Citaat:
westernpaarden leren te wijken voor druk, als ik dus mn buitenbeen naar achteren leg gaat de heup om. Als ik mn buitenbeen naar voren leg gaat de schouder om. Afhankelijk van mijn teugel in samenwerking met beengebruik ga ik heel veel of klein beetje zijwaarts.
Hoe leg ik dat nou eens uit.....
Westernpaarden worden net zo gereden op gewicht en teugelhulpen als zg engels gereden paarden, bij wijken voor de kuit geeft het woord het al aan.
Citaat:
Bij engels heb je renver/traver, schouder voor, wijken, appuyeren als zijgangen. In de westernsport moet je je paard op elke plek opzij kunnen zetten, je moet kunnen draaien: om de neus, om de oren, om de hals, om de schouder, om jou, om de heup en om de staart.
Dit heb je nodig vooral in de trail omdat je dan allerlei obstakels tegenkomt die allen een andere mate van zijwaarts of draai kunnen vragen. Zijwaarts over een balkje vergt andere knoppen dan draaien in een vierkant wat net zo groot is als de maat tussen je paard zijn voor- en achtervoeten. Het vergt dus heel veel controle en heel subtiel knoppengebruik.
De zijgangen die u noemt heb ik ook gezien bij westernpaarden, de top rijd deze gangen ook, snap niet dat u dat niet geleerd heeft, het is gymnatieseren van de paarden.
En knopjes zitten er niet op paarden alleen op machines, dat konpjes vind ik oneerbiedig voor de paarden.
Citaat:
Als ik mn binnenbeen aanleg om omheen te draaien in de draai om de voorhand sluit ik die 'uitgang' en gaat ze waarschijnlijk naar voren omdat ze dan niet opzij kan. Je gebruikt dan wel je diagonale teugel om niet naar voren te gaan, die hou je licht onder contact.
Deze zinnen zijn in tegenspraak wat u voorheen geschreven heeft, vooal dat binnenbeen, u sprak over buitenbeen bij wijken voor de kuit.