De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:16

lailapri schreef:
Ik ben wel van mening dat paardrijles niet zo vrij toegankelijk moet blijven. Eerst zit lessen en basis thoerie/praktijk over hoe je met een dier omgaat, dan in kleine groepjes les, en serieus aan de slag. Fijn zou ook zijn als het goed opgeleiden paarden zijn waar je het ruiter gevoel op leert en dat je daarna pas zelf een paard gaat opleiden. Instructeurs moeten dan natuurlijk ook anders worden opgeleid. Erger me kapot op mijn cursus af en toe.

U heeft helemaal gelijk, voor niemand uitzondering.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:17

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Goede avond zipje71, hoe komt u zo bij uw bemerking? En wat denkt u dat ik er mee bedoel?

Moet ik nu werkelijk alles uitkauwen?????
U vraagt naar de opleiding van sjef en paardentango heeft het er over dat tegenwoordig iedereen een paard kan aanschaffen. Is volgens mij iets heel anders. Sjef draait al een aardige tijd mee en heeft op GP niveau gereden. Denk dat de meeste op bokt, waaronder ikzelf, dit niet hebben gereden.
Volgens mij heeft u al eerder getracht een topic over de opleiding van sjef te starten, echter deze is snel op slot gegaan

Dit topic gaat over:
De 'Hollandsche school' wat is dat ?
Dus wat is uw probleem?[/quote]

U beweerd dat Paardentango het onderwerp opleidingen aansnijdt maar dat is geheel niet zo. Het is voor u weer een aanleiding om een uitgekauwd onderwerpte beginnen. Het onderwerp is idd wat is HS en niet Wat is de opleiding van Sjef J.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:20

lailapri schreef:
Ik ben wel van mening dat paardrijles niet zo vrij toegankelijk moet blijven. Eerst zit lessen en basis thoerie/praktijk over hoe je met een dier omgaat, dan in kleine groepjes les, en serieus aan de slag. Fijn zou ook zijn als het goed opgeleiden paarden zijn waar je het ruiter gevoel op leert en dat je daarna pas zelf een paard gaat opleiden. Instructeurs moeten dan natuurlijk ook anders worden opgeleid. Erger me kapot op mijn cursus af en toe.

Toen ik met paardrijden begon was dit ook zo(meer dan 26 jaar geleden) en op goede maneges is dit nog het geval (ook al is dit aantal afnemend)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:22

zipje71 schreef:
U beweerd dat Paardentango het onderwerp opleidingen aansnijdt maar dat is geheel niet zo. Het is voor u weer een aanleiding om een uitgekauwd onderwerpte beginnen. Het onderwerp is idd wat is HS en niet Wat is de opleiding van Sjef J.

U mag uw mening hebben en uiten, zo ook ik die van mij. U hoeft niet voor mij of namens mij te schrijven of te beweren wat ik volgens u beweer, dat kan ik prima zelf. Weet u de opleiding(en) van meneer Janssen?

KiWiKo

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:25

is dat relevant dan FS?

tis de beste bondscoacht die we ooit hebben gehad, die man heeft meer gevoel voor het wezen paard dan wij met zijn allen bij elkaar............

of kan jij het misschien een beetje beter?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:26

Misschien lijkt dit meer op te brengen, maar voor prive les heb je minder paarden nodig, en ook geen vol uur per keer. 20 min tot 30 min is al heel wat.
Daarbij heb je ook minder klanten nodig, en brengt 1 paard per uur meer op. Tenminste dat is even snel gebrainstormt
Als ik mijn cursus en het 1e jaar van mijn opleiding voltooid heb, wil ik het ook langzaam gaan invoeren, maar wil wel weten waarover ik het heb als het gaat over verzorging ed en ook zo veel mogelijk vragen kunnen beantwoorden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:03

FaberSmid schreef:
zipje71 schreef:

U mag uw mening hebben en uiten, zo ook ik die van mij. U hoeft niet voor mij of namens mij te schrijven of te beweren wat ik volgens u beweer, dat kan ik prima zelf. Weet u de opleiding(en) van meneer Janssen?

nee die weet ik niet maar ik zou zeggen, probeer het eens bij diegene die dat het beste weet en dat is Sjef zelf. Speculeren over zijn verleden heeft weinig zin

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:35

Daar ben ik weer. Hoop bij te lezen zeg.
Er zijn wat uitspraken waar de meningen over kunnen verschillen. Zoals;
Citaat:
die man heeft meer gevoel voor het wezen paard dan wij met zijn allen bij elkaar............

