LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:25

OKHannes schreef:
Waar heb je dit vandaan? Ik weiger dit zonder hard bewijs en zonder gefundeerd onderzoek over het paardenbestand in heel NL (dus niet klein deel en veulendood niet meegerekend) te geloven.

Op basis van de beschikbare gegevens van KWPN en slachthuizen lijkt de gemiddelde levensverwachting van een paard in NL zo´n 7-8 jaar.
Dat is mogelijk niet reprensentatief, maar zo lang de sector niet met meer data wil/kan komen is dit het enige waar vanuit gegaan kan worden. Toon maar aan dat het niet zo is.
Verder is het de norm dat paarden in NL met 3 jaar onder het zadel gebracht worden, zelfs al ingereden zijn. Toon maar aan dat dit niet schadelijk is en er geen verband is met het voorgaande puunt.

Dit zijn punten waar in het kader van dierenwelzijn naar gekeken MOET worden. Net als naar het gebruik van ethisch twijfelachtige trainingsmethodes. Dit laatste is het onderwerp. Graag dáár naar terug.
Het filmpje van Anky = De Hollandse School. Door de weerstand van dít paard worden de essentie en basis van het principe onder de metode glashelder geïllustreerd.
Het gaat er niet om of flexen zinvol is; de vraag is of deze manier om dat af te dwingen ethisch acceptabel is.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:42

Zammie schreef:
FaberSmid schreef:
Kan iemand nog mijn vraag beantwoorden, wat de tekortkomingen zijn van dressuur dat die aangevuld moeten worden met hyperflexi en hoe de ruiters die zo rijden uitgeleerd zijn?

Ik kom ook even binnenvallen... Dressuur is een ding wat van nature al in het paard zit. De mens erop doet verwoede pogingen om dit naar voren te halen. De klassieke ruiter zal zijn paard de tijd gunnen om hem te laten zien, voelen wanneer het toe is aan een volgende stap in de dressuurgala. Hierdoor kan een paard en ook de ruiter alleen maar groeien, sterker worden. Wat uiteindelijk kan leiden tot de perfectie. Het dansende paard die alles als vanzelfsprekend doet en waar het lijkt of er geen ruiter meer aan te pas komt. Dit is voor velen een te lange en confronterende weg. Om dat alles te kunnen omzeilen zijn de o.a. de rollkur "uitgevonden". Tevens is dit de manier voor enkele toch best angstige ruiters om op deze manier het paard volledig onder controle te hebben. Paard kan geen kant meer op.

Jeetje jeetje wat een uitspraak weer. Zwart-wit ten top.
Wat is perfectie? Iets wat perfect was 10 jaar geleden is dat heus vandaag niet meer. Alles evolueert en dus ook trainingstechnieken en kwaliteit. Je gaat een dressuurpaard van nu amper kunnen vergelijken met die van 10-20 jaar geleden.
Qua beweging alleen al, heb je nu paarden die gefokt zijn ôp bewegingen en dit dus ook laten zien.
Dan kan je met geen enkel paard rollkur rijden, dat niet bevestigt is in zijn basisdressuur. Basisdressuur is dus een feilloze africhting tot en met Z2 niveau, wat elk normaal getalenteerd paard gemakkelijk kan halen.
Alles wat erna komt is het verder uitdiepen van de discipline en bouwt verder op de basis.
LDR en rollkur kunnen dan als trainingstechniek heel goed dienen, omdat je dan meer prestatiegericht gaat rijden. Buiten het kader van opgelegde figuren gaat het dan om het behalen van dat perfecte plaatje en het streven naar het hoogste cijfer.

Er wordt hier altijd verwezen naar oude bekende, en dat is goed en zeker in hun tijd en referentiekader en met hun paarden en mogelijkheden deden ze dat goed. Maar omdat als standaard te blijven aanhouden vind ik conservatief.

