Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:03

lammie2701 schreef:
de voorhand bestaat hoofdzakelijk uit de schouders dus ik zou haast zeggen van ja...

De voorhand is wanneer je een loodlijn trekt achter de schoft, alles wat daar voor is is de voorhand.
Vergeet u niet de hals en het hoofd?

lammie2701

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:08

ja natuurlijk horen hals en hoofd erbij...dat vergeet ik heus niet...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:14

en ik maar denken dat die bij de achterhand horen.... :O :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:21

Professor schreef:
Alane schreef:
vreemd dan dat vorhandvor niet lijkt te bestaan... schultervor daarentegen wel... vreemde verwisseling dan :)

Ach u verwisseld nog veel meer dingen, zoals losgelassenheit und durchlässigkeit.
Maar het woord voorhandvoor bestaat.
En google is leuk, maar je kunt er niet alles vinden.
Dust toch maar in de boeken duiken dames.

Ach Herr Professor.... ga met uw tijd mee, op het internet is inmiddels bijna meer te vinden dan in de meest uitgebreidde bibliotheek. Maar omdat u wilt vasthouden dat het woord wél bestaat: geeft u mij dan NU eens aan in welk boek ik zou moeten kijken om uw gelijk bevestigd te zien! In mijn oude (duitse!!) theorieboeken ben ik het nog niet tegengekomen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:45

Jannepauli schreef:
Ach Herr Professor.... ga met uw tijd mee, op het internet is inmiddels bijna meer te vinden dan in de meest uitgebreidde bibliotheek. Maar omdat u wilt vasthouden dat het woord wél bestaat: geeft u mij dan NU eens aan in welk boek ik zou moeten kijken om uw gelijk bevestigd te zien! In mijn oude (duitse!!) theorieboeken ben ik het nog niet tegengekomen.

U heeft niet te beslissen wat ik wel of niet moet doen, internet is geweldig.
Maar door mensen geschreven, en opgezocht.
De boeken zijn naslag werken, die rotsvast zijn.
Laat mij lekker ouderwets zijn.
Zelf hoef ik niet steeds weer het wiel moeten uitvinden, omdat dat de oudemeesters het gedaan hebben.
En u begint steeds weer opnieuw.
Steeds weer het wiel opnieuw uit te vinden.
Oordeel niet over een ander, u zegt zoveel niet doordachte dingen nu tegen mij, waarom???
Omdat ik mijn huiswerk geleerd heb???
Inhouderlijk komt u niet verder, en dan begint u weer te schelden op mij, steeds weer hetzelfde.
Oud, vastgeroest, dom, penetrant en weet ik niet allemaal.
Een ding heb ik geleerd en dat staat ook in de handleiding.
Een soort eed voor instructeurs, zoekt u dat maar op, dan weet u waarom ik dit doe.
En aangezien u zo handig bent met internet veel lees plezier in de handleiding.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:32

Professor schreef:
Alane schreef:
ik ken wel schultervor, maar geen vorhand vor/vorhandvor...
geen idee wie wat verkeerd vertaalt :)

schultervor is de voorstap van schouderbinnenwaarts...

Ach u verwisseld nog veel meer dingen, zoals losgelassenheit und durchlässigkeit.
Maar het woord voorhandvoor bestaat.
En google is leuk, maar je kunt er niet alles vinden.
Dust toch maar in de boeken duiken dames.
Haalt u niet twee talen doorelkaar???

Nope ik haal geen 2 talen door elkaar.. heb jááren (rij)les gehad in Duitsland, ben er geboren en woon er nu weer :)
En over losgelassenheid pf durchlässigkeit heb ik op dit forum nog nooit met 1 woord gerept...

