Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:54

Professor schreef:
Geachte mijnheer Huertecilla, persoonlijk denk ik dat u de verzamelde galop in het terrein niet nodig heeft, maar slechts een verkorte galop.

Verzamelen is relatieve elevatie.
Juist in bergachtig terrein is kunnen, laten, doseren van de mate van relatieve elevatie, zwaartepuntsverplaatsing, essentieel.
Wat bij afstanden afleggen in terrein, door bergen, erg belangrijk is begrip van het verschil tussen relatieve elevantie en verkorten van de spronglengte.
Verkorten = minder meters = minder snelheid.
Relatieve elevatie = zwaartepuntsverschuiving.

Verkorten doe je via beperkend signaal aan de achterzijde.
Relatieve elevatie vooral via signaal met de zit naar de achterhand.

Complexe hindernissen, complexe routes kan je niet veilig nemen/volgen zonder de zwaartepuntsverplaatsing te kunnen aansturen.
Idem complexe routes een steile helling vol keien op rots omlaag. Zonder scholing daalt een paard met veel gewicht op de voorhand; dat is BLOEDlink.
Echte scholing houdt niet alleen in dat het paard begrijpt en doet wat je vraagt maar ook het waarom zelf op het netvlies heeft.

Ook is de zwaartepuntsverplaatsing essentieel voor het niet met het ruitergewicht extra belasten van de voorhand. Iets wat juist bij het afleggen van afstanden cruciaal is.

Hoewel je aangeeft dat het ´verzamelen´ in het terrein niet nodig is, is het nu juist waarom het is :)*
Op het vlak, in een rijbak heb je het nergens voor nodig; het is daar een geformaliseerde oefening van iets wat een element in een bekwaamheidsproef voor het eggie was. Dat eggie was.... betrouwbaar veilig en vlot door terrein kunnen gaan.
Liefst met zo min mogelijk belasting van het paard (dus met zwaartepuntsverplaatsing opdat de voorhand niet extra belast wordt).
Het terreinrijden was OOIT de het gebruiksdoel waar de dressuurproef een toets voor was. Het terrein is de proof of the pudding voor ´verzamelen´ :D
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-12-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:56

Huertecilla dat heeft met respect naar de paarden als edele dieren te maken, dat behoort u toch te weten? En niet iedere ruiter mishandeld paarden zoals u omschrijft. Niet te negatief schrijven, dan schrijft u alle hoop die nog over is weg. Buiten het feit dat u iedere ruiter inclusief u zelf persoonlijk beledigd.
Was u ook niet voor vaktaal?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:56

hopla schreef:
vur schreef:
Leuk filmpje Hopla en zeer verhelderend. Dat doet hij toch leuk.

Vindt jij het verhelderend Vur?
Voor mij was het herkenning.

Nou, ik vond het vooral verhelderend om te zien dat Edward het ook kan zonder kin op de borst en zo en dat iemand uit de school van A en S uit kan leggen wat ie doet en er een leerzame clinic van kan maken etc etc. Het paardrijden ansich is wel gesneden koek. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:00

FaberSmid schreef:

Nee.
Ik ben voor heldere taal.
De ruiterij verschuilt zich achter mooie woorden maar doet ondertussen :r

Behandel een dier met respect. Of dat nu een varken, hond of paard is.
Laat het met een hoog niveau van welzijn leven.
Respecteer de ecologie en ethologie van het dier.
Neuzel niet over kop of poten. DOE edel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:16

Professor schreef:
jasmijn78 wat is terugverzamelen??

De galop kleiner maken, terug in tempo... Tenminste, dat versta ik er onder :D

Professor schreef:
Er werd gevraagd wanneer geef ik het teken (halveophouding) in welke fase van de galop.
Dit kan op meerdere momenten.
Het beste is om de 1e fase van de galopp dus met de buitenteugel op het buitenbeen.

