TEGEN bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:49

_danieke_ schreef:
nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

inderdaad, wat iemand doet met zijn paard moet hij ook zelf weten,
Maar ik kan me er wel aan ergeren aan al dat zemelige gedoe inderdaad!
ik heb er niet zo'n mening over denk ik, het is natuurlijk paard gerelativeerd..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:03

JoviBan schreef:
charlobo schreef:
Ik heb niets tegen bitloos rijden, zolang het op de juiste manier gebeurt.
Wanneer de ruiter te hard trekt kan dat het paard pijn doen,
in dit geval ben ik VOOR een bit.

Dus als een ruiter te hard trekt mèt bit, kan dat het paard geen pijn doen? Leg 'es uit als je wilt?

Overigens behoort een ruiter sowieso niet te trekken, ook niet hard en al helemaal niet tè hard.

Ze bedoeld gewoon dat ze liever een paard met bit ziet dan een paard zonder, waar de ruiter hard moet trekken aan het bitloze geval voordat een paard gehoorzaamd.
Dus niet dat ze liever aan het bit ziet trekken. ;)

Dat trekken niet hoort, wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

En ik zie ook liever zachte handjes met een scherp middel dan harde handen met een "zacht" middel.
Maar uiteraard het liefst gewoon altijd zachte handen.... Dat wil idereen zien. Niemand zal roepen ik vind het toch zo fijn om getrek en gepluk te zien...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:50

Ik ben erg vóór bitloos rijden, zeker als het paard (zoals de mijne) erg weinig ruimte in de mond heeft. Voor mijn paard is het 't meest comfortabel zónder bit. En uiteraard moet je je (net als bij de keuze van een bit) verdiepen in welk systeem je kiest en hoe dat inwerkt.

MAAR: er is voor mij een grens en dat is veiligheid. Op eigen terrein rijd ik mijn paard altijd bitloos. Ik heb dat ook een tijdje met buitenritten gedaan totdat mijn paard een paar jaar geleden op een dag iets meer zin had dan ik en ik kreeg 'm na een galop niet snel genoeg terug. We hadden een remweg van zo'n 50 meter. :+ :D Hij liep gewoon dwars door de optoming heen zeg maar. Inmiddels is mijn paard veel stabieler en hartstikke braaf buiten (mede door de leeftijd), op twee pinken te rijden, vrijwel altijd aan losse teugel en komt terug op stem en zit maar ik rijd buiten áltijd met bit (speciaal geselecteerd in overleg met de tandarts). Wát iemand ook tegen mij zal beweren; in noodgevallen (want hoe braaf ook, het blíjft een dier) heb ik 'm met het bit véél sneller dan wel direct terug dan zonder bit. En da's toch - voor beiden - een stuk prettiger als de weg steeds dichterbij komt. Op zo'n moment gaat veiligheid voor alles. :)

Maar vooralsnog rijden we in het bos aan een heerlijk los teugeltje. ;)
En op eigen terrein dus bitloos. :)

Als je puur kijkt naar wat prettig is voor het paard, uitgaat van gelijk vriendelijk gebruik (bit versus bitloos) en wetende dat de mond een zeer gevoelige plek is, kan ik me haast niet voorstellen dat er tegenstanders zijn van bitloos. Of je moet welzijn/comfort voor het dier niet hoog in het vaandel hebben natuurlijk. Ik geef toe dat ik tijdens buitenrijden (met lots of space en veel schrikfactoren) veiligheid voorop zet, maar dat kan ik ook zeggen omdat wij heerlijk relaxte buitenritjes maken en ik nauwelijks aan de teugels kom. :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:56

Ik ben zowiezo tegen elke vorm van verkeerde optoming. Belangrijkste is idd dat je je inleest in de materie voor je er mee begint. Bokt heeft daar op een Horse-Event eens een leuke 'clinic' over georganiseerd. Bij elke vorm van bitloze optoming, zitten zowel voordelen als nadelen. Dus er moet wel een juiste afweging worden gemaakt welke optoming je kiest. Onze Des heeft het kaptoom, meroth en met bit mogen proberen. Hij liep het beste met een bitje in de mond. De kaptoom ging ook aardig, maar hij vindt het ook gewoon heel fijn om ergens op te knabbelen. Vandaar: Toch een bitje.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:38

Ik ben zowel vóór bitloos rijden *D ,
maar , ook niet tegen het bit !

