dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:10

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:13

FaberSmid schreef:
Hoe zit het dan met het feit dat van spelen ernst wordt bij dieren, als het paard over gaat in een hengstengevecht of rangorde dan maar genadeloos afstraffen? Dus eerst uitlokken en dan afstraffen?
Dus dressuur is ook maar een spel voor de mens?

U heeft werkelijk geen idee wat er ten grondslag ligt aan spel met het paard?

En tja.. als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik eigenlijk dat alles een spel zou moeten zijn in plaats van doodernst waarbij we elkaar de koppen inslaan vanwege verschil van mening over details en in plaats van een bron van frustratie, wat je ook bij menig ruiter ziet als paard niet doet wat ze willen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:13

De mens is een raar wezen, kan zichzelf en anderen voor de gek houden. Kan zichzelf boven anderen (wezens) stellen. Kan in een droomwereld leven. Kan de realiteit uit het oog verliezen. Kan zo veel en tegelijkertijd niks, zo nietig als de mens werkelijk is kan de mens ook vergeten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:15

Poedeldressuur noemt men dat.
Heeft weinig met rijden te doen, en gymnatiseerd niet, en ziet er belachelijk uit.
Zeker dat eerste filmpje.
Een paard blijft een paard, de clown loopt in de midden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:16

eigenlijk triest
dat veel volwassenen het plezier in het leven vergeten zijn en volgens ernst leven...in een veel te strakke (aangeleerde) structuur
goh...ik doe poedeldressuur :D (nooit geweten)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 09-05-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:17

liljebo schreef:

En tja.. als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik eigenlijk dat alles een spel zou moeten zijn in plaats van doodernst waarbij we elkaar de koppen inslaan vanwege verschil van mening over details en in plaats van een bron van frustratie, wat je ook bij menig ruiter ziet als paard niet doet wat ze willen.

Droomt u maar verder, u heeft het niet zo gevaarlijk met mini shetty´s.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:18

Professor schreef:
liljebo schreef:

dromen?
en wat bewijzen de filmpjes dan?
zie je wat het paard doet op het eerste filmpje? hoe het paard beweegt, buigt, stuurt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:18

Professor schreef:
liljebo schreef:

Ik heb naast de twee minies twee nordsvenskpaarden, merrie en ruin, ieder van ruim 600 kilo :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:20

liljebo schreef:
Ik heb naast de twee minies twee nordsvenskpaarden, merrie en ruin, ieder van ruim 600 kilo :D

kheb die van mij nog nooit gewogen
maar als ze me wat zouden willen aandoen, hadden ze dit allang gedaan......omvergeblazen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:20

liljebo wil u nu beren dat u nooit iemand hengstengedrag ziet uitlokken en dan dat gedrag doet afstraffen? En dat net zo met dominantgedrag, ongewenstgedrag, ongehoorzaamgedrag bijvoorbeeld? Ik zie het dagelijks, dat de mens het paard wat anders voor doet, zegt en vraagt. En dat daar het paard onterecht het slachtoffer van is. Als dat het spel is van de mens, speel ik daar niet aan mee.
Ziet er allemaal droomachtig leuk uit, dat bokken, steigeren maar dat wordt al snel bittere ernst voor het paard omdat het zijn wijze van "spreken" en uiten is. Maar niet voor de mens, wat u gaan doen terug steigeren en bokken? Met de voorarmen terug slaan, in de benen bijten om tot knielen te dwingen, kont toedraaien en trappen, of uw oren in uw nek doen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:22

FaberSmid schreef:
Ziet er allemaal droomachtig leuk uit, dat bokken, steigeren maar dat wordt al snel bittere ernst voor het paard omdat het zijn wijze van "spreken" en uiten is. Maar niet voor de mens, wat u gaan doen terug steigeren en bokken? Met de voorarmen terug slaan, in de benen bijten om tot knielen te dwingen, kont toedraaien en trappen, of uw oren in uw nek doen?

je doet net of een paard dom is ;(
ik kan idd ook steigeren, bokken en gooi mijn kontje omhoog als ze te dicht bij komen.
oren in mijn nek doen, ben ik nog eigen aant maken, maar lukt nog nie zo erg :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:23

ach nombrado... het is zoals ik al zei...
Veel mensen zijn vergeten wat het is om gewoon plezier te hebben. Om te spelen.

Alles is ernst, alles is onderhevig aan die dwang tot perfectie.
Alles moet.

