waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:24

tja er zijn genoeg pubers die kunnen terugvallen op de kennis en ervaring van anderen en prima pony's en paarden afleveren, waar anderen (ook volwassenen) een puntje kunnen aan zuigen. Dit geldt echter niet voor elke puber die van paardrijden houdt. Ieder zijn ding. Alleen jammer dat sommigen iedereen over dezelfde kam scheren. Er zijn genoeg volwassen ruiters die nooit een jong paard "correct" kunnen inrijden.

ik bedoel met begeleiding ondersteuning, regelmatig les en/of iemand die ervaring heeft met het opleiden van paarden/of pony's die al een toekijkt, opmerkingen of tips geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:18

pharagirlke schreef:
Een paard dat eerst goed gereden is, daarna kl*te heb je veel en veeeeeel sneller op de rails dan een paard dat van begin af aan verkl**t is... Neem dat met een gerust hart van me aan :\ En dan heb ik het niet eens over lichte tour paarden maar over paarden die Z dressuur lopen, dus eigenlijk nog "in de basis" zitten.

Iemand die een jong paard van begin af aan foute dingen aan leert zal veel moeilijker te corrigeren zijn dan een paard dat het eigenlijk allemaal wel weet maar dat gewoon slecht gereden wordt. Vooral het verschil "de ene weet hoe het moet en de andere heeft dat nooit geweten" is echt heel belangrijk.

En dat is precies wat ik bedoel.

Ik geloof gewoon nooit van mijn leven dat een puber de ervaring, de kennis, het gevoel, en de volwassen geest (consequent, altijd rustig, altijd de fout bij jezelf zoeken, kritisch op jezelf zijn, eerlijk naar jezelf zijn, altijd op dezelfde manier reageren) kan hebben om een paard op te leiden. En vooral het mentale aspect is bij een puber gewoon nog niet aanwezig, daarom is het ook een puber: de hersenen zijn volop in ontwikkeling, en zelfreflectie en zelfkritiek zijn gewoon niet aanwezig, evenals het vermogen om dingen in de juiste proporties te zien.

Met dat gegeven is het echt een uitzondering als een jong paard door een puber níet de vernieling in gereden wordt. Kinderen moeten niet willen opvoeden en opleiden en africhten. Ze hebben zelf nog zoveel opvoeding en begeleiding nodig.
randey schreef:
ik reed ook al vroeg paardjes in en had er al 10 ingereden op mijn 13de. Ik heb het jong geleerd met begeleiding. Als je goed begelid wordt weet je ook als jonge meid wat de gevaren en risico's zijn dus moet dat kunnen vind ik.

Sorry, maar hier geloof ik werkelijk geen fluit van.
Een 13-jarige kán simpelweg geen reëel beeld hebben van de risico's en gevaren........ als ik zie wat juist die leeftijdsgroep met paarden uitspookt......
anjaatjuh schreef:
En dat is precies de reden dat mijn dochter van nu 14 ons paard over 2,5 jaar gaat inrijden!en niet ik Dit ook omdat ik alles rij behave dressuur (Ben recreatief)kan ik niets verkloten en zij rij technisch veel beter en geduldiger is dan ik ! :o

Vind je het dan niet wijzer het paard weg te brengen om goed beleerd te worden? Je dochter is een puber en jij kunt volgens jezelf niet rijden........
Vraag me zelfs af of het dan wel zo wijs is om een jong, groen paard te kopen....... Oh wacht, natuurlijk: het kán goed gaan!

