Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:01

ik heb het al die tijd al over topsporters........ ek, wk os paarden.....

maar als ik elke post die ik typ het over Ek, Wk en OS paarden moet hebben dan heb ik een hoop te typen........ dus als ik het over topsporters heb dan heb ik het over deze categorie paarden.......... eensluidend OS paarden genoemd :)

gewoon om het makkelijk te houden, en geen verdere typvingers te krijgen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:05

Os paarden is toch meer typen dan toppers? Scheelt 3 toetsaanslagen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:07

os is korter :) en eigenlijk niet te misstaan dat ik daar de EK, WK en OS paarden mee bedoel........

iedereen hier op bokt heeft een topper in de achtertuin staan en in diezelfde achtertuin rijden alle bokkers GP :) |Toppers is hier op bokt een TE ruim begrip :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:09

Ok, dan weten we waar we het over hebben. Bedoel je te zeggen dat als je geen OS, WK of EK hebt gereden je geen topruiter of toppaard bent? Begrijp ik dat dan wel goed? Want ook dan heb ik een verrassend lijstje voor je!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:17

ik denk dat je dan inderdaad niet mee kan praten over de druk op dat niveau, dat je ook niet de paarden onder het zadel hebt die op dat niveau kunnen presteren ( ja misschien in de basis, of om zadelmak te maken)

Maar inderdaad....... alleen de TOP ruiters rijden aan de TOP mee met hun TOP paarden.......

dat wil niet zeggen dat andere ruiters/paarden niet goed zijn, dat absoluut niet, alleen missen die net dat stukje wat nodig is om aan die TOP mee te rijden.......

Alex Yoong hoeft ook echt Shumie niet te vertellen hoe hij zijn F1 auto bestuurd.......... en ik kan echt bij lange na, zelfs niet bij benadering vertellen hoe Yoong zijn F1 auto moet besturen :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:32

Henk v/d Pol, Jur Vrieling, Pietje Raijmakers en Willem Greve allemaal geen topruiters die een ander niet kunnen uitleggen wat het is om onder druk te rijden? Ruiters die nog nooit OS,WK of EK hebben gereden! Maar in mijn boekje stuk voor stuk toppers. Dus nog steeds weet ik niet precies wat jij nou met Topruiters bedoelt. In mijn ogen zijn topruiters alle ruiters die regelmatig voorop rijden in Grote Prijzen. Maar jij vindt dus van niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:37

dat zijn geen slechte ruiters :) absoluut niet............ verre van zelfs......... maar die ruiters hebben het nou NET niet om in de EK, WK of OS enige rol van betekenis te spelen....... ze hebben het net niet.......

maakt ze geen slechte ruiters...... maar de wedstrijden die hun rijden is niet te vergelijken met een OS, Wk of EK :)

dezelfde vergelijking is Yoong en Shumacher.......... alleen rijden die in mechanische dingen........

Pietje komt nog wel een keer, dat zie ik zo gebeuren dat jochie op de OS........ over een jaar of 10.......

De rest is al op de terugweg gewoonweg omdat ze te oud aan het worden zijn, en hun lijven niet meer zo meewillen als 10 jaar geleden

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:49

Nou, nou. Henk v/d Pol heeft al een winsom van 1.3 miljoen euro in zn leven. Winnaar van de hoogste Grote Prijzen die er zijn! Onder de ruiters wordt hij gezien als een van de allerbesten, hoor! Ik schat dat 'ie goed is voor het winnen van zo'n 20 Grote Prijzen over de hele wereld!
Hugo Simon, Michel Robert, Nelson Pesso, Thomas Fruhmann, allemaal ruiters die op hun 60e nog meer dan genoeg souplesse hebben om in de wereldtop mee te rijden. Dus begrijp ik die argumentering echt niet. Pietje een jochie? Hij is toch echt al een jaar of 28, schat ik. Aken is als concours moeilijker te winnen dan de Olympische spelen, en doet wat druk betreft ook echt niet onder voor welk kampioenschap dan ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:54

maar hij heeft nog niet meegereden op een Ek of een OS :)

het is een hele goede ruiter.......... dat deel ik zeker met je. Pietje is gewoon nog een knulletje :)

maar laten we wel wezen voor een EK, WK of OS moet je net even wat meer hebben :) anders hadden ze wel meegereden :)

