Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:29

EsjeNoeska schreef:
ik zeg optie 1
maar daar bedoel ik niet mee trekken,zagen en dat soort dingen.
gewoon licht spelen als hij vasthoud. en niet tegendruk geven maar ook je hand niet vastzetten. meegaan en ondertussen beetje friemelen.
ik rijd op een manege en de paarden reageren op deze manier altijd vrij goed
maar al werk ik ook altijd met naar voor rijden opvangen en teugel bij geven.
eigelijk een beetje een combinatie

Dit is dus echt de vreselijk verkeerde manier van rijden.
Zonde dat een manege hiermee de klanten een verkeerde manier van rijden aanleert.

Echt heel erg zonde.
Mensen die van deze manege komen, zullen dan ook een flinke dobber krijgen als ze een eigen paard krijgen en een goede priveinstructeur.
Die zal dit zaag-gedrag zeker afkeuren.
Evenals de juryleden op KNHS wedstrijden..
Spelen / friemelen = onrust in de mond = zagen voor het paard.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:06

Petulan schreef:
Wat een botte reactie zeg.. Alsof jij zelf nooit een keer doorvraagt of hard inwerkt? Je doet nu net of de post boven jou gelijk staat aan dierenmishandeling, terwijl ik haar wel goed begrijp: wanneer een paard vasthoudt zul je toch iets moeten doen om deze weer los te krijgen.. Wanneer je daar nog niet zo ervaren in bent kan die manier best werken om het losse gevoel terug te krijgen. Het is ook niet mijn manier maar dr leiden meer wegen naar rome..

Als een paard vast houd aan een bepaalde kant, moet je juist niet gaan friemelen aan die teugel.
Paard houdt vast door dat de ruiter die betreffende teugel meer vasthoud/druk heeft dan de andere.
Als een paard vast houdt moet je meer op de buitenteugel gaan rijden.
Dus meer buiten kant begrenzen met buitenteugel en buitenbeen, hierdoor gaat het paard weer recht lopen als je het goed doet, en laat het paard de binnenteugel los, mits jij nu dan ook niet meer gaat vast houden.
Hoe meer je gaat friemelen/kneden hoe erger het uiteindelijk word.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:35

Dit is dus echt de vreselijk verkeerde manier van rijden.
Zonde dat een manege hiermee de klanten een verkeerde manier van rijden aanleert.

Echt heel erg zonde.
Mensen die van deze manege komen, zullen dan ook een flinke dobber krijgen als ze een eigen paard krijgen en een goede priveinstructeur.
Die zal dit zaag-gedrag zeker afkeuren.
Evenals de juryleden op KNHS wedstrijden..
Spelen / friemelen = onrust in de mond = zagen voor het paard.[/quote]

spelen/friemelen is niet zagen!
vragen (zacht!) is niet zagen, zagen is echt van links naar recht het bit scheuren maar niet zachtjes vragen.
Ik vraag het paard waar ik op rij wel af en toe als hij weer omhoog komt, als hij weer beneden is, gelijk me hand stil.
En degene van wie ik les krijg die is best goed en keurt de manier van hoe ik rij zeker niet af.
En bij het vragen gebruik ik ook mijn benen en zit zodat het paard mijn hand gaat opzoeken, dit is dus zeker niet zagen!!

eekhoornerik

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:38

Het is misschien geen zagen maar je oefent wel een erg irriterende druk uit op de lagen van je paard. En die druk is veel groter dan je zelf door hebt, daarbij zijn de lagen van een paard heel gevoelig.

Waarom denk je dat een paard zijn hoofd in de krul gooit als je 'speelt/friemelt' met je hand?
Echt niet omdat hij zijn kaken dan ontspant, nee omdat hij van dat irritante gedoe in zijn mond af wilt zijn!

Instructrices die op deze manier les geven zijn per definitie niet goed. Deurne diploma of niet.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:47

laetitia schreef:
Het is misschien geen zagen maar je oefent wel een erg irriterende druk uit op de lagen van je paard. En die druk is veel groter dan je zelf door hebt, daarbij zijn de lagen van een paard heel gevoelig.

Waarom denk je dat een paard zijn hoofd in de krul gooit als je 'speelt/friemelt' met je hand?
Echt niet omdat hij zijn kaken dan ontspant, nee omdat hij van dat irritante gedoe in zijn mond af wilt zijn!

Instructrices die op deze manier les geven zijn per definitie niet goed. Deurne diploma of niet.

De shet waar ik op reed, een tijdje, een paar weken ong. 4 keer in de week reed ik op die, ik vroeg zachtjes maar ze ontspande zich niet.
Na een tijdje begon ze uit zichzelf ontstpannen en toen ging ze naar beneden, maar dat ging zeker niet vanzelf.
Ik heb toen een lange tijd ''gevraagd'' aan haar.
En zij ontspande wel na een tijd.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:58

Ik rij ook met allebei. denk ook niet dat er 1 manier bestaat om ALLE paarden nageefelijk te rijden.
Ik leer het op dit moment als volgt. buitenhand altijd methode 2 lichte druk houden, maar zeker NIET rukken trekken hangen ed. Bij wendingen ed. voor de stelling je binnenhand kneden. Met kneden bedoel ik methoden 1, je vingers zachtjes door je hand laten rollen. Niet je hand openen of je hand verplaatsen enkel je vingers gebruiken.

