paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:49

Idd Mairead, zo zie ik het dus ook... (al rijd ik wel wedstrijden)

Sandeman

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:53

Als ik dressuurles heb of een proef moet rijden dan sport ik.
Ga ik met me verzorgpony de duinen in, dan gewoon lekker zitten en ontspannen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:19

mairead schreef:
Tja, maar als je het zo bekijkt... mensen die 's ochtends een rondje hardlopen zijn ook niet te vergelijken met Olympische atleten.

Ik heb een eigen paard, maar ik rijd geen wedstrijden. Een paard hebben is natuurlijk meer dan alleen het rijden. Toch denk ik wel dat het geheel bijdraagt aan mijn conditie (en een lekker strak figuurtje :o ), hoewel ik ook elke dag van en naar stal fiets en uitmest...
Toch, als mensen mij vragen of ik ook aan sport doe, dan zal ik antwoorden: "Jazeker. Ik rijd zo'n 5 dagen per week paard." Ik ben dan uiteindelijk toch een uurtje inspannend bezig, maar het is tegelijkertijd ook een vorm van ontspanning. En is dat niet de belangrijkste reden voor veel mensen om een sport te beoefenen, aangezien velen (óók in andere takken van sport) niet op wedstrijdniveau presteren?

Het feit dat sommige mensen denken dat het paard al het werk doet, schrijf ik maar toe aan onwetendheid. Ik ga er maar niet meer op in. Al zou ik die mensen stiekum toch best een keertje op mijn paardje (die zeker geen automaatje is! ;) ) willen zien stappen: dan piepen ze daarna wel anders! :D

Ik snap niet zo goed waarom alle lichaamsbeweging maar meteen sport moet heten. Als mensen mij vragen of ik een sport doe zeg ik gerust "nee". Mijn conditie blijft keurig voor elkaar doordat ik naar mijn werk fiets, een paar keer per week onze paarden rij en met enige regelmaat in de tuin werk. Het is allemaal lichamelijke inspanning, maar geen sport. Er zit namelijk geen competitie element in en het gaat ook niet volgens vastgestelde regels.
Paardrijden kan gewoon van A naar B (of A naar A) een vorm van vervoer zijn, als ik oefeningen in de bak rij heeft dat ook niets te maken met regels of competitie, dus is het geen sport.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:56

Paardrijden is toch zeker een sport: wie dat niet beweert mag mijn paard eerst zelf uit het land gaan halen (veel succes) en vervolgens proberen er langer dan 2 minuten op te blijven zitten haha :D zo hard hebben ze waarschijnlijk nog nooit gewerkt :)

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:59

Natuurlijk is paardrijden een sport! of ben ik dan voor niks hard aan het trainen en zo?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:10

Jizzie schreef:
Paardrijden is toch zeker een sport: wie dat niet beweert mag mijn paard eerst zelf uit het land gaan halen (veel succes) en vervolgens proberen er langer dan 2 minuten op te blijven zitten haha :D zo hard hebben ze waarschijnlijk nog nooit gewerkt :)

Lichaamsbeweging is niet synoniem met sport 8)7
maikebeauty schreef:
Natuurlijk is paardrijden een sport! of ben ik dan voor niks hard aan het trainen en zo?

Misschien wel? Wie zal het zeggen :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:41

Waratje schreef:
Lichaamsbeweging is niet synoniem met sport 8)7

In het Engels zijn daar ook twee verschillende woorden voor.
Excercise (of soms workout) voor lichaamsbeweging, en sport voor lichaamsbeweging met een competitie-element.

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:21

Ja, maar ik vind ook dat het echt een sport is zoals voetbal.
Bij paardrijden ben je de hele tijd aan het werk, en bij voetbal niet eens.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:42

maikebeauty schreef:
Ja, maar ik vind ook dat het echt een sport is zoals voetbal.
Bij paardrijden ben je de hele tijd aan het werk, en bij voetbal niet eens.

ik werk echt niet op mijn paard...dat doe ik wel op mijn werk...
op mijn paard beoefen ik mijn hobby en ja daar hoort ook wat lichamelijke inspanning bij...eigenlijk kan een mens niks zonder lichamelijke inspanning, zelfs ademen niet of je hart laten kloppen, daar worden ook spieren bij gebruikt en dus ook lichamelijke inspanning...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:31

lammie2701 schreef:
op mijn paard beoefen ik mijn hobby en ja daar hoort ook wat lichamelijke inspanning bij...eigenlijk kan een mens niks zonder lichamelijke inspanning, zelfs ademen niet of je hart laten kloppen, daar worden ook spieren bij gebruikt en dus ook lichamelijke inspanning...

