Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:02

zelf heb ik een echt té actief paard, heb heel veel moeite gedaan om dit eruit te krijgen. vond het allemaal echt heel moeilijk, heb veel hulp gehad en het zit er zeker nog in! toen ik haar net had zei ik vaak: ik vind het vervelend dat ze zo snel is. ik kreeg als antwoord van heel veel mensen terug: nu is het even hard er aan werken, en later op wedstrijd zit het groot in je voordeel! <3

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:05

Dit herken ik ook.
Mijn paard is lekker niet snel, maar ook niet sloom. Met uitstappen is hij wel altijd sloom, nou en? ik knuffel hem dan extra lang ;) Maar op de manege is het weer anders, het ene paard gaat snel en het andere paard wat rustiger. Dus mij maakt het niet uit. Voor mij is elk paard perfect *D

Aulaantje_x

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:21

Ik vind een heet paard juist fijner dan een 'minder actief' paard.
dat is wel puur een persoonlijke keuze, maar ik vind het altijd wel een uitdaging om toch te zoeken naar die ontspanning, bij een paard wat slomer is heb ik niet de drang om te gaan zoeken naar een oplossing om hem sneller te krijgen.

Madelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:08

Ik heb liever een iets slomer paardje,
mijn eigen paard is ook niet de snelste.
ik ben altijd bang dat ik geen controle heb over een te actief paard.

dravertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:30

doom schreef:
Soms weet ik niet wat ik liever heb.
Sommige mensen zie ik meppen met de zweep omdat hun paarden op sommige dagen niet vooruit te branden zijn.
Maar ik daar in tegen heb het omgekeerde, een paard dat te graag wilt lopen.
Met als gevolg dat ik soms voor spek en bonen op zijn rug zit...
Gewoon lucht en totaal niets zeggend, het enige wat er gebeurd is we gaan voorwaarts.
Als ik gewoon vanuit draf halt wilt houden, dan moet meneer nog een aantal passen extra zetten.
Wil ik wijken dan lijkt het alsof mijn been niet door komt het enige wat er gebeurd is we gaan (nog) harder.
Volte zetten en in buigen heeft wel wat effect maar ik hoef maar weer recht uit te gaan en we gaan weer hard.
Mijn paard is helaas geen opgever.... :o

Gevolg is dat ik extra bezig ga met overgangen rijden en vooral hem op te vangen, druk op mijn teugels en weer ontspannen.
Maar als meneer zo'n bui heeft, kan ik eigenlijk wel gewoon zeggen dat ik daarna kapot ben, de blaren op mijn handen zitten en flinke verzuring in mijn armen en kuiten heb.
Sommige van jullie zullen nu denken, wat zeur je wees blij :D
Ik ben ook blij, want het is super fijn een paard dat voor je wilt lopen en je zo goed als niks voor hoeft te doen.
Maar als hij dan zo'n pist bui heeft ben ik denk ik liever af met een wat slomer paard en zweep..
Ik denk dat het namelijk veel meer inspanning vergt om een paard contineu terug te rijden.

Mijn mening is dus vreselijk wisselend.
Ik ben benieuwd hoe jullie hierin zitten :o

Ik heb hetzelfde als jou := .
Ik heb een paard dat nogal graag werkt,
dus ik hoef nooit een zweep of m'n benen te gebruiken.
Daar ben ik idd net zoals jij wel blij om,
maar soms vind 't toch wat minder als ie een rotbui heeft of alstie me gaat uitproberen etc.

Maar ik heb ook al op paarden gereden die niet vooruit te branden waren,
en dat is ook best zwaar en op een gegeven zelfs helemaal niet meer zo leuk.
( naar mijn mening )

Dus ik persoonlijk heb liever een iets sneller paardje O:) .

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:13

Het is zo fijn om een voorwaarts paard te rijden die met je meedenkt. Je moet alleen goed nadenken over je manier van rijden. Probeer het eens met in een langzamer tempo lichtrijden, je paard gaat rustiger draven hierdoor.
Verder het paard aan het werk blijven houden, geen hoefslagen rijden. Eerst zorgen dat hij op jouw geconcentreerd wordt.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:16

ik zelf heb persoonlijk ook liever een te actief paard.
Hij moet natuurlijk wel goed in te houden zijn.
een goede manier om hem ietsje langzamer te krijgen is door onder zijn tempo in te gaan rijden.
het werkt net zoals bij ons, als wij in de stad slenteren worden we moe.

USHIxLIEFDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:22

Ik heb liever een sloom paard dan zo'n wild heet paard!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:50

Liever een tikkeltje te actief.
Hou wel van een uitdaging, het houdt je bezig he ;).

Al is het ietwat onhandig als je een lekker rustig buitenritje wilt maken, maargoed, daarom ook de uitdaging om het eruit te krijgen/je paard goed aan je been te krijgen.

indultia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:22

Doe mij maar een wat slomer paard. Ik vind het niet fijn als ik zo'n heet paard onder mijn kont heb. Maar mijn paard zou wel iets meer looplust mogen hebben voor het mooie.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:50

Hoffie777 schreef:
Het is zo fijn om een voorwaarts paard te rijden die met je meedenkt. Je moet alleen goed nadenken over je manier van rijden. Probeer het eens met in een langzamer tempo lichtrijden, je paard gaat rustiger draven hierdoor.
Verder het paard aan het werk blijven houden, geen hoefslagen rijden. Eerst zorgen dat hij op jouw geconcentreerd wordt.

Dat heb je met een wat slomer paard ook hoor, die let ook niet constant op degene die er op zit...

