Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerSophia

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:40

Ik stoor me niet aan mensen met een ander postuur.. ik stoor me aan die mensen omdat ze altijd commentaar hebben..

Noniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:42

Ik heb bij een ruitersportzaak gewerkt, en daar kwamen wel is mensen die zwaar zijn.
Toen zeiden we tegen elkaar als iemand wil paard rijden en de rijbroekmaat is er niet, dan zijn te te zwaar.
Dus stel je hebt een grote maat, maar de maat die je hebt is er niet in een rijbroek te vinden? dan ben ik te dik!
Ze hebben niks voor niks die maten niet gemaakt!

Klinkt mischien best banketstaaf! maar zo werd er daar over gedacht!

Ik wil niet zeggen dat mensen die te dik hebben geen paarden mogen houden, maar het lekker bij vrijheidsdresuur moeten houden, of gaan afvallen:D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:51

tinkerSophia schreef:
Ik stoor me niet aan mensen met een ander postuur.. ik stoor me aan die mensen omdat ze altijd commentaar hebben..

Dat weet je niet.... kan best iemand zijn met commentaar die 15 kilo overgewicht heeft, maar vind dat 40 kilo overgewicht echt niet kan... ik noem maar iets.
Maar een slank of dun iemand mag je dus ongestraft 'plank' noemen, maar een gezet iemand geen 'hobbezak'... om maar iets te noemen.
Dus om iedereen fair te behandelen, moeten we mensen en hun postuur geen rare bijnamen geven lijkt me... dat vind niemand leuk.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:02

Noniej schreef:
Ik heb bij een ruitersportzaak gewerkt, en daar kwamen wel is mensen die zwaar zijn.
Toen zeiden we tegen elkaar als iemand wil paard rijden en de rijbroekmaat is er niet, dan zijn te te zwaar.
Dus stel je hebt een grote maat, maar de maat die je hebt is er niet in een rijbroek te vinden? dan ben ik te dik!

Ik wil niet zeggen dat mensen die te dik hebben geen paarden mogen houden, maar het lekker bij vrijheidsdresuur moeten houden, of gaan afvallen:D

Pff, zou niet best zijn als de hele wereld zo ging denken. Kleding word nu eenmaal gemaakt voor de ideale mini-maatjes. Ik ben niet te zwaar maar heb wel vaak maatje L of soms zelfs XL nodig van kleding.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:14

julius_juut schreef:
Pff, zou niet best zijn als de hele wereld zo ging denken. Kleding word nu eenmaal gemaakt voor de ideale mini-maatjes. Ik ben niet te zwaar maar heb wel vaak maatje L of soms zelfs XL nodig van kleding.

Nou... door de 'groeiende' wereldbevolking (in de breedte dan)... wordt kleding juist groter. Een maat 36 was vroeger een maat 38... Maar mensen denken dan "verrek, ik pas nog een 36"... en zijn eerder geneigd te kopen door zo'n 'positieve' impuls.
Dit geldt uiteraard ook voor alle maten daarboven.
Ook jeans hebben tegenwoordig een ruimere tailleband voor de jeugd die wel strakke broeken wil, maar tegenwoordig toch heel wat zwaarder is dan vroeger...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:19

Julius_juut dat kleding gemaakt wordt voor minimaatjes heeft niets te maken met paardrijden ;). Je kunt ook in je spijkerbroek gaan rijden als die wel groter wordt gemaakt :D. Ik ben echter wél van mening dat je je omgang met je paard aan moet passen aan je beperkingen. En dan heb ik het niet alleen over gewicht maar ook over kunde, middelen, omgeving etc etc etc.

Ik snap nooit zo goed waarom veel mensen wél vallen over iemand die rijdt op een shet maar eigenlijk 'te' groot is, want dan zit je je pony in de weg, maar er veel coulanter omgegaan wordt met zwaardere ruiters op voor hen wellicht ongeschikte paarden. Komt dat omdat gewicht gevoeliger ligt dan lengte ofzo?

Net zo goed als dat je op een bejaard paard dat aangeeft het zwaardere werk niet langer aan te kunnen, niet koste wat kost 4x per weer een kür op muziek gaat rijden, zou ik met mijn 1.80m niet op een shet gaan zitten en als ik BIJVOORBEELD 100+ zou wegen niet op een rank paard gaan zitten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:30

kledingmaten zijn vind ik geen goede richtlijn...
zo kan iemand van 1.80 gemakkelijk maatje 40 of zelfs 42 hebben en een perfect normaal gewicht hebben of zelfs aan de magere kant zijn.
Dus het is niet dat je eengezond gewicht hebt voor je grootte en bouw dat je op eender welk paard kan rijden.
Ik ken genoeg mannen die wat getraind zijn, tussen 90 en 100kilo wegen. Als je ze ziet zou je ze dat gewicht echt niet geven. Maar zo iemand moet bv niet op een paard met een lange rug en weinig rompmassa gaan zitten ook al is het 1.70m...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:34