Alleen gaat het zo vreselijk vaak mis, en daar zijn jij en je dochter de dupe niet van ;(

petitparis

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:31

@Yamcha: ik vind dat jij een beetje overdrijft, 't kan fout gaan maar dat kan het even goed bij zoveel volwassenen.
ik ken een jongen die al van z'n 11de pony's opleerde met behulp van z'n ouders en lesgever, ze uitbracht op wedstrijd. Wanneer de eigenaars de pony's beu waren, waren er kopers/ouders genoeg die de pony's wilden, gewoon omdat ze goed gereden waren. enkelen zijn zelfs naar het buitenland verkocht als sportpony. Nu rijdt hij alleen nog jonge paarden in voor andere mensen. Als hij hier niet goed in zou zijn, zouden ze hem niet blijven vragen en betalen.
Soms kan het zelfs een voordeel zijn dat jongeren minder besef hebben van de gevaren. kunnen ze een groen paard ook al geen aanleiding geven tot schrikreacties en dergelijke.
denk je nou echt dat alle goede sportpony's geleerd worden door volwassenen? Nee die worden ook geleerd door jongeren die aanleg hebben en die thuis kunnen rekenen op de juiste begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:44

Lieve Petitparis, wat jij niet lijkt te begrijpen, en met jou half Bokt niet, is dat de kans dat het bij een puber wel goed gaat, veel kleiner is dan wanneer een prof erop gaat. Een prof is namelijk niet voor niets een prof :)*
Die kansen liggen niet 50/50, wat jij suggereert.
Een prof krijgt 95% van de paarden die hij opleidt, goed afgericht. Een puber misschien 5%. Je neemt dus een onnodig en onverantwoord risico als je je puber een paard laat opleiden.

Elke willekeurige volwassene erop gooien is gewoon stom, want de gemiddelde ruiter in NL kan helemaal niet rijden. Het is nog veel stommer om er zomaar een puber op te zetten, want de gemiddelde puber overschat zichzelf enorm, maakt fouten die makkelijk voorkomen kunnen worden, en geeft het paard de schuld als het misgaat. En het paard krijgt een enkeltje Stegemann.

Zo een jongen als waar jij het over hebt, bestaat heus wel, maar het is wél een uitzondering. Die jongeman heeft het blijkbaar goed aangeleerd, en heeft zelf een heleboel talent...... maar lees nou voor de lol eens de reacties van de gemiddelde 13-jarige op Bokt...... 99% van de pubers heeft dat talent gewoon NIET.

Dat is gewoon de realiteit, en al die kreten van: leeftijd maakt niet uit. zijn klinkklare onzin. De ontwikkeling van de hersenen is juist op die leeftijd enorm, en dat betekent in de praktijk dat ze regelmatig in de ijskast liggen........ dat geeft niet, dat hoort bij de puberteit. Het is alleen wel heel verstandig om daar rekening mee te houden. Dan maar even wat minder populair, want weet je, de pubers zelf zijn zelden de dupe van hun acties. De paarden echter wel.
En dat is waar het om gaat, wie loopt er het meeste risico, wie betaalt de prijs als het niet goed gaat. Dat is nooit de mens, nooit. Die koopt vrolijk een ander paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:50

jij scheert alle pubers over 1 kam en de volwassene niet.

ik ken trouwens genoeg "profs" waar ik m'n paard niet naartoe zou sturen al kreeg ik geld voor. Hier vallen ook bekende grand prix ruiters onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:53

Nee, ik scheer niet alles over een kam. Ik noem percentages. En 95% is niet 100% dacht ik?

Jij draait het hier om, je maakt van een uitzondering een gemiddelde, en van een gemiddelde een uitzondering.

Misschien moet je mijn post nog een keer echt goed doorlezen, begrijp je het dan beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:57

ik heb het nergens over gemiddelden, ik heb het over een puber met een goede rijtechnische basis, dus aanleg/talent en de aanwezigheid van een volwassene die zelf ervaring hebben. Ik heb misschien maar 1 voorbeeld opgenoemt, maar ken er wel meerdere. EN ja er zijn genoeg pubers die nooit een paard correct zouden kunnen inrijden.
maar dan om terug te komen op de beginpost van TS. Het is niet netjes om alleen op basis van de leeftijd te gaan zeggen dat iemand z'n pony/paard niet zelf mag inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:59

Uiteraard niet, dan moet je de persoon in kwestie kennen.

