Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:12

HannahFrouk schreef:
Heb van het oefenen van vandaag ook nog een paar filmpjes. Best wel confronterend eigenlijk, vooral draf vind ik behoorlijk tegenvallen, die achterhand zwabbert er eigenlijk nog maar een beetje achteraan zeg! Vind het in draf ook moeilijker om dat goed in de gaten te houden en te corrigeren. Ik denk dat ik hier te weinig stelling vraag (krijg), ik had meer stelling moeten vragen en bij uitzwaaien op de schouder de buitenteugel moeten gebruiken. Ik denk dat het dan beter was gegaan. Maar laat ik niet klagen, ik zie nu wel dat hij al een stuk beter bij me blijft dan een tijdje geleden (toen moest ik ook nog een heel stuk harder lopen op de rechterhand).
http://www.youtube.com/watch?v=0OF-MEkBs1M

Ik vind het er ook niet heel slecht uitzien. Hij blijft redelijk bij je, let goed op en draaft toch lekker door. Gaat een stuk beter dan dat het bij mijn paard zal gaan. :D Ik denk eigenlijk een beetje andersom dan jij. Misschien vraag je juist teveel stelling waardoor hij zijn buitenschouder juist naar buiten drukt en de verbinding met achteren een beetje zoek raakt.

HannahFrouk schreef:
Over de schouderbinnenwaarts raak ik daarentegen wel redelijk tevreden! Niet perfect, maar ben heel tevreden over dat hij z'n hoofd nu een stuk soepeler houdt, niet meer zo krampachtig omhoog komt en er zitten toch goede passen bij.
http://www.youtube.com/watch?v=vSunCzYovv0

Ik zie ook goede passen en netjes in het spoor van het buitenvoorbeen! Het geheel ziet er ook redelijk ontspannen uit en zeker een stuk soepeler dan eerder op foto's etc. Zal oefening dan toch kunst baren :D

HannahFrouk schreef:
En nog een (schamele) poging tot travers. Nog steeds moeizaam, maar er komt hier en daar een pas.
http://www.youtube.com/watch?v=lLU3mBo2Ero!

Grappig, moet jij van je lesgeefmens vanuit de volte meteen doorgaan naar de travers zonder halthouden? Ik moet juist altijd haar wel vanuit een volte maar op het moment dat ze een goede lengtebuiging heeft even stilzetten en van daaruit de travers in zetten.

samwise

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 01:48

Zoals hierover rechtrichten wordt gesproken lijkt het een manier van rijden terwijl rechtrichten toch gewoon bij paardrijden hoort?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 02:11

Ik denk eerlijk gezegd zelf dat het beide is Samwise.
Het zou wel bij het rijden moeten horen ja maar ik vind het toch ook wel een manier van rijden op zich. Het is voor mij in elk geval heel anders dan "gewoon" dressuur rijden.

Fransje, wat grappig dat jij dat nu ook hebt (dat het opeens andersom is), dat heb ik nu dus al een aantal keren gemerkt! Die achterhand naar buiten zwaaien, kun je je herinneren dat ik dat ook een keer opgemerkt heb in dit topic dat ik daar last van had? Ik denk dat dat van die dingen zijn, waar je gewoon doorheen moet. Ik denk wel dat het goed is dat je dan meer op de hoefslag doet, zodat het uitzwaaien minder "uitgelokt" wordt. Logische keus. Misschien helpt het ook als je meer schouderbinnenwaarts doet want dan breng je het achterbeen er toch meer onder? Ik hoop dat het na een tijdje weer beter gaat. Maar idd ze blijven je verrassen, dat wel ;-)

Ik heb er wel respect voor dat je met zo´n dribbelig paard toch de oefeningen in het zadel probeert. Weet uit ervaring dat dat erg lastig moet zijn, Torop dribbelt in de bak dan gelukkig niet, maar kan me nog heul goed herinneren hoe moeilijk het is om daar dan iets mee te doen!