Ninx schreef:
tinkerSophia schreef:

Dat weet je niet.... kan best iemand zijn met commentaar die 15 kilo overgewicht heeft, maar vind dat 40 kilo overgewicht echt niet kan... ik noem maar iets.
Maar een slank of dun iemand mag je dus ongestraft 'plank' noemen, maar een gezet iemand geen 'hobbezak'... om maar iets te noemen.
Dus om iedereen fair te behandelen, moeten we mensen en hun postuur geen rare bijnamen geven lijkt me... dat vind niemand leuk.

Haha dank je, ik dacht ook al: ik mag wel een plank genoemd worden, of een lat, of een skelet of weet ik veel wat, maar ik krijg de wind van voren als ik een gezet iemand een 'zak aardappels' zou noemen of een 'vette papzak' dan mag dat ineens niet, Ik zie het verschil niet zo. Laten we elkaar gewoon geen namen geven.

Noniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:36

We praten gewoon in het algemeen! Niemand Gaan Oordelen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:53

Ik ben het er mee eens dat al je wat zwaarden bent op een D-pony of een smaller paardje moet gaan zitten. Dat is niet eerlijk tegenover het paard. Maar als mensen gaan zeuren dat 100kilo al veel is om paard te rijden, dan vraag ik me af of die mensen ook tegen het feit zijn tegen mannen die rijden? Mannen zijn al vaak 90 kilo. ;)

Ik ga met de opmerking mee dat er soms sprietjes op hun paard zitten, die het beestje verschrikkelijk tegen werken, dan sommige mensen met een maatje meer.

Owh.. even een verschrikkelijk iets vanuit vroeger. Ik geloof zo'n 15 jaar geleden toen ponypark slagharen, nog echt ponies door het park had lopen. Ik zag daar echt een mevrouw zwaargewicht op een mini ponietje gaan zitten. Iedereen in de rij sprak er schande van, maar het personeel zette de vrouw toch op de pony. :n Het arme dier.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:56

julius_juut schreef:
Noniej schreef:

Ik heb het idee dat kleding juist groter en groter wordt en dat er niets meer te vinden is voor mini-maatjes.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:57

ja en op de kermis wat doen mensen daar aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:28

Kimbaie schreef:
Maar als mensen gaan zeuren dat 100kilo al veel is om paard te rijden, dan vraag ik me af of die mensen ook tegen het feit zijn tegen mannen die rijden? Mannen zijn al vaak 90 kilo.

Had hij maar geen 90 kilo moeten gaan wegen........ ik kan slecht tegen de opmerking: maar mannen moeten ook kunnen rijden. Er moet niks kunnen, paardrijden is nogmaals geen recht. Alles boven de 90 kg is imo gewoon te zwaar, en dat is niet tegen iemand persoonlijk, maar wel wat ik er van vind.
Kimbaie schreef:
Ik ga met de opmerking mee dat er soms sprietjes op hun paard zitten, die het beestje verschrikkelijk tegen werken, dan sommige mensen met een maatje meer.

Zal waar zijn, maar dat is offtopic. Maatje meer klinkt wel lief, maar het gaat nu over te zwaar zijn voor het paard, en daar heeft dat maatje meer niet zoveel mee te maken. Iemand van 1.70 met een gezond gewicht is ook te zwaar voor een D-pony, maar geen maatje meer.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:11

Rare is wel dat iedereen altijd last heeft van een "beetje" overgewicht.
We zijn 10 kg afgevallen en wegen nu nog maar 89 kg, met 1,70...........
Volgensmij ben je dan nog steeds in de categorie met "zwaar" overgewicht!!!

Zoals ik al zei ben 2,08 m met 89 kg, en zit op normaal gewicht, hoe kan het dan in hemelsnaam bestaan
dat iemand die bijna 40 cm kleiner dan mij is maar een beetje overgewicht heeft???????

Hanteert iedereen hier een ander lijst waarmee ze dat berekenen of houden we allemaal elkaar voor de gek?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:28

hecowo schreef:
Rare is wel dat iedereen altijd last heeft van een "beetje" overgewicht.
We zijn 10 kg afgevallen en wegen nu nog maar 89 kg, met 1,70...........
Volgensmij ben je dan nog steeds in de categorie met "zwaar" overgewicht!!!

Zoals ik al zei ben 2,08 m met 89 kg, en zit op normaal gewicht, hoe kan het dan in hemelsnaam bestaan
dat iemand die bijna 40 cm kleiner dan mij is maar een beetje overgewicht heeft???????