Nu je het zegt; het binnenachterbeen wil je inderdaad niet belemmeren. Maar zoals ik al zei: ik vind het moeilijk onder woorden te brengen op welk moment ik mijn halve ophoudingen probeer te timen... Ik ben mij op zo'n moment niet geheel bewust van de beenzetting, ik focus mij eigenlijk alleen maar op de reactie die ik krijg... Ik ken het gevoel van een goede reactie op een halve ophouding (en het gevoel van een verkeerd getimde halve ophouding ;) ) Ik denk dat het bij dit soort dingen toch ook erg op gevoel aankomt... Je kunt nog zo tot in detail de theorie in je kop stampen over hoe, bij welke beenzetting etc. je een hulp moet geven... Maar zo'n riedeltje is vaak te lang om over na te denken als je op je paard zit... (al is het natuurlijk wel goed om je in de theorie te verdiepen over waar je nu eigenlijk mee bezig bent :P

Het rijden van vliegende wissels is ook zo iets... Mijn paard kon het niet en ik ook niet. Van te voren had ik alle theorie die je er over kunt vinden gelezen, maar eenmaal te paard ben ik het dan kwijt. Ik ben gewoon gaan proberen... Gewoon de tegenovergestelde galophulp proberen te geven en hiervoor het juiste moment uitzoeken. Een paar keer heb ik kunnen oefenen op een leerpaard, maar zodra deze dacht dat je een wissel wilde deed hij het al, zelfs hele series... Tsja en dat deed mijn paard nog niet natuurlijk, want daar moesten de knoppen nog op. 3 maanden geprobeerd, het leek nergens naar. Maar van het ene moment op het andere snapte mijn paard het en ik ook. En nu doet hij het nooit meer fout. Bij mijn jonge paard neem ik ze spelenderwijs mee. Als ik denk tijdens het galloperen: dit is een goed moment voor een wissel, dan doe ik het. En dan gaat het meestal nog goed ook...

Alle theorie ten spijt, maar timing leer je door te doen. Ik wel in ieder geval. Ik denk ook dat veel mensen veel te bang zijn om het fout te doen. Maar ik denk juist dat je in je rijden moet durven experimenteren. Zolang je jezelf maar af blijft vragen wat en waarom je iets aan het doen bent en waar je naartoe wilt. En elke reactie van het paard in enigzins de juiste richting belonen.... Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg :+

Huertecilla schreef:
Het is gewoon illustratief subjectief geneuzel over een ´edel´ dier. Er ondertussen wel een bit in hangen, met sporen in poren en met een zweep op meppen. Het edele is het zich laten mishandelen soms?

Gut gut... Meneer wordt eens tegengesproken en moet direct weer om zich heen slaan :Z Jammer hoor.

Huertecilla schreef:
Op het vlak, in een rijbak heb je het nergens voor nodig; het is daar een geformaliseerde oefening van iets wat een element in een bekwaamheidsproef voor het eggie was. Dat eggie was.... betrouwbaar veilig en vlot door terrein kunnen gaan.

HC, wanneer begrijp je nou eens dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Wat voor jou echt is, hoef het voor een ander niet te zijn. Het zou je sieren als je een ander zijn waarheid ook eens zou respecteren. Velen van ons rijden nu eenmaal in een rijbak en vinden het leuk om te bomen over hoe wij dat het beste en het liefste doen. Als dat niet jou ding is, so be it ;)

Huertecilla schreef:
De ruiterij verschuilt zich achter mooie woorden maar doet ondertussen

OMG... Jij weet in elke discussie, in elk topic wel weer een aanleiding te vinden om je eigen welzijnsdebat aan te zwengelen he? Man, wat ben jij vermoeiend :Z

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:18

Huertecilla schreef:
Verzamelen is relatieve elevatie.
Juist in bergachtig terrein is kunnen, laten, doseren van de mate van relatieve elevatie, zwaartepuntsverplaatsing, essentieel.
Wat bij afstanden afleggen in terrein, door bergen, erg belangrijk is begrip van het verschil tussen relatieve elevantie en verkorten van de spronglengte.
Verkorten = minder meters = minder snelheid.
Relatieve elevatie = zwaartepuntsverschuiving.