Je hoeft het niet eens te zijn met ldr, rollkur, maar op sportief vlak is het een trainingsmethode die resultaat boekt. Niemand verplicht je om deze techniek toe te passen en ik raad ook iedereen af om dit zomaar te proberen, zonder dat alle voorwaarden in de basistraining bevestigt zijn.
Maar afschrijven als zijnde een techniek om basisstappen over te slaan is ronduit belachelijk en verklaart wederom de afgunst en gebrek aan kennis die er toch bestaat over deze methode.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:35

Helemaal mee eens Bulck, afgunst en jaloezie speelt een hele grote rol en ik vind dat zo verrekte jammer. Zelfs op een stal onderling gunt men elkaar het licht niet in de ogen, bah :r

midgie

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:53

De rolkur is een techniek die ten kosten van het paard gaat, zeker boekt het resultaat , maar het werkt er ook aan mee dat een paard heel vaak met 8 al kapot is, als je weet wat er in het lichaam gebeurd dan doe je dat niet met een dier.
Ja als je punten wil en erbij wil horen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:17

Anky begint als je haar mag geloven op haar DVD niet met een jong paard meteeen met het ronde rijden. Dus ja, ze zal zeker eerst een "normale" basisopleiding geven aan haar jonge paarden. Toch snap ik niet wat de rollkur toevoegt. Het losse kun je ook op een "gewone" manier krijgen, maar dan moet je wel ontzettend veel oefenen en veel leren over hoe dat dan moet, want dat is zeker niet makkelijk. Het juiste samenspel met zit, been en hand luistert heel precies en is niet zonder meer te leren. Ik heb ooit van Anky gelezen dat zij de traditionele manier van africhten met het samenspel van zit, been en hand te ingewikkeld vond. In haar clinics vertelt (of vertelde) zij dat paardrijden simpel moet zijn. Als je sneller wil, geef je been, wil je langzamer, dan trek je aan de teugels. "Hoe simpel kan paardrijden zijn." Volgens mij is er echter aan paardrijden niks simpels aan. Het is kei moeilijk. Soms misschien wel te moelijk en zou het misschien ietsje simpelere uitgelegd of geleerd kunnen worden, maar niet op de manier zoals Anky dat uitlegt. Tenminste, dat is mijn mening. Het "geluk" van Anky is dan nog dat ze wel het basisonderwijs doorlopen heeft en daar ook nog dingen van toepast. Veel ruiters in mijn omgeving (basisniveau), hebben dat stuk helemaal overgeslagen. Misschien wel omdat ze dat te moelijk vinden. Ze gebruiken de rollkur zonder hun paard aan hun been voorwaarts te kunnen rijden en dat doet vaak pijn aan de ogen en dat heb ik het meest tegen op de rollkur. Het kopieergedrag van "mindere" goden, waarbij sommige paarden in verzet komen met alle gevolgen van dien, maar sommige ook niet en dat echt zielig ogen. Hierbij wil ik niet generaliseren, maar soms moet je wel om iets duidelijk te maken.

Trouwens, dat de meeste GP-paarden met 17 met pensioen moeten / gaan, vind ik ook maar raar. Waarom rijden ze niet langer door zolang de paarden gezond zijn? of zijn ze misschien niet meer zo gezond? Als dat zo is, dan is 17 wel vroeg om als sportpaard niet meer gezond genoeg te zijn om in de wedstrijdsport mee te draaien.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:21

waarom zou een paard moeten doorlopen tot ie hoogbejaard is? Ik wens ook op een normale leeftijd te stoppen met werken en van mijn hobbies etc te kunnen genieten en niet als ik achter mijn rollator loop te kreupelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:27

Citaat:
Op basis van de beschikbare gegevens van KWPN en slachthuizen lijkt de gemiddelde levensverwachting van een paard in NL zo´n 7-8 jaar.
Dat is mogelijk niet reprensentatief, maar zo lang de sector niet met meer data wil/kan komen is dit het enige waar vanuit gegaan kan worden. Toon maar aan dat het niet zo is.

Sinds wanneer doen wij aan omgekeerde bewijslast? Het lijkt mij dat iemand die dit soort stellingen poneert, diegene dan ook moet kunnen aantonen dat de stelling juist is. Zoiets als 'weten waar je over spreekt'.. anders is het puur onzin of op z'n minst 'aannames' en die zijn in het kader van bewijs niet relevant.
Ik zie dus graag het 'bewijs' hiervan tegemoet, alsmede jouw cijfermateriaal van de KWPN en slachthuizen.
En dan uiteraard wel een onderscheid maken tussen paarden die het leven gelaten hebben door 'overbelasting' en de paarden die door andere oorzaken ( ongelukken, ziektes, kolieken etc.) vroegtijdig het ondermaanse hebben moeten verlaten.