Hanteert iedereen hier een ander lijst waarmee ze dat berekenen of houden we allemaal elkaar voor de gek?

wouw jij slaat echt de spijker op de kop :+
wat ik inderdaad niet snap is dat iemand van 1.60 !!
100 kilo kan wegen hoe kun je dan nog paardrijden?

ps ben zelf 1.85 en weeg 68 kilo

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:26

Dat ligt toch ook aan je bouw? ik ben 1.75 en 70 kilo, maar echt niet dik of stevig, terwijl de meeste van mijn lengte en leeftijd ongeveer 60 wegen...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:59

Iemand kan er misschien niet dik uitzien, maar het paard moet hetzelfde gewicht meetorsen uiteraard. Hoewel mensen die er echt dik uitzien vaak meer moeite hebben met meekomen dan mensen met een hoop spieren.

kelly_hasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:16

Als je rekening houdt met de bouw van het paard, oké, maar ik zie ook wel eens mensen die dikkere billen hebben dan hun pony, en dan vind ik het wel te zwaar...

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:44

Zie wel eens combinaties voorbijgaan waarbij ik me afvraag of de ruiter niet beter de pony kan dragen :P

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:54

tsja wat een discussie hier!!!! Zou iemand van ? die 80 kilo weegt niet op een shetlander zetten.....

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:55

Nou dat is nog best een lastige vraag. Een dik persoon die goed kan rijden, is geen enkel probleem voor het paard. Maar als je de wedstrijdsport in wilt, zal je aan jezelf ook eisen moeten stellen, dat doe je toch ook van je paard? Je paard wil je in topconditie hebben, begin dat ook eens kritisch naar jezelf te kijken. En dat je met 120 kilo niet op een arabier moet gaan zitten is ook niet echt een moeilijke gedachte sprong. Ik vind trouwens dat je boven de 120 kilo nergens meer op zou moeten gaan, want dat is gewoon écht niet goed voor de rug van het paard, wat voor paard je ook hebt!
Maar iemand van 1.80 die 80 à 90 kilo weegt zou ik weinig problemen mee hebben. Maar bijvoorbeeld iemand van 1.65 die ruim 100 kilo weegt wordt alweer een ander verhaal (voor wedstrijdsport dan).

Conclusie:
Voor recreatief maakt het niet heel veel uit, tenzij je écht ontzettend zwaar bent (>120 kilo). Wil je in de wedstrijdsport starten, dan zul je strengere eisen aan jezelf moeten stellen.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:56

We zijn er denk ik nu allemaal wel over eens dat gewicht een dynamisch 'iets' is. Er is een verschil aan gewicht in vet en gewicht in spiermassa. Kledingmaat zegt iets over je figuur/bouw -> hoe is het gewicht verdeeld. BMI is een dynamische graadmeter voor het globaal bepalen van overgewicht/ondergewicht. De exacte waarden van de BMI index om iemand in een categorie in te delen variëren. De index doet namelijk geen uitspraak over het percentage vet in het lichaam van de persoon. Zwaar gespierde mensen (bodybuilders) kunnen dus in verhouding tot hun lengte een hoog gewicht hebben, maar worden over het algemeen niet als obees beschouwd. Het lichaamsgewicht alleen is dus geen goede indicator voor onder- of overgewicht. Er moet worden gecompenseerd voor lichaamsbouw. De BMI corrigeert alleen voor lichaamslengte, maar dat is dan ook verreweg de belangrijkste factor. (deels Bron: Deutekom, R.J. (2007) 'Een Bewogen Begrip. Over het begrip, gebruik en de constructie van de Body Mass Index in Nederland'. Universiteit van Amsterdam: Bushuis bibliotheek.)

Ook zijn we het het over eens dat wanneer men in de wedstrijdsport start, niet alleen het paard fit en op contitie, maar ook de ruiten fit en op conditie dient te zijn. Ik zorg dat mijn conditie op pijl is en train mijn spieren en doe balans oefeningen. (Deels ook belangrijk omdat ik last heb van hypermobiliteit in mijn schouder-, heup- en kniegewrichten. Zonder deze oefeningen ben ik niet goed in balans.)

Men zou niet alleen moet kijken naar gewicht, maar naar een combinatie van het bovenstaande. Natuurlijk speelt daarbij de fysieke bouw van het paard/pony een rol. Een Belgisch trekpaard is niet te vergelijken met een shetlander om maar even kort door de bocht te zijn. (Mijn mening onderbouwd, heb hier zelf niets meer aan toe te voegen.)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:56

tinkerSophia schreef:
Ik stoor me niet aan mensen met een ander postuur.. ik stoor me aan die mensen omdat ze altijd commentaar ..

