Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Larissa3 schreef:Denk je dat het komt door Totilas zelf, of door de combinatie Totilas Edwin?
ThePast03 schreef:Larissa3 schreef:Denk je dat het komt door Totilas zelf, of door de combinatie Totilas Edwin?
Dit gaat puur alleen over het paard zelf, zal mij verder boeien wie er op zit.
Ik vind Parzival ook mooier dan Totilas, gewoon een kwestie van smaak.
Zoals ik dus al zei: wat paard betreft heeft Don Charly voor mij de "wow" factor.
panache schreef:Heel grappig dat er bokkers zijn die meer verstand denken te hebben dan een zeer deskundige jury.
Komop dat beest rijdt niet voor niks een wereldrecord met een goede ruiter.
Bomba schreef:Ik citeer hierbij een stukje van het dressuurreglement (Doel en algemene principes van de dressuur):
1# De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt.
7# De houding van het paard zal wisselen al naar gelang de mate van verzameling. Bij de, voor de verzamelde gangen noodzakelijke grote verzameling, moet de achterhand dalen. De licht gebogen hals mag daarbij niet korter worden, maar moet een hogere graad van oprichting tonen, waarbij de nek het hoogste punt moet blijven.
Volgens mij is van punt 1. geen sprake bij Totilas. Totilas is absoluut niet kalm in zijn bewegingen en maakt er één groot spektakel van. In punt 7. wordt geschreven dat het paard tijdens het verzamelen niet korter in de hals mag worden, en moet dalen in de achterhand. Totilas wordt zeker wel korter in de hals, en zijn kruis is telkens hoger dan de schoft. Zelfs in de passage (zie onderstaande foto) blijkt het kruis hoger dan de schoft, terwijl de passage juist een extra verzamelde draf is waarbij de voorhand extra wordt opgeven en de achterhand extra wordt ondergebracht, waarbij een uitgesproken zweefmoment moet zijn waardoor het lijkt alsof het paard in slowmotion gaat. Volgens mij gaat Totilas in extra speed...![]()
Hieronder een draf foto van Anky van Grunsven met TCN Partout, die hier wel geheel vanuit de achterhand draaft en in evenwicht is.
De grootste problemen heb ik met het feit dat Totilas als ideaal wordt gezien, terwijl het niet eens juist is wat hij toont...
panache schreef:Heel grappig dat er bokkers zijn die meer verstand denken te hebben dan een zeer deskundige jury.
ThePast03 schreef:panache schreef:Heel grappig dat er bokkers zijn die meer verstand denken te hebben dan een zeer deskundige jury.
Heel grappig ja dat je het maar gewoon mooi moet vinden omdat de jury hoge punten geeft?
Verder ben ik hier weinig mensen tegengekomen die zeiden meer verstand er van te hebben.
Wel dat het zo is dat dressuurruiters snel uitgereden zijn als die mensen zonder verstand niet meer op hun wedstrijden komen.
Larissa3 schreef:Maar wat ik me dan afvraag: Jullie zitten voor de TV naar de dressuur paardensport te kijken, al heel veel paarden gezien.
En dan komt Totilas binnen, denken jullie dan niet wauw wat een gaaf beest?
En dan zonder dat je echt nagaat dat hij wat manke menten heeft, want dat hebben al die andere voor gaande paarden waarscheinlijk ook wel gehad.
sporter schreef:Hahaha thanks misschien moet U ook even vertellen wat u antwoorde op mijn eerdere PB waarin ik een hele simpele vraag stelde zonder enige belediging daar in.
Larissa3 schreef:Maar ik zit hier echt met wat??
modie schreef:Larissa3 schreef:Maar wat ik me dan afvraag: Jullie zitten voor de TV naar de dressuur paardensport te kijken, al heel veel paarden gezien.
En dan zonder dat je echt nagaat dat hij wat manke menten heeft, want dat hebben al die andere voor gaande paarden waarscheinlijk ook wel gehad.