Verkorten doe je via beperkend signaal aan de achterzijde.
Relatieve elevatie vooral via signaal met de zit naar de achterhand.

Complexe hindernissen, complexe routes kan je niet veilig nemen/volgen zonder de zwaartepuntsverplaatsing te kunnen aansturen.
Idem complexe routes een steile helling vol keien op rots omlaag. Zonder scholing daalt een paard met veel gewicht op de voorhand; dat is BLOEDlink.
Echte scholing houdt niet alleen in dat het paard begrijpt en doet wat je vraagt maar ook het waarom zelf op het netvlies heeft.

Ook is de zwaartepuntsverplaatsing essentieel voor het niet met het ruitergewicht extra belasten van de voorhand. Iets wat juist bij het afleggen van afstanden cruciaal is.

Hoewel je aangeeft dat het ´verzamelen´ in het terrein niet nodig is, is het nu juist waarom het is :)*
Liefst met zo min mogelijk belasting van het paard (dus met zwaartepuntsverplaatsing opdat de voorhand niet extra belast wordt).
Het terreinrijden was OOIT de het gebruiksdoel waar de dressuurproef een toets voor was. Het terrein is de proof of the pudding voor ´verzamelen´ :D

Mijnheer Huertecilla
Vind dat u nu veel dingen door elkaar haalt, juist in het terrein zou men zijn paard niet verzamelen, omdat men hem dan totaal niet zijn eigen natuurlijk evenwicht kan laten vinden.
Bovendien kan een verzameld paard juist niet in ongelijk terrein zeker zijn evenwicht houden, aangezien die juist meer op de achterhand gezet is, u behauptet dat men met Schoolgangen door het terrein gaat??
Weet u dan niet dat juist dat het grote verschil is.
Wanneer u juist de Chiron methode kent, net zoals ik die ken, dan zou u juist moeten weten dat men het paard in het terrein alleen het tempo aangeeft.
Sorry maar uw denken kan ik helaas niet meer volgen.
En dat van de vaktaal is voor velen duidelijker dan wat u schrijft.
Ondoorzichtige taal, en respekt voor het kreatuur paard ook in woord en geschrift zou meer respektvoller zijn dan u nu geschreven heeft.
Schrijfttaal en spreektaal kunnen verschillen, maar het uitdrukken van respekt komt juist in de taal naar voren.
U maakt er een Babalonische spraakverwarring van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:22

Professor schreef:

Tja, daar kan ik niets aan doen.

Wellicht een verschil aan referentiekader.
In mijn wereld is het exact zoasl Caprilli schrijft; het hoogste wat de ruiter kan bereiken is het paard niet in de weg te zitten.

Het paard JUIST in het terrein zelf diens evenwicht onder de ruiter te laten vinden en bewaren. Door scholing het paard te laten ervaren dat een onnatuurlijk evenwicht; de voorhand niet met het ruitergewicht belastend, beter is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:38

Huertecilla schreef:
Professor schreef:

Tja, daar kan ik niets aan doen.

Wellicht een verschil aan referentiekader.
In mijn wereld is het exact zoasl Caprilli schrijft; het hoogste wat de ruiter kan bereiken is het paard niet in de weg te zitten.

Het paard JUIST in het terrein zelf diens evenwicht onder de ruiter te laten vinden en bewaren. Door scholing het paard te laten ervaren dat een onnatuurlijk evenwicht; de voorhand niet met het ruitergewicht belastend, beter is.