Citaat:
Trouwens, dat de meeste GP-paarden met 17 met pensioen moeten / gaan, vind ik ook maar raar. Waarom rijden ze niet langer door zolang de paarden gezond zijn? of zijn ze misschien niet meer zo gezond? Als dat zo is, dan is 17 wel vroeg om als sportpaard niet meer gezond genoeg te zijn om in de wedstrijdsport mee te draaien.

Misschien hebben ze gewoon wel respect voor het paard en gunnen ze 'm na een sportcarrière gewoon welverdiende rust en vrijheid?
Moet een paard dan volgens jou maar als een citroen uitgeknepen worden? Het is in de sport niet ongebruikelijk dat de discipline doorgezet wordt tot de top en dat de sporter dan terugtrekt. Of het nou voetballen, wielrennen of iets anders is..waarom zou dat dan niet mogen opgaan voor een paard vraag ik mij af? Dat iemand afscheid neemt op het hoogtepunt van het fysieke 'kunnen' hoeft niet per definitie te betekenen dat er iets mis is met de fysieke gezondheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:37

zipje71 schreef:
waarom zou een paard moeten doorlopen tot ie hoogbejaard is?

Dat hoeft niet. Niemand die het daarover heeft.
De kern van het leeftijdspunt is een verschil in kennis van wat een normale leeftijd van een paard is.

Het skelet van een paard is pas met 6-7 jaar uitgegroeid.
Een paard zou volgens de regels der kunst opgeleid met een jaar of 10 aan de bloei van diens carriére kunnen beginnen.

Zonder overbelasting is een paard is pas ergens halverwege de 20 oud en menig paard kan tot in de 30 met beleid bereden worden.
Een paard van 15 zou derhalve netaan in de helft van de bloeiperiode moeten zitten.

Het heeft weinig zin om historische voorbeelden aan te halen want die kunnen als uitzondering bestempeld worden.
Er is echter één erg mooi voorbeeld. Het paard Bucephalus van Alexander de Grote.
Deze werd met een jaar of 7 en nog niet ingereden door de pa van Alexander aangeschaft.
Het dier sneuvelde in een veldslag in India 23-25 jaar oud.
Er was nog geen spráke van dat Alexander het wilde vervangen wegens ouderdom.
Toch een paard wat een píttig actief ´sportief´ bestaan leidde.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:40

1. een mens met een paard vergelijken mbt de gemoedstoestand en rede, gaat mank.
2. als je alle tijd neemt je paard op te leiden, zoals het hoort, en dus niet te vroeg begint, is 17 erug jong om te stoppen als je paard nog gezond is. Ik vind het belachelijk hoe je vaak in de bladen leest dat "gold old" dit en dat paard nog meedraait in de sport. Alsof je je paard ik weet niet wat aandoet als je nog met je 18-jarige GP start of lager. Net alsof je dat paard aan het mishandelen bent en hem eigenlijk weg zou moeten zetten. Sorry hoor, voor mij is mijn paard er ook voor mijn plezier, anders ging ik er uberhaupt niet op rijden. Ik probeer daarbij het voor hem ook zo plezierig mogelijk te houden en zolang ik merk dat hij niet chagerijnig of krakkemikkig zijn oefeningen loopt, hoop ik dat hij nog heeeeel lang op hoog niveau mag mee lopen in de sport. Ik heb er heel lang over gedaan om hem op te leiden en ik wil daar ook zo lang mogelijk van genieten. ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:44

[quote="zipje71"]waarom zou een paard moeten doorlopen tot ie hoogbejaard is? Ik wens ook op een normale leeftijd te stoppen met werken en van mijn hobbies etc te kunnen genieten en niet als ik achter mijn rollator loop te kreupelen.[/quote]

En wat is dan een normale leeftijd? Dat zal imo per paard drastisch verschillern!
MIjn oude paard heeft zonder problemen huis tuin en keuken dressuur gelopen tot zijn 22e......stilzetten werkte voor hem kompleet afrechts (snel heuvelafwaarts)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:46

Ik vind 17 ook wel een mooie leeftijd om uit de TOPsport te gaan. Het paard kan daarna heus nog wel wat doen hoor maar waarom zou dit op topnivo moeten?
Bij de springpaarden lopen ook nog vaak paarden van 19 mee en als dat kan zo be it, maar waarom zou het een must zijn?
TOPvoetballers van 40 zie je ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer een potje kunnen spelen op een lager niveau

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:46

ja en dat bedoel ik dus. Er is verschil tussen TOPsport en huis tuin en keuken niveau

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:51

zipje71 schreef:
Ik vind 17 ook wel een mooie leeftijd om uit de TOPsport te gaan.