@Ladylay --> ben het helemaal met je eens. Ik merk het zelf ook ben erg streng met mijnr echter hand en verplaats dan vaak mijn elleboog en hand naar achter (bij ons wordt dat hijsen genoemd). Paard straft dit meteen af met enorm sterk worden en vasthouden. Afleren wil zo wel lukken ;)! Houd een paard vast dan direct zelf loslaten en op een andere manier vragen. Vasthouden als een paard sterk wordt helpt NOOIT! imo ;)

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:45

Ik moet altijd met stille hand rijden, en dan door middel van gang overgangen, voltes enzo je paard laten ontspannen.

Brittsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:20

reslicun schreef:
Ik moet altijd met stille hand rijden, en dan door middel van gang overgangen, voltes enzo je paard laten ontspannen.

Same over here. ^^

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:11

reslicun schreef:

Dat doe ik ook, maar ik speel ook, anders word ze echt niet los.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:45

Los is in dat geval wss dat paard achter het bit gaat lopen, een paard word niet los doorkneden/friemelen en spelen, hoe kan het paard zich ontspannen als wij zijn tanden aan het flossen zijn?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:50

CM_ schreef:
Los is in dat geval wss dat paard achter het bit gaat lopen, een paard word niet los doorkneden/friemelen en spelen, hoe kan het paard zich ontspannen als wij zijn tanden aan het flossen zijn?

Dat is ook weer overdreven,
Ik reed de pony waar ik toen veel op reed:

Gewoon met me zit en veeeeeel overgangen en voltes enz.
Maar ook vragen, en degene die me vaak hielp heeft echt wel verstand van paarden en ook hoe je moet rijden.
Na een tijdje begon ze te ontspannen (zonder dat ik haar tanden aan het flossen was!! :o )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:03

Als jij graag zo door wilt blijven rijden, zou ik dat zonde vinden, maar het blijft natuurlijk eigen keus.

De ruiterhand dient stil te zijn, en volledig elastisch en meegaand.
Geen gekneed of ander gerommel.
Want dat blijft IMo tandenflossen.

Je ziet paarden veel beter reageren op mensen met een volledig stille hand.
Mensen met een onrustige hand (dus mensen die kneden/friemelen etc) hebben doorgaans geen fijne verbinding, en paard behoud teveel spanning in het lijf omdat de nageeflijkheid door ruiter geforceerd is.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:09

CM_ schreef:
Als jij graag zo door wilt blijven rijden, zou ik dat zonde vinden, maar het blijft natuurlijk eigen keus.

De ruiterhand dient stil te zijn, en volledig elastisch en meegaand.
Geen gekneed of ander gerommel.
Want dat blijft IMo tandenflossen.

Je ziet paarden veel beter reageren op mensen met een volledig stille hand.
Mensen met een onrustige hand (dus mensen die kneden/friemelen etc) hebben doorgaans geen fijne verbinding, en paard behoud teveel spanning in het lijf omdat de nageeflijkheid door ruiter geforceerd is.

oke, als jij het zo wilt noemen, doe dat vooral zo.
Maar ik denk dat onze manieren van rijden niet veel verschillen van elkaar.
Maar onze meningen zullen tog verdeeld blijven.
Maar ik vind het ook raar want ALLE paarden kun je tog niet op 1 manier rijden, ik gebruik een mix ervan. (behalve het zagen dan!)
soms meer op de 2e manier en een andere keer gewoon allebei, dat werkt prima voor mij en het paard (ander paard) , daar werken die 2 manieren prima bij (niet zagen dus).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:23

Ik zou zelf ook helemaal gestoord worden van dat gefriemel,geflos, gekneed of wat voor 'verzachtende' termen er ook voor gebruikt worden. Hoe kan je zelf ontspannen als je constant in de weer bent met je handen? laat staan dat je paard ontspant.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:25

Kinke schreef:
Ik zou zelf ook helemaal gestoord worden van dat gefriemel,geflos, gekneed of wat voor 'verzachtende' termen er ook voor gebruikt worden. Hoe kan je zelf ontspannen als je constant in de weer bent met je handen? laat staan dat je paard ontspant.

