Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
horseyfries schreef:Omdat we iets teveel richting een punt gingen met de filmpjes zijn jullie maar weer teruggevallen op hetzelfde oeverloze gedram van het begin van dit topic?
Beetje jammer nietwaar?
Waarmee deze discussie weer inhoudsloos is geworden, niet meer over paardrijden gaat maar over het verheerlijken van één bepaalde trainingsmethode en het afkraken van een andere, daarbij ook nog maar even mensen beschuldigen en passant.
Ik zou jullie allemaal aanraden als je écht je wilt verdiepen in de verschillende trainingsmethodes eens naar het Global Dressage Forum te gaan. Daar vind je ook voorstanders van klassiek en modern door elkaar, met één groot verschil: zij hebben respect voor elkaar, kijken en luisteren naar elkaar en proberen van elkaar te leren om zo NOG beter te worden.
Als je je er niet in wilt verdiepen en denkt niets meer bij te moeten of kunnen leren, ook goed. De aarde is ook nog altijd plat volgens sommige stammen met bosjesmannen, die denken ook dat ze alles weten wat er te weten valt..... Als je maar diep genoeg in je bos verscholen blijft dan blijft die fantasie wel overeind.
vur schreef:Volgens mij is niemand zonder fouten, dus ook de klassiek geschoolde ruiters niet, maar dus ook de rollkur-ruiters niet. Ook Anky niet. Ik ben het in grote lijnen niet eens met de methode van Anky, zeg maar het extreme ronde, maar ze doet ook veel dingen wel goed en daar zal ze ook ongetwijfeld hoog mee scoren. Wat ik wel kan waarderen is de constante drive om te willen verbeteren en de ongetwijfeld zeer grote consequente manier van trainen wat ook van de amazone veel concentratie en doorzettingsvermogen kost. Ik doe het haar niet na, maar probeer daar wel zo veel mogelijk aan te denken. Hoe beter je je hulpen doordacht en telkens hetzelfde geeft, hoe sneller het leerproces bij het paard. Daarbij kan ik me ook nog voor de geest halen dat Sjef vond dat ruiters zich nog meer moesten richten op het trainen. Dus minder met randzaken bezig zijn en er echt voor gaan. Wel makkelijk gezegd, maar het siert hem dat hij het durfde te zeggen en de knuppel in het hoenderhok gooide. Verder nogmaals, het ronde en de soms extreme zaken eromheen, daar hou ik me ver van.
modie schreef:Nog maar even de KNHS-reglementen quoten:
Vertrouwensfase: Takt (de zuiverheid van de beweging)
Souplesse/ontspanning/losheid
Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht: Impuls
Recht gerichtheid
Verzameling
Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien.
Alle begrippen hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar.
Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor alle hulpen van de ruiter.
Dit noemen we Durchlässigkeit.
Dit scala geldt voor juryleden ook als leidraad voor de beoordeling.
Geen van deze criteria mag ontbreken in een volledig geslaagde dressuurproef op hoger niveau.
Wanneer ziet men nog, dat jury-leden dit als leidraad voor hun beoordeling hanteren???
Professor schreef:modie schreef:Weet iemand ook of de boeken van Baucher in het nederlands nog te koop zijn?
En nee, niet om het te gaan nadoen
Bij Georg Olms Verlags Buchhandlung in Hildesheim.
Die drukken ze nog weleens na. In het Duits.
Kosten ca. 20€.
Francois Baucher.
modie schreef:Dit "scala" van de KNHS moet iedere wedstrijd-ruiter kunnen vertalen en toepassen.
Dat het niet zo'n goede vertaling is, is inderdaad een feit.
Maar met een beetje theoretische achtergrond komt men natuurlijk wel een heel eind.
Niet alleen wedstrijd-ruiters moeten dit toepassen, instructie en jury-leden natuurlijk ook.
Maar ik "zie" weinig van dit "scala" terug in de proeven.
Nu weet ik wel, dat proeven-rijden heel anders is, is thuis in de vertrouwde omgeving rijden.
Daar zit natuurlijk ook al een (heel) groot verschil in.
Maar toch, dan mogen de jury-leden niet punten wat ze niet zien.
En dat gebeurt veel te veel
Professor schreef:FaberSmid schreef:Wat zullen de boeken van meneer Baucher en zijn leerlingen verkopen.
Daar kan men van leren mijnheer FaberSmid, hoe het niet moet, wat de heer Baucher zelf beschrijft.
FaberSmid schreef:Dat is juist de rede waarom meneer Baucher het beschreven heeft en laten beschrijven. De ruiters te weerhouden, zijn zelfde fouten te begaan. Weer het opnieuw uitvinden van dat piep reserve wiel.
Om de paarden te beschermen tegen zijn martelgang, wist meneer Baucher veel dat een ene meneer Sjefke Janssen alles zou gaan misbruiken.
FaberSmid schreef:Geen idee of de systeem ruiters, instructeurs en onnozelen volgelingen met hun geweten in het reine zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet eens kan en ik maak mij er niet eens schuldig aan. Maar als ik weer zo een systeempaard moet beslaan, doet het mij zeer in zijn trouwe ogen te kijken.