Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:53

Koia schreef:
We zijn het er allemaal wel over eens dat je echt geen slechte ruiter bent als je een paar keer van je paard af kukelt. Maar op het moment dát je valt kan je je soms wel schamen (had ik in ieder geval wel),helemaal als je de enigste bent die een smak maakt terwijl de rest van de groep het voor elkaar krijgt wel te blijven zitten. Ik herinner me nog een keer dat ik op een paard zat dat gewend was om in een binnenbak te rijden en buiten wel erg spannend vond,terwijl ik als suffe sul gewoon paarden gewend was die altijd in een buitenbak liepen naast een drukke verkeersweg (welliswaar met een sloot ertussen) en zich dus weinig aantrokken van auto's ect. Dat paard schrok tijdens het draven van een trekker die op het land bezig was en nam ineens een enorme sprong opzij om vervolgens rechtuit te racen en ineens stil te gaan staan. Ik hing al half opzij door die sprong en na de noodstop vloog ik er dus voorover vanaf,over z'n hals en landde in voor het paard met het hoofdstel op m'n schoot. De hele groep lachen,maar ik kon wel door de grond zakken :D :+

Haha, wel een leuke blunder :+

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:29

iedereen valt wel es
je hebt het een x gezien tog dat anky er af is gepluurd

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:31

Ik val de laatste tijd best vaak.. Afgelopen week nog.
Begin nu ook een beetje aan mezelf te twijfelen.

Paard schrikt elke keer en dan stopt hij opeens en draait hij 180 graden.. :S

xCelinaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:18

Ik vind gewoon, dat je dan een zeer goede ruiter ben, meeste kinderen haten gelijk die beesten.
Ik vind dat je er veel van leert, juist.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:23

tsja,, ik zie zo vaak de grond van dicht bij, of het komt omdat ik een slechte ruiter ben, of mijn paard wat te slim voor mij is.. is nog altijd de vraag, haha!!

Vrony is nogal snel aangelgd met bokken en dan ineens een kant op vliegen, inmiddels heb ik zijn trukje door, maar ja dan begint mevrouw met nieuwe dingen en ja dan lig ik er soms wel weer naast, gebeurd tijdens training, buitenrit, maar soms ook op wedstrijden, leuk zon slimme fjord.. haha

ElCaliento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:22

Cahill schreef:
Zojuist las ik hier een bericht over iemand waarvan haar paard de laatste tijd wat meer bokt en zij er ook regelt afvalt. Zij krijgt het antwoord dat ze maar beter moet leren rijden!!!!

Vandaar dit topic!

Het valt mij steeds vaker op dat als je paard/pony bokt en je valt er af dat je dan gelijk een stempel op je hoofd krijgt: KAN NIET RIJDEN! Is dit jaloezie omdat mensen je eigenlijk bewonderen dat je eraf bent gevallen, weer opstaat en verder rijd.... maar dit niet durven zeggen????

Ik heb een pony van 4 jaar (en 1 van 18), allebei zijn het 'vreugde' bokkers. I don't care, ik ben van de generatie 'hoe langer je blijft zitten, hoe dikker de pret'! :D
De 4 jarige is pas sinds december onder het zadel en we zaten er al op te wachten....de 1e x zand happen. Eindelijk afgelopen zaterdag is het hem gelukt, een galop bok, lang uit op zijn nek, pony maakt scherpe bocht naar rechts en ruiter: 'links afslaan alstublieft'........
Een andere griet bij ons op stal heeft haar eigen 2,5 jarige zadelmak gemaakt en dat paard heeft nog geen stap verkeerd gezet. MIJN pony wordt uitgemaakt voor 'wild en kreng' (ook vanwege zijn karakter, eigen willetje) en ik krijg het etiket 'kan niet rijden' alleen maar vanwege een natuurlijke reactie (en natuurlijke karakter eigenschap). Tenslot van rekening vind ik het alleen maar leuk als ze eens met de voetjes van de vloer gaan en ik heb menig bok uitgezeten........ (een helling naar beneden en dan een bok......???)

Ik ben er van overtuigd dat door die bokken, door vallen, opstaan en weer verder rijden, je toch zeer zeker ook wel een goede ruiter genoemen mag worden.

ik denk hoe vaker je valt hoe beter je later kunt rijden, van elke val leer je weer! wij hebben iemand op stal die viel bijna elke dag wel van zijn pony af (toen die klein was.) ook later van de paarden (nou waren het niet de makkelijkste paarden hoor) en als je m nu ziet rijden. hij rijd echt ALLES! gaat er ook mett verstand op 0 op zitten. En kan alles uitzittn! heel gaaf om te zien hoe je dat vooruit ziet gaan

RH_

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:34

ik vind persoonlijk niet dat je een slechte ruiter bent als je eraf valt, maar daar dachten ze op de manege waar ik reed dus wel zo over..
ik viel er een keer af (ik moet toegeven, het was ook wel een beetje suf, in galop en het paard hoest, daar lig ik dan, voorover eraf gekukeld) en toen kreeg ik van mn instructrice te horen: Wat doe je op paardrijden als je niet eens fatsoenlijk op een paard kunt blijven zitten!!