Gaat het over het wezen paard of gaat dit alleen over een prestatie neerzetten, en heeft het werkelijk te maken met het 'wezen' paard? Ik vrees van niet. Hoogstens over het manipuleren van het paard.
Toen Dhr. Gaus zijn slipketting ruk methode introduceerde om beter baas te zijn over je hondje pakte dat ook niet bij iedereen even goed uit. In wezen had hij een punt, maar ook daar gold dat je het wel juist moest toepassen voor een gewenst effect.

Sterker nog, diegenen die wat meer zich verdiepten in het wezen hond kwamen er al snel achter dat de essentie van gehoorzaamheid en prestaties lag in de band die je wel of niet aangaat met dat ene dier. Alle drukmiddelen, of hulpmiddelen zoals ruiters graag spreken over hun SM ruimtes, bleken verdoezeling van een ontbrekend stukje van de puzzel.

Stel dat hondeneigenaren nu op straat hun hondjes zodanig vastbinden dat de hondjes met een scheef kopje aan het lijntje van de baas keurgig gehoorzaam rond gaan lopen. Zouden andere mensen dan mogelijk zeggen 'hé, dat kun je niet maken joh, zo ga je niet met dieren om !' Zou het antwoord van die eigenaar dat zijn hondje op de wedstrijden zo enorm goed presteert het dan goedpraten?

Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat de Nederlandse of Hollandse scholingen eigenlijk alléén maar gebaseerd zijn op macht, macht over de ander. Om het woord van professor te gebruiken, het knechten van het dier.

Knap hoor....

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:23

[quote="Paardentango"]
Stel dat hondeneigenaren nu op straat hun hondjes zodanig vastbinden dat de hondjes met een scheef kopje aan het lijntje van de baas keurgig gehoorzaam rond gaan lopen. Zouden andere mensen dan mogelijk zeggen 'hé, dat kun je niet maken joh, zo ga je niet met dieren om !' Zou het antwoord van die eigenaar dat zijn hondje op de wedstrijden zo enorm goed presteert het dan goedpraten?

Helaas gebeurd dit al met de zogenaamde Gentle Leader. Dat ding zorgt ervoor dat een hond geen kalmerende signalen meer af kan geven aan zijn soortgenoten en andere wezens. Mocht de baas een flinke ruk aan dit ding geven heeft de hond geheid een nekhernia of erger.
Je kan van elk werktuig, hoe goed bedoeld een martelwerktuig maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:09

KiWiKo schreef:
is dat relevant dan FS?

tis de beste bondscoacht die we ooit hebben gehad, die man heeft meer gevoel voor het wezen paard dan wij met zijn allen bij elkaar............

of kan jij het misschien een beetje beter?

_/-\o_

En sinds wanneer denkt men dat je op een paard kan zitten, zonder er enig gevoel voor te hebben?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:23

Paardentango schreef:
Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat de Nederlandse of Hollandse scholingen eigenlijk alléén maar gebaseerd zijn op macht, macht over de ander.

Píng.

Vraag je nu ook eens af óf er wellicht een verband is met de populariteit van dit onder gecontroleerde omstandigheden, met machtmiddlele gecontroleerde paardrijden bij juist vroúwen in NL?

Luister eens héél goed naar wat Dhr.Janssen zégt over dit paardrijden in dit interview: http://www.youtube.com/watch?v=I5KIL6HjXP4

Samenwerking, harmonie, ontspannenheid.... en alleen het beste voor het paard, volgens deze groep.
Resistance is Futile mechaniek-rijden met het paard voor optimaal mensengemak gestald, volgens buitenstaanders.