Maar die mensen waar jij het over hebt, zijn wel uitzonderingen hoor, daar lopen er echt niet veel van rond :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:01

dat beweer ik ook niet ;)
't gaat er gewoon om dat het wel kan en dat speculaties op basis van leeftijd wel heel kort door de bocht is. Zijn we het daar al over eens :D

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:30

Yamcha schreef:
pharagirlke schreef:
Een paard dat eerst goed gereden is, daarna kl*te heb je veel en veeeeeel sneller op de rails dan een paard dat van begin af aan verkl**t is... Neem dat met een gerust hart van me aan :\ En dan heb ik het niet eens over lichte tour paarden maar over paarden die Z dressuur lopen, dus eigenlijk nog "in de basis" zitten.

Iemand die een jong paard van begin af aan foute dingen aan leert zal veel moeilijker te corrigeren zijn dan een paard dat het eigenlijk allemaal wel weet maar dat gewoon slecht gereden wordt. Vooral het verschil "de ene weet hoe het moet en de andere heeft dat nooit geweten" is echt heel belangrijk.

En dat is precies wat ik bedoel.

Ik geloof gewoon nooit van mijn leven dat een puber de ervaring, de kennis, het gevoel, en de volwassen geest (consequent, altijd rustig, altijd de fout bij jezelf zoeken, kritisch op jezelf zijn, eerlijk naar jezelf zijn, altijd op dezelfde manier reageren) kan hebben om een paard op te leiden. En vooral het mentale aspect is bij een puber gewoon nog niet aanwezig, daarom is het ook een puber: de hersenen zijn volop in ontwikkeling, en zelfreflectie en zelfkritiek zijn gewoon niet aanwezig, evenals het vermogen om dingen in de juiste proporties te zien.

Met dat gegeven is het echt een uitzondering als een jong paard door een puber níet de vernieling in gereden wordt. Kinderen moeten niet willen opvoeden en opleiden en africhten. Ze hebben zelf nog zoveel opvoeding en begeleiding nodig.
randey schreef:
ik reed ook al vroeg paardjes in en had er al 10 ingereden op mijn 13de. Ik heb het jong geleerd met begeleiding. Als je goed begelid wordt weet je ook als jonge meid wat de gevaren en risico's zijn dus moet dat kunnen vind ik.

Sorry, maar hier geloof ik werkelijk geen fluit van.
Een 13-jarige kán simpelweg geen reëel beeld hebben van de risico's en gevaren........ als ik zie wat juist die leeftijdsgroep met paarden uitspookt......
anjaatjuh schreef:
En dat is precies de reden dat mijn dochter van nu 14 ons paard over 2,5 jaar gaat inrijden!en niet ik Dit ook omdat ik alles rij behave dressuur (Ben recreatief)kan ik niets verkloten en zij rij technisch veel beter en geduldiger is dan ik ! :o

Vind je het dan niet wijzer het paard weg te brengen om goed beleerd te worden? Je dochter is een puber en jij kunt volgens jezelf niet rijden........
Vraag me zelfs af of het dan wel zo wijs is om een jong, groen paard te kopen....... Oh wacht, natuurlijk: het kán goed gaan!

Alleen gaat het zo vreselijk vaak mis, en daar zijn jij en je dochter de dupe niet van ;(

Yamcha Heb jij mij zien schrijven dat ik niet kan rijden ?Ik kan wel rijden alleen ik rij geen dressuur daar hou ik niet van Ik ben van de strand bos en cross ritten!En ja mijn dochter kan ons paard zeker wel inrijden en nee zij zal niets verkloten mede ook omdat naast haar mensen staan die haar de deskundige ervaring geven!Zij rijdt nu ook op 1 paard di in de subtop heeft gelopen en weet je wat zij rijdt hem nog verdomd goed ook ! En dat is omdat zij gewoon goed rijdt en met veel gevoel !Dus ja in mij ogen kunnen pubers echt wel paarden inrijden!Met de goede begeleiding!Tevens heb ik dit paard gekocht voor haar zodat zij er straks de dressuur mee in kan gaan ! Niet voor mezelf!Zodat zij het helemaal naar haar hand kan zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:36

Vanwaar al die uitroeptekens?

