Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:41

Niemand verplicht je er op te gaan zitten hoor als je niet wil, dat is altijd eigen keus.

ikke_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 01:14

ik vind het inderdaad erg afhangen van de verhoudingen en de combo's die je maakt.

ik ben zelf 1,78 en ben over de 90 kilo maar ik kijk altijd goed uit op welk paard ik ga zitten. mensen moeten goed kijken naar wat het paard aangeeft. want er zijn vaak wel signalen dat het paard afgeeft of het er moeilijk mee heeft of niet. tis aan de ruiter of hij/zij ernaar luisterd en of die egt naar zichzelf durft te kijken en eerlijk durft te zeggen dat hij/zij te zwaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:56

Waarom verhoudingen en combi's???
Het gaat toch om het paard, om zijn rug, zijn ruggegraad en zijn draagkracht? Een optimaal getrained paard dat optimaal zijn rugspieren gebruikt en zijn achterhand er onder brengt, kan meer dragen dan de 80% voorhandlopers, juist dan is gewicht, dus gewoon de kilo's het belangrijkste....

Het is maar een klein stukje waar je op zit, de piekbelasting is daar gigantisch.

Dan nog maar niet te spreken van de niet passende zadels de billen die op de lepels bupsen....

Mensen wordt wakker.

Als je van paarden houd en als je wilt paardrijden heb je heel veel verantwoording naar je paard toe, ook als het maar manegepaarden zijn....wees toch eerlijk!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:08

Russel, helemaal mee eens. Alleen denk ik dat er weinig mensen zijn die dat willen onderkennen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:50

+:)+ Russel!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:18

russel schreef:
Het gaat toch om het paard, om zijn rug, zijn ruggegraad en zijn draagkracht? Een optimaal getrained paard dat optimaal zijn rugspieren gebruikt en zijn achterhand er onder brengt, kan meer dragen dan de 80% voorhandlopers, juist dan is gewicht, dus gewoon de kilo's het belangrijkste....

Het is maar een klein stukje waar je op zit, de piekbelasting is daar gigantisch.

Dan nog maar niet te spreken van de niet passende zadels de billen die op de lepels bupsen....

Mensen wordt wakker.

Als je van paarden houd en als je wilt paardrijden heb je heel veel verantwoording naar je paard toe, ook als het maar manegepaarden zijn....wees toch eerlijk!

Als je zo praat doen we er allemaal beter aan om helemaal niet te gaan rijden of om op een paard te zitten. Nu hebben we het over gewicht, wat te denken over dat mensen helemaal niet kunnen rijden of de bewegingen tegenwerken, imo is dat ook heel belangrijk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:24

@Russel
Waarom verhoudingen en combo's?

Omdat ik van mening ben dat een Ardenner meer kan dragen dan een Arabier van dezelfde grootte.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:29

Als je wat zwaarder bent, moet je een paard/ras nemen die dat kan hebben. Dat is mijn mening.

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:44

op zich kan het wel, als het paard der ook voor is gebouwd.. maar of t echt goed is voor de paardenrug?? geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:00

MamboBeach schreef:
russel schreef:

Mensen wordt wakker.

Als je zo praat doen we er allemaal beter aan om helemaal niet te gaan rijden of om op een paard te zitten. Nu hebben we het over gewicht, wat te denken over dat mensen helemaal niet kunnen rijden of de bewegingen tegenwerken, imo is dat ook heel belangrijk!

Dat is ook heel belangrijk, er liggen een hoop paarden in de galemisen en de gemiddelde ruiter rijdt niet zo goed als ze zelf vinden. Het is altijd belangrijk elke dag je weer af te vragen wat je doet, hoe je het doet. Helaas worden er dagelijks zat paarden kapot gereden. En idd paarden zijn niet geboren om bereden te worden, dat maken wij er van.

Een ardenner is groot en sterk en heeft een enorme trekkracht, maar erop zitten is nog steeds op dat kleine stukje ruggegraad zitten.......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:22

Maar een ardenner is veel korter in zijn rug dan een arabier, die ook vaak veel weker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:38

Het heeft allemaal toch evenveel wervels? Een koudbloed heeft toch niet per definitie een sterkere rug? Omdat ze meer vlees hebben kunnen ze meer tillen? Iemand van 60 kilo kan ook standaard minder tillen dan iemand van 100 kilo?
Ik heb een koudbloed, maar daar hoeft geen zwaar iemand op te gaan zitten hoor.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:29

het wordt nou wel een beetje mieren**ken hoor. Als je alles moet geloven wat hier staat kom je tot de volgende conclusie(s):

paarden zijn niet geboren als lastdieren (dus allemaal ophouden met rijden want elke kilo belast de wervels,of het nou 40 kilo is of 90).
Ruiters die niet goed kunnen rijden werken het paard tegen (is zielig en slecht voor de rug) dus beginners,zoek maar een andere hobby. Hoe de gevorderen zelf ooit zijn begonnen doet er blijkbaar niet toe.
Koudbloeden kunnen ook niks dragen want ze hebben evenveel wervels. (een olifant trouwens ook maar die kan blijkbaar ook niks dragen..wat voor logika steekt hierachter?)

