Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:49

gummie schreef:
Citaat:
ik denk dat dat de paarden zijn die bij amateurs in handen komen.
een paard waar veel van verwacht word zijn aan de hoge kant als het om de aankoopssom aankomt.
mijn merrie wil ik best eerlijk zeggen koste aan dekgeld al 8000 euro ik heb ze als 2 jarige gekocht dus dan weet je wel dat het hier niet om 3 maar bijna 5 nullen gaat.
denk maar niet dat ik enig risico neem door onbekwaam maar wat te gaan prutsen.
hier zijn mensen mee bezig die weten wat ze doen en hoe .
ja dit kost ook bakken met geld maar dan weet je dat je alles doet met weining risico.
ik denk dat meer paarden van 3 jarige leeftijd door amateurs maar wat aan geprutst worden veel meer risico lopen

Dat bevestigt eigenlijk alleen maar wat ik al dacht en vond: namelijk dat slechts weinige paarden het zware werk aankunnen en dat dat ook is terug te zien aan de prijs. Wat ontzettend gaaf trouwens dat je kennelijk zo'n goed dier hebt ;) Ik ben het met je eens dat amateurs een hoop verkloten. Maar dit topic gaat over het op zeer jonge leeftijd inrijden van paarden, en aangezien het gros van de mensen hier amateur is (al denken sommigen algauw dat ze heel wat voorstellen, maar dat terzijde) betekent dat niet veel goeds voor al die paarden.

ten eerste dankjewel voel me ook een koning te rijk hoor en zeer bevoorrecht.
maar ik bedoelde eigelijk dat er veel paarden zijn die het aankunnen maar dat er weining mensen (ruiters en trainers) zijn die hiermee kunnen omgaan.
en dus een goed paard naar de K... helpen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:50

by the way ik ben ook een amateur hoor :D :+
daarom heb ik goede begeleiding en laat ik niks over aan toeval en kies ik voor een goede trainer.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:51

Okee, en naar mijn mening heeft het te jong inrijden van paardrijden daar ook mee te maken.

Ps. het boek: nog niet gevonden... Even boven kijken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:52

Moniek schreef:
by the way ik ben ook een amateur hoor :D :+
daarom heb ik goede begeleiding en laat ik niks over aan toeval en kies ik voor een goede trainer.

Ik ben ook een amateurtje! Ik probeer zoveel mogelijk te lezen over wat er al bekend is, want wij als sukkels/ beginnelingen moeten niet denken dat we zelf het wiel kunnen uitvinden :D

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:53

gummie schreef:
Okee, en naar mijn mening heeft het te jong inrijden van paardrijden daar ook mee te maken.

Ps. het boek: nog niet gevonden... Even boven kijken.

het jong inrijden van paarden heeft zeker te maken of een ruiter/trainer dit kan.
niemand moet zomaar gaan mutsen aan het paard ongeacht de leeftijd .
kan je het niet zelf of weet je het niet vraag altijd aan iemand die er meer verstand van heeft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:55

gummie schreef:
Laat ik het andersom stellen: hoe komt het dan volgens jullie dat slechts weinig paarden het grote werk aankunnen? en dan stel ik voor het gemak even dat ze alemaal door Anky worden gereden... Hoe komt dat dan?

Ps. ik dwaal een beetje af... En ga nu dat boek zoeken :P

Omdat er een grote combinatie van factoren bepaald of een paard de echte topsport haalt. Zo'n paard moet:
- van nature gezond zijn
- goed beenwerk hebben
- gezonde hoeven hebben
- goede gangen hebben
- een meewerkend werkwillig karakter hebben
- doorzettingsvermogen hebben
- uithoudingsvermogen hebben
- soepel en flexibel zijn in alle gewrichten (als bijv. het RSI gewricht blokkeert kan zo'n paard al geen piaffe)
- goed getraind worden
- in eigendom zijn van iemand die topsport wil doen
- gereden worden door een ruiter die topsport kan doen, zowel fysiek als mentaal
- gesponsord worden door eigenaar, ruiter of anders om de grote kosten van internationaal starten aan te kunnen

Dit is nog maar een begin van een lijst die je oneindig kunt uitbreiden. Dat moet allemaal in één paard samenkomen om topniveau te kunnen halen.
Vind jij het dan gek dat er veel paarden afvallen waarbij één van deze punten ontbreekt?