Mijnheer Huertecilla,

Dan heeft u mijnheer Caprilli helaas niet goed begrepen.
Het paard leerde hij omgaan met het ruitergewicht, en leerde de ruiter mee te gaan met het paard, door zich inwezen altijd boven het zwaartepunt van het paard te houden.
Wat u allemaal hiervoor geschreven heeft komt weer niet overeen met wat u nu schrijft.
En referentiekader dat is een leuk woord, die alles in een diskussie opzij schuift, en in wezen niets zegt.
En zeker niet relevant is, aangezien u hier meedoet aan een discussie.
En discussie is meningen uitwisselen of verdedigen en of tot een tamelijk enig punt komen.
Maar uw referentiekader dus uw belevings wereld is anders, dat hebben denk ik wel meerdere gemerkt.
Iedere persoon heeft een eigen referentiekader. Daarmee wordt de algemene samenhang van alle factoren bedoeld die voor een persoon, of zelfs een hele gemeenschap, de psychische werkelijkheid op een zeker ogenblik vormt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:40

Professor schreef:
Wanneer u juist de Chiron methode kent, net zoals ik die ken, dan zou u juist moeten weten dat men het paard in het terrein alleen het tempo aangeeft.

Het Chiron-springen steunt op de leer van Caprilli.

Bedenk dat dit om ´zo snel mogelijk´ gaat. Caprilli heeft als belangsrijkste doel het cavallerie doel; om zo snel mogelijk door elk terrein te gaan. DaarBIJ met zo min mogelijk belasting.
Inderdaad geheel en al niet verzamelde galop, alleen tempo-rgeling.

Haal het element zo snel mogelijk weg en de inhoud van het rijden tot zo min mogelijk belasting verschuift.
Dan wordt ineens het niet met het ruitergewicht belasten weer belangrijk. Relatieve elevatie wordt dan ineens wel belangrijk als uitgangspunt.

Overigens vraagt Caprilli wel degelijk zwaartepuntverplaatsing bij de afdaling. Die gaan nl NIET op snelheid, want om snel te kunnen gaan moet je allereerst niet verongelukken.
Paard wordt geleerd de voorhand te ontlasten, de ruiter wordt geleerd de correcte zit te behouden (niet achterover te leunen!).

Wat ik altijd enorm grappig vind is het onderscheid dat zoveel ruiter maken is school-watdanooks en buiten. Alsof dat niets met elkaar van doen heeft.
School-watdanook was ooit het onder gecontroleerde omstandigheden dresseren voor het eggie.
Dat dit eggie voor velen weggevallen is uit het paardriijden maakt voor deze ruiters scholing het doel op zich. Dat is zoals dat is.
Dat maakt echter niet dat scholing nergens anders goed voor is/kan zijn.
Het eggie is nog steeds the proof of the pudding en school-watdanooks daarvoor ooit bedoeld.
School-watdanooks hebben van oorsprong een praktijkdoel. Als die praktijk je doel is, is de scholing een weg.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:49

Huertecilla schreef:
Professor schreef:

Het Chiron-springen steunt op de leer van Caprilli.

Bedenk dat dit om ´zo snel mogelijk´ gaat. Caprilli heeft als belangsrijkste doel het cavallerie doel; om zo snel mogelijk door elk terrein te gaan. DaarBIJ met zo min mogelijk belasting.
Inderdaad geheel en al niet verzamelde galop, alleen tempo-rgeling.

Haal het element zo snel mogelijk weg en de inhoud van het rijden tot zo min mogelijk belasting verschuift.
Dan wordt ineens het niet met het ruitergewicht belasten weer belangrijk. Relatieve elevatie wordt dan ineens wel belangrijk als uitgangspunt.

Overigens vraagt Caprilli wel degelijk zwaartepuntverplaatsing bij de afdaling. Die gaan nl NIET op snelheid, want om snel te kunnen gaan moet je allereerst niet verongelukken.
Paard wordt geleerd de voorhand te ontlasten, de ruiter wordt geleerd de correcte zit te behouden (niet achterover te leunen!).

Wat ik altijd enorm grappig vind is het onderscheid dat zoveel ruiter maken is school-watdanooks en buiten. Alsof dat niets met elkaar van doen heeft.
School-watdanook was ooit het onder gecontroleerde omstandigheden dresseren voor het eggie.
Dat dit eggie voor velen weggevallen is uit het paardriijden maakt voor deze ruiters scholing het doel op zich. Dat is zoals dat is.
Dat maakt echter niet dat scholing nergens anders goed voor is/kan zijn.
Het eggie is nog steeds the proof of the pudding en school-watdanooks daarvoor ooit bedoeld.
School-watdanooks hebben van oorsprong een praktijkdoel. Als die praktijk je doel is, is de scholing een weg.