Nog even over het draven: ik wil niet eigenwijs overkomen maar denk eerlijk gezegd niet dat ik minder stelling moet vragen. Want als ik me de tips en correcties uit de les herinner is het meer een zaak van de stelling en buiging behouden maar wel de buitenschouder begrenzen, ... dan MOET dat achterbeen er wel onder en gebeurt daar steeds meer. Ik probeer dat nu te doen door met de teugel over de schouder te werken en heel gericht telkens wat druk te geven op die schouder als die uitzwaait. Maar het is me nog steeds een raadsel hoe je op zo´n manier de buiging goed kunt houden.
Vandaag heb ik toch wel weer een stuk meer gevraagd met oefenen, heb echt getraind op de achterhand. En ik doe nog steeds m´n oefeningetje van hop-met-de-beentjes (dat hij op een aanwijzing z´n achterbenen moet optillen terwijl hij stilstaat).

Wat de sbw betreft: vandaag ging het ook alweer zo oneindig soepel, ik ben er helemaal verbaasd over. Eerst zat ik te zwoegen op een paar goede passen en hoorde je alles kraken en nu vat hij het gewoon en doen we met gemak een hele baklengte. En kijkt hij me aan van : zo gatie goed ... toch?

Travers: ja ik moest in 1 x door ja. Jij niet dus? Maar ik bak er werkelijk nog niets van hoor. Ik heb er alleen vertrouwen in dat dat dan ook wel zal komen, want de sbw ging in het begin ook net zo knudde ;-). Hihi.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:00

samwise schreef:
Zoals hierover rechtrichten wordt gesproken lijkt het een manier van rijden terwijl rechtrichten toch gewoon bij paardrijden hoort?

Dat het bij het paardrijden hoort ben ik helemaal met je eens. :) Hier bespreken wij waar wij tegen aan lopen bij het recht richten van ons paard en dat is inderdaad een manier.

HannahFrouk schreef:
Die achterhand naar buiten zwaaien, kun je je herinneren dat ik dat ook een keer opgemerkt heb in dit topic dat ik daar last van had? Ik denk dat dat van die dingen zijn, waar je gewoon doorheen moet. Ik denk wel dat het goed is dat je dan meer op de hoefslag doet, zodat het uitzwaaien minder "uitgelokt" wordt. Logische keus. Misschien helpt het ook als je meer schouderbinnenwaarts doet want dan breng je het achterbeen er toch meer onder? Ik hoop dat het na een tijdje weer beter gaat.

Het uitzwaaien wat mijn paard nu bedacht heeft is, aan de hand, nauwelijks te corrigeren op een volte. Ze gaat namelijk gewoon vrijwel haaks op de volte lopen met haar voorbenen op een volte en de achterbenen op een totaal ander spoor en Misschien is het woord uitzwaaien een beetje een understatement :D

HannahFrouk schreef:
Nog even over het draven: ik wil niet eigenwijs overkomen maar denk eerlijk gezegd niet dat ik minder stelling moet vragen. Want als ik me de tips en correcties uit de les herinner is het meer een zaak van de stelling en buiging behouden maar wel de buitenschouder begrenzen, ... dan MOET dat achterbeen er wel onder en gebeurt daar steeds meer. Ik probeer dat nu te doen door met de teugel over de schouder te werken en heel gericht telkens wat druk te geven op die schouder als die uitzwaait. Maar het is me nog steeds een raadsel hoe je op zo´n manier de buiging goed kunt houden. .

Ben je weer eigenwijs... :D , dan ga ik ook maar eigenwijs doen :Y) Ik bedoel meer dat je op dat filmpje niet zo zeer stelling hebt maar wel hij wel zijn hals naar binnen buig. Ik vraag mij af of hij op sommige momenten wel bij zijn nek buigt, zoals gewenst, en niet ergens meer halverwege de hals. Op het moment dat de hals teveel naar binnen komt gaat de schouder vaak naar buiten.

HannahFrouk schreef:
Travers: ja ik moest in 1 x door ja. Jij niet dus?

Nee, ik moet haar vlak voor de hoefslag stilzetten, zelf goed positie kiezen en vandaar uit aan de slag gaan. Tevens "moet" ik na 2 of 3 goede passen meteen overgaan op de andere hand, daarna kan je natuurlijk wel weer opnieuw wat gaan vragen. Ik stop ook regelamtig op 1 zijde vooral omdat mijn paard heeft bedacht dat ze met wat meer tempo ook wel onder de oefeningen uit kan komen..