Ik denk dat we daar weinig aan kunnen veranderen. En misschien ook niet moeten willen veranderen.
Degene die vergeten zijn om gewoon oncompliceerd plezier te hebben zullen het toch niet begrijpen en niet willen begrijpen.

Persoonlijk denk ik dat ze erg veel missen. Maar ja... wie ben ik?

och ja, juist... een dromer die poedeldressuur doet. Een clown. :+ :D
Nja... valt er met mij iig te lachen. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:24

De mens is dom, door te denken dat die een paard kan zijn en zich zo kan gedragen. De mens is zo een dom wezen op 2 benen, vallen zo ook echt niet op voor dieren.
Humor, lachen gieren en brullen voor de paarden die afgedankt worden als paarden die een gevaar zijn voor de mens. In werkelijkheid zijn de mensen die dat paard verpest hebben, een gevaar voor paarden.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 09-05-10 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:25

FaberSmid schreef:
liljebo wil u nu beren dat u nooit iemand hengstengedrag ziet uitlokken en dan dat gedrag doet afstraffen? En dat net zo met dominantgedrag, ongewenstgedrag, ongehoorzaamgedrag bijvoorbeeld?

wat is ongewenstgedrag? ongehoorzaam? dat zijn uitdrukkingen aangeleerd in de mensenwereld.
iemand anders zegt je dit hoort niet...en je neemt dit klakkeloos aan?
ik straf de paarden nooit af voor gedrag, geef mijn ruimte aan, en buiten die ruimte mogen ze heel veel.....vooral hun unieke karakter behouden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:28

liljebo schreef:
ach nombrado... het is zoals ik al zei...
Veel mensen zijn vergeten wat het is om gewoon plezier te hebben. Om te spelen.

Alles is ernst, alles is onderhevig aan die dwang tot perfectie.
Alles moet.

Ik denk dat we daar weinig aan kunnen veranderen. En misschien ook niet moeten willen veranderen.
Degene die vergeten zijn om gewoon oncompliceerd plezier te hebben zullen het toch niet begrijpen en niet willen begrijpen.

Persoonlijk denk ik dat ze erg veel missen. Maar ja... wie ben ik?

och ja, juist... een dromer die poedeldressuur doet. Een clown. :+ :D
Nja... valt er met mij iig te lachen. :D

ik denk , zoals ik in jou profiel ook lees
is dat mensen die weer gedwongen worden, of er zelf voor kiezen dichterbij de natuur te leven (zowel in mijn geval, als ook in de jouwe denk ik) gaan pas weer herkennen, waar het leven uiteindelijk om draait.
en dat geeft pas een verrijking in je leven. daarin zijn veel meer mogelijkheden dan we ons realiseren.
het is maar net wat je uitstraalt, hoe paarden op je reageren.
straal je angst uit? tja, die krijg je om je oren... 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:33

FaberSmid schreef:
De mens is dom, door te denken dat die een paard kan zijn en zich zo kan gedragen. De mens is zo een dom wezen op 2 benen, vallen zo ook echt niet op voor dieren.
Humor, lachen gieren en brullen voor de paarden die afgedankt worden als paarden die een gevaar zijn voor de mens. In werkelijkheid zijn de mensen die dat paard verpest hebben, een gevaar voor paarden.

zo heb ik hier 2 pre hengsten binnen gehad, bestempeld als levensgevaarlijk!!!!
zo heb ik ze nooit gezien, wel hun enorm gevoel voor humor, en gek op spelen
prima, met respect voor mijn grenzen? helemaal goed!
Nooit problemen gehad met ze.
zadelmak gemaakt, als engeltjes, maar er bleef altijd ruimte voor spel
Die paarden werden gewoonweg niet begrepen , tja, aan wie ligt dat?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:37

jasmijn78 schreef:
Een fries zal er nooit lol in krijgen om een Z parcours af te moeten leggen, dat ligt gewoon niet binnen zijn fysieke mogelijkheden. En met sommige paarden/rassen moet je gewoon geen hoge dressuurambities hebben.