Chiron is een verder ontwikkeling van de heer Becker van de Caprilli gedachten.
Wat en hoe hoeft u mij niet uit te leggen.
Pas het zelf ook toe met het trainen van mijn leerlingen voor de Vielseitgkeit, aangezien het de veiligste methode is.
Maar het ging hier om de verzamelde galop, en die paste mijnheer Becker wel toe bij de voorbereiding van het springen toe, maar deed dit werkelijk nooit en never in het terrein.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:50

Professor schreef:

Heeft u de tekst van Caprilli ZELF?

Bij mij weegt het belang van snelheid minder zwaar en kan het zwaartepunt van de ruiter paardontlastend wat verder naar achter.
Inderdaad achter wat Caprilli nastreeft. Vandaar ook een ander zadel en andere zit. Caprilli en diens zadelmaker ontwikkelden de veerlus aan de omgekeerd V opdat het zadel het ruiterzwaartepunt verder naar voren bracht.
Verschuiving van zwaartepunt; letterlijk en figuurlijk. Verandert niets aan het fundament.
Vanwege het begrip van het fundament rij ik met type pre-Caprilli zadel ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:00

Huertecilla schreef:

Ik begrijp niet zo goed wat het er toe doet waar het vandaan komt en wie het bedacht heeft? Feit is dat sommige ruiters graag een verzamelde galop willen rijden en de vraag is hoe je dat het beste doet. Waar en wanneer iemand dat doet, is toch verder niet zo belangrijk? Volgens mij hebben we het in deze discussie over hoe we in de dressuur een verzamelde galop volgens het skala rijden.... Misschien is het handig als er een apart topic komt over hoe je door het terrein galopeert?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:01

Huertecilla schreef:
Professor schreef:

Bij mij weegt het belang van snelheid minder zwaar en kan het zwaartepunt van de ruiter paardontlastend wat verder naar achter.
Inderdaad achter wat Caprilli nastreeft. Vandaar ook een ander zadel en andere zit. Caprilli en diens zadelmaker ontwikkelden de veerlus aan de omgekeerd V opdat het zadel het ruiterzwaartepunt verder naar voren bracht.
Verschuiving van zwaartepunt; letterlijk en figuurlijk. Verandert niets aan het fundament.
Vanwege het begrip van het fundament rij ik met type pre-Caprilli zadel ;)

Mijnheer Huertecilla,

Caprilli heeft de wereld de ogen geopend, maar zijn systeem was verre van volmaakt.
Hij heeft gedacht aan de getalenteerde Italianen maar dressuur lui, die slechts van A naar B wilden met hun paarden, met zo min mogelijk energie verlust.
In der Geschichte des Springreitens spielt der Rittmeister Federico Caprilli (1868-1907) eine große Rolle. Er entwickelte den noch heute gültigen Springstil, in dem er Sitz und Haltung des Reiters der natürlichen Gleichgewichtsverteilung in der Springkurve des Pferdes anpaßte. Caprilli hatte bei der Betrachtung freispringender Pferde an der Reitschule Pinerolo beobachtet, dass auch dem gerittenen Pferd Kopf und Hals während des Sprunges frei gelassen werden solle, der Sitz des Reiters den Rücken des Pferdes entlassen solle und somit die Balance des Pferdes keinesfalls gestört werden dürfte. Vor Caprillis Innovation sprang man noch im Vollsitz, oft leicht nach hinten geneigt, und behinderte das Pferd eher, als dass man ihm den Sprung erleichterte. Der leichte Springsitz wurde zunächst in der italienischen Militärakademie, später in der Militärakademie in Hannover propagiert und setzte sich relativ schnell durch.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:02

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:

Ik begrijp niet zo goed wat het er toe doet waar het vandaan komt en wie het bedacht heeft? Feit is dat sommige ruiters graag een verzamelde galop willen rijden en de vraag is hoe je dat het beste doet. Waar en wanneer iemand dat doet, is toch verder niet zo belangrijk? Volgens mij hebben we het in deze discussie over hoe we in de dressuur een verzamelde galop volgens het skala rijden.... Misschien is het handig als er een apart topic komt over hoe je door het terrein galopeert?