Op basis waarvan baseer jij deze mening?
Op een omgeving van (te) vroeg ingereden paarden? Of op een omgeving van pas met 7-8 belaste paarden?

Ik ken zelf een voorbeeld van een paard wat met 32 nog soepel op Hoge School niveau gereden werd. Incidenteel, en vooral om hem geestelijk bij de les en lichamelijk soepel te houden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:53

Jannepauli schreef:
Citaat:

Sinds wanneer doen wij aan omgekeerde bewijslast? Het lijkt mij dat iemand die dit soort stellingen poneert, diegene dan ook moet kunnen aantonen dat de stelling juist is. Zoiets als 'weten waar je over spreekt'.. anders is het puur onzin of op z'n minst 'aannames' en die zijn in het kader van bewijs niet relevant.
Ik zie dus graag het 'bewijs' hiervan tegemoet, alsmede jouw cijfermateriaal van de KWPN en slachthuizen.
En dan uiteraard wel een onderscheid maken tussen paarden die het leven gelaten hebben door 'overbelasting' en de paarden die door andere oorzaken ( ongelukken, ziektes, kolieken etc.) vroegtijdig het ondermaanse hebben moeten verlaten.

Citaat:

Misschien hebben ze gewoon wel respect voor het paard en gunnen ze 'm na een sportcarrière gewoon welverdiende rust en vrijheid?
Moet een paard dan volgens jou maar als een citroen uitgeknepen worden? Het is in de sport niet ongebruikelijk dat de discipline doorgezet wordt tot de top en dat de sporter dan terugtrekt. Of het nou voetballen, wielrennen of iets anders is..waarom zou dat dan niet mogen opgaan voor een paard vraag ik mij af? Dat iemand afscheid neemt op het hoogtepunt van het fysieke 'kunnen' hoeft niet per definitie te betekenen dat er iets mis is met de fysieke gezondheid.

Ik heb er moeite mee dat er een cultuur in Nederland is om paarden met 17 met pensioen te laten gaan en als je dat niet doet, dat je dan een citroen aan het uitknijpen bent. Bovendien ben ik van mening dat GP-niveau best kan met een ouder, gezond paard dat "plezier" in zijn werk heeft. Waarom niet? Als je je paard in de aanloop niet naar de knoppen hebt gereden en goed hebt opgeleid, hoeft het helemaal niet zo zwaar te zijn om een fatsoenlijke proef te lopen. Misschien dan niet in een A-kader op top-niveau, maar er is nog veel meer dan alleen dat. Ik zeg ook niet dat elk paard dat met 17 terug wordt getrokken uit de sport, naar de knoppen is, maar dat zou best voor bepaalde gevallen kunnen gelden denk ik zo.
Hoe dan ook, ik vind de tendens in Nederland om paarden met 17 met pensioen te laten gaan, geen goeie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:56

On topic: ik denk dat veel paarden die alleen in rollkur gereden worden, sneller versleten zijn, dan paarden waarbij dit niet gebeurd. En ik weet wel, dat ik algemeniseer, maar ik ga er dan vanuit dat de paarden waarbij dit niet gebeurd, verder op een gezonde manier (niet geforceerd) worden gereden. ;)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:59

Huertecilla schreef:
zipje71 schreef:
Ik vind 17 ook wel een mooie leeftijd om uit de TOPsport te gaan.

Op basis waarvan baseer jij deze mening?
Op een omgeving van (te) vroeg ingereden paarden? Of op een omgeving van pas met 7-8 belaste paarden?

Ik ken zelf een voorbeeld van een paard wat met 32 nog soepel op Hoge School niveau gereden werd. Incidenteel, en vooral om hem geestelijk bij de les en lichamelijk soepel te houden.