Je realiseert je hopelijk wel dat een paard dat in de subtop heeft gelopen heel iets anders is als een groen paard?

En zou je ooit over je dochter zeggen dat ze slecht rijdt?
Over het algemeen hecht ik niet zoveel waarde aan de beoordeling van ouders van hun kinderen....

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:00

Nou dan ben ik een van de weinge ouders die idd zegt dat mijn kids kunnen rijden of niet Heb 3 kids en de middelste mag van mij van nog niet eens meer op haar pony rijden omdat zij weigert te luisteren en der dan idd pony verziekt!En als mijn dochter de complimenten krijgt van iemand die zelf in de suptop heeft gereden tsja dan denk ik wel dat zij kan rijden En het paard wat ze nu rijdt alles behalve makkelijk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:04

Nou, dat vind ik dan wel eerlijk, zulke ouders ken ik er niet veel van :D

Maar echt hoor, ik kan heel goed op ervaren paarden rijden, ik kan best een beetje leuk rijden, maar ik pieker er niet over om op een groen paard te stappen (al is er een geweest, bij wie ik het wel aangedurfd had), omdat het gewoon zo iets ander is....... hou dat echt heel goed in je hoofd, bij twijfel gewoon niet doen, en krijg je er toch een vreemd gevoel over, breng het dier dan alsnog weg, ja?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:07

Yamcha, ben het hélemaal met je eens. Klopt als een zwerende vinger. :)

Op een paard zitten kan vrijwel iedereen en ook veel mensen denken dat ze een paard kunnen 'opleiden', maar een paard goed opleiden is voor relatief weinig ruiters weggelegd, en al helemaal niet voor pubers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:13

Precies wat ik bedoel ja :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:13

Yamcha schreef:
Lieve Petitparis, wat jij niet lijkt te begrijpen, en met jou half Bokt niet, is dat de kans dat het bij een puber wel goed gaat, veel kleiner is dan wanneer een prof erop gaat. Een prof is namelijk niet voor niets een prof :)*

De vraag die dan overblijft is hoe is die prof prof geworden?
Een ieder moet een keer beginnen, of dat nu met 10 - 15 - 20 - 25 is of ouder...
iemand die 30 jaar is en paarden inrijdt is niet gelijk iemand dat dat ook daadwerkelijk kan en het goed doet....

Even dan wederom mijn dochter als voorbeeld, die is begonnen op groene pony's, en vooral bij de pony's tref je exemplaren aan die compleet verreden zijn, of nooit goed opgeleid zijn... vandaar dus onze keuze om een groene pony te kopen, wel braaf, maar zadelmak en meer niet... en uiteraard met deskundige begeleiding..
En vanaf die tijd heeft mijn dochter meerdere pony's en paarden opgeleid, sommige van 0 naar wedstrijdklaar, sommigen van zadelmak tot uitgebracht op wedstrijden... oa omdat ze groeide, en u met 15 jaar en ca 1.72 m definitief overstapt op de paarden.

En ja dat zijn uitzonderingen... De vraag van TS is: Waarom kan een puber geen paard opleiden? Een puber kan dat wel, maar niet iedere puber... en nooit alleen, altijd met deskundige begeleiding.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:18

Bomba schreef:
Yamcha, ben het hélemaal met je eens. Klopt als een zwerende vinger. :)

Op een paard zitten kan vrijwel iedereen en ook veel mensen denken dat ze een paard kunnen 'opleiden', maar een paard goed opleiden is voor relatief weinig ruiters weggelegd, en al helemaal niet voor pubers.

dan vraag ik me af waar al die Z pony's vandaan komen?
Die brave kinderpony's, zouden die allemaal ingereden en opgeleid zijn door volwassenen, die niet eerder begonnen zijn met paarden inrijden dan met, pak 'm beet, 17 á 18 jaar?
Ik zie doorgaans weinig tot geen jong volwassenen met pony's starten op wedstrijden....

