Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:09


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:11

xmarliez schreef:
[
Tuurlijk heeft iedere rijkunst zijn goede dingen die paarden verbeteren maar ik denk dat in dit geval op langer termijn moet kijken en niet in de eerste verbeteringen moet blijven hangen. En dan bekijken wat nou precies beter is voor het paard.


Maar denk je dat het effect van een andere vorm van training, behalve bv KR, op den lange duur dan verdwijnt/dan wel schade veroorzaakt? Of bedoel je dat het effect van KR op de lange duur duidelijker is?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:14

Splinter schreef:



OK hartstikke duidelijk. Heel erg bedankt.
Deze oefening heeft dus wel toegevoegde waarde voor gebruik achterhand, als ik het goed begrijp?

Szjeeee.... wat moet ik nog veel leren op mijn ouwe dag 8-)

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:19

liljebo schreef:
Splinter schreef:



OK hartstikke duidelijk. Heel erg bedankt.
Deze oefening heeft dus wel toegevoegde waarde voor gebruik achterhand, als ik het goed begrijp?

Szjeeee.... wat moet ik nog veel leren op mijn ouwe dag 8-)

how even dit is een ander variatie van et Ubertreten, hoe ik deze geleerd heb en beoefen is er hoegenaand geen stelling inde hals aanwezig, dit met de reden dat het dier op de buiten schouder komt en er over valt.

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:20

Ik denk dat het trainen via de academische weg ergens ophoudt. In de denk dat het einddoel van deze opleiding maar door een aantal paarden behaald zal worden en quadripes verwoord dat heel mooi. In de academische rijkunst wordt er veel in stap gewerkt en in stap ontwikkel je niet veel behalve het aanleren van een oefening. Ik denk dat de klassieke rijkunst voor ieder paard weg gelegd is door de beter doordachte en onderzochte opleiding. Op ten duur zal de academische rijkunst het paard ook niet ten goede komen denk ik (en dat is ook de reden waarom ik dit topic aangehaald heb, omdat ik dat nu al begin te merken).

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:20

quadripes schreef:
in mijn ogen staat temperamentvol niet gelijk aan moeilijk in de hand te houden. juist niet, eigenlijk.

daarnaast is er verwarring op een ander punt, kennelijk: werk aan de hand wordt in de klassieke scholing niet gebruikt om een paard beter onder appel te krijgen of 'respect' of wat dan ook bij te brengen. Dat is iets dat al voor die fase moet worden afgesloten.

temperamentvol = sensibel en snel in reactie. om deze paarden correct te rijden, moet de ruiter dus extreem voorzichtig zijn met de hulpen. bij het aanleren van oefeningen die meerdere hulpen tegelijkertijd nodig hebben, kan het dus handig zijn als het paard eerst los van de ruiter heeft gesnapt dat het bijvoorbeeld best zijwaarts kan gaan.



temperamentvol en sensibel zijn twee hele andere defenities , een temperamentvol paard is voor mij een paard met zo een enorme voorwaartse drang dat het meer moeite kost dit te beteugelen.

sensibel is snel in actie gevoelig

als je dit alletwee hebt dan heb je een mooie maar uitdagende combi

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:22

Dat kun je toch corrigeren door de buitenteugel Moll? Ubertreden kun je zowel in een travers, renvers en schouderbinnenwaarts houding doen zoals ik geleerd heb op de dvd's van Anja Beran.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:23

Moll schreef:
how even dit is een ander variatie van et Ubertreten, hoe ik deze geleerd heb en beoefen is er hoegenaand geen stelling inde hals aanwezig, dit met de reden dat het dier op de buiten schouder komt en er over valt.


Is deze manier dan volgens jou minder goed of alleen maar anders. Heb je ook een voorbeeld (filmpje) van jouw manier?