Maar dat noem je geen sport toch :=

"Ik heb nou toch zo lekker een uurtje geademd, ben helemaal kapot"

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:35

Waves schreef:
lammie2701 schreef:

Maar dat noem je geen sport toch :=

"Ik heb nou toch zo lekker een uurtje geademd, ben helemaal kapot"

nee dat noem ik zeker geen sport...ik bedoel juist te zeggen dat niet iedere lichamelijke inspanning sport genoemd kan worden...
zo valt het paardrijden zoals ik doe (recreatief) niet onder sport, vind ik, het is het uitoefenen van mijn hobby waar toevallig lichamelijke inspanning bij komt kijken...
mijn werk in lichamelijk intensief maar ook dat noem ik geen sport, dat is gewoon mijn werk en daar krijg ik tenslotte voor betaald...

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:55

Waarom doet het dan mee met de Olympische spelen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:59

Elinexx schreef:

"Paardrijden" is anders echt geen Olympische sport, hoor }>

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:03

Waratje schreef:
Elinexx schreef:

"Paardrijden" is anders echt geen Olympische sport, hoor }>

nee inderdaad...het is de mensport, dressuursport, springsport en eventingsport wat meedoet aan de OS...maar paardrijden op zich niet dus...

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:05

Ik vindt paardrijden geen sport :D
Vindt het een leuke bezigheid/hobby. Ik vind iets pas een sport als het goed is voor je conditie of spieropbouw etc. En dat heb ik met paardrijden niet ;)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:38

Paardrijden is imo geen sport ;) Ik zie dat ziekelijk veel mensen stemmen, in die pol, dat het wel een sport is, maar wat is er dan sportief aan? Je lift mee met het paard, en natuurlijk moet je lichtrijden en aandrijven en sommigen hier moeten hun armen héél heftig heen en weer bewegen als ze willen dat hun paard "lekker over de rug loopt", maar dat noem ik geen sport. Sporten doe ik als ik in de sportschool twee uur aan het zweten ben, of wanneer ik drie uur op de dansvloer sta (vroeger, "professioneel" dansen). Paardrijden doe ik voor mijn plezier, en bovendien is het mijn werk. En werken is niet sporten toch?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:42

Karlijn_xx schreef:
Paardrijden is imo geen sport ;) Ik zie dat ziekelijk veel mensen stemmen, in die pol, dat het wel een sport is, maar wat is er dan sportief aan? Je lift mee met het paard, en natuurlijk moet je lichtrijden en aandrijven en sommigen hier moeten hun armen héél heftig heen en weer bewegen als ze willen dat hun paard "lekker over de rug loopt", maar dat noem ik geen sport. Sporten doe ik als ik in de sportschool twee uur aan het zweten ben, of wanneer ik drie uur op de dansvloer sta (vroeger, "professioneel" dansen). Paardrijden doe ik voor mijn plezier, en bovendien is het mijn werk. En werken is niet sporten toch?
Ook sporten kan werken zijn, of andersom. Dat is o.a. het geval bij profsporters. Als je het voor je werk doet, is het niet ineens geen sport meer. Op dezelfde manier is wel/geen ontspanning ook geen criterium. Ook zonder lol te beleven, kan het toch sport zijn. Zie bijvoorbeeld de vele Chinese turnstertjes, die op hoog niveau hun sport beoefenen, maar vaak zonder het kleinste beetje lol of ontspanning.

In mijn ogen moet iets om een sport te zijn, in ieder geval een vorm van (meestal lichamelijke) inspanning hebben, maar dat wil niet zeggen dat iedere vorm van inspanning gelijk sport is.
Daarnaast moet er een competitie-element aanwezig zijn, en moet het in een of ander georganiseerd verband of volgens vastgestelde regels worden beoefend.

Alleen aan één van bovenstaande criteria voldoen is niet genoeg om een sport te zijn, maar dan nog is er een heel groot grijs gebied van grensgevallen.

In welke categorie valt bijvoorbeeld dressuur rijden op de Olympische spelen? Dat zou best een sport kunnen zijn.
Maar hoe heet het dan als je net zo intensief, op hetzelfde niveau dresseert in het bakje achter je huis, zonder ooit aan een wedstrijd deel te nemen? Dezelfde handelingen die je uitvoert, evenveel inspanning, maar geen competitie-element en geen georganiseerd verband, dus geen sport.
En als je nu achter je huis dresseert om te trainen voor de Olympische spelen? Dan doe je weer precies hetzelfde (ongeorganiseerd en zonder competitie-element), maar nu met het doel om het in georganiseerd competitieverband te beoefenen. Is het dan wel of geen sport?