Google alleen wordt gebruikt als voorbeeld, vreemd toch dat via google het woord vorhandvor niet lijkt te bestaan, maar schultervor wel te vinden is met een omschrijving :)

en ipv een relaas te geven over dat internet door mensen is geschreven, wat voor de boeken ook precies hetzelfde geldt, is het woord vorhandvor (wat inprincipe altijd al is als het paard vooruit loopt :+ )
en lijkt me schultervor, als voorloop van schulterherrein veeeeel logischer..
schoudervoor en schouderbinnenwaarts...
geeft niet dat je dingen zelf verwisseld of verdraait, maar wees dan zo groot om of te komen met de titels van boeken waar dit in geschreven staat, of durf te bekennen dat er een vergissing is.... no problemo :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:38

Professor schreef:
Jannepauli schreef:

U heeft niet te beslissen wat ik wel of niet moet doen, internet is geweldig.
Maar door mensen geschreven, en opgezocht.
De boeken zijn naslag werken, die rotsvast zijn.
Laat mij lekker ouderwets zijn.
Zelf hoef ik niet steeds weer het wiel moeten uitvinden, omdat dat de oudemeesters het gedaan hebben.
En u begint steeds weer opnieuw.
Steeds weer het wiel opnieuw uit te vinden.
Oordeel niet over een ander, u zegt zoveel niet doordachte dingen nu tegen mij, waarom???
Omdat ik mijn huiswerk geleerd heb???
Inhouderlijk komt u niet verder, en dan begint u weer te schelden op mij, steeds weer hetzelfde.
Oud, vastgeroest, dom, penetrant en weet ik niet allemaal.
Een soort eed voor instructeurs, zoekt u dat maar op, dan weet u waarom ik dit doe.
En aangezien u zo handig bent met internet veel lees plezier in de handleiding.

Ik dwing u nergens toe maar aangezien u ons telkens zo dwingend vertelt dat WIJ fout zijn, vraag ik u: Vertel ons waar het staat. U hield toch van meedenkende studenten? ik vermoed dat u véél woorden gebruikt om uw ongelijk te bedekken :+ ( Ik heb in Duitsland overigens nooit een eed moeten afleggen - dat heeft meer met andere studies te maken die niet paardgerelateerd zijn)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:43

Daarbij heeft de LPO het ook over schultervor...
en dan nog:
Richtlinien für Reiten und Fahren 2. Ausbildung für Fortgeschrittene zegt:
1.3.4.1 Vorübungen. 46
-Schultervor. 47
maar ook naar hett engels vertaald, schoudervoor...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:20

Jannepauli schreef:
Ik dwing u nergens toe maar aangezien u ons telkens zo dwingend vertelt dat WIJ fout zijn, vraag ik u: Vertel ons waar het staat. U hield toch van meedenkende studenten? ik vermoed dat u véél woorden gebruikt om uw ongelijk te bedekken :+ ( Ik heb in Duitsland overigens nooit een eed moeten afleggen - dat heeft meer met andere studies te maken die niet paardgerelateerd zijn)

Haalt u weer iets door elkaar?
Leest u aub, dan kunt u het misschien terug lezen in: de Handleiding ten behoeve van de Nerlandsche Ruiters en hun Instructeurs. Die soort eed wat ik bedoelde. Dan begrijpt u mijn reakties ook, en waarom vaak zo reageer.
Nederlandse Handleiding. En Deutsche Richtlinien für Reiten und Fahren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:27

de Deutsche richtliniën für reiten unf fahren hebben het over schultervor. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:28

Alane schreef:

Daar hadden we het niet over.
Leest u aub.
Bovendien is het een herhaling op herhaling wat u nu doet, inhouderlijk niets.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:36

Professor schreef:
Alane schreef:

Daar hadden we het niet over.
Leest u aub.
Bovendien is het een herhaling op herhaling wat u nu doet, inhouderlijk niets.

Beste professor, ik begin me mateloos te ergeren aan uw manier van discussiëren, u roept maar en roept maar en als u ongelijk heeft beroept u zich erop dat de andere u beledigd, talen door elkaar halen, niet weten waar we over praten en weet ik wat meer.... terwijl het juist omgekeerd is.. u beledigd mensen, verwijt ze onkunde maar kunt niets aantonen... komt dan met titels van boeken die juist het tegenovergestelde beweren, van wat u probeerd te bewijzen...

