hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:06

sanne83 schreef:
@mickydo;
Ik zorg dat het paard graag naar mij wil luisteren, omdat er dan heel veel leuks inzit voor hem. In ruil daarvoor mag hij van allerlei eigen initiatief hebben, mits niet gevaarlijk voor mij of andere weggebruikers. Er ligt toch echt een veto van mij op gevaarlijk gedrag ;)

maar goed, er is veel verschil in interpretatie van "stout" gedrag, over het algemeen vind ik wat andere mensen stout gedrag noemen, gewoon ongeloofelijk onbeschoft gedrag.

Hoe denk jij dat ik met mijn paard omga dan ??

sanne83

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:07

Ik denk helemaal niets ;) gewoon een algemene ervaring die ik heb.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:08

Nee dat was voorheen wel eens gebeurt met een vreemd paardje waar ik buiten op reed.
Dus niet bij deze paardjes.
Die zijn er nooit vandoor gegaan. hopelijk is het nu duidelijk.
Ik rijd dagelijks buiten dus, ben geen bakhobbelaar.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-05-10 08:43, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:09

sanne83 schreef:
Ik denk helemaal niets ;) gewoon een algemene ervaring die ik heb.

never judge a book by his cover ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:10

nou helemaal duidelijk zal je nooit worden met al je tegenstrijdigheden ;)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:17

Het enige wat ik zeg is dat een slof niet helpt als een paard ervandoor gaat.
En dat mijn paarden dat dus ook nooit doen.
En een bit alleen maar helpt als rem, als je het om de benen van je paard bind.
Dat sommige hier, daar over door blijven drammen.
kan ik ook niet helpen hoor.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:18

melanie81 schreef:
vandaag hadden we een paardenfluiteraar op stal voor iemand anders. deze man is ook helemaal van het natural horsemanship.
hij zei alleen het volgende:

ik raad iedereen aan die een buitenrit maakt om een slofteugel om te doen.

de reden hierachter: je hoeft de slofteugel helemaal niet gebruiken en lekker los laten hangen, maar een paard kan van een klein ding heel erg schrikken. als je paard er dan vandoor gaat, heb je de slofteugels als 'noodrem'. je hoeft dan maar 100 kilo terug te nemen ipv 500 kilo.

ik vond dit wel een aparte opmerking. ik ben helemaal niet van de hulpteugels, maar kon mij wel enigzins vinden in zijn redernatie. ik vroeg me nu ook af hoe jullie hierover denken?

Echt hier schrik ik dus van he. Slof is een training middel waar ik in ieder geval nooit naar zou grijpen.
Je moet juist je paarden trainen met buiten rijden. Elk paard kan het best als ze er maar vertrouwen in krijgen.W
Wij rijden altijd buiten en moeten langs en drukkere weg naar het bosje.

En SLOF kom op zeg!

Heb je nou echt een paard dat moeilijk blijft doen dan moet je je afvragen voor wij het nou lollig is dat buiten rijden.
Heb je een paard dat over enthousiast wordt buiten dan moet ik misschien eens wat vaker naar buiten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:20

@Zeeuwtje
Nee met bit heb je zeker meer te zeggen dan met zonder bit (rare zin)
Maar ook dit is per paard anders.
Bij het ene paard is het anders dan bij het andere paard.
Ik denk dat dit geprobeerd duidelijk te maken.

Ik merk duidelijk verschil als ik met bit rijd, en zonder.
Het ligt natuurlijk ook aan het feit in welke bui hij is.

Zelf ben ik van mening dat een slofteugel KAN werken als rem.
Maar ook niet bij elk paard, netzoals bitloos niet werkt bij elk paard.

P.s
Elk paard kan aan de kletter gaan, ook die van jou.
Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn paard mij altijd vertrouwd dus optijd stil staat.
Maar ben me er ook van bewust dat het een vluchtdier is en dat het dus een keer fout kan gaan.
Zeg nooit nooit.
Laatst bijgewerkt door Zack op 07-05-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:20

Zeeuwtje68 schreef:
Het enige wat ik zeg is dat een slof niet helpt als een paard ervandoor gaat.
En dat mijn paarden dat dus ook nooit doen.
En een bit alleen maar helpt als rem, als je het om de benen van je paard bind.
Dat sommige hier, daar over door blijven drammen.
kan ik ook niet helpen hoor.

