Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:54

Professor schreef:
De wending op de voorhand is mede een gehoorzaamheids oefening, en word gebruikt bij beginnende ruiters om ze te leren hun paard te leren aanvoelen vooral met zit en handen.

Wordt of werd?
Ik zie deze oefening namelijk helemaal nooit meer gebruikt worden.
Niet in de lessen die ik zie, niet terugkomend op Bokt...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:58

modie schreef:
Prof, ik citeerde uit mijn hoofd, de zo geliefde "handleiding" :D

Gymnastiserend voor de voorhand mag ook *D

Citaat uit de "Handleiding": de wending om de voorhand mag eerst worden uitgevoerd, als de paarden het horizontale evenwicht benaderen, als zij verder goed wijken voor de kuit.

:o het is niet voor het gymnastiseren van de voorhand, maar van de achterhand :o

De wending om de achterhand is voor het gymnastiseren van de voorhand :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:01

Iris82 schreef:
Professor schreef:
De wending op de voorhand is mede een gehoorzaamheids oefening, en word gebruikt bij beginnende ruiters om ze te leren hun paard te leren aanvoelen vooral met zit en handen.

Wordt of werd?
Ik zie deze oefening namelijk helemaal nooit meer gebruikt worden.
Niet in de lessen die ik zie, niet terugkomend op Bokt...

De wending om de voorhand wordt bijna niet gebruikt bij beginnende ruiters, want het is eigenlijk "voortgezet onderricht"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:05

modie schreef:
modie schreef:
Prof, ik citeerde uit mijn hoofd, de zo geliefde "handleiding" :D

Gymnastiserend voor de voorhand mag ook *D

Citaat uit de "Handleiding": de wending om de voorhand mag eerst worden uitgevoerd, als de paarden het horizontale evenwicht benaderen, als zij verder goed wijken voor de kuit.

:o het is niet voor het gymnastiseren van de voorhand, maar van de achterhand :o

De wending om de achterhand is voor het gymnastiseren van de voorhand

Waarom zo onduidelijk modie, het was dus weer wat u verkeerd gelezen had, en waarbij u niet nagedacht had.
Het er even bij gehaald, er staat: "Deze oefening bevordert de zijwaartse beweeglijkheid van de achterhand."
Denk dat u dat met vele dingen heeft, niet zorgvuldig, en er niet bij nadenken en klakkeloos het overnemen, er staat nl nog meer.
Het is eigenlijk een wijken voor de kuit op de plaats, en er staat ook iets wat wij tegenwoordig als fout zien dat het binnenvoorbeen als spil stilstaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:06

werd, ik heb m nooit als oefening gehad in mijn 'klassieke tijd', en wordt voor heden, want als westernruiter gebruik ik m regelmatig vanwege de heup- en schoudercontrole oefening die je nodig hebt, afwisselend voor- en achterhand wenden en soms ook vlak na elkaar en soms een kwart of halve wending gecombineerd. Krijg je een goed voor het been wijkend paard van. :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:07

Citaat:
De wending om de voorhand wordt bijna niet gebruikt bij beginnende ruiters, want het is eigenlijk "voortgezet onderricht"

Juist toen nog wel, nu niet meer, aangezien er geen spilbeen meer is, dus de wending niet meer zo moeilijk is. Bovendien voortgezet onderwijs was iets meer als Remonte, vandaar dit woord voortgezet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:08

cissy schreef:
werd, ik heb m nooit als oefening gehad in mijn 'klassieke tijd', en wordt voor heden, want als westernruiter gebruik ik m regelmatig vanwege de heup- en schoudercontrole oefening die je nodig hebt, afwisselend voor- en achterhand wenden en soms ook vlak na elkaar en soms een kwart of halve wending gecombineerd. Krijg je een goed voor het been wijkend paard van. :D

Dat is volkomen gelijk bij western als engels zoals u dat omschrijft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:17

klopt, met het verschil misschien dat ik mn binnenbeen niet gebruik om omheen te wenden maar die deur open hou omdat mijn paard heeft geleerd te wijken voor druk, ze gaat dus opzij voor mn buitenbeen, mn binnenbeen pak ik alleen als er een correctie nodig is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:30

cissy schreef:
klopt, met het verschil misschien dat ik mn binnenbeen niet gebruik om omheen te wenden maar die deur open hou omdat mijn paard heeft geleerd te wijken voor druk, ze gaat dus opzij voor mn buitenbeen, mn binnenbeen pak ik alleen als er een correctie nodig is.

