ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:26

Lovely: ik ben het ook met je eens.

Daarom kan ik me wel vaak ergeren aan mensen die hun paard inrijden om er dan 7/7 mee aan de slag te gaan, ondanks de leeftijd. (vind dat even erg voor een 3 of 4jarige als voor een 5 of 15jarige).

Ook van het longeren ben ik niet zo'n fan. dat belast nog meer het paard dan het kundig inrijden.

Gewoon zacht & geduldig aan de slag gaan met een paard, elke keer opnieuw.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:26

Ik sluit me bij Lovely aan, zou t niet scherper kunnen verwoorden. Ik kan me wel in een aantal punten vinden PT, maar niet in alles. Een en ander is imo ook rasafhankelijk en of de groeischijven al netjes dicht zijn.
Ik ken overigens een aantal paarden die met rust en beleid op driejarige leeftijd zijn ingereden en daar gaat prima mee, zowle mentaal als fysiek (en ja hierbij wordt naar t paard geluisterd).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:30

Die van mij is 3.5 en is helaas gedekt in de koppel en heeft op haar 3e een veulen gehad. Heeft 4maanden met veulen 24/7 op het land gelopen..Ze ging van een blij en vrolijk paard op stal naar een depressief en lusteloos paard op de wei..Veulen is inmiddels gespeend en de merrie staat weer op stal (overdag hele dag op de wei)..ze vind het heerlijk! Ze wil niets liever dan bezig zijn..een hoofdstel om voor het eerst? Prachtig! Een zadel op en mee gaan wandelen? Geweldig! Dat paard geniet..stapje voor stapje ga ik haar nu zadelmak maken en ik weet zeker dat ze er klaar voor is..is ze dat niet, gaat ze gewoon weer het land op :j

Het is per paard verschillend maar bij mij is de minimale leeftijd echt 3!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:31

Lientje, 7 van de 7 dagen op je paard gaan zitten en hetzelfde trainingsrondje afwerken is niet goed en niet leuk. Paarden zijn meestal wel braaf genoeg om niet te hard te klagen, maar het zou beter zijn om na een paar dagen onder het zadel ook een iets anders te doen, buitenritje, longeren, sprongetje, los, freestyle, parelli, voest, circus knie, wat je maar leuk vindt.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:31

Afbeelding

Dit is mijn drie jarige, ik heb toch echt niet het idee dat ze het zwaar heeft met iemand op haar rug. Denk echt dat je wel naar het paard moet kijken. Ik denk dat longeren veel meer kwaad kan dan een paar rondjes in de bak en buiten recht uitrijden.

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:34

Ohoh, gympjes zonder hakje :n.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:34

ohoh!!! zonder cap en met gympisch op een jong paard.... :+ (grapje maar zag de reacties al komen)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:36

nou ja, vind deze commentaar niet helemaal onterecht.

Weet toch dat je met een levend wezen bezig bent.

Ik zie dan wel het touw hangen, dus tikkeltje onlogisch toch, dit plaatje.

(maar het paard ziet er helemaal niet slecht uit, en je hebt helemaal gelijk dat ze hierdoor niet meer zal afzien dan paard dat met bijzet gelongeerd wordt op 3 jaar)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:37

vriendin en alleen even uitstappen, hihi! Maar denken jullie dat mijn paard zielig is? Ik ben er van overtuigd dat ze gewoon het beetje werk aan kan.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:39

Ik denk echt dat we een splitsing moeten maken, tussen longeren en recht uit rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:41

Volgens mij verschilt het echt van paard tot paard en is er een verschil tussen rustig inrijden en echt doorrijden en ook nog eens de frequentie.
Waar ik mijn eerste verzorgpony had, daar werden de pony's al op 2.5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en als 3-jarig mee op wedstrijd (alleen dressuur, B-proef) deze pony werden zelden meer dan 2x/week gereden.
Weet iemand die z'n 2-jarige hengst heeft laten zadelmak (winter voor hij 3-werd) omdat ze dacht dat het anders te gevaarlijk werd. Paard liet zich netjes bestijgen, stapte braaf langs de stallen het erf af en deed braaf stap en draf in de binnenpiste, maar gedroeg zich gewoon als een idioot zodra hij op gras of zand buiten kwam. Als zo'n jonkie met een lichte ruiter in zowel stap, draf als galop rechtdoor tijd heeft om te bokken, steigeren, opzij te springen en zich te laten vallen. Dan wil ik niet weten, wat die allemaal zou uitvreten als hij ouder/sterker was geweest.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:43

Ik denk ook niet dat paarden van 2,5 of 3 jaar het zwaar vinden, paarden zijn bikkeltjes en gaan wel aan het werk. Maar je moet wel weten wat je doet, alles met mate, gevoel en beleid!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:43

mijn commentaar was sarcastisch, ik rijd nooit met cap en iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen.

nee je paard is niet zielig.

deze is 2 en heeft al zn eerste grote show gewonnen.
Afbeelding

en deze is 3:

Afbeelding

ook dit vind ik niet zielig. is sport, beestje worden top verzorgt en dit zijn geen HTK paardjes....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:45

Afbeelding

Mijn 3-jarige. In de krul.. [Ga nu heel Bokt over me heen krijgen.. :P ]

Ik had al de eerste keren gereden op mijn 3jarige nog voor ze 3 was. Inmiddels is ze al een paar maanden 3 (begin april geboren) en heb ik haar zo'n 40x bereden.

Vorige week heb ik zelfs mijn eerste wedstrijd gereden, groentjes. Dit resulteerde in 166 en 182, toch nog een winstpunt. Van het najaar ga ik jonge paarden competitites rijden..