Dat jij een andere mening hebt over bitgedrag is prima , maar dat je iedereen fout vind doordat ze met een bit rijden vind ik not done..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:22

Het gaat niet om het bit, het gaat niet om de hulpteugels.
Het gaat erom dat mensen met een schijnveiligheid van bit en hulpteugels iets gaan doen waarvan ze eigenlijk al van tevoren weten dat het gevaarlijk is (niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen).
Daarnaast het feit dat mogelijkheden om een paard fysiek tegen te houden als veiliger worden beschouwd dan de juiste training.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:29

Ik heb als paardensportmasseuse heel wat meer werk van mensen die denken dat ze weten hoe ze met een slof moeten werken en dan later tegen zoveel problemen aanlopen dat er flink gemasseerd en getraind moet worden om deze ellende weer de wereld uit te helpen. Dus ik wacht nog steeds op de eerste persoon die mij GOEDE uitleg kan geven waarom een slof zo prettig is om mee te rijden. Ga gewoon veel oefenen met je paard op eigen terrein. Een hond die bang is voor vuurwerk bind ik toch ook neit vast terwijl ik naat hem rotjes afsteek. Ik weet heus dat paarden vluchtdieren zijn en voor n overstekende muis bang kunnen zijn. Maar dat is iets wat je voor lief zult moeten nemen. Om er dan maar een slof aan te hangen zodat je je paard bij je kunt houden. Hmm ga dan gewoon niet naar buiten want dan ben Jij als ruiter niet geschikt om die oefening als buiten rijden aan te kunnen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:37

Zirano: Het ging er in dit topic om of de slof kan dienen als een rem als je paard aan de kletter gaat.
Ik zie het probleem niet als mensen met een losse slof rijden en hem idd als een hulpje bij remmen gebruiken en dan ook echt alleen maar als het niet anders kan.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:42

Je kunt diverse remmen uitgooien. Ik geef dus alleen mijn mening dat als je jouw paard niet onder controle hebt je gewoon niet naar buiten moet gaan. Waarom problemen opzoeken die er helemaal niet hoeven te zijn. Ik baseer mijn mening op bepaalde mensen die dus absoluut NIET met hun slof kunnen omgaan zet ik er ook bij hoor. Ik weet ook van mensen die dit wel kunnen. Nogmaals mijn dochter gebruikt de slof niet. Mijn ervaring is dus dat mensen vaak de slof als rem gebruiken maar voor elk dingetje remmen. Ik ken jou goed genoeg dat ik weet hoe jij met je paard om gaat. Haha voel ik makkelijk aan je paard. Het gaat me dus echt om de mensen die er dus absoluut Niet mee om kunnen gaan en hun paard daardoor naar de filestijnen trekken die adviseer ik ga dan niet naar buiten. Train wat langer met je paard en ga dan pas een stap verder door de ruimte op te zoekn.
Laatst bijgewerkt door Zirano op 07-05-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:44

Wij hebben er altijd een tiedeman aan.
MEt slof heb je toch de kans dat er van alles mee gebeurt als ze ECHT aan de kletter gaan. We hebben thiedeman zo zitten dat ze er 100% zeker niet in kunnen gaan staan want anders krijg je dat weer als je er af valt.
En met slof trek je ze veel sneller over de kop.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:47

thiedeman heb je imo helemaal niks aan, als je ''veiliger'' wil buitenrijden.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:47

Zirano schreef:
Mijn ervaring is dus dat mensen vaak de slof als rem gebruiken maar voor elk dingetje remmen. .

Ja dat is idd een nadeel , als die slof er dan eenmaal is , dan gebruiken mensen ze ook sneller.
Maar dat is met iedere hulpteugel zo..

Een thiedeman is in iedereeen zijn ogen vriendelijker , maar zoals ik al eerder vermelde kan je paard hier veel meer last van hebben omdat deze aan de teugels bevestigd zitten en dus meteen inwerken op het moment dat jij met je teugels in de weer bent. En als een slof los hangt is ie ook echt los

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:50

Dames ik ga weer uit deze discussie. Mijn mening is en blijft dat je nog altijd een beest van zo'n 600 kilo onder je kont hebt zitten. Als het trainen op eigen terrein gaat kun je gaan uitbreiden als dit al niet lukt waarom dan zo stoer doen om met een slof te volgende halte te gaan nemen. Bekijk het als springen. Je begint op 60 cm pas als dit goed gaat ga je hoger. Ook hier begin je neit op ruim 1 meter. er is veel te weinig geduld tegenwoordig met het trainen van paarden zodat helaas al veel te snel die rot hulpmiddelen erbij worden gehaald.
Trainen met kluster, met n slof, thiedeman etcetc. Neem gewoon de tijd voor de training en wil niet alles in 1 jaar.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:52

Marian_ schreef:

Zeker weten wel.
Kijk als ze gaan rennen en in paniek zijn gaan ze toch.
Wat voor hang of sluitwerk je er ook aan hebt hangen.
Maar je hebt wel net dat beetje extra te zeggen.
Als ze hun hoofd omhoog gooien heb je helemaal NIETS meer en dat kunnen ze niet met een thiedeman.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:54

Zirano schreef:
Dames ik ga weer uit deze discussie. Mijn mening is en blijft dat je nog altijd een beest van zo'n 600 kilo onder je kont hebt zitten. Als het trainen op eigen terrein gaat kun je gaan uitbreiden als dit al niet lukt waarom dan zo stoer doen om met een slof te volgende halte te gaan nemen. Bekijk het als springen. Je begint op 60 cm pas als dit goed gaat ga je hoger. Ook hier begin je neit op ruim 1 meter. er is veel te weinig geduld tegenwoordig met het trainen van paarden zodat helaas al veel te snel die rot hulpmiddelen erbij worden gehaald.
Trainen met kluster, met n slof, thiedeman etcetc. Neem gewoon de tijd voor de training en wil niet alles in 1 jaar.

