Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Hoe zit het dan met het feit dat van spelen ernst wordt bij dieren, als het paard over gaat in een hengstengevecht of rangorde dan maar genadeloos afstraffen? Dus eerst uitlokken en dan afstraffen?
Dus dressuur is ook maar een spel voor de mens?
liljebo schreef:U heeft werkelijk geen idee wat er ten grondslag ligt aan spel met het paard?
En tja.. als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik eigenlijk dat alles een spel zou moeten zijn in plaats van doodernst waarbij we elkaar de koppen inslaan vanwege verschil van mening over details en in plaats van een bron van frustratie, wat je ook bij menig ruiter ziet als paard niet doet wat ze willen.
Professor schreef:liljebo schreef:U heeft werkelijk geen idee wat er ten grondslag ligt aan spel met het paard?
En tja.. als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik eigenlijk dat alles een spel zou moeten zijn in plaats van doodernst waarbij we elkaar de koppen inslaan vanwege verschil van mening over details en in plaats van een bron van frustratie, wat je ook bij menig ruiter ziet als paard niet doet wat ze willen.
Droomt u maar verder, u heeft het niet zo gevaarlijk met mini shetty´s.
Professor schreef:liljebo schreef:U heeft werkelijk geen idee wat er ten grondslag ligt aan spel met het paard?
Droomt u maar verder, u heeft het niet zo gevaarlijk met mini shetty´s.
FaberSmid schreef:Ziet er allemaal droomachtig leuk uit, dat bokken, steigeren maar dat wordt al snel bittere ernst voor het paard omdat het zijn wijze van "spreken" en uiten is. Maar niet voor de mens, wat u gaan doen terug steigeren en bokken? Met de voorarmen terug slaan, in de benen bijten om tot knielen te dwingen, kont toedraaien en trappen, of uw oren in uw nek doen?
FaberSmid schreef:liljebo wil u nu beren dat u nooit iemand hengstengedrag ziet uitlokken en dan dat gedrag doet afstraffen? En dat net zo met dominantgedrag, ongewenstgedrag, ongehoorzaamgedrag bijvoorbeeld?
liljebo schreef:ach nombrado... het is zoals ik al zei...
Veel mensen zijn vergeten wat het is om gewoon plezier te hebben. Om te spelen.
Alles is ernst, alles is onderhevig aan die dwang tot perfectie.
Alles moet.
Ik denk dat we daar weinig aan kunnen veranderen. En misschien ook niet moeten willen veranderen.
Degene die vergeten zijn om gewoon oncompliceerd plezier te hebben zullen het toch niet begrijpen en niet willen begrijpen.
Persoonlijk denk ik dat ze erg veel missen. Maar ja... wie ben ik?
och ja, juist... een dromer die poedeldressuur doet. Een clown.![]()
![]()
Nja... valt er met mij iig te lachen.
FaberSmid schreef:De mens is dom, door te denken dat die een paard kan zijn en zich zo kan gedragen. De mens is zo een dom wezen op 2 benen, vallen zo ook echt niet op voor dieren.
Humor, lachen gieren en brullen voor de paarden die afgedankt worden als paarden die een gevaar zijn voor de mens. In werkelijkheid zijn de mensen die dat paard verpest hebben, een gevaar voor paarden.
jasmijn78 schreef:Een fries zal er nooit lol in krijgen om een Z parcours af te moeten leggen, dat ligt gewoon niet binnen zijn fysieke mogelijkheden. En met sommige paarden/rassen moet je gewoon geen hoge dressuurambities hebben.
. Maar ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om te zeggen dat een fries er nooit lol in zal krijgen. FaberSmid schreef:De mens is dom, door te denken dat die een paard kan zijn en zich zo kan gedragen. De mens is zo een dom wezen op 2 benen, vallen zo ook echt niet op voor dieren.
Humor, lachen gieren en brullen voor de paarden die afgedankt worden als paarden die een gevaar zijn voor de mens. In werkelijkheid zijn de mensen die dat paard verpest hebben, een gevaar voor paarden.
FaberSmid schreef:De mens is dom, door te denken dat die een paard kan zijn en zich zo kan gedragen. De mens is zo een dom wezen op 2 benen, vallen zo ook echt niet op voor dieren.
FaberSmid schreef:Er zijn natuurlijk van die mensen die zichzelf ervaren bevinden met hengsten, omdat die met een of een paar hengsten enig ervaring hebben. Een wereld van verschil, met die dagelijks werken met vele dekhengsten.
roxxxiejjj schreef:Er zijn genoeg friesen, die wel Z lopen, en die daar wel lol in hebben. Er zijn ook zat KWPN'ers die ook Z lopen en er totaal GEEN lol in hebben. Het hangt van het paard zelf af, hoe het beestje zich voelt, en ook wat binnen het bereik ligt, hoe hij getraint wordt en ook wat het paard zelf wil. Er zijn genoeg paarden die bepaalde oefeningen totaal niet willen, omdat ze deze niet leuk vinden, of dat ze te moeilijk zijn, en als je toevallig een paard heeft die dit wel allemaal wil, en probeert, kom je al een stuk verder. Verder dan met een paard "met tegenstrijdig karakter" zoals sommige zeggen van een paard dat niet mee werkt. Maar ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om te zeggen dat een fries er nooit lol in zal krijgen.