Vrouwendroom of dag-en-nachtmerrie?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:50

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:
Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat de Nederlandse of Hollandse scholingen eigenlijk alléén maar gebaseerd zijn op macht, macht over de ander.

Píng.

Vraag je nu ook eens af óf er wellicht een verband is met de populariteit van dit onder gecontroleerde omstandigheden, met machtmiddlele gecontroleerde paardrijden bij juist vroúwen in NL?

Luister eens héél goed naar wat Dhr.Janssen zégt over dit paardrijden in dit interview: http://www.youtube.com/watch?v=I5KIL6HjXP4

Samenwerking, harmonie, ontspannenheid.... en alleen het beste voor het paard, volgens deze groep.
Resistance is Futile mechaniek-rijden met het paard voor optimaal mensengemak gestald, volgens buitenstaanders.

Vrouwendroom of dag-en-nachtmerrie?!

En jij was er vast bij, om het helemaal goed te zien B-)

Ik woon in Groningen, ik kom regelmatig bij Martiniplaza en was hier ook bij. Er was geen ruimte om in te rijden, Anky heeft buiten op het asfalt gestapt, maar kon verder niets doen.
Ik heb echter nog nooit iemand zo vriendelijk een bokpartij uit zien zitten.
En wat had Anky hiervoor gedaan? Twee rondjes voorzichtig gedraafd om hem aan de ring te laten wennen. Gewoon aan een los teugeltje, niets LDR, niets rollkur of HF...
Dit is geen protest, dit is pure vrolijkheid.

Maar het is natuurlijk wat een ieder interpreteerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:06

Janine1990 schreef:

Ik woon in Groningen, ik kom regelmatig bij Martiniplaza en was hier ook bij. Er was geen ruimte om in te rijden, Anky heeft buiten op het asfalt gestapt, maar kon verder niets doen.[/quote]

Is dat alles waar hij het over heeft?
Het punt is die stuiter in Groningen niet. Dat is er slechts één in een reeks.
Hij noemt ook een val van een paard tijdens een prijsuitrijking en een drama (waarbij een bereden agent haar op haar op hol geslagen paard moest redden) bij de ruiterspelen.

Over het uit kunnen zitten van die bokserie hoor je mij niet. Ik zou er al veel eerder zelf afgestapt zijn.
Je zou het wel over de bok kunnen hebben. Dat was echt geen schrikreactie op applaus. Wel nog niet Resistance is Futuile genoeg ingereden inderdaad.

Overigens heeft ze enórm geluk gehad dat het paard zijn protest niet gericht naar haar dóórzette. Dat scheelde maar weinig. Ik dénk dat hij niet verder de hoek in wilde.
In een vergelijkbare situatie is het paard van een (niet bevriende) eventingamazone hier ook teruggekomen maar dóórgelopen om haar een paar gerichte trappen te geven: gebroken rug...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:20

Oké;
1. Dressuurpaarden zijn bloedpaarden, moet je van houden, maar ambieer je een carrière in de dressuursport, en is dit het paard dat bij je past (zoals Anky al meerdere malen heeft bewezen imo), kies je daarvoor. Zoals jij voor een totaal ander type paarden kiest.
2. Jouw paarden zijn nooit een keer vrolijk? Als ik vanavond door de bak stuiter, omdat mijn paard vrolijk is van de kou (en ook niet meer hele dagen buiten staat), neem ik dat hem niet kwalijk. Ik weet dat dat bij hem hoort, dan is dat ook geen protestreactie omdat Janine weer in het zadel plaats heeft genomen hoor.
Je ziet ze vaak genoeg even in de bak lopen, vervolgens een bokparade neerzetten van hier tot gunder.

