Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DenUyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:56

@bertie
@professor

Aangezien de ruiter altijd bezig is met het paard recht te houden zou de term "recht gericht zijn" misschien een betere vertaling zijn? Men streeft naar 'recht gericht zijn' net zoals de ruiter streeft naar takt, losgelassenheid, correcte aanleuning e.d.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:07

DenUyl schreef:
@bertie
@professor

Aangezien de ruiter altijd bezig is met het paard recht te houden zou de term "recht gericht zijn" misschien een betere vertaling zijn? Men streeft naar 'recht gericht zijn' net zoals de ruiter streeft naar takt, losgelassenheid, correcte aanleuning e.d.

Perfekt.

Equimotion

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:15

Laat ik dan ook meteen heel duidelijk de rijtechnische definitie van rechtgericht zijn er weer eens bijzetten: gelijkzijdige ontwikkeling. Het gaat dus niet om een soort meetkundig verhaal waar een holle en een bolle kant "opgelost" moeten worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:22

Equimotion schreef:
Laat ik dan ook meteen heel duidelijk de rijtechnische definitie van rechtgericht zijn er weer eens bijzetten: gelijkzijdige ontwikkeling. Het gaat dus niet om een soort meetkundig verhaal waar een holle en een bolle kant "opgelost" moeten worden.

Ben ik het mee eens, niet dat Black Magic gedoe.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:23

Equimotion schreef:

klopt als een bus

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:25

Professor schreef:
bertie schreef:
Het plaatsen van de voorhand voor de achterhand is hoogstens een begin van rechtrichten. Vaak wordt bij een 'recht' paard gedacht aan een paard dat recht gaat.
Maar een rechtgericht paard is een paard dat links en rechts gelijk buigt, gelijk ondertreedt. Waarbij de linkergalop niet verschilt van de rechtergalop (behalve natuurlijk in beenzetting LOL). Waarbij de aanleuning aan beide zijden gelijk is.

Ben het met veel dingen wat u geschreven eens, helaas bij de eerste zin hiervan niet, men stuurt de voorhand men drijft de achterhand dat is het begin princiepe.
Men zet de voorhand voor, ook bij de zijgangen, men bestuurt deze met de handen, de gewichts en beenhulpen geven het aan de teugelhulpen verfijnen het.

Dank voor het impliciete compliment. :)
En ik geloof zelfs dat we we het met elkaar eens zijn. Want 'plaatsen' gebeurt ook door te sturen. De achterhand blijft daarbij 'leading', als ik dat engelse woord even mag gebruiken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:27

Nu iets uit de praktijk, het is opmerkelijk dat de meeste ruiters meer links als rechts om rijden.
Denk dat de meeste ruiters rechtshanders zijn, de fijnmethoriek van de rechterhand is beter, daardoor kunnen zij met de buitenteugel meer gevoel ontwikkelen op de linker dan op de rechterhand.

Word vaak beweerd de meeste paarden gaan linksom makkelijker dan rechtsom, die ervaring heb ik niet, zie veel ruiters de paarden in de weg zitten op de rechterhand, maar op de linkerhand minder.

Wanneer men als ruiter nu eens begint daarop te letten de gelijkmatige verdeling van het werken op de verschillende handen, dan zouden veel problemen er niet zijn, dus de ruiter moet links en rechts zijn, niet alleen zijn of haar paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:31

leading(engels) führend(Duits) prééminant, e(Frans) richtingaangevend (Nederlands)
Voor alle duidelijkheid.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:32

geheel met u eens, zo adviseer ik ook altijd te beginnen op de moeilijke kant

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:33

Voor mij is het gewoon belangrijk, dat mijn paard over de rug loopt. Dat dit soms gaat met zijn neus achter de loodlijn, zal me echt worst wezen. Het is een peulenschil om hem met zijn neus op de loodlijn te rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:34

Moll schreef:

Dat is niet nieuws, dat deden de Grootmeesters ook.
Het is mij zo geleerd, en ik vaar er wel bij.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:34

Het is altijd weer spannend te zien hoe mensen vinden dat paarden iets moeten, maar zijzelf vooral niet.
Paarden moeten rechtgericht worden, maar leren we onszelf (bijvoorbeeld) links schrijven als we rechtshandig zijn?

