Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:41

JustMe89 schreef:
Chaos schreef:
Ja, maar dat is niet hoe jij het zegt.

Citaat:
Vind echt niet dat kinderen met sporen mogen rijden, zelfs de meeste volwassenen niet.

Moet nu ook niet beginnen muggenziften :-)

Nu lig ik echt in een deuk. :7
Ik plaatste een sarcastische opmerking, geen gezeur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:46

Nou, ik ben eigenlijk helemaal niet van plan om ooit met sporen te gaan rijden. :n

Ik vind trouwens ook dat kinderen niet met sporen horen te rijden. Zie het zo vaak, jonge kinderen met spoortjes, terwijl hun benen nog alle kanten opzwiepen. Echt belachelijk!!! :(
En nee, ben geen penny, ben die leeftijd allang ontgroeid. :D

YelaBrenda11

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:49

het is maar net van welke kant je het bekijkt denk ik.

ik heb liever dat 'm moeder ( even een heel leuk voorbeeld hoor :D) een keer schreeuwt dat ik de kamer op moet ruimen , dan dat ze 10 keer zou vragen ; zeg femke , lijkt het je ook leuk om te kamer eens schoon te maken :D? weet ik ook meteen waar ik aan toe ben . en ik dat geval lijken mensen wel wat op paarden , duidelijk zijn , heeft een paard ( en mens) behoefte aan .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:58

Je kunt je paard ook gewoon beter aan het been maken. Sporen zijn om de hulpen te verfijnen. Als je een basishulp al niet voor elkaar krijgt, en daar dus sporen voor nodig hebt, ben je in mijn ogen niet goed bezig. Daarbij vind ik het belachelijk dat kinderen die amper kunnen rijden, al met sporen rijden. Ik zie dus ook dat die pony's alleen nog maar trager worden en meer verzet tonen. Helaas zie ik dat heel veel, in het dagelijks leven....... :\

Iemand die echt goed kan rijden, een onafhankelijke zit heeft en deze hulpmiddelen netjes gebruikt (dus ter verfijning), dat kan een ander verhaal zijn, al ben ik er persoonlijk niet echt een voorstander van.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:04

ik vind het daarnaast ook erge onzin dat je als je veder dan de M gat , je dan met sporen moet gaan rijden . ik vind dressuur ook echt een mooie sport , met er kan wel veel verbeterd worden .

ik ben daarom ook wel blij dat je binnenkort bitloos mag strarten !
maar das weer een ander verhaal.

ik vind het echt zonde dat sporen worden gebruikt''omdat ze mooi staan'' of als ruiters benen niet stil houden . en ook wat twiggy , zegt ;Je kunt je paard ook gewoon beter aan het been maken. Sporen zijn om de hulpen te verfijnen. Als je een basishulp al niet voor elkaar krijgt, en daar dus sporen voor nodig hebt, ben je in mijn ogen niet goed bezig. Daarbij vind ik het belachelijk dat kinderen die amper kunnen rijden, al met sporen rijden. Ik zie dus ook dat die pony's alleen nog maar trager worden en meer verzet tonen. Helaas zie ik dat heel veel, in het dagelijks leven....... :\

een paard reageert niet op het been , dus dan nog maar harder schoppen ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:08

Zeg ik dat dan :roll: ? Je moet mensen geen woorden in de mond leggen! Mijn pony is er ook eentje, die lak heeft aan bepaalde zaken, als hij het in zijn bol krijgt ;) . Met mijn instructrice had ik hem zo weer aan het been, hoor. Schoppen mag ik al helemaal niet, wij werken er aan een paard zo licht mogelijk te krijgen. Door veel overgangen en hulp vanaf de grond, had mijn paard het zo door. Komt geen schop of spoor aan te pas. :n

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:11

hoi,
ik rijd nauwelijks met sporen,,
misschien 1 keer inde maand ofzo, soms moet ik even weer de hulpen verkleinen, want ik doe ze vaak te overdreven,, spoortje helpt soms net even dat stukje. Of als ze net niet genoeg wil wijken voor het been even een stukje erbij. Maar net wat ik al eerder zei, ik gebruik het nauwelijks.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:19

Twiggy2008 schreef:
Je kunt je paard ook gewoon beter aan het been maken. Sporen zijn om de hulpen te verfijnen. Als je een basishulp al niet voor elkaar krijgt, en daar dus sporen voor nodig hebt, ben je in mijn ogen niet goed bezig. Daarbij vind ik het belachelijk dat kinderen die amper kunnen rijden, al met sporen rijden. Ik zie dus ook dat die pony's alleen nog maar trager worden en meer verzet tonen. Helaas zie ik dat heel veel, in het dagelijks leven....... :\

Iemand die echt goed kan rijden, een onafhankelijke zit heeft en deze hulpmiddelen netjes gebruikt (dus ter verfijning), dat kan een ander verhaal zijn, al ben ik er persoonlijk niet echt een voorstander van.

heb ik gewoon van je gekopieerd , spijt me als je het vervelend vind hoor;) maar het is hetzelfde als Quote

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:22

een paard reageert niet op het been , dus dan nog maar harder schoppen ?[/quote]

en als je dit bedoelde; dat is inderdaad wel zelf geschreven .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:11

Maar wat bedoel je dan? Dat je het met me eens bent of niet? Want ik snap nu niets van je verhaal, sorry. ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:13

ja , met wat je zei , ben ik het helemaal eens !

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:15

nooit, onzin die sporen! :(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:16

YelaBrenda11 schreef:
ja , met wat je zei , ben ik het helemaal eens !

Ah, gelukkig, nou is het me duidelijk!!! Sorry dan dat ik zo 'heftig' reageerde. :o :)
Ik snapte gewoon niets van je verhaal. :+
Nu wel!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:28

ach kan soms ook best verwarrend zijn al dat ''ge-Quote'' haha , ben blij dat het nu duidelijk is!

liefs femke

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:30

ik gebruik af en toe een knop spoortje om haar inderdaat wat fijer te krijgen tijdens bepaalde oeffeningen.
en mijn vorige pony reed ik altijd met een knop spoortje in het parcour om hem net even wat veller te krijgen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:11

YelaBrenda11 schreef:
ik vind het daarnaast ook erge onzin dat je als je veder dan de M gat , je dan met sporen moet gaan rijden . ik vind dressuur ook echt een mooie sport , met er kan wel veel verbeterd worden .

ik ben daarom ook wel blij dat je binnenkort bitloos mag strarten !
maar das weer een ander verhaal.

ik vind het echt zonde dat sporen worden gebruikt''omdat ze mooi staan'' of als ruiters benen niet stil houden . en ook wat twiggy , zegt ;Je kunt je paard ook gewoon beter aan het been maken. Sporen zijn om de hulpen te verfijnen. Als je een basishulp al niet voor elkaar krijgt, en daar dus sporen voor nodig hebt, ben je in mijn ogen niet goed bezig. Daarbij vind ik het belachelijk dat kinderen die amper kunnen rijden, al met sporen rijden. Ik zie dus ook dat die pony's alleen nog maar trager worden en meer verzet tonen. Helaas zie ik dat heel veel, in het dagelijks leven....... :\

een paard reageert niet op het been , dus dan nog maar harder schoppen ?

Hoeft niet meer volgens de nieuwe regelementen geloof ik! :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:20

nou , dat zou echt super zijn Chaos !
alleen nou heb ik weer eens ergens gelezen dat je bitloos mag rijden tot de L . ik vind niet dat daar algemene regels voor moeten zijn eigenlijk , als ik heel eerlijk ben . het hangt helemaal van je paard af . het ene paard kan Z bitloos rijden. terwijl de ander nog niet een B wedstrijd kan rijden zonder bit.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:24

Ik rijd met sporen als het nodig is.
Als ik op een traag paard zit of eentje die beter aan het been moet worden.
Dan heb ik hem dus als extra hulp.
Daarbij heb ik ze van de 10 9keer om en maak ik gebruik op het juiste moment,ik irriteer een paard niet.

Ow met het beleren van jonge paarden nooit sporen ,bij uitzondering een zweepje.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:28

Voor zover ik het heb begrepen is het nu niet meer verplicht om met sporen te rijden vanaf de M. Vind ik wel een goede zaak. Iedereen mag het toch zelf bepalen?

Ik rij alleen met wedstrijden met sporen. Wanneer ik er altijd mee rij reageert hij er niet meer zo goed op en tot nu toe werkt het heel goed. Al ben ik de sporen niet echt waard met mn super bewegende benen..

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:54

Wat zou er mis zijn met spoortjes? Bij zowel kleine kinderen als volwassenen.

Wij hebben hier op stal een sportpony staan van de eigenaar zijn neefje, en dat jochie is misschien niet de beste ruiter in de wereld, maar de pony is de makkelijkste ook zeker niet. Hij rijdt met een klein knopspoortje omdat het beest anders alle kanten op rent. Jongetje in kwestie is 7, ponylief is een grote D-pony die zelfs bij mij nog wel eens rare fratsen uithaald.
Bovendien is er altijd iemand bij als hij rijdt, ik geef hem eigenlijk altijd les, en als hij zijn sporen verkeerd gebruikt wordt hij daar gewoon vriendelijk op gewezen, en zo lang hij hier ook wat aan probeert te doen vind ik het prima. Hij heeft geen hele stabiele beenhouding maar het gemiddelde (goed gevulde) paard voelt bijna niks van een knopspoortje. Als die van mij zou kunnen lachen had hij me keihard staan uitlachen als ik met knopspoortjes aan kwam zetten.

Zelf rij ik met sporen op alle paarden die wat kunnen qua niveau. Om mijn hulpen duidelijker te maken en als hulpmiddel in snelheid. Sommige paarden zijn nou eenmaal niet de snelste en dan is het fijn als je een hulpmiddel heb waardoor ze net iets scherper reageren.

Overigens, als je niet goed kan rijden, moet je geen eigen paard nemen en daarbij dus ook niet de beslissing om wel of niet met sporen te rijden. De laatste keer dat ik het nakeek wordt er op maneges bepaald door de instructrice of iemand met sporen mag rijden of niet.

Beleren doe ik niet met sporen, doorrijden soms wel. Vooral bij donderstenen die graag mogen terugkomen in tempo en dan ineens op de achterbenen mogen staan. Ik heb liever dat ze wat sneller zijn en ik ze dan moet inhouden dan dat ik ze moet trappen en schoppen, dat vind ik ook geen prettige werkwijze. Een zweepje heb ik er wel altijd bij, als het paard en de eigenaar het toelaten. Niet om constant te gebruiken als een paard niet snel genoeg is, maar meer als ondersteuning in het begin van het stuur bevestigen. Je kan als je een volte wilt rijden vol naar één kant gaan hangen, maar je kan ook je zweepje aan de andere kant pakken en die even tegen de hals aan leggen, dan gaan ze meestal wel opzij. Daarbij ondersteun je gewoon je zweephulp met je handen. Als je klaar bent met de volte pak je, je zweep weer goed, rij je een rondje en probeer je het nog een keer. Als hij het nog niet doet, pak je, je zweepje er weer bij.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:22

Bij mij is het een princiepe questie
Mijn 1ste paardje was ingereden met sporen en was super bang voor been toen ik hem kocht.
Het heeft me een half jaar gekost om hem het vertrouwen op been te geven.
Nu heb ik een ander paardje en is super sloom onder het zadel
Ik kan af en toe trappen en tikken wat ik wil.
1 keer heeft er iemand met sporen op hem gereden en hij reed super goed door
Maar toch gebruik ik ze niet, dan maar lamme benen aan het einde (beetje overdreven)

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:37

Ligt heel erg aan het paard en het niveau voor het rijden met sporen denk ik.
Ik rijd persoonlijk wel met kleine stompe spoortjes, omdat ik hem net dat beetje extra wil laten lopen. Eigenlijk rij ik al van het begin af aan met sporen op mijn paard. Maar als ik mijn moeders paard pak, draag ik meestal geen sporen, omdat die best wel voorwaarts is van zichzelf. Ik train ook niet met hem voor de wedstrijden.
Mijn voorkeur gaat overigens wel uit naar sporen, in de kwestie spoor of zweep. En ik vind ook dat je slechts met één van de twee moet rijden, niet beide. Dat is zo dubbelop.

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:51

ik nooit. Maar ik rij ook bijna altijd op manege paarden en daar is het niet echt bij nodig.

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:54

ik rij altijd met sporen, maar dat komt mijn paard was het al gewend toen ik hem begon te rijden.
zonder reageert die niet echt meer op mijn been.

saabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:47

ik rijd met sporen om mijn hulp te verfijnen en het paard beter aan m'n been te maken.
ik ga niet constant zitten prikken of als het paard vervelend is hem hiermee te straffen.
dat is wel iets wat ik niet vind kunnen. heb zelf een stomp spoortje, ga in ieder geval nooit met een scherpe rijden.