zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ymke1996

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:29

Ik heb eigenlijk altijd mijn zweep mee :o Moet wel zeggen dat ik hem alleen gebruik als ze niet reageert op mijn been, vind ik toch een stuk vriendelijker dan als ik zou moeten gaan schoppen. Gebruik hem ook nooit om paard te straffen, daar heb ik mijn stem wel voor!

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:18

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:26

ik zeg altijd maar: een tikje met de zweep voor een paard is een tikje met de hand voor een mens :o

een tik hoeft nog niet hard te zijn, maar dan nog hoef je hem niet te gebruiken als het niet nodig is :P

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:38

Ik rijd eiglijk liever met zweep dan met sporen. Ik geef soms gewoon een consequent tikje op de kont, niet als straf ofzo, maar als hulpmiddel ;)

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:14

een zweep is niet om te straffen. en sporen ben ik al helemaal tegen.
Waarom moet het altijd met straf een dier opvoeden en dingen leren.
sweep is een aanwijsstok en mag zeker niet mee geslagen worden.
ik rij zoiezo nooit met zweep en ook niet met sporen.
als je het paard goe dopvoed en goe dbeleert is het ook nergens voor nodig.
ik straf zoiezo ook nooit. negatief gedrag nergeren en positief gedrag belonen.
dan word snel duidelijk hoe het negatiefgedrag ombuigt naar het positivegedrag want dat levert hem wat op;)
dus niks zwepen.

Larikoek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:24

Ik vind dat je een zweep mag gebruiken, maar niet misbruiken. Een zweep is enkel een hulpmiddel, geen strafstok of om gewoon mee te slaan. Enkel als versterking van de hulpen, als hij niet naar je benen luisterd of zo.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:09

ik vind het niet zielig.. ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:13

Ben inmiddels al m'n 3e zweep kwijt :')
Nu ben ik aan het denken hoe ik hem voortaan in handen neem, ik rijd de laatste tijd veel beter en vooral eerlijker, vroeger vond ik het al snel vanzelfsprekend dat je een tik gaf wanneer hij nie luisterde, nu denk ik meer van, doe ik nou niks fout? Zo houd ik mijn benen veel te veel naa voren en luistert mijn. Pony soms niet. Nu ik ze lekker achter houdt luistert mijnn paardje ook veel beter ;)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:00

Een zweep is imo maar een raar 'hulpmiddel'... We leren onze paarden te reageren op het been, bij de buik. Als ze niet luisteren, slaan we op de flank of billen :? Hoe onduidelijk kan je het maken voor een paard. Het enige wat een tik (of tikje) bereikt, is een schrikreactie bij het paard, waardoor die inderdaad even naar voren schiet (vluchtdier) maar je hebt dus nog steeds niet duidelijk gemaakt, dat ie op je been moet reageren... dus voor mij geen zweep. Nog nooit mee gereden en zal ik ook nooit gaan doen... vindt het niet per definitie zielig, indien niet met geweld gebruikt, maar vindt het wel een zinloos hulpmiddel.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:02

Yamcha schreef:
Als je er consequent mee bent, hoef je niet echt vaak bij te tikken hoor. Zie liever een goede tik met zweep, een of twee keer, en daardoor een paard wat fijn aan het been is, dan dat achterlijke geprik met die sporen steeds....... en die onduidelijkheid is niet zielig, zeker?

:j

je kunt beter eens een beste mep verkopen(bij wijze van...) en dat je paard dan wel luistert dan dat je constant een klein veegje geeft met je stokje..

En dan dat geprik met die sporen inderdaad.... Laten we daar maar niet over beginnen :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:41

Een zweep vind ik niet om te straffen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:26

Ik ben mijn paard aan het beleren volledig zonder hulpmiddelen, ik denk dat als je het een paard goed aanleert het ook niet nodig is.
Straffen doe ik op mijn stem, ik zie zo vaak dat een paard de schuld krijgt en gestraft wordt als de ruiter/amazone een verkeerde hulp geeft en het paard het niet begrijpt.

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:57

Ik vind een zweep gebruiken niet zielig, als je hem goed (dus als hulpmiddel) gebruikt.
Bijvoorbeeld om je hulpen te verfijnen.

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:31

ik heb geleerd ''zweep is vliegen''
luistert ze niet naar mn hulp, krijgt ze een kriebeltje. Ze moet dan ook meteen vooruit vliegen (denk aan galop) en zo niet dan nog een tikje erbij.
In het begin was het even wennen voor haar, maar als ik nu de hulp geef, reageert ze wel meteen!

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:05

Ik heb zelf altijd een zweep bij me als corrigeer middel.

Als ik bv aan het rijden ben en hij reageert niet op het been en na 3x nog niet, geef ik een klein tikje waar ik been geef en is het ook meteen goed en weet hij wat hij fout doet.

buiten heb ik de zweep bij me voor als hij zich omdraait, dan hoef ik alleen maar de zweep aan te leggen en dan loopt hij al.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:09

ehmmm das een lastige. het verschilt maar net per mening, ik bedoel er zijn inderdaad veel mensen die het echt heel zielig vinden. Aan de ene kant ben ik t daar wel mee eens, onnodig een tik dat slaat nergens op, maar aan de andere kant kan het je paard juist wel echt helpen, om bijvoorbeeld te motiveren enzovoorts. Ik ben wel echt tegen sporen. Tis maar net hoe je paard reageert. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:14

Ik gebruik de zweep nu bij VD, als aanwijsstokje. En ik aai het paard ermee :D

Ik gebruik hem niet met rijden bij mijn eigen, omdat ze voorwaarts zat is, en ik vind mijn benen niet stil genoeg (en ben ook niet op het niveau) om met sporen te rijden. En dus rijd ik zonder spoor en zonder zweep, en zij loopt gewoon. De verbaasde gezichten dat dat kán zijn wel heel grappig :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:17

Zweep is niet zielig.
Zweep is ook niet iets om bang voor te zijn.

anoouk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:18

ik heb altijd en zweepje bij als ondersteunog voor paarden als ze eiets nie snappe en als corigerend middel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:19

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:27

Het enige waar ik mijn zweep soms voor pak is als mijn paard wat naar binnen valt ( na de galop heeft ze op een of andere manier moeite om over de hoefslag te lopen ). Het enige wat ik hoef te doen dan is mijn zweep aan de binnenkant houden en dan wijkt ze eigenlijk voor de druk van de zweep aan die kant en blijft ze netjes op de hoefslag, ik raak haar dus geeneens aan. Verder gebruik ik hem echt nooit. Niet met springen, niet in het bos. Ze is zo fijn voor de hulpen dat het ook echt niet nodig is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:29

Een zweep vind ik niet kunnen als deze wordt misbruikt.
Maar om je paard duidelijk te maken dat hij naar een hulp moet luisteren vind ik geen probleem.
Ik gebruik m meestal om de dazen weg te jagen/vegen op die plekken waar ik met mijn hand niet kan komen...

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:41

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:31

Ja, bij bepaalde mensen kan een zweep zielig zijn voor het paard, maar niet bij mij.
het is denk ik gewoon de manier waar op het gebruikt wordt,
dat kan van een zacht tikje tot een hele harde mep. en dat laatste is wel zielig idd.

:*

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:40

verschilt van ruiter tot ruiter... sommige mensen meppen hun paard kapot _-:(
dat is toch net hetzelfde als sporen?