Feit is dat na je 35ste je lijf in de afbouw gaat..... tot je 30ste loopt het op...... Al die ruiters die jij nu opnoemt die doen niet meer mee, deden dat op hun 60ste ook niet .........

tuurlijk kunnen die nog een leuk rondje springen........ maar het heeft niks te maken met topsport :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:58

Misschien een beetje off-topic, maar in de context van laatste paar pagina's toch wel interessant.

(Translated from the German)

Originally Sent Feb. 3 2010
Federation Equestre International
Avenue Rumine 37
CH – 1005 Lausanne Rosendahl
SWITZERLAND

February 3, 2010

Dear Sirs and Madames:

We submit herewith some comments concerning your upcoming roundtable discussion, scheduled for February 9th, at which you will be establishing a final plan for the handling of the topic of Rollkur/Hyperflexion.

Those of us who have signed this letter wish to point out sharply that new or amended rules with regard to the accepted classical precepts of riding, which are contained in the guidelines written down in your Handbook, are absolutely superfluous and therefore unnecessary. These precepts, which the FEI has up until now felt obliged to uphold, are already fully developed, tried and tested! They are already recognized world-wide as authoritative, and as fair to the horse. Based on centuries of experience, they offer a stable and secure foundation even for today’s riding.

No changes may be made that constitute a burden to the well-being of the horse, either physically or mentally. If you accept riding in hyperflexion as a permissible training method, you legitimize aggressive riding. We protest that in the strongest possible terms!

As horse people, we expect the FEI to maintain unaltered their regulations, which have until now been valid, resting as they do upon the classical precepts of riding – for the good of the horses and the continued good repute of international equestrian sport.

The undersigned support this statement:

Klaus Balkenhol (Olympic medalist)

(Joined by, in alphabetical order)
- Laura Bechtolsheimer (British Record Holder, 3. Europameisterschaften 2009)
- Wilfried Bechtolsheimer (Trainer)
- Ingrid Klimke (Olympic medalist)
- Ruth Klimke (Vice President of the German Riders Union)
- Beezie Madden (Olympic medalist)
- John Madden (Trainer)
- Debbie McDonald (Olympic Bronze medalist)
- Susanne Miesner (Trainer)
- George Morris (Chef d’equipe USEF show jumping team, Olympic silver medalist)
- Martin Plewa (former German national Three-Day Event trainer, Director of the Riding and Driving School of Westfalia)
- Michael Putz (Trainer and judge)
- Klaus-Martin Rath (Trainer, member of the Dressage Committee of the German Olympic
Committee)
- Matthias Alexander Rath (German Meister 2009)
- Hinrich Romeike (Olympic medalist)
- Hubertus Schmidt (Olympic medalist)
- Günter Seidel (Olympic bronze medalist)
- Christine Stückelberger (Olympiic medalist)
- Paul Stecken (Trainer)
- Hans Günter Winkler (Olympic medalist)
- Harry Boldt, Dressur. Doppel-Olympiasieger, früherer Bundestrainer Dressur, GBR
- Beatrice Büchler-Keller, Swiss, FEI O-Richter
- Nadine Capellmann, Dressur, Olympiasiegrin
- Carsten Huck, Springen, Olympia Bronze-Gewinner
- Michael Klimke, Deuscther Meister, Dressur
- Ann Kathrinne Linsenhoff, Olympiasiegerin, WElt- und Europameisterin, Mitglied im FN-Präsidium
- Michael Robert, Olympia-Gewinner Bronze, Trainer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:01

je moet ook op het goede moment het goede paard tot je beschikking hebben....
(marcel....niet zo bescheiden...naar mijn mening hoor jij ook in dat lijstje van topruiters thuis)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:02

MarcelDufour schreef:
kamsel schreef:
Bij voorbaat dank :D
Blijft wel overeind dat het onderzoek dat je gelezen hebt, aantoont dat de rollkur houding letterlijk adembenement is. In welke gradatie dan ook, dat was toch wel een uitkomst waardoor ik gesterkt werd in mijn mening dat dit systeem niet toegestaan zou mogen worden. Wat is jouw mening?