Het betreffende paard is onze eigen merrie die we zelf gefokt hebben. We hebben alles heel rustig en eerlijk gedaan en het gaat echt super. Ik hou er heel veel rekening mee dat ik niet te veel van haar vraag en ze staat iedere dag in de wei met vriendjes. Momenteel geniet ze zelfs van 2 weken vakantie.

Belangrijk is dat je niet teveel vraagt en eerlijk bent naar het paard toe. Mijn merrie vind het rijden geweldig, en we wisselen dan ook erg af. Heb tot nog toe 2x balkjes gedraafd, meerdere buitenritten gemaakt (langs straat en bos, alleen en in groepsverband) en heb al een x of 10 met haar gezwommen.

Mijn 3-jarige ingereden paard is absoluut gelukkig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:45

wat is HTK?

ik weet dat ze in de western en rensport heel vroeg beginnen, maar vind het voor sommige paarden wel iets te vroeg te veel belasting, maar er zullen er best zijn die het met gemak aankunnen, zonder op vroege leeftijd veel slijtage te hebben.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:46

ik vind het ook niet snel zielig. als je maar na denkt!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:48

huis-tuin-en-keuken :-)
ik denk dat je naar het paard moet kijken met als basis 3 jaar.
zijn ze vroegrijp en mentaal stabiel kun je met 2 beginnen.
zijn ze langzamer begin je later.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:51

En waarom had je haar al bereden voor ze 3 was?
Wat heeft het voor meerwaarde voor particulieren om je paard vroeg in te rijden?

Op 2 jarige leeftij in de wedstrijdsport :n Ik vind het not done. En een HTK paard is echt niet veel minder snel uitgegroeid dan een westernpaard.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:51

Ik gok huis tuin en keuken :D

Ik vind het ook niet zielig, als een paard overwerkt wordt is het zielig, of hij nou 3 of 15 is!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:53

Pien, sluit me bij je aan, mits er inderdaad goed naar het paard`geluisterd´wordt. En op onze (reining) stal wordt dat zeker gedaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:55

x_Marr schreef:
En waarom had je haar al bereden voor ze 3 was?
Wat heeft het voor meerwaarde voor particulieren om je paard vroeg in te rijden?

Op 2 jarige leeftij in de wedstrijdsport :n Ik vind het not done. En een HTK paard is echt niet veel minder snel uitgegroeid dan een westernpaard.

Weet niet of het tegen mij was maar wat heeft het voor zin voor particulieren? Omdat particulieren ook handenvol geld uitgeven aan een paard, en ik ga geen paarden betalen die niks doen of opbrengen, tenzij het niet anders kan vanwege leeftijd of gezondheid. Zodra ze gereden kunnen worden worden ze gereden, we hebben ze inmiddels voor de sport (vaak gecombineerd met fokkerij).

En waarom ik haar bereden heb voor ze 3 is? Omdat het mijn inziens niet uitmaakt dat ik een maand voor haar 3e verjaardag ben begonnen. We doen het rustig aan. En ik ben al begonnen met longeren toen ze net 2 was. Waarom? Omdat het op advies van DA beter was vast met haar aan het werk te gaan in verband met een knie dat op slot schoot. Sinds ze in training is heeft ze hier nooit meer last van gehad.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:02

Aan het werk gaan kan ook op een andere manier dan rijden of longeren.

Dressuur is er voor het paard, een paard niet voor de dressuur.
Jammer dat er toch mensen zijn die een paard alleen willen als ze er wedstrijden mee kunnen rijden.
Aangezien je dan zo snel wil vraag ik mij af of je wel goed naar je paard luisterd.

Maargoed jij verkoopt of brengt een paard dus ook naar de slacht als ze kreupel zijn en een paar maanden stil moeten staan?

En er zijn ook mensen die er toch voor kiezen om hun paard pas met 4 in te rijden, dat kost toch ook geld? En nee die mensen hoeven echt niet meer geld te hebben.
Maar er zijn ook andere leuke dingen wat je kan doen met een paard.

Mag ik trouwens vragen waarom je met sporen rijd op een 3 jarige?
Met kunde is dat toch niet nodig..
Laatst bijgewerkt door Air op 10-08-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:03

Ik geef toe Onbekend maakt onbemind.
Maar als ik de foto van die 3 jarige in de slidingstop zie wordt ik daar niet direct blij van.
Laatst bijgewerkt door vorame op 10-08-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:06

kromme redenering x_marr, aangezien Chaos schrijft dat ze geen paarden houdt die niets kunnen doen of opbrengen, TENZIJ ze qua leeftijd of blessure niet anders kunnen.

Waar zie jij staan dat ze dan naar de slacht gaan?

Wat chaos probeert te zeggen is dat er nog steeds mensen zijn die hun geld moeten verdienen met paarden houden/aanrijden, en voor hen is 1 jaar een flink verschil qua budget.

Als je dan verantwoordt inrijdt, denk ik niet dat het paard er zoveel slechter van wordt.

Edit: Hoewel de betrokken 3 jaar me toch ook al héél ver lijkt te staan, voor een 3 jaar :?
Laatst bijgewerkt door lientjeds op 10-08-09 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:07

Xmarr: beetje erg negatieve en kort door de bocht opmerkingen he?
waar haal je nu vandaan dat zij een paard ivm korte kreupelheid naar de slager zou brengen?
of is dat het principe 'iedereen die zn paard voor de sport heeft houd niet van paarden en zijn mishandelaars'? komop zeg....

en sporen, wat is daar nu mis mee?