Nelson hoeft niet te zijn geschrokken van het applaus, maar er zijn plenty dingen daar geweest om van te schrikken. Misschien voor Anky's gevoel het applaus, misschien schrok Nelson van iets dat van boven kwam? Ik stond vlakbij degene die heeft gefilmd, twee jaar verder weet ik niet meer precies hoe alles er uit zag, maar ik weet wel dat er meer dan alleen applaus was waar het paard van kon schrikken.

Anky mag van geluk spreken dat het 'protest' niet op haar doorzette? Sorry, maar daar haal ik toch een andere conclusie uit dan jij. Ten eerste is het mi geen protest, daarnaast zou het veel vaker gebeuren als het protest zou zijn. Dus ook thuis... En dat zou Anky niet willen, na haar gebroken been etc. Of dacht jij soms van wel? Als dit protest volgens jou kan, waar is dat RiF dan gebleven?

Waarom is Paard en Passie nooit weer georganiseerd in Groningen? Omdat er niet voldoende faciliteiten waren om de paarden voor clinics los te rijden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:13

Geen zout op iedere slak leggen, paarden zijn levende wezens, dat heeft Mw. van Grunsven duidelijk gepresenteerd.
Levende wezens die denken, voelen en ervaren èn zich soms anders gedragen dan we willen.

Alleen om de schuld van wangedrag van een paard nou overal te zoeken behalve bij jezelf dat vind ik een beetje ongepast, om het netjes uit te drukken. Ze hebben er toen een drama van gemaakt. Het excuus ligt altijd ergens aan, maar nooit aan gehoorzaamhed, rijkunstig gevoel voor paarden etc.
Kennisen van mij waren er overigens vlak na toen in Groningen, met drie jonge hengsten. Die hadden geen problemen en hadden wat aangepast ingereden in de inrijbak die net daarvoor nog netjes gesleept was.
Maar dat doet er niet zo veel toe denk ik. Sommige dingen kunnen iedereen gebeuren.

Ik zie zelf liever een paard als die van van Mw. Werth waar Dhr. Kittel achterop kan springen. Het paard vindt het vreemd maar blijft gehoorzaam, toch een wezenlijk verschil. Ik meen me te herinneren dat ze zelfs samen een aantal ererondjes reden. Nou dat zal Dhr. Gal bijvoorbeeld niet bij Mw. van Grunsven doen := . (&Als ie het wel doet wil ik het graag zien ! :j )

Maar waar ik wel een beetje van schrik is de opmerking van HC ?
Vrouwen en wat? Wat wordt hier nou geinsinueerd, lees ik dat goed?
Citaat:
de populariteit van dit onder gecontroleerde omstandigheden, met machtmiddlele gecontroleerde paardrijden bij juist vroúwen in NL?

Verklaar u nader...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:35

Nelson is helemaal nergens van geschrokken daar :) Nelson was vrolijk en fit, en dat moest hij even uiten :) alleen als zulke krachtpatsers af gaan, dan gaan ze goed af........ thats all.......... Hij was even ongehoorzaam!! :D :D :D maarja dat kan natuurlijk niet in de resistance is futile manier van denken :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:44

Ik denk dat een paard dat zich af en toe lekker mag uitten vrolijker is als een die onderdrukt wordt. Nu nog leren lezen en tijdig afstappen :+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:49

lailapri schreef:
Nu nog leren lezen en tijdig afstappen :+

Het moet toch niet gekker worden... :))

Wat paarden allemaal niet moeten kunnen in deze tijd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:21

Was rodeo niet verboden in Nederland?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:29

Ik insinueer niets PaardenTango.

Ik signaleer, zie, merk een heel duidelijk verband tussen toenemende valangst en controledrang bij vrouwen die de drie kruisjes naderen en voorbij gaan.

Ik vraag, weet dat niet en insinueer dit niet, of er een verband is tussen dit en de door jouw geconstateerde nederlandse dwangstijl omdat juist daar extreem veel vrouwen FEI dressuur rijden.
Ik kwam er op doordat jij opmerkte dat het je opvalt dat alle nderlandse dressuur dwangdressuur is.