Ik ben benieuwd naar de foto's van alle paarden. Ze hebben er 16 getest, en er staan 2 foto's, zijn die überhaupt wel van hetzelfde paard?
Daarnaast is er bij één paard (van de 16) een bloeding gezien en dus wordt in het onderschrift van de foto beweerd dat dat het effect van de rollkur is. Door de stelligheid van die opmerking word ik achterdochtig en twijfel ik aan de betrouwbaarheid van het onderzoek. Ze willen mi iets té graag bewijzen dat het slecht is en dat is erg jammer. Mij zegt 1:16 niets, wetenschappelijk ook niet, misschien zelfs wel toeval of domme pech, misschien wel die scoop.

Wil nog even een aanvullinkje doen met dat thermische gebeuren, nu heb ik daar geen kaas van gegeten, maar als ik de beelden bekijk, lijkt het mij juist dat het aangeeft waarom men de rollkur gebruikt. Misschien dat iemand met verstand van die beelden kan uitleggen waarom het niet goed zou zijn?
Laatst bijgewerkt door kamsel op 05-02-10 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:06

wat wil je nou met je lijstje zeggen marcel?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:12

@KiWiKo
Je zit nu echt te kletsen over dingen waar je echt niks van weet.
Michel Robert wint afgelopen jaar nog de finale van de Global Champions Tour (250.000 euro) en staat momenteel 15e op de wereldranglijst en is 61 jaar.
Thomas Fruhmann, 59 jaar, wint afgelopen Oktober nog de GP in Hannover, en over het hele jaar denk ik dat ie er zo'n 10 of meer gewonnen heeft.
Hugo Simon, 68 jaar, wint afgelopen december nog de 4 sterren Grote Prijs van Porto, afgelopen week weer voorop in de wereldbeker van Zurich.
Soms heb ik het gevoel dat jij maar wat roept zonder dat je weet waar je over praat. Zonde, want zo verlies je je geloofwaardigheid. Dan gaan mensen denken dat je zo vaak maar wat zegt, dat als er een keer wel wat waar is, ze je ook niet geloven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:19

maar ze rijden niet mee in EK, WK of OS :D

Ik roep niks.......... ik baseer me alleen maar op feiten.......

Ik heb ook weinig met gewonnen geldprijzen, of andere wedstrijden for that matter :)

Ik heb het over TOP sporters met TOP paarden niet over Yoong fs Schumacher :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:20

kamsel schreef:
Ik ben benieuwd naar de foto's van alle paarden. Ze hebben er 16 getest, en er staan 2 foto's, zijn die überhaupt wel van hetzelfde paard?
Daarnaast is er bij één paard (van de 16) een bloeding gezien en dus wordt in het onderschrift van de foto beweerd dat dat het effect van de rollkur is. Door de stelligheid van die opmerking word ik achterdochtig en twijfel ik aan de betrouwbaarheid van het onderzoek. Ze willen mi iets té graag bewijzen dat het slecht is en dat is erg jammer. Mij zegt 1:16 niets, wetenschappelijk ook niet, misschien zelfs wel toeval of domme pech, misschien wel die scoop.

Wil nog even een aanvullinkje doen met dat thermische gebeuren, nu heb ik daar geen kaas van gegeten, maar als ik de beelden bekijk, lijkt het mij juist dat het aangeeft waarom men de rollkur gebruikt. Misschien dat iemand met verstand van die beelden kan uitleggen waarom het niet goed zou zijn?
Tja, op die manier kan je ieder onderzoek onderuit halen. Zowel die met positieve als met negatieve uitslag. Zelfs al waren het 100 paarden, dan zou je weer een stelling kunnen poneren dat het misschien geen paarden waren die gewend waren aan toptraining, of ze waren niet in conditie. Als je al gaat twijfelen aan de integriteit van de onderzoekers of het paard wel dezelfde is op beide foto's dan houdt het op.
Maar waarom is er nog niet een onderzoek geweest, al was het het meest onbetrouwbare, waar de uitslag positief was. Dat vraag ik me dan weer af. Terwijl er al diverse, verschillende van opzet, zijn geweest die negatief oordeelden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:23

het enige onderzoek dat nooit onderuit gehaald kan worden is het onderzoek tussen (ok speciaal voor jou) ek, wk en os paarden op verschillende manieren gereden..........