Tsja, daar hebben we allemaal mee te maken hoor, of je nu dik, dun, knap of lelijk bent. Altijd en overal zullen er wel mensen commentaar op je hebben. Maar meestal wel minder vaak dan je denkt... Er is eens onderzoek naar gedaan en wat blijkt: Een derde van de mensen in je omgeving heeft een negatief beeld van je, een derde een positief beeld en een derde vind zelfs helemaal niets van je. En die verdeling geld eigenlijk voor iedereen... Dus als jij denkt dat iedereen altijd commentaar op jou heeft, dan denk je waarschijnlijk dat je interessanter voor je omgeving bent, dan je daadwerkelijk bent.

Verder hoeft er ook niet altijd zo overgevoelig gedaan te worden over dat mensen commentaar leveren op wie of wat dan ook. Ten eerste doen we dat allemaal (commentaar leveren op anderen), ten tweede wordt men commentaar vaak niets, of niets vervelends bedoeld en ten derde: als veel mensen steeds hetzelfde commentaar leveren kun je je ook af gaan vragen of er niet een kern van waarheid inzit...

Sees schreef:
Net zo goed als dat je op een bejaard paard dat aangeeft het zwaardere werk niet langer aan te kunnen, niet koste wat kost 4x per weer een kür op muziek gaat rijden,

Moet je heel hard je best voor doen hoor, om 4 keer per week kur op muziek te rijden... Het lukt mij al amper om 4 keer per jaar een kur te rijden ;)

demo_love schreef:
Een dik persoon die goed kan rijden, is geen enkel probleem voor het paard.

Niet mee eens. Je kunt namelijk onmogelijk heel goed paardrijden als je zwaar overgewicht hebt. Als je achterwerk niet meer in het zadel past, als je zulke dikke bovenbenen hebt dat wanneer het paard een zijstap maakt je er zo afrolt. Als je zwaar overgewicht hebt, heb je ook gewoon een slechte conditie. Dan raak je snel vermoeid (bijvoorbeeld bij draven en doorzitten/lichtrijden) en dan ga je juist je paard in de weg zitten.

demo_love schreef:
Voor recreatief maakt het niet heel veel uit, tenzij je écht ontzettend zwaar bent (>120 kilo). Wil je in de wedstrijdsport starten, dan zul je strengere eisen aan jezelf moeten stellen.

Daar ben ik het niet mee eens... Ik vind recreatief namelijk een heel ruim begrip. Want je kan ook recreatief dressuur rijden. Je hebt ook allerlei dressuurstromingen die niet in wedstrijden uitkomen, en de belasting is dan echt niet minder. En ook als je alleen maar buitenrijdt. Je gaat mij niet vertellen dat al die ruiters alleen maar rechtuit over de verharde weg stappen. Die trekken toch een wel eens een sprint? Heuvel op/af? Of maken een sprongetje? Ook daarbij kan een niet fit en veel te zwaar ruiterlichaam flink in de weg zitten.

gliss schreef:
Men zou niet alleen moet kijken naar gewicht, maar naar een combinatie van het bovenstaande. Natuurlijk speelt daarbij de fysieke bouw van het paard/pony een rol.

Om een goede indruk te krijgen van wat je je paard aandoet, doe een rugtas op met het zelfde percentage gewicht als dat jij weegt op je paard en leg dan eens dezelfde afstand af die je met een buitenrit maakt, of een uurtje dressuur...

Stel: iemand heeft een flinke Tinker van 400 Kg. Diegene weegt zelf 100 Kg. Dat is 25% van het lichaamsgewicht van de Tinker. Diegene moet dus een rugtas op doen met 25 Kg gewicht, en dan even met zichzelf een buitrenritje gaan maken. Stukje wandelen, stukje rennen. Klein sprongetje... Kijken hoe lang je dat volhoud... Zelfs voor iemand met een top getraind lijf en dito conditie zal dat een flinke opgave zijn. Laat staan voor iemand die met zijn 100KG ook nog eens de conditie heeft van een natte krant. Want die is dubbel belast: a. met zijn eigen overgewicht en b. met de 25 kg rugtas. Dit voorbeeld is dus ook meteen illustratief voor het rijden op paarden die niet in conditie zijn/te zwaar zijn. En dat zijn veel paarden, want veel paarden krijgen teveel vreten en te weinig beweging.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:08

ik ben het wel met jee eens maar als je op een welsh pony een aardig stevig persoon zet is dat niet echt fijn voor de pony. voor de rest ben ik het wel met je eens hoor :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:18

brokjesss schreef:
ik ben het wel met jee eens maar als je op een welsh pony een aardig stevig persoon zet is dat niet echt fijn voor de pony. voor de rest ben ik het wel met je eens hoor

Ben je het met mij eens? Want dan heb je volgens mij mijn post niet goed gelezen/begrepen...