Oefening baat overigens wel kunst en dat is erg leuk!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:01

fransje23 schreef:
HannahFrouk schreef:
Nog even over het draven: ik wil niet eigenwijs overkomen maar denk eerlijk gezegd niet dat ik minder stelling moet vragen. Want als ik me de tips en correcties uit de les herinner is het meer een zaak van de stelling en buiging behouden maar wel de buitenschouder begrenzen, ... dan MOET dat achterbeen er wel onder en gebeurt daar steeds meer. Ik probeer dat nu te doen door met de teugel over de schouder te werken en heel gericht telkens wat druk te geven op die schouder als die uitzwaait. Maar het is me nog steeds een raadsel hoe je op zo´n manier de buiging goed kunt houden. .

Ben je weer eigenwijs... :D , dan ga ik ook maar eigenwijs doen :Y) Ik bedoel meer dat je op dat filmpje niet zo zeer stelling hebt maar wel hij wel zijn hals naar binnen buig. Ik vraag mij af of hij op sommige momenten wel bij zijn nek buigt, zoals gewenst, en niet ergens meer halverwege de hals. Op het moment dat de hals teveel naar binnen komt gaat de schouder vaak naar buiten.

Fransje heeft gelijk, maar niet om bovenstaande reden ;) Je hebt totaal geen verbinding op de buitenteugel. Je moet daar eerst weer verbinding op krijgen. Stuur je paard maar eens een paar keer naar buiten toe van de volte af. Dus niet wijken oid, maar echt ervan af. Zo moet ze namelijk je buitenteugel aan gaan nemen. Laat op tijd los, dus op het moment dat ze reageert op je hulp voor de wending!

Als ze dit goed oppakt, ga je vanuit het loodrecht van de volte af bewegen, weer heel langzaam stelling vragen naar binnen. Verlies je de verbinding op de buitenkant, dan ga je weer direct naar buiten van je volte af.

Nu zit je teveel aan de binnenteugel, dat is ook waarom de achterhand uitzwaait! Daardoor buigt je paard inderdaad alleen in de hals, niet in het lichaam. Je hebt het dan ook terecht over stelling en niet over buiging. Als je wilt dat de stelling verder gaat dan de hals, dus dat je paard gaat buigen, dan heb je die verbinding op de buitenteugel nodig. Je begrenst daarmee de schouder namelijk een beetje, waardoor de buiging verder naar achteren kan verplaatsen.

Probeer t maar eens! Succes!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:59

Woodstock schreef:
Nu zit je teveel aan de binnenteugel, dat is ook waarom de achterhand uitzwaait! Daardoor buigt je paard inderdaad alleen in de hals, niet in het lichaam. Je hebt het dan ook terecht over stelling en niet over buiging. Als je wilt dat de stelling verder gaat dan de hals, dus dat je paard gaat buigen, dan heb je die verbinding op de buitenteugel nodig. Je begrenst daarmee de schouder namelijk een beetje, waardoor de buiging verder naar achteren kan verplaatsen.

Ik zit er niet helemaal naast, toch? :D Het is inderdaad een beetje klok en klepel maar ik bedoelde ook dat er wel buiging in de hals is maar verder niet. Door de hals nog verder naar binnen te vragen zal het lichaam zelf niet mee gaan buigen.

Overigens vraag ik mij naar aanleiding van bovenstaande nu af wat stelling precies is. Ik dacht altijd dat stelling het buigen in de nek was. Vanuit een jusite stelling zal het lichaam ook verder gaan buigen in de richting die je wilt hebben.

carrotje

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:42

goh goh weer boordevol informatie.
Ik ben momneteel aan het verhuizen ik ga het zeker nog goed door lezen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:08

fransje23 schreef:
Woodstock schreef:

Ik zit er niet helemaal naast, toch? :D Het is inderdaad een beetje klok en klepel maar ik bedoelde ook dat er wel buiging in de hals is maar verder niet. Door de hals nog verder naar binnen te vragen zal het lichaam zelf niet mee gaan buigen.

Overigens vraag ik mij naar aanleiding van bovenstaande nu af wat stelling precies is. Ik dacht altijd dat stelling het buigen in de nek was. Vanuit een jusite stelling zal het lichaam ook verder gaan buigen in de richting die je wilt hebben.