Maar zie wel een 16 jarige die een 6 jarige internationaal start bij de pony's... en weet dat die 16 jarige die pony zelf heeft opgeleid en uitgebracht... (pin me even niet vast op de leeftijd van de ruiter, kan zelfs jonger zijn)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:20

Ik ben 18 en in augustus een merrie gekocht van 1,5 maand onder het zadel.
Heb er veel begeleiding bij en het gaat prima :)

Jong of oud, belangrijk is dat je, je verstand gebruikt en goede begeleiding zoekt.
Overschat jezelf vooral niet, als ik met iets 'nieuws' bezig ga zorg ik dat er ALTIJD begeleiding bij is.
Galop ging tot voor kort nog erg onstuimig, ik gallopeerde NOOIT zonder begeleiding erbij.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 08-12-09 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:25

Yamcha schreef:
Nou, dat vind ik dan wel eerlijk, zulke ouders ken ik er niet veel van :D

Maar echt hoor, ik kan heel goed op ervaren paarden rijden, ik kan best een beetje leuk rijden, maar ik pieker er niet over om op een groen paard te stappen (al is er een geweest, bij wie ik het wel aangedurfd had), omdat het gewoon zo iets ander is....... hou dat echt heel goed in je hoofd, bij twijfel gewoon niet doen, en krijg je er toch een vreemd gevoel over, breng het dier dan alsnog weg, ja?

Ik ben daar idd altyd eerlijk in en zeker geen moeder van dat doet mijn kind niet oid Degene die haar gaat begeleiden is er zelf ook 100 % van overtuigd dat zij het kan Ze is dan wel ong 17 en nog veel meer ervaringen rijker dan ze nu is En nee omdat ik een hele andere rijstijl heb dan zij stap ik er voorlopig het 1st jaar na het inrijden doorijden etc niet op om ff lekker buiten te crossen,want ja ik zou idd dingen kunnen verzieken :o Eerst de basis er goed in en afbouwen is sneller gedaan dan opbouwen! :+

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:30

Ongeveer 90% van de ponyruiters die internationaal succesvol meerijdt, is een zoon/dochter, neefje/nichtje of kind-aan-huis-leering bij een bekende topruiter. Die krijgen precies op het juiste moment de juiste begeleiding, en ja, dan is er absoluut de mogelijkheid om een pony goed op te leiden. Maar het gaat hier om het opleiden van paarden, en dat is toch even iets anders dan pony's. Heb het beide gedaan, maar het is absoluut niet te vergelijken. Pony's leren en reageren anders.

Het grootste gedeelte jonge ruiters die begint aan de opleiding van een paard, heeft nog helemaal geen ervaring met rijden. Onervaren ruiters hebben niet de rijtechnische kennis, kwaliteit, inzicht en handigheid om een jong paard op te leiden tot een succesvol dressuurpaard. Natuurlijk kun je een puber op een jong, groen paard zetten. Misschien krijg je er wel een leuk B paard uit, maar een succesvol dressuurpaard? Nee, hoogst onwaarschijnlijk.

Ik denk ook dat dat gewoon geaccepteerd moet worden, je moet niet alles willen kunnen. Als je pas bent begonnen met voetballen en je ambitie is om profvoetballer te worden, dan moet je ook niet zomaar opeens mee willen doen met het Nederlandse team en daarbij op het veld gaan staan (want, hoe leer je het anders?). Nee, je moet eerst oefenen, oefenen en nog eens oefenen om de techniek van het voetballen te leren beheersen en er handigheid in te krijgen. En dan nog zoiets, als puber van 12/13/14 jaar ga je ook niet met de volwassenen meedraaien.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:35

Ik was 12-13 toen ik mijn welsh pony spelenderwijs beleerde.
Het ging érg langzaam allemaal, qua galopperen en springen, maar na een paar jaar sprong en liep hij al op hoog niveau.
Niks mis met jongeren die een paard willen opleren. Mits natuurlijk ervaring en wat verstand.
Een vriendin van mij was ook 14 toen ze haar huidige paard opleerde. De basis heeft ze erin gestoken, als je natuurlijk aan de moeilijkere oefeningen wil beginnen, dan laat je het best over aan een ervaren iemand.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:38

Yamcha: ik vind dat je nu iets overdrijft, je komt nogal betweterig over..
(dat mag best hoor :), maar daarbij wil ik wel even iets zeggen : )
Als het goed is ben je zelf ook puber geweest,net zoals ik... en alle anderen,
je verteld nu met je eigen woorden, dat je zelf er niet aan toe was toen je
in diezelfde periode zat als ik nu. Dat komt in elk geval zo op mij over.

