Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:22

Heel grappig dat er bokkers zijn die meer verstand denken te hebben dan een zeer deskundige jury.
Komop dat beest rijdt niet voor niks een wereldrecord met een goede ruiter.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:22

Larissa3 schreef:
Denk je dat het komt door Totilas zelf, of door de combinatie Totilas Edwin?

Dit gaat puur alleen over het paard zelf, zal mij verder boeien wie er op zit. ;)
Ik vind Parzival ook mooier dan Totilas, gewoon een kwestie van smaak.
Zoals ik dus al zei: wat paard betreft heeft Don Charly voor mij de "wow" factor.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:23

ThePast03 schreef:
Larissa3 schreef:
Denk je dat het komt door Totilas zelf, of door de combinatie Totilas Edwin?

Dit gaat puur alleen over het paard zelf, zal mij verder boeien wie er op zit. ;)
Ik vind Parzival ook mooier dan Totilas, gewoon een kwestie van smaak.
Zoals ik dus al zei: wat paard betreft heeft Don Charly voor mij de "wow" factor.

Dat zal dan wel smaak zijn, gelukkig heeft iedereen een andere smaak. :D
Maar ik zit hier echt met wat?? :oo

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:24

panache schreef:
Heel grappig dat er bokkers zijn die meer verstand denken te hebben dan een zeer deskundige jury.

Heel grappig ja dat je het maar gewoon mooi moet vinden omdat de jury hoge punten geeft?
Verder ben ik hier weinig mensen tegengekomen die zeiden meer verstand er van te hebben.

Wel dat het zo is dat dressuurruiters snel uitgereden zijn als die mensen zonder verstand niet meer op hun wedstrijden komen. :)

lijntje87

Bomba schreef:
Ik citeer hierbij een stukje van het dressuurreglement (Doel en algemene principes van de dressuur):

1# De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt.

7# De houding van het paard zal wisselen al naar gelang de mate van verzameling. Bij de, voor de verzamelde gangen noodzakelijke grote verzameling, moet de achterhand dalen. De licht gebogen hals mag daarbij niet korter worden, maar moet een hogere graad van oprichting tonen, waarbij de nek het hoogste punt moet blijven.

Volgens mij is van punt 1. geen sprake bij Totilas. Totilas is absoluut niet kalm in zijn bewegingen en maakt er één groot spektakel van. In punt 7. wordt geschreven dat het paard tijdens het verzamelen niet korter in de hals mag worden, en moet dalen in de achterhand. Totilas wordt zeker wel korter in de hals, en zijn kruis is telkens hoger dan de schoft. Zelfs in de passage (zie onderstaande foto) blijkt het kruis hoger dan de schoft, terwijl de passage juist een extra verzamelde draf is waarbij de voorhand extra wordt opgeven en de achterhand extra wordt ondergebracht, waarbij een uitgesproken zweefmoment moet zijn waardoor het lijkt alsof het paard in slowmotion gaat. Volgens mij gaat Totilas in extra speed... -O-

Afbeelding

Hieronder een draf foto van Anky van Grunsven met TCN Partout, die hier wel geheel vanuit de achterhand draaft en in evenwicht is.

Afbeelding

De grootste problemen heb ik met het feit dat Totilas als ideaal wordt gezien, terwijl het niet eens juist is wat hij toont... ;(

ik vind het plaatje van patrout erg mooi, maar dat is wel een moment opname.

Zodra totilas binnenkomt denk ik wel... wow! (ik droom van een paard met de helft van die beweging) maar als je verder kijkt en nadenkt zie ik niet een paard wat lekker zwingt/danst door de baan. wat plezier heeft om zijn ruiter te vermaken. en lichamelijk goed door zijn lijf loopt.
Ik zie een paard wat hectisch en bijna paniekerig met zijn benen zwaait, zonder tact of ritme. Ook zie ik een paard wat verschrikkelijk graag de wensen van zijn ruiter waar maakt zonder daar de lol van in te zien. en over zijn lijf... ga ik niet beginnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

panache schreef:

Het paard rijdt niet.

Voor je ongefundeerd gaat spuien kan je misschien het topic doorlezen, dan weet je ook wat in onze ogen niet wauw is aan dit paard. Vooralsnog is dat een mening. Kan je ook respecteren en zo.

panache

ThePast03 schreef:
panache schreef:

Heel grappig ja dat je het maar gewoon mooi moet vinden omdat de jury hoge punten geeft?
Verder ben ik hier weinig mensen tegengekomen die zeiden meer verstand er van te hebben.

Wel dat het zo is dat dressuurruiters snel uitgereden zijn als die mensen zonder verstand niet meer op hun wedstrijden komen. :)

Haha en jij rijdt grand prix ?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:25

Larissa3 schreef:
Maar wat ik me dan afvraag: Jullie zitten voor de TV naar de dressuur paardensport te kijken, al heel veel paarden gezien.
En dan komt Totilas binnen, denken jullie dan niet wauw wat een gaaf beest?
En dan zonder dat je echt nagaat dat hij wat manke menten heeft, want dat hebben al die andere voor gaande paarden waarscheinlijk ook wel gehad.