Nope, je zat aardig in de buurt :) Alleen de nadruk lag bij jou meer op 'minder doen aan de binnenteugel' terwijl het eigenlijk 'meer verbinding op de buitenteugel' hoort te zijn. De bedoeling was inderdaad wel goed!

Ik versta onder stelling alleen het stellen van de hals. Buigen is door het hele lichaam. Hals en lichaam hebben inderdaad invloed op elkaar, maar een correct gestelde hals geeft lang niet altijd een correct gebogen lichaam!

Bij veel mensen leeft het misverstand dat door de hals ver te buigen, het lichaam ook ver buigt. Dat is niet waar. Juist op kleine circels is de stelling in de hals maar minimaal, het paard moet zo recht mogelijk blijven zodat het de buitenteugel aanneemt, de binnenteugel los laat, waardoor het binnenachterbeen onder kan komen, en dus kan gaan dragen.

Een te ver gestelde hals levert vaak wegvallen over de schouder en/of een on-, of verkeerd om- gebogen rug op met uitzwaaiende achterhand. De hals moet evenredig gesteld zijn aan de buiging in de ruggenwervels. Als dat niet zo is, dan gebeurd dus bovenstaande.

Veel mensen zitten te veel aan de binnenteugel, waardoor het paard zijn hoofd naar binnen steekt, zijn schouder naar buiten, verder niet gebogen is en dus scheef gaat, wat overbelasting veroorzaakt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:26

HannahFrouk schreef:
ik wil niet eigenwijs overkomen maar denk eerlijk gezegd niet dat ik minder stelling moet vragen. Want als ik me de tips en correcties uit de les herinner is het meer een zaak van de stelling en buiging behouden maar wel de buitenschouder begrenzen, ... dan MOET dat achterbeen er wel onder en gebeurt daar steeds meer. Ik probeer dat nu te doen door met de teugel over de schouder te werken en heel gericht telkens wat druk te geven op die schouder als die uitzwaait. Maar het is me nog steeds een raadsel hoe je op zo´n manier de buiging goed kunt houden.
.

Nou snap ik het effe niet meer. Dat is toch eigenlijk ook wat ik bedoel?
Hoewel ik wel hierboven zeg dat ik niet minder stelling wil vragen. Ik denk dat dat ook het stadium is waar ik nu in zit hoor, ik denk dat dat stelling vragen later minder zal moeten worden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:29

Nope, jij bent bezig met binnenstelling vragen en hoopt dan verbinding op de buitenteugel te krijgen. Het moet andersom, eerst verbinding op de buitenteugel en dan weer terug naar binnenstelling (heel langzaam). J

e paard moet gaan nageven op de buitenteugel, hij neemt nu geen verbinding, en geeft dus niet na. Om hem na te laten geven moet je steeds van je volte af bewegen, of rechte stukken in je volte maken. Je moet voelen dat ie verbinding neemt, eerst iets harder wordt, en dan weer zacht. Die zachte verbinding moet je behouden als je hem weer heel langzaam recht maakt. Zoniet, ga je weer rechte lijnen of van je volte af bewegen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:55

Woodstock schreef:
Ik versta onder stelling alleen het stellen van de hals. Buigen is door het hele lichaam. Hals en lichaam hebben inderdaad invloed op elkaar, maar een correct gestelde hals geeft lang niet altijd een correct gebogen lichaam!

Oke, dat laatste begrijp ik. Maar zonder een correcte stelling kan het lichaam toch verder ook niet correct buigen, toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:57

HannahFrouk schreef:
Hoewel ik wel hierboven zeg dat ik niet minder stelling wil vragen. Ik denk dat dat ook het stadium is waar ik nu in zit hoor, ik denk dat dat stelling vragen later minder zal moeten worden.

Jij vraagt, zoals ik het zie, geen stelling meer maar buigt de hals. Bij correcte stelling buig je alleen het eerste gedeelte, de nek, dus het stukje net achter zijn oren.
Overigens heb ik zelf ook de neiging hetzelfde te doen als jij dus vandaar dat ik het herken. ;)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:35

hallo!