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:24

xmarliez schreef:
Dat kun je toch corrigeren door de buitenteugel Moll? Ubertreden kun je zowel in een travers, renvers en schouderbinnenwaarts houding doen zoals ik geleerd heb op de dvd's van Anja Beran.


dan draait het met name om de bekken flexibiliteit.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:24

xmarliez schreef:
Dat kun je toch corrigeren door de buitenteugel Moll? Ubertreden kun je zowel in een travers, renvers en schouderbinnenwaarts houding doen zoals ik geleerd heb op de dvd's van Anja Beran.

correctie op de buiten teugel, naar mijn inziens gaat het om het plaatsen van het binnen achter been, van waar de stelling dan, het dier komt op 1 voorbeen te lopen, dit is naar mijn idee niet de bedoeling

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:25

xmarliez schreef:
Ik denk dat het trainen via de academische weg ergens ophoudt. In de denk dat het einddoel van deze opleiding maar door een aantal paarden behaald zal worden en quadripes verwoord dat heel mooi. In de academische rijkunst wordt er veel in stap gewerkt en in stap ontwikkel je niet veel behalve het aanleren van een oefening. Ik denk dat de klassieke rijkunst voor ieder paard weg gelegd is door de beter doordachte en onderzochte opleiding. Op ten duur zal de academische rijkunst het paard ook niet ten goede komen denk ik (en dat is ook de reden waarom ik dit topic aangehaald heb, omdat ik dat nu al begin te merken).



Ok boeiend. Zou best kunnen.
Heb je in dat opzicht een soortgelijke mening over bv het lange teugelen van Piet?

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:27

Moll schreef:
xmarliez schreef:
Dat kun je toch corrigeren door de buitenteugel Moll? Ubertreden kun je zowel in een travers, renvers en schouderbinnenwaarts houding doen zoals ik geleerd heb op de dvd's van Anja Beran.

correctie op de buiten teugel, naar mijn inziens gaat het om het plaatsen van het binnen achter been, van waar de stelling dan, het dier komt op 1 voorbeen te lopen, dit is naar mijn idee niet de bedoeling



jammer ik kan het filmpje niet zien , wat wel een noot is bij deze oefening en erg belangerijk is dat je het paard NIET op de voorbenen laat draaiien je draait hem daarmee kapot , loop met een voorwaartse intentie met je benen gelijk aan de benen van je paard op ,

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:30

dit is naar mijn idee correct ubertreten

Afbeelding

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:33

idd heb je ook nog een foto dat het buitenbeen net land? zou een nog duidelijker beeld geven

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:34

liberty22 schreef:
idd heb je ook nog een foto dat het buitenbeen net land? zou een nog duidelijker beeld geven

helaas

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:36

Alle 4 de benen overkruisen in deze oefening dus komt er geen gewicht op 1 bepaalde been maar op alle 4 de benen en als je het hoofd recht houdt en iets lift komt er meer gewicht op de achterbenen. Op dit filmpje neemt het paard veel stelling aan maar op de dvd's is dat al veel minder. Dit filmpje is dus niet het beste stukje van de dvd.

Sandra, Piet Bakker geeft alles leuk weer op de film maar ik ben van mening dat dit niet bij ieder paard werkt. Hij heeft natuurlijk paarden die vrij hoog in het bloed staan en erg sensibel zijn. Bij een huis tuin en keuken paard (zoals die van ons ;) ) is dit veel moeilijker te bereiken. Al is het maar de travers, Piet leert je niet hoe je deze moet aanleren en ik zou persoonlijk niet weten hoe ik dat met 2 teugels en een zweepje zou moeten doen.

Moll die foto van jou, zo wordt het ook voornamelijk weergegeven op de dvd's van Anja Beran. Zoals ik al zei dit stukje film is niet het beste stukje film jammer genoeg.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:39

het hoofd liften wil niet zeggen dat er meer gewicht op de achter hand komt, verzameling zorgt er voor dat er oprichting komt en meer gewicht op de achterhand.
Als het filmpje niet dat geen is wat zij uitdraagt is het niet representatief, en zou ze het moeten verwijderen

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:44

Nee daar heb je gelijk in maar ik denk dat je me wel snapt dat paarden zoals die van jou die al redelijk geschoold zijn en je lift het hoofd iets en het paard treed onder dat het zwaartepunt iets naar achter geplaatst wordt. In iedergeval dit is hoe Phillippe Karl het weer uitlegd. En het heeft natuurlijk weer te maken met de juiste timing.