Dit begrijp ik niet helemaal?
Wijken voor de eenzijdige kuitdruk, daar gaat mijn paard zijwaarts door het binnenbeen.
Het buitenbeen is wakende en grijpt alleen in wanneer de voorwaartse beweging in gevaar komt, enof de achterhand te veel omgaat, dus de hoek tot de lijn waarop ik rij, meer als 45 graden word.
Binnen is altijd de kant van de stelling.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:58

westernpaarden leren te wijken voor druk, als ik dus mn buitenbeen naar achteren leg gaat de heup om. Als ik mn buitenbeen naar voren leg gaat de schouder om. Afhankelijk van mijn teugel in samenwerking met beengebruik ga ik heel veel of klein beetje zijwaarts.
Hoe leg ik dat nou eens uit.....

Bij engels heb je renver/traver, schouder voor, wijken, appuyeren als zijgangen. In de westernsport moet je je paard op elke plek opzij kunnen zetten, je moet kunnen draaien: om de neus, om de oren, om de hals, om de schouder, om jou, om de heup en om de staart.
Dit heb je nodig vooral in de trail omdat je dan allerlei obstakels tegenkomt die allen een andere mate van zijwaarts of draai kunnen vragen. Zijwaarts over een balkje vergt andere knoppen dan draaien in een vierkant wat net zo groot is als de maat tussen je paard zijn voor- en achtervoeten. Het vergt dus heel veel controle en heel subtiel knoppengebruik.

Als ik mn binnenbeen aanleg om omheen te draaien in de draai om de voorhand sluit ik die 'uitgang' en gaat ze waarschijnlijk naar voren omdat ze dan niet opzij kan. Je gebruikt dan wel je diagonale teugel om niet naar voren te gaan, die hou je licht onder contact.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:08

Citaat:
westernpaarden leren te wijken voor druk, als ik dus mn buitenbeen naar achteren leg gaat de heup om. Als ik mn buitenbeen naar voren leg gaat de schouder om. Afhankelijk van mijn teugel in samenwerking met beengebruik ga ik heel veel of klein beetje zijwaarts.
Hoe leg ik dat nou eens uit.....

Westernpaarden worden net zo gereden op gewicht en teugelhulpen als zg engels gereden paarden, bij wijken voor de kuit geeft het woord het al aan.
Citaat:
Bij engels heb je renver/traver, schouder voor, wijken, appuyeren als zijgangen. In de westernsport moet je je paard op elke plek opzij kunnen zetten, je moet kunnen draaien: om de neus, om de oren, om de hals, om de schouder, om jou, om de heup en om de staart.
Dit heb je nodig vooral in de trail omdat je dan allerlei obstakels tegenkomt die allen een andere mate van zijwaarts of draai kunnen vragen. Zijwaarts over een balkje vergt andere knoppen dan draaien in een vierkant wat net zo groot is als de maat tussen je paard zijn voor- en achtervoeten. Het vergt dus heel veel controle en heel subtiel knoppengebruik.

De zijgangen die u noemt heb ik ook gezien bij westernpaarden, de top rijd deze gangen ook, snap niet dat u dat niet geleerd heeft, het is gymnatieseren van de paarden.
En knopjes zitten er niet op paarden alleen op machines, dat konpjes vind ik oneerbiedig voor de paarden.

Citaat:
Als ik mn binnenbeen aanleg om omheen te draaien in de draai om de voorhand sluit ik die 'uitgang' en gaat ze waarschijnlijk naar voren omdat ze dan niet opzij kan. Je gebruikt dan wel je diagonale teugel om niet naar voren te gaan, die hou je licht onder contact.

Deze zinnen zijn in tegenspraak wat u voorheen geschreven heeft, vooal dat binnenbeen, u sprak over buitenbeen bij wijken voor de kuit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:12

Ik rij dezelfde zijgangen als ik al noemde (traver etc), met de toevoeging dat ik om alle delen van mijn paard moet kunnen draaien en wijken.
Sorry dat ik geen schrijver ben en niet perfect kan neerzetten wat ik bedoel, ieder zn vak!

Als ik mn binnenbeen aanleg bij het wijken dan wijkt ze niet omdat ik die kant niet 'open' heb, misschien verwoord ik het wat krom maar ik gebruik mn binnenbeen alleen als correctie niet als middel om te wijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:54

cissy schreef:
Als ik mn binnenbeen aanleg bij het wijken dan wijkt ze niet omdat ik die kant niet 'open' heb, misschien verwoord ik het wat krom maar ik gebruik mn binnenbeen alleen als correctie niet als middel om te wijken.