Ik vond Totilas zelf wel 'een gaaf beest" maar niet hoe hij getoond werd op de EK.
Heb vanaf het begin verschillende zaken gezien, die niet klopten.
ThePast03 schreef:Larissa3 schreef:Maar ik zit hier echt met wat??
Dat mag.
Ik heb zelden wat met Gribaldi nakomelingen en ook helemaal niets met Gribaldi zelf.
Vraag me bij Totilas ook serieus af of een hoop mensen hem niet imponerend vinden door zijn kleurtje. Don Charly heeft geen populaire kleur maar die zie ik dus veel liever.
Citaat:Larissa3 schreef:Maar wat ik me dan afvraag: Jullie zitten voor de TV naar de dressuur paardensport te kijken, al heel veel paarden gezien.
En dan zonder dat je echt nagaat dat hij wat manke menten heeft, want dat hebben al die andere voor gaande paarden waarscheinlijk ook wel gehad.Citaat:Ik vond Totilas zlf wel 'een gaaf beest" maar niet hoe hij getoond werd op de EK.
Heb vanaf het begin verschillende zaken gezien, die niet klopten.
Tja ik vond het echt geweldig om te zien, en gelukkig deelt de jury die meening met mij.
panache schreef:Haha en jij rijdt grand prix ?
winnietje3 schreef:Het zal misschien niet voor iedereen hier gelden: maar ik vind het een beetje hypocriet. Pas geleden was die daverende kur met wereldrecord, reacties: "Wauw ik zat met tranen te kijken wat mooi" e.d..
ThePast03 schreef:panache schreef:Haha en jij rijdt grand prix ?
Wat heeft dat ermee te maken?
Als mensen niet meer naar de dressuurwedstrijden komen dan haken de sponsors af en worden er ook geen wedstrijden meer georganiseerd. Dan houden de proffesionele dressuurruiters weinig inkomen meer over.
Het publiek heeft dus alle recht om hun mening te geven en aan te geven wat ze wel of niet mooi vinden ongeacht op welk niveau ze zelf rijden.
Het filmpje wat hier eerder is geplaatst van Reiner Klimke vind ik een stuk mooier om naar te kijken.
ThePast03 schreef:winnietje3 schreef:Het zal misschien niet voor iedereen hier gelden: maar ik vind het een beetje hypocriet. Pas geleden was die daverende kur met wereldrecord, reacties: "Wauw ik zat met tranen te kijken wat mooi" e.d..
Daar zul je mij niet op betrappen en ik denk dat een hoop posters die hier nu posten bewust niet gereageerd hebben in dat topic om het niet te verpesten.
Dat ik het persoonlijk niet mooi vind betekend overigens niet dat ik het Edward niet gun.
Huertecilla schreef:panache schreef:Heel grappig dat er bokkers zijn die meer verstand denken te hebben dan een zeer deskundige jury.
Dat is een cirkelredenering.
Is het correct dat dit wint?
Ja, want het wint!
Het wint als zijnde het beste voldoend aan het subjectieve ideaalbeeld vaneen jury in een verworden manier van oefeningen te paard uitvoeren in een omheinde zandbak.
Je noemt verder ´goed ruiter´. Waar blijkt dit uit?
Uit het winnen? Dat is weer een cirkelredenering.
Of er sprake is van ruiter is zelfs niet evident. FEI dressuur is alleen paardrijden te noemen als de definitie daarvoor wordt opgerekt. Zonder oprekken is het geen paardrijden en er dus geen ruiter....
Let wel, mogelijk is Dhr.Gal een heel goede ruiter. Dat is het punt niet en hoort er ook niet bijgesleept te worden.
Het punt is, of wat door de jury beloond wordt wel gevraagd wordt in het reglement.
Mijn antwoord op deze vraag in het ts is dat het slechts één illustratie is van de loskoppeling van het ringgebeuren van paardrijden.