Als iedereen topsport kon halen als mens of dier zijnde, dan was het toch geen topsport meer?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:56

Heb trouwens ook een boek (jonge paarden trainen) gevonden waarin het tegendeel wordt beweerd van wat in het boek wordt geschreven dat ik vorig jaar had gekocht.... wat dat betreft dus inderdaad een eindeloze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:26

e_horse schreef:
marjoleinft schreef:
omdat jonge paarden veel en veel sneller leren dan oudere paarden en je bent ze voor in hun puber tijd, dan beginnen ze vaak te klieren en dan geef je ze sneller op hun donder dan dat het nodig is

Dit is de grootste onzin die er is. Een paard gaat 'klieren' omdat de ruiter iets fout doet. Een paard kliert niet.
Wanneer je het paard met respect inrijdt, komt er geen 'geklier' aan te pas. Op welke leeftijd dan ook (liever na 5 jaar dan).

Precies, dat 'puberen' is vaak gewoon een smoes, paarden puberen namelijk niet en hebben ook geen vaste leeftijd om te gaan klieren.

Een ander hardnekkig vooroordeel is dat men denkt dat als je een driejarige zadelmak maakt, dat je er dan dus elke dag een uur op gaat zitten en vanaf dat moment gewoon gaat rijden. Een verstandig africhter doet dat niet, die rijdt maar een klein aantal keren per week en dan ook nog voor een beperkte tijd. Veel mensen vergeten dat een paard echt bleu is en alles, van het simpelste detail af aan moet leren. Het is alles bij elkaar nogal veel en daarom moet je het mondjesmaat aanbieden en vaak herhalen. Er zijn heel veel paarden die de leerstof over zich uitgestort krijgen en het moeten uitzoeken, daar krijg je spartelende paarden van, ook wel pubers genoemd.

_Pat_

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:55

Ik vraag mij soieso af wat voor voordeel er is aan vroeger inrijden? Ik zie alleen maar nadelen..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:56

_Pat_ schreef:
Ik vraag mij soieso af wat voor voordeel er is aan vroeger inrijden? Ik zie alleen maar nadelen..

als je het topic doorleest misschien wel :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:56

Vroeg inrijden betekent dat je een lange tijd neemt om het paard rustig op te bouwen als je het GOED doet.
DAt is het voordeel.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:03

Ja maar dan moet je het wel heeeeel goed doen..En dat kunnen er niet zo veel.
Ik blijf van mening dat na 3 a 4 jaar veel beter is voor de ontwikkeling van het paard..:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:06

Als je dan niet goed opbouwt en ineens patsboem hard aan het werk gaat, zal de vierjarige meer te lijden hebben dan de driejarige die rustig wordt opgebouwd.
Zoals jij het nu stelt lijkt het alsof als je maar lang genoeg wacht, je ineens niets meer fout kan doen. Terwijl een volwassen lichaam wat nog nooit iets gedaan heeft, veel blessure-gevoeliger is dan een lichaam wat nog in ontwikkeling is.

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:19

mijn paard heb ik ingereden toen ze 6 was, dit pakte zij heel erg goed op en ze is en blijft heel erg leergierig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:25

_Pat_ schreef:
Ik blijf van mening dat na 3 a 4 jaar veel beter is voor de ontwikkeling van het paard..:)

Je paard ineens patsboem aan het werk zetten is nooit goed. Het 9-jarige paard is vergelijkbaar met een mens van 30. Stel nou dat je dat mens van 30 ineens de gymles instuurt en verwacht dat diegene alles kan, is dat reeel? Het was misschien aardiger geweest om dat lichaam op iets jongere leeftijd voor te bereiden en met gymnastiek het paard wijs te maken over zijn eigen lijf.

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:31

ik ben het met je eens lovely

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:37

Citaat:
klopt heb het filmpje verwijdert hier was te zien dat mijn paard de spinn word geleerd dit word gedaan en het paard zie je gaan zitten zoals we dit noemen.
mensen die geen verstand van reining hebben zeiden hij word op zijn kont getrokken.
deze paarden doen dit al van naturen omdat ze zo goed gefokt zijn ( is dus een heel goed teken)
verder is te zien dat mijn paard met een thiendermann word gereden deze hangt er heel los aan en je zag ook geen druk.
dit werd alleen als HULP gebruikt .