Wij gaan hier weer verder met de verzamelde galop.
Dat mijnheer Huertecilla even afdwaalde was mede mijn verschulding.
Hij haalde enige dingen door elkaar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:03

Dit was even een moeilijk blaadje lezen %) maar ik denk dat jullie beiden wel hetzelfde zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:06

Professor schreef:
Maar het ging hier om de verzamelde galop, en die paste mijnheer Becker wel toe bij de voorbereiding van het springen toe, maar deed dit werkelijk nooit en never in het terrein.

Ik wel, want het element snelheid is eruit. Dat verschuift automatisch het evenwicht al.

Jachtspringen vraagt inderdaad hooguit verkorting van de pas.
Afstand afleggen door ruig terrein vraagt ook relatieve ontlasting van de voorhand.

De grens aan de mate van relatie elevatie is daabij wederom het ruitergewicht. Meer dan het ruitergewicht naar achter verplaatsen verhoogt onnodig belasting van de achterhand.
Doordat het inherent is met verkorten van de pas en hoekverkleining van de gewrichten in de achterhand krijgen die EN relatief EN absoluut meer kracht te verwerken. Hoe kleiner de hoek, hoe groter de belasting op de kapsels en pezen. Nodeloze overbuiging moet daarom voorkomen worden en de tijd waarin extra relatieve elevatie gevraagd wordt dient beperkt te blijven.

In galop verkorten van de paslengte = verlagen van de snelheid.
In galop verzamelen = verplaatsen van het zwaartepunt.
JUIST in ruig terrein hebben beiden zin.

Het zonder noodzaak meer dan het ruitergewicht verplaatsen is onnodide overbelasting van de achterhand.
Het zonder noodzaal verlagen van de snelheid in galop onder het efficiente snelheidsbereik is onnodige overbelasting van de achterhand.

Terug naar het onderwerp:
- verkorten van de spronglengte stuur je aan de voorzijde; bepreking van het uitstrekken
- de mate van verzameling stuur je aan de achterzijde; ondertreden en hoekverkleining.

Beiden geef je ideaal aan VOOR de betreffende hand uitstrekt/onder stapt.
Voor het aangeven van het signaal daarvoor vraag je aandacht (als je die niet al hebt).
HOE je dat, dus door WELKE combinatie van inwerkingen, doet ´is´ de dressuurvorm.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:27

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:

Ik begrijp niet zo goed wat het er toe doet waar het vandaan komt en wie het bedacht heeft?

Dat doet er ook niet toe.

Wat er wel toe doet is of ´je´ gelezen hebt wat de bedenker schreef of dat ´je´ een interpretatie door een ander daarvan gelezen hebt.
Wat Caprilli zelf schrijft is nl. summier en glashelder. Hij is daarbij onomwonden kritisch en legt uit waarom.
Lezend wat hem wordt toegeschreven vraag ik me vaak af of de schrijvers het brondocument wel gelezen hebben.
DAT is wel belangrijk.
De methode van Becker (Chiron) is nl. een interpretatie van Caprilli. Ik heb daar geen enkele kritiek op overigens. Het heeft WEL een ander gebruiksdoel: jachtspringen voor wedstrijden versus cavallerie-inzet in oorlog.
Becker legt daardoor volkomen terecht andere accenten.
Wil je echter daar VERDER mee om er wat anders op te bouwen of aan vast te hangen, dan neem je een risico.
Professor geeft aan dat Becker onvolkomenheden verandert. Op die verandering bouwen zonder het verschil in gebruiksdoel te analyseren geeft een grote kans op foutvermenigvuldiging.
Ga dan terug naar de basis. Kan best zijn dat je dan alsnog dezelfde invulling geeft, maar misschien ook niet.
Ik kan meer met Caprilli dan met Becker omdat Becker voor MIJN gebruiksdoel een omweg inhoudt hoe correct Becker ook is voor DIENS doel.