Ik ben mijn paardje sinds 3 weekjes aan het rechtrichten, en moet overal dus nog erg inkomen! De oefeningen willen allemaal nog lang niet evengoed, mede omdat ik het ook lastig vind om alles tegelijk in de gaten te houden en goed op te reageren.

Ik zet even een linkje naar mijn topic, anders moet ik alle foto's opnieuw uploaden...
[RIJ-ITP] Sjapaz rechtricht bootcamp!!

Dan ga ik nu eerst eens even dit hele topic doorlezen! Kan ik veel van leren denk ik. *D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 22:38

Wat leuk dat je even komt kijken Sjapaz.
Ik leer er zelf ook best veel van (maar moet toegeven da´k zelf niet alles even goed snap). :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:46

Sjapaz, welkom! Leuk dat je je ook hier meld.

Sjapaz schreef:
Ik ben mijn paardje sinds 3 weekjes aan het rechtrichten, en moet overal dus nog erg inkomen! De oefeningen willen allemaal nog lang niet evengoed, mede omdat ik het ook lastig vind om alles tegelijk in de gaten te houden en goed op te reageren.

Daar hebben we allemaal last van, of last van gehad. :D

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:33

fransje23 schreef:
Woodstock schreef:

Oke, dat laatste begrijp ik. Maar zonder een correcte stelling kan het lichaam toch verder ook niet correct buigen, toch?

Klopt, je ziet in de hals vaak de spanningen van het lichaam terug. Als er spanning in t lichaam is, dan is de hals ook niet goed gesteld. Een voorbeeld is bv het kantelen van het hoofd. Eigenlijk weer andersom dus, de stelling is een gevolg van wat er in het lichaam gebeurt ;)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:36

fransje23 schreef:
Sjapaz, welkom! Leuk dat je je ook hier meld.

Sjapaz schreef:

Daar hebben we allemaal last van, of last van gehad. :D

Jup, heb ook weleens jankend op mn paard gezeten omdat t niet wilde :o Ik had gisteren nog een 'Argh ik moet maar met barbiepoppen gaan spelen ofzo' moment :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:30

Woodstock schreef:
Jup, heb ook weleens jankend op mn paard gezeten omdat t niet wilde :o Ik had gisteren nog een 'Argh ik moet maar met barbiepoppen gaan spelen ofzo' moment :+

ik had van de week ook zo een moment... ze wilde geen stap meer vooruit bij de travers rechtsom..simpelweg staken. Ik heb eerst gecheckt of ik haar blokkeerde met mijn lichaam ofzo. Dat was het niet, schijnbaar had ze er geen zin in.. Ook gewoon stappen terwijl ik in de traverspositie liep wilde ze niet. Heb uiteindelijk even een zweepje erbij gepakt om haar wat extra aanwijzingen te kunnen geven. Normaal is ze daar panisch voor maar als ze een staakbui heeft (had ze toen ik haar net had wel vaker) reageert ze er totaal niet op. Nu gaf het de doorslag om toch een poging tot een paar pasjes te doen. Daarna maar gestopt rechtsom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:43

Vandaag al weer les gehad, wordt wel erg fanatiek

Ook dit keer begonnen met grondwerk aan de hand. Omdat Cookie heeft besloten om op de linkervolte te erg uit te zwaaien zodra we het echt werk oppakken, dit keer weer veel over de hoefslag geoefend. de bedoeling is om het met juiste stelling en lengtebuiging te laten stappen. Linksom ging best redelijk al is het wel lastig om haar ontspannen en rustig te laten stappen. Rechtsom vond ze een stuk moeilijker en daardoor was ze ook sneller afgeleid. Plekken die linksom om geen probleem waren werden rechtsom bevolkt door bakkabouters..

Rechtsom lag het tempo ook wat hoger en was ze ook drammeriger. Lesgeefmens heeft haar even overgenomen van mij om ook even te voelen wat er precies gebeurt. Ook heeft ze even gekeken of zij iets aan het uitzwaaien op de linkervolte kon doen d.m.v stelling naar buiten. De stelling naar buiten vond Cookie toch wel erg moeilijk, en ze maakten er uiteindelijk ook renvers van.

