vanaf 1.28

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:[
Tuurlijk heeft iedere rijkunst zijn goede dingen die paarden verbeteren maar ik denk dat in dit geval op langer termijn moet kijken en niet in de eerste verbeteringen moet blijven hangen. En dan bekijken wat nou precies beter is voor het paard.
liljebo schreef:Splinter schreef:
OK hartstikke duidelijk. Heel erg bedankt.
Deze oefening heeft dus wel toegevoegde waarde voor gebruik achterhand, als ik het goed begrijp?
Szjeeee.... wat moet ik nog veel leren op mijn ouwe dag
quadripes schreef:in mijn ogen staat temperamentvol niet gelijk aan moeilijk in de hand te houden. juist niet, eigenlijk.
daarnaast is er verwarring op een ander punt, kennelijk: werk aan de hand wordt in de klassieke scholing niet gebruikt om een paard beter onder appel te krijgen of 'respect' of wat dan ook bij te brengen. Dat is iets dat al voor die fase moet worden afgesloten.
temperamentvol = sensibel en snel in reactie. om deze paarden correct te rijden, moet de ruiter dus extreem voorzichtig zijn met de hulpen. bij het aanleren van oefeningen die meerdere hulpen tegelijkertijd nodig hebben, kan het dus handig zijn als het paard eerst los van de ruiter heeft gesnapt dat het bijvoorbeeld best zijwaarts kan gaan.
Moll schreef:how even dit is een ander variatie van et Ubertreten, hoe ik deze geleerd heb en beoefen is er hoegenaand geen stelling inde hals aanwezig, dit met de reden dat het dier op de buiten schouder komt en er over valt.
xmarliez schreef:Dat kun je toch corrigeren door de buitenteugel Moll? Ubertreden kun je zowel in een travers, renvers en schouderbinnenwaarts houding doen zoals ik geleerd heb op de dvd's van Anja Beran.
xmarliez schreef:Ik denk dat het trainen via de academische weg ergens ophoudt. In de denk dat het einddoel van deze opleiding maar door een aantal paarden behaald zal worden en quadripes verwoord dat heel mooi. In de academische rijkunst wordt er veel in stap gewerkt en in stap ontwikkel je niet veel behalve het aanleren van een oefening. Ik denk dat de klassieke rijkunst voor ieder paard weg gelegd is door de beter doordachte en onderzochte opleiding. Op ten duur zal de academische rijkunst het paard ook niet ten goede komen denk ik (en dat is ook de reden waarom ik dit topic aangehaald heb, omdat ik dat nu al begin te merken).
Moll schreef:xmarliez schreef:Dat kun je toch corrigeren door de buitenteugel Moll? Ubertreden kun je zowel in een travers, renvers en schouderbinnenwaarts houding doen zoals ik geleerd heb op de dvd's van Anja Beran.
correctie op de buiten teugel, naar mijn inziens gaat het om het plaatsen van het binnen achter been, van waar de stelling dan, het dier komt op 1 voorbeen te lopen, dit is naar mijn idee niet de bedoeling
Mindfields schreef:Dat van de stap geldt dan niet in het geval van uebertreten, dat is wel degelijk zeer gymnastiserend en doet heel veel goeds voor de achterhand.
sanne83 schreef:Ik lees hierboven dat ubertreten in schouderbinnen, traver en renver houding beoefend kan worden. Dat begrijp ik niet helemaal, weet jij hoe dit zit?
Wat ik op het moment doe, is op de volte de achterhand naar buiten duwen, zodat de achterbenen overkruisen. Het paard blijft redelijk recht. Ook doe ik het andersom, duw de achterhand juist naar binnen, waarbij de voorbenen meer overkruisen. Ik doe dit zeer langzaam als opwarming, ik merk dat dit voor mijn paard (24 jaar) een erg fijne opwarming is.