Wij beleren de paarden zo ongeveer in het bos en JA zonder thiedeman.
Pas op zijn vroegst na een half jaar gaat er een thiedeman aan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:02

Mag je best weten hoor.
Na een tijdje worden ze sterker en worden onze trainingen ook anders.
Voornamelijk galloperen en dergelijke.
Maar ook kop kop werk(2 paarden langs elkaar op voor vechtspirit).
Vooral op dat soort moment komt de vechtspirit boven en willen ze hard harder hardst, wij kunnen dan nog wel stoppen maar moeilijker.
Als wij dan een enkele teugel aan hebben gooien ze hun hoofd omhoog en gaan. Thiedeman gaat dit tegen.
Ook maken ze minder vreugdesprongen, ze doen het nog wel maar minder.
Het is niet zo dat wij de paarden niet onder controle hebben, het is meer een stukje extra controle.
Ze weten precies wat wanneer gedaan wordt en we kunnen dan dus ook simpel dressuren en dergelijke ZONDER thiedeman. Het is dus echt simpelweg stukje veiligheid en ik vindt een van de vriendelijkste.
Tuurlijk je zou bitloos kunnen rijden maar dat wordt op veel plaatsen niet gewaardeerd en al helemaal niet op wedstrijden.
En ach als een paard echt wil maakt het helemaal niet uit wat je er wel of niet aan in om hebt hangen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:21

Ik vind gewoon dat jullie het allemaal lekker zelf moeten weten, of je een slof gebruikt op buitenrit of met rijden ofdat je bitloos rijd.
Of met bit en zonder slof kan natuurlijk ook nog!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:26

kyrkelover schreef:
Marian_ schreef:

Zeker weten wel.
Kijk als ze gaan rennen en in paniek zijn gaan ze toch.
Wat voor hang of sluitwerk je er ook aan hebt hangen.
Maar je hebt wel net dat beetje extra te zeggen.
Als ze hun hoofd omhoog gooien heb je helemaal NIETS meer en dat kunnen ze niet met een thiedeman.

Helemaal mee eens. Ik heb er buiten ook altijd een thiedemann aanhangen. Zo gewoon werkt ie niet in, maar hij zorgt er wel voor dat ze haar hoofd niet helemaal naar boven kan brengen. En dat kan een hoop schelen, mocht het nodig zijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:55

Moderatoropmerking:
Ik heb even flink moeten huishouden in het topic!
Het is niet toegestaan om vetes openbaar op bokt uit te spelen, en al helemaal niet om PB's openbaar te maken. Ik heb vele berichten verwijderd, met name discussie die onderling gevoerd werd,en afweek van het onderwerp. Ook het herhaaldelijk opnieuw aanhalen van de vete is niet de bedoeling. Ik hoop dat iedereen gewoon op een nette manier zijn mening delen kan, zonder een ander aan te vallen! Dus graag weer ontopic verder gaan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:06

ooit zal een paard voor de eerste keer naar butien gaan... en als je op voorhand weet dat het in een enge situatie wel of niet druk wordt, dan heb je een hele goede glazen bol :j
Behalve dat je paarden en paarden hebt, heb je ook ruiters en ruiters (m/v) sommige hebben ervaring met 1 of 2 paarden, in eigen bezit, en anderen kunnen de verschillende en aantallen paarden niet meer tellen...
en dan de paarden met en zonder ervaring... die zonder ervaring moeten eerst wat meegemaakt hebben om ervaring op te doen...
een slof is geen redmiddel maar een hulpmiddel, een hulpmiddel die soms behoorlijk goed van pas kan komen als men met een minder ervaren paard in en voor het paard onbekende omgeving komt.

En dan de omgeving...heb ik zandpad na zandpad waar ik een paard kan laten uitlopen of in een gebied met duidelijk meer verkeer....

Dus ja een slofteugel kan een goede hulp zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:34

Alane schreef:
ooit zal een paard voor de eerste keer naar butien gaan... en als je op voorhand weet dat het in een enge situatie wel of niet druk wordt, dan heb je een hele goede glazen bol :j

Als je je eigen paard niet kent en niet kan inschatten, snap ik helemaal niet dat je ermee buiten gaat rijden.
Er zijn genoeg manieren om te wennen, je hoeft echt niet een paard gelijk, hup, mee naar buiten te nemen. Dan ontstaan er zowieso problemen.