Binnenbeen is bij wijken en alle gangen het been aan de kant van de stelling.
Bij wijken gaat het paard in tegengestelde richting van de binnezijde.
Dus het binnenbeen drukt het paard zijwaarts.
Het wijkt voor de 1 zijdige kuitdruk, en dat is de binnen kuit. (been)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:58

Cissy,

Hoe rijd jij een appuyement zonder binnenbeen te gebruiken? Ik heb zelf de neiging om mijn binnenbeen ook af te steken in een appuyement. Ik heb nu sinds enige tijd andere instructie, waarvan ik wel m'n binnenbeen moet gebruiken om m'n paard omheen te buigen in een appuyement. Dat kostte in het begin wat communicatie problemen, maar ik merk nu dat m'n paard veel soepeler wordt in het appuyement en ook sterker wordt in de changementen.

FaberSmid

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:22

Hoe draait een westernaard dan om zijn voorhand?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:38

Ik rijd een wending om de voorhand door m'n buitenbeen wat naar achter aan te leggen, binnenbeen en binnenteugel blijven in de "standaardpositie" en houden zo de schouder op de plaats.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:45

En hoe galoppeert u dan aan?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:55

pffffffff dressuur & western, wereld van verschil en toch precies hetzelfde. :+
De paarden verschillen dan ook weer heel veel, én heel weinig. Zo heb je hete dressuurpaarden, en hete westernpaarden. Ik rijd beide, dressuur en western.
Ik denk eigenlijk dat de hulpen ongeveer gelijk zijn. Het voorwaarts gaan in ieder geval. Het terugkomen ook. Maar de rest verschilt wel veel. Bij achterwaarts houdt een dressuurruiter de benen eraan, en geeft lichte druk op de teugel. Een westernruiter steekt de benen af en tilt de teugels lichtjes op, wanneer het paard het goed doet worden de teugels meestal op de hals neergelegd.

Een volte wordt bij de dressuur verreden met beide handen. Beide handen een hulp, bij western wordt dit vooral gedaan door de binnenhand weer op te tillen.

Ook verschilt de bouw verschrikkelijk. Menig westernpaard heeft een kortere rug, sterke, brede benen en ronde hulpen, koten. Een korte hals met meestal lange manen(ookal is dit niet bij de bouw, dit is smaak).
Dressuurpaarden zijn slanker en chiquer.

Hoop het zo een beetje uitgelegd te hebben wat ik bedoel, zal vast wel dingen fout zeggen maar ik heb n poging gedaan. :)

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:21

Ik zie een wending om de voorhand (en overigens ook om de achterhand) enkel als gehoorzaamheidsoefening. Ook inleidend een oefening tot overige zijwaartse bewegingen. Ik kan mij voorstellen dat hier in de trail wat meer aandacht aan wordt besteed. Voor het overige kan je het m.i. meepakken in de training maar niet met een bepaald doel (met uitzondering van zijwaartse gehoorzaamheid dan).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 05:23

FaberSmid schreef:
En hoe galoppeert u dan aan?

Maar hoe wordt dan di wending om de voorhand gereden, nu komt het over als een combinatie van wending achterhand voorhand en wijken? Zie dan meer trail in gedachten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:35

Wacht even, nu gaan er dingen door elkaar lopen, ik zie het buitenbeen niet als het been aan de kant van de bakrand maar aan de kant waar ik voor weg ga of vandaan kom, voorbeeld, als ik op de rechterhand een 180 graden draai naar rechts maak is mijn linkerbeen mijn buitenbeen door die hele wending.
Als ik wijk voor de kuit naar rechts is links mijn buitenbeen. Als ik dan mijn rechterkuit aan zou gaan leggen omdat dat mijn binnenbeen zou zijn dan stopt mijn paard met wijken naar rechts en gaat rechtdoor.

Als ik links aangaloppeer vanuit stilstand bijvoorbeeld dan leg ik mijn rechterbeen naar achteren om de heup er onder te zetten waardoor de linkerkant vrij komt dan geef ik buitenbeen (rechts dus omdat ik daarvandaan kom en daarvan weg moet, wijken voor druk...) en drijf mijn zit naar voren. Ik doe dan niks of heel erg weinig met mijn linkerbeen.

Appuyement zonder binnenbeen naar links is buitenbeen drijvend iets naar achteren voor de heupcontrole en de zijgang, binnenbeen wakend en stelling naar links vragen voorkant en dan rij ik met mn rechterbeen naar mn linkerteugel.
(gut toch best moeilijk om te omschrijven wat je nou doet....)