Ik vond Totilas zelf wel 'een gaaf beest" maar niet hoe hij getoond werd op de EK.
Heb vanaf het begin verschillende zaken gezien, die niet klopten.

panache

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Ik ga me er niet verder mee bemoeien, maar jullie bereiken niets hiermee.

winnietje3

Het zal misschien niet voor iedereen hier gelden: maar ik vind het een beetje hypocriet. Pas geleden was die daverende kur met wereldrecord, reacties: "Wauw ik zat met tranen te kijken wat mooi" e.d.

En dan nu geheel het tegenovergestelde.. Hmmm.

Misschien voelt het voor sommigen dubbel. De kur was voor mij een spektakel. Maar als je het idd nader gaat bekijken vind ik ook dat hoofd en hals er onnatuurlijk bij 'hangen'. Maar dit geldt niet alleen voor totilas.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:26

sporter schreef:
Hahaha thanks misschien moet U ook even vertellen wat u antwoorde op mijn eerdere PB waarin ik een hele simpele vraag stelde zonder enige belediging daar in.

Met uw geheugen, en uw beledigingen tegenover anderen wil ik geen pb´s van u ontvangen, anders meld ik dat de Beheerder van dit forum. Dat heb ik u geschreven, omdat u mij op het forum dezelfde dingen schreeft als in de pb.
En ik weet dat ik nu een ow krijgen kan, maar hoe moet ik mij verdedigen wanneer u mij chanteert, en na even nadenken heb ik besloten het zo te doen.
Met open visier, wat mij zo vaak aangekrijt wordt.

En nu wil ik ontopic.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:26

Larissa3 schreef:

Dat mag. ;)
Ik heb zelden wat met Gribaldi nakomelingen en ook helemaal niets met Gribaldi zelf.
Vraag me bij Totilas ook serieus af of een hoop mensen hem niet imponerend vinden door zijn kleurtje. Don Charly heeft geen populaire kleur maar die zie ik dus veel liever.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:27

modie schreef:
Larissa3 schreef:
Maar wat ik me dan afvraag: Jullie zitten voor de TV naar de dressuur paardensport te kijken, al heel veel paarden gezien.
En dan zonder dat je echt nagaat dat hij wat manke menten heeft, want dat hebben al die andere voor gaande paarden waarscheinlijk ook wel gehad.

Ik vond Totilas zelf wel 'een gaaf beest" maar niet hoe hij getoond werd op de EK.

Tja ik vond het echt geweldig om te zien, en gelukkig deelt de jury die mening met mij. :)
Laatst bijgewerkt door Oeless op 27-09-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ik krijg haast weer zin om het filmpje van Dr. Klimke en Ahlerich weer te posten :Y)

@ Winnietje3: Ik heb niet gereageerd met Wauw en traantjes. Ik heb helemaal niet gereageerd. Waarom? Omdat je, wanneer je zegt het niet mooi te vinden, meteen iedereen ongefundeerd over je heen hebt.

Oeless

ThePast03 schreef:
Larissa3 schreef:

Dat mag. ;)
Ik heb zelden wat met Gribaldi nakomelingen en ook helemaal niets met Gribaldi zelf.
Vraag me bij Totilas ook serieus af of een hoop mensen hem niet imponerend vinden door zijn kleurtje. Don Charly heeft geen populaire kleur maar die zie ik dus veel liever.

Nee met Gribaldi zelf hebt ik ook totaal niks.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:28

Citaat:
Larissa3 schreef:

Citaat:
Ik vond Totilas zlf wel 'een gaaf beest" maar niet hoe hij getoond werd op de EK.

Tja ik vond het echt geweldig om te zien, en gelukkig deelt de jury die meening met mij. :)

wát vond je dan zo geweldig?
de houding, de gangen, de onderdelen... wat? (de kleur misschien??) :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:29

panache schreef:

Wat heeft dat ermee te maken?

Als mensen niet meer naar de dressuurwedstrijden komen dan haken de sponsors af en worden er ook geen wedstrijden meer georganiseerd. Dan houden de proffesionele dressuurruiters weinig inkomen meer over.
Het publiek heeft dus alle recht om hun mening te geven en aan te geven wat ze wel of niet mooi vinden ongeacht op welk niveau ze zelf rijden.

Het filmpje wat hier eerder is geplaatst van Reiner Klimke vind ik een stuk mooier om naar te kijken. :)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:29

Het gehele totaal plaatje.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:30

winnietje3 schreef:
Het zal misschien niet voor iedereen hier gelden: maar ik vind het een beetje hypocriet. Pas geleden was die daverende kur met wereldrecord, reacties: "Wauw ik zat met tranen te kijken wat mooi" e.d..