Zelf rijd ik bitloos ! :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:32

Toekie schreef:
MAAR: er is voor mij een grens en dat is veiligheid. Op eigen terrein rijd ik mijn paard altijd bitloos. Ik heb dat ook een tijdje met buitenritten gedaan totdat mijn paard een paar jaar geleden op een dag iets meer zin had dan ik en ik kreeg 'm na een galop niet snel genoeg terug. We hadden een remweg van zo'n 50 meter. :+ :D Hij liep gewoon dwars door de optoming heen zeg maar. Inmiddels is mijn paard veel stabieler en hartstikke braaf buiten (mede door de leeftijd), op twee pinken te rijden, vrijwel altijd aan losse teugel en komt terug op stem en zit maar ik rijd buiten áltijd met bit (speciaal geselecteerd in overleg met de tandarts). Wát iemand ook tegen mij zal beweren; in noodgevallen (want hoe braaf ook, het blíjft een dier) heb ik 'm met het bit véél sneller dan wel direct terug dan zonder bit. En da's toch - voor beiden - een stuk prettiger als de weg steeds dichterbij komt. Op zo'n moment gaat veiligheid voor alles. :)

Uiteraard gaat veiligheid voor alles. Je kunt wel veilig bitloos buiten rijden door een noodrem te installeren op je paard. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:38

Als je paard er echt vandoor wilt, moet je niet terug rijden (dat kan een strijd worden) maar liever zijwaarts. Dan kunnen ze niet zo hard;)

Het maakt dan ook niet uit of je met of zonder bit rijdt, je gaat met de energie mee (maar stuurt hem dan) ipv ertegenin.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:28

Mijn paard heeft wel een noodrem hoor (westernpaard). :D ;)
Maar in echte, echte blinde paniek, werkt er geen één (denk ik). Maar een bit maakt dan wel meer kans dan geen bit. Bij mijn paard in ieder geval. Gelukkig heb ik dát nog niet meegemaakt maar ook in geval van een uit de hand gelopen jolige bui respecteert mijn paard het bit wél (en houdt eerder zn gemak), het bitloze geval niet of nauwelijks. :)
En even voor de duidelijkheid; als je je paard continu kwijt bent en alleen maar in z'n mond moet sjorren om 'm te kunnen houden ben je imo nog niet toe aan buiten rijden. ;)

Net wat xhenkexspons zegt: ik ben vóór bitloos maar niet tegen het bit! :j

NicoleHorses

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:53

Hoe bokt het ook wend of keert, ik heb niks tegen het bit, maar ik rijd liever bitloos en ik vind dat vriendelijker. Iedereen hier uit het topic zou eens bitloos moeten gaan rijden en dan terug komen, en ik zeg niet dat het bij ieder paard werkt, maar je hoeft dan echt niet extra hard te trekken of whatever.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:59

Rijd met bit (dubbelgebroken) en een hackamore.
Gaat allebei geweldig.
Met hack durf ik niet aan de voorkant te zitten, dus dat is sowieso heel goed voor mijn houding. Met een bit betrap ik mezelf er soms op dat ik de neiging heb om meer aan de voorkant te zitten, als iets niet lukt, ipv datgene anders op te lossen. (wat we ook gewoon kunnen!)
Maar voor mijn paard lijkt het niet zo veel uit te maken :). We doen het op allebei goed!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:51

De meeste mensen bij mij op stal rijden zonder bit. Mijn vzp rijd ik echter wel met teugel.

maar sommige mensen zeggen dat als je zonder bit aan de teugel rijd, dat de paarden dan een te hoge druk achter de oren krijgen.
Dus dat het een beetje averechts is.

Hebben jullie daar wel is van gehoord??

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:03

Lusitana schreef:
Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.

Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.

Helemaal mee eens!
Je kan er echt flink hard mee op ze neus duwen. ( Als je er niet mee om kan gaan)
Dan heb ik liever een bit in me bek. ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:04

_danieke_ schreef:
nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

idem. met bit rijden is zo sjieluggg.

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:13

ik snap het ook niet..
ik ben niet tegen bitloos maar niet helemaal voor .. ik vind het wel goed enzo maar ik rij zelf gewoon met bit..
want ik vind het niet zielig zolang je er maar normaal mee om gaat ..

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:15

Duijfje schreef:
De meeste mensen bij mij op stal rijden zonder bit. Mijn vzp rijd ik echter wel met teugel.

maar sommige mensen zeggen dat als je zonder bit aan de teugel rijd, dat de paarden dan een te hoge druk achter de oren krijgen.
Dus dat het een beetje averechts is.

Hebben jullie daar wel is van gehoord??

Er zijn 2 (van de 5) systemen die ook druk achter de oren geven (meer info vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/hoofdstellen.htm ).
Maar dat is niet dezelfde, volledige druk die er wel in de mond is wanneer je met bit rijdt.
En dat vergeten mensen nog wel eens. ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:26

Nee, ik ben niet tegen bitloos. ik ben tegen 'koste wat het kost-bitloos'. Perse met een neckrope de straat op willen, onder het motto 'als ie gaat, houd ik hem met bit ook niet'. Ik persoonlijk vind dat zo'n zwak excuus. Net zoals dat bitloos standaart vriendelijker zou zijn voor het paard.

Ik rijd een haflinger, die ook nog wel eens gas wilde geven. Heb bij natural horsemanship die one-rein stop geleerd, maar daar bufferde meneer vrolijk doorheen. Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar ik ga never nooit niet met hem bitloos de straat op.
Op de manege rijd ik een quarter, beestje is braaf genoeg om hem op neckrope (eh...zit) in de les te rijden. Mijn ervaring is dat ik toch echt een kortere remweg heb, en korter kan wenden als ik hem op bit (eh...neckreining en zit) rijd.

Maar vooral; dat gemiep dat een bit o zo slecht, en dierenkwellerij is, dáár ben ik tegen. Met een neckrope je paard wurgen is net zo vriendelijk als dat bit achter de oren van je paard sjorren. Kunen we niet gewoon allemaal vóór nette teugelhulpen, en tégen harde handen zijn?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:28

Juut schreef:
Nee, ik ben niet tegen bitloos. ik ben tegen 'koste wat het kost-bitloos'. Perse met een neckrope de straat op willen, onder het motto 'als ie gaat, houd ik hem met bit ook niet'. Ik persoonlijk vind dat zo'n zwak excuus. Net zoals dat bitloos standaart vriendelijker zou zijn voor het paard.

Ik rijd een haflinger, die ook nog wel eens gas wilde geven. Heb bij natural horsemanship die one-rein stop geleerd, maar daar bufferde meneer vrolijk doorheen. Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar ik ga never nooit niet met hem bitloos de straat op.
Op de manege rijd ik een quarter, beestje is braaf genoeg om hem op neckrope (eh...zit) in de les te rijden. Mijn ervaring is dat ik toch echt een kortere remweg heb, en korter kan wenden als ik hem op bit (eh...neckreining en zit) rijd.

Maar vooral; dat gemiep dat een bit o zo slecht, en dierenkwellerij is, dáár ben ik tegen. Met een neckrope je paard wurgen is net zo vriendelijk als dat bit achter de oren van je paard sjorren. Kunnen we niet gewoon allemaal vóór nette teugelhulpen, en tégen harde handen zijn?