Ander voorbeeld:
Als je voor je baas de hele dag bomen moet kappen, is het dan een sport? Ik denk van niet, ookal is het lichamelijk waarschijnlijk veel inspannender dan Olympisch dressuur rijden.
Maar wat als je nu met je collega's onderling een wedstrijdje houdt wie er de meeste bomen per uur kapt? Dan is er ook een competitie-element.
En als je baas jullie nou onderling vergelijkt, en je daarbij ook nog moet voldoen aan allerlei veiligheids- en arboregels? Dan heb je er ook de vastgestelde regels bij. Is het dan ineens sport?
En als hetzelfde nu wordt georganiseerd als onderdeel van een houthakkersfestival of -wedstrijd? Wat is het dan?

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:09

ik vind het wel een sport :j

iedereen bij ons in de klas denk dat het maar het paard in de buik schoppen en en aan de teugels trekken is en dat het paard dan alles doet.

nou ging dat soms maar zo gemakkelijk.
als ik met mijn paard dat zo zou doen zou er niet veel gebeuren denk ik.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:25

blyth schreef:
ik vind het wel een sport :j

iedereen bij ons in de klas denk dat het maar het paard in de buik schoppen en en aan de teugels trekken is en dat het paard dan alles doet.

nou ging dat soms maar zo gemakkelijk.
als ik met mijn paard dat zo zou doen zou er niet veel gebeuren denk ik.

het is juist de kunst om zo min mogelijk hulpen te gebruiken en zo min mogelijk om kracht, met kracht wint het paard toch met zijn/haar 600 kilo...
en als je je paard goed aan de hulpen hebt staan en je dus als het ware je paard op je gedachten kan rijden dan zie ik dat niet als sport...maar als een kunstvorm...
zo hoef ik bij jana maar te denken aan een schouderbinnenwaarts en ze doet het al bijna...
en ja je gebruikt wat spieren, maar zodra je eraan gewend bent om ze te gebruiken dan heb je ook geen spierpijn of iets dergelijks meer...
ik heb een periode gehad dat ik geen sport kon uitoefenen door een whiplash (7 maanden) en toen ik de eerste keer weer op mijn paard kon rijden had ik erna helemaal geen spierpijn (ja een beetje aan mijn nek, maar dat was logisch)...en na die eerste keer heb ik ook nooit spierpijn gehad van het paardrijden...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:39

Nou echt wel. Ik rijd nu al 2 jaar niet meer, ik reed voorheen 5 keer per week. Ik merk het wel aan mijn lichaam hoor
Niet alleen het rijden is een sport, maar het voeren, mesten en water vullen krijg je ook spierballen van :P

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:48

Paardrijden valt inderdaad onder de noemer sport. Je bent in beweging, iedereen op zijn/haar eigen manier natuurlijk.

Wel is het zo dat je naast paardrijden moet sporten! Dit omdat je bij paardrijden altijd dezelfde bewegingen maakt, en het belangrijk is om al je spieren te gebruiken. Bijvoorbeeld zwemmen of hardlopen/stevig wandelen zijn goede bewegingsvormen om naast het paardrijden te doen.

Paardrijden is dus wel een sport, maar het is voor veel mensen niet voldoende om aan de NNGB (nederlandse norm gezond bewegen) te voldoen! Maar dat betekent niet dat het een ERG leuke bezigheid is :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:01

Beweging is niet per definitie sport.
Spierballen kweken is niet per definitie sport.
Spierpijn krijgen kun je van heel veel meer dingen dan van sport.

Waarom worden deze punten dan keer op keer weer aangedragen om paardrijden maar "sport" te willen noemen? En waarom is het zo belangrijk om het sport te noemen? 8)7 |o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:24

Waratje schreef:
Beweging is niet per definitie sport.
Spierballen kweken is niet per definitie sport.
Spierpijn krijgen kun je van heel veel meer dingen dan van sport.

Waarom worden deze punten dan keer op keer weer aangedragen om paardrijden maar "sport" te willen noemen? En waarom is het zo belangrijk om het sport te noemen? 8)7 |o

Omdat mensen niet lezen voordat ze iets plaatsen?

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:23

Paardrijden is wel zeker een sport! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:12

Als je dik drukt (schreeuwt) is het niet meer (of minder) waar, hoor. En ik zou graag argumentatie erbij krijgen.....