alleen DAT is representatief....... alleen DAT heeft waarde :)

er zijn uitslagen van proeven die positief waren....... Salli is op de foto geweest, bonnie ook...... geen nadelige gevolgen gevonden :)

er zijn wel meer onderzoeken die positief zijn :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:26

KiWiKo schreef:
Ik heb het over TOP sporters met TOP paarden niet over Yoong fs Schumacher
Ik begrijp het al. Je vindt het gewoon leuk om zo slap te kletsen. Nou, vanaf nu doe ik dan vrolijk mee met je. Schumacher is ook geen topper want de afgelopen 3 jaar heeft hij geen moer gewonnen, en Olympische of Europese kampioenschappen heeft hij ook nooit gereden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:29

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:
Ik heb het over TOP sporters met TOP paarden niet over Yoong fs Schumacher
Ik begrijp het al. Je vindt het gewoon leuk om zo slap te kletsen. Nou, vanaf nu doe ik dan vrolijk mee met je. Schumacher is ook geen topper want de afgelopen 3 jaar heeft hij geen moer gewonnen, en Olympische of Europese kampioenschappen heeft hij ook nooit gereden!

shumacher......... als in Formule 1 :) :)

is niet een ruiter, is een coureur :) Als in werelds beste coureur de afgelopen 15 jaar :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:32

KiWiKo schreef:
het enige onderzoek dat nooit onderuit gehaald kan worden is het onderzoek tussen (ok speciaal voor jou) ek, wk en os paarden op verschillende manieren gereden..........

alleen DAT is representatief....... alleen DAT heeft waarde :)

er zijn uitslagen van proeven die positief waren....... Salli is op de foto geweest, bonnie ook...... geen nadelige gevolgen gevonden :)

er zijn wel meer onderzoeken die positief zijn :)

Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Er zijn verschillen waardoor het moeilijk te vergelijken is. Denk maar eens aan bouw. En kan jij bijvoorbeeld de combinatie uit Japan van de laatste Olympische spelen vergelijken met een Nederlandse combinatie? Lijkt me niet. Dan kan je er nog beter een hebben uit Nederland die het net niet haalde.

Wat betreft Sallie en Bonfire, dat zij het hebben volgehouden hebben betekent niet per definitie dat het geen kwaad kan. Dat is een beetje de opmerking: mijn opa heeft tot zijn negentigste gerookt. Ik ben niet per definitie anti rollkur, alhoewel ik niet elke ruiter een erg sympathieke manier van rijden vind hebben. Ik wacht het rapport af en kan dan pas oordelen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:34

Het is nou eenmaal zo dat bij heel veel wetenschappelijk gepubliceerd onderzoek al voor het feitelijke onderzoek de uitslag vast staat. Kan er niets aan doen.
Vooralsnog doen de toppaarden die op die manier getraind worden het nog steeds goed, dus voor mij blijft het tot nu toe acceptabel voor de échte top maar don't try this at home....
Het is nog wel niet zo heel laat, maar ik ga het voor deze avond voor gezien houden... Fijne avond allemaal nog!
Laatst bijgewerkt door kamsel op 05-02-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:35

het enige onderzoek wat representatief en steekhoudend is, is het onderzoek naar de paarden die nu op foto's en filmpjes staan en hier op bokt bekritiseerd worden.........

de paarden van de foto's dat zijn de paarden die onderzocht moeten worden........... niet het paard van nummer 160 op de wereldranglijst die ook die kop wel eens tussen de voorbenen parkeert

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:36

Ik ga ook naar bed, want het is mooi geweest.