En zelf verschuilt u zich achter namen en daarnaast worden mensen als Mevr. van Grunsven en haar partner te pas en te onpas door het slijk gehaalt....

En ook ik heb mijn bronnen, en die vertellen allemaal hetzelfde... precies dat wat hierboven reeds geschreven is... schultervor bestaat en vorhandvor niet....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:15

Jannepauli schreef:

Liever de oude tijd in ere houden en zo ook de correcte theorie en praktijk. Dan onwetend mee in de tijd gaan, dus terug in de tijd en ontwikkeling en zo de fouten in de theorie en praktijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:18

FaberSmid schreef:
Jannepauli schreef:

Liever de oude tijd in ere houden en zo ook de correcte theorie en praktijk. Dan onwetend mee in de tijd gaan, dus terug in de tijd en ontwikkeling en zo de fouten in de theorie en praktijk.

Ligt eraan of er fouten zijn in de theorie van nu, en dan met name die vertaling, of dat professor je laat geloven dat er fouten zijn in die vertaling van die oude theorie om zo de eigen fout te verbloemen :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:21

Professor schreef:

Bedoeld u dit meneer Professor?

FaberSmid schreef:
handleiding Nederlandse ruiters en hun instructeurs, Stichting De Nederlandse Rijschool en Stichting Nederlandse Hippische Sportbond schreef:
De stof voor deze handleiding is geput uit overleveringen van oude meesters op rijkunstig gebied en uit ondervindingen van vele ruiters, die zich met toewijding hebben gegeven aan de paardensport en die met hun gehele hart zijn verknocht aan het paard en voorts uit bestaande voorschriften en uit verschillende boekwerken.

De samenstellers hebben bij al hetgeen in deze handleiding werd neergelegd, het doel voor ogen gehad, mede te werken aan een juiste beoefening van het paardrijden in Nederland, waardoor zij hopen en vertrouwen, te zullen mogen bijdragen aan de bevordering van een eerlijke behandeling, een juiste africhting, een oordeelkundig gebruik en een goede verzorging van het paard, welk edel dier zij zelf hebben leren vertrouwen, waarderen, hoogachten en liefhebben. Zij hebben hiervoor hun tijd en hun arbeidskracht met vreugde gegeven en zij doen een ernstig beroep op u, om tot dit zelfde doel uw beste krachten mede te wenden.
Wees steeds een voorbeeld voor anderen in de omgang met uw paard.
Grijp in, waar ge kunt en hoe moeilijk dit somstijds ook moge zijn, bij het waarnemen van een ruwe behandeling of van een slechte verzorging van het paard en verzuim nimmer uw jongere kameraden er op wijzen, dat het paard een van hun beste en eerlijkste vrienden is en dat zij, naast het plezier en het nut, welke zij ondervinden bij de dagelijks arbeid, al het genoegen van de Landelijke Ruitersport, de vreugde bij het rijden, de kamaraadschappelijke gezelligheid in het verenigingsleven en de successen op wedstrijden, in het allereerste plaats te danken hebben aan deze, hun trouwe makker het paard.

Dan vraag ik jullie, waar is al dat gebleven? Zijn alle dat vergeten inclusief de Stichting De Nederlandse Rijschool en Stichting Nederlandse Hippische Sportbond? Is de fout ontstaan toen de K binnen was?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:26

Alane schreef:
Ligt eraan of er fouten zijn in de theorie van nu, en dan met name die vertaling, of dat professor je laat geloven dat er fouten zijn in die vertaling van die oude theorie om zo de eigen fout te verbloemen :)

