Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:08

Wat moet ik "quoten", FS?

FaberSmid

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:11

Het geen waarover u schreef?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:17

Ernest van Loon gebruikt in zijn uitleg over de "weerstandbiedende" hand, dat dit specifiek opgaat voor "verreden" paarden.
Correct me, if I'm wrong :+

De Handleiding:
"De weerstand in de hand moet iets groter zijn dan de weerstand, welke men bij het paard ontmoet"

Waarom en waardoor, krijgt een paard "weerstand"?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:22

Waarom doet u nu het schrijven van meneer van Loon verwarren met de handleiding?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:26

FaberSmid schreef:
Waarom doet u nu het schrijven van meneer van Loon verwarren met de handleiding?

Ik "verwar" niets ;)

De Handleiding heeft het over de "weerstandbiedende hand" en Ernest van Loon heeft het over de "weerstandbiedende hand".

Allebei in dezelfde context.

Mijn vraag: waarom en waartegen biedt een paard "weerstand"?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:39

De Duitse richtlinien hebben het over een weerstandbiedende hand.
De Franse voorschriften hebben het over een weerstandbiedende hand.
Zou u toch verder moeten leren Modie.
Het heet een aannemende, een nagevende en een weerstandbiedende hand.
En het is werkelijk een heel logisch gegeven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:48

Modie de heer van Loon heeft de handleiding niet geschreven?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:00

Heino schreef:
Oh sorry, had de woonplaats Duitsland even over het hoofd gezien ;) Ik dacht al, wat bestaat er nu nog in Nederland dat wat meer klassiek gericht is (wat betreft de "standaard" instructie opleidingen)

er is heden tendagen I.S.P.H http://www.isphorse.com/ wat aardig die richting op gaat

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:20

Heino schreef:
Zulke instructeurs ben ik helaas maar twee keer tegengekomen en ik geloof dat men tegenwoordig heel anders opgeleid wordt tot instructie helaas.

Toch durf ik zomaar zo arrogant te zijn om te zeggen dat ik me wel zo opstel als instructeur.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:21

Ninx schreef:
Mindfields schreef:
Ik gok zelfs dat als een bepaalde groep paarden mochten kiezen:

-dagelijks paar uur meer naar buiten dan normaal

of:

-Ruiter die met meer gevoel rijdt en minder stoort, en dan maar meer op stal staan

90% van die paarden voor het laatste antwoord kiezen.

Omdat je met verkeerd rijden meer kapot maakt dan je met een paar uur meer weidegang nog goed kunt maken.

Gelukkig sluit het een het ander niet uit.
Wanneer je aan beide zaken wil en kunt voldoen, vergroot je het levensgeluk natuurlijk enorm!
Ik begrijp de vergelijking dus niet helemaal, ik vind beide zaken niet wenselijk...

Nee maar ik stelde het dus puur als keuze, uiteraard hoort het een samen te gaan met het ander.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:23

KiWiKo schreef:
het begint al met zuchtend en steunend vegen........ dekens op en af doen kan ook echt niet zonder de hele wereld te laten weten dat je moe bent na een uurtje werken :)

Meiden die zich echt gewoon letterlijk mee lieten slepen door het makste peerd van stal...... in hun broek scheten als ze een van de hengsten van stal moesten halen, die echt werkelijk waar gewoon van de oudste fokmerrie die we op stal hadden af KONDEN vallen.... een prestatie op zich :)

En noem alles daartussen in maar op. Hoofdstel in en uit elkaar halen......... draaaaamaa's kreeg ze echt gewoon binnenstebuiten terug soms.........

naja, en als ik er over nadenk zullen er echt nog wel meer dingen tevoorschijn komen uit dat donkere grijze kamertje waar het allemaal verstopt zit ;)

Ooooh ken ik!!

Ik kreeg stagaires die paarden aan de bitringen vastzetten op de poetsplaats, drie schepjes mest in de kruiwagen en dan was ie al te zwaar(ik ben serieus nu he!!) en lieten alsnog de kruiwagen omdonderen. Niet zien dat de stal wel een bezembeurt mag hebben, ergerlijk ergerlijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:45

Mindfields schreef:
Toch durf ik zomaar zo arrogant te zijn om te zeggen dat ik me wel zo opstel als instructeur.

Oh dat mag hoor want de indruk die ik van je foto's + posts krijg geven ook wel een ander beeld dan de standaard huppelk*t instructeur die ik zo vaak tegenkom :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:59

modie schreef:
FaberSmid schreef:

Ik "verwar" niets ;)

De Handleiding heeft het over de "weerstandbiedende hand" en Ernest van Loon heeft het over de "weerstandbiedende hand".

Allebei in dezelfde context.

Mijn vraag: waarom en waartegen biedt een paard "weerstand"?