Weliswaar uit verveling bij vergaderingen begonnen kan ik nu redelijk linkshandig schrijven, terwijl ik van oorsprong uitgesproken rechtshandig ben. Het is heel verhelderend om de eigen beperkingen te kennen.
Met alle eigen beperkingen denken veel ruiters dat ze natuurlijke scheefheid van een paard 'even' kunnen corrigeren.
De eigen beperkingen kennen leert nederigheid.

Helemaal eens, professor!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:37

Moll schreef:

Waarom zou je beginnen op de moeilijke kant? Als je eerst op de makkelijke kant begint en na een paar rondjes op de andere hand over gaat dan is dat meestal een stuk prettiger voor het paard. Denk dat één en ander wel afhankelijk is van hoeveel verschil er tussen de "goede" en "slechte" kant van het paard zit. Bij een extreem verschil zou ik dus eerst op de makkelijke kant beginnen om het paard de tijd en mogelijkheid te geven zonder stress redelijk op te kunnen warmen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:40

Johanna59 schreef:
Voor mij is het gewoon belangrijk, dat mijn paard over de rug loopt. Dat dit soms gaat met zijn neus achter de loodlijn, zal me echt worst wezen. Het is een peulenschil om hem met zijn neus op de loodlijn te rijden.

Legt u ons eens uit wat over de ruglopen is??? En welke spieren het paard daarbij gebruikt, en welke ontspannen dienen te worden.
Wanneer u dat zou weten dan klopt uw betoog niet. Bovendien loopt een paard niet hij gaat.
Het is een teken van iets wat ik niet kan begrijpen wanneer een paard de ruiter draagt doormiddel van de buikspieren, die via spierpakketen lopen naar heup, knie en spronggewricht dat men deze uitdruk nog gebruikt.
Er is geen spier in de rug die u zou kunnen dragen, de rugspier ook wel rugband genoemt is een bewegingsspier, die strekt u door achter de loodlijn te rijden, dus op langere duur uit, dan haalt u op den duur de rek uit deze, waardoor de lendenen wegzakken, dus een doorgezakte rug krijgt.
Wat u noemt intresseert mij geen worst, betekend dus mijn paard intresseert mij geheel niet als ik maar lekker rij.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:42

The_Stig schreef:
Moll schreef:

Waarom zou je beginnen op de moeilijke kant? Als je eerst op de makkelijke kant begint en na een paar rondjes op de andere hand over gaat dan is dat meestal een stuk prettiger voor het paard. Denk dat één en ander wel afhankelijk is van hoeveel verschil er tussen de "goede" en "slechte" kant van het paard zit. Bij een extreem verschil zou ik dus eerst op de makkelijke kant beginnen om het paard de tijd en mogelijkheid te geven zonder stress redelijk op te kunnen warmen.

maar vanwaar de stress? dat snap ik zelf al niet geheel, stress in het paard komt niet door hem zelf maar door de ruiter, en waarom op de moeilijke hand beginnen, simpel weg omdat je de houding bevestigd als je op de makelijke hand begint, de kortere spieren van de moeilijker zijde trekken zich nog makkelijker samen wanneer je dus makkelijk begint, wanneer je dus op de moeilijke zijde begint, vraag je van uit de onspaning lengte op de moeilijke buigzame zijde aan, waardoor de progamatie van de spier meteen anders word dor gegeven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:43

The_Stig schreef:
zonder stress redelijk op te kunnen warmen.

Dus u begint eerst met de warming-up????????????

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:45

Professor schreef:
The_Stig schreef:
zonder stress redelijk op te kunnen warmen.

Dus u begint eerst met de warming-up????????????

U niet dan????