Nogmaals; schoolverzamelen van de galop en schoolverkorten van de galop hebben beiden een gebruiksdoel.
Het verschil mbt het HOE is groot; primair voor versus primair achter. Let wel, primair. Je kan niet achter verzamelen zonder voor te beperken.
De ts vraagt echter naar de balans.
De vraag is of er geen conflict is tussen achter aansporen en voor tegenhouden. Dat conflict moet inderdaad voorkomen worden.
Daarvoor is begrip nodig van het verschil tussen verkorten van de spronglengte en het verplaatsen van het zwaartepunt.
De balans is:
- dat je bij verkorten van de galopsprong de voorkant vraagt om het uitstrekken te BEPERKEN.
- dat je bij galopverzamelen de voorkant BEPERKT te verlengen bij het doen ´aanzetten´, ondertreden van de achterzijde (let wel ´aanzetten´ tussen aanhalingstekens).

HOE, met wel MIDDEL je de voorkant beperkt is niet relevant voor de uitvoer. Dat is slechts de invulling van het signaal met het hulpmiddel. Het wel fundamenteel voor de vorm = dressuurvrom.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:51

Huertecilla schreef:
FaberSmid schreef:

Nee.
Ik ben voor heldere taal.
De ruiterij verschuilt zich achter mooie woorden maar doet ondertussen :r

Neuzel niet over kop of poten. DOE edel.

Vaktaal is heldere taal, de mens heeft verschillende dialecten, talen en benamingen dat maakt het troebel. Vaktaal is net als de (lichaams)taal van dieren over te hele wereld te begrijpen. U verschuild zich nu achter uw mooie woorden. De omgang behoord natuurlijk diervriendelijk te zijn, met alle respect naar het paard (dier) toe. Maar als mensen zoals u oneerbiedig over paarden (dieren) schrijven, is de stap klein naar oneerbiedig gedrag. Ik noem u toch ook niet een beest met lompe poten en een grote bek (smoel)? Ik had juist van u verwacht, dat u eerbiedig over paarden kon schrijven, gezien uw prachtige schrijven. Zoals u zelf schrijf, doe edel dus ook edele vaktaal.

Huertecilla een nieuw topic openen voor uw onderwerp, is denk een zeer interessant nieuw topic. Waar u en de Professor gezellig samen kunnen discussieren over Frederico Caprilli. Denk dat er u meer zullen volgen, met of zonder degen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:16

Voor mij FaberSmid is er geen verschil in hoe ik varken, hond of paard zie.
Wel een verschil tussen hoe ik mens en dier zie. Dit dan alleen omdat ik zelf een mens ben. Dit op dieren projecteren heet antropomofisme.

Áls er al objectief onderscheid is tussen mens en dier, dan is dat 'het concept van zelf'.
Daar wordt veel onderzoek naar gedaan. Bonobos en doflijnen zijn kandiaten voor dit besef.
Áls je al van hoofd en benen wil sperken dan zijn díe er kandidaten voor (nou ja, dolfijnen alleen voor hoofd dan..).

Het zou beter zijn dat de ruiterij wat antropomorfisme op het paardwelzijn zou projecteren dan op alleen het woordgebruik.
De huidige situatie is vaker wel dan niet beestachtig. Veel ruiters kunnen dus beter met hun poten van paarden af blijven....

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:19

Huertecilla dan heeft u mijn schrijven niet goed gelezen. Het gaat om de omgang en welzijn, maar ook het taalgebruik. Grof taalgebruik kan leiden tot grove omgang. Hoe dan ook het is een gebrek aan respect.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:21

'Antropomorfisme betekent 'van menselijke gedaante'. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor 'mens' (ἄνϑρωπος / ánthrōpos) en 'uiterlijke vorm' (μορφή / morphē).