Zeker... Dat is nog het allervriendelijkst.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 04:14

Ik ben hier nog niet veel wijzer geworden. Volgens mij maakt het allemaal niet veel uit. "Druk" zetten op een paard zie ik niet als belastend, eerder als reactie op de bereidheid van het paard om te reageren. Geen karakter is gelijk en zo ook de pijngrenzen. Wat mensen zien als pijnlijk... Waar refereren we dat aan? Onze eigen grenzen? Zegt niets over dat van een paard. Als mijn paard mij speels bijt doet het pijn, Harrie de hengst vindt het lekker en bijt speels terug. Of een bit of bitloos daar mee te maken heeft betwijfel ik. Een vlieg op m'n neus vindt ik ook niet leuk. Een hand of druk op de neus of in de mond bij een paard is dat ook niet, evenmin de vlieg die van mijn neus op haar neus gaat zitten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:00

maXcomX schreef:
Ik ben hier nog niet veel wijzer geworden. Volgens mij maakt het allemaal niet veel uit. "Druk" zetten op een paard zie ik niet als belastend, eerder als reactie op de bereidheid van het paard om te reageren. Geen karakter is gelijk en zo ook de pijngrenzen. Wat mensen zien als pijnlijk... Waar refereren we dat aan? Onze eigen grenzen? Zegt niets over dat van een paard. Als mijn paard mij speels bijt doet het pijn, Harrie de hengst vindt het lekker en bijt speels terug. Of een bit of bitloos daar mee te maken heeft betwijfel ik. Een vlieg op m'n neus vindt ik ook niet leuk. Een hand of druk op de neus of in de mond bij een paard is dat ook niet, evenmin de vlieg die van mijn neus op haar neus gaat zitten.

Ik zou persoonlijk liever een touwtje om m´n neus hebben die druk uitvoert dan een stuk metaal in m´n mond waar druk op uitgeoefend wordt. Dan heb ik het niet over pijn, maar comfort.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:46

ik ben tegen bit loos, maar mensen moeten het bit wel juist gebruiken.
als je in de mond gaat roppen, dan is het ook niet fijn voor het paard.
maar met bit loos ben ik bang dat ik te hard trek, want ik mocht een keer op het paard van mijn stiefmoeder, en die rijd bit loos. ik was te bang om de neus te breken :o

ik ben voor rijden met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:52

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:02

JoviBan schreef:
Frodo_ schreef:
ik was te bang om de neus te breken :o

En je bent nooit bang de mond/lagen van het paard te bezeren/beschadigen/breken? :?

Lees deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.htm

nee daar ben ik niet bang voor, ik trek en rop niet in de mond. ik heb daar les voor gehad. ik rij het liefst met halflange teugel, lekker ontspannen. dat was overigens de eerste keer dat ik met bit loos hoofdstel reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:35

Frodo_ schreef:
nee daar ben ik niet bang voor, ik trek en rop niet in de mond. ik heb daar les voor gehad. ik rij het liefst met halflange teugel, lekker ontspannen. dat was overigens de eerste keer dat ik met bit loos hoofdstel reed.

En waarom zou je zonder bit opeens anders rijden en dan wel gaan trekken en roppen?

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:47

JoviBan schreef:
Frodo_ schreef:

En waarom zou je zonder bit opeens anders rijden en dan wel gaan trekken en roppen?

dat zou ik niet doen, maar ik dacht dat de neus heel kwetsbaar was, en dat ik al te hard trok toen ik zachtjes aan deed.
ik heb nu wel een beter beeld van bitloos rijden, met dank aan die site.
maar alsnog vind ik bit fijner. dat zit er nou eenmaal in en gaat er niet meer uit. misschien sta ik er wel niet genoeg voor open :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:56

Frodo dat heeft niets met er voor open staan te maken. Het is een feit dat de neus minder gevoelig is dan de lagen.

Wel fijn dat je er nu in ieder geval een beter beeld van hebt :)