Moet wel zeggen dat ik hem alleen gebruik als ze niet reageert op mijn been, vind ik toch een stuk vriendelijker dan als ik zou moeten gaan schoppen. Gebruik hem ook nooit om paard te straffen, daar heb ik mijn stem wel voor! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Moet wel zeggen dat ik hem alleen gebruik als ze niet reageert op mijn been, vind ik toch een stuk vriendelijker dan als ik zou moeten gaan schoppen. Gebruik hem ook nooit om paard te straffen, daar heb ik mijn stem wel voor!
Hoe onduidelijk kan je het maken voor een paard. Het enige wat een tik (of tikje) bereikt, is een schrikreactie bij het paard, waardoor die inderdaad even naar voren schiet (vluchtdier) maar je hebt dus nog steeds niet duidelijk gemaakt, dat ie op je been moet reageren... dus voor mij geen zweep. Nog nooit mee gereden en zal ik ook nooit gaan doen... vindt het niet per definitie zielig, indien niet met geweld gebruikt, maar vindt het wel een zinloos hulpmiddel. Yamcha schreef:Als je er consequent mee bent, hoef je niet echt vaak bij te tikken hoor. Zie liever een goede tik met zweep, een of twee keer, en daardoor een paard wat fijn aan het been is, dan dat achterlijke geprik met die sporen steeds....... en die onduidelijkheid is niet zielig, zeker?