Dus mensen,hou op met dierenmishandeling en stop met paardrijden want een paard ondervind hevige hinder van elke kilo op z'n rug en kan elk moment door z'n hoeven gaan! :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:12

Moet je beter een beetje lezen Koia.

Ik stel het niet als feit maar als vraag.
Hier wordt gemeld dat een koudbloed meer kan hebben. Dus ik vergelijk het ene ras paard met het andere, niet met een andere diersoort.
Het beendergestel van een kwpn bestaat uit de zelfde onderdelen als het beendergestel van een tinker. Waarom kan een tinker van 1.55 dan meer dragen dan een kwpn'er van 1.60.
Dus als je het antwoord dan even wilt geven?

Je concludeert hier vanalles, haalt heel veel uit zijn context, maar hebt zelf niets zinnigs te melden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:59

Yamcha schreef:
[naam]: Sorry, maar ik vind je echt te groot voor die Haf, spijt me wel.
Hoezo? :?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:03

Ik begrijp de post van Koia wel.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:04

Als je weinig overgewicht hebt maakt het geloof ik niet zoveel uit voor de rug van het paard, maar als je wat meer of veel overgewicht hebt is het waarschijnlijk beter om op een wat zwaarder gebouwd paard te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:01

MamboBeach schreef:

Het komt er op neer dat ze zegt, paarden kunnen alles aan gewicht wel hebben, zit niet te zeuren.
Tja, ik ben het er niet mee eens, dat is gewoon jezelf een vrijbrief geven om er altijd en onder alle omstandigheden op een paard te gaan zitten en dat vind ik niet ok.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:32

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:

Het komt er op neer dat ze zegt, paarden kunnen alles aan gewicht wel hebben, zit niet te zeuren.
Tja, ik ben het er niet mee eens, dat is gewoon jezelf een vrijbrief geven om er altijd en onder alle omstandigheden op een paard te gaan zitten en dat vind ik niet ok.

Tja, zo lees ik het dus niet...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:52

Hier mijn paard, een tinker van 1.61. Misschien dressuurmatig niet het allermooiste plaatje, maar daar gaat het nu even niet om.
Onlangs de rug gecheckt en nergens een centje pijn. En dat terwijl mijn BMI boven de 30 zit.Gelukkig ben ik klein; ik weeg zo'n 85 kg
Afbeelding

Natuurlijk is het goed om kritisch te kijken naar de belasting van een paard en alles doen om overbelasting te voorkómen.
En inderdaad is er dan een grens, waarboven je niet meer op paard zou moeten stappen.
Maar dat hangt van zoveel factoren af, dat je ONMOGELIJK een vaste norm kan stellen:

- Is het een groot of klein paard?
- Is het een stevig, gespierd paard of wat iel paard?
- Heeft het een lange of korte, een weke of sterke rug?
- Hoe is de conditie en het africhtingsniveau van het paard?
- Hoe goed kan de ruiter rijden?
- Hoe lang is de ruiter?
- Hoe goed past het zadel?
- Welke inspanning wordt gevraagd, wandelritten, dressuur, springen?
- Wordt bij het opstijgen gemaakt van een opstapje?

Verder dreigt de normering door degenen die aan de 'veilige' kant zitten, wat door te slaan. ik citeer;
gr_roos schreef:
Ik ben dus degene met het fragiele hobbelpaard. Ik ben 60-61 kg op mijn zwaarst. Mijn paard loopt nooit met een ander dan mij dus waarom zou ik er iemand van 72 kg of meer opzetten. Is ze niet gewend en wat mij betreft hoeft ze daar ook niet aan te wennen. Op mijn E pony wil ik ook geen mensen hebben die zwaarder zijn dan 60-63 kg.

Wat te denken van endurance, hoogste klasses, waar de ruiters (vaak op arabiertjes in de E-ponymaat) MINIMAAL 70 kg behoren te zijn, anders krijgen ze lood mee? En moet je eens kijken wat die voor een afstanden afleggen!