In het achterwaarts steek ik zeker niet mijn benen af! dan ben je nl nooit op tijd als je een keer corrigeren moet omdat je paard scheeft gaat.
Ik kantel mijn bekken naar achteren, ga dus meer op mn broekzakken zitten en leg mijn benen licht aan en dan gaat ze achterwaarts. Ze kan ook op teugeldruk achterwaarts, dan neem je je teugels op en dan gaat ze maar men ziet graag dat het paard achterwaarts gaat zonder teugeldruk.
Ik kan ook zonder hoofdstel achterwaarts, stoppen en weer voorwaarts en vice versa puur alleen op zit en benen.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:40

ow ik ken dat filmpje zo'n geweldig filmpje :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:34

wat is het hier ineens stil???

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:18

Leerzaam topic is dit, maar ik vraag me nog wel iets af over begeleiding met hulpen in dressuur/western rijden.

Ik moet erbij zeggen dat mijn western ervaring nihil is, heb 1x een barrelrace gezien door een haflo-arabier en ik was erg onder de indruk.
Dressuur ken ik van vroeger, 20 jaar geleden bij de ponies.
Toen heb ik trouwens wel de wending om de voorhand geoefend :)
Daarna manege/recreatief gereden en nu weer ogen geopend voor dressuur.

Wat ik me afvraag:
met gewone dressuur (duits systeem is me geleerd destijds) ben je continue met je hulpen bij je paard.
Niet dat je iedere stap drijft, maar wel dat je waakt.

Naast de overduidelijke hulp om een verandering in te zetten, heb je dus meer ondersteunende hulpen.
Voor mijn gevoel kunnen die bijna onzichtbaar zijn, ook afhankelijk van de gevoeligheid van het paard.

Nu lees ik dat sommige western ruiters alleen puur de aanzet doen, het commando geven zeg maar.
En dan het paard los laten zodat die de opdracht naar beste kunnen uit kan voeren.
Filmpje van de koe tegenhouden liet me zien dat dat in zulke situatie een slim plan is.

Maar dan heb je nog die andere, meer dressuur-achtige disciplines.
Rijden western ruiters dan ook met een wakend oog om kleine afwijkingen te corrigeren?
Of ligt dat er maar net aan, aan wie je het vraagt?

Ik heb het idee dat er binnen de duitse dressuur ook verschil is hierin.
Sommigen hebben het over 'knopjes op het paard' en dat doet me dan denken aan het commando geven en daarna als ruiter zwijgen.
Soortgelijk aan het cutting paard bij de koe.

Ben wel benieuwd naar de gradaties hierin en hoe anderen dit doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:49

je moet altijd je been aan je paard houden om op elke moment te kunnen corrigeren indien nodig. Je ziet ook wel eens wester ruiters rijden met hun benen afgestoken maar dat 'hoort' niet. Alleen in de stop moet je je schrap zetten anders lig je naast je paard.

Misschien is het verschil met engels/duits/klassiek dat western ruiters minder begeleiding bij elke pas doen, wij doen niet links-rechts drijven of met de zit meeduwen in het rijden wat ik veel engelse ruiters wel zie doen.
Een cowboy rijdt hele dagen door de bushbush en heeft simpelweg geen zin om te babysitten, paard moet doen wat m gevraagd wordt en zolang dat gebeurt laat je m verder met rust. Dat is het basisprincipe. In de dressuurkant van het westernrijden is het uiteraard genuanceerder en dien je wel je paard dressuurmatig te rijden om soepel de oefeningen door te komen maar dan wel met zo min mogelijk hulpen.

Als ik een dressuurruiter op mijn paard zet dan gaat ze als een dronken aardbei de bak door omdat ze de hulpen braaf opvolgd van die ruiter die links rechts zit te drijven. Als die ruiter gewoon blijft zitten en niks doet dan gaat ze rechtdoor.... Erg komisch om te zien! :)
Ook als ze stilstaan en weg willen rijden gaat mijn paard steevast achterwaarts omdat die ruiter de teugels aanneemt om weg te stappen. Heel normaal voor engelse ruiters maar voor western paarden ook heel normaal om op teugeldruk achterwaarts te gaan.... :D Dat geeft wel eens verwarring voor die ruiters maar zet ze wel aan tot nadenken over wat ze nou eigenlijk willen en met hun lijf aan het doen zijn.