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:36

tuurlijk ben je dan geen slechte ruiter vallen is eigelijk alleen maar goed je leert ervan♥

ik ben pas geleden gevallen heb mijn scheenbeen gebroken gehad

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:23

Nee, je rijdt niet per see slecht als je vaak valt!
echt niet =)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:22

ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt.
er kunnen zoveel verschillende reden zijn om te vallen.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:41

je bent absoluut geen slechte ruiter als je valt
als je de moet niet op geeft en er gewoon weer op gaat zitten
ben je juist stoer een paard dat akltijd luistert is ook niet alles
ik rij op een kleine en die bok al in draf of stap ik lach er mee
al word met lesgefster boos ik vind het lol
en je leer er van

VALLEN EN OPSTAAN hoor er gewoon bij paardrijden

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:56

tuurlijk ben je niet per defenitie slecht als je valt, het enige banketstaaf zijn de verwondingen die je kan oploen en verder vind ik gewoon dat vallen erbij hoort,dat moet je meegemaakt hebben, je bent bezig met levende wezens die ook wel eens karakter hebben..

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:58

dat vind ik ook. je bent toch niet slecht in het rijden als je valt?! er zijn indd veel redenen om te vallen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:21

Ik vind de TS beter met paarden omgaan als de gene die zegt dat de TS niet kan rijden ;) Zei beleerd haar paard met 2.5 en de TS met 3.5. Ik weet het wel :j

Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Ik vind niet dat je een slechte ruiter bent alleen omdat je valt.

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:53

vallen en weer opstaan, dat zijn de beste ruiters :Y) :D

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:42

Ik vind niet als je valt dat je een slechte ruiter bent, zelfs Z ruiters vallen.
Een onverwachtebeweging van je paard kan altijd gebeuren, alleen de ene blijft wat beter zitten dan de ander.
Het is ook maar net hoe die onverwachtebeweging is. vallen en opstaan zo hoord het!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:23

Ik vind het een beetje kort door de bocht als mensen zeggen dat je 'slecht rijd' als je van je paard af valt.
Ik ben afgelopen week 2x achter elkaar van mijn pony gevallen, die in nu een maand onder het zadel heb.
De eerste keer omdat ze met mij en al ging liggen.
De tweede keer omdat ze rechtovereind kwam en er een sprong achteraan maakte.
Als je dan vindt dat ik slecht rijd, dan vind ik dat je eerst maar moet kijken hoe ik voor de rest rij...
Als je dán vindt dat ik slecht rijd, heb ik er niks op zeggen, want dat heb je tenminste iets om het op te baseren.

Dus mensen: laat je vooral niet afschrikken als je een keer van je paard bent gevallen, want wij rijden gewoon die lastige paarden, waar de rest niet op durft :Y)

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:54

iedereen kan er af vallen. je paard hoef maar net een hele onverwachtse beweging te maken en hup daar lig je al...
ik vind dus niet dat je zelf dan slecht rijdt ;)

gistere hing ik er nog half naast, iemand gooide een emmer water leeg. vond hij heel erg eng haha:)

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:29

Paardrijden leer je alleen met vallen en opstaan, is mijn bescheiden mening. Vallen leert je een betere en stabielere houding aannemen in het zadel en koel in het hoofd te blijven als het een keer mis gaat. Ik vraag mij ook altijd af wat die ruiters, die nooit vallen doordat ze een bomproof paard rijden die nooit de kolder in zijn hoofd heeft, gaan doen als hun paard een keer ergens van schrikt en aan de kletter gaat?

Ik rijd nu een superbeest, altijd werkwillend, maar schrikachtig. En inderdaad na behoorlijk wat schrikmomenten met haar te hebben uitgezeten moest het een keer van komen. Afgelopen week keihard gevallen, gelukkig hebben mijn billen in de loop der jaren een hoop vet verzameld :+ en konden de klap gedeeltelijk opvangen. Ik heb nog steeds last van een pijnlijk plek, maar weet nu wel voor de volgend keer meer achterover zitten!!! Die pijn wil ik niet nog een keer voelen! ;) Uiteraard helpt het dat ik weer ben opgestapt en daarna nog een half uur heb gereden.

Ben ik een slechte ruiter? Ja, als ik vergelijk met het niveau van vroeger (ben sinds 2 maanden na 2 zware paardrij-ongelukken jáááren geleden weer gaan rijden); ik zit nu nog te gespannen in het zadel. Maak ik progressie in mijn rijden, jazeker en dat vallen helpt mij zeker daarin.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 06:13

Wat ook erg jammer is: een bok 'zo goed als' uitzitten, maar een zadel dat weg glijd en vervolgens lig je alsnog op de grond! :? Dat gebeurde bij mij vorige week!

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:37

Hannah_Menno schreef:
Wat mijn beleving is is juist dat je er béter door gaat rijden. :) Vroeger viel ik er regelmatig af maar ben er de laatste paar jaren netjes blijven zitten. Ik denk dat je leert van je fouten en juist door vallen een steeds betere ruiter word. :)

Dat vind ik ook :j
Ben ook al een paar x afgevallen maar kan niet zeggen dat ik steeds slechter ga rijden ofzo :P

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:41

Je leert van vallen en opstaan. Alsof Anky nog nooit van haar paard gevallen is en kijk is hoe zij rijdt. Kijk is hoevaak die springruiters er tijdens een wedstrijden afvliegen...

Dan kun je niet zeggen dat iemand slecht rijdt.

edit; je leert er van. Zo ontwikkel je ook een betere/sterkere zit. (althans, bij mij was dat zo)

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:30

Wudo schreef:
vallen en weer opstaan, dat zijn de beste ruiters :Y) :D

heelemaal gelijk :D

dns_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:31

Zonder vallen geen goede ruiter werd mij altijd gezegd

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:32

het hoort nou eemaal bij de sport

kijk als je er niet af wil vallen moet je geen een sport doen want bij elke sport kan je wel iets krijgen of vallen ofzo

je leert er alleen maar van en soms kan je er wel om lachen :P

vallen en opstaan zijn goede ruiters! :D