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:49

Equimotion schreef:

hol en bol wordt toch in principe alleen gebruikt om aan te geven welke kant de korte spieren zich bevinden en waar de lange? En dat verschil moet toch weggewerkt worden om een rechtgericht paard te krijgen?
Dus snap deze opmerking niet zo. :o
Verder zie ik rechtrichten en rechtricht zijn als 2 dingen, niet als 1. Met het een wil je naar het ander toe. Toch?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:51

The_Stig schreef:
U niet dan????

Nee de spieren mag men eerst opwarmen, wat warming-up is wanneer deze ook kunnen fuctioneren.
Zelf springt u ook niet uit bed, en gaat direkt een paar honderd meter rennen.
Eerst het losmaken, en de spieren ontspannen, en het paard in de handstellen zodat deze gehoorzaam is, dan het warm maken.
Maar dit is sterk offtopic kan het weleens uitgebreid opschrijven wat nu werkelijk losmaken en warm -up is.
Maar een ding vooraf, in alle Klassieke boeken staat en niet voor niets eerst "werken" in stap.
Zelfs bij de populaire sport als het voetballen begint men met rekken en strekken en dan de opwarmings fase.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:53

Moll schreef:
The_Stig schreef:

maar vanwaar de stress? dat snap ik zelf al niet geheel, stress in het paard komt niet door hem zelf maar door de ruiter, en waarom op de moeilijke hand beginnen, simpel weg omdat je de houding bevestigd als je op de makelijke hand begint, de kortere spieren van de moeilijker zijde trekken zich nog makkelijker samen wanneer je dus makkelijk begint, wanneer je dus op de moeilijke zijde begint, vraag je van uit de onspaning lengte op de moeilijke buigzame zijde aan, waardoor de progamatie van de spier meteen anders word dor gegeven.

Stress is misschien niet helemaal het juist gekozen woord. Maar feit is dat veel jonge paarden extreem scheef zijn en bijna al direct met vlucht/staak gedrag beginnen wanneer je na het opstappen weg stapt op de slechte hand. Het bevestigen van de makkelijke kant doe je niet. Door tijdens de rest van de training de moeilijke kant mee te pakken train je allebei de kanten evenredig. Verschilt denk ik ook per paard. Zou ook nog kunnen schelen wanneer je voor het rijden beide kanten aan de longe werkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:56

Leorah schreef:
Nog een ander verhaal naar mijn mening is het uitvoeren van het wijken voor de kuit in draf lichtrijden, zoals deze wordt gevraagd in de L1 klasse. Ik kom nog uit de tijd dat het wijken altijd (zowel in het aanleren als in de proeven) in draf doorzitten moet worden gereden. Naar mijn gevoel is het zo dat men het paard in draf doorzitten veel beter kan begeleiden in het wijken, waar men juist in het lichtrijden vaak meer tegenwerkt dan begeleidt. Voor mijn gevoel mist bij de uitvoering van deze oefening in het lichtrijden het evenwicht en de stabiliteit, hoewel de L1 juist lichter zou moeten zijn dan de L2, qua moeilijkheid is (naar mijn mening dan) het wijken in draf doorzitten een lichtere oefening (ook voor groenere paarden) dan in het lichtrijden. Ik weet niet hoe anderen daar over denken?

Nou heb ik ondertussen ondervonden dat de L1 proeven drama zijn, met het constant afwissellen van dz en lr.
Echter in de L1 is het toch echt wijken minstens 5 m dz en niet lr.

Intressante discussie hier, levert mooie gespreksstof op voor de les van vanmiddag.
Ga me denk ik eens op schoudervoor concentreren.

En ja, het is eigenlijk apart dat wij van onze paarden verwachten dat ze rechtgericht zijn en zelf dat zeker niet zijn
en er eigenlijk ook niet aan werken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:57

Moll schreef:

Ik begin vaak linksom te galoperen, omdat ik deze kant moeilijker vind (in de galop dan) mijn moeder (op hetzelfde paard) laat ik rechtsom beginnen. Mijn paard gooit linksom graag zijn kont naar binnen, terwijl deze rechtsom teveel naar buiten gaat. Ik merk dat als ik rechtsom teveel bezig ben met recht houden (in de vorm dat jullie zeggen, dus gelijke ontwikkeling), hij linksom juist schever wordt :+

Dus linksom werk ik aan het 'recht richten' dus de voorhand voor de achterhand zetten. Doe ik dat goed, gaat hij vanzelf rechtsom ook 'rechter'.