Edit: zondag met wedstrijd werd ik al moe bij de gedachte dat je op een paard zit wat constant loopt te dribbelen, niet stil willen staan en wanneer je dan tegen houd omhoog komen. Die van mij is dan wel wat slomer, maar het zag er wel een stuk relaxter uit :Y) en daar was de jury het ook mee eens

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:22

ik ga voor de slomere paarden.
lekker rustig rijden, en af en toe een beetje wakker schudden vind ik heerlijk.
maar ja, een stuiterbal op zijn tijd vind ik ook wel leuk :+

michellatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:51

Licht eraan, voor springen etc. liever een heter paard dan met een buitenrit dan wil ik echt op het paard kunnen vertrouwen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:15

ik heb veel liever een wat slomere.

Ik vind het makkelijker om hem te activeren dan hem steeds terug te rijden. Voor mij is het bij een slomer paard heel duidelijk, lichte kuitdruk (geen reactie ?) -- > iets langere kuitdruk (geen reactie?) --> tik en dat weten ze snel genoeg. Bij mijn eigen paard heeft dit super goed gewerkt zodra je het maar consequent doet dan is vooruit trappen of slaan nergens voor nodig.

Nu de laatste tijd is de rem op mijn paardje verdwenen, en net als toen het gas weg was rijd ik nu veel overgangen. Maar hij reageert terug veel minder goed op mijn zit want hij wil lopen lopen lopen en denkt niet aan wat ik zeg. Een ruk in zijn bek vind ik helemaal niets, natuurlijk geef ik wel lichte teugeldruk / dan iets zwaarder maar meneer zet dan zijn ondernek erop en klaar.

Al is allebei geen pretje, ik heb liever niet die ondernek en daarom activeer ik hem veel liever. Ik heb dan iig de controle over zijn bewegingen en hoef hem niet steeds om te trekken omdat hij door mijn hulpen heen loopt.

Nu verschilt het natuurlijk per paard maar voor mij en mijn paard geldt dit ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:33

Ik kies voor te actief...
Omdat ik hier zelf meer ervaring mee heb onder het zadel.

Van een te sloom paard word ik juist moe en krijg ik astma :P

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:42

En ik ga dan weer voor een iets slomer paard. Heb nu een merrie die ik constant draaiende moet houden zeg maar en dat is ideaal voor mij, ik heb niet veel zelfvertrouwen in het zadel en ik weet dat als ik niks doe, zij ook niks doet (maw gaan stil staan).
Heb laatst op een pittige D-pony gezeten, man, net een grasmaaier op speed, en zodra je wat vroeg of aan een figuur begon: nog harder hollen om onder het werk uit te komen of een bokje erbovenop gooien. Pfft, dan was ik zo bezig met blijven zitten, dan kwam er van echt rijden weinig in huis. Op zich vond ik het wel leuk voor een keertje, maar ik mijn merrie past hier beter bij mij.

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:00

aan allebij zit een voordeel en een nadeel. Zo verschilt het per ruiter denk ik.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:48

ik heb liever en slome pony
thuis hebben we er 2, de ene is wat slomer dat gaat beter dan de andere die is pittiger

CharH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:24

Het ligt inderdaad aan de ruiter, maar persoonlijk houd ik wel van een lekker actief paard.. Maarjaa..als ze dan niet luisteren naar je hulpen is je probleem weer ietsje groter..haha!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:45

Liever een houwertje dan een douwertje.

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:53

Heey ik heb liever een iets slomer paard wat je wat meer been moet geven want dan is het opgelost met KLEINE spoortjes, maar waarom doe je er geen martingaal of tieleman aan, desnoots een slof als dat fijner rijd.

en zelf bijna uit het ritme langzaam gaan licht rijden helpt soms ook wel, en geduld hebben heel belangrijk

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:02

Sadeek schreef:
desnoots een slof als dat fijner rijd.

Dat is alleen maar een tijdelijke oplossing.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:08

Mijn ene paard is ook ERG actief, als ik er soms op stap is ze eerst alleen maar aan het dribbelen, en als ik de lange teugel zou geven gaan we de hele bak door in galop!
De andere heb ik net onder het zadel, maar is gewoon lekker voorwaards, niet te sloom en niet te snel!

Maar doe mij maar een TE actief paard :o
Ze is de eerste 10 a 15 minuten hyper, daarna kan ik normaal rijden!

Een vriendin van me heeft een vrij sloom paard, die steeds aan het been is, met de zweep gereden moet worden, en dan nog sloom is, daar houd ik totaal niet van! :o

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:47

dravertjee schreef:
Ik heb hetzelfde als jou := .
Ik heb een paard dat nogal graag werkt,
dus ik hoef nooit een zweep of m'n benen te gebruiken.
Daar ben ik idd net zoals jij wel blij om,
maar soms vind 't toch wat minder als ie een rotbui heeft of alstie me gaat uitproberen etc.

Maar ik heb ook al op paarden gereden die niet vooruit te branden waren,
en dat is ook best zwaar en op een gegeven zelfs helemaal niet meer zo leuk.
( naar mijn mening )

Dus ik persoonlijk heb liever een iets sneller paardje O:) .

Dat is toch echt wel de grootste fout die je kan maken bij een heet of te actief paard. Wanneer jij niet met je been gaat rijden, zal elke aanraking vervolgens leiden tot nog sneller gaan. Een actief paard moet je altijd op je zit blijven en met behulp van beenhulpen, anders kan jij nooit loslaten aan de voorkant. Anders hebben je teugels alleen nog maar een functie als rem.

En voor mij echt 1000x liever een actief paard dan een trapzak. Alleen voor je eigen houding is het al tien keer beter en op concours heeft het alleen maar voordelen.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:37

ik heb liever actieve paarden dan slome ... :D