In mijn ogen zou ze het inderdaad moeten verwijderen maar ach ieder zijn mening daarover.. misschien vindt zij dit wel representatief.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:46

Ik ga dit topic toch ook maar eens doorlezen :')

Daf

Berichten: 1249
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:47

En ik ben een stille meelezer :D

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:48

Ok bedankt voor de foto moll. Je hebt geen filmpje daarvan, vrees ik? Filmpjes zijn altijd nog net wat duidelijker.

Marlies.... heb je les gehad van Piet? Ik dacht dat hij het wel in de lessen meeneemt. (heb zelf geen les van hem gehad hoor. Alleen van horen zeggen...)
Hij noemt daarbij dat het voor ieder paard geschikt is. Maar misschien idd tot bepaalde hoogte?

Hier in zweden wordt het zg tomkörning (leeg mennen/werken aan de lange teugel) vrijwel altijd geadviseerd bij revaliderende paarden. Maar ik ben er nog niet helemaal aan uit wat ze dan bedoelen. Ik zie foto's van mensen die werkelijk achter het paard lopen in de zin van mennen zonder kar, maar ook mensen die het a la piet bakker doen en ik zag laatst zelfs iemand met dubbele longe werken en dat tomkörning noemen.

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:56

Ik heb geen les van hem gehad Sandra maar zover ik van zijn dvd's af kan zien. Het zal vast voor meerdere paarden werken maar ik heb al meerdere keren vernomen dat sommige paarden er toch in vast lopen en dat kan dus komen doordat het toch niet voor ieder paard geschikt is. Ik kan er verder niet over oordelen hoor, ken de man persoonlijk niet heb zijn dvd's wel en heb een tijd gelangeteugeld maar dat is niet helemaal mijn ding op die manier.

Werken aan de dubbele longe of lange teugel heeft zeker wel zin in het revalidatie proces en de training van een paard. Zoals quadripes al zei, het heeft meer effect dan werken aan de hand omdat je met de lange teugel meer zeggenschap hebt over de achterhand en dergelijke.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:50

Mindfields schreef:
Dat van de stap geldt dan niet in het geval van uebertreten, dat is wel degelijk zeer gymnastiserend en doet heel veel goeds voor de achterhand.


Ik hoor hier nu veel over ubertreten. Ik doe zelf veel wijken op de volte, in hoeverre verschilt dit van ubertreten en wat is de meerwaarde ervan?

Ik lees hierboven dat ubertreten in schouderbinnen, traver en renver houding beoefend kan worden. Dat begrijp ik niet helemaal, weet jij hoe dit zit?

Wat ik op het moment doe, is op de volte de achterhand naar buiten duwen, zodat de achterbenen overkruisen. Het paard blijft redelijk recht. Ook doe ik het andersom, duw de achterhand juist naar binnen, waarbij de voorbenen meer overkruisen. Ik doe dit zeer langzaam als opwarming, ik merk dat dit voor mijn paard (24 jaar) een erg fijne opwarming is.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:07

Ik zoek ff een foto van mijn uebertretende paard op...
Afbeelding

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:17

sanne83 schreef:
Ik lees hierboven dat ubertreten in schouderbinnen, traver en renver houding beoefend kan worden. Dat begrijp ik niet helemaal, weet jij hoe dit zit?

Wat ik op het moment doe, is op de volte de achterhand naar buiten duwen, zodat de achterbenen overkruisen. Het paard blijft redelijk recht. Ook doe ik het andersom, duw de achterhand juist naar binnen, waarbij de voorbenen meer overkruisen. Ik doe dit zeer langzaam als opwarming, ik merk dat dit voor mijn paard (24 jaar) een erg fijne opwarming is.


Ja je wisselt na verloop van tijd als het paard dus al wat losser is geworden vanaf de lende naar achteren toe, van het ubertreten naar buiten, naartravers naar binnen. En dat blijf je dan steeds wisselen. Je kunt dan natuurlijk ook wisselen van travers naar renvers maar ik gebruik liever geen stelling op het moment dat ze naar buiten toe stappen, omdat je dan toch gauw weer krijgt dat ze over de schouder naar binnen vallen en dan is het effect in de achterhand weg. Wijken op de volte is net weer anders omdat je hierbij toch stelling gebruikt.