Het is dus zoals je zelf dus blijkbaar ook constateert, afhankelijk van het paard. Daarbij maak ik nog steeds onderscheid tussen TOP en basissport.
Mijn oma van 87 kan amper nog normaal lopen terwijl mijn buurvrouw van 94 nog zeer goed ter been is. En daarom kan je niet eenduidig zijn met een leeftijd. Wellicht is voor het ene paard 17 veel te vroeg en voor het andere paard veel te laat. Of dat de schuld is van te vroeg inrijden en of hyperflexie, dat vind ik wat ver gaan. Laat ik het dan zo zeggen, ik vind 17 wel een leeftijd waarop je goed moet gaan nadenken of je paard het nog wel allemaal aankan en er nog plezier in heeft (als je daarvan al kan spreken natuurlijk)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:06

Vur: met je punt 1 ben ik het vanzelfsprekend niet eens. Het is domweg een feit dat er een relatie is tussen levensduur en de inzet van de celafbraak oftwel het 'aftakelingsproces' - dat geldt niet alleen voor mensen, het geldt ook voor dieren. En natuurlijk is het zo dat dit individueel, genetisch gebonden is. Zo zullen sommige mensen/dieren tot op hoge leeftijd fit blijven, en sommigen tonen al veel eerder verschijnselen van afbraak en achteruitgang. Zo beschouwd gaat een vergelijking helemaal niet mank.

Ik vind overigens helemaal niet dat je persé op 16, 17 of 18 jaar moet stoppen - de meeste h-t-k-dressuurpaarden kunnen best nog een tijdje langer mee. Maar veel hangt af van de intensiteit waarmee paarden gereden worden, de zwaarte van de training en of de ruiter op een bepaald moment zoveel respect voor het dier kan opbrengen dat het wel 's een keer genoeg is. Dat je in de opleiding veeltijd gestoken hebt en daarom het recht hebt om maar door te gaan, lijkt me wel een van de minst goede redenen. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:13

vur schreef:
On topic: ik denk dat veel paarden die alleen in rollkur gereden worden, sneller versleten zijn, dan paarden waarbij dit niet gebeurd. En ik weet wel, dat ik algemeniseer, maar ik ga er dan vanuit dat de paarden waarbij dit niet gebeurd, verder op een gezonde manier (niet geforceerd) worden gereden. ;)

Vur, geen enkel paard wordt enkel in Rollkur gereden, dus wederom een veralgemening die nergens opslaat.

Nu mag jij eens vertellen wat je geforceerd vindt, want de klassiekers achterna waren zelf ook niet de zachtste ruiters.

Topsport zonder te forceren is niet mogelijk. Forceren is ook niet altijd negatief, het is grenzen opzoeken. Ik durfde vroeger ook niet van de wipplank een salto maken en zo het bad induiken. Toch op school was dat een vereiste en uiteindelijk ben ik daar ook ingeslaagd. Met oefenen, vallen en terug proberen en opnieuw en opnieuw tot het goed zat. Iemand uit mijn jaar is later gaan schoonspringen en dat is daar enkel maar een uitdieping van. Dus basistechniek kan iedereen aangeleerd krijgen, excelleren daarin is een ander verhaal.
En zo kan je dat naar alles trekken. kijk naar China of Rusland, qua gymnastiek staan ze aan de top. Die atleten worden gedrild, hun talenten worden verdiept en uitgelijnd tot de perfectie en dat steunt op: talent, karakter en doorzettingsvermogen en dat in een ijzer regime, waarin je niet zonder die kenmerken kan.

Ps algemeniseer is geen woord e, veralgeem(van veralgemenen) is wss waar je op doelde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:21

bulck schreef:
Topsport zonder te forceren is niet mogelijk.

Dan moet dat héél snel verboden worden met paarden!

Sport met paarden ontleent haar bestaansrecht aan het waarborgen van de welzijnsrechten van het individuele paard.
Forceren = over de grens dwíngen = onacceptabel.
Dat is ook het ethische probleem met het P+ en R- van LDR/Rollkur. Het doel heiligt de middelen NIET.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:33

Mijn paard is ook een tijdje in rollkur gereden met slof zonder dat ik er vanaf wist... (bijrijdster)
Mijn paard was hier nog helemaal niet klaar voor en is daardoor behoorlijk in de kreukels geraakt. Ik heb hem een maand op rust gehad na een bezoek aan een kraker. Ik ben hier dus heel erg op tegen omdat ik weet hoe het paarden kan blokkeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:34

Huertecilla schreef:
bulck schreef:

