Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pharagirlke schreef:Een paard dat eerst goed gereden is, daarna kl*te heb je veel en veeeeeel sneller op de rails dan een paard dat van begin af aan verkl**t is... Neem dat met een gerust hart van me aanEn dan heb ik het niet eens over lichte tour paarden maar over paarden die Z dressuur lopen, dus eigenlijk nog "in de basis" zitten.
Iemand die een jong paard van begin af aan foute dingen aan leert zal veel moeilijker te corrigeren zijn dan een paard dat het eigenlijk allemaal wel weet maar dat gewoon slecht gereden wordt. Vooral het verschil "de ene weet hoe het moet en de andere heeft dat nooit geweten" is echt heel belangrijk.
randey schreef:ik reed ook al vroeg paardjes in en had er al 10 ingereden op mijn 13de. Ik heb het jong geleerd met begeleiding. Als je goed begelid wordt weet je ook als jonge meid wat de gevaren en risico's zijn dus moet dat kunnen vind ik.
anjaatjuh schreef:En dat is precies de reden dat mijn dochter van nu 14 ons paard over 2,5 jaar gaat inrijden!en niet ik Dit ook omdat ik alles rij behave dressuur (Ben recreatief)kan ik niets verkloten en zij rij technisch veel beter en geduldiger is dan ik !
Yamcha schreef:pharagirlke schreef:Een paard dat eerst goed gereden is, daarna kl*te heb je veel en veeeeeel sneller op de rails dan een paard dat van begin af aan verkl**t is... Neem dat met een gerust hart van me aanEn dan heb ik het niet eens over lichte tour paarden maar over paarden die Z dressuur lopen, dus eigenlijk nog "in de basis" zitten.
Iemand die een jong paard van begin af aan foute dingen aan leert zal veel moeilijker te corrigeren zijn dan een paard dat het eigenlijk allemaal wel weet maar dat gewoon slecht gereden wordt. Vooral het verschil "de ene weet hoe het moet en de andere heeft dat nooit geweten" is echt heel belangrijk.
En dat is precies wat ik bedoel.
Ik geloof gewoon nooit van mijn leven dat een puber de ervaring, de kennis, het gevoel, en de volwassen geest (consequent, altijd rustig, altijd de fout bij jezelf zoeken, kritisch op jezelf zijn, eerlijk naar jezelf zijn, altijd op dezelfde manier reageren) kan hebben om een paard op te leiden. En vooral het mentale aspect is bij een puber gewoon nog niet aanwezig, daarom is het ook een puber: de hersenen zijn volop in ontwikkeling, en zelfreflectie en zelfkritiek zijn gewoon niet aanwezig, evenals het vermogen om dingen in de juiste proporties te zien.
Met dat gegeven is het echt een uitzondering als een jong paard door een puber níet de vernieling in gereden wordt. Kinderen moeten niet willen opvoeden en opleiden en africhten. Ze hebben zelf nog zoveel opvoeding en begeleiding nodig.randey schreef:ik reed ook al vroeg paardjes in en had er al 10 ingereden op mijn 13de. Ik heb het jong geleerd met begeleiding. Als je goed begelid wordt weet je ook als jonge meid wat de gevaren en risico's zijn dus moet dat kunnen vind ik.
Sorry, maar hier geloof ik werkelijk geen fluit van.
Een 13-jarige kán simpelweg geen reëel beeld hebben van de risico's en gevaren........ als ik zie wat juist die leeftijdsgroep met paarden uitspookt......anjaatjuh schreef:En dat is precies de reden dat mijn dochter van nu 14 ons paard over 2,5 jaar gaat inrijden!en niet ik Dit ook omdat ik alles rij behave dressuur (Ben recreatief)kan ik niets verkloten en zij rij technisch veel beter en geduldiger is dan ik !
Vind je het dan niet wijzer het paard weg te brengen om goed beleerd te worden? Je dochter is een puber en jij kunt volgens jezelf niet rijden........
Vraag me zelfs af of het dan wel zo wijs is om een jong, groen paard te kopen....... Oh wacht, natuurlijk: het kán goed gaan!
Alleen gaat het zo vreselijk vaak mis, en daar zijn jij en je dochter de dupe niet van
Yamcha schreef:Lieve Petitparis, wat jij niet lijkt te begrijpen, en met jou half Bokt niet, is dat de kans dat het bij een puber wel goed gaat, veel kleiner is dan wanneer een prof erop gaat. Een prof is namelijk niet voor niets een prof
Bomba schreef:Yamcha, ben het hélemaal met je eens. Klopt als een zwerende vinger.
Op een paard zitten kan vrijwel iedereen en ook veel mensen denken dat ze een paard kunnen 'opleiden', maar een paard goed opleiden is voor relatief weinig ruiters weggelegd, en al helemaal niet voor pubers.
Yamcha schreef:Nou, dat vind ik dan wel eerlijk, zulke ouders ken ik er niet veel van
Maar echt hoor, ik kan heel goed op ervaren paarden rijden, ik kan best een beetje leuk rijden, maar ik pieker er niet over om op een groen paard te stappen (al is er een geweest, bij wie ik het wel aangedurfd had), omdat het gewoon zo iets ander is....... hou dat echt heel goed in je hoofd, bij twijfel gewoon niet doen, en krijg je er toch een vreemd gevoel over, breng het dier dan alsnog weg, ja?
Yamcha schreef:de ervaring, de kennis, het gevoel, en de volwassen geest (consequent, altijd rustig, altijd de fout bij jezelf zoeken, kritisch op jezelf zijn, eerlijk naar jezelf zijn, altijd op dezelfde manier reageren) kan hebben om een paard op te leiden.
_Bitje_ schreef:Yamcha schreef:de ervaring, de kennis, het gevoel, en de volwassen geest (consequent, altijd rustig, altijd de fout bij jezelf zoeken, kritisch op jezelf zijn, eerlijk naar jezelf zijn, altijd op dezelfde manier reageren) kan hebben om een paard op te leiden.
maar wat weet jij, nu volwassene (als ik het goed heb) of ik of een andere puber het wel heeft?
Netzoals Petitparis aangeeft, je scheert de 'pubers' behoorlijk over 1 kam