Ja die fouten zijn er, heeft u ze nog niet kunnen ontdekken? Ik heb gelezen hoe goed uw Duits wel niet moet zijn, dus dan zal dat geen probleem zijn. De Professor of jullie hoeven mij niks wijs te maken, ik heb zelf het een en ander mogen leren en ervaring op mogen doen. Wat niet weg neemt, dat ik graag van jullie ook wil leren, zoals jullie denkwijze en ervaring.
Om een voorbeeld te noemen is een kroonluchter geen dragende paal van een circustent. En waar zijn ineens tempi en cavaletti gebleven? Tepo's rijden en cavaletties rijden wordt er nu van gemaakt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:49

cavaletti of cavaletto (enkelvoud) italiaans...
Het is niet vreemd dat woorden moderniseren, bijv. op bokt weer bijna iedereen wat je bedoelt met DA... behalve de DA zelf als je daar naar toe gaat met je paard :)
is een auto van automobiel, en beschermd een plu je net zo tegen de regen als paraplu.
En dat is met termen uit de paardensport niet anders, behalve dat dan schoudervoor altijd al bestond en voorhandvoor niet, in geen enkele taal...
terug naar de cavaletti, het paard draaft over de cavaletti, woord is nog steeds italiaans, en vernederlands, verduitst... net als paraplu wat op z'n nederlands ook regenscherm is, afgeleid van duits...
tempi is het meervoud van tempo... fora is het meervoud van forum, en toch zegt en schrijft iedereen forums.. zo ook met tempi en tempo...
verklaarbaar dus :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:55

Dus fout vertalen waardoor fouten ontstaan, dat is dan moderniseren?
Waarom maken ruiters dan de fout overgangen te rijden als tempi de vraag is?
Omschrijft u eens voor mij schouder voor? Voorhand voor is mij geleerd en geen schouder voor, omdat je niet alleen een schouder voor rijdt? Dat er in schouder voor van gemaakt is, dat weet ik met de verwarring tussen schouder voor en schouder binnenwaarts.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:18

Ach ja... die goede oude tijd der vijftiger jaren... wat een oubollig taalgebruik hadden we toen, dat spreekt wel uit het door Faber S. aangehaalde stukje. De tijden veranderen, zo ook het taalgebruik. Maar de blauwe lucht is nog steeds de blauwe lucht, al schreef met vroeger blauw met dubbel 'a' - duidelijk is dat de Professor en aanhang nog steeds niet hebben kunnen waarmaken dat de door hem gebezigde terminologie in de voorbije eeuw gebruikt werd.

En zo veranderen de dingen maar voordat u, Herr Professor, denkt in mijn uitspraken weer een open deur gevonden te hebben: het veranderen van taal of 'normen en waarden' van vroeger houdt NIET per definitie in dat mensen van nu (en dan bedoel ik de jongere generatie) slechter rijden dan toen, of slechter met hun paarden omgaan.

En geeft u mij nu alstublieft geen verhandeling over het feit dat de rollkür zo slecht is, want dat staat op zich en daar ben ik het wel mee eens. Die trainingswijze staat mij ook niet aan maar.. aangezien wij geen van allen terug kunnen in de tijd naar vorige eeuwen en letterlijk kunnen zien en voelen wat de door u zo bewonderde oude meesters op hun beurt het paard aan deden.. daardoor alleen al mist ieder vergelijk enige grond en kunnen wij heden tendage niet zeggen dat het vroeger allemaal zoveel beter was. De 'theorieën' zijn mooi vastgelegd in de kennelijk u zo aansprekende taal, maar meer dan dat is het niet. Zie ik bv een afbeelding van bitten uit de 16e eeuw waar mensen nog algemeen dachten dat een dier noch een ziel, noch een gevoel had dan vrees ik dat de vergelijking wel eens helemaal niet zo goed zou uitvallen. Hoe je het ook wendt of keert: bij de professionals van tegenwoordig is de fysieke begeleiding van de dieren sowieso 1000 X beter en dat geeft het dier an nu een grotere voorsprong als die uit het 'land van ooit'.