Volgens mij ging dit niet over het zgn zitten maar dat het paard op 2,5 jarige leeftijd een zware oefening moest doen en bijgezet was met SLOF!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:55

Lovely schreef:
_Pat_ schreef:

Je paard ineens patsboem aan het werk zetten is nooit goed. Het 9-jarige paard is vergelijkbaar met een mens van 30. Stel nou dat je dat mens van 30 ineens de gymles instuurt en verwacht dat diegene alles kan, is dat reeel? Het was misschien aardiger geweest om dat lichaam op iets jongere leeftijd voor te bereiden en met gymnastiek het paard wijs te maken over zijn eigen lijf.

en helaas kon dit op dat moment écht niet... dus we zullen er nu mee moeten beginnen..
wat is er dan mis aan 1x in de week erop.. 10/20 minuten alleen stappen... en mischien 4 rondjes in draf..
de rest van de week, lekker aan een halster om de dag of om de 2 dagen aan de longe :)
zie er geen probleem in qua reeel zijn.. :)

Ik begrijp tevens je punt wel :j

Hannah_Menno: die discussie hoeft hier niet wéér gevolgd te worden, dat kan een slotje opleveren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:04

Klopt, zo bedoelde ik het ook niet! ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 18:06

Hannah_Menno schreef:
Klopt, zo bedoelde ik het ook niet! ;)

Oke, :)
het kwam wel zo over, en dan wordt er weer verdedigd enz enz enz. zou zonde zijn...!
Het is nu net zo'n leuke discussie en iedereen laat elkaar in zijn/haar waarde.

Zo, ik ga zo eens een van de ''jonge'' paarden pakken ;) Heb trainingsadvies gekregen van het team van monty roberts, dus we moeten maar aan de slag!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:19

Ik ben dus nu begonnen met een paard die 3,5 jaar is (van april). Heb er gisteren voor het eerst opgezeten en wat rondjes gestapt en gedraafd en dat was het. Hoevaak moet ik nu gaan rijden met hem? Ik wil het rustig opbouwen. De eigenaar en ik hebben zaterdag weer afgesproken en de bedoeling is dat ik nu eerst 2 keer per week even rijd (een kwartiertje). Is dit genoeg?'

Edit: Hij staat verder dag en nacht in het land met z'n halfbroertje van dezelfde leeftijd.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:11

Hannah_Menno schreef:
Citaat:
klopt heb het filmpje verwijdert hier was te zien dat mijn paard de spinn word geleerd dit word gedaan en het paard zie je gaan zitten zoals we dit noemen.
mensen die geen verstand van reining hebben zeiden hij word op zijn kont getrokken.
deze paarden doen dit al van naturen omdat ze zo goed gefokt zijn ( is dus een heel goed teken)
verder is te zien dat mijn paard met een thiendermann word gereden deze hangt er heel los aan en je zag ook geen druk.
dit werd alleen als HULP gebruikt .

Volgens mij ging dit niet over het zgn zitten maar dat het paard op 2,5 jarige leeftijd een zware oefening moest doen en bijgezet was met SLOF!

ja was heel zwaar en een slof??? die heeft er noot opgezeten.
dit was een spinn kennelijk heb je verder geen verstand van reining

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:15

Als 2.5 jarige maken ze hier kennis met de stal, ze worden gepoests en komen lekker onder de mens.
Dan bouwen we dat op, tot dat we er een dekje op kunnen leggen, en dat er een bit in kan.
Dan rustig aan een paar keer longeren ( tegen die tijd zijn we 3 maand verder en is het paard bijna 3 ).
Is het paard helemaal onder de mensen geeft het geen kick meer en is het zeker 3 jaar, dan gaat het zadel er op en gaan we stapje voor stapje verder tot dat er iemand zonder problemen op kan zitten. :)

Kellynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:23

Ik vind met 2.5 inrijden echt te vroeg.
Wel is het prettig als voor de leeftijd van drie kennis hebben gemaakt met o.a. wat grondwerk,braaf in de hand zijn,stemhulpen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:25

Jolliegirl, ik vind 2,5 ook te vroeg, ik vind drie jaar jong zat.