*UPDATE* Ik ga helemaal niet naar bed. Ik ga feest vieren, want deze lijst is echt wereldnieuws. En zeer tevreden ben ik dat ik het goeie kamp gekozen heb. Het kamp van het paard!
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 00:03, in het totaal 3 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:44

inderdaad....vreemd ik zie sjef janssen er niet bij staan :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:44

MarcelDufour schreef:
clarence schreef:
Misschien een beetje off-topic, maar in de context van laatste paar pagina's toch wel interessant.
February 3, 2010

Dear Sirs and Madames:
We submit herewith some comments concerning your upcoming roundtable discussion, scheduled for February 9th, at which you will be establishing a final plan for the handling of the topic of Rollkur/Hyperflexion.
Those of us who have signed this letter wish to point out sharply that new or amended rules with regard to the accepted classical precepts of riding, which are contained in the guidelines written down in your Handbook, are absolutely superfluous and therefore unnecessary. These precepts, which the FEI has up until now felt obliged to uphold, are already fully developed, tried and tested! They are already recognized world-wide as authoritative, and as fair to the horse. Based on centuries of experience, they offer a stable and secure foundation even for today’s riding.
No changes may be made that constitute a burden to the well-being of the horse, either physically or mentally. If you accept riding in hyperflexion as a permissible training method, you legitimize aggressive riding. We protest that in the strongest possible terms!
As horse people, we expect the FEI to maintain unaltered their regulations, which have until now been valid, resting as they do upon the classical precepts of riding – for the good of the horses and the continued good repute of international equestrian sport.
The undersigned support this statement:

- Klaus Balkenhol (Olympic medalist)
- Laura Bechtolsheimer (British Record Holder, 3. Europameisterschaften 2009)
- Wilfried Bechtolsheimer (Trainer)
- Ingrid Klimke (Olympic medalist)
- Ruth Klimke (Vice President of the German Riders Union)
- Beezie Madden (Olympic medalist)
- John Madden (Trainer)
- Debbie McDonald (Olympic Bronze medalist)
- Susanne Miesner (Trainer)
- George Morris (Chef d’equipe USEF show jumping team, Olympic silver medalist)
- Martin Plewa (former German national Three-Day Event trainer, Director of the Riding and Driving School of Westfalia)
- Michael Putz (Trainer and judge)
- Klaus-Martin Rath (Trainer, member of the Dressage Committee of the German Olympic Committee)
- Matthias Alexander Rath (German Meister 2009)
- Hinrich Romeike (Olympic medalist)
- Hubertus Schmidt (Olympic medalist)
- Günter Seidel (Olympic bronze medalist)
- Christine Stückelberger (Olympiic medalist)
- Paul Stecken (Trainer)
- Hans Günter Winkler (Olympic medalist)
- Harry Boldt, Dressur. Doppel-Olympiasieger, früherer Bundestrainer Dressur, GBR
- Beatrice Büchler-Keller, Swiss, FEI O-Richter
- Nadine Capellmann, Dressur, Olympiasiegrin
- Carsten Huck, Springen, Olympia Bronze-Gewinner
- Michael Klimke, Deuscther Meister, Dressur
- Ann Kathrinne Linsenhoff, Olympiasiegerin, WElt- und Europameisterin, Mitglied im FN-Präsidium
- Michael Robert, Olympia-Gewinner Bronze, Trainer

Wauw! Clarence....ik had dit even over het hoofd gezien! Maar dit is een lijstje waar zelfs de grootste voorstander stil van moet worden. Zo niet, dan spreken we over een plaat voor de kop ter dikte van een olifant!
Dit zijn de allergrootste namen in de paardensport die er te vinden zijn! En ze hebben allen de petitie ondertekend tegen het flex systeem!
Daarmee ben ik in zn geheel uitgesproken over dit onderwerp, want deze mensen kunnen de boodschap 10 keer beter uitdragen dan ik.

Ik ben wel blij dat ik in zo'n gezelschap mag verkeren!
Hele goeie bijdrage, Clarence....dit is een discussiekiller. Tenzij er iemand durft te zeggen dat de namen hierboven geen verstand van zaken hebben.
Ik heb het laatste woord hierover gezegd. Eind goed, al goed.

Geweldig, in één woord, GEWELDIG