Na dat ik het weer overgenomen had en we een aantal stukken rustig hebben gestapt ben ik maar opgestapt. Ook nu lag het tempo weer erg hoog en mevrouw ging weer druk in een drafje te hupsen. Normaal haal ik dan eerst de druk van de teugels en als dat niet werkt geef ik een toch wel forse ophouding. Daar zit echter wel een halve volte tussen. Ik moet dit gedrag nu eerder corrigeren. Dus eerst druk eraf geen reactie meteen die ophouding maar dan dus sneller achter elkaar. Het opvallende is dat koek van druk met weggedrukte rug hupsen in een halve volte weer laag en ontspannen en in een nette stap kan lopen. Ze kan echt omdraaien als een blad aan de boom. Als ze ontspannen loopt kan ze ook echt heel erg goed stappen en ik hoop dit stukken dus uit te kunnen breiden.

Voor mezelf moet ik meer op mijn zit letten, meer met mijn billen in het zadel. Het recht boven Cookie zitten gaat inmiddels wel goed trouwens!

Wat lesgeefmens erg opviel was dat Cookie altijd "het laatste woord" wil hebben. Het is natuurlijk ook een dominante tante. Mijn taak is natuurlijk over haar toch voor te zijn en het heft wat betreft het tempo nog meer in handen te nemen.

Waar ik nu zelf over aan het nadenken ben is waarom Koek zo heel druk doet met metname die grondoefeningen. Is het alleen omdat ze het lichamelijk erg moeilijk vind of is ze er geestelijk ook even klaar mee? Ik ben natuurlijk al vanaf april best fanatiek bezig met die oefeningen. Dit weekend gaan we in ieder geval even uitwaaien en lekker haar benen strekken op het strand.

Helaas weer geen foto's...en het was ook rotweer...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:41

Goed dat je recht in t zadel kunt zitten, dat is zo'n beetje het allerbelangrijkste aan het rechtrichten!

En over het dribbelen, ik zou de druk er niet afhalen als ze begint te dribbelen. Ze dribbelt namelijk omdat ze het moeilijk vind en dus onder het werk probeert uit te komen. Als zij begint te dribbelen, haal jij de druk eraf en hoeft zij niet meer te werken. Waarschijnlijk heeft ze dit door en gebruikt dat nu dus tegen je. Probeer er verbinding op te houden, en de zwaarte van je oefening dus nog een tandje hoger te leggen. Als ze correct reageert ga je weer stappen. Anders blijft ze zich eronderuit trekken door te dribbelen en kom je er nooit meer vanaf! Ze is dus ook niet echt heet, maar kruipt onder het werk vandaan, en het werkt ;) Daarnaast vergt dit soort werk inderdaad veel concentratie en opnieuw leren gebruiken van je lijf, wat af en toe ook in spierpijn resulteerd. Lekker uitwaaien zal ook even fijn zijn!

Ik had vandaag ook twee fijne momenten met mijn les-neem-mens. Ze kreeg beide paarden door het lijf aan het lopen. Ik had al een tijdje het vermoeden dat ze enigszins sceptisch stond tov rechtrichten en niet helemaal de clue vatte (ze kwam uit een heel standaard systeem van rijden, maar is op aanraden van een stalgenootje bij mij begonnen), maar geloof dat ze nu begrijpt waarom het draait :) Zaten echt geweldige momenten tussen, fijn is dat!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:15

Woodstock schreef:
Goed dat je recht in t zadel kunt zitten, dat is zo'n beetje het allerbelangrijkste aan het rechtrichten!

Ik zit soms wel wat scheef op mijn zadel maar wel recht op mijn paard. Als je begrijpt wat ik bedoel :D ik zit bij haar dus soms iets naar links uit het midden van mijn zadel dit omdat zij haar rug zo beweegt dat het zadel iets naar rechts gaat. Ik probeer dus niet met het zadel mee te gaan naar rechts maar recht boven mijn paard te blijven. Overigens kwam deze scheefheid ook precies zo uit een zadeldrukmeting.