Daar zul je mij niet op betrappen en ik denk dat een hoop posters die hier nu posten bewust niet gereageerd hebben in dat topic om het niet te verpesten.

Dat ik het persoonlijk niet mooi vind betekend overigens niet dat ik het Edward niet gun.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:30

dat vind ik een slecht argument.
iets specifieker.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:31

ThePast03 schreef:
panache schreef:

Wat heeft dat ermee te maken?

Als mensen niet meer naar de dressuurwedstrijden komen dan haken de sponsors af en worden er ook geen wedstrijden meer georganiseerd. Dan houden de proffesionele dressuurruiters weinig inkomen meer over.
Het publiek heeft dus alle recht om hun mening te geven en aan te geven wat ze wel of niet mooi vinden ongeacht op welk niveau ze zelf rijden.

Het filmpje wat hier eerder is geplaatst van Reiner Klimke vind ik een stuk mooier om naar te kijken. :)

Waarom zou je iemand afkraken wat je zelf nooit hebt bereikt of gaat bereiken.
Je kan wel naar het financiele plaatje kijken, maar daar bereik je ook niks mee.

Ik wil alleen duidelijk maken dat die discussie echt werkelijk nergens omgaat, en ook hier niks mee bereikt wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:32

Wat jij dus zegt, is dat je pas een mening mag hebben als je zelf het niveau hebt gereden. Mag ik dan ook alleen wetenschappelijke onderzoeken in twijfel trekken als ik zelf doctorandus ben?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:33

ThePast03 schreef:
winnietje3 schreef:
Het zal misschien niet voor iedereen hier gelden: maar ik vind het een beetje hypocriet. Pas geleden was die daverende kur met wereldrecord, reacties: "Wauw ik zat met tranen te kijken wat mooi" e.d..

Daar zul je mij niet op betrappen en ik denk dat een hoop posters die hier nu posten bewust niet gereageerd hebben in dat topic om het niet te verpesten.

Dat ik het persoonlijk niet mooi vind betekend overigens niet dat ik het Edward niet gun.

Dat hoop ik dan maar dat dat voor die mensen geldt.
Ik beken dat ik dat wel heb gezegd. Eerlijk gezegd kijk ik niet met zo'n kritisch oog naar zo'n kur.
Ik ben nu 9 jaar manege ruiter en heb dus wat echt wedstrijddressuur betreft blijkbaar nogal wat te leren.
Maar ik begrijp wel wat jullie bedoelen en ben het er dan ook wel mee eens dat het onnatuurlijk is

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:33

panache schreef:

Dat is een cirkelredenering.

Is het correct dat dit wint?
Ja, want het wint!

Het wint als zijnde het beste voldoend aan het subjectieve ideaalbeeld vaneen jury in een verworden manier van oefeningen te paard uitvoeren in een omheinde zandbak.

Je noemt verder ´goed ruiter´. Waar blijkt dit uit?
Uit het winnen? Dat is weer een cirkelredenering.
Of er sprake is van ruiter is zelfs niet evident. FEI dressuur is alleen paardrijden te noemen als de definitie daarvoor wordt opgerekt. Zonder oprekken is het geen paardrijden en er dus geen ruiter....

Let wel, mogelijk is Dhr.Gal een heel goede ruiter. Dat is het punt niet en hoort er ook niet bijgesleept te worden.
Het punt is, of wat door de jury beloond wordt wel gevraagd wordt in het reglement.
Mijn antwoord op deze vraag in het ts is dat het slechts één illustratie is van de loskoppeling van het ringgebeuren van paardrijden.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:36

Huertecilla schreef:
panache schreef:

Dat is een cirkelredenering.

Is het correct dat dit wint?
Ja, want het wint!

Het wint als zijnde het beste voldoend aan het subjectieve ideaalbeeld vaneen jury in een verworden manier van oefeningen te paard uitvoeren in een omheinde zandbak.

Je noemt verder ´goed ruiter´. Waar blijkt dit uit?
Uit het winnen? Dat is weer een cirkelredenering.
Of er sprake is van ruiter is zelfs niet evident. FEI dressuur is alleen paardrijden te noemen als de definitie daarvoor wordt opgerekt. Zonder oprekken is het geen paardrijden en er dus geen ruiter....

Let wel, mogelijk is Dhr.Gal een heel goede ruiter. Dat is het punt niet en hoort er ook niet bijgesleept te worden.
Het punt is, of wat door de jury beloond wordt wel gevraagd wordt in het reglement.
Mijn antwoord op deze vraag in het ts is dat het slechts één illustratie is van de loskoppeling van het ringgebeuren van paardrijden.

Nou men mag aannemen dat er niet gejureerd wordt door een Z1 jury. Bovendien hing het niet van 1 jury af toch!?