Nou wil Niet zeggen dat dan ook gelijk elke puber, klein of groot, gelijk ook GEEN
paard, pony, kleine mini shet kan inrijden/zadelmakmaken etc.
Misschien had jij zelf niet
Yamcha schreef:
de ervaring, de kennis, het gevoel, en de volwassen geest (consequent, altijd rustig, altijd de fout bij jezelf zoeken, kritisch op jezelf zijn, eerlijk naar jezelf zijn, altijd op dezelfde manier reageren) kan hebben om een paard op te leiden.

maar wat weet jij, nu volwassene (als ik het goed heb) of ik of een andere puber het wel heeft?
Netzoals Petitparis aangeeft, je scheert de 'pubers' behoorlijk over 1 kam :j

Het is je eigen mening, maar maak er geen werkelijk, bewezen document van :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:43

_Bitje_ schreef:
Yamcha schreef:
de ervaring, de kennis, het gevoel, en de volwassen geest (consequent, altijd rustig, altijd de fout bij jezelf zoeken, kritisch op jezelf zijn, eerlijk naar jezelf zijn, altijd op dezelfde manier reageren) kan hebben om een paard op te leiden.

maar wat weet jij, nu volwassene (als ik het goed heb) of ik of een andere puber het wel heeft?
Netzoals Petitparis aangeeft, je scheert de 'pubers' behoorlijk over 1 kam :j

Ik geloof niet dat Yamcha dat echt doet, misschien is het meer het geval dat jij je aangevallen voelt?

Op internet valt niet te beoordelen of jij, ik of de bakker om de hoek een paard kan opleiden.
Lijkt me aan een prof om daarover te oordelen :)

Zoals Bomba al opmerkte, ongeveer 90% van de ponyruiters op internationaal niveau, heeft het met de paplepel ingegoten gekregen. Maar denk je dat die zonder begeleiding op een groene pony stappen? Echt niet! Die ouders weten dondersgoed wat de consequenties daarvan zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:50

ik voel me niet aangevallen, zeker niet op bokt :n

Maar met begeleiding,..
dat is weer een ander verhaal, we hebben het nu over het opleiden
van een paard door een puber opzich, niet over de bakker om de
hoek..En nou ja, begeleiding, dat hoort er min of meer een beetje bij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:54

Ik kan dat nu, als volwassene, een heel stuk beter beoordelen ja.

Als je mijn berichten goed leest, staat er dat ik denk dat de pubers die het wel kunnen, uitzonderingen zijn, het grootste deel kan het gewoon niet. Dat heeft niets met alles over een kam scheren te maken.
En die uitzonderingen doen het het beste nog altijd onder begeleiding.

Dat het wat betweterig klinkt, zal waar zijn. Dat effect hebben dit soort impopulaire opmerkingen wel vaker. Het is mij ook opgevallen dat vooral dingen die slecht uitkomen en niet in het straatje passen als betweterig worden ervaren. Dat zegt dan misschien ook iets over degene die dat vindt
Ik ga alleen niet mee in de kreten van: leeftijd maakt niet uit, en iedereen moet een keer beginnen, en een ouder iemand kan ook paarden verknallen. Dat zijn imo loze kreten om iets waar gewoon heel veel risico aan zit (met name voor het paard) goed te praten.

Er zijn dus blijkbaar pubers die het kunnen, nu dat zijn uitzonderingen. 95% van de pubers kan het niet. Ik persoonlijk zou nooit een paard door een puber laten beleren, van mijn leven niet. Ik ben daar in de loop der jaren ook anders over gaan denken, is ook een stukje ervaring ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt