Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MilleniumK

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:22

Ja precies. Ik vind niet dat dressuur ruiters banger zijn, ze lossen bepaalde problemen ook op een andere manier op dan dat de springruiters dat doen.
Ze hebben allemaal op hun manier de lef die ze nodig hebben.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:34

springruiters meppen er een keer op (sommige) toewel dressuur ruiter het rustiger aan doen, maar dan nog zijn ze niet bang.
Ik dacht eerst ook dat ze banger waren maar nu kan ik er niet meer omheen je hebt een goede rede

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:38

Niet alle springruiters meppen hoor :o
Maar ik snap wat je bedoeld, je ziet het idd vaak. Erg zonde maarja..

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:50

ben 't er niet helemaal mee eens.
het is precies wat jou het meeste intresseert.

aan de andere kant dressuur lijkt mij minder gevaarlijk dan springen je zoekt daar wel meer het gevaar op zegmaar.
dus heb je voor springen wel wat meer lef nodig.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:54

Vroeger deed ik wel springen, maar op de een of andere manier is de angst in me gekropen. Nu spring ik nog maar maximaal 80 cm en vind dit hoog.
Voor mij is deze stelling waar.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:55

Ja je hebt meer lef nodig, maar dat is dan waarschijnlijk ook die interesse van die persoon :) .
Dus idd meer lef.

Maar, zonder dressuur geen goed springen ;) .

Als ik mee ben met groomen en we gaan naar een groot concour, wqaar springen én dressuur is gaan wij automatich kijken bij het springen. Daar is gewoon meer actie en zelf vind ik de sfeer vaker veel leuker

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:56

sannnnee schreef:
ben 't er niet helemaal mee eens.
het is precies wat jou het meeste intresseert.

aan de andere kant dressuur lijkt mij minder gevaarlijk dan springen je zoekt daar wel meer het gevaar op zegmaar.
dus heb je voor springen wel wat meer lef nodig.

klopt maar dit wil dus niet zeggen dat dressuur ruiters bang zijn, het kan ook gewoon zijn dat zei nites aan het springen vinden dus voor mij is het duidelijk!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:56

Kirstjuhh schreef:
Ja je hebt meer lef nodig, maar dat is dan waarschijnlijk ook die interesse van die persoon :) .
Dus idd meer lef.

Maar, zonder dressuur geen goed springen ;) .

Als ik mee ben met groomen en we gaan naar een groot concour, wqaar springen én dressuur is gaan wij automatich kijken bij het springen. Daar is gewoon meer actie en zelf vind ik de sfeer vaker veel leuker

vindt het ook wat leuker meer actie en er vallen ook wat meer mensen :P

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:58

hahahahha! Ja naja, in mijn familie word nauwelijks gedressuurd op concours. We crossen en springen internationaal(behalve Ich natuurlijk :') )maar dressuur is altijd al anders. De mensen eromheen zijn anders, andere sfeer...

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:02

Het gaat natuurlijk over in het algemeen hè. Echte dressuurruiters leidden zelden jonge paarden op, dat zijn meestal de springruiters.[/quote]

zucht... jammer dat er zo stom gepraat word..
er zijn meer dressuur ruiters bang (wat ik een groot woord vind want iemand die echt bang is rijdt geen paard, laat staan wedstrijden) omdat er meer dressuur ruiters zijn dan springruiters.
maar over t "opleiden" is grote onzin. ik heb alle paarden zelf aangereden en doorgereden tot hoger dressuur niveau en ik rijd alleen dressuur omdat ik dat een veel grotere uitdaging vind dan springen want laten we eerlijk wezen, als je een goed springpaard hebt dan kun je er achterste voren op gaan zitten en dan nog over de hindernis heen komen. bij wijze van spreken dan.

:D

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:04

Ja dat is ook zo, daarom is het ook niet met elkaar te vergelijken :D . Het is net wat jezelf leuk vind

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:35

Nee, ben het er niet mee eens. Maar ik kan mij het heel goed indenken dat mensen dat zo interpeteren. Als je kijkt naar het prototype topdressuurruiter krijg je gauw dat idee. Maar achter zoveel dressuurruiters schuilt ook een dappere ruiter, alleen hebben zij gewoon voor een andere takt van de paardensport gekozen. Dit staat weer onder het imago rustig, bescheiden en netjes. Iig in die richting en het imago van een springruiter kun je zelf wel invullen. Dat mensen het leuker vinden om dressuur te rijden, hoeft nog niet te zeggen dat ze ook niet een cross kunnen rijden of bang zijn. Zij hebben daar gewoon niet voor gekozen. Ieder persoon kan lef hebben, maar ze kiezen er dus blijkbaar voor om dat niet te gebruiken omdat ze iets anders daarboven verkiezen zoals dressuur dan bijvoorbeeld.

De paarden uit de verschillende takken van de sport, dressuur en springen worden onder vaak hele andere omstandigheden in de topsport ondergebracht. Dat is het logisch dat je daar anders op reageerd dan bij de andere.

Net als ik korfbal, maar met snowboarden overal de verste grenzen opzoek die er maar zijn. Misschien rare vergelijking, maar het is net waar je voor kiest. Zou ik niet snowboarden zou het nogals niet betekenen dat ik bang ben, omdat ik korfbal en dat maar een rustig imago beeld heeft, zo zie ik het nu ook in deze situatie.

Het allerliefst had ik ook gaan springen en cross rijden, maar mijn paard heeft haar rug daarvoor niet mee. Dit is nu al veel beter dus begin er steeds meer over na te denken. Heb tot nu toe alleen recreatief en dressuur gereden maar ben absoluut geen bange poeperd.

Ik zelf

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:58

Dat vind ik dus ook suus_romy :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:13

Maar we hebben het hier toch over 'banger dan'. Niet over: dressuurruiters zijn bang.
Misschien was 'springruiters hebben meer lef dan dressuurruiters' een betere stelling.
Ik denk namelijk, zoals ik al eerder zei, dat dat wel zo is. Ik denk namelijk dat elke springruiter een dressuurproef durft te rijden, maar niet iedere dressuurruiter zal een parcours durven springen. Ongeacht of het paard het kan en of het goed gereden is.
Ik zeg dus niet dat dit voor elke ruiter geld, of dat springruiters beter zijn. Maar als je alles bij elkaar gooit en daar het gemiddelde van uitrekend, dan hebben springruiters denk ik meer lef dan dressuurruiters.

Dit geld dus niet voor iedereen, maar over het gemiddelde! voel je dus aub niet persoonlijk aangesproken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:56

Maar dat betekent niet dat dressuurruiters banger zijn, dat betekent dat er dressuurruiters zijn die banger zijn. Maar er zijn ook zat dressuurruiters die jumping gereden hebben en daarna overgaan op dressuur (ik bv wilde altijd gaan springen tot ik goed leerde dressuren... Toen verloor ik mijn interesse in springen) :)
Of ruiters die het combineren... Bij ons op dressuur rijd iemand die springt zaterdags met een aantal paarden en zondags doet die dressuur :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:02

schoentje schreef:
Ik denk namelijk, zoals ik al eerder zei, dat dat wel zo is. Ik denk namelijk dat elke springruiter een dressuurproef durft te rijden, maar niet iedere dressuurruiter zal een parcours durven springen.

Maar getuigt een parcours springen van lef?
Met een goed opgeleid springpaard durf ik bijv. ook te springen, maar ik moet ze zelf opleiden en dan vind ik het wel eng om te springen. Dus als je een springruiter die met een 'voorgeprogrammeerd' paard springt weer afzet tegen een dressuurruiter die een proef inrijdt met een of andere neurotische 'probleem'bok, dan vind ik de dressuurruiter meer lef hebben. Ik heb ook een vriend die voor anderen probleempaarden waar hij nog nooit op heeft gezeten zo het (1 meter)parcours inschuift en die maar ziet waar het schip strandt. Daar heb ik superveel respect voor! Het hangt toch af van welke situatie het meeste lef vergt?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:56

newmom schreef:
maar over t "opleiden" is grote onzin. ik heb alle paarden zelf aangereden en doorgereden tot hoger dressuur niveau en ik rijd alleen dressuur omdat ik dat een veel grotere uitdaging vind dan springen want laten we eerlijk wezen, als je een goed springpaard hebt dan kun je er achterste voren op gaan zitten en dan nog over de hindernis heen komen. bij wijze van spreken dan.

Dat klopt volgens mij niet helemaal... je kan best een goed springpaard hebben, maar ik denk niet dat jij met alleen een goed springpaard (waar je achterstevoren opzit? :P ) een parcours van 1.60 springen. daar moet je wel wat meer voor kunnen hoor!
andersom ook! soms zie je op dressuurwedstrijden kinderen rijden met een "voorgeprogammeerde pony" (die bij wijze van spreke het proefje uit zijn hoofd kan, en helemaal in de krul loopt), die dan makkelijk een winstpunt (of meer) rijden. dan vind ik het toch knapper dat ik met mijn pony die hélemaal gestresst is toch nog 170 punten kan rijden.

maar nu even terug naar het bang zijn. ik denk dat dat dus wel klopt. niet bij elke dressuurruiter natuurlijk, maar ik ken er genoeg die niet eens een laag hindernisje durven springen of een klein uitstaprondje buiten de bak durven maken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:25

nadjajump schreef:
maar nu even terug naar het bang zijn. ik denk dat dat dus wel klopt. niet bij elke dressuurruiter natuurlijk, maar ik ken er genoeg die niet eens een laag hindernisje durven springen of een klein uitstaprondje buiten de bak durven maken...

Ligt ook maar net aan wat voor paard je rijdt. Durf met mijn ruin ook niet meer naar buiten, schijt momenteel in mijn broek om er in de bak op te moeten nu ik hem weer op aan het pakken ben, en moet eind van de week met hem een L2-proef in :Y) . Maar geef je hem dan eens aan een andere ruiter die er met zijn grote bek commentaar op heeft, dan krijg je de teugels terug in je handen met de mededeling dat ze er niet eens op kunnen komen en dat het 'gewoon een schijtbok is'. Tjaaaaaaaaaaa...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:23

Denk je dat die kinderen een GP proef kunnen rijden? Wel de juiste vergelijking maken he. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:23

Phara volgens mij zit je in het verkeerde topic of ik mis iets heel erg :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:41

nadjajump schreef:
newmom schreef:

Dat klopt volgens mij niet helemaal... je kan best een goed springpaard hebben, maar ik denk niet dat jij met alleen een goed springpaard (waar je achterstevoren opzit? :P ) een parcours van 1.60 springen. daar moet je wel wat meer voor kunnen hoor!
andersom ook! soms zie je op dressuurwedstrijden kinderen rijden met een "voorgeprogammeerde pony" (die bij wijze van spreke het proefje uit zijn hoofd kan, en helemaal in de krul loopt), die dan makkelijk een winstpunt (of meer) rijden. dan vind ik het toch knapper dat ik met mijn pony die hélemaal gestresst is toch nog 170 punten kan rijden.

Denk dat dat fout zitten wel mee valt.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:01

denk ik ook.
daarbij, ik heb een paard in training gehad waar menig
springruiter (ook) niet op durft..
dus ach, ik geloof niet zo in dat meer of minder angst hebben voor..
zijn ook zat springruiters die alleen op hun eigen paard kunnen springen en een ander paard niet rond krijgen of er niet op stappen. zo ook bij dressuur ruiters.
er zijn alleen meer dressuur ruiters omdat dat nu eenmaal de basis is van alles. kijk je naar de hogere klasses denk ik dat t aantal aardig gelijk komt. heeft weinig met lef of angst te maken, meer met vaardigheden en gevoel.

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:06

Ik denk eigenlijk van niet,
want het is gewoon je eigen keuze, of je dressuur of springen gaat doen.
maar van de andere kant, sommige mensen gaan dressuur doen omdat ze springen niet durven.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:45

al ik op mezelf afga is het zeker waar.. :o Ik ben absoluut geen held. Een beetje geklooi kan ik hebben, maar als ze zo link worden dat ze je er mee af kunnen krijgen, vind ik het niet grappig meer...

ik denk dat spingen toch een stuk meer risico mee brengt en dan moet je maar net aan druven gaan.

Daarnaast heb je sowieso wel 2 type ruiters denk ik. Bijv. een stal genootje is als zo vreselijk vaak van haar paard gestuiterd, en HARD. Sleutelbeen gebroken, hersen schudding en weet ik het wat allemaal. Toch stapt ze er zo weer. Iets wat ik haar niet na zou doen. Heb zeker veel bewondering voor dat mensen dat lef hebben!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:55

natuurlijk gaan de meeste mensen die niet zulke helden zijn ook niet springen :+
verder hebben springruiters meer ervaring met een vliegend paard, omdat dat de bedoeling is, en dus wat vaster zitten op een bokkend paard.
Zelf doe ik het ook allebij, maar soms ben ik bij het springen ook wel eens heel erg zenuwachtig voor een hindernis (geluk met een paard dat mij ergewoon overheen tilt :P )