Ander voorbeeld, voltige. Paarden lopen langdurig op de volte en er springen gerust 3 meisjes op. Zelfs als het lichtgewichtjes van 50 kg zijn, is dat opgeteld 150 kg...en dan ook nog eens zonder de drukverdeling van een zadel en vaak ééntje in de lendenen,waar de rug een stuk zwakker is.
En ook dat gaat goed.

Samengevat;
Het is beter te kijken naar die ene situatie dan een uit de lucht gegrepen algemene norm voor gewicht (of nog erger, BMI) te stellen.
En kritisch zijn is goed, maar overdrijf het niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:57

Beantsje, goed verwoord! :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:03

Beantsje, laat mij even zelf bepalen wat ik met mijn pony doe. Als je dan toch commentaar hebt op mijn gewicht en het feit dat ik niet heel zwaar ben zeg dat dan gewoon. Daarbij heb je mijn berichten niet goed gelezen. Mijn pony heeft een zware peesblessure gehad en waarom zou ik hem onnodig zwaar belasten. Ik rijd geen endurance, dus die gewichten die hij mee zou krijgen interesseren me geen hol.....

Begin het nu echt zat te worden dat je hier niet een normaal gewicht mag hebben!!!!!!!!!

Ik snap best dat jij kijkt naar de dingen die in jou straatje passen dat je daar een hoop medestanders bij hebt die ook wat zwaarder zijn dan gewenst is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:08

Hoe oud ben je gr_roos, waarom voel je je in hemelsnaam zo aangevallen? :?

Beantsje valt jou helemaal niet aan, jij bent iedere keer zelf in je wiek geschoten, er is toch ook niemand die zegt wat jij moet doen? En dat je paard een zware peesblessure heeft vertelde je later, in je eerdere post deed je net of het raar was om iemand van 72 kilogram op een paard te laten. Dat komt een beetje raar over... Dat jij een juist gewicht hebt is juist hartstikke goed en fijn maar beschuldigend met een vingertje wijzen naar de mensen met overgewicht die wel willen rijden en ook naar de combi kijken vind ik een beetje apart.

Ik vind het ook een beetje flauw van je om te doen alsof je wordt aangevallen op een 'juist' gewicht, want dat heeft niemand gedaan, je zet jezelf graag in een slachtofferrol, dat is mij wel duidelijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:14

Inderdaad, gr_roos, ik val jou niet aan.
Maar in dezelfde post schrijf je ook:
gr_roos schreef:
Als iemand vind dat ie met 80 kg op een pony moet gaan zitten er foto's van plaatst dan kan ik daar geen positieve reactie voor over hebben.

Daarin stel je duidelijk een norm voor anderen, toch?
Bovendien bevestig je nu mijn standpunt; jouw paard is een geval apart omdat het een peesblessure heeft gehad. Dat geeft aan dat je niet alle paarden op 1 hoop kunt gooien!
Verder vind ik een opmerking dat ik kijk naar dingen die in mijn straatje passen, nogal ongenuanceerd en ongefundeerd.

En dan even persoonlijk;
Ik heb nergens commentaar gehad op jouw gewicht. Graag hoor ik van jou wat jij ziet als een aanval op jouw gewicht of het hebben van een normaal gewicht.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:25

Dat heb ik inderdaad geschreven en daar sta ik ook achter. Ik heb het hier wel over een pony. Alleen reageer ik nooit in zulke topics. Dat vind ik geen zin hebben.

Er zijn genoeg opmerkingen geplaatst in dit topic en ik heb al eerder aangegeven dat ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen mbt mijn gewicht/ het niet hebben van overgewicht. Er waren meer mensen die dit zo ervaarden en er is zelfs al een keer een topic geweest waarin men zich afvroeg waarom er regelmatig zo naar gedaan werd tegen mensen die niet zo zwaar zijn en dat het ook niet leuk is om altijd maar als gratenpakuis afgeschildert te worden.

Net als de veel gemaakte opmerking, iemand van 90kg die goed rijdt geeft minder problemen dan een licht iemand die dat niet doet. Net of alle mensen die lichter zijn niet kunnen rijden om maar even op alle slakken zout te leggen

MB ik houd niet van een slachtoffer rol, maar ik vind dat ik mijn mening mag hebben en dat die nooit hetzelfde is als die van jou, daar kan ik niks aan doen ;)
Net als voor dikke mensen is het voor slanke mensen ook niet leuk om woorden als gratenpakhuis te lezen.

Zo en nu ga ik naar mijn fragiele hobbelpaard ook al weer zo'n positieve benaming