Ik kan mezelf gisteren ook corrigeren toen ik ging knikken in mijn heup. Het is toch wel fijn dat ik dat soort dingen in ieder geval zelf opmerk. :)

Woodstock schreef:
En over het dribbelen, ik zou de druk er niet afhalen als ze begint te dribbelen. Ze dribbelt namelijk omdat ze het moeilijk vind en dus onder het werk probeert uit te komen. Als zij begint te dribbelen, haal jij de druk eraf en hoeft zij niet meer te werken. Waarschijnlijk heeft ze dit door en gebruikt dat nu dus tegen je. Probeer er verbinding op te houden, en de zwaarte van je oefening dus nog een tandje hoger te leggen. Als ze correct reageert ga je weer stappen. Anders blijft ze zich eronderuit trekken door te dribbelen en kom je er nooit meer vanaf! Ze is dus ook niet echt heet, maar kruipt onder het werk vandaan, en het werkt ;) Daarnaast vergt dit soort werk inderdaad veel concentratie en opnieuw leren gebruiken van je lijf, wat af en toe ook in spierpijn resulteerd. Lekker uitwaaien zal ook even fijn zijn!

Ja en nee, mijn paard reageert sowieso vrij snel op druk en ze kan van druk ook nog drukker worden. Onder het zadel dribbelt ze niet alleen om onder het werk uit te komen. Soms gaat ze als ik de druk eraf haal juist lekker ontspannen over haar rug stappen. Als ze gaat dribbelen als ik haar binnenbeen meer onder de massa vraag probeert ze natuurlijk weer wel daaronder uit te komen door te dribbelen. Het is dus per moment (incident) even aftasten of ze gaat dribbelen omdat de druk net teveel is en ze dat op dat moment niet aan kan of omdat ze het moeilijk vind. Overigens betekend druk eraf niet helemaal geen verbinding meer, ik houd nog wel wat contact.

Ze is als draver getraind en daar wordt veel op het bit gereden. Meer druk betekend dan meer steun en dan is een vraag voor meer snelheid. Dat is destijds goed aangeleerd en krijg je er niet zomaar uit. Verder is het een paard met een enorme voorwaartse drang en snel heet. Wat ik nu dus doe is even loslaten en als ze daar niet op reageert een flinke ophouding, sluit mijn hand, en meteen weer los. Druk er op blijven houden resulteert in nog meer gedribbel en tolt of telgang. Verder probeer ik zelf natuurlijk rustig te blijven ademhalen en als ik ook nog meer op mijn billen ga zitten zal dat ook wel meehelpen.

Overigens kon ik toen ik haar net gekocht had niet eens onder het zadel stappen...zodra ik stap gingen we in een hele harde draf.. Heb dit met veel geduld steeds een beetje uitgebouwd maar echt graag stappen doet ze niet, ook niet met longeren trouwens.

Vandaag trouwens nog even geoefend onder het zadel. Eigenlijk ging het best lekker, beter dan gisteren tijdens de les. Ze bleef nu wel rustig stappen en was makkelijk te corrigeren. Ook de draf was in een redelijk normaal tempo :) Voor de variatie even afgesloten met wat balkjes draven en een klein sporngetje en langs de weg uitgestapt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:07

Ah ok, ik snap het.

Een draver omscholen dus. Dravers hebben altijd zo'n leuk karakter! Wel een leuke uitdaging!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:27

Woodstock schreef:
Ah ok, ik snap het.

Een draver omscholen dus. Dravers hebben altijd zo'n leuk karakter! Wel een leuke uitdaging!

Ik ben echt een draverfan :D Zijn over het algemeen werklustige, gevoelige en intelligente paarden :)

Ik ben wel al een paar jaar bezig hoor met mijn draver maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat aan de stap (te) weinig aandacht heb besteed. Juist omdat ze altijd zo druk en heftig deed heb ik het een beetje vermeden. Losstappen doe ik grotendeels aan de hand en na een paar rondjes stap op haar rug ging ik draven omdat ze in draf makkelijker ontspant.