Sport met paarden ontleent haar bestaansrecht aan het waarborgen van de welzijnsrechten van het individuele paard.
Dat is ook het ethische probleem met het P+ en R- van LDR/Rollkur. Het doel heiligt de middelen NIET.

hc

Sorry maar dat vind ik echt l^lkoek Bulck. Een paard kan hier niet voor kiezen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:36

Joolien schreef:
Mijn paard is ook een tijdje in rollkur gereden met slof zonder dat ik er vanaf wist... (bijrijdster)
Mijn paard was hier nog helemaal niet klaar voor en is daardoor behoorlijk in de kreukels geraakt. Ik heb hem een maand op rust gehad na een bezoek aan een kraker. Ik ben hier dus heel erg op tegen omdat ik weet hoe het paarden kan blokkeren.

Rollkur rijd je uberhaupt al niet op slof... :Z

En kiezen, vooralsnog blijken eerdere reacties toch te komen uit onwetendheid.
Jullie zijn tegen, dat is duidelijk, maar argumenten, buiten vasthouden aan wat ooit is geweest, zijn er alsnog niet gekomen.

Sport is sport, daar ben je ofwel voor ofwel tegen. Dat paarden de keuze niet hebben is een waarheid die klopt als een bus. Ofdat het ethisch onverantwoord is, is wederom een perceptie.
Jij rijdt zelf ook, dat heeft je paard toch ook niet beslist. Ben jij dan slecht, omdat je dat beoogt. En of je nu rollkur rijdt in een latere fase of niet in C ben je dan niet beter of slechter omdat jij er een andere wijze op nahoudt.

Vooralsnog blijft het toepassen van die technieken een keuze. Een keuze die je moet maken voor jezelf en je paard. Want evenals dit systeem niet elk ruiter past, past het evenmin elk paard.
Laatst bijgewerkt door bulck op 14-09-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:42

bulck schreef:
Joolien schreef:

Rollkur rijd je uberhaupt al niet op slof... :Z

En kiezen, vooralsnog blijken eerdere reacties toch te komen uit onwetendheid.
Jullie zijn tegen, dat is duidelijk, maar argumenten, buiten vasthouden aan wat ooit is geweest, zijn er alsnog niet gekomen.

Sport is sport, daar ben je ofwel voor ofwel tegen. Dat paarden de keuze niet hebben is een waarheid die klopt als een bus. Ofdat het ethisch onverantwoord is, is wederom een perceptie.

Als jij de slof aan de zijkant vastzet kun je echt wel rollkur rijden, maar daar gaat het nu niet om. Het feit is dat mijn jonge paard daar absoluut niet tegen kon. Ik kon hem niet eens meer normaal de hoek doorkrijgen.

En ook al weet ik er niet heel veel vanaf, het feit dat medisch aangetoond wordt dat het niet goed is voor een paard, zegt voor mij al genoeg...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:46

Huertecilla schreef:
bulck schreef:

hc

Jij met je verbieden altijd :D
Het doel heiligt de middelen wel, enkel wil jij die middelen altijd afzetten in het negatieve.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:53

Jannepauli schreef:
Vur: met je punt 1 ben ik het vanzelfsprekend niet eens. Het is domweg een feit dat er een relatie is tussen levensduur en de inzet van de celafbraak oftwel het 'aftakelingsproces' - dat geldt niet alleen voor mensen, het geldt ook voor dieren. En natuurlijk is het zo dat dit individueel, genetisch gebonden is. Zo zullen sommige mensen/dieren tot op hoge leeftijd fit blijven, en sommigen tonen al veel eerder verschijnselen van afbraak en achteruitgang. Zo beschouwd gaat een vergelijking helemaal niet mank.

Ik vind overigens helemaal niet dat je persé op 16, 17 of 18 jaar moet stoppen - de meeste h-t-k-dressuurpaarden kunnen best nog een tijdje langer mee. Maar veel hangt af van de intensiteit waarmee paarden gereden worden, de zwaarte van de training en of de ruiter op een bepaald moment zoveel respect voor het dier kan opbrengen dat het wel 's een keer genoeg is. Dat je in de opleiding veeltijd gestoken hebt en daarom het recht hebt om maar door te gaan, lijkt me wel een van de minst goede redenen. :)

Moeilijk he, lezen?