Maar doe ik hier dan goed aan? Ook aan het feit dat ik mijn moeder andersom laat beginnen, omdat zij de andere kant zelf moeilijker vindt?

The_Stig

Professor schreef:
The_Stig schreef:
U niet dan????

Nee de spieren mag men eerst opwarmen, wat warming-up is wanneer deze ook kunnen fuctioneren.
Zelf springt u ook niet uit bed, en gaat direkt een paar honderd meter rennen.
Eerst het losmaken, en de spieren ontspannen, en het paard in de handstellen zodat deze gehoorzaam is, dan het warm maken.
Maar dit is sterk offtopic kan het weleens uitgebreid opschrijven wat nu werkelijk losmaken en warm -up is.
Maar een ding vooraf, in alle Klassieke boeken staat en niet voor niets eerst "werken" in stap.
Zelfs bij de populaire sport als het voetballen begint men met rekken en strekken en dan de opwarmings fase.

Oké, dan is mijn idee van warming-up waarschijnlijk niet helemaal hetzelfde als die van u. Ik versta onder warming-up het rustig instappen aan de lange teugel en zo verder opwarmen. Op het moment dat ik begin met stappen worden de spieren al warmer/soepeler denk ik, vandaar dat ik dat ook als warming-up zie.

Professor

Needje schreef:
hol en bol wordt toch in principe alleen gebruikt om aan te geven welke kant de korte spieren zich bevinden en waar de lange? En dat verschil moet toch weggewerkt worden om een rechtgericht paard te krijgen?
Dus snap deze opmerking niet zo. :o
Verder zie ik rechtrichten en rechtricht zijn als 2 dingen, niet als 1. Met het een wil je naar het ander toe. Toch?

Legt u eens uit waar uw lange en korte spieren zitten??
Het is net of elk paard aan de ene kant kortere spieren zou hebben dan aan de andere kant??
Dat zijn fabeltjes die men langzamerhand geloofd, het is gewoon dat een paard net als elk zoogdier nooit symetrisch is, dus de linke en rechterkant niet gelijk zijn, daarvoor is dressuur om de eenzijdige belasting te vermijden en het paard langer bruikbaar te maken.
Het is een beladen woord geworden in Nederland dat rechtrichten, de hele dressuurmatigearbeid is erop gericht door oefeningen om een paard op beide handen gelijkmatig te laten functioneren.
Het aan beide zijde te gymnastieseren, dat is rechtrichten niet meer en niet minder.
Steinbrecht beschrijft dat ook alleen men vergeet het steeds, en Nederland heeft het de laatste jaren een fobie ervan dat rechtrichten. Een paard moet wanneer het werdstrijden gaat vanaf de M gewoon rechtgericht zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:59

bertie schreef:
Het is altijd weer spannend te zien hoe mensen vinden dat paarden iets moeten, maar zijzelf vooral niet.
Paarden moeten rechtgericht worden, maar leren we onszelf (bijvoorbeeld) links schrijven als we rechtshandig zijn?

Weliswaar uit verveling bij vergaderingen begonnen kan ik nu redelijk linkshandig schrijven, terwijl ik van oorsprong uitgesproken rechtshandig ben. Het is heel verhelderend om de eigen beperkingen te kennen.
Met alle eigen beperkingen denken veel ruiters dat ze natuurlijke scheefheid van een paard 'even' kunnen corrigeren.
De eigen beperkingen kennen leert nederigheid.

Helemaal eens, professor!

Even hierop inhaken. Omdat ik zelf links te weinig coordinatie in mijn hand heb, ben ik met verschillende oefeningen begonnen om dit gelijker te krijgen. Ook ben ik met oefeningen bezig om beide benen even sterk te krijgen(nu maak ik mijzelf schever dan dat ik ben, omdat dat 'makkelijker' is, ben er hard mee bezig). Zouden niet veel meer mensen dat moeten doen?