Ze is na dat is in training heeft gestaan en niet geschikt bleek als koerspaard omdat ze te snel sprong als fokmerrie gebruikt. Na 2 veulens is ze via via verkocht als rustig recreatiepaard terwijl ze alleen zadelmak was. Ik heb haar uiteindelijk op haar 12e gekocht en ben haar verder gaan inrijden. Ze was toen zo krom als een hoepel, had geen bespiering etc. Overigens is ze voor de sulky ook een extreem hete draver, volgens een zeer ervaren dravertrainster die haar weleens getraind had vroeger... Voor een eerste eigen paard had ik nauwelijks een gecompliceerder paard kunnen kopen dan deze dominante hittepetit. Maar goed, ik ben wel blij met haar :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 04:54

Hm, ik snap het nog steeds niet. Nog even over die stelling/buiging etc. Enerzijds lees ik, dat het hele lichaam moet buigen en dat dat de bedoeling is (tuurlijk, snap ik). Anderzijds lees ik dat je alleen het stukje net achter de oren buigt.

Ik voel me nu wel heel blont worden hoor.

Ik doe het maar zoals lesgeefmens het zegt, snorry, maar anders kom ik er even niet uit.

Woodstock erg fijn dat je lesgeefmens een beetje aan het bijdraaien is. Toch leuk!

Fransje, klinkt alsof je best al een lange weg bent gegaan met dit paard. Respect hoor!

We zijn trouwens wel weer in de winterstand. Afgelopen woensdag geprobeerd wat te oefenen, maar dat was errug lastig met een paard, dat om de 3 meter met 4 benen de lucht insprong, continu in het touw beet en uiteindelijk vrolijk stond te steigeren. Juist hierom hebben we tijdens de laatste les aandacht aan longeren besteed, zodat ik een mogelijkheid heb om hem goed warm te laten draaien. Maar longeren had hij woensdag dus ook absoluut geen boodschap aan, hij sprong alle kanten op. Ik ben rustig gebleven (maar Torop stond me natuurlijk wel aan te kijken van "jij bent helemaal niet ECHT rustig", die heeft dat meteen in de gaten dat ik gefrustreerd raak). Heb wel even heel ernstig een aantal keren tot 10 moeten tellen en was helaas het behang vergeten om hem achter te plakken. Heb anderhalf uur nodig gehad om hem enigzins tot bedaren te brengen en in het gareel te laten lopen en dan nog ging het onder protest. En het was nog niet eens echt fris weer woensdag! Ik kon wel janken van frustratie en dacht eerlijk gezegd hartgrondig: GADVERDAMME (sorry). Daarna terug gezet op stal, kon het niet laten om alleen voor m'n eigen gevoel na een half uurtje bezinken nog een paar rondjes te doen. Dat ging al stukken beter, toen razendsnel beloond en gestopt.

Vandaag zag ik er gewoon tegenop, ik had gewoon helemaal geen zin in dat gebuig en gedoe en geneuzel. Dus had met mezelf afgesproken, we beginnen heel rustig, gaat het dan ECHT niet en wordt het weer een "ordeal", dan zadel ik hem op en ga ik "gewoon" rijden, en probeer ik het na het rijden als hij warm is opnieuw. Dan moet het maar zo, ik ga niet de hele winter gefrustreerd aan de gang om m'n paard normaal te laten doen. Wil er ook nog een beetje lol aan hebben he.

Maar wonder boven wonder ging het vandaag juist erg goed! (op het happen na, dan). Daarom al na een kwartiertje gestopt, wou het gevoel niet bederven. En ben gewoon gaan rijden (ja wel met RR er doorheen gevlochten). Ook dat ging super, niks wegsjezen, ik kon eigenlijk vanaf het eerste moment dat ik er op zat al gaan doorzitten, heerlijk gevoel. Dus ook dat heb ik kort gehouden en hem uitbundig beloond voor de medewerking!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:15

Ik vind dat rechtrichten niet specifiek iets apparts is. net als vrijheids dressuur.
recht richten is het soepel maken van je paardje waardoor dingen makkenlijker gaan en je paardje tijdens het werk zich makkenlijk voort beweegt dit doe je als het goed is ook al tijdens het rijden. je rijd overgangen en je rijd voltes vraagt stellingen en stelt het paard nagevenlijk in alle hoogtes in. dat is voor mij dus losrijden en een goede warming-up en vind ik het dus ook rechtrichten. het recht richten hoe jij het doet of dus op de klassieken manier is eigenlijk het losmaken van paarden aan de hand. dwaal dat je tijdens longeren en onder het zadel meer kunt doen en onder het zadel zelfs beter kunt voelen hoe je paard reageert.