bijna hoorbaar uit mijn mond)

Op die manier gaat er minstens 1 oor naar mij toe en dwing ik mezelf om uit te ademen. :j
Ik zing ook gerust een liedje met wat ik doe. (ben echt gek hoor...)
Dus: "Daar komt die grote combijnmachihiiiiiene, maar we blijven gewoon ruhusssstiggggg.
We gaan niet aan de teugels trèhèkken, maar houden wel ons benen erbij.
Ook houden we ons hoofd omhoohooog, tatadadaaaaaa... :)ddd
En hier zien we een mooie grote o-hop-rit, waar we eventueel in kunnen gahaaaan.
Maar dat hoehoeeeeft niet, want de machihieneeee is alweer voorbij,..." :)ddd

Mocht er iemand naast lopen, dan maak ik dankbaar van de gelegenheid gebruik, dat hij/zij haar handen bij de teugels houdt, maar er (nog) niets mee doet.
Het is meer voor mijn gemoedsrust hoor,... :o

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:54

Gewoon zelf heel rustig blijven en gewoon door blijven rijden als dat je altijd doet!
Als je zelf niet bang bent is je paard het ook niet.
Maar als het nou bijvoorbeeld een trekker is zal ik wel even stil gaan staan in de berm!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:41

rustig blijven, gerust stellen en blijf vooral rustig.
en inderdaad door blijven rijden en doen alsof er niets aan de hand is!

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:45

Ik ga zingen. Word ik zelf rustig van zodat ik mijn pony weer beter kan kalmeren.
En als ze me echt te druk wordt en het 'gevaarlijk' wordt, stap ik af en loop ik er langs, met haar aandacht zoveel mogelijk naar mij toe proberen te trekken.