Er zijn genoeg friesen, die wel Z lopen, en die daar wel lol in hebben. Er zijn ook zat KWPN'ers die ook Z lopen en er totaal GEEN lol in hebben. Het hangt van het paard zelf af, hoe het beestje zich voelt, en ook wat binnen het bereik ligt, hoe hij getraint wordt en ook wat het paard zelf wil. Er zijn genoeg paarden die bepaalde oefeningen totaal niet willen, omdat ze deze niet leuk vinden, of dat ze te moeilijk zijn, en als je toevallig een paard heeft die dit wel allemaal wil, en probeert, kom je al een stuk verder. Verder dan met een paard "met tegenstrijdig karakter" zoals sommige zeggen van een paard dat niet mee werkt :+ . Maar ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om te zeggen dat een fries er nooit lol in zal krijgen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:39

Er zijn natuurlijk van die mensen die zichzelf ervaren bevinden met hengsten, omdat die met een of een paar hengsten enig ervaring hebben. Een wereld van verschil, met die dagelijks werken met vele dekhengsten.

jasmijn kan ik wel begrijpen, een fries is nu eenmaal niet een dressuurpaard en zal het ook nooit worden omdat het dan geen fries meer is. De herkomst, geschiedenis en type paard spreekt voor zich.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 09-05-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:40

FaberSmid schreef:

Helemaal mee eens _/-\o_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:41

FaberSmid schreef:

Toch wel vreemd dan dat ik van zowel Dierenarts als Hoefsmid altijd te horen krijgt dat onze paarden zeer goed zijn opgevoed en dat ze weinig paarden zo gemakkelijk te behandelen zijn als die van ons.
En dat ik ook van andere mensen te horen krijg dat het een verademing is om zonder problemen in de wei rond te lopen (we hebben de kano bij een steiger achteraan in de wei liggen) zonder dat de paarden vervelend worden.
Zelfs bange mensen wandelen zonder problemen hier door de wei.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:42

Een gevaar voor paarden, dat zijn zij die met paarden spelen.
Lopen doet een paard trouwens in de wei, maar wanneer het goed gereden word gaat het.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:50

Professor schreef:
Lopen doet een paard trouwens in de wei, maar wanneer het goed gereden word gaat het.

:o? :?

Geen idee wat u hiermee bedoeld... sorry

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:51

FaberSmid schreef:
Er zijn natuurlijk van die mensen die zichzelf ervaren bevinden met hengsten, omdat die met een of een paar hengsten enig ervaring hebben. Een wereld van verschil, met die dagelijks werken met vele dekhengsten.

ehh, 20 dekhengsten? in de afgelopen jaren? Is dat ervaring genoeg denk je?
ik laat me niet omver blazen door machogedrag van hengsten (en ook niet van mannen hahah)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:54

Voor het overige...
beste professor, Fabersmid, roxiejjj e.d.

Neem ik hierbij verder afstand van deze discussie over al dan niet spelen....

U leeft in uw wereld binnen de strenge regels van uw manier van omgaan met paarden/werken met paarden en bent ervan overtuigd dat dat de enige juiste manier is

Ik leef in de mijne, kijk naar anderen, leer van anderen en heb vooral plezier met mijn paarden.

En als dat dan dom is, als ik daardoor een clown ben of misschien zelfs een zeer gevaarlijk persoon... dan zij het zo.
Maar ik geniet van ieder moment....

:evaw:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:56

roxxxiejjj schreef:
Er zijn genoeg friesen, die wel Z lopen, en die daar wel lol in hebben. Er zijn ook zat KWPN'ers die ook Z lopen en er totaal GEEN lol in hebben. Het hangt van het paard zelf af, hoe het beestje zich voelt, en ook wat binnen het bereik ligt, hoe hij getraint wordt en ook wat het paard zelf wil. Er zijn genoeg paarden die bepaalde oefeningen totaal niet willen, omdat ze deze niet leuk vinden, of dat ze te moeilijk zijn, en als je toevallig een paard heeft die dit wel allemaal wil, en probeert, kom je al een stuk verder. Verder dan met een paard "met tegenstrijdig karakter" zoals sommige zeggen van een paard dat niet mee werkt :+ . Maar ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om te zeggen dat een fries er nooit lol in zal krijgen.

ik denk dat elk paard plezier kan hebben in dressuur
of het wedstrijdgericht gaat worden? daar zit hem het probleem.
door de snelheid en competitiedrang van de mens loopt het verkeerd. dit komt echt niet door het paard.
geduld, plezier is al voldoende.
zelfs voor een fjord,haflinger,fries,draver...maakt niks uit.
als je ze gymnastiseert en ze goed leert bewegen, hebben ze er allemaal baat bij.