De opgewekte energie, de drang naar voren die je opwekt met het been (kuit). Of je laat hem vrij lopen, of vangt het paard op met weerstandbiedende hand (weerstand tegen de opgewekte energie). Hiervan is de bedoeling, dat het paard gaat nageven op de opgewekte energie en de weerstandbiedende hand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:34

Setteke,
IK heb een iets andere mening over "nageeflijkheid" ;)

Ik denk nl, dat als aan een aantal basis-voorwaarden voldaan is, een paard uit zichzelf gaat "nageven".

Daar heb ik geen weerstandbiedende hand voor nodig, want er is geen "weerstand" bij een paard, wat op een goede manier, van achter naar voor gereden wordt.
Dan laat een paard nl altijd "los"

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:12

Modie energie die men op wekt, zal men toch ook moeten opvangen en geleiden om het niet verloren te laten gaan.
Ik kan u rijden zonder nog steeds niet begrijpen, doet me denken aan zonnepanelen aanbrengen zonder de rest van de installatie. De energie van de zon wordt door de panelen opgevangen, maar gaat dan weer verloren.
Dit is een poging in jip en janneke taal.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:26

Ik kan het ook nog steeds niet begrijpen hoe het werkt. Het enige wat ik er bij kan bedenken is dat het paard in zijn natuurlijk richting en in zijn natuurlijke tempo en houding etc "getraind" wordt. Ik noem dat beweging geven. Je maakt niks stuk, maar je bouwt niks op. Iets anders kan ik me niet voorstellen bij de manier zoals Modie beschrijft. Ik heb nog nooit een paard gezien die zichzelf daadwerkelijk traint en moeite doet om zich moeilijkere oefeningen eigen te maken, dus ergens heb je toch voorwaartse en aanhoudende hulpen nodig om je paard te kneden. Je zou het ook aan hem kunnen vragen of een plaatje van het gewenste resultaat onder zijn zachte bedje van sto leggen? ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:27

goede poging :D en heel duidelijk :)

Je zal ergens het paard in de voorwaardse drang moeten begrenzen........ kan voor heel veel met de zit.... maar je ontkomt er niet aan dat het paard tegen het bit aanloopt.......

dat hoeft overigens niks met witte knokkels te maken te hebben....... je kan ook gewoon weinig tot niks in je handen hebben en toch de weerstand bieden die dat paard nodig heeft......

Ook een paard dat heel licht in de mond is, heeft toch die weerstand :) gewoonweg alleen al door contact :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:46

Kiwiko heeft u mijn schrijven weer eerst vertaald in het Engels, ik kan uw humor zo waarderen.
Echter kan u beter jip en janneketaal schrijven dan ik, hoe zou dat nu toch komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:51

KiWiKo schreef:

Je zal ergens het paard in de voorwaardse drang moeten begrenzen........ kan voor heel veel met de zit.... maar je ontkomt er niet aan dat het paard tegen het bit aanloopt.......

dat hoeft overigens niks met witte knokkels te maken te hebben....... je kan ook gewoon weinig tot niks in je handen hebben en toch de weerstand bieden die dat paard nodig heeft......

Ook een paard dat heel licht in de mond is, heeft toch die weerstand :) gewoonweg alleen al door contact :)

Net zoiets als gas geven met de auto, terwijl je op de rem drukt?
Dan gaat die auto ook stuiteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:52

FaberSmid schreef:
Kiwiko heeft u mijn schrijven weer eerst vertaald in het Engels, ik kan uw humor zo waarderen.
Echter kan u beter jip en janneketaal schrijven dan ik, hoe zou dat nu toch komen.

ik ben vrouw, blonT en heb grote tieten :D :D :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 23-02-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:59

MarcelDufour ik zie u al stuiteren, met uw sportwagen.

Kiwiko u heeft zo juist een drie voudige pleonasme beschreven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:03

FaberSmid schreef:

Ik bedoelde dat heel serieus, voor de verandering. De energie kan dan alleen nog maar omhoog. Bij een paard is dat ook zo, die gaat dan 'heel gedragen' lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:05

MarcelDufour schreef:
FaberSmid schreef:

Ik bedoelde dat heel serieus, voor de verandering. De energie kan dan alleen nog maar omhoog. Bij een paard is dat ook zo, die gaat dan 'heel gedragen' lopen.

al dan niet op twee benen :D :D :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:13

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:

Net zoiets als gas geven met de auto, terwijl je op de rem drukt?
Dan gaat die auto ook stuiteren.

Volgens mij, MD, heb jij Albert Voorn al eens een hand gegeven *D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:16

MarcelDufour schreef:

Zo had ik u ook begrepen, maar de humor kunnen we toch alle behouden.
Hoewel ik paarden die zoals Modie beschrijft bereden worden, meer zeer oppervlakkige gangen zie maken. http://www.equihof.be/josepha/videos.htm , filmpje links onder.