In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waarde-oordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen. In de moderne wetenschap wordt er meestal van uitgegaan dat deze manier van denken onjuist is.

Voorbeeld: het edele paard.'

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:32

Huertecilla schreef:
'Antropomorfisme betekent 'van menselijke gedaante'. Het is een samenstelling van de Griekse woorden voor 'mens' (ἄνϑρωπος / ánthrōpos) en 'uiterlijke vorm' (μορφή / morphē).

In wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waarde-oordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden) of dingen. In de moderne wetenschap wordt er meestal van uitgegaan dat deze manier van denken onjuist is.

Voorbeeld: het edele paard.'

Laat mij maar een gevoelsmens zijn, en niet een robot van de moderne wetenschap.
Wetenschappers zijn vaak mensen zonder enige emotionale waarden, ken er genoeg, en staan buiten het werkelijke.
En paarden zijn nog altijd voor mij edele viervoeters en geen beesten wat vele mensen zijn.

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:37

Huertecilla u blijft mij verbazen, u kan prachtig taalgebruik schrijven maar daar tegenover ook oneerbiedig schrijven over paarden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:53

pffff.... jullie zijn je aan het vergalloperen over al die mooie en minder mooie woorden, maar inhoudelijk gezien gaat het helaas niet meer over hoe je nu een mooie verzamelde galop rijdt.... Het lijkt wel of jullie elkaar aan het aftroeven zijn wie welk woorden-, paarden en/of geschiedenisboek gelezen heeft? Alle theorie en achterliggende geschiedenis ten spijt, waar blijft de vertaalslag naar de praktijk?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:09

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:

Ik moet het eerste plaatje of filmpje van echte verzameling in de dressuur nog zien... Dit is volgens mij onbestaande, zelfs op olympisch niveau. Wat ik meestal zie zijn houdingen waarbij de neus van het paard tegen de borst wordt getrokken en het ruitergewicht op de voorhand leunt. Het paard wordt in een zeer onnatuurlijke houding gewrongen en bovendien gedwongen om op de voorhand te lopen.

Ik snap ook totaal het verschil niet tussen verzameld galoperen in het terrein en in de bak. Geen verzameling in het terrein
is een garantie voor ongecontroleerd vluchtgedrag en gebroken botten. De vraag is niet of het zal gebeuren maar wanneer het zal gebeuren...

Mijns inziens (maar dat is dus mijn opvatting) ligt het geheim van de verzameling in de halve ophouding ZONDER teugelinwerking. Maw door gewichtshulpen de ondertreding van de achterhand bewerkstelligen waardoor de oprichting vanvoor als vanzelf komt. Dit vereist een onafhankelijke zit (hoe doe je dat in een dressuurzadel?) en een paard dat voldoende gymnastisering heeft genoten zodoende deze het ruitergewicht optimaal kan dragen.

Dit gaat niet van vandaag op morgen... In een notendop: Eerst schoudenbinnenwaarts op 3 en 4 sporen, hetzelfde voor travers,renvers en traversale... Dit alles aan de hand in stap en draf... Dan dit alles opnieuw onder het ruitergewicht in stap en draf aan de losse teugel (je bent dan al gauw een jaar verder) voordat je kan beginnen aan al het voorgaande in galop.

En, indien we onze zogenaamde dure 'dressuurpaarden', om het oneerbiedig te zeggen, verder naar de kloten fokken door ze van een nog ongunstigere constitutie te voorzien (lees langere rug, schouderaanzet, nek, enz...) zal echte verzameling (aan de losse teugel dus) binnenkort voorgoed tot het verleden behoren...

'Paardenliefhebbers' die paardensport hoog in het vaandel dragen, horen de woorden eerbied en respect jegens het paard niet in de mond te nemen...

Bon... ieder zijn idee dus... ;)