Juut schreef:Nee, ik ben niet tegen bitloos. ik ben tegen 'koste wat het kost-bitloos'. Perse met een neckrope de straat op willen, onder het motto 'als ie gaat, houd ik hem met bit ook niet'. Ik persoonlijk vind dat zo'n zwak excuus. Net zoals dat bitloos standaart vriendelijker zou zijn voor het paard.
Ik rijd een haflinger, die ook nog wel eens gas wilde geven. Heb bij natural horsemanship die one-rein stop geleerd, maar daar bufferde meneer vrolijk doorheen. Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar ik ga never nooit niet met hem bitloos de straat op.
Op de manege rijd ik een quarter, beestje is braaf genoeg om hem op neckrope (eh...zit) in de les te rijden. Mijn ervaring is dat ik toch echt een kortere remweg heb, en korter kan wenden als ik hem op bit (eh...neckreining en zit) rijd.
Maar vooral; dat gemiep dat een bit o zo slecht, en dierenkwellerij is, dáár ben ik tegen. Met een neckrope je paard wurgen is net zo vriendelijk als dat bit achter de oren van je paard sjorren. Kunnen we niet gewoon allemaal vóór nette teugelhulpen, en tégen harde handen zijn?
Zeker... Dat is nog het allervriendelijkst.