Dus vráág:

Nederland = véél vrouwen FEI dressuur -> valangst = controledrang -> populariteit RiF-dressuur = dáárom typisch Nederlands? Vráágteken :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:52

KiWiKo schreef:
Hij was even ongehoorzaam!! :D :D :D maarja dat kan natuurlijk niet in de resistance is futile manier van denken :D

Bewuste ongehoorzaamheid is inderdaad dé valkuil van RiF-dressuur.

Als je een paard wil dat uitstraling heeft bij het afwerken van een onder druk geconditioneerd programma, dan loop je de fijne lijn tussen flegmatische inschikkelijkheid en pit.
Bonfire is een goed voorbeeld; zowat een halve koudbloed met een sterk karakter.
Als het goed gaat, gaat het erg goed. Als het fout gaat, gaat het erg fout.
Voor een reclame-opname buiten de rijbak moet het hele bos afgezet worden en alles wat fout gaat is altijd de schuld van een verstoring door een ander..... :P

Al met al geen dressuur welke tot betrouwbaar veilig in het eggie rijden leidt waar het onvoorziene een zekerheid is.

Héh zou er een verband zijn met dat maar héél weinig van de 400.000 paarden in het eggie gereden worden door hun zeer, zeer, zeer overwegend vrouwelijke rijders?
Dit laatste is een onderzoeksresultaat naar de samenstelling van de ruiterij door de sector.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:53

Hmm, dus dat insinueerde je. Tikje vergezocht HC.

Kan me voorstellen dat je als man zijnde je dat afvraagt. Maar of er iets in zit weet ik niet. In het algemeen zijn de heren meer springerig dan de dames in de sport. Heren willen misschien wat stoerder rijden, ik weet het niet. Toevallig zijn overigens een aantal heren homoseksueel, maar om daar nou interessante verbanden in te zien. De paardensport in deze vorm bestaat nog niet zo heel erg lang, laten we wel zijn. Kür op muziek is ontstaan gedurende mijn leven, en ik ben niet stokoud... Dhr. Joep Bartels toch ook niet...

Het is dan ook Dhr. Janssen die een trainings methodiek heeft ontwikkkeld, en een Mw. die het heeft uitgevoerd.
Meestal zijn het de heren die verzorgd worden door dames, in stammen en culturen, en de heren roepen dan het hardst dat ze het 'zo enorm druk hebben', terwijl de dames zich een ongeluk werken.

Mijn twijfels dus bij valangst=controledrang. Een concluse of stelling die ik in ieder geval niet herken.

Vraagje, wat is dit, of wat wordt hier bedoeld?
Huertecilla schreef:
vrouwen die de drie kruisjes naderen en voorbij gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:14

Paardentango schreef:
Vraagje, wat is dit, of wat wordt hier bedoeld?
Huertecilla schreef:
vrouwen die de drie kruisjes naderen en voorbij gaan.

Vrouwen die tegen en over de dertig jaar zijn.

Het is een interessant fenomeen dat jonge vrouwen vaak zalige en leuke sportieve miepen zijn waar je dikke lol met avontuurlijke dingen mee kan hebben. Dat dit opvalend vaak omslaat rond de dertig.
Valangst is een resultaat.
Controledrang en inpakken met veiligheidskleding daar weer van.

Bij mannen is er een vergelijkbaar fenomeen.
Dat speelt tweede helft veertig/vijftig. Dan gaan ze ineens méér risicos nemen. Geen valangst, geen controledrang maar A3VT, liefst met een sportieve miep van ónder de dertig die daarvoor nog in is :D

Geprojecteerd op twee fenomenen in de paardenwereld kán je dan vragen of er een verband is.
1. RiFdressuur in NL door dressuurvrouwen?
2. Exclusief (oudere) mannen-goeroes bij ´Natural´ door loslaten?

Geen idee. Wel grappige fenomenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:19

Oeps, ik vergeet;

´Kruisje´= X = romeinse 10.
Vandaar ´kruisje´= 10 jaar.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:23

Ok mister X