Ik denk dat u het goed bedoelt - u heeft het beste met de paarden voor. Maar uw denkfout is dat u als oudere de enige bent die een bepaalde wijsheid in pacht heeft, en u keert zich af van de mogelijkheden, de kameraadschap, de liefde zelfs, die ook de huidige generatie voor hun paarden voelt. U lijkt wel verbitterd en ja, daardoor ziet u niet de positieve zaken maar slechts de zaken die u de spreekwoordelijke doorn in het oog zijn. En door uw wijze van discussiëren gaat u - in plaats van mensen wat bij te brengen, mensen irriteren en wordt het uiteindelijk afgedaan als geneuzel.

Ach, in Faber S. heeft u tenminste een 'kameraad' gevonden die op dezelfde wijze in uw sporen voortgaat en - hoe origineel - bijna uw formuleringswijze en taal gaat overnemen. Het zij zo - voor mij geen serieuze gesprekspartner meer. Ik heb het u al eens eerder aangeraden: kijk nu eens in de diverse topics van 'Horses at work' van dit forum en geef dan waar nodig wat inzichtelijk en gefundeerd commentaar. Dan kan de jonge generatie nog 's wat leren. Of... schrijf u in bij een van de vele duitse fora waar wellicht uw inzichten wat minder 'frech' bezien worden dan hier.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:37

Jannepauli schreef:
Ach, in Faber S. heeft u tenminste een 'kameraad' gevonden die op dezelfde wijze in uw sporen voortgaat en - hoe origineel - bijna uw formuleringswijze en taal gaat overnemen. Het zij zo - voor mij geen serieuze gesprekspartner meer. Ik heb het u al eens eerder aangeraden: kijk nu eens in de diverse topics van 'Horses at work' van dit forum en geef dan waar nodig wat inzichtelijk en gefundeerd commentaar. Dan kan de jonge generatie nog 's wat leren. Of... schrijf u in bij een van de vele duitse fora waar wellicht uw inzichten wat minder 'frech' bezien worden dan hier.

Waarom valt u mij op deze achterbakse manier aan? Ik schrijf zoals ik schrijf en ik schrijf niemand na, dat u dat denkt te lezen is te triest voor woorden.
Als er bokkers zijn die anders denken dan u, dan zijn dat volgens u meteen vrienden en doen elkaar na. Maar die bokkers zijn geen volgelingen, zoals al die schapen zoals u die maar volgen en zich laten drijven.
Uw aanval is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn, maar zo leer je wel steeds meer mensen kennen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:46

Ik ben niet achterbaks - ik schrijf juist open en eerlijk wat ik denk. Uw observatie dat bokkers geen schapen zijn, welnu dat is zeker juist - vandaar ook de discussie met Herr Professor.
Maar zoals gezegd, ik ga de discussie met u verder niet aan :)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 11-09-09 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:47

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:48

Jannepauli schreef:
Ik ben niet achterbaks - ik schrijf juist open en eerlijk wat ik denk. Maar zoals gezegd, ik ga de discussie met u verder niet aan :)

Dan heeft u open en eerlijk fout geschreven, u heeft een valse beschuldiging en veroordeling geschreven.
Wat betreft verder de discussie aan gaan, dat is een dooddoener omdat u het gewoon niet meer beter weet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:48

even offtopic: Ik vraag me toch werkelijk af wat het doel is van je posts FaberSmid.... wat Jannepauli schrijft, is mij ook al opgevallen, en is mi geen achterbakse aanval, maar gewoon het weergeven van feiten, dingen die opvallen...
En daarom mijn vraag, wat is je doel eigenlijk met hetgeen je schrijft?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:50

Wat Klimke betreft: afgezien van het feit dat het paard van de meester niet meer zo goed vergelijkbaar is met de huidige top-paarden, kan ik u zeggen dat u mij geen beelden van hem hoeft te laten zien - ik heb hem nl. heel wat beter gekend dan u denkt!