Precies wat ik bedoel dus (:)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:29

Kinke schreef:

constant?
Dat is nou ook weer nie wat ik bedoel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:38

maaikedewit, je draait de dingen om. Jij denkt dat wanneer je paard het hoofd omhoog doet en jij gaat 'friemelen' en paardlief het hoofd weer naar beneden doet en volgens jou dus 'ontspant' , je dus goed aan het rijden bent. Het is juist andersom, wanneer je goed rijdt en je paard recht is zal deze als gevolg daarvan het hoofd laten zakken. Paardlief is dan ook al ontspannen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:43

Kinke schreef:
maaikedewit, je draait de dingen om. Jij denkt dat wanneer je paard het hoofd omhoog doet en jij gaat 'friemelen' en paardlief het hoofd weer naar beneden doet en volgens jou dus 'ontspant' , je dus goed aan het rijden bent. Het is juist andersom, wanneer je goed rijdt en je paard recht is zal deze als gevolg daarvan het hoofd laten zakken. Paardlief is dan ook al ontspannen.

oke, maar ben jij er ook mee eens dat je ALLE paarden niet op 1 dezelfde manier kan rijden?
Ik vind de 2 manieren een beetje zwart op wit

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:50

nee, ik ben het niet met je eens. Ik ben anti gefriemel,geflos,gekneed,gespons of hoe je het ook wilt noemen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:51

Het topic gaat allang niet meer over de twee genoemde manieren.

Het gaat voornamelijk erom wat de juiste wijze van rijden is.
Er is geen speciale manier, alles draait om gevoel en een stille elastische hand.
En de rest is voor elk paard inderdaad anders.
Maar spelen komt niet in dit lijstje van goede rijwijze voor.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:53

CM_ schreef:
Het topic gaat allang niet meer over de twee genoemde manieren.

Het gaat voornamelijk erom wat de juiste wijze van rijden is.
Er is geen speciale manier, alles draait om gevoel en een stille elastische hand.
En de rest is voor elk paard inderdaad anders.
Maar spelen komt niet in dit lijstje van goede rijwijze voor.

oke

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:05

maaikedewit schreef:
Kinke schreef:

oke, maar ben jij er ook mee eens dat je ALLE paarden niet op 1 dezelfde manier kan rijden?
Ik vind de 2 manieren een beetje zwart op wit

In principe kan een goede ruiter alle paarden op dezelfde manier rijden.
Te weten:

Balans in eigen houding
Balans in het paard
Ontspanning van de ruiter
Ontspanning van het paard vanuit rug en daarop hals
Activering van de achterhand door zithulpen en beenhulpen ruiter

Gevolg: paard loopt in balans en ontspannen met actieve achterhand. Laat rug los, daardoor hals los en daardoor kaken los en daardoor met neus op de loodlijn en elastische aanleuning met hand van de ruiter....

Maar goed als je aan je paards mond wilt blijven friemelen moet je dat vooral zelf weten :Z , een goede ruiter ben je in mijn ogen dan echter niet.

edit: wil nog wel toevoegen dat ik zelf geen sterruiter ben en dat ik dat ook niet betoog, maar door veel te lezen en mijn nieuwe instructrice die me veel verteld over het hoe en waarom van de dressuur ben ik nu tot dit inzicht gekomen.

Ik ben er nog lang niet en moet eerst vooral met mijn eigen balans en houding en ontspanning aan de slag, zodat het paard uiteindelijk ook in balans kan lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:24

Ben het er idd ook wel mee eens dat je alle paarden op dezelfde manier moet rijden, echter wel met de verschillen dat je je moet aanpassen op het paard. Bij de 1 richt je op lang en laag rijden, terwijl je het paard wat op de voorhand valt juist niet lang en laag rijdt etc.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:22

2, ik pak de teugels op en ik heb een lichte, stille verbinding. Ik hoef ook echt methode 1 niet te gebruiken dan ben ik haar helemaal kwijt, wordt ze gespannen, spand ze haar rug aan. (Erge rugproblemen in het verleden gehad) Ze raakt gewoon letterlijk lichtelijk in paniek dan. Ze houdt echt van een stille hand die bijna niets doet. :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:10

Kinke schreef:

Ik vind de 2 manieren een beetje zwart op wit[/quote]

In principe kan een goede ruiter alle paarden op dezelfde manier rijden.
Te weten:

Balans in eigen houding
Balans in het paard
Ontspanning van de ruiter
Ontspanning van het paard vanuit rug en daarop hals
Activering van de achterhand door zithulpen en beenhulpen ruiter

Gevolg: paard loopt in balans en ontspannen met actieve achterhand. Laat rug los, daardoor hals los en daardoor kaken los en daardoor met neus op de loodlijn en elastische aanleuning met hand van de ruiter....

Maar goed als je aan je paards mond wilt blijven friemelen moet je dat vooral zelf weten :Z , een goede ruiter ben je in mijn ogen dan echter niet.

edit: wil nog wel toevoegen dat ik zelf geen sterruiter ben en dat ik dat ook niet betoog, maar door veel te lezen en mijn nieuwe instructrice die me veel verteld over het hoe en waarom van de dressuur ben ik nu tot dit inzicht gekomen.

Ik ben er nog lang niet en moet eerst vooral met mijn eigen balans en houding en ontspanning aan de slag, zodat het paard uiteindelijk ook in balans kan lopen.[/quote]

oke, nu snap ik waarom manier 2 veel beter is, erg bedankt!
Want mij is het meeste van manier 1 aangeleerd om je paard naar beneden te krijgen, ik zal aan de slag gaan met manier 2 dathet